fbpx

DB: proef witte rails tegen hitte veelbelovend

klok 25 sep 2019 16:52

De Duitse spoorwegen willen kijken of spoorrails beter bestand zijn tegen hitte als die wit zijn geverfd. Op de hogesnelheidslijn van Hannover naar Würzburg wordt daar een proef mee gedaan, meldde de regionale zender NDR woensdag.

Veelbelovend

De resultaten van de proef zijn vooralsnog veelbelovend, aldus de ‘chef natuurgevaren’ van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn, Karoline Messenzehl. Haar collega’s in Oostenrijk en Zwitserland proberen ook witte spoorrails uit.

Spoorspatting

Ook in Italië komen witte rails tegen de hitte al langer voor. De temperatuur van spoorstaven bij hitte oplopen tot boven de 70 graden. Het spoor gaat bij warm weer uitzetten. Bij enorme hitte kan het spoor soms niet meer uitzetten, waardoor er spoorspatting kan optreden. Er ontstaan dan kronkels of slingers in het spoor. Treinverkeer is dan niet mogelijk.

Zonlicht weerkaatst

De spoorwegen gaan ervan uit dat de witte verf het zonlicht wat weerkaatst en dat het spoor daardoor minder heet wordt, waardoor de rails minder snel uitzetten. Daarmee moet spoorspatting voorkomen worden.

© ANP / Treinreiziger.nl

11 gedachten over “DB: proef witte rails tegen hitte veelbelovend”

  1. GJ de Groot schreef:

    Inderdaad liggen in Italië al jaren – ik kwam ze in 1995 daar al tegen – wit geverfde rails. Opmerkelijk dat het zo lang duurt voordat zo’n eenvoudige oplossing elders wordt toegepast. Wellicht doordat spoorwegen zo lang – concurrentieloze – staatsbedrijven zijn (geweest)?

  2. dries molenaar schreef:

    Goed idee. De staven worden zo heet van de straling.
    Niet van de buitentemperatuur, de eerste paar jaar is het nog nergens 70 graden Celsius.
    Eigenlijk kun ze net zo makkelijk verf of bitumen met aluminium nemen wat ook op daken gerold kan worden.
    Probleem is het schoonhouden maar het zou goed met een speciale reinigingswagons kunnnen. Net zo goed als het eerste aanbrengen.

  3. Ariën schreef:

    Dat is zeker een goed idee. Om dezelfde reden zijn een jaar of 12 geleden ook de daken van de DM’90 buffels (die nu in het nieuws zijn) ook wit geschilderd, zodat de temperaturen in de treinen minder heet oplopen.

    Menig persoon kent vast nog wel de aflevering van het ‘clownsduo’ Geer en Goor nog wel, die deze klus uitvoerde. Hoe het afliep mag zich wel raden…. 😉

    https://www.youtube.com/watch?v=utd4GLNtdIg

  4. Der Löwe schreef:

    Zal alleen wel andere kleur dan wit moeten worden. Als je in Nederland wit gebruikt, dan kan je er op wachten tot er iemand een klacht indient omdat er alleen witte en geen zwarte (of andere kleuren) sporen zijn. 🙁

    1. Danny schreef:

      Groeten van witte piet! 😂👋 Kunnen we weer on topic?

      1. JanSr schreef:

        Gezien alle verpreutsing in ons land heeft Löwe wel een punt 😉
        Maar wit is inderdaad een goeie oplossing, ik heb mijn werkschuur om warmte reden ook wit gemaakt, scheelt heel veel.

        1. Danny schreef:

          Noem het maar verpreutsing, ik noem dit verzuring.

        2. dries molenaar schreef:

          Voor het dak moet je bitumen met aluminium gebruiken. Na het stollen trekt het aluminium naar de oppervlak en wordt het reflecterend. Zie Bouwmaat.

    2. dries molenaar schreef:

      Rose is ook licht. Appeltje geel of groen.

  5. Marja Lenselink schreef:

    zo kan blijkbaar ook een discussie ontsporen…

  6. Railhopper schreef:

    Als het alleen om de rails gaat, hoe zit het dan met de airco in de treinen die in Nederland bij 35 tot zelfs 40 graden (!) de brui aan gaven. Zal daar voor de komende – warme en hete – zomers nog structureel een oplossing gevonden worden en men o.a. bij de vernieuwde dubbeldekkers genoodzaakt zijn de noodramen te openen ? Witte rails, één van de vele mogelijke oplossingen, of zijn er meerdere te bedenken om op het goede spoor te blijven. Hoe zit het dan met stationsgebouwen, wordt daar al voldoende rekening gehouden met de “opwarming van het klimaat”, wie het weet mag het zeggen…

Laat een reactie achter op dries molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.