fbpx

Deutsche Bahn doet ultieme poging om staking te voorkomen (maar zonder succes)

Spoorvervoerder Deutsche Bahn heeft een nieuw aanbod gedaan aan machinistenvakbond GDL. Daarmee heeft het Duitse staatsbedrijf op het laatste moment een nieuwe staking van machinisten in Duitsland willen voorkomen. Dat is echter niet gelukt. Sinds donderdag ligt het treinverkeer in Duitsland grotendeels plat.

Staking

De vakbond roept machinisten op om het treinverkeer vijf dagen stil te leggen. Het is de derde staking in een maand tijd met in totaal negen stakingsdagen en twaalf dagen met uitval voor nachttreinen. Machinisten van de goederentak hebben het werk woensdag al neergelegd.

Nieuw voorstel

Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen in januari 2022 met 1,5 procent te verhogen en in maart 2023 met nog eens 1,7 procent. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022. In het nieuwe aanbod zit in ieder geval de coronabonus van 600 euro. Volgens Deutsche Bahn wordt ook aan andere eisen van GDL voldaan.

De vakbond en Deutsche Bahn zijn er woensdagavond echter samen niet uitgekomen. Bondskanselier Angela Merkel zei te hopen dat er snel een “duurzame oplossing voor alle partijen wordt gevonden.” De regering deed ook een beroep op de mensen die betrokken zijn bij de loononderhandelingen om de gevolgen voor passagiers te beperken. Berlijn mengt zich evenwel niet in de onderhandelingen.

Veel hinder

De staking heeft grote gevolgen voor treinreizigers. Slechts een kwart van de langeafstandstreinen rijdt. Ook internationale treinen ondervinden grote hinder van de staking. Zo is de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck woensdagavond al opgeheven. Ook de trein naar Berlijn is ingekort en rijdt vanuit Nederland slechts tot aan Bad Bentheim. De ICE naar Basel heeft door de staking Keulen als eindbestemming. De ICE naar Frankfurt rijdt wel.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

9 gedachten over “Deutsche Bahn doet ultieme poging om staking te voorkomen (maar zonder succes)”

  1. N. schreef:

    GDL wil de nieuwe grootste vakbond worden voor treinpersoneel. Dit heeft niets te maken met personeelsrechten, maar alles met oorlog tussen de verschillende machinistenvakbonden. Deze stakingen zouden moeten worden verboden voor een rechter, de vakbond is in geen enkel opzicht redelijk aan het onderhandelen.

    1. Ruud schreef:

      Beetje vreemde opmerking.

      De inflatie in Duitsland loopt dit jaar op naar (geschat) bijna 4% doordat de ECB maar met gratis geld blijft smijten. Dat voel je echt in je portomonee.
      De prijzen vliegen in Duitsland net als in Nederland omhoog terwijl overheden ook geld als water uitgeven.
      Zelfde loon en 4% inflatie betekent bij een 40 urige werkweek gewoon dat je dit jaar 100 minuten per week “gratis” werkt tov vorig jaar.

      De inflatie ontstaat alleen maar omdat de ECB, de Europese commissie en de landen zelf er alles aan doen om de inflatie zo hoog mogelijk te laten zijn.
      Het wordt juist tijd dat wij ons dat in Nederland ook gaan realiseren en meer loon gaan eisen.

      1. Erno-Berk schreef:

        Er moet niet meer loon geeisd worden. Dat raakt werkgevers flink in de portemonnee en de hogere loonkosten moeten doorbelast worden aan de klanten. Wat er naar mijn mening moet gebeuren is dat de rente fors omhoog moet gaan om zo de inflatie af te remmen en ook de gekte op de woningmarkt doen af te zwakken. Dus loon niet omhoog, maar de rente omhoog.

        1. Ruud schreef:

          Op zich juist, de rente hoort normaal gesproken hoger te zijn dan de inflatie maar deze wordt bewust extreem laag gehouden door de ECB door honderden miljarden aan staatsleningen op te kopen.
          De enorme hoeveelhedeng geld waarmee de markt wordt overspoelt zorgt voor de huidige inflatie en dat is precies wat de EU wil.

          Dat loonsverhogingen voor nog meer inflatie zorgen is geen probleem want de EU wil juist een hoge inflatie. Wat is jou oplossing dan, de lonen met 10% verlagen? Dat is namelijk wat feitelijk gebeurd als de werkenden geen hoger loon krijgen.

      2. Joost2 schreef:

        @Ruud

        Hoger loon eisen zal de inflatie alleen maar verder laten toenemen. Zodoende kom je in een neerwaartse spiraal terecht.

  2. Stefan van Weerden schreef:

    @redactie: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/DB-legt-Eilantrag-gegen-GDL-Streik-ein-6359448?fbclid=IwAR3IVJlqK7ZXaiYnAV4tOq3lOKFmer_4ZPQUKWzRVj33Pnzy-1iYCcOwumw

    Inmiddels gaat de DB naar de rechter, want die zijn het meer dan zat met de stakingen. Ook omdat het laatste bod volledig genegeert is door GDL.

  3. steve schreef:

    de rechter laat de staking doorgaan, vrees dat er nog meer stakingen aankomen,

  4. Bart Treffers schreef:

    Opmerkelijk gister via de chat van NS internationaal nog even gevraagd of de ICE van Wenen wel naar Utrecht zou rijden ? Deze had geen last van de staking! In de trein werd echter al snel duidelijk, dat deze bij de grens zal stoppen. Dus direct maar omboeken en overstappen naar Zwitserland, Frankrijk en via Belgie naar huis ..zo zie je nog eens wat

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er is in Nederland geen ICE naar Wenen, alleen naar Frankfurt en één keer per dag naar Basel. Die naar Frankfurt rijdt normaal, naar Basel tot aan Keulen.

Laat een antwoord achter aan Bart Treffers Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.