Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Dienstregeling 2020: vooral rond Amersfoort meer treinen

De Nederlandse Spoorwegen wil vanaf december meer treinen laten rijden van en naar Amersfoort. Tussen Amersfoort en Utrecht komen er twee intercity’s per uur bij en is het de bedoeling dat er in de spits tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort extra treinen gaan rijden. Treinreiziger.nl heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Veranderingen rond Amersfoort

  • De intercity’s Den Haag – Utrecht gaan overdag twee keer per uur doorrijden naar Amersfoort, in de spits zelfs naar Deventer (maar niet als de trein Amsterdam – Berlijn rijdt).
  • De intercity Amsterdam – Deventer wordt in de spitsuren verkort tot Amersfoort. In Amersfoort is er aansluiting op de nieuwe trein Den Haag – Amersfoort – Deventer. In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden. Ook de trein Amsterdam – Deventer – Berlijn blijft normaal rijden (ook in de spits).
  • In de ochtendspits vier extra treinen Harderwijk – Nijkerk – Amersfoort. Deze trein stopt vanwege de beperkte capaciteit niet op de overige stations. In Amersfoort is er aansluiting op de intercity’s naar Utrecht en Schiphol. In de avondspits rijden er vier extra treinen juist van Amersfoort via Nijkerk naar Harderwijk.
  • De reguliere Sprinters Zwolle – Utrecht wordt door de inzet van nieuwe treinen (de Sprinter SNG) met 2 à 3 minuten versneld.
  • Door de extra treinen rond Amersfoort, geeft de intercity Zwolle – Rotterdam straks geen aansluiting meer in Utrecht op de trein naar Den Haag. Volgens NS kiest echter nu al 80% van de reizigers voor de directe trein via de Hanzelijn.

Wijzigingen elders binnen Nederland

  • Ook tussen Groningen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel worden de Sprinters door de instroom van SNG-treinen versneld. De Sprinters worden tot 4 minuten sneller. De dienstregeling Leeuwarden – Meppel wijzigt bovendien met een kwartier, waardoor er in Meppel een betere aansluiting ontstaat op de trein richting de Randstad.
  • In de zomer gaan er tussen Haarlem en Zandvoort zes treinen per uur rijden, waarvan twee van en naar Amsterdam.
  • Waarschijnlijk gaat er 4x per dag (rond 6u, 9u, 13u en 17u) een intercity Dordrecht – Eindhoven rijden. Die verbinding is 10 minuten sneller dan de huidige verbinding met overstap. De trein gaat alleen door als de overheid geld wil bijleggen voor deze verbinding en het logistiek past.
  • De Sprinter Utrecht – Almere gaat straks in beide richtingen stoppen te Utrecht Overvecht. De trein wordt ook sneller, maar de aansluiting in Hilversum op de intercity naar Amsterdam verdwijnt.

Internationale wijzigingen

  • De Thalys naar Disneyland gaat op sommige dagen een uur eerder rijden, zodat de trein vlak voor opening aan komt op station Marne la Vallee. De eerste trein naar Parijs Gare du Nord gaat daardoor van maandag tot en met vrijdag een uur later rijden. Onderzocht wordt of de trein naar Disneyland in Brussel aansluiting kan geven op een andere Thalys naar Gare du Nord.
  • Richting Nederland komt er zaterdag en zondag één Thalys-trein bij.
  • De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd
  • Eurostar onderzoekt of er in 2020 dagelijks vier treinen kunnen rijden.

20 gedachten over “Dienstregeling 2020: vooral rond Amersfoort meer treinen”

  1. Staatslijn H schreef:

    Kan de 10 minuten trein tussen Gouda en Utrecht niet worden verlengd naar Amersfoort en mogelijk Apeldoorn of Deventer (omdat hier geen sprinter rijdt). De IC van Amsterdam CS (IC Berlijn) sluit aan op de IC Rotterdam-Zwolle. De andere treinen naar Den Haag?

    Gaat de sprinter van Leeuwarden naar Meppel doorrijden naar Zwolle

    Ik kan nog een heel betoog houden over het versnellen van treinen naar de uithoeken van het land. Maar dat gaat er toch niet van komen

    1. Died schreef:

      1. de trein tussen Gouda en Utrecht rijd niet elke 10 minuten maar 2x in het kwartier. 2. bijna al die treinen rijden dan door naar Amersfoort. Alleen de IC vanuit Rotterdam om de keer niet. 3. Als het er niet staat kun je er wel van uit gaan dat dat niet gaat gebeuren. 4 ze zijn er mee bezig alleen als de overheid niet meesponsord en NS er zelf ook niet zo veel winst uit kan krijgen heeft het vast ook geen haast.

  2. Died schreef:

    De directe IC tussen Groningen en de Randstad gaat dus nog niet rijd, word dat dan pas december 2020?

  3. Wim Lubbers schreef:

    Ik maak me geen illusies. Als weekendreiziger raak ik eraan gewend dat de met veel trompettergeschal aangekondigde extra treinen alleen op werkdagen blijken te rijden.

    1. Died schreef:

      Sta is ook zo, in het weekend is er nu eenmaal minder vraag naar het openbaar vervoer. Degene die met het OV naar hun werk gaan. werken in het weekend (bijna) nooit.

      1. Henk schreef:

        Wat een onzin. Mensen die met het OV naar het werk gaan zitten ook in het weekend vaak genoeg in het OV. In het weekend moet ik geregeld staan.

    2. Tim schreef:

      Vier treinen per uur tussen Harderwijk en Amersfoort is wellicht ook wat te veel op zondag aangezien iedereen in de biblebelt dan in de kerk zit.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ik zal graag de Connexxion -trein ieder kalf uur laten doorrijden van Ede-Wageningen naar Arnhem Centraal. Misschien met verlenging van Amersfoort naar Utrecht Centraal of Hilversum =Almere Centrum. Deze laatste doortrek eens per uur en het andere half uur de trein uit Utrecht via Hollandse Rading en terug!
    meer OV-info over andere aansluitingen, zoals dat vroeger in het NS- Spoorboekje stond.
    Bijvoorbeeld:

    Per mei 2019 tram 4 en buslijn 170 stopt op station Lansingerland-Zoetermeer
    Medio 2019 stopt de Verlengde metro richting Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland op treinstations “Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum
    Per december 2019 kun je de Uithof Sneltram nemen van stations Utrecht Centraal en Vaartsche Rijn.

    Nieuwe stationsnamen

    Liege Jonfosse is Liege Carre
    Liege Palais is Liege Saint Lambert
    Delft Zuid wordt Delft Campus
    Groningen wordt Groningen Hoofdstation. Hbf
    Enschede wordt Enschede Centrum/Hbf

    Station Elten wordt geopend per december 2019, waar dan ieder uur de Abellio-trein RE 19 ieder uur stopt tussen Arnhem Centraal en Dusseldorf Hbf en terug!
    Ook de S, RB, Re lijnen met hun nummers aangeven. Dat vergemakkelijkt de reiziger nog meer. Zeker wanneer er incidenteel met deze trein of over deze lijn gereisd wordt!

  5. Hubert schreef:

    Waarom kan er nou nooit een trein van Utrecht CS naar Den Haag HS gaan rijden, De infrastructuur ligt er al en duizenden reizigers zijn hier mee geholpen. Rdam CS via Den Haag HS naar Utrecht CS. Gouda en Zmeer met Delft. Utrecht met Delft etc. Jammer dat hier nooit aan gedacht wordt. Het bespaart een enorm tijdrovende overstap op Den haag CS

    1. Anoniem schreef:

      Een trein vanuit Gouda naar Delft via HS zou gelijkvloers moeten gaan kruisen met treinen op de lijn Utrecht-Gouda, lijn HS-NOI en HS-Den Haag Centraal. Met de huidige infrastructuur gaat zoiets nooit passen.

  6. Joost (MHW) schreef:

    De laatste verbinding Brussel Zuid – Amsterdam wordt van maandag tot en met donderdag juist een uur vervroegd… Waarom dit dan weer?

    1. Tim schreef:

      Ik vermoed dat de materieelomloop de reden is.

      1. Bert schreef:

        Denk dat dit puur een THalys is en niet de IC Brussel.

  7. Bram wolf schreef:

    Hoe zit dit met de trein van Hilversun naar Amsterdam/ Schiphol,
    Want er rijd nu 2x per uur richting Amsterdam en 2x richting Schiphol maar dit word dus minder? Als ik het zo lees?

  8. Bram wolf schreef:

    Hoe zit dit met de trein van Hilversum naar Amsterdam/ Schiphol,
    Want er rijd nu 2x per uur richting Amsterdam en 2x richting Schiphol maar dit word dus minder? Als ik het zo lees?

  9. HJ schreef:

    Aan die extra treinen van Deventer naar Utrecht hebben we niks als er niet meer bussen vanuit de regio naar Deventer Centraal rijden, of er frequenter sprinters gaan rijden op traject Enschede-Deventer. Die mensen blijven dan reizen met dezelfde treinen, waardoor de drukte blijft.

  10. Henk schreef:

    Wordt die belachelijk slechte overstap in Roosendaal nu eindelijk eens verbeterd als je van Breda naar Zeeland (en andersom) moet?

  11. johan II schreef:

    Wat een houtje touwtje gedoe weer, ook dit jaar. Los van de extra treinen noordrand veluwe.

    ‘Elk gat willen opvullen’ lijkt het motto, of ‘kijken of het logistiek past’ lees ik, begrijpelijk wellicht, ook zéér interssanterig, maar zichzelf in de voeten schietend.

    Het geheel van OV is meer dan de delen.
    Het wordt zo nog meer een lappendeken, waardoor de gebruiker verplicht smartfoonverslaafd wordt.

    Volgend jaar maar weer Afoort- Utrecht -Rdam ip v Afoort- Utrecht -Den Haag ? Waarom niet;)

    ‘In de daluren blijft de trein Amsterdam – Deventer 1x per uur rijden’ Volgend jaar weer 2 x? of alleen in de spits ? Waarom niet..

    Het welbekende rookgordijn van interessantigheid waarmee elke helderheid murv raakt. Handig voor het bedekken van incompetentie en treinuitval.

    Over 30 jaar bijv. rechtzaken voor collectieve schadevergoeding voor gezondheidsschade (onnodige smartphoneverslaving) vgl chroom-6 😉 ??
    Merk dat conducteurs nu al uitvalsverschijnselen vertonen. De wezenloosheid neemt toe.

    Sorry lieve NS, minister, veel beter kan ik het niet maken. Alles wijst erop dat jullie nog steeds jezelf heerlijk aan het interessant/bedekt maken zijn in die glimmende warme torens in Utrecht en Den Haag. Is anders dan 20 jaar geleden, wel laakbaar

  12. Henk schreef:

    @johan ii: Dat noemen ze spoorboekloos rijden. Elke trein een andere bestemming voor het verrassingseffect. 😉

  13. Laurens Smid schreef:

    Worden dan de aansluitingen op de sprinters in de richting van Nijkerk dan beter want nu is de aansluiting in Amersfoort slecht op de intercity uit Den-Haag centraal moetje 20 minuten wachten en dat geldt ook omgekeerd ook als je naar Den-Haag centraal wilt reizen.

Laat een reactie achter op Arjan Krabbenbos Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.