fbpx
Foto: (c) Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.com

Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer

VVDCDAD66GroenLinks, SP, PvdA en de ChristenUnie zijn de afgelopen twee weken uitgebreid aan het woord gekomen met hun visie op het openbaar vervoer. De overige partijen die volgens de peilingen kans maken op een zetel, behandelen we in dit artikel. Begin volgende week blikken we met een samenvatting terug op deze verkiezingsreeks.

PVV

De acht grootste politieke partijen hebben van Treinreiziger.nl een uitnodiging gekregen om hun ov-standpunten toe te lichten. De oplettende lezer mist de PVV. Net als vier jaar geleden is de Partij Voor de Vrijheid niet ingegaan op de uitnodiging van Treinreiziger.nl. Het verkiezingsprogramma is op het gebied van openbaar vervoer zeer summier: de woorden trein en spoor komen er niet in voor. Het enige wat in het verkiezingsprogramma staat is: “Zowel het openbaar vervoer als de eigen auto zijn belangrijk voor iedereen. Het openbaar vervoer en autorijden moeten betaalbaar blijven.” De partij meldt verder dat de auto voor veel mensen het belangrijkste vervoermiddel blijft. “De PVV is tegen
rekeningrijden.”

Partij voor de Dieren

De Partij voor de Dieren gaat wel uitgebreid in op hoe het openbaar vervoer verbeterd moet worden. Betaalbaar en duurzaam zijn hierin de sleutelwoorden: de Partij voor de Dieren wil inzetten op minder vliegen en meer (internationale) treinen. Niet alleen tot 500 of 750 kilometer, maar zelfs tot 1200 kilometer. Om het vervoer duurzamer te maken, moet ook de autoslaaptrein opnieuw geïntroduceerd worden, aldus de partij.

Binnen Nederland wil de Partij voor de Dieren de prijs van het kaartje geleidelijk met maar liefst 50% laten dalen, wat in 2030 gerealiseerd moet zijn. Eén van de stappen is dat de btw verdwijnt voor trein, bus en metro (nu nog 9%). Net als de SP wil de Partij voor de Dieren af van de eerste klas. “Klassediscriminatie hoort niet thuis in het OV.”

De partij wil ook nieuwe infrastructuur. Zo wordt de Lelylijn omarmd en moet de reistijd tussen de Randstad en Oost-Nederland met ten minste dertig minuten verkort worden. “Ook zorgen we voor een nieuwe snelle treinverbinding tussen Utrecht en Breda.” Daarnaast wil de partij meer lightrailverbindingen, zoals een uitbreiding van de Randstadrail.

50Plus

50Plus meldt in het verkiezingsprogramma niets over openbaar vervoer.

SGP

“Opvallend is dat het aantal reizigerskilometers al vijftien jaar op hetzelfde niveau zit. Toch neemt de filedruk toe en zitten treinen vaker tjokvol” constateert de Staatkundig Gereformeerde Partij in het verkiezingsprogramma. De partij wil daarom dat de bestaande infrastructuur beter benut wordt. “Er moeten meer overstappunten tussen auto en ov komen, met bijbehorende verbindingen naar werklocaties en voorzieningen. Zo razen dagelijks tienduizenden auto’s langs
sprinterstation Utrecht Lunetten: geef dit station een intercitystatus met een snelle verbinding naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven, en zorg voor een aansluiting op de A27 en goede parkeergelegenheid.”

De partij wil meer inzetten op Bus Rapid Transit System als goedkoper alternatief voor railvervoer. De treinen moeten sneller worden, vanuit Groningen, Middelburg, Enschede en Roermond moet de Randstad binnen 1,5 uur bereikbaar worden.
Bij Staphorst en Barneveld Noord moeten er nieuwe stations komen, aldus de SGP (die in beide plaatsen een grote achterban heeft). Barneveld Noord heeft nu al een station, maar wat de SGP betreft moeten ook de NS-intercity’s er gaan stoppen. Ook in Harderwijk moeten voortaan intercity’s gaan stoppen.

Een opvallend punt is dat de partij ook pleit voor versobering van het Programma Hoogfrequent Spoor. “Het programma gaat nu te veel ten koste van regionale verbindingen en aansluitingen.” Andere punten waar de SGP zich voor inzet is 3kV spanning op de bovenleiding, vrijstelling voor btw op treinkaartjes en gratis ov voor kinderen t/m elf jaar. Tot slot wil de partij één streekabonnement voor trein, bus, metro en tram en moet het ‘omchecken’ bij overstap naar een andere vervoerder versimpeld worden.

DENK

De partij DENK zegt duurzaamheid als een kans te zien en wil daarom het autoverbruik verminderen. De partij wil pilots met gratis openbaar vervoer, en in elk geval minima en ouderen zouden gratis met het ov moeten kunnen reizen.

Forum voor Democratie

“Goede verbindingen met buitenland via hogesnelheidstreinen” schrijft Forum in het verkiezingsprogramma. En verder: “We willen onderzoek naar nieuwe vormen van transport, zoals hyperloops, hogesnelheidstreinen
en innovatieve vliegtechnieken.” En daarmee is direct alles besproken wat het verkiezingsprogramma over openbaar vervoer te melden heeft. Als het om vliegen gaat, wil de partij een luchthaven in de Noordzee en geen belasting op vliegreizen.

BIJ1

Openbaar Vervoer moet in 2030 volledig elektrisch zijn en de OV-bedrijven moeten genationaliseerd worden, schrijft BIJ1. De trein moet bovendien een grotere rol krijgen in Europa, zodat vluchten binnen Europa kunnen worden uitgefaseerd.

JA21

De nieuwe partij JA21 is voorstander van de Lelylijn. “Noord-Nederland dient qua infrastructuur verder te worden ontwikkeld middels snelle treinverbindingen die West-Nederland met Noord-Duitsland (Bremen/
Hamburg) verbinden om daarmee de economie te
stimuleren.” De partij is ook positief over de Nedersaksenlijn tussen Enschede en Groningen en pleit voor een snelle trein tussen Amsterdam en Aken. JA21 pleit voor multimodaal transport. In de praktijk moeten treinstations een overstapplek worden voor automobilisten. Bussen dienen als luxe transitcoaches voor mensen die verder van hun werk wonen en geen treinstation in de buurt hebben, aldus JA21. “Daarnaast ziet JA21 meer in hoogfrequente snelle (lightrail) spoorverbindingen die ook
minder dichtbevolkte gebieden kunnen ontsluiten en het woon-werkverkeer voorspelbaar en betrouwbaar maken. Dit is een beter alternatief dan het subsidiëren van elektrische auto’s, omdat het fileprobleem daarmee niet wordt opgelost.”

Code Oranje

Code Oranje heeft geen traditioneel verkiezingsprogramma, wel staan er standpunten op de site van de nieuwe partij. Bij economie meldt de partij kort: “Ook kiezen we voor maatregelen voor de langere termijn, denk aan het investeren in een voortreffelijke infrastructuur voor auto, openbaar vervoer en fiets.” De partij heeft zich eerder uitgesproken tegen de treinen met gevaarlijke stoffen door Brabant.

Volt

De nieuwe Europese partij Volt zet in op een Europees hogesnelheidsnet. “Nu bestaat er geen realistisch, gezamenlijk langetermijnplan voor de hogesnelheidslijn, maar alleen een ondoeltreffende lappendeken van niet goed verbonden nationale lijnen” schrijft de partij. De partij wil dat Europa meer bevoegdheid krijgt om dit op te lossen. Op lange termijn noemt Volt de hyperloop als opvolger van de hogesnelheidstrein. Omdat die tot 1200 kilometer per uur kan, zou de reistijd naar Barcelona verkort kunnen worden tot twee uur.

69 gedachten over “Dit vinden de overige politieke partijen van openbaar vervoer”

  1. Otto schreef:

    Weinig inhoud waar je iets mee kunt.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat geldt misschien voor heel de serie.

  2. Baardstaart schreef:

    Komende jaren zal veel bezuinigd moeten worden voor alle Coronakosten en de partijen, die het hardst achter de Corona maatregelen staan roepen nu het hardst om het OV te redden, terwijl vorig jaar mei de automobilisten al weg konden en de OV reizigers pas juli. Dat ze zelf het openbaar vervoer gesloopt hebben en nu als schaamlapje hun goede bedoelingen willen uiten is echt zo doorzichtig als het maar zijn kan. Ik denk dat de schade, die nu al aan het OV is aangericht niet makkelijk meer te herstellen is. En wellicht toch maar toegeven dat NL toch behoorlijk autominded is en dat er een redelijk goed en betaalbaar OV netwerk moet bestaan voor diegene, die geen keus hebben.

    Ik ga op FvD stemmen.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Het valt niet alleen in Nederland op dat de politici soms hele mooie plannen hebben. Vooral onder het mom van vergroening. Niets op tegen dat het milieu verbeterd wordt. Maar het milieu en het spoor als kapstok gebruiken voor zgn. verbeterde milieuplannen is wat hypocriet.

      Met alle respect Forum voor Democratie stemmen? Je bent er vrij in. Maar Thierry Baudet is een roeptoeter met mooie praatjes. Maar hij zegt zo weinig.

    2. Bert Sitters schreef:

      Ik dus niet?

      1. Bert Sitters schreef:

        Ik dus niet!

        “Dat ze zelf het openbaar vervoer gesloopt hebben en nu als schaamlapje hun goede bedoelingen willen uiten is echt zo doorzichtig als het maar zijn kan”
        Als dat zo was, wat heeft het lid van de Tweede Kamer T.Baudet concreet ondernomen tegen dat “slopen van het OV”?

        “….een redelijk goed en betaalbaar OV netwerk moet bestaan voor diegene, die geen keus hebben.”
        Klinkt als een tweederangs behandeling.

        Met: “Corona is alleen maar een griepje,” aldus de heer Baudet krijgen we Braziliaanse toestanden.

        Wat gaat die extra Baudet-luchthaven in de Noordzee kosten? Wat voor verbeteringen van het OV kun je daarmee allemaal realiseren?

        Ik neem aan dat de naam “Baardstaart” niet op uw verkiezingspas staat.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Dat PVV en DENK amper een programma voor spoor is niet verassend. Die hebben bepaalde stokpaardjes die ze interessant vinden. En daar hoort spoor bepaalt niet bij.

    Forum voor Democratie draaft daarentegen door met Hyperloop. Niet verassend met een fractieleider die in een boreale wereld leeft.

    SGP heeft een realistische programma. De enigste partij die echt serieuze plannen heeft m.b.t. spoor. Alleen nieuwe stations bij Staphorst en Barneveld Noord is niet reëel. Dat is om hun achterban te bedienen.

    1. Baardstaart schreef:

      “SGP heeft een realistische programma. De enigste partij die echt serieuze plannen heeft m.b.t. spoor. Alleen nieuwe stations bij Staphorst en Barneveld Noord is niet reëel. Dat is om hun achterban te bedienen.”

      Ik vraag me wel af als deze stations worden gebouwd of de treinen er ook zondags stoppen…

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Nee. Op zondag vanaf 12.00.😉

        1. Bert Sitters schreef:

          Laten we er 12:30 van maken

    2. Otto schreef:

      Station Staphorst staat sowieso op de lijst van komende jaren te bouwen stations. Het is wachten op Herfte

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Leuke ironie. Net als Zwolle Zuid kansloos. Zwolle heeft met 2 stations voorlopig voldoende stations.

        1. Ron Swart schreef:

          Als Olst – Deventer – eindelijk – is verdubbeld is een station Zwolle Zuid zeker een optie.

    3. Johan schreef:

      Het SGP-verhaal is wel wat inconsequent:

      “… sprinterstation Utrecht Lunetten: geef dit station een intercitystatus met een snelle verbinding naar Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven …”

      Als je IC’s gaat laten stoppen op Utrecht Lunetten (en Barneveld Noord en Harderwijk) komt er van snel natuurlijk weinig terecht en wint de auto terrein.

      1. Tim H schreef:

        Wat betreft Barneveld Noord gaat het om een verbinding richting Apeldoorn. Dat mag ook met een sprinter maar die is er nu niet.

  4. Oscar schreef:

    Het idee van Volt, een Europees hogesnelheidsnet, bevalt me wel. Op dit moment is het nog een patchwork van allerlei halve en hele oplossingen die soms niet met elkaar compatibel zijn (zowel technisch als qua kaartsysteem/tarieven). Waarom is er bijvoorbeeld geen Europa-breed inzetbare BahnCard?

    Keulen-Amsterdam is met afstand de langzaamste ICE-verbinding. Over 230 km hemelsbreed doet de trein 2,5 uur. Daar kan een uur vanaf als NL/DE het aandurven om een “HSL Zuidoost” aan te leggen, inclusief verbindingen met bestaand spoor. Utrecht-München en Amsterdam-Basel zijn dan, inclusief geplande Duitse upgrades, in 4,5 uur mogelijk. Een ICNG van de NS rijdt Eindhoven-Düsseldorf in een uur, naar Keulen in 1:15. Via een Maaslijn-upgrade profiteren ook Arnhem en Nijmegen.

    Kost wat, maar dan heb je ook wat. Vergeet niet dat de HSL-Zuid meer dan 30 jaar kostte om te bouwen. Wellicht moeten we nu al nadenken over de infrastructuur voor het jaar 2050 en deze ASAP gaan bouwen.

    Aan de andere kant: misschien moeten we accepteren dat we wellicht niet oneindig “hoger, sneller, wilder” kunnen gaan. Dan kunnen we beter inzetten op het verhogen van de kwaliteit van de reistijd. Infrastructuur kost miljarden. Omdenken is gratis.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Internationale kortingskaart zou mooi zijn. Laten we het Railplus noemen, oh … dat is er al en wordt enorm uitgekleed en is nauwelijks iets van over.
      Of Europa zeggenschap moet krijgen waar er spoor gebouwd moet worden? Beter niet een land iets door de strot duwen. Beter in overleg, al is de praktijk dat soms één land het proces zit te vertragen.

      1. Bert Sitters schreef:

        Wat Europa nodig heeft is een ingenieur Den Hollander, die destijds de TEE op de rails kreeg.

        1. Otto schreef:

          Dat was 60 jaar geleden toen er nog nauwelijks vliegtuigen waren.

        2. Peter Haaswijk schreef:

          Den Hollander heeft 60 jaar geleden dat goed lopend OV per interlokale trams opgeheven werd en er de bus voor in de plaats gezet. Nu men weer tramlijnen zou kunnen aanleggen is er geen plaats meer voor.
          Peter

        3. Bert Sitters schreef:

          @Peter Haasdijk.
          Veel van de interlokale trams waren niet meer van die tijd, zoals de Boedapester trams door Haarlem.

        4. Bert Sitters schreef:

          @)Otto
          En nu vindt zelfs de VVD dat internationale treinverbindingen verbeterd moeten worden als duurzaam alternatief voor kortere vluchten.

        5. Ron Swart schreef:

          Mede dankzij allerlei NS-belangen in busmaatschappijen maakte NS tijdens F.Q. den Hollander (1946 – 1959)
          een bescheiden winst

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Dat tussen Amsterdam – Keulen het langzaamste rijdt is vooral toe te schrijven aan de Nederlandse overheid.

      Het was destijds begrijpelijk dat de Nederlandse overheid geen geraamde 6 miljard gulden (2, 72 miljard Euro) wilde uittrekken voor een HSL dat maximaal 15 minuten tijdswinst. Bron: Zembla.

      Maar dat het tot nu toe is gebleven tot wat aanpassingen bij Driebergen is wel uiterst karig.

      En dan klaagde ze in Nederland dat Duitsland jaren niks deed aan het moderniseren van het spoor tussen Emmerich – Oberhausen. Deels onterecht omdat het spoor alle goederentreinen van/naar Betuweroute eenvoudig aan kon. Van de geraamde hoge frequentie van/naar zoals verwacht kwam vele jaren weinig van terecht. En Duitsland paste pas aan toen de frequentie echt begon te stijgen.

      En daar komt bij dat in Duitsland de HSL Koln – vliegveld Frankfurt, 4 sporen Frankfurt – Mannheim en de HSL Karlsruhe – Basel in aanbouw is. Het is onbekend wanneer de HSL Karlsruhe – Basel in zijn geheel in gebruik gaat.

      Duitsland heeft hun bijdrage al geleverd. Nu Nederland nog.

      1. Oscar schreef:

        Selectieve daadkracht. Wat betreft de HSL-Zuid heeft NL het nog aardig gedaan. “Maar” 34 jaar tussen het eerste plan (1973) en de start (2007). Er heerste een stemming van “we hebben het volbracht, maar dit nooit meer”.

        Richting Duitsland is het tot dusver niet meer dan “ach, laten we de Betuweroute bouwen, dan wordt de ICE in ons land tenminste niet opgehouden door goederentreinen”. Als het derde spoor Zevenaar-Oberhausen gereed is, is de theorie dat de ICE een hogere vmax kan rijden, maar de praktijk dat de ICE nog sneller achter een trage goederentrein zit.

        Ik vrees dat het alleen maar beter kan worden met drastische maatregelen zoals in mijn oorsprongspost gesteld. En anders accepteren dat we het afvoerputje van Europa worden.

      2. Bert Sitters schreef:

        @Hanzeboog
        Geen woorden maar daden. Ook Arnhem een Nijmegen komen hierbij dichter bij de Randstad.

    3. Bert Sitters schreef:

      Hoeveel volt wil VOLT op de bovenleiding?

  5. Joost2 schreef:

    Over het algemeen valt het niveau van de verkiezingsprogramma’s tegen. Het gaat vrijwel alleen over prijsprikkels en investeringen in infrastructuur. Het gaat veel te weinig over de ruimtelijke inrichting, terwijl je daarmee problemen bij de bron kan aanpakken.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      In mijn beleving is het concreter dan 4 jaar geleden, waar het nog meer categorie kleine verbeteringen was.

      1. Joost2 schreef:

        Dat een plan concreet is, betekent niet dat dat plan ook verstandig is.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Nee, daar heb je gelijk in. Maar wat goed en nodig is, daar kun je ook over discussiëren. Zie de reacties op deze site.

        2. Joost2 schreef:

          Je snijdt hier een interessant punt aan: kijken naar wat goed en nodig is. Uiteindelijk is openbaar vervoer geen doel, maar een middel. Een middel om je te verplaatsen om ervoor te zorgen dat je verschillende activiteiten kan uitvoeren zoals werken, wonen en vrijetijdsbesteding. Ik denk dat het goed is om dat te blijven realiseren, het gaat om het kunnen uitvoeren van activiteiten en niet om het vervoer zelf.

          De economie en het aantal inwoners is jarenlang gegroeid en blijft groeien. Het mantra is altijd geweest dat daardoor ook de capaciteit van de infrastructuur moet blijven groeien: bredere snelwegen, meer spoor. De vraag is of we vast moeten blijven houden aan dat mantra. Is het mogelijk om de economie te laten groeien, terwijl het aantal gereisde kilometers niet groeit? Ja, volgens mij is dat mogelijk.

          Daarom moet er niet alleen gepraat worden over nieuwe investeringen in infrastructuur, maar veel meer over ruimtelijk ordeningsbeleid en de samenhang tussen de woningmarkt, arbeidsmarkt en vervoersmarkt.

          De afgelopen decennia is bijvoorbeeld een grote fout gemaakt door de flevopolder vol te zetten met gezinswoningen, maar niet te zorgen voor voldoende werkgelegenheid. En Almere blijft maar groeien in aantal inwoners. Op die manier is het dweilen met de kraan open en blijven SAAL-achtige investeringen nodig. Het is veel verstandiger te kiezen voor werkgelegenheid in de buurt, zodat men bijvoorbeeld op de fiets naar het werk kan.

        3. Hanzeboog2012 schreef:

          Joost2:

          Als je Almere alleen vol bouwt met gezinswoningen en geen werkgelegenheid biedt blijft het zoals in de volksmond wordt gezegd een voorstad van Amsterdam. Wel is het goed dat Almere 6 stations heeft.

          Ze moeten het integraal gaan aanpakken. Spoorlijn, woningen, recreatie, werkgelegenheid integraal bij mekaar voegen. Er zijn zelfs mensen die vanaf Noord Nederland naar Randstad moeten reizen.

          Geen toeval dat die mensen pleiten voor Lelylijn omdat ze met de auto ook regelmatig vast zitten in de ochtendspits.

  6. Theo schreef:

    Weinig concreets. Wel hier en daar wat kleinere punten. Ik vrees dat we de komende decennia niet veel opschieten met een plan. Niemand noemt b.v. ook planologie van Nederland waar vervoer, liefst snel vervoer, op moet aansluiten. En snel vervoer door Europa.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    Sporen over de grens moet overal mogelijk zijn. Zowel voor recreatief als voor zakelijke of schoolritten. Dat Weert Hamont voor de grens mot eindigen is kolder zeker nu we in een vrijer Europa leven. Dus als de lijn nog niet elektrisch voltooid is, zo snel mogelijk een busdienst instellen. Dit geldt ook voor Roermond-Dalheim (D), waar je bij Natuurpark De Meinweg nog niet eens per OV kan komen! Dat is te bizar voor woorden, het gaat niet alleen maar over dikkere lijnen in de Randstad, ook in de dunnere gebieden wonen mensen! Als er daar meer gebouwd kan worden liefs voordat er en nieuwe lijn ligt, komen er vanzelf weer nieuwe reizigers. Door bureaucratie over en weer duurt het een eeuwigheid niet alleen voor nieuwe lijnen, ook bij bestaande zoals bij Weener (D), daar moet men jaren wachten op herstel van een brug over de Ems, dat is toch meer iets van het stenen tijdperk! We leven in de 21ste eeuw met moderne computers en technologieën dat kan dus veel rapper! Als eindelijk de nieuwe brug bij Weener in 2024 opengaat zal dat weer een hoop vreugde brengen onder directe (grens) werkers. Ook de lijn Nijmegen-Kleve en verder naar Krefeld kan een mooie verbinding worden met stops bij station Nijmegen Heyendaal en Groesbeek. Er wordt zelfs weer geopperd voor een trein over het oude Duitse lijntje van Boxtel naar Uden! Als men slim is trek hem weer naar Wesel (D) door en heropen een modern station bij kruispunt Beugen, zoals dat ook tot de 1950-er jaren was. Dit is de stopplaats voor de Maaslijn Nijmegen-Venlo-Roermond welke men in 2024 ook elektrisch wilt exploiteren. Dom eigenlijk dat bijna alle lijnen die gesloten waren weer vele jaren gesteggel weer geopend kunnen worden. Men verwachtte toen dat bus en auto het gros daar kom overnemen, maar dat is anno 2021 wel anders! Samenwerking met landelijke, regionale politiek en in onze buurlanden moet gewoon beter! Ook een samenspraak bij gedeelde exploitatie zoals dat zal komen tussen Veendam en Stadskanaal is een pre. Kun je afwisselend met een reguliere of met zo’n oude stoomtrein straks reizen tussen beide plaatsen. Maar dat zal vermoedelijk pas in 2025 kunnen! Lelylijn en Nedersaksenlijn zijn mooie verbindingen die Zwolle bij stremming ontlasten kunnen en zo weer sneller via andere wegen je kan leiden in Leeuwarden en Groningen. Maar de Nedersaksenlijn kan ook mooi een verbinding met Neuenhaus en Bad Bentheim krijgen. Deze laatste steden zijn thans alleen nog via Hengelo en Oldenzaal bereikbaar, dus straks weer een kwaliteitsimpuls in Noord-Oost Nederland! Als de Utrecht- Bredalijn er komt ontlast dit snelle treinen weer als er werken of stremmingen op de HSL Zuid zijn. Oosterhout, Raamsdonksveer, Vianen krijgen zo een snelle railverbinding met Breda, Tilburg of Antwerpen/Roosendaal. In Vianen kan men op de verlengde tramlijn 60 naar Nieuwgein Zuid, Utrecht Centraal en verder overstappen. Het station Utrecht Lunetten zal weer op de oude plek komen waar het vroeger lag , mocht dit een IC station worden. Goedkoper kan dat bij het station Utrecht Vaartsche Rijn wat nu al in gebruik is en waar tramlijn 22 van en naar Utrecht Science park stopt. Het huidige station Lunetten ligt aan de lijn naar Geldermalsen, de lijn richting Driebergen-Zeist en verder loopt er even vandaan, takt kort voor het huidige Lunetten dus af. Dit vindt ik onlogisch en kapitaal vernietiging, de infra is hier ook nog niet zolang geleden gewijzigd. Er liggen ongelijke kruisingen hier, hoe wil je hier een extra station bouwen? Met de nodige nieuwe extra infra van trams, bussen etc. erbij? Er zijn ook tramplannen naar Leidsche Rijn en Vleuten, wordt dan een van deze laatst genoemde stations ook IC-station? Als er een bestaand station verder IC station kan worden is dat Utrecht Overvecht! Hier rijden treinen van en naar Hilversum, Baarn en Amersfoort Centraal! Maar ook directe treinverbindingen via Roosendaal en Breda naar de Europese Wijk in Brussel of het Vlaamse strand zal een enorme boost geven. Vroeger reed er een trein Roosendaal-Essen _Antwerpen C>_ Oostende. Jammer dat de NMBS deze lijn heeft opgedoekt, Gelukkig rijden er wel sinds enkele jaren dagelijks treinen van Roosendaal naar Puurs en terug, Wel een L trein of stoptrein, Nu nog een sneltrein met stops in Essen, Kapellen naar Antwerpen en verder erbij. En een nieuewe trein Tilburg (nieuw perron) Breda-Noorderkempen-Antwerpen C en misschien wel verder naar Mechelen en Gent.

    1. Baardstaart schreef:

      Allemaal leuke verbindingen… De politiek praat erover als aflaat voor het klimaatbeleid (vooral praten en niets doen) en de reiziger kan er uiteindelijk naar fluiten. De kapotte brug in Weener, die 10 jaar kost om te repareren in een totale aanfluiting. Immers dit is een regionaal lijntje, waar men alleen veinst over een IC verbinding, die er nooit komt gaat. Want planologen en andere grootheidswaanzinnige dromers moeten ook betaald worden. Ik zie dit eerder als werkverschaffingsproject.

      1. Bert Sitters schreef:

        De Kapotte brug bij Weener is in Duitsland

      2. Bert Sitters schreef:

        Getuigt een extra luchthaven in zee niet van grootheidswaanzin.

        1. Baardstaart schreef:

          Megalomaniteit is bij deze verkiezingen troef. De geldpers staat aan en de miljarden moeten over de balk geknikkerd worden. Ik heb bepaalde redenen om voor FvD te stemmen en dat wil zeker niet zeggen dat ik het met alles eens ben.

      3. Bert Sitters schreef:

        @ Arjan Krabbenbos.
        Moet Oost-Knollendam of Boerenkoolstronkelveen ook een intercitystation krijgen?
        Ik pleit nu juist voor minder Intercitystations. Je kunt in plaats van Utrecht Overvecht ook gemakkelijk met de fiets naar Utrecht Centraal.
        Al die stops zorgen voor tragere Intercity’s.

    2. Bert Sitters schreef:

      Zorg eerst voor de grote lijnen!

    3. Bert Sitters schreef:

      De uitgestrekte fusiegemeente Bad Bentheim omvat behalve Bad Bentheim zelf ook de plaatsen: Achterberg, Hagelshoek, Holt und Haar, Sieringhoek, Waldseite, Westenberg, Gildehaus, en Bardel. Totaal 15.000 inwoners. Moet daar echt een Intercity uit Groningen naar toe?

  8. Johan schreef:

    Merkwaardig dat 50plus in het verkiezingsprogramma niets zegt over openbaar vervoer, of eigenlijk überhaupt niets over mobiliteit. Dat lijkt me voor hun doelgroep toch niet heel onbelangrijk, belangrijker dan het onderwerp onderwijs waar ze wel van alles van vinden.

    1. Otto schreef:

      Senioren zijn van alle leeftijdsgroepen de groep die het minste gebruik maakt van OV.

      1. Johan schreef:

        Hmm, dat is bijna waar, ja. Alleen onder kinderen tot 12 jaar is het gebruik van het OV lager. (Desalniettemin gebruiken 50+’ers nog altijd vaker de bus dan de basisbeurs.) Ik had in het 50plus-verkiezingsprogramma een tekstje verwacht als:

        “Steeds meer ouderen en mensen die minder mobiel zijn, hebben last van een ernstige verschraling van het openbaar vervoer. In veel steden en dorpen worden bushaltes opgeheven of verdwijnen (delen van) buslijnen. Dat moet afgelopen zijn, vindt 50PLUS.”
        https://www.50pluspartij.nl/actueel-thema/1822-50plus-stoppen-met-bezuinigen-op-openbaar-vervoer

        1. Otto schreef:

          Het overgrote deel van de ouderen heeft helemaal geen last van het verschralen van het OV omdat die ouderen met de eigen auto of de zwaar gesubsidieerde regio-/wmo-taxi gaan. OV is een onderwerp dat bij de achterban van 50Plus niet of nauwelijks leeft.

          Daarnaast gaan de plannen voor OV voornamelijk over HSL’s en internationale verbindingen waar deze groep met een meer beperkte actieradius weinig aan heeft.

        2. Tim H schreef:

          @Otto
          Dat laatste klopt. Hoewel de naam 50Plus wat anders suggereert bestaat de achterban van de partij voornamelijk uit 70plus. Wat hebben die mensen aan een HSL naar Stockholm in 2035? Die mensen zien hooguit graag wat meer sprinters en stadsbussen in 2022.

        3. Johan schreef:

          @Otto, @Tim H
          Er staat helemaal niets over mobiliteit in het 50+-programma, dus ook niet over auto’s, wmo-taxi’s, sprinters en stadsbussen, of over aandacht voor OV dichtbij op de korte termijn in plaats van internationaal.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik had ook wel iets verwacht. Bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer voor senioren ofzo. Nu blinkt het verkiezingsprogramma van 50plus toch niet uit in heldere taal. Want de beoogde pensioenleeftijd is 67 (op zich prima), maar 65 wordt gesuggereerd.

      1. Paul Lamote schreef:

        Dat verhaal over de pensioenleeftijd is bewust vaag gehouden omdat ook 50Plus wel weet dat een AOW-leeftijd van 65 onbetaalbaar is.

      2. Bert Sitters schreef:

        Er zijn “overige partijen” die zich blijkbaar meer bezig houden met onderling krakeel.

      3. Johan schreef:

        @Otto, @Tim H
        Er staat helemaal niets over mobiliteit in het 50+-programma, dus ook niet over auto’s, wmo-taxi’s, sprinters en stadsbussen, of over aandacht voor OV dichtbij op de korte termijn in plaats van internationaal.

        1. Johan schreef:

          Oeps, verkeerde plaats.

      4. Johan schreef:

        “Nu blinkt het verkiezingsprogramma van 50plus toch niet uit in heldere taal.”

        Wat dat betreft met stip op plaats 1, de tweede zin in dit citaat:


        • Kunst- en cultuurinstellingen/gezelschappen moeten geholpen worden door meer productieopdrachten voor de publieke omroep.
        • Naast team- en ook individuele sporten en (kaart)spelen moeten ook televisie (doelkanalen) en internet deze activiteiten online verder mogelijk maken.

        Huh, wat?

      5. Bert Sitters schreef:

        Er rijden nog altijd veel treinen met een voor veel ouderen moeilijke instap. Heeft 50plus daar echt niets over te melden?

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Niet dus.

  9. Jasper schreef:

    Hoewel we allemaal weten dat nieuws Komt wanneer het er is, wil ik toch Hildebrand gewoon even complimenteren voor de de hoeveelheid stukken die die produceert. Steek die maar gewoon in je zak zou ik zeggen.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dankjewel Jasper

  10. Willlem Heerema schreef:

    De visie van de Partij voor de Dieren spreekt mij erg aan. En tel daarbij op dat mensenrechten ook een onderwerp gaat worden bij de toelating van ov-bedrijven, zodat er in Nederland geen ruimte meer is voor een bedrijf als #EBS, onder deel van EGGED, dat mensenrechten schendt en meewerkt aan apartheid.

    1. Tim H schreef:

      Wat hebben mensenrechten te maken met een aanbesteding van het OV? Ik denk dat de rechter met door soort zaken korte metten maakt.

      1. Willem Heerma schreef:

        Beste Tim H: Mensenrechten maken deel uit van de selectiecriteria van aanbesteding van openbaar vervoer in Nederland. En dus ook voor het Israëlische bedrijf EGGED BUS SYSTEMS (EBS).

        Onze overheid is als opdrachtgever en bij het verlenen van vergunningen gebonden aan de (inter)nationale gedragscodes op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en het Nederlandse mensenrechtenbeleid. Daarin kent de overheid zich trots een voorbeeldrol toe in het voorkomen van samenwerking met bedrijven die bij rechtenschendingen zijn betrokken. Een bedrijf als EBS kan op grond van bovenstaande in Nederland pas voor klussen in aanmerking komen als het zich losmaakt van moederbedrijf Egged. Of als Egged het leven betert. Maar oproepen daartoe legt het Israëlische bedrijf helaas al jaren naast zich neer.

        Derhalve is er wat mij betreft geen plaats voor hen in Nederland.

        Hopelijk heb ik het zo voldoende toegelicht.

        1. Tim H schreef:

          Voor de opdracht niet relevante, politiek gebaseerde criteria zijn niet toegestaan binnen het EU-aanbestedingsrecht. Logisch, want anders kunnen overheden allerlei politieke smoezen gaan verzinnen om een aanbesteding richting de gewenste kandidaat te manipuleren. EBS is juridisch overigens een los staand Nederlands bedrijf dus ook in dat opzicht snijdt je betoog geen hout.

        2. Willem Heerema schreef:

          Beste Tim H. Als je niet met sterkere argumenten komt kun je beter zwijgen. Volgens mij verwar je mensenrechten met politiek. Ik weet niet met welk doel je zo probeert om EBS te ‘beschermen’, echter kan het zijn dat ik een vorm van fanatisme en #Hasbara bespeur in jouw reactie?

          Op basis van het Nederlandse mensenrechtenbeleid en de (inter)nationale gedragscodes op het terrein van ondernemen en mensenrechten – de OESO-richtlijnen, de UN Guiding Principles on Business and Human Rights en het Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten – dienen Nederlandse overheden afstand te bewaren tot bedrijven die direct of indirect betrokken zijn bij rechtenschendingen. Wie toch met een ‘besmet’ bedrijf in zee gaat, raakt op grond van de zogeheten ketenaansprakelijkheid zélf betrokken bij die schendingen. En de Nederlandse #EBS is onderdeel van het Israëlische Egged Bus Systems. Overigens staat het niet voor niets op de z.g. Zwarte Lijst.

          Een link naar een artikel bij de doorgaans pro-Israëlische NOS waarin #EBS en de Zwarte Lijst worden genoemd: https://nos.nl/artikel/2322701-vn-publiceert-lijst-van-bedrijven-met-banden-israelische-nederzettingen.html

        3. Johan schreef:

          @Willem Heerema
          In dat artikel staat dat die lijst symbolisch is en zonder juridische betekenis. Het is niet eenvoudig die juridische betekenis er wel aan te geven in het aanbestedingsrecht. Aan de ene kant zou je het zo moeten dichttimmeren dat een bedrijf als EBS de Nederlandse tak op papier niet nét ver genoeg op afstand kan zetten om onder de regel uit te komen. (Het feit dat ze aan Europese aanbestedingen kunnen deelnemen, betekent als ik me niet vergis dat ze op papier al een Europees bedrijf zijn.) Aan de andere kant moet je voorkomen dat overheden er een stok mee krijgen om willekeurige bedrijven mee te slaan, want dan zet je de deur open voor corruptie. Dan kan vervoerder A smeergeld betalen aan de verantwoordelijke overheidsfunctionaris, die vervolgens vervoerder B t/m F kan uitsluiten, omdat ze bijvoorbeeld weleens voor een dienstreis hebben geboekt via booking.com (kennelijk ook op de lijst). Zo’n uitsluitingscriterium moet objectief en controleerbaar zijn.

  11. Laurens Smid schreef:

    De SGP wil een intercity naar een nieuw te bouwen station Barneveld Noord alleen moet die doorrijden naar Ede- Wageningen dat geven ze niet aan en waarom zou daar een intercity daar naar toe moeten rijden? er rijden nu al
    4 stoptreinen naar Barneveld.
    Een intercity geeft helemaal geen reistijd verlening tussen Amersfoort en Barneveld Noord want vanaf Amersfoort rijdt de trein op het hoofdspoor en tussen Barneveld Noord en Ede- Wageningen is geen ruimte voor een extra trein want dan moet het spoor verdubbeld worden dat gaat niet gebeuren is al eerder besloten door de provincie.
    Er wordt ook geopperd om een trein naar Apeldoorn te laten rijden wie heeft daar belangstelling voor? en als je dat wil doen dan moet je bij Barneveld Noord aansluiting wissels aanleggen voor een trein van en naar Apeldoorn die ligt er nu niet en je moet het spoor kruisen uit de richting Apeldoorn ik denk niet dat Pro Rail daar op zit te wachten.
    Want bij de Herfte wordt nu ook vrije kruising aangelegd voor de treinen van en naar Emmen zodat deze treinen niet meer met de treinen naar Meppel hoeven te kruisen.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Je hebt een verkeerde interpretatie. Barneveld Noord is gelegen bij de splitsing van de spoorlijn met Apeldoorn. Men wil dat de IC’s naar Amersfoort – Apeldoorn in Barneveld Noord gaan stoppen, en daarvoor is er nieuw perron nodig

  12. Laurens Smid schreef:

    Dat weet ik maar wat ik bedoel met de Herfte is dat Pro Rail daar vrije kruising heeft aangelegd bij de splitsing van de treinen van en naar Emmen/Meppel/Zwolle.
    En als je een trein wilt hebben van Apeldoorn naar Barneveld Noord dan zal je ook een vrije kruising aan moet leggen want ik geloof nooit dat Pro Rail een trein wil laten kruisen over de huidige sporen als die trein er ooit komt.
    Maar wat de SGP wil tot Barneveld Noord vind ik vrij onlogisch dan kan je hem beter doortrekken naar Barneveld Zuid daar is een nieuwe wijk aangelegd en dan pak je de gehele gemeente mee in plaats van een gedeelte van de gemeente.Bij Barneveld centrum heb je ook overstap mogelijkheden op de bussen.

    1. Johan schreef:

      “En als je een trein wilt hebben van Apeldoorn naar Barneveld Noord dan zal je ook een vrije kruising aan moet leggen”

      De kruisingen blijven dus precies hetzelfde. Het idee is dat de IC tussen Apeldoorn en Amersfoort halt houdt bij Barneveld Noord, gewoon op het spoor waar die trein nu ook al overheen rijdt, waar dan aan beide kanten nieuwe perrons langs gebouwd worden. Dat is veel goedkoper dan een nieuwe spoorboog om door te kunnen rijden naar Barneveld Zuid.

Laat een antwoord achter aan Otto Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.