fbpx

Dit worden de nieuwe Nightjet-nachttreinen

23 feb 2021 11:33

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB heeft dinsdag de nieuwe generatie nachttreinen gepresenteerd. De treinen zijn weliswaar nog niet af, maar al wel in aanbouw. Vanaf december 2022 zullen de eerste treinen ingezet gaan worden vanuit Oostenrijk en Duitsland naar Italië.

500 miljoen euro

De Oostenrijkers hebben in totaal 33 sets nieuwe nachttreinen besteld. Aanvankelijk werd een order van 13 sets geplaatst, maar vorig jaar kwam er een vervolgorder bij voor nog eens 20 Nightjet-sets. Volgens ÖBB-baas Andreas Matthä is met de bestellingen in totaal een bedrag van 500 miljoen euro gemoeid.

Elke set bestaat uit zeven rijtuigen: twee rijtuigen met zitplaatsen, drie rijtuigen met ligrijtuigen en nog eens twee rijtuigen met comfortabele slaaprijtuigen. Opvallend is dat de treinen ook een stuurstandrijtuig krijgen. Daardoor kunnen de treinen straks sneller gerangeerd worden.

Meer privacy

De nieuwe treinen worden gebouwd door Siemens. De treinen zullen een volledig interieur krijgen. De couchette-rijtuigen bieden reizigers in minisuites straks meer privacy. De minisuites zijn gericht op alleenreizende reizigers. Volgens de ÖBB wordt ook het comfort in de slaaprijtuigen verhoogd. Nieuw aan boord is de gratis wifi-service, die vroeger alleen voor langeafstandsreizen op de Railjets gold, maar straks ook voor reizigers van de nieuwe generatie Nightjets.

De toekomstige treinen zullen bovendien stiller zijn, zegt fabrikant Siemens. Ze zullen in de toekomst weliswaar als eerste naar Italië worden ingezet, maar volgens NS is het de bedoeling dat de vernieuwde nachttreinen straks ook naar Nederland rijden.

Nieuwe nightjets

Meer nieuws over nachttreinen

36 gedachten over “Dit worden de nieuwe Nightjet-nachttreinen”

  1. Ger Nijman schreef:

    Mooi! Wel hoop ik dat ze niet te duur worden.

  2. Tijl schreef:

    Opvallende maximum snelheid voor deze rijtuigen: 230km/h. Dezelfde max snelheid als de Railjet treinen uit Oostenrijk.

    Zo ontstaat de mogelijkheid om hogesnelheidslijnen te gaan gebruiken.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Als ze dan ook 25KV en Franse beveiliging hebben zouden ze inderdaad oernacht naar Barcelone kunnen gaan rijden. Hoewel het HSL spoor ‘s nachts niet beschikbaar is, geloof ik. Maar wellicht in Duitsland wel en kun je daar ook naar het Oosten.

    2. Johan schreef:

      Dat NS straks voor het topsegment van hun vervoersaanbod een ‘supersnelle’ ICNG laat rijden en dat de ÖBB ze dan probleemloos voorbij scheurt met een nachttrein. Bij wijze van spreken.

      1. Oscar schreef:

        1. Zolang het spoor niet meer dan 200 km/u toelaat (en dat is vaak zo hier in NL), is een ÖBB nightjet niet sneller dan een ICNG.

        2. Een ICNG bedient een andere markt dan een ÖBB nightjet.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Inderdaad. ICNG is voortgekomen uit het idee dat de HSL volledig geïntegreerd moest worden in het hoofdrailnet. Al in de concessie 2015 – 2025 was de HSL geïntegreerd in het hoofdrailnet.

          Alleen is er nog te weinig en vooral goede HSL Intercity’s.

          Een trein is zo snel als het spoor toelaat. Zie je ook op de HSL. Alleen tussen Nieuw Vennep – Rotterdam Noord en tussen tunnel Oude Maas – Belgische – Antwerpen Noord is de Thalys & Eurostar dan de huidige Intercity Direct. Met de ICNG zal de marge nog kleiner worden.

        2. Johan schreef:

          1) ICNG is bedoeld voor de HSL, en daar kan tot 300 km/h gereden worden. Materieel en infrastructuur op elkaar afstemmen leidt tot een kip-en ei-verhaal, waardoor we in Nederland anno 2021 nog steeds met een flink aantal kaarsrechte spoorlijnen zitten waar 140 of zelfs maar 130 km/h gereden kan worden, waar in het buitenland de standaard qua maximumsnelheid op IC-verbindingen inmiddels op 200 km/h of hoger ligt.

          2) Klopt. ICNG is aangekocht voor het topsegment van snel treinverkeer in Nederland, Nachttreinen zijn gericht op slow travel.

      2. FyraFlop34 schreef:

        Dit vind ik een topquote.

  3. Jay schreef:

    Vraag me af hoe ze treinen gaan combineren dan, zoals ze dat nu doen, als t nu complete treinstammen worden met loc+stuurstand. Wordt een beetje lastig splitsen/samenvoegen van bestemmingen in 1 trein denk ik zo…

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Juist niet, één stam is 7 rijtuigen, dus ik vermoed dat veel nachttreinen uit twee stammen zal bestaan.

    2. Otto schreef:

      Net als bij de RailJet zal er waarschijnlijk met vaste stammen van zeven wagens worden gereden die eventueel onderweg gecombineerd/gesplits kunnen worden. Bijv. Wenen-Brussel/Amsterdam met één stam naar Brussel en één stam naar Amsterdam. Dit voorkomt ook het vele, dure rangeren.

  4. Frans EEKHOUT schreef:

    Mooi en verfrissend interieur met een stuurstandrijtuig met cabine van een Vectron locomotief en niet een Traxx. Ik hoop dat de twee rijtuigen met zitplaatsen comfortabele stoelen zijn die we vaak tegen komen in intercontinentale business class vliegtuigen met ruim voldoende beenruimte en voetensteun en misschien wel “lie-flat seat” dit voor reizigers die niet persé in een afgesloten ligrijtuig wensen te reizen. Voor welke landen worden deze toegelaten ?

    1. Baardstaart schreef:

      In principe kan dit in alle landen rijden dan de Railjet lijkt me. Infeite is het hetzelfde materieel, alleen met her en der een ander voorkantje en een andere inrichting. Waarom zou je het wiel nog een keer uitvinden als deze al goed is en dan kan deze trein mee gaan met de registratie van de Railjets – En verders kan je toelating in ieder land ook altijd aanvragen en dan volgen er tests.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        De Vectron locomotief schijnt al in 18 landen toegelaten te zijn. Kan zijn dat mijn informatie al weer achterhaald is. Het is indrukwekkend hoe flexibel en betrouwbaar deze locomotief is. Alleen op de HSL Zuid rijdt het niet. 😉

        Een zeer betrouwbare locomotief. Als je helemaal gaat herleiden kom je eigenlijk uit de Eurosprinter locomotief van Siemens. En die was al heel oud. Daarna kreeg je de serie 182. Vervolgens de Taurus 1016/1116/1216 van ÖBB. En toen de serie 189 van DB waarvan velen op de Betuweroute rijden. En toen de Vectron locomotief.

        1. dries molenaar schreef:

          Weten ze dat in België ook? Die gingen ze teruggeven aan Siemens? Wat meer doer het budget dan door de locomotief werd ingegeven, denk ik.

  5. Baardstaart schreef:

    1) De minicabines, die me doen denken aan de Japanse cab hotels zijn briljant. Ze bieden de reiziger comfort en privacy terwijl ze relatief weinig plek innemen.

    2) De voorkant van de trein doet me denken aan een Siemans Taurus locomotief. Wellicht wordt deze loc standaard gebruikt op deze trein.

    3) Ik hoop dat de prijzen etc ook zodanig zijn dat ze de concurrentie met het vliegtuig aan kunnen, maar het nieuwe materieel ziet er in elk geval goed uit.

    1. Dries Molenaar schreef:

      Het laat zich raden dat je in een dubbeldekker situatie nog veel meer minicabines kwijt zult kunnen.

      1. Marco schreef:

        Dat valt denk ik tegen. Dubbeldeks spoorrijtuigen zijn in Europa (ex Scandinavie) vaak smaller aan de bovenkant om binnen de PVR te passen. Ik denk dat je in de breedte dan geen bed + gangpad meer krijgt.

        1. dries molenaar schreef:

          In ieder geval zou het één hoog op de verdieping kunnen. Je kan op de verdieping ook luxere éénpersoons cabines maken. Volgens mij zag ik op youtube zo’n veel reizer die in een dubbeldekker een slaapcabine had.
          Drie hoog op de lage vloer wordt wat lastig denk ik.
          Eerst maar zien hoe dit nu allemaal gaat.

    2. Matteas schreef:

      Het stuurstandrijtuig heeft meer weg van de Siemens Vectron dan van de Siemens Taurus.

      Bij die minicabines moest ik ook gelijk denken aan de Japanse capsulehotels. Ik denk dat het goed toe te passen is op Europese nachttreinen, want in couchettes zie je vaak reizigers die alleen reizen.

  6. Hanzeboog2012 schreef:

    Ziet er echt modern uit. Heel anders dan die oude meuk die nu nog rijden. En met alle respect niet meer van deze tijd zijn. Ze zijn muffig en totaal versleten.

    Verwacht dat als de nieuwe rijtuigen verdeeld over drie groepen het aantal boekingen gaat toenemen.

    1. treingraag schreef:

      Vreemd. Laatste keer NJ Innsbruck ligcoupe mooi rode bekleding en goeie airco plus lekker ontbijtje. Wagons met fietsafdeling waren er ook in de ASD-Basel nachttrein en populair oa bij Donau volgers. Tja, moest allemaal stoppen.

  7. Peter Janssen schreef:

    Ziet er beter uit dan de Talgo die de IC Berlijn gaat vervangen met maar één asjes tussen de bakken.

  8. Dries Molenaar schreef:

    Gefeliciteerd. En zomaar in 1,5 jaar op de rails. Daar heb je wat aan.

  9. hanzeboog2012 schreef:

    33 sets aan nachttreinen. Ze kunnen 2 sets flexibel koppelen als er meer vraag is. Moet je ook reservemateriaal hebben. Dan zal op elke verbinding zoal minstens 4 locomotieven nodig zijn. Bij gekoppelde sets zelfs meer.

    De Vectron locomotief zal in ieder geval voldoende vermogen hebben om de 7 rijtuigen te trekken/duwen met hoge snelheid. En dat is nodig omdat op steeds meer spoorlijnen in Oostenrijk, Duitsland, Zwitserland met 200 km p/u of meer gereden kan worden.

  10. Pieter Lanser schreef:

    Het initiatief van ÖBB is te prijzen. Misschien zijn ze als onderneming in een Midden-Europees land wel het beste geëquipeerd om dit te doen.
    Ik hoop dat ze de blik ook nog eens op het oosten richten. In 2006 ben ik met de nachttrein van Wenen naar L’viv gespoord: 600 km in 24 uur. Dat kan sneller.
    Van L’viv naar Kiev is 475 km. Daar doet de trein iets meer dan zes uur over …..

  11. Rob Bakker schreef:

    Ziet er strak uit; waar laten wij onze fietsen?

    1. Hans E schreef:

      Ah, dat wilde ik ook net vragen. Ik mis ze in de nachttrein anno 2021…

    2. Mark schreef:

      Inderdaad. Nachttreinen zijn ideaal voor fietsvakanties. Dan moeten ze natuurlijk wel fietsplekken hebben.

      1. Bert Sitters schreef:

        Heeft iemand informatie over de fietsplaatsen?

        1. Jan W schreef:

          Ja, fietsen kunnen mee in de nieuwe NightJets, zie deze tweet van ÖBB: https://twitter.com/unsereOEBB/status/1217036720895594499

        2. dries molenaar schreef:

          Misschien kan het zo aangepakt worden als op de foto hier:
          https://www.evb-elbe-weser.de/reise-freizeit/moorexpress/

    3. dries molenaar schreef:

      Vooral thuis.

  12. benny schreef:

    is er ook een restauratiewagon?

  13. Arjan schreef:

    Grappige eraan: Eind 2022 worden ze ook als modeltrein verwacht in H0. Fleischmann/Roco zullen ze maken.

  14. Züricher schreef:

    Jammer dat het er op lijkt dat er geen coupé’s met vliegtuigstoelen wordt ingezet. Daar gaan veel mensen in ene coupé, dus kan men met lage ticketprijs stunten. De DB had ze met hun City Night Line tot het voorlaatste jaar wel, al zag het interieur er uitgeleefd uit.

Laat een reactie achter aan Dries Molenaar Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.