fbpx
Foto: Herman Opmeer

EBS mikt op jaarlijks 3% tot 5% groei in Haaglanden

klok 17 jul 2018 10:02

tag

De Israëlische vervoerder EBS verwacht in de regio Haaglanden jaarlijks 3 tot 5 procent groei te realiseren. Dat zegt de directeur van EBS Nederland tegenover OVpro. Eerder maakte het bedrijf al bekend 11 procent meer dienstregelingsuren te zullen gaan aanbieden.

De precieze details maakt de vervoerder over zes weken bekend, als de gunning definitief wordt. Tot die tijd kunnen Connexxion en Keolis nog bezwaar maken tegen de voorgenomen gunning. Alhoewel de details ontbreken, maakt directeur Wim Kurver tegenover de website al wel zijn strategie bekend: “We gaan niet met groot materieel rijden, waar dat niet nodig is. Dan rijden we liever met een klein busje een hogere frequentie.” Niet alleen in de landelijke gebieden, maar ook op stadslijnen met beperkt aantal reizigers wil EBS kleine bussen inzetten.

De directeur zegt in het interview niet te geloven in belbussen. Die komen er dan ook niet in de regio Haaglanden. De nieuwe concessie gaat per augustus 2019 in en loopt tot en met december 2030.

Bussen regio Haaglanden per 2019 over naar EBS

16 gedachten over “EBS mikt op jaarlijks 3% tot 5% groei in Haaglanden”

  1. henk schreef:

    Ik help t m hopen,iedere impuls is dr een.

  2. Stokbosveen schreef:

    “Eerder maakte het bedrijf al bekend 11 procent meer dienstregelingsuren te zullen gaan aanbieden.”

    “EBS mikt op jaarlijks 3% tot 5% groei in Haaglanden”

    Hier snap ik niets van. In de titel staat 3% tot 5% en in de tekst staat 11%. Welke bewering is de juiste?
    En dit alles is dus voor de laagste prijs, waarmee de concessie is gewonnen door EBS.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik zal de tekst verduidelijken. Aanbod groeit met 11 procent, reizigersgroei naar verwachting 3 tot 5 procent per jaar.

  3. Peter van Overschie schreef:

    Bert Busschreef: juli 12, 2018 om 7:35 pm
    Dat EBS een israelisch/pools bedrijf is,doet niet ter zake voor de dienstuitvoering.Maar in Waterland doemden al snel financiële problemen op,doordat EBS te laag had ingeschreven en “overvallen” werd door de hoge dieselprijs.Van lieverlee werd de dienstindeling dan ook maar doorgeschoven naar concurrent GVB Amsterdam.Ik vind het dan ook wonderlijk dat EBS 11% meer Dienstregeling uren biedt dan bedrijven als CXX, KEOLIS of ARRIVA !! Ik ben het met Bert Bus helemaal eens en hoop eigenlijk dat CXX het alsnog binnenhaalt na aanvechting van dit besluit!! Het is jammer dat na tientallen jaren het naar een buitenlandse maatschappij gaat !! West-Nederland en NZH en later CONNEXXION was toch niets mee /

    1. henk schreef:

      De verkeersleiding van ebs en de boa taken worden door t Gvb gedaan voor ebs,dus dan denk ik dat ebs dit mischien wel aan ret en/htm gaat uitbesteden,mischien t busonderhoud dan ook wel,zal m daar de winst inzitten?

    2. Peter van Lieshout schreef:

      Connexxion is als dochteronderneming van de Franse staatsmultinational Transdev S.A (S.A staat voor NV)óók een buitenlands bedrijf en idem dito voor Arriva als dochteronderneming van Deutsche Bahn (DB), het Duitse zusje – maar dan wel vele malen groter – van onze eigen Nederlandse Spoorwegen. En volgens mij is Keolis ook geen Nederlands bedrijf, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Ik hou u op de hoogte!

      Ik heb overigens geen problemen met buitenlandse ondernemingen in het Nederlandse openbaar vervoer; de NS opereert in het Verenigd Koninkrijk, dus ook in het buitenland.

      Waar ik wel problemen mee heb, is – dat als gevolg van die belachelijke aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer – de vervoerders elkaar al jarenlang zo ongeveer “de tent uitvechten” met bezwaarprocedures op het niveau van de concessieverleners en – of dat nog niet genoeg is – met beroepsprocedures voor de rechter.

      En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers? Dat gelooft u zelf toch niet! Volgens mij dienen dergelijke procedures maar één belang en dat is het belang van de (buitenlandse) directies en aandeelhouders.
      En werken deze juridische procedures kostenverlagend voor de ov – reizigers? Dat gelooft u zelf toch ook niet! Je hoeft geen econoom te zijn om de conclusie te kunnen trekken, dat de kosten van dergelijke peperdure procedures – alleen al door de declarabele kosten voor de advocaten, die stukken meer verdienen dan buschauffeurs mét plaspauzes, alleen maar kostenverhogend voor de ov – reiziger kunnen werken.

      Je kunt je bovendien afvragen, of concessieverleners überhaupt wel genoeg kennis en expertise in huis hebben om dergelijke ingewikkelde operaties als concessies voor het regionale of provinciale openbaar vervoer tot een goed einde weten te brengen, ten minste als een groot aantal c.q. het merendeel van de concessie – verleningen leidt tot kostbare bezwaar – en beroepsprocedures. Of is er – zoals de Volkskrant een paar jaar geleden al geschreven heeft – een traditie om sowieso bezwaar en beroep aan te tekenen? Dan is er meer sprake van “folklore”, maar wel een hele dure folklore!

  4. Peter van Overschie schreef:

    Peter van Overschieschreef: juli 17, 2018 om 4:44 pm
    Bert Busschreef: juli 12, 2018 om 7:35 pm
    Dat EBS een israelisch/pools bedrijf is,doet niet ter zake voor de dienstuitvoering.Maar in Waterland doemden al snel financiële problemen op,doordat EBS te laag had ingeschreven en “overvallen” werd door de hoge dieselprijs.Van lieverlee werd de dienstindeling dan ook maar doorgeschoven naar concurrent GVB Amsterdam.Ik vind het dan ook wonderlijk dat EBS 11% meer Dienstregeling uren biedt dan bedrijven als CXX, KEOLIS of ARRIVA !! Ik ben het met Bert Bus helemaal eens en hoop eigenlijk dat CXX het alsnog binnenhaalt na aanvechting van dit besluit!! Het is jammer dat na tientallen jaren het naar een buitenlandse maatschappij gaat !! West-Nederland en NZH en later CONNEXXION was toch niets mis mee?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is 11 procent meer dan nu, maar dat hoeft niet 11 procent meer te zijn dan de andere aanbieders. Die boden misschien ook wel meer dienstregelingsuren aan dan nu.

  5. Henk schreef:

    Keolis is ook frans.
    Qbuzz italiaans.

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Qbuzz is eigendom van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato (FS), het Italiaanse equivalent van onze eigen NS.

      Hoezo marktwerking? Hoezo eerlijke, gezonde concurrentie?

      De regionale vervoerders hebben het drukker met aanbestedingsprocedures en bezwaar – en beroepsprocedures dan met het in stand houden en VERBETEREN van een fijnmazig ov – netwerk t.b.v. de ov – reizigers.

      Voor alle duidelijkheid: het openbaar vervoer en de regionale vervoerders bestaan bij de gratie van de ov – reizigers en niet andersom!

      En als deze vervoerders zichzelf overbodig willen maken door het opheffen of het verschralen van allerlei buslijnen en het installeren van bijvoorbeeld allerlei vormen van “flexvervoer” – dat én duurder én slechter is dan het reguliere openbaar vervoer en dat door de ov – reiziger compleet genegeerd c.q. geboycot wordt, dan moeten ze dat vooral doen.
      Ov – reizigers vinden wel hun eigen oplossingen! Ze moeten wel!

  6. Peter van Overschie schreef:

    WAAROM ZIJN ER GEEN NEDERLANDSE VERVOERDERS????
    CONNEXXION is als dochteronderneming van de Franse staatsmultinational Transdev S.A NV) ARRIVA als dochteronderneming van Deutsche Bahn (DB), het Duitse zusje.QBUZZ is eigendom van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato (FS).
    Keolis SA is een internationaal opererend vervoerbedrijf uit Frankrijk dat in april 2001 is ontstaan na de fusie van Cariane Multimodal International (CMI).Aanbestedingen in het OV had er nooit moeten komen. GVB HTM RET waarom vallen die buiten de aanbestedingen??

    1. Peter van Lieshout schreef:

      Antwoord op uw laatste vraag:

      Uit 2011 – 2012
      “Initiatiefvoorstel-Monasch, Bashir, Van Tongeren en Verhoeven inzake aanbestedingsvrijheid OV grote steden.

      Met dit initiatiefvoorstel van de Tweede Kamerleden Monasch (PvdA), Bashir (SP), Van Tongeren (GroenLinks) en Verhoeven (D66) wordt het mogelijk gemaakt voor de gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht om een openbaar vervoer-concessie te verlenen aan een vervoerder waarop zij zeggenschap uitoefenen, zonder dat daartoe een aanbesteding is gehouden”,

      destijds aangenomen door de Tweede EN de Eerste Kamer,

      waaruit duidelijk blijkt, dat het al dan niet aanbesteden van het openbaar vervoer een politieke beslissing van de Tweede Kamer was – en nog steeds is – en niet omdat dat van Europa, van Brussel moet.

      Ik persoonlijk ben wel benieuwd naar de mening van de politieke partijen in de HUIDIGE Tweede Kamer over wat ik (als ov – reiziger en om die reden als ervaringsdeskundige) kwalificeer als het Nederlandse “ov – aanbestedingscircus”.

      1. peter van Overschie schreef:

        Dank je wel voor de uitleg over de aanbestedingen in de 3 grote steden. Het is wel van de ZOTTE dat het momenteel zo geregeld is. Ben ook benieuwd met de mening van de huidige 2de kamer!

  7. Peter van Overschie schreef:

    WAAROM ZIJN ER GEEN NEDERLANDSE VERVOERDERS????
    CONNEXXION is als dochteronderneming van de Franse staatsmultinational Transdev S.A NV) ARRIVA als dochteronderneming van Deutsche Bahn (DB), het Duitse zusje.QBUZZ is eigendom van het Italiaanse staatsspoorbedrijf Ferrovie dello Stato (FS).
    Keolis SA is een internationaal opererend vervoerbedrijf uit Frankrijk dat in april 2001 is ontstaan na de fusie van Cariane Multimodal International (CMI). EBS een israelisch/pools bedrijf. Aanbestedingen in het OV had er nooit moeten komen. GVB HTM RET waarom vallen die buiten de aanbestedingen??

  8. Peter van Lieshout schreef:

    Nog als aanvulling op de discussie die ook op “treinreiziger.nl” woedt over de “pros en cons” van aanbestedingen in het openbaar vervoer.

    En over de veelvuldige bezwaar – en beroepsprocedures in het openbaar vervoer (waar ik geen bezwaar tegen heb als de CEO’s van de vervoerders de kosten daarvan maar uit hun eigen zak betalen en niet op het bordje van de ov – reiziger – van mij dus – deponeren).

    30 april 2015 was er in de Tweede Kamer een hoorzitting naar aanleiding van berichten in de Volkskrant over mogelijk kartelachtige afspraken in het regionale vervoer.

    Een van de deelnemers was de heer Henk DON van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

    De ACM heeft op haar eigen site de bijdrage van de heer DON gepubliceerd, waaruit ik de laatste alinea citeer (met dank aan de ACM):
    ——————————————-
    “Spreekpunten Henk Don rondetafelgesprek aanbestedingen openbaar vervoer

    30-04-2015

    •Juridische procedures

    •Tot slot wil ik opmerken dat ik het voeren van juridische procedures rondom aanbestedingen niet als een probleem zie. Ook niet als dat veelvuldig gebeurt. Bij aanbestedingen gaat het om grote bedragen die van wezenlijk belang zijn voor de vooruitzichten van de meedingende ondernemingen. Waar er een risico is op marktverstoring moet een onafhankelijke partij kunnen toetsen of partijen de spelregels hebben nageleefd. Dit draagt bij aan ordelijke marktprocessen. En daarvan kunnen de reiziger en de belastingbetaler uiteindelijk de vruchten plukken”(einde citaat)

    ???

    De Autoriteit Consument en Markt is volgens de wet de “waakhond” ter bescherming van de belangen van de consument. Óók de ov – reiziger als consument! Maar voor het openbaar vervoer stelt de ACM zich nog niet eens op als een “keffertje”. De ACM “bijt ” niet, want de ACM is “tandeloos” de ACM “blaft” niet eens. Voor het openbaar vervoer is de ACM eerder een Autoriteit MARKT en Consument!

    De vraag of er kartelachtige afspraken zijn tussen de regionale vervoerders onderling als concessiehouders en zelfs tussen concessiehouders en concessieverleners is overigens nooit beantwoord!

    De reden(en) c.q. de oplossing(en) hiervoor zijn vragen die de dames en heren politici in de Tweede Kamer zich maar eens moeten stellen, want voor het regionale openbaar vervoer is het allang vijf OVER twaalf!

  9. William schreef:

    Gezien de ellende die we weer met de nieuwe dienstregeling hebben in de Stadsregio Amsterdam met de EBS (Connexxion kan het wel probleemloos), zou de EBS allang op het strafbankje moeten zitten.
    Ze liegen en bedriegen dat ze een ons wegen, en schuiven de problemen af op een ander. Maar feit is dat het bij elke dienstregeling-verandering feest is op de slechte manier bij/met EBS.

Laat een reactie achter aan Stokbosveen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.