fbpx
Foto: Marten Agricola

Eerste Nightjet aangekomen in Brussel

klok 20 jan 2020 16:04

De eerste nachttrein uit Wenen en Innsbruck is maandagmorgen aangekomen in Brussel. Vanaf vandaag is België twee keer per week rechtstreeks verbonden met Oostenrijk.

Europees parlement

Bij de inauguratie van de nieuwe nachttrein vanuit Wenen op 19 januari reisden heel wat europarlementairen mee. Bij deze reis, op weg naar de eerste zitting van het Europese parlement, konden zij zichzelf overtuigen van het comfort en de milieuvriendelijkheid van de nachtreis. Zij vormen een belangrijke doelgroep voor de nieuwe nachttrein. Zo rijdt de trein niet in de zomer, als het Europese parlement met reces is.

In samenwerking met NMBS

Brussel wordt opgenomen in het internationale netwerk van nachttreinen van de ÖBB. Tweemaal per week gaat het heen en terug vanuit de Oostenrijkse hoofdstad Wenen over Linz en vanuit Innsbruck over München naar Brussel. Voor de verbinding naar Brussel werkt ÖBB samen met de Belgische spooroperator NMBS, die niet enkel de locomotief voor het Belgische traject levert, maar ook treinbegeleiders en treinbestuurders. NMBS verkoopt tevens tickets voor het traject.

Klimaat

“Met de Nightjet brengen we de nachttrein terug in Europa en de directe lijn naar Brussel betekent voor ons een actieve bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, jubelt ÖBB topman Andreas Matthä. De Oostenrijkers stellen dat met het huidige nachttreinnetwerk al 12.000 korte vluchten zijn vervangen.

Verlenging bestaande nachttrein

Het gaat overigens niet om een hele nieuwe verbinding, maar verlenging van de bestaande nachttrein Düsseldorf – Wenen / Innsbruck. In België stopt de trein in Brussel Zuid, Brussel Noord en Luik. In Duitsland is Aken een nieuwe stop, waarna de trein rijdt richting Keulen. Als de Nightjet van of naar België rijdt, vervalt het traject Keulen – Düsseldorf.

Onverwacht initiatief

In 2003 kwam er in België een einde aan de reguliere nachttrein, maar daar is vanaf vandaag dus verandering in gekomen. Eind vorig kaar kondigde de Oostenrijkse Spoorwegen ÖBB onverwacht aan dat er binnen enkele maanden een treindienst naar Brussel gestart zou worden. De Oostenrijkers hebben woord gehouden: Brussel is nu aangesloten op het netwerk van Nightjet.

Test

Of Brussel een blijvertje is, moet nog blijken. Volgens Belgische media gaat het vooralsnog om een proefproject van een jaar. De trein wordt gereden zonder subsidie. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 29 euro, maar dat is op basis van een zitplek. Wie wil liggen kan er terecht vanaf 65 euro.

Amsterdam

Vanaf december zal ook Amsterdam weer aangesloten worden op het Nightjet netwerk. Vanuit Amsterdam zal de nachttrein dagelijks gaan rijden naar zowel Wenen als Innsbruck.

32 gedachten over “Eerste Nightjet aangekomen in Brussel”

  1. treingraag schreef:

    Prima voor de Zuid Nlrs ook, kun je vanuit Innsbruck doorreizen met uitstekende EC Munchen – Venetie/Bologna/Rimini via Verona, dus ook Milaan is te doen na de reisnacht!
    Of dagje Munchen en nachttrein Munchen-Rome doen.

  2. Dries Molenaar schreef:

    Mooi dat het zomaar in een paar maanden opgestart kan worden.
    Hopelijk lukt het met de marketing ook een beetje.

  3. Eduard de Jong schreef:

    De ÖBB-nachttrein blijkt op de eerste plaats bedoeld en bestemd voor 751 europarlementariërs. Juist in de zomermaanden, wanneer vakantiegangers en jongeren van de trein gebruik willen maken, rijdt de nachttrein niet. Een mislukking voor de nachttrein is al bij voorbaat ingebakken. Gelukkig doen de luchtvaartmaatschappijen niet aan een zomerpauze. Lof komt daarom toe aan easyJet, Ryanair, Transavia, Wizz Air en al die andere vervoerders, die wél begrepen hebben met welk aanbod klanten moeten worden benaderd en verleid.

    1. dries molenaar schreef:

      De optimist. Die parlementariërs wonen niet allemaal in Wenen en gaan zeker niet routinematig met de nachttrein.

    2. Jo schreef:

      Helemaal mee eens. Ik zie een aantal vluchten naar Wenen staan voor 7,81euro. Met de extra kosten erbij blijf ik onder de helft van de kosten van de Nightjet. De trein is leuk, maar veel te duur. Vliegen heeft soms hogere topprijzen, maar als je weet hoe je de kosten in hand moet houden (wat zelfs de mensen achter treinreiziger.nl niet objectief kunnen) is vliegen gewoon betaalbaar. Dit duurder maken werkt ook niet, want dan reist men minder en geeft men alleen de spoorindustrie de schuld dat reizen duurder wordt. Dus als de spoorwegen nu internationaal betaalbaarder zouden worden, heb je ook echt wat aan dit soort ontwikkelingen. Daarom werkt flixtrain ook in Duitsland.

      1. dries molenaar schreef:

        Wanneer er eerdaags gewoon accijns op vliegtuigbrandstof komt wordt vliegen duurder en wordt er minder gevlogen. Treinen blijft dan even duur. Dat is niemands schuld.

        Hoe verklaart u, er mee eens zijnde, dat al die parlementariërs naar Wenen zullen willen gaan?

        1. Annemiek schreef:

          Als vliegen duurder wordt, peinzen veel mensen er nog steeds niet over om met de trein te gaan. En al helemaal niet met de nachttrein, die terecht zo ongeveer het imago van een rijdende hel heeft. Dus dan nemen ze de stijgende kosten voor een vlucht voor lief of stappen ze gewoon weer in de auto.

        2. Annemiek schreef:

          Als er camera’s op parlementariërs met een groene agenda gericht staan, willen ze allemaal wel met de trein. Zijn de camera’s weg, dan stappen ze weer in het vliegtuig.

        3. Rian van der Borgt schreef:

          “het imago van een rijdende hel” – gek toch dat de ÖBB-nachttreinen zo vaak volgeboekt zijn, waarbij de duurste categorieën het eerste op zijn.

        4. Annemiek schreef:

          @Rian. Er rijden nauwelijks nachttreinen. Dat de beperkte vraag het nog beperktere aanbod overstijgt, is dus niet zo gek. In verhouding tot andere vormen van vervoer, stelt die hele nachttrein niets voor.

          Dat de duurdere categorieën het eerste vol zijn, is ook niet vreemd. In de lagere prijsklassen is een reis helemaal een ramp.

        5. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          @Annemiek: het is inderdaad een niche markt. De markt is er wel, maar je hebt ook gelijk dat het een vrij kleine markt is. Op zich prima. In de jaren ’70 vertrokken er tiental nachttreinen per dag uit Amsterdam, dat voorzie ik niet meer. Ik denk één a twee, en met een beetje geluk drie a vier, maar dat is dan ook ongeveer wel het maximum (schat ik). Maar dat is prima. Hel op aarde lijkt mij echt overdreven. Het is waar dat een deel van de mensen er echt niet in kan slapen. Zelf kan ik dat wel, al slaap je minder diep dan normaal.

        6. dries molenaar schreef:

          annemiek, het viel/valt wel mee met de nachttreinen. Hoewel, ik ben wel een keer met de skitrein geweest. Op de terugreis was dat geen pretje met een grote groep van een hotelschool waar de Roderik-Frits, Floris-jan types flink dronken en lawaaiïg waren. Maar een jaartje dienstplichtervaring sla je je er wel doorheen.

        7. Bert sitters schreef:

          @ Annemiek. Rijdende hel heb ik nooit ervaren in de nachttrein. Nu koos ik wel altijd voor meer comfort.

        8. Internationale nachtreiziger schreef:

          @Annemiek

          Vreemd dat je schrijft dat de nachttrein “zo ongeveer het imago van een rijdende hel heeft”.

          Heb je zelf ruime ervaring met de nachttrein?
          Ben je niet in de wat met de nachtbus van Flixbus, waar je niet aan slapen toe komt en geradbraakt ui komt?

          Mijn ervaring met de nachttrein is goed. Hopelijk komt er ook weer een goede nachttrein-verbinding naar het Zwitserse Zürich vanuit Nederland.

        9. Annemiek schreef:

          @Internationale nachtreiziger. Ik schrijf over uitgebreide ervaring, maar over het imago. De meeste zakenreizigers kun je nog niet met een riek de nachttrein in jagen. Alleen op vakantiegangers kun je geen dienstregeling bouwen, omdat je die steeds opnieuw moet werven. Wat veel kosten met zich meebrengt.

          De indruk mag dan gewekt worden dat de nachttrein aan een indrukweekkende come back bezig is, maar dat is in feite niet zo. Zoals ik het begrijp, gaat het ook hier weer om een bestaande nachttrein, die verlengd wordt naar Brussel en later ook (deels?) naar Amsterdam. Dat is niet echt een verbetering, maar blijkbaar noodzakelijk om dat ding vol te krijgen.

        10. Annemiek schreef:

          Ik bedoel in de reactie hierboven natuurlijk dat ik niet schrijf over ruime ervaring, maar over het imago. Een medewerker met de nachttrein op reis sturen zou momenteel ongeveer hetzelfde overkomen als die persoon in een hostel te laten overnachten. Dat hebben de spoorwegen ook heus wel in de gaten, daarom was voor de eerste nachttrein uit België zo ongeveer het gehele journaille uitgenodigd voor de rit. In de pers werd er vervolgens matig positief over bericht.

    3. Rian van der Borgt schreef:

      Vanaf december gaat Brussel – Wenen dagelijks rijden, als het goed is ook in de zomer.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Kan ik dat ergens terug vinden?

        1. Floris Cappelle schreef:

          Beste,

          Ik heb niet direct iets gevonden.
          Ik denk eens gelezen te hebben dat het treindeel naar Innsbruck een proefproject is.
          Brussel – Wenen zou idd dagelijks rijden vanaf december 2020.
          Al hoop ik dat een deel zal blijven gaan naar Innsbruck

    4. bert sitters schreef:

      Ik voel mij door die stuntvlieger Easyjet totaal niet begrepen. Ik verwacht service en kwaliteit

  4. T.van Oosten schreef:

    Ik hoop dat er weer meer autoslaaptreinen komen naar o.a italie, en dat deze wat betaalbaarder worden dan de autoslaaptrein van Dusseldorf naar Innsbruck. Dat zou ook een stuk beter zijn voor het milieu als deze treinen weer meer gaan rijden ook vanuit Nederland,daar zou een Europese subsidie perfect voor zijn zodat dat weer mogelijk wordt.

    1. Annemiek schreef:

      Laten we Europese subsidies toch vooral niet misbruiken voor de financiering van zogenaamd milieuvriendelijke vakanties voor mensen die zelf het ‘milieuvriendelijke’ deel niet willen betalen. Als het milieuaspect hierin daadwerkelijk een rol speelde, dan bleef die auto gewoon thuis.

      1. FyraFlop34 schreef:

        @Annemiek
        Als jij op reis gaat naar Italië met je SUV stoot je behoorlijk veel uit. Ik snap heel goed dat mensen in Italië een auto willen, want het OV is daar niet overal op hetzelfde niveau. Als we er voor kunnen zorgen dat we de het vervuilenste gedeelte van een reis naar Italië kunnen vervangen door een trein verbinding, scheelt dat enorm. Europese subsidie is op dit vlak zeker een goed idee, want een trein is de enige vorm van vervoer binnen Europa die per kilometer betaalt voor wat hij aflegt. Als we vliegen nu eindelijk eerlijk gaan belasten, en het verdiende geld (zoek maar op, fairosene belooft zelfs 12 miljard bij een minimale belasting) herinvesteren in nachttreinen, en andere duurzame alternatieven, zal dat echt effect hebben. Ik denk ook dat veel mensen graag een trein zouden nemen, als het niet zo complex boeken was, en de prijs redelijk is (wat dus wel degelijk kan, zoals onze oostenrijkse vrienden bewijzen)

        1. Annemiek schreef:

          Een grote auto uit 2012 stoot ongeveer 169 gr CO2 per km uit. Een reizigerskilometer per trein bedraagt ongeveer 30 gr/km pp. Tel je een auto als 6 reizigers (4 voor de auto, 2 voor de passagiers), dan is de autoslaaptrein qua CO2 al meer belastend voor het milieu dan rijden. En dan bereken ik het nog zeer bescheiden. Maar goed, het is verder allemaal een theoretisch verhaal, want de autoslaaptrein komt echt niet terug.

    2. treingraag schreef:

      Italiaanse Prorail net zo overdreven commercieel als de Franse met verhoging tarieven railgebruik aantal jaren terug en auto mee voor 99 of minder euro (aktie) naar Oostenrijk is dat te duur?

  5. Joost (MHW) schreef:

    Stopt in zowel Brussel-Zuid als in Brussel Noord. Lekker efficient weer – hoe Belgisch wil je het hebben?

  6. bert sitters schreef:

    De capaciteit van de Brusselse tunnel is beperkt. Dus kan de trein beter op Brussel-Noord stoppen, totdat de tunnel vrij is.

  7. Michiel schreef:

    “De europarlementairen vormen een belangrijke doelgroep voor de nieuwe nachttrein. Zo rijdt de trein niet in de zomer, als het Europese parlement met reces is.”

    Waaarom rijdt de nachttrein vanuit Wenen/Innsbrück dan wel op 1e paaszondag, terwijl er op 2e paasmaandag (13 april 2020) helemaal géén zittingsdag is in Brussel? (https://www.europarl.europa.eu/belgium/nl/europees-parlement/jaarrooster)

    1. Dries Molenaar schreef:

      Laat maar, het is een flauwekul opmerking geweest. Er wonen nog geen 25 parlementariërs in de buurt van de eind stations. En die hebben goedkoop vliegen via het bulkcontract van het EU-Parlement.

  8. arnout zwarteakker schreef:

    “Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 29 euro”

    Theoretisch zeker. Toen de nightjet nog vanuit NL vertrok heb ik vrijwel wekelijks naar die prijs gezocht, het stond elke keer met schreeuwende letters op de voorpagina, maar dat tarief vond ik incidenteel op een enkele dag in de maand. Al zou ik me daar helemaal op aanpassen dan was het onmogelijk om daar een goedkoop retour bij te vinden. totaalprijzen voor Kopenhagen, Wenen en Bazel werden zo alsnog hoger dan 150 EUR en dan kun je net zo goed naar reguliere sparscheine zoeken. Ik heb er meerdere malen een klacht over ingediend en volgens hen was dit “marketing”. Nou wat voor marketing is het als je gelokt wordt met schijntarieven. Daar heeft de consument geen trek in en die zal, net als de laatste keer, wel weer de schuld krijgen dat ze niet in de dure nightjet willen stappen.

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      29 euro was en is best goed boekbaar indien je tijdig boekt. Inderdaad niet op aantal dagen wellicht al uitverkocht of misschien niet aangeboden. Maar die vanaf tarieven worden overal op die manier gebruikt. En welk tarief moet je anders communiceren? Het allerduurste tarief terwijl het 9 van de 10 keer ook goedkoper kan? Een gemiddelde prijs zegt ook niet veel. Belangrijker is: wie wil zittend de nacht door brengen? Dus misschien beter vanaf prijs communiceren in het ligrijtuig.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Het is marketing zoals in sommige laag allooi detailhandel als Leen Bakker. Waar dingen in het krantje staan die in de winkel niet te vinden zullen blijken. De mensen zijn dan toch binnen en besluiten dan maar wat anders te kopen wat natuurlijk duurder is. Er zijn er wel meer die zo opereren.
      IN de autohandel wordt ook geadverteerd met een vanaf prijs die eigenlijk niet bestaat. Je ben op zijn minst Euro 5000 meer kwijt.

Laat een reactie achter op Dries Molenaar Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.