fbpx

Elektrische bus in Zwolle wordt (tijdelijk) opgeladen met dieselgeneratoren

08 dec 2020 11:52

In de regio IJssel-Vecht worden vanaf zondag 246 elektrische bussen ingezet. Vervoerder Keolis is enthousiast. “Dat is het grootste aantal elektrische bussen in één regio in Europa” aldus de vervoerder in een persbericht. Maar er is wel één belangrijk detail: in Zwolle zijn er dieselgeneratoren nodig om de elektrische bussen te kunnen laten opladen.

Energiemaatschappij

Het probleem zit op de stalling Hessenpoort, waar circa 50 bussen ‘s nachts worden opgeladen. Keolis heeft weliswaar netjes op tijd de laadinfrastructuur aangelegd, maar de energiemaatschappij is het niet gelukt om dit op tijd aan te sluiten op een hoofdnet. Daarom moet de vervoerder nu dieselgeneratoren inzetten om de laadinfrastructuur te voorzien van energie. Om de milieuschade enigszins beperkt te houden maakt de vervoerder gebruik van bio-diesel. “Dat is fossielvrije bio-diesel en zorgt voor een besparing van 40% op de CO2-uitstoot ten opzichte van de standaarddiesel” vertelt een woordvoerder van Keolis.

Minimum te beperken

Dat de bussen nu via drie dieselgeneratoren worden aangedreven is tijdelijk. “De netaansluiting op het stroomnetwerk, die nodig is om de bussen via de laadpalen ’s nachts op te laden, heeft nog niet door Enexis kunnen plaatsvinden. De verwachting is echter dat dit nog voor de kerstdagen gebeurt” legt de vervoerder uit.

Keolis benadrukt dat de rest van de laadinfrastructuur tijdig gereed is. Zo kunnen bussen ook laden op zes grote busstations, en zijn er ook andere stallingen in de regio waar de bussen wel gewoon opgeladen kunnen worden.

28 gedachten over “Elektrische bus in Zwolle wordt (tijdelijk) opgeladen met dieselgeneratoren”

  1. Frans Eekhout schreef:

    Dan worden deze bussen dus “diesel-elektrische” bussen, misschien wel een unicum in OV bus land.

  2. Nieuwwester schreef:

    Volgende keer toch iets beter zorgvuldiger plannen…

    1. dries molenaar schreef:

      Het laat zich niet dwingen. Vooral niet wanneer in de achtergrond nog wat meer moet gebeuren. Er zijn flinke vermogens nodig en die trek je niet zomaar uit een grondkabel die er toevallig zou liggen.
      Het beste zou zijn om een passende windmolen op het station te hebben. Met een megawatt kom je op streek. Langzamer gaat het met zonnepanelen op de perrondaken. Hoewel die op Zwolle wel flink in oppervlakte zijn.

      Aardig zou zijn om in de bus pedaalsetjes te maken zodat de passagiers energie voor de bus kunnen opwekken. Wellicht net voldoende voor de binnenverlichting.

  3. dries molenaar schreef:

    Het busbedrijf zal ook wel een pech-oplaad-aanhangertje hebben om gestrande bussen op te laden. Ook handig wanneer er een afwijkende route gereden moet worden.

    1. Sleepauto schreef:

      Meestal komt er dan gewoon een sleepwagen aan te pas die de gestrande bus terug brengt naar de stalling. In Utrecht heb ik ze vaak zat zien rijden wanneer er weer een Ebusco of Optare stil stond.

      1. Brabo schreef:

        Zie je in Eindhoven ook nog steeds vaak met de e-bussen van VDL.

      2. Dries Molenaar schreef:

        Een oplaadaanhangertje lijkt mij dan veel slimmer. Een bus is wegslepen is ook zomaar niet geregeld. Het voordeel is dan wel dat hij van de weg is. Eigenlijk zou men langs de route flink wat contacten in een lantaarnpalen moeten aanbrengen. Hoewel daar het vermogen weer beperkt zal blijken/blijven. Aan gewone laadpalen laden moet ook kunnen zolang die bereikbaar zijn en vrij zijn.

  4. FyraFlop34 schreef:

    Ik vraag mij dus af of dat nog steeds efficiënter is dan dieselbussen zelf inzetten, want generatoren hebben een soort schaalvoordeel. Konden ze echt niet terugvallen op de bussen uit de vorige concessie in plaats van slechte publiciteit te verzamelen?

    1. dries molenaar schreef:

      Het is voor weken of enige maanden. Dat is beter dan ad-hoc gedoe met oude bussen.

      1. Rudy schreef:

        Je kan ook de oude bussen nog een paar maanden in bedrijf houden. Die oude bussen zijn niet plotseling onbruikbaar als de elektrische bus afgeleverd wordt.

        1. dries molenaar schreef:

          Dat zult u weten. Wellicht is er al een verkoopafspraak en moet er gewoon geleverd worden. Bedrijven laten zulke spullen niet een paar maandjes staan. Daarbij doen de andere laadstation het wel en is dit gewoon een slimme aanpak. De electriciteit wordt elders toch ook opgewekt met gas of wie weet met kolen.

      2. Reiziger schreef:

        De oude bussen (de blauwe 4000-serie) zag ik vandaag weer rijden. Terug in Deventer op de stadsdienst.

  5. Juriaan schreef:

    Een lachwekkende blamage voor Enexis.

    1. dries molenaar schreef:

      U weet de voorgeschiedenis niet en het is maar de vraag of de opdracht voldoende op tijd is gegeven en welk werk er allemaal gedaan moest worden.
      Het gaat hier om een flink vermogen wat beschikbaar moet zijn en wat alleen uit een verdeelstation gehaald kan worden met een exclusieve aansluiting.

  6. Frans Eekhout schreef:

    Hebben de elektrische bussen geen nood diesel zogenaamde “last mile” motor om bij uitval van het elektrische systeem toch nog een oplaadpunt te bereiken. Sommige eloks hebben zo’n hulpmotor om op dieseltrajecten of rangeerterreinen te kunnen rijden, zou bij bussen ook kunnen of is een “reserve motor” te duur. Die oude dieselbussen vinden wel weer hun weg naar “verwegistan” waar ze nog milieu onvriendelijk door kunnen rijden. Bio-diesel is toch afkomstig van o.a. frituurvet, zie Wikipedia, lekker zo’n patatje lucht in en om de bus dat wordt na een busrit dus rennen naar de eerste de beste frituur, jammie, jammie…

    1. Baardstaart schreef:

      Lees het al… Je bent ook zo een liefhebber van een patatje. Idd. laat dit soort biodieselbussen met een lekkere frietkot aroma maar komen.

    2. dries molenaar schreef:

      Voor bus heb je wel flink vermogen nodig en ben je er niet met een bromfietsmotorje. De bus wordt er ook zwaarder van en er moet weer brandstof in. Net zoiets als de vroege BMW i3, daar werd de motor gebruikt om rijdend op te laden. Wanneer je stationair over de weg rijdt is het benodigde vermogen veel lager en kan het werken.

    3. Ari schreef:

      Detail voor de oude bussen die naar Verweggistan gaan: Dat is correct, en ze vervangen daar nóg ouder en meer vervuilend materieel, dat op z’n beurt weer doorschuift tot je bij de schroothoop belandt. Effectief heb je daardoor hier een schone elektrische bus in bedrijf, maar alle plekken waar naartoe doorgeschoven wordt aan er dus ook een stukje op vooruit.

    4. Bert Bus schreef:

      Een klein dieselmotortje,zoals de trolley’s in Arnhem in geval van omleidingen,hebben de electrische bussen niet,immers,ze zijn dan ook niet meer volgens de wet Zero Emission (ZE).Kinderziekten zijn er (helaas) wel.Sommige afsleepbedrijven (zoals in mijn gebied HOOGWOUD) hebben een sleepcontract en doen goede zaken.

  7. Johan schreef:

    Nu weten we waar het inspiratie voor de naam RRReis vandaan komt: Het geluid van een dieselaggregaat.

  8. Jasper schreef:

    Ik ben misschien de enige die zich bijzonder erg ergert aan het feit dat er gebruikt gemaakt worden van Chineese bussen?
    Ebusco en VDL kunnen toch prima bussen leveren, ook veel milieu bewust dat ze overlaten komen per schip. Of ben ik nu te protectionistisch.

    1. Henk schreef:

      Dat heeft toch helemaal niets met het topic te maken? Het is een vrije markt dus iedere vervoerder mag zelf weten hoe deze zijn inkoop organiseert. Ik erger me aan het feit dat mensen zich hier zo druk over maken, maar wel met allerlei andere producten van Chinese makelij rondlopen. Symboolpolitiek..

      1. dries molenaar schreef:

        Tja, de Action en andere winkels liggen er vol mee. Dat ontdekken ze in de VS ook. Een Walmart is gewoon een Chinese retail zaak. Er is zelfs bronwater uit China.

    2. Arnold Gruppen schreef:

      Nee hoor, ik erger me er ook aan. Was een corrupte aanbesteding. Het is niet dat wij nog enige kans maken om in China produkten te leveren. Eentje misschien en dan het ontwerp jatten.
      En zogenaamd on topic, transport vanuit fabriek in Brabant heeft minder milieu impact

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Het is een beetje huilen nu VDL een keertje niet wint? VDL is de marktleider hier, niet China. Het is best prima dat er meer te kiezen is. Zo kijk ik er tegen aan.

  9. Baardstaart schreef:

    Is er ook al aan de backend gedacht nadat de dieselgeneratoren verdwenen zijn? Denk bijv. aan een mooie kerncentrale, die deze bussen voorziet van klimaatneutrale stroom.

    1. dries molenaar schreef:

      backup? Men zal toch groene stroom willen. De backup is dan het Tenet net. Desnoods koopt men stroom uit Noorwegen, via de NorNed kabels.

  10. G. van der Zwaag schreef:

    Alleen geen producten uit China, asjeblieft.
    Corona-ellende is door China 4 maanden stil gehouden en de hele wereld zit nu met de GEVOLGEN…..

Laat een antwoord achter aan dries molenaar Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.