fbpx

European Sleeper haalt in kwartier half miljoen euro op

07 jun 2021 9:20

Binnen een kwartier heeft European Sleeper de benodigde half miljoen euro opgehaald om vanaf april volgend jaar de nachttrein naar Praag mogelijk te maken. De interesse was zo groot dat veel belangstellenden ernaast grepen.

Overweldigende belangstelling

“De belangstelling was zodanig overweldigend, dat we overwegen versneld aan de slag te gaan met de implementatie van nieuwe routes en de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Deze ronde wisten 350 investeerders een aandeel te bemachtigen in het nieuwe spoorbedrijf.

Met de half miljoen euro wordt bijvoorbeeld het boekingssysteem opgetuigd, de klantenservice ingericht en het risico afgedekt om de trein de eerste periode te kunnen laten rijden. Achteraf gezien had European Sleeper ook veel meer geld kunnen ophalen. Toch heeft Engelsman geen spijt dat daarvoor niet is gekozen. “Het is veel logischer om nu geld op te halen voor de nachttrein naar Praag en als we willen uitbreiden opnieuw te kijken wat er nodig is” zegt de initiatiefnemer.

Bizar snel

Volgens Wouter Hagoort van Eyevestor – een netwerk dat gespecialiseerd is om start-ups aandelenkapitaal te laten verwerven- is dat een verstandige keuze. “Bij start-ups die het niet redden komt het vaak voor dat er teveel kapitaal aanwezig was. Dan wordt er niet meer efficiënt met geld omgegaan. Het gaat om de juiste balans” vertelt Hagoort.

Eyevestor heeft ook de European Sleeper gefaciliteerd met het vergaren van het aandelenkapitaal. De snelheid waarmee European Sleeper geld heeft opgehaald, verbaasde ook Hagoort. “Wij hebben in ons zevenjarig bestaan nog niet eerder een half miljoen euro in een kwartier opgehaald. Wel eens een miljoen euro in zes dagen, maar dit is ongekend snel gegaan” blikt Hagoort terug.

Subsidies

Alhoewel een half miljoen euro veel geld is, is het exploiteren van een nachttrein ook een dure aangelegenheid. Dat blijkt ook uit de subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro die NS voor de Nightjet kan ontvangen, gedurende drie jaar. Toch is Engelsman optimistisch. “We doen dit samen met RegioJet, we dragen ook het risico met hen.”

European Sleeper heeft vorige maand ook een gesprek gehad met staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De staatssecretaris heeft aangegeven nieuwe nachttreinen liever niet te willen subsidiëren. Is dat een probleem voor European Sleeper? Engelsman denkt van niet. Hij wijst op de ambities die dit kabinet heeft rond de internationale trein en de nachttrein. “En in essentie moet een nachttrein rendabel zijn, maar het ministerie kan wel helpen barrières te overwinnen”. Engelsman noemt de hoge infraheffingen als voorbeeld. Een oplossing zou kunnen zijn een lagere infraheffing voor nachttreinen, suggereert European Sleeper.

Nieuwe kansen

Met het het startkapitaal heeft de nieuwe spoorwegmaatschappij er vertrouwen in dat de trein naar Praag er volgend jaar daadwerkelijk komt. De enige hobbel die de ondernemers nog zien is de capaciteit. Om de trein te kunnen rijden is een gunstige dienstregeling zeer gewenst, zo niet een vereiste. In augustus wordt duidelijk welke rijpaden de nieuwe trein krijgt toegewezen.

Bij één nachttrein wil European Sleeper het niet houden. Na Praag hoopt de vervoerder ook slaaptreinen naar bijvoorbeeld Zuid-Europa te kunnen toevoegen. Dat is ook de boodschap aan mensen die hadden willen investeren en nu mis grepen. Engelsman: “Dit is niet de laatste keer dat we de mogelijkheid bieden om te investeren. Als we nieuwe nachttreinen willen starten is het logisch om weer op zoek te gaan naar investeringen”.

19 gedachten over “European Sleeper haalt in kwartier half miljoen euro op”

  1. Bert Sitters schreef:

    Een nachttrein naar Barcelona zou uitstekend zijn. Stop in Girona voor Costa Brava gangers. Moet de Franse railbeheerder wel meewerken.

    1. Haagse Harry schreef:

      Juist. Nachttrein naar Barcelona, die vervolgens verder gaat richting Alicante. Dan moeten er wel slaapwagens komen met of verwisselbare onderstellen of waarvan de spoorbreedte verwisseld kan worden of die toegelaten zijn op het HSL traject van de spaanse grens naar Barcelona, want overstappen in Port Bou, vanwege de spoorbreedte, kan, anno 2021, echt niet meer. Dat is echt uit de tijd!

  2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

    Ik dacht even, een artikel over nachttreinen, zonder reacties, dat is ook een unicum. Zo ver is het niet gekomen. Het is wel verrassend rustig. De lockdown is kennelijk officieel voorbij 😉

    1. johan II schreef:

      Het is nu al dagen opvallend stil Hildebrand. Thalys trekt zelfs korting uit te kast. Mijn vermoeden is dat iedereen vlijtig bezig is met reisverhalen vol vakantieliefdes, zweetsokken, brood en wijn neer te pennen, en de oude fotos op te snorren en fotoshoppen om ze te boekstaven.
      Annemiek over haar favoriete nachttreinliefdes, Dries over zijn favoriete italiaanse coupés en Bert over zijn favoriete rit met de duitse keizer of een andere medereiziger door het habsburgse rijk. En Arjan met de wadlopers naar Lemberg en de Krim. Zelf heb ik geen verhalen over de interrail, zie er wel naar uit

      1. Annemiek schreef:

        ‘Nachttreinliefdes’? Weer zo’n ongepaste associatie die sommigen aan een nachttrein plakken. Een nachttrein heeft een nog minder sexy uitstraling dan een tankstation.

        Voor de duidelijkheid: een nachttrein is bestemd voor hobbyisten die reizen met de trein leuk vinden. Voor mensen die hopen onderweg een verhaal te beleven, waar ze gelijkgestemden twintig jaar later nog mee kunnen vervelen. Voor weinig succesvolle zakkenmannen met een Marklin-trein op zolder. En eventueel voor extreem vadsige youtubers die tevergeefs hopen op een nachttreinliefde.

        De meeste mensen reizen om van A naar B te gaan en zitten niet te wachten op opdringerige medepassagiers die vriendschappen voor het leven willen aangaan. Het ongemak van een korte vlucht is een paar uur later weer vergeten. Het gebrek aan comfort van een nachttrein vergeet je nooit.

        Ik heb, vooral in Zuid-Amerika, wel treinritten gemaakt waarmee ik mee zou kunnen doen met de prijsvraag. De te winnen prijs is echter niet aan mij besteed.

        1. Gabri schreef:

          Even checken of ik aan de stereotype beelden van Annemiek voldoe, leuk testje!!

          ‘die reizen met de trein leuk vinden’ > CHECK!
          ‘een verhaal te beleven’ > NEE: ik wil fijn van A naar B
          ‘gelijkgestemden twintig jaar later […] vervelen’ > NEE, maar gelijkgestemden zou je volgens mij niet met deze verhalen vervelen 😉
          ‘weinig succesvolle zakkenmannen’ > NEE 1: geen zakenman, NEE 2: wel succesvol
          ‘Marklin-trein op zolder’ > TSJA, Minitrix opgeborgen in dozen, telt dat?
          ‘extreem vadsige youtubers’ > NEE 1: BMI is in orde, en NEE 2: ik maak geen Youtubefilms
          ‘hopen op een nachttreinliefde’ > NEE, gelukkig getrouwd, zij en de kinderen gaan ook graag mee in de nachttrein. Allemaal niet vadsig, tussen twee haakjes …
          ‘opdringerige medepassagiers’ > NEE, ik ben eerder wat verlegen
          ‘vriendschappen voor het leven willen aangaan’ NEE, ik slaap liever in de trein om uitgerust wakker te worden, en dat met een lage CO2-footprint.
          ‘Het ongemak van een korte vlucht is een paar uur later weer vergeten.’ > NEE, ik vergeet nooit die zweterige man die op mijn schouder in slaap viel in het vliegtuig.
          ‘Gebrek aan comfort van een nachttrein’ > NEE, dat herken ik niet

          Uitkomst: CHECK! 1 – TSJA 1 – NEE 11

          Wat ik eigenlijk wil duidelijk maken: Annemiek houdt duidelijk niet van nachttreinen. Prima! Smaken verschillen nu eenmaal. Ga alleen andersgestemden niet belachelijk maken: een drogreden van jewelste en nutteloos voor een vruchtbaar gesprek.

        2. Annemiek schreef:

          Volgens mij reageer ik gewoon op een reactie waarin ik ongewild wordt genoemd.

          Bij kleine kinderen is het nog aandoenlijk, als ze denken dat de zee een beetje leger wordt als ze er honderd emmertjes water uit halen. Als volwassen mensen zich hebben laten aanpraten dat hun persoonlijke CO2-footprint ook maar ene sier uitmaakt, verdienen ze het om belachelijk gemaakt te worden.

        3. bert sitters schreef:

          “Het gebrek aan comfort van een nachttrein vergeet je nooit.”
          Een dergelijk trauma lijkt mij erg vervelend.

        4. Annemiek schreef:

          @bert sitters. Wat ik wil zeggen is dat de meeste mensen na een oncomfortabele vlucht een volgende keer toch gewoon weer in het vliegtuig zullen stappen.

          Voor een nachttrein zal dat anders zijn. Lok je normale mensen de trein in door hen het volstrekt onrealistische scenario voor te spiegelen waarin ze fris en uitgeslapen op hun bestemming aankomen, dan is de kans groot dat dit nogal zal tegenvallen. Die mensen zullen met die ervaring op zak nooit opnieuw een rit in de nachttrein boeken.

        5. bert sitters schreef:

          @Annemiek.
          Praat namens jezelf. Jij zit teveel vast in een beeld uit het verleden. Je gaat de uitdaging niet aan om zelf een hedendaagse nachttrein in de praktijk te testen.
          Jouw beweringen tonen aan dat de nachttrein naar Wenen inderdaad een startsubsidie nodig heeft om deze gedateerde denkbeelden weg te nemen.
          Ik ben vorig jaar met een vroege naar Wenen gegaan. Heeft mij ook een nachtrust gekost. Zou nu zeker voor de nachttrein kiezen. Dan slaap ik nog tenminste.

        6. bert sitters schreef:

          Een vroege vlucht. Een dan ingeklemd zitten tussen twee breed uitgevallen mensen. Natuurlijk had ik een andere plek gereserveerd, maar er was een ander toestel ingezet en de hele serververing was overhoop gegooid.

    2. FyraFlop34 schreef:

      Als er in plaats van ‘half miljoen’ ‘half miljoen euro belastinggeld’ stond komen ze vanzelf, geef ik je op een blaadje.

  3. Willem schreef:

    De trein gaat naar Praag, dat is duidelijk. Maar misschien een domme vraag : waar begint deze trein ?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Geen domme vraag. In Oostende of Brussel, via Rotterdam en Amsterdam naar Berlijn en eindbestemming Praag.

  4. Mattheas schreef:

    Gaaf om te zien dat er zo hard geïnvesteerd wordt! Is er al een indicatie wat een enkeltje ongeveer gaat kosten? Vergelijkbaar met de Nightjet naar Wenen of duurder?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is niet te zeggen, maar ik vermoed dat het best betaalbaar zal zijn.

      1. Mattheas schreef:

        Klinkt goed, ik ben benieuwd!

      2. Liona schreef:

        Nice! Heb er zin in! 🎉

  5. nekkie schreef:

    I’m back lol

Laat een antwoord achter aan Mattheas Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.