fbpx
Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Eurostar, de nieuwe concurrent van het vliegtuig?

Vanaf 30 april is het dankzij de Eurostar eindelijk mogelijk om rechtstreeks per trein naar Londen te reizen. Londen is met 4 miljoen reizigers per jaar de populairste bestemming in de luchtvaart. Zal de Eurostar daarin verandering gaan brengen? Treinreiziger.nl bekijkt de kansen en de zwaktes van de nieuwe verbinding.

Onderzoeker verwacht minder vluchten

Gaat de Eurostar zorgen voor minder vluchten naar Londen? Onderzoeker Barth Donners van Royal HaskoningDHV denkt van wel. Hij wijst erop dat een trein die daadwerkelijk snel is reizigers trekt. “We hebben dat gezien in het Thalys segment, bij de Eurostar, maar ook in het buitenland”, legt Donners uit. Zo heeft de Eurostar tussen Parijs en Londen naar verluidt een marktaandeel tussen de 80 procent. “Daar zie je dat de trein in staat is om zoveel marktaandeel te winnen dan het niet meer interessant is om een alternatief te bieden die ook snel is, zoals het vliegtuig. Dus zo’n snelle trein bieden heeft ook daadwerkelijk effect.”

Donners verwacht dat de Eurostar in Nederland vooral een rol van betekenis gaat spelen voor bestemmingen buiten de regio Amsterdam. Bijvoorbeeld voor de regio Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Donners denkt dat reizigers uit die steden straks veel sneller in Londen zijn met de trein, dan met het vliegtuig.

Al met al is Donners hoopvol. “Gegeven de voorbeelden die we uit het buitenland kennen verwacht ik dat een aantal vluchten tussen Amsterdam en Londen op termijn zal gaan afnemen.” Hij denkt dan aan een termijn van 2 à 4 jaar.

Reistijd

Het succes van de Eurostar zal dus voor een belangrijk deel door de reistijd worden bepaald. Vanuit Amsterdam zal de Eurostar in ruim 4 uur naar Londen rijden, vanaf Rotterdam in 3,5 uur. Het vliegtuig is weliswaar sneller, maar door de inchecktijden en de transfertijden van en naar de luchthaven duurt de reis in veel gevallen toch langer. Zo adviseert Schiphol reizigers twee uur voor vertrek aanwezig te zijn. Eurostar adviseert 45 tot 60 minuten voor vertrek aanwezig te zijn. De check-in van de Eurostar sluit 30 minuten voor het vertrek. Alleen zakelijke reizigers met een Business Premier ticket mogen tot 10 minuten voor vertrek inchecken.

Door de reistijd van de Eurostar zal dus met name voor de regio Den Haag en Rotterdam een concurrent zijn. Vanuit Amsterdam zal de trein de ene keer sneller zijn, de andere keer niet. In een vergelijking van AT5 bij een reis naar Londen Piccadilly Circus won de trein bijvoorbeeld van het vliegtuig.
Ook afhankelijk van de eindbestemming en het gekozen vliegveld. Daar komt bij dat bij de trein bijna de volledige reistijd gemakkelijker als werktijd kan worden ingezet. Ook zal het voor veel mensen prettig zijn dat ze direct in het centrum uitkomen.

De reistijd van de Eurostar zou overigens nog verder omlaag kunnen. De reistijd van Londen naar Rotterdam was bij de start in 2018 bijvoorbeeld 30 minuten korter dan de rit nu naar Londen. De reis naar Londen duurt langer, omdat er relatief lang gestopt wordt te Brussel (bijna 30 minuten). Die tijd is nodig omdat de Eurostar ook reizigers vervoert naar Brussel. Zodra die reizigers uit de trein zijn moeten de perrons worden afgesloten en gecontroleerd worden. Pas daarna kunnen de Belgische reizigers instappen.

Prijs

Het succes van de Eurostar zal ook afhangen van het prijskaartje. Weliswaar zijn de transferkosten bij het vliegtuig in veel gevallen fors hoger, veel reizigers onderschatten die kosten. Dat bleek uit een onderzoek van Treinreiziger.nl. De Eurostar heeft daarbij het imago van duur. “Maar hier geldt juist dat reizigers de prijzen van een trein vaak overschatten. De trein is vooral bij lastminutes relatief duur, maar doordeweeks valt het vaak wel mee. Rond het weekend is het inderdaad lastig om goedkope Eurostar tickets te vinden”, stelt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Van Kuijeren verwacht dat de heenreis naar Londen door de directe Eurostar goedkoper zal worden. “Nu moet je nog met twee verschillende aanbieders. Je ziet nu dat de heenreis vaak aanzienlijk duurder is dan de terugreis. Ik verwacht dat dit verschil gaat wegvallen.”

Frequentie

Per dag vertrekken er 60 à 70 vluchten vanuit Nederland naar Londen. Door de enorme capaciteit van een Eurostar-treinstel (900 zitplaatsen) , zal de frequentie van de trein altijd ver achterblijven. Toch zal het aanbod wel geleidelijk groeien. In 2018 begon Eurostar met twee directe treinen van Londen naar Amsterdam, in 2019 werden dat er drie, en later dit jaar worden dat er vier. Vanaf 2021 staan er vijf ritten op de planning. Of van Nederland naar Londen dezelfde frequentie geboden kan worden is de vraag. Door capaciteitsgebrek bij de Koninklijke Marechaussee kan de Eurostar vanaf 30 april bijvoorbeeld slechts twee keer per dag naar Londen rijden.
Ondanks dat de frequentie omhoog gaat, is een uurlijkse Eurostar nog ver weg. Op het gebied van frequentie zal de trein dus niet snel in de buurt komen bij het vliegtuig. NS International directeur Heike Luiten denkt echter dat dit niet erg is. Ze wijst erop dat weinig reizigers op zoek zijn naar een vlucht om bijvoorbeeld exact om 8:15 uur.
Voor wie vroeg in Londen wil aankomen, zal sneller zijn aangewezen zijn op het vliegtuig. Met de directe Eurostar is de vroegste aankomsttijd 11 uur.

Conclusie

De Eurostar zal zeker niet voor alle reizigers interessant zijn, maar de trein zal marktaandeel gaan winnen. Vooral voor inwoners uit Rotterdam en Den Haag zal de Eurostar snel interessant zijn. Maar ook vanuit Amsterdam en Utrecht is de Eurostar al snel concurrerend.
In hoeverre de komende 2 à 4 jaar vluchten naar Londen geschrapt zullen worden, zal blijken. Een marktaandeel van 80 procent, die de Eurostar naar verluidt heeft tussen Londen en Parijs, ligt tussen Amsterdam en Londen in elk geval niet voor de hand.


Prijsvergelijking Vliegtuig versus Trein

Wat is goedkoper? De trein of het vliegtuig? Treinreiziger.nl heeft een kleine steekproef gehouden bij de reis Londen Eye – Amsterdam De Dam. Kort voor vertrek is de trein aanzienlijk duurder, maar wie eerder boekt kan juist goedkoper uit zijn met de trein. Tenminste, wie alle kosten meeneemt. De transferkosten zijn op basis van een open ticket op de reisdag aangeschaft, buiten de ochtendspits. De kosten zijn per transfer / rit op hele euro’s afgerond. De steekproef is uitgevoerd op 6 februari 2020.

EurostarVliegen
1 dag voor vertrek
(vr 7 februari)
€ 206
€ 3 metro
€ 209 totaal
€ 5 Schiphol – Amsterdam
€ 68 Londen Southend – Schiphol (Easyjet)
€ 17 trein Stratford – Southend
€ 3 metro Waterloo – Stratford
€ 93 totaal, excl. eventuele bagage
1 week voor vertrek
(do 13 februari)
€ 86
€ 3 metro
€ 89 totaal
€ 5 Schiphol – Amsterdam
€ 39 Londen Stanstend – Schiphol (EasyJet)
€ 22 trein Tottenham – Stansted
€ 3 metro Waterloo – Tottenham Halle
€ 69 totaal, excl. eventuele bagage
1 maand voor vertrek
(vr 6 maart)
€ 68
€ 3 metro
€ 71 totaal
€ 5 Schiphol – Amsterdam
€ 58 Londen Luton – Schiphol (Easyjet)
€ 15 bus Finchley Road  – Luton
€ 3 metro Westminster – Finchley Road
€ 81 totaal, excl. eventuele bagage
3 maanden voor vertrek
(do 6 mei)
€ 40
€ 3 metro
€ 43 totaal
€ 5 Schiphol – Amsterdam
€ 30 Londen Southend – Schiphol (Easyjet)
€ 17 trein Stratford – Southend
€ 3 metro Waterloo – Southend
€ 55 totaal , excl. eventuele bagage

Verantwoording: de tarieven van de vliegtickets zijn opgezocht via skyscanner.nl. Het goedkoopste vliegticket is op de gekozen dag het uitgangspunt. Voor de transfers zijn vele verschillende keuzes te maken. We hebben via Google Maps een transferroute gekozen, en daarbij de tarieven gezocht. Zoals al eerder aangegeven, afgerond in hele euro’s, op de dag zelf aangeschaft, geldig buiten de spits.

41 gedachten over “Eurostar, de nieuwe concurrent van het vliegtuig?”

  1. dries molenaar schreef:

    Landelijk moet men gewoon met de resitijd vanf Rotterdam gaan adverteren. Voor een heel groot deel van Nederland is het slimmer om naar Rotterdam te reizen voor de opstap dan naar Amsterdam wat tegen de richting in is. Duidelijk dat de stop in Brussel er uit moet of dat het anders geregeld gaat worden. Ook andere stops die schijnbaar niet gemeld worden moeten natuurlijk achterwege blijven. Wat moet je ergens voor Calais of op het UK platteland?
    Voordeel is dat je in de trein veel gemakkelijker zit en nog wat te zien hebt of wat te doen kunt hebben. Zo lang er geen schoolklas in je compartiment zit gaat het super.

    1. Lodewijk Entrop schreef:

      Er zijn alleen geen andere stops op het Europese vasteland. Eurostar stopt niet op Schiphol Airport en zelfs niet op Antwerpen Centraal. In elk geval niet richting Brussel. De andere kant op zijn er ritten die op Antwerpen Centraal stoppen volgens mij.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Nee, Antwerpen wordt in geheel niet bediend door Eurostar. Er is naar ik mijn herinnering ooit wel sprake van geweest van bediening in één richting, maar die is er in elk geval niet gekomen.

    2. dries molenaar schreef:

      NB Eurostar stopt niet op Schiphol, waar je makkelijk had kunnen parkeren. Rotterdam zou er goed aan doen iets regelen voor autovolk wat ergens zijn auto kwijt moet kunnen en dat dan ook een beetje vlot op het mooie station moet zien kunnen te geraken. Op parkeren kun je nog aardig binnenlopen, zie de parkeerdekken op Schiphol en het wild landparkeren in de regio.

      1. dries molenaar schreef:

        wild langparkeren. Wellicht is een bedrijfsgarage dichtbij waar ze wat extra ruimte hebben of zelfs maken.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    De vervoersstroom tussen Londen – Nederland zal gaan wijzigen. Nu neemt de vliegtuig het grootste deel voor zijn rekening. En dat zal zo blijven. Maar de verhouding vliegtuig vs Eurostar Amsterdam – Londen zal gaan wijzigen. De Eurostar zal eerst bekendheid moeten krijgen.

    Wel is het zo dat Eurostar slechts twee stations waar reizigers zullen opstappen. Voor degenen die in Noord en Zuid Holland is dat geen probleem.

    Maar vanaf Zeeland, Noord Brabant, Limburg en bepaalde delen van Gelderland ga je niet naar Ri/Amsterdam reizen. Vanaf Noord – en Oost Nederland is Rotterdam Centraal de beste optie.

    Daarom is de toekomstige ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda straks een uitstekende verbinding. Bij Schiphol kun je dan overstappen op Thalys/Beneluxtrein. Bij Rotterdam Centraal op Eurostar/Thalys/Beneluxtrein. En bij Breda op Beneluxtrein. Daardoor zal de ICNG Groningen/Leeuwarden – Breda voor extra reizigers zorgen.

    1. Travelmarcel schreef:

      Vanuit Limburg kan je via Luik en Brussel naar Londen reizen.

  3. Arnold Steenbrink schreef:

    Of de Eurostar echt een concurrent gaat worden van het vliegtuig hangt natuurlijk ook voor een belangrijk deel af van het prijskaartje. Wat mij opvalt is dat daarbij niet of nauwelijks wordt gesproken over de mogelijkheid om de trein onder het lage BTW-tarief te laten vallen. Daarmee zou het reizen per trein in één klap veel meer concurrerend worden. Ook Van Boxtel hoor je hier niet over.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is een vergissing. Treinreizen vallen onder het lage BTW tarief. Alleen is dat tarief wel verhoogd van 6 naar 9 procent. Ook van Boxtel heeft hier wel eens voor gepleit. Vergeet echter niet dat je alleen de Nederlandse BTW betaald over het tariefdeel tot de grens. De impact is dus klein. Bij een ticket Rotterdam – Parijs betaalde ik in het oude stelsel 1 euro btw op een ticket van 100 euro …. BTW verlagen of vrijstellen gaat vooral effect hebben op binnenlandse reizen.

  4. Cole schreef:

    Als er 900 passagiers zouden meegaan vanuit Nederland, hoeft die Eurostar niet 30 minuten te halteren in Brussel. Wat ik me kan herinneren is dat meer dan de helft van de reizigers uitstapt in Brussel.

    1. dries molenaar schreef:

      Misschien verandert dat nog in de toekomst. Zijn er zoveel Brusselaren die op London willen reizen? Daar hebben zo toch al lang hun eigen dienst? Eigenlijk is de Eurostar in NL een verlengde Brusseltrein. Dat wordt nog vechten om die stoelen wanneer er wat meer belangstelling komt. Zo te lezen kan slechts de helft in NL verkocht worden. Zit er een doorloop verhindering in de trein of alles slechts administratief?

  5. GJ de Groot schreef:

    Wie in Rotterdam woont en vliegt, rijdt in minder dan een half uur (kan ook per fiets…) naar Zestienhoven waar hij een half uur(!) vantevoren moet zijn. In 50′ is hij op Londen Heathrow en dan nog een uurtje naar de City. Dat lukt de trein (nog) niet.

    1. Euro-reiziger schreef:

      Bij de buren (Amsterdam) deed AT5 de proef op de som: de trein was sneller en goedkoper:

      https://www.at5.nl/artikelen/199902/at5-met-de-trein-en-het-vliegtuig-naar-londen-wie-is-er-het-eerst

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Waarmee duidelijk wordt dat de Eurostar een goede concurrent is van de vliegtuig. Maar zie wel dat het vanaf vliegveld Londen Luton is. Weet niet hoever Heathrow van Piccadilly Circus afzit. En wat dan de totale reistijd kan zijn (met of zonder vertraging).

        De mythe dat de Eurostar “peperduur” is moet snel ontkracht worden. Waarschijnlijk zullen de Eurostar tickets relatief goedkoop kunnen zijn mits je minstens 2 -3 maanden van tevoren boekt.

        Bij de Thalys hoef je niet extra te betalen voor de treinreis vanaf je eigen bestemming/woonplaats naar de 3 Thalys stations? Is dat ook met de Eurostar het geval?

        Zoals in het filmpje te zien is bij het reizen met een vliegtuig veel exclusief. Extra betalen voor taxi, bus, metro vanaf de plek van aankomst. Dat zorgt ervoor dat vliegen niet perse goedkoper hoeft te zijn dan reizen met de Eurostar 320. Afhankelijk of je vliegt met Easyjet/Ryanair of KLM/British Airways

        1. Eef Hartman schreef:

          > Weet niet hoever Heathrow van Piccadilly Circus afzit.
          > En wat dan de totale reistijd kan zijn (met of zonder vertraging).

          De AFstand weet ik niet, maar het ligt vrij ver buiten Londen zelf.
          Met de metro (Piccadilly Line) is het ruim 50 min van Heathrow naar Piccadilly Circus.
          Heathrow Express (trein) brengt je, voor een aanzienlijk duurder kaartje) in zo’n 15 minuten (21 vanaf terminal 5) naar Paddington station. Vandaar is het nog minimaal 2 metro etappes naar Piccadilly Circus (bv via Baker Street en vandaar Bakerloo Line)

        2. Annemiek schreef:

          Vluchten tussen Schiphol en Heathrow, bestaan vooral als verbinding tussen beide hubs, waar mensen overstappen vanuit of naar een richting die vanaf de andere hub niet bediend wordt of uit kostenoverwegingen. Stel dat iemand vanaf een plek in Zuid-Amerika naar Amsterdam wil, maar dat er vanaf het vliegveld om de hoek geen rechtstreekse vluchten gaan, terwijl er wel eentje is naar Heathrow, dan wordt daar overgestapt naar Amsterdam. In dergelijk verkeer vormt de Eurostar nauwelijks concurrentie voor het vliegtuig, aangezien de overstap van vliegtuig naar Eurostar nogal onhandig is. Vaak wordt gesteld dat Eurostar op de route tussen Parijs en Londen veel reizigers heeft ingepikt. Voor vluchten tussen CDG en Heatrow geldt dat, om genoemde reden, amper. Er zijn tot 14 vluchten (7 voor BA en 7 voor Air France) per dag.

      2. GJ de Groot schreef:

        AT5 = Amsterdam.
        Op Zestienhoven hoef je niet twee uur vantevoren te zijn.
        RTM CS 10:00 RTM Airport 10:24 (2 euro)
        Rtm 10:55 LC 10:50 (176 Euro)
        LC 11:30 Picadilly Circus 12:02′ (GBP 13)

        Totaal generaal 3h 02′ (< 200 euro)

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Dat klopt niet. Ook Rotterdam Airport adviseert 2 uur vooraf aanwezig te zijn:
          https://www.rotterdamthehagueairport.nl/reizigers/voor-vertrek/online-inchecken/
          Veel mensen zullen die tijd inkorten, maar uw voorbeeld is echt niet realistisch. Britisch Airways, die op deze route vliegt meldt dat de check-in sluit 45 minuten voor vertrek. Boarden start meestal 30 minuten voor vertrek. Als je online hebt ingecheckt kun je iets besparen, maar je kunt ook te maken hebben met drukte bij de beveiliging. Dan is 16 minuten echt heel krap (meestal sluit boarden 15 minuten voor vertrek). Lijkt mij zeker geen aanbeveling.

  6. Jeff schreef:

    Waarom rijdt de NS zelf niet naar Londen?
    Je hebt maar 1 provider/bedrijf die door die tunnel gaat
    met passagiers. Ik zie liever in de toekomst meer concurrentie
    en andere aanbieders naar Londen vanaf Nederland.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Deutsche Bahn heeft het geprobeerd. Maar is afgehaakt.

      Eurostar consortium bestaat vanaf mei 2015 uit SNCF (55%), NMBS (5%) en de overige 40% aan een consortium van twee bedrijven: Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ) en Hermes Infrastructure.

      Het schijnt dat de Franse rijpaden duur zijn. Ook Trenitalia heeft al een poging gedaan om de verbinding Parijs – Milaan uit te voeren. Tot nu tevergeefs.

      Vermoed dat SNCF bepaald niet enthousiast is als ze concurrentie op hun eigen HSL net krijgen. Alleen DB mag met de Velaro D rijden tussen Frankfurt – Parijs. Daar is een politieke reden voor. Duitsland heeft deels meebetaald aan de aanlegkosten van de LGV Est Parijs – Straatsburg. Voor wat hoort wat.

      Weet niet wat het effect van de Europese liberalisering met de vierde spoorwegpakket zal zijn.

    2. Peter schreef:

      Die €* is leuk als je naar Londen wilt. Maar daar ben ik al een paar keer geweest. Als je ergens anders heen wilt in het VK heb je er niet altijd zoveel aan.

      1. Travelmarcel schreef:

        Ik vond het voor mijn reis naar Oxford (en later verder naar Land’s End) ook handig, al moest ik in Londen naar een ander station (Marylebone). Even een half uurtje de benen strekken in een leuk deel van Londen vond ik prima. Met de metro kan ook.

    3. Johan schreef:

      Ik denk niet dat de Fransen, Britten en Belgen er gelukkig van worden als NS met een goederenlocomotief en een sleep opgekalefaterde oude rijtuigen door de kanaaltunnel gaat boemelen, helemaal als ze daar net zo vaak met met panne het spoor helemaal blokkeren als in Nederland op de HSL.

      1. dries molenaar schreef:

        Er staat nergens dat het voorstel is om met oud spul daar te gaan rijden. Theoretisch zou NS een aantal Velaro’s kunnen leasen en zelf op UK gaan rijden. Erg waarschijnlijk is het niet.

        Met al de belangstelling voor de slaaptreinen heb ik overigens al aangedragen een Rotterdam-Londen nachttrein te laten rijden. Over gewoon spoor is de reisduur lang genoeg. Je komt dan mooi ‘s morgens aan en spaart eigenlijk een hotelovernachting of een ochtend heel vroeg op en gebroken op bestemming.
        Maar eerst zou men dan mooie geschikte wagons moeten hebben met veel compacte cabines of zoals die vliegtuig ruim-slapers.

        1. Simon schreef:

          Ik zou met de nachtboot gaan.
          Die is er al.

      2. dries molenaar schreef:

        Er rijden door de tunnel toch ook geen andere treinbedrijven naar Parijs of Brussel?

        NB Hoe doet Eurostar het toch hun ski en zon treinen die toch vanaf een locatie vertrekken waar ze geen UK geschikte controle hebben

  7. Euro-reiziger schreef:

    De milieuvriendelijke variant van het vervuilende vliegverkeer.
    En laat de Europese overheden nu snel werken aan een Europees spoorwegnet een nachtnet.

    Bij voorkeur in combinatie met het bij de reiziger in rekening brengen van de werkelijke kosten van het vliegverkeer.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Er is weinig vraag naar nachttreinen. Vindt de meeste nachttreinen ook stokoud en muffig. Zelf nooit met nachttreinen gereisd. Vanwege privacy redenen.

      Er komt in mei 2020 een vergadering over het verbeteren van het spoor tussen Amsterdam – Scandinavië:

      https://nltimes.nl/2020/01/24/night-train-connecting-amsterdam-scandinavian-capitals-consideration-report

      Afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen.

      1. Johan schreef:

        Je hebt zelf nooit met nachttreinen gereisd, dus dat je de meeste nachttreinen stokoud en muffig vindt is blijkbaar gebaseerd op een steekproef van n=0.

        1. dries molenaar schreef:

          Het zegt ook genoeg over de andere opinies.

  8. Jeff schreef:

    Caledonian Sleeper is volgens de Lonly planet beste nachttrein van Europa.
    Ik kan uit mijn ervaring spreken dat alles schoon is. Boek dan wel een club, of
    suite voor je privacy.

    1. Peter schreef:

      Nou, anderen denken daar wel anders over. De “stokoude & muffige” rijtuigen zijn vervangen door nieuwe (& dat was ook nodig), maar ze rijden beslist niet beter. De zitplekken zijn slechter, dus dat sowieso niet doen, nachtbus is dan een alternatief. & in die luxe hutten van het “hotel on wheels” doet dan dit het niet, en dan dat niet. De prijzen zijn natuurlijk wel opgetrokken naar die van een luxe hotel.
      Bovendien hebben ze ook nog wel eens last van kapotte locs. & dan hebben ze niet binnen een uur een andere. Kortom, bezint eer gij begint.
      Regelmatige gebruikers tussen Glasgow/Edinburgh-Londen kijken nu weer naar het vliegtuig.

      1. Jeff schreef:

        Peter, de reis van vorig jaar die ik heb gemaakt verliep met een vertraging van een half uur. Verwacht geen 5 sterren status voor deze trein. Het is geen
        W hotel Amsterdam op wielen.
        Voorste deel gaat naar Eddinburgh en achterste naar Glasgow. De trein wordt gesplitst. Voor de echte treinliefhebbers is het leuk om een keer te doen.
        Een simpele treinreis binnen de UK kost gewoon een bak met geld.

    2. Peter schreef:

      Hier een reisverslag van nog niet zo lang geleden. Wel op de Hooglander, maar daar kwamen de nieuwe Mk5s pas veel later.
      https://m.youtube.com/watch?v=0AZPfYnRR-4&ebc=ANyPxKoZqbBrjkUVhKstRESLkIa1c6tCOBaWwT2PlF6GTp18DKxZ4in_iCBhcvnChJKVa-b_uRHThgH1a6hl-Aff_QZaPoHnzg

    3. Annemiek schreef:

      De nachtrit naar the Penzance is ook best aan te bevelen. In combinatie met een kort verblijf op the Isles of Scilly, zie je een deel van het VK waar niet iedereen komt.

  9. Jeroen schreef:

    Het mooiste aan artikelen op Treinreiziger.nl is dat de redacteur zichzelf citeert, compleet met aanhalingstekens. Prima, het is een stijl, maar je ziet het nergens anders.

    1. Simon schreef:

      Inhoud gaat hier boven vorm.
      Deze site is geen ‘glossy’.

    2. dries molenaar schreef:

      Dat is gewoon een manier om een persoonlijk en zakelijk te scheiden. Zo kan een perbericht de redacteurpersoon aanhalen als deskundige. In een ander medium leest dat ook wat makkelijker.

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt. Maar als andere media mij als expert citeren, waarom kan het hier dan niet? NOS heeft ook tal van artikelen waar eigen verslaggevers worden geciteerd. In sommige media wordt de verslaggever niet geciteerd maar druipt de mening van de verslaggever wel enorm door. Ik zal niet zeggen dat ik mij daar nooit schuldig aan maakt, maar het lijkt mij beter om zoveel mogelijk bij de feiten te blijven en een mening of uitleg zoveel mogelijk in een citaat te presenteren.

  10. Michiel schreef:

    De treinkaartjes voor de rechtstreekse Eurostar trein van Amsterdam naar London (vertrek vanaf maandag 4 mei 2020) zijn nu al (ipv morgen) te koop! 😊 Wel met een toeslag van €8…

  11. arnout zwarteakker schreef:

    Concurrentie werkt altijd beide kanten op he, vluchten naar bijvoorbeeld Sofia, Bulgarije kun je zelfs vanaf 9.99 kopen omdat zowel transavia, wizzair als ryanair er (zo goed als dagelijks) vanaf NL naar toe gaan. Als je kijkt naar de vluchtduur van 3 uur, dan is dat vergelijkbaar met Thessaloniki in buurland Griekenland, maar die tickets kosten duidelijk meer geld. Soms wel 250 euro. Ik vermoed dan dat dan vliegverkeer met hartje Londen meer reclame zal krijgen of prijsverlagingen.

Laat een reactie achter op hanzeboog2012 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.