fbpx

Flixbus: bus Eindhoven – Londen met zonnepanelen

klok 06 feb 2020 9:35

FlixBus heeft een eerste internationale bus tussen Dortmund en Londen, via Nederland en België, uitgerust met zonnepanelen. De opgewekte zonne-energie wordt gebruikt voor de elektronica in de bus. Volgens de vervoerder is de bus beter voor het milieu en wordt de CO2-uitstoot van de reis verminderd.

Zonnepanelen

De bus zelf rijdt gewoon op diesel, maar volgens Flixbus verbruikt de bus nu minder. Het busbedrijf stelt dat de bus gemiddeld 1,7 liter diesel per 100 km bespaart. “We hebben deze bus laten rijden naast een bus zonder zonnecellen. Normaal verbruikt de bus 29,76 liter diesel per 100 kilometer, nu was dit 28,08 liter diesel. Dat komt neer op een besparing van 7%”, legt Flixbus-woordvoerder Linde Olde Hampsink uit. Ze wijst erop dat de besparing in de zomerperiode mogelijk groter is.

De bus met zonnepanelen is een proef. De bus rijdt momenteel twee keer per week heen en weer tussen Dortmund en Londen. In Nederland stopt de bus in Eindhoven, in België gaat de bus via Antwerpen en Brugge. Vanaf april gaat de bus frequenter rijden en tijdens de vakantieperiodes dagelijks.

Zonnecellen op de bus.

Elektrische bussen

Naar zover Flixbus weet is het wereldwijd voor het eerst dat een langeafstandsbus is uitgerust met zonnepanelen, bij streekbussen komt het vaker voor. Nog beter voor het milieu zijn elektrische bussen, maar een proef in Duitsland met elektrische bussen werd juist vorig jaar juist beëindigd. Volgens Duitse media hadden de bussen – die reden tussen Frankfurt en Mannheim – vaak mankementen waardoor de bussen in de praktijk vaak stil stonden. Het bereik van 320 kilometer was ruim voldoende voor de 115 kilometer lange route. Maar volgens de Flixbus-woordvoerder is juist het bereik de reden geweest dat het busbedrijf in Duitsland niet is verder gegaan met de elektrische bus. Toch erkent het bedrijf dat ook technische mankementen een rol hebben gespeeld. “De fabrikant kon geen adequate lokale ondersteuning garanderen, wat leidde tot ongeplande busannuleringen als gevolg van incidentele technische defecten”, vertelt Linde Olde Hampsink.

In Frankrijk rijdt er nog wel een elektrische bus van Flixbus rond. Die rijdt tussen Parijs en Amiens. Die proef is wel succesvol. “Dat komt dankzij de steun van lokale fabrikanten”, legt de vervoerder uit. Het busbedrijf zou het liefst meer elektrische bussen inzetten, mits de actieradius groter wordt. “Als de bussen een bereik zouden hebben van 500 kilometer, zou dat ideaal zijn. Dan zouden de bussen ingezet kunnen worden tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Brussel. In China zijn ze wel bezig bussen te ontwikkelen met een groter bereik”.

2.000 bussen

Waar elektrische bussen last hebben van een beperkt bereik, hebben waterstofbussen dat niet. Flixbus heeft momenteel echter nog geen waterstofbussen. Olde Hampsink: “Maar we zijn daar wel over in gesprek”. In totaal rijden er 2.000 groengekleurde bussen in het busnetwerk van Flixbus in Europa. Maar bijna alle bussen zijn dus nog niet zero emission. Wel heeft het bedrijf de ambitie klimaatneutraliteit na te streven. “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze reizigers. Uit een enquête blijkt dat in Nederland 11% van de reizigers voor Flixbus kiezen mede vanwege de duurzaamheid.”

12 gedachten over “Flixbus: bus Eindhoven – Londen met zonnepanelen”

  1. Stokbosveen schreef:

    Hoe heeft Flixbus de grenscontrole geregeld op deze lijndienst? Want het VK ligt nu buiten de EU-zone sinds de Brexit een feit is.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat maakt weinig uit, het was al geen Shengen, en dat is het nog steeds niet. Dat is veel belangrijker. Zwitserland is geen EU, wel shengen, en dus geen paspoortcontroles. Ik denk dat de Flixbus mee gaat met de trein van de kanaaltunnel, en dat daar controles zijn.

    2. Annemiek schreef:

      Flixbus regelt geen grenscontrole. Chauffeurs kunnen hooguit controleren of hun reizigers in het bezit zijn van een geldig reisdocument. Sowieso verandert er momenteel, in de overgangsfase, niets. In de praktijk betekent het dat de bus bij de terminal van de tunnel in Calais eerst stopt voor de Franse grensformaliteiten en vervolgens voor de Britse. Zeker aan Britse zijde moet iedere passagier de bus verlaten voor een controle van de ‘papieren’. Ik heb begrepen dat buspassagiers in de richting van het vasteland voor de formaliteiten door een heel winkelcentrum moeten sjouwen.

    3. Anoniem schreef:

      FlixBus-passagiers lijken altijd met onverwachte grenscontroles te maken te kunnen krijgen, zelfs nog voor de laatste halte voor de grens. Onlangs reisde ik met een Flix van Montpellier naar Perpignan, die daarna zou doorrijden naar Barcelona. Vlak na Narbonne werden we afgeleid naar een parkeerplaats, waar een drie (later vier) man en vrouw sterk gezelschap grenspolitie aan boord kwam. Een van de passagiers bleek over een document te beschikken dat niet voldoende was. Er werd buiten de bus gedelibereerd, heen en weer gelopen en getelefoneerd. Uiteindelijk mocht hij en mochten wij verder, maar het akkefietje heeft 35 minuten gekost en mij een aansluiting in Perpignan. FlixBus en de chauffeurs kunnen er niets aan doen.

      1. arnout zwarteakker schreef:

        herkenbaar. Ik heb het te vaak meegemaakt dat een aantal figuren in de bus (tijdens de eurolines jaren<2010) met een rijbewijs of ziektekostenverzekeraar id. No joke. Deze Snoeshanen mochten om eigenaardige redenen altijd op de bus blijven zitten, maar wel na een lange ondervraging van aan de veertig minuten. Dit maakt mij ziedend; waarom ben je dan verplicht om een geldig id bij je te hebben als het toch geen ene hol uitmaakt en jouw reis is vertraagd. Gelukkig heb ik hierdoor nooit een overstap gemist of ergens erg laat aangekomen, met flix-bus lijkt er weinig veranderd te zijn.

        1. Annemiek schreef:

          Veel Nederlanders zijn te onnozel om te snappen dat het niet gaat om identificatie, maar om het overleggen van een geldig reisdocument. Dat een rijbewijs binnen Nederland wordt geaccepteerd als identificatiebewijs, maakt het geen reisdocument. In de tijd dat ik wel eens van Flixbus gebruik heb gemaakt, heb ik vaak genoeg meegemaakt dat reizigers (terecht) door de chauffeur geweigerd werden als ze alleen een rijbewijs op zak hadden.

    4. dries molenaar schreef:

      Er is niets veranderd en UK ligt buiten Schengen. Daarnaast is men in UK extra scherp op het buitenhouden van indringers.

  2. sporadische FLIXBUS-reiziger schreef:

    Prachtig!
    En nu nog de dieselmotor stopzetten wanneer de chauffeurs op een halte in de stad stoppen en achter een boom staan te pissen.

  3. Annemiek schreef:

    Het in het artikel genoemde verbruik is trouwens bijzonder laag. Het levert een uitstoot op van (28,08*2,58=) 72,45 kg CO2 per 100 km. 724g/km gedeeld door 40 reizigers (bezettingsgraad van 80%), levert een CO2-uitstoot van 18,1 gram per reizigerskilometer op. Partijen als 9292 rekenen als CO2-uitstoot voor treinritten 30 gram per reizigerskilometer.

  4. Rudy schreef:

    Wat een besparing! Ik val achterover van mijn stoel.

    Ik denk dat diesel-elektrische bussen met een stationair draaiende diesel en accu’s voor de pieken en dalen meer besparing opleveren. Een beetje zoals de nieuwe pont over het IJ (GVB pont 60). Het is dezelfde techniek als een waterstofbus met brandstofcellen, echter de brandstofcellen vervang je door een stationair draaiende diesel.

  5. Zwitserland-reiziger schreef:

    Volgens Flixbus: “Duurzaamheid is een belangrijk thema voor onze reizigers. Uit een enquête blijkt dat in Nederland 11% van de reizigers voor Flixbus kiezen mede vanwege de duurzaamheid.”

    Volgens mij is dat onjuist marketingpraat. Nagenoeg de enige reden om voor de onbetrouwbare Flixbus te kiezen is volgens mij: prijs. Een andere reden (althans volgens mij) is dat de nachttrein vanuit Zürich al om 20:00 vertrekt en de nachtbus van Flix pas om 21:40 uur.

  6. dries molenaar schreef:

    Bespottelijk nonsense. Volslagen zinloos. Het extra gewicht kost al meer aan brandstof.
    Mensen hebben het idee dat je een huis van een paar paneeltjes kan laten draaien of dat je een auto kan laden met een PV in het dak of de motorkap. Voor 11KW laadvermogen heb je flink wat paneeltjes nodig. En doe je nog vier uur over 40KWh laden.

    Hier op de bus kan men nauwelijks de telefoons laden met deze panelen.

Laat een reactie achter op Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.