youtube treinreiziger zoeken zoeken
Foto: Stefan Verkerk

Flixbus: voordelig met de bus door Europa

klok 30 apr 2017 11:31

Met de bus naar Duitsland, Frankrijk, België of Tsjechië? Dan heeft Flixbus vaak zeer goedkoopste tickets. In Nederland heeft Flixbus ook een binnenlands netwerk. Op verschillende verbindingen rijdt Flixbus nu binnen Nederland. Vooraf moet er wel via Flixbus.nl busticket worden gereserveerd. Treinreiziger.nl heeft Flixbus uitvoerig getest.

Inmiddels zijn meer dan 20 Nederlandse steden aangesloten op het netwerk van Flixbus. Treinreiziger.nl testte Flixbus in januari 2015 voor het eerst. Inmiddels is het netwerk zeer fors uitgebreid, en is inmiddels samengevoegd met MeinFernbus. Ook Megabus en Postbus zijn inmiddels door de groene reus overgenomen.

  • Flixbus vertrekt vanuit Nederland een groot aantal Nederlandse steden.
  • Ook binnen Nederland kun je met Flixbus mee. Al zijn de frequenties laag.
  • Vanuit Amsterdam rijden er bussen naar zeer veel bestemmingen, bijvoorbeeld Praag, Mannheim, Parijs, Brussel, Hamburg, Keulen, Kiel, Kassel, Straatsburg en meer
  • Eenvoudig boekbaar via Flixbus.nl. Betalen per iDEAL is inmiddels mogelijk. Al wordt daar nu wel een toeslag voor gevraagd.
  • Omboeken tot kort voor vertrek mogelijk (tot 15 minuten).
  • Flixbus belooft minimaal 78 centimeter afstand tussen twee stoelen.
  • Ook getest: Megabus, Eurolines, Ouibus en IC-Bus.
  • In 2015 en begin 2016 kregen we met enige regelmaat meldingen van grote vertraging (45 tot 90 minuten).

Flixbus goedkoop? 

In januari 2015 hebben we Flixbus voor het eerst getest. De tarieven waren toen erg scherp. Zo betaalden we tussen Duisburg en Utrecht 9 euro voor een enkele reis. Inmiddels wordt dat tarief niet meer aangeboden en moet er minimaal 11 euro worden betaald. Maar nog steeds een scherpe prijs, die op verschillende dagen (ook op de korte termijn) wordt aangeboden. Toch zien we dat een busticket bij Flixbus de afgelopen jaren duurder is geworden.  Zo kon je in 2015 vaak voor 5 euro van Rotterdam naar Antwerpen. Nu is dat minimaal 7 euro, maar rond het weekend kan het oplopen tot ongeveer 16 euro voor een enkeltje. In een heel enkel geval zelfs meer. Dat is dan nog steeds goedkoper dan de trein naar Antwerpen, waar je standaard 22 euro betaald. Maar het prijsverschil is wel aan het afnemen. Helemaal als je met de trein recht hebt op korting of gebruik maakt van een aanbieding.

Foto: Stefan Verkerk

Dat zien we ook bij de verbinding Amsterdam – Brussel. In 2015 betaalde je vaak nog 8 euro. Nu betaal je op Flixbus.nl minimaal 11 euro, maar soms oplopend tot 30 euro. Daar staat tegenover dat de frequentie omhoog is gegaan. Meestal betaal je nu tussen de 15 en 20 euro voor een enkeltje. Dat is nog steeds goedkoper dan de trein naar Brussel.

Het comfort van Flixbus

Flixbus zelf benadrukt enorm het comfort van de bussen. Lekkere stoelen, veel beenruimte en goede wifi stelt het bedrijf. Maar is dat ook zo? De beenruimte is inderdaad – vergeleken met het vliegtuig of Eurolines – best redelijk. Maar in de trein heb je vaak meer beenruimte. De wifi werkt in het algemeen best goed. We konden tijdens onze test zelfs zonder moeite video’s bekijken. Treinreiziger.nl beoordeelt het comfort met een ruim voldoende, maar vindt dat Flixbus wel een beetje opschept. In de bus is het verder mogelijk om een kleine versnapering of een drankje te kopen. Al met al werd de rit naar tevredenheid uitgevoerd. Een busexpert merkt nog wel op dat het bedrijf met meerdere busbedrijven samenwerkt, waardoor de kwaliteit per rit zou kunnen verschillen. Toch hebben we de indruk dat de kwaliteit in het algemeen goed is. Bij de Duitse consumentenbond werd Flixbus eerder zelfs uitgeroepen tot beste snelbusmaatschappij.

Flexibel: omboeken tot 15 minuten voor vertrek

Bij de trein heb je meestal óf een flexibel treinkaartje en mag je met iedere rit mee óf je hebt een goedkoop ticket dat je niet zomaar kunt omboeken. Bij Flixbus zit dat anders. Reserveren moet altijd. Maar je kunt ook altijd, tot 15 minuten voor vertrek, omboeken. Je krijgt dan een tegoedbon voor een volgende reis, die moet je binnen een jaar spenderen. Tegenwoordig rekent het bedrijf wel 1 euro administratiekosten voor het omboeken. Omboeken kun je gewoon regelen op Flixbus.nl.

Flixbus binnen Nederland

Eind 2015 kondigde Flixbus groots aan: er gaan hoog frequent intercitybussen in Nederland rijden. Het bedrijf mikte op verbindingen waar NS geen rechtstreekse treinen laat rijden. Nu ruim anderhalf jaar later kun je op steeds meer verbindingen de binnenlandse intercitybus nemen. Maar: de frequenties zijn enorm afgenomen. Alleen tussen Amsterdam – Drachten – Groningen en Amsterdam – Rotterdam rijdt de bus nog relatief frequent (circa 6x per dag). Op andere verbindingen is het vaak 1, 2 of 3x per dag. Het gaat vooral om internationale bussen, die ook binnenlandse reizigers meenemen. In mei 2017 rijden er binnenlandse Flixbussen op onder andere de volgende routes:

  • Amsterdam – Rotterdam, vanaf 7 euro per dag, reistijd: 1 uur en 30 minuten, circa 6x per dag
  • Amsterdam – Den Haag, vanaf 5 euro per dag, reistijd: circa 45 minuten, circa 7x per dag
  • Amsterdam – Drachten, vanaf 7 euro, reistijd: circa 2 uur, ongeveer 5x per dag.
  • Amsterdam – Groningen: vanaf 7 euro, reistijd: 2,5 uur, tot 7x per dag.
  • Den Haag / Rotterdam – Eindhoven: vanaf 7 euro, 3x per dag, 1 uur en 35 minuten vanuit R’dam.
  • Den Haag / Rotterdam – Roermond: tot 2x per dag, Rotterdam – Venlo: 1x per dag.
  • Nijmegen – Rotterdam: 1x per dag, Nijmegen – Amsterdam 1 a 2x per dag.
  • Groningen – Eindhoven: 2x per dag, Groningen – Enschede: 0-2x per dag, Enschede – Eindhoven: 1-3x per dag
  • Breda – Amsterdam: 1x per dag, Rotterdam – Utrecht: 1x per dag

Snelheid

De bus is vaak iets langzamer dan de trein, afhankelijk van het aantal tussenstops en de route. Tussen Duisburg en Utrecht is de bus maar een half uur langzamer, maar Keulen – Amsterdam is al anderhalf uur trager. Inmiddels zet Flixbus tussen Amsterdam en Berlijn een snelle bus in met zeer weinig tussenstops. Daardoor is de Duitse hoofdstad nu al in 8 uur bereikbaar.  Dat is ongeveer 1,5 uur langzamer dan de trein naar Berlijn. Op een verbinding als Amsterdam – Hamburg is de trein weliswaar sneller, maar bij de bus hoef je niet over te stappen. Daardoor kun je dus ook niet de aansluitende verbinding missen. Uiteraard kan Flixbus op het gebied van snelheid niet concurreren met de trein naar Parijs of de trein naar Londen.

Kinderen: relatief duur

Reis je met kinderen? Dan moet je er rekening mee houden dat dit relatief duur bij Flixbus is. Regelmatig betaal je voor een kind even veel als voor een volwassene. Er zijn weliswaar kindertarieven, maar dat is gebaseerd op het volle tarief. In de praktijk is het promo tarief vaak goedkoper dan de kind tarieven, waardoor een kind regelmatig evenveel betaald als een volwassene. Wie met kinderen reist met de internationale bus, reist het voordeligst met IC-Bus naar Duitsland. Daar reizen kinderen onder voorwaarden namelijk gratis. IC-Bus vertrekt echter alleen uit Eindhoven en Roermond naar Düsseldorf (vanwaar er verder gereisd kan worden met de trein).

Eindoordeel Flixbus

De tarieven zijn scherp, comfort is voldoende. Al met al is er sprake van een goede prijs- kwaliteit verhouding. Als comfort voor je het meest belangrijk is, adviseren wij de trein. Als prijs het belangrijkste is, is Flixbus vaak de beste keuze. Richting Frankrijk heb je ook nog keuze uit Ouibus (voorheen iDBUS), daar is de beenruimte nog net iets beter.

Internationale routes Flixbus (van/naar/via Nederland):

Bijgewerkt t/m 24 november 2015

  • Amsterdam – Utrecht – Antwerpen – Parijs
  • Amsterdam – Gent – Lille – Parijs
  • Maastricht – Brussel – Parijs
  • Berlijn – Hamburg – Enschede – Hengelo – Arnhem – Nijmegen – Eindhoven – Antwerpen – Brussel
  • Den Haag – Rotterdam – Antwerpen – Brussel / Parijs
  • Den Bosch – Tilburg – Breda – Antwerpen – Brussel
  • Amsterdam – Groningen – (Leer – ) Bremen – (Hamburg – ) Berlijn / Kiel
  • Konstanz – Freiburg – Straatsburg – Keulen – Düsseldorf – Essen – Bochum – Dortmund – Duisburg – Amsterdam
  • Amsterdam – Berlijn
  • Winterberg – Dortmund – Essen – Oberhausen – Arnhem – Utrecht – Amsterdam
  • Amsterdam – Osnabrück – Hannover – Braunschweig – Leipzig – Dresden – Praag
  • Amsterdam – Utrecht – Duisburg – Düsseldorf – Frankfurt – Würzburg – Bamberg – Bayreuth
  • Amsterdam – Emmerich – Bocholt – Münster – Bielefeld – Kassel
  • Amsterdam – Brussel
  • Amsterdam – Utrecht – Mannheim – Karlsruhe Hbf – Stuttgart – München
  • Amsterdam – Düsseldorf – Keulen – Wenen – Frankfurt – Würzburg – Nürnberg – Regensburg – Passau – Wenen

44 gedachten over “Flixbus: voordelig met de bus door Europa”

  1. Ben Honders schreef:

    Ik zie vooral verbindingen met Duitsland/België en Frankrijk(Parijs, maar verder richting Zuid-Frankrijk/Zwitserland/Italië zie ik niet, zijn die er niet of moet er onderweg worden overgestapt met lange wachttijden?

    1. Robbie schreef:

      Er is een lijn zonder te hoeven overstappen tussen Amsterdam en het Zwitserse Zürich. Tussenstops o.a. Eindhoven, Valkenswaard en Basel. Het is een redelijke optie na het wegvallen van de nachttreinen en heeft mij redelijk voldaan.

    2. Marius schreef:

      Ik heb het een keer nagevraagd bij de klantenservice van Flixbus, ze bieden alleen tickets aan op trajecten Zonder of met 1 overstap. Stel ik wil met Flixbus van Groningen naar Bordeaux. Dan moet je 2 tickets kopen. Dat heeft te maken met dat ze 1 overstap wel kunnen garanderen maar 2 overstaps niet.

      Groningen – Parijs met overstap in Brussel of in Amsterdam
      Parijs – Bordeaux

      Even als voorbeeld
      6:45 Groningen
      13:30 Brussel Noord
      14:45 Brussel Noord
      18:35 Parijs Bercy Seine

      20:30 Parijs Bercy Seine 22:45
      03:15 Bordeaux 06:15

  2. Marjolein schreef:

    Dit weekend met een vriendin naar Düsseldorf geweest met Flixbus en ja het is goedkoop en op zich nette bussen, maar verwacht geen enthousiaste chauffeurs of extra service. De bus terug had een vertraging van 45 minuten, waar ook totaal geen excuus of uitleg over gegeven wordt. Onderweg moest er ook nog getankt worden, waardoor er nog een extra vertraging kwam van 20 minuten. Dus we waren een uur later terug dan gepland in Nederland. Dat vond ik echt wel een nadeel aan Flixbus, maar ik heb nog veel ernstiger beoordelingen over Flixbus gelezen.

  3. Johan Huisman schreef:

    Wie binnen Nederland met Flixbus goedkoop denkt te kunnen reizen, komt van de koude kermis thuis.Het is echt waardeloos,de chauffeurs vinden het naleven van de rijdtijden-wet en hun pauzes véél belangrijker dan op tijd komen op de bestemming.Als passagier met bijv. een belangrijke afspraak kun je het wel vergeten.Als je pech hebt,komt de bus met grote vertraging,of komt helemaal niet opdagen.In dat geval moet je zelf maar voor vervangend vervoer zorgen,met alle bijkomende kosten van dien.Klantenservice? Meest waardeloze “service” denkbaar.Hier reageert men niet eens op klachten of restitutie-verzoeken.Hoogste tijd dit geheel op te doeken.Doe jezelf een plezier en vermijd de enorme ergernissen die het gebruik van Flixbus oplevert!!

    1. Lilian schreef:

      Helemaal mee eens!

    2. Alex schreef:

      Tja stom hè dat die chauffeurs zich willen houden aan de rij- en rusttijden.
      Maar als u die 5000 euro boete per chauffeur betaald willen ze vast de rij- en rusttijden wel overtreden. Maar ik vrees dat u dat niet wilt betalen.
      Vertel dan maar wie dat wel gaat betalen! Flix doet dat zeer zeker niet! Die zeggen: dan had je je daar aan moeten houden.
      Dus zegt u het maar

      1. e. schreef:

        heel goed Alex, een beetje realisme is wel zo fijn

    3. fransje2 schreef:

      Reis nu al regelmatig met de Flix bus maar ben dik te vrede ja wel eens wat vertraging maar daar is ook niet altijd wat aan te doen.

    4. H. Westenberg schreef:

      Als beroepschauffeur kan ik je zeggen dat als je de rijtijden overtreedt, dat enorme boetes oplevert. Het kan je maar zo een maandsalaris kosten. Als je snel wilt, moet je niet over de weg gaan.

    5. Alex schreef:

      Tja als die chauffeur een boete krijgt van enkele duizenden euro’s voor het niet naleven van de rij en rusttijden dan bent u er als passagier ineens niet aanwezig om te betalen toch?
      Dus voor vragen, opmerkingen over de rij en rusttijden moet u echt zijn bij het ministerie van verkeer!
      Dus wat zou u doen als passagier?

      1. gerlinde schreef:

        ergens begrijp ik dit hele geklaag niet: een chauffeur is geen robot, moet zich bezig houden met dat hele gezeur om plaatsen, bagage en wat een reiziger nog zoal in petto heeft om over te klagen. dan moet hij nog beginnen met zijn ritje. Heeft iemand al eens over nagedacht, dat hi niet levensmoe is en jezelf ook nog veilig ergens aan wilt komen? en je met een vermoeide, ongeconcentreerde chauffeur je doel weleens niet zou kunnen halen? nog los van de centen??? als je dan gaat klagen bij de busmaatschappij klaag dan erover dat de chauffeur vaak in zijn eentje op de bus zit. lijkt mij persoonlijk veel handiger.

  4. J.K. Koppen schreef:

    Een nog niet genoemd voordeel is dat je op sommige lijnen een fiets kunt meenemen tegen geringe bijbetaling. Ik heb dat vanuit Praag en München gedaan. Helaas is er geen overzicht van de routes waar bussen rijden met deze faciliteit, zodat je bij het boeken pas kunt zien of het mogelijk is.
    De klachten over de vertraging en de houding van de chauffeurs kan ik onderschrijven.

  5. Lilian schreef:

    Heb 3 x met de flixbus gereisd. Eerste keer was positief, tweede keer
    al iets minder ( vertraging etc) en de derde keer ronduit een drama!
    De bus was te laat, onderweg veel vertraging en daarnaast raakte ik mijn
    Bagage kwijt. Reken er maar niet op dat je dan service krijgt. De klantenservice is beroerd. Je staat lang in de wacht om vervolgens te horen
    dat je alleen via de website een klacht kan indienen.
    Ik ben er klaar mee!

  6. R.Poorters schreef:

    eindhoven-dusseldorf.45min te laat-15.35 normaalvertrek. volgens de chauffeur was het een leasbak toen ik om een versnapering kwam vragen.munchen=gladbach vertraging wegens zwart rijders weer 20 dalay ongeintreseerde chaffeur kan u mij aangeven waarom ik bij u zou mee gaan. als flixbus organisatie.

    1. Alex schreef:

      U huurt een stoel en koopt niet een bus.
      Natuurlijk kunnen vertragingen voorkomen het verkeer is immers dynamisch daarnaast dient de chauffeur op straffen van 5000 euro boete zich te houden aan de rij- en rusttijden (of zou de klant dat betalen?)
      Nog vreemde is dat passagiers de enkele euro’s die betaald zijn voor een kaartje ook nog eens terug wil in verband net een vertraging. Die klant wil dus gewoon gratis vervoerd worden!
      En ach……. geen stopcontacten? Schande zeg!!! Kom op doe eens normaal!

  7. ronald schreef:

    mijn parntner&ik zijn meerdere keren met flixbus naar duitsland& begie gereden.geen vertragingen of nare chauffeurs! rusttijden waren bij de reistijd inbegrepen, alles goed tot nog toe.
    wel zijnde prijzen &reistijden hoger&langer.
    whatever.
    ronald

  8. Anoniem schreef:

    Mijn ervaring met flixbus is verre van fijn geweest. Ik heb op de heenreis 2 uur vertraging gehad en ik ben misselijk geworden van de bizar slechte rijstijl van de chauffeur, die zelfs bijna iemand heeft aangereden. De ruimte die je krijgt op je reis is klein, en niemand mocht bij ons gebruik maken van de toiletten terwijl de reis langer dan 15 uur duurde. Er waren geen stopcontacten aanwezig en er werd ons niks verteld van de vertraging, waar het door kan komen en hoelaat de nieuwe bestemmingstijd wordt geschat. Dit vond ik erg onprofessioneel.
    De terugreis duurde 3,5 uur langer dan geschat, wat weer erg vervelend was. Ik heb hier een klacht van ingediend, maar de reactie is om van te huilen. Flixbus doet alles om zijn eigen hachje te redden, ook al gaat het ten kosten van de klanten. Ze bieden hun excuses aan, maar doen er voor de rest niets mee.
    Al met al vind ik het erg jammer, want het had zoveel beter kunnen lopen. Ik snap dat een vertraging overmacht is, maar kom dan als Flixbus je afspraken na en doe er iets mee. Vergoeding van je ticket is na 120 minuten vertraging volgens de passagiersrechten, dat was hier ruim gehaald. Alsnog werd er mij verteld dat ze me niet meer konden helpen en dat ik geen recht had op vergoeding, wat niet aansluit op de voorwaarden die ze op hun site hebben staan. Deze behandeling vind ik onrechtvaardig. Door dit alles vind ik het teleurstellend om te zeggen dat ik nooit meer gebruik zal maken van de diensten van Flixbus.

  9. Gari schreef:

    Is ticket kopen in roermond mogelijk
    Om dar de bus te nemen naar swwden

  10. Tinka schreef:

    Ik ga het morgen eens proberen.. Groningen- Eindhoven.. Ik heb geen verwachtingen zeker als je met 2 personen voor 14 euro daar bent.
    Sommigen willen voor een dubbeltje op de eerste rang… Snap ik niet.
    Als je op tijd staat ga je toch zelf rijden of vraag iemand in je omgeving om te te rijden..
    Maar goed, ik ga morgen me heerlijk laten rijden en ik kom er wel. Ga het meemaken..

  11. vera verwoert schreef:

    Ben onlanks met mijn kleindochter naar Denemarken geweest.Voor het eerst met de flix bus.De heenweg ging prima.Het gaat over de terug weg.Wij stapten al iets eerder in de bus De eerste 12 stoelen waren leeg .Wij gingen daar achter zitten.We konden niet verder,Er lag een bezemsteel.Zodat je niet verder kon.Achter en naast ons kwamen ook de plaatsen vol.Toen kwam een mevrouw met haar man.Mevrouw vroeg aan de chauffeur of ze aub onder in de bus een plaats kon krijgen.Ze was op de heenweg boven zo misselijk geworden.De chauffeur zei.Nee vol kan niet .Mevrouw zei ,er zijn zoveel plaatsen leeg beneden.Ja die zijn voor de chauffeur.(12 stoelen leeg)Mevrouw vroeg nog wat .De chauffeur zij tegen haar Mens zeur niet zo .Mevrouw was boos en vond dit onbeschoft gedrag. Chauffeur tegen haar Hup naar boven.Echt schandalig.Toen we in Hamburg aan kwamen Iets over 3.15 Stond er ook een jong stel bij de bus.Ze vroegen of ze mee mochten rijden.De chaufeur zei nee vol.Ook dit stel zij nog .maar er zijn zoveel plaatsen leeg beneden .Ja pech we zitten vol.Ik vond dat echt heel erg en onbeschoft .En ook zo sneu.Sta je dan midden in de nacht .Schepte ook nog op tegen zijn collega chauffeur met wisselen .Er wou nog een stel mee onder weg Heb gezegd dat we vol zaten Had geen zin in al die soesa.Hij moest zich rot schamen.De reis was prima .Keurig gereden.Maar de chauffeurs moeten een cursus beleefdheid krijgen.

    1. Rogier schreef:

      “niet zeuren mens” Tjonge jonge niet te geloven wat een aso! Prima reclame naast de talloze gemelde vertragingen aangevuld met nog even moeten tanken:) Heeft natuurlijk alles met het management te maken. Twee keer gebruikt gemaakt van de Dbahn IC bus Düsseldorf-Eindhoven. Beide keren vertrok de bus praktisch op tijd en waren de chauffeurs vriendelijk en hulpvaardig, ZOALS HET HOORT!

    2. Aren schreef:

      Ik snap het probleem, alleen niet elke chauffeur heeft deze mentaliteit. De bezem is niet geoorloofd ivm nooduitgang, chauffeurs mogen 2 stoelen vrijhouden tbv personeel.

  12. Paul schreef:

    In 2016 met Flixbus naar Limoges (Frankrijk gereisd). Ondanks een uur vertraging een zeer prettige ervaring. Chauffeur sprak 4 talen en was erg vriendelijk. Vertraging lag aan de terreurdreiging indertijd in Frankrijk.
    Ter vergelijking, datzelfde jaar vanuit Santiago in Spanje met Alsa teruggereisd. Wel 2 uur te vroeg in Luik, maar gewoon een waardeloze rit gehad. De beloofde tussenstop van 1 uur (om te eten) werd gewoon genegeerd. Chauffeurs spraken alleen Spaans en waren erg bot. Pauzes werden gehouden bij Franse tankstations die peperduur zijn voor eten en drinken.
    Ik reis vooral op de zeer lange afstand per bus (omdat ik niet vlieg) en heb niet zo’n moeite met een relatief kleine afwijking in aankomsttijden.

  13. Susanne schreef:

    Flixbus: We proberen dit voor het eerst uit: Gisterochtend zou de bus om 6.55u van Den Haag naar Gent vertrekken. Na 2 uur wachten (tot 9u) kregen we een sms dat de rit gecanceled was. Zonder uitleg. We zijn met de trein gegaan. Dalijk terug van Gent naar Den Haag. Zojuist wen sms dat de bus 55 min vertraging heeft. Dit is onze ervaring. Aan een ieder zelf te beoordelen of je met deze organisatie wilt reizen of niet.

  14. Sven schreef:

    Vanaf De Panne in België naar London. De bus had meer dan een uur vertraging, gebeld naar de costumer service en gemeld dat ik zo mijn verbinding naar Norwich ga missen. Dat is dan pech, heeft Flixbus nix mee te maken en als je een bus neemt moet je daar maar rekening mee houden kreeg ik te horen. Als ik een vergoeding wilde hebben voor de extra kosten moest dat schriftelijk bij de dienst financiën in Duitsland gebeuren. Dus effectief gestrand in London heb ik dan maar verblijf geregeld op eigen kosten en ben de volgende dag met een veel duurder treinkaartje op eigen kosten verder gereisd. Nochtans vermeld flixbus dat anders in hun eigen reisigers-rechten-verklaring. Is echt de laatste keer dat ik nog de bus pak, met de auto is dan wel meer inspanning maar dan geraak ik toch op mijn bestemming. Met flixbus is daar geen sprake van.

  15. Joep Smits schreef:

    In de vakantie van 2017 ben ik samen met mijn vriendin naar Parijs gefietst. Vanuit daar hebben wij de Flixbus incl. fietsvervoer terug naar Eindhoven genomen. Tijdens deze reis zijn onze fietsen van de bus gestolen die ik zelf op slot heb moeten zetten. Zij zijn door het verkopen van een ticket incl. fietsvervoer verplicht om mijn fiet in Eindhoven weer aan te bieden en dragen daarvoor verantwoordelijkheid.
    Direct na de vakantie heb ik de organisatie aansprakelijk gesteld voor grove nalatigheid tov mijn fietsen ofwel hun verantwoordelijkheid.
    Nu 3 maanden later, 5 mails, en ±10 telefoontjes verder heb ik nog steeds geen antwoord en wordt ik telkens weer geconfronteerd met ”wij kunnen geen contact leggen met de afdeling die hierover gaat, volgende week krijgt u antwoord”.
    Nog steeds geen antwoord. Ze mogen wel goedkoop zijn maar respect verantwoordelijkheid en medeleven blijft achterwegen.
    Mijn mening over Flixbus is slecht en kan stellen dat het een zeer onprofessionele organisatie is.

    Beoordeling: 3 van 10

    1. Anoniem schreef:

      Na enige overleggen zijn Flixbus en ik tot een schappelijke overeenkomst gekomen. Zij argumenteerde dat het tijd nodig heeft om z’n zaak te bekijken, waar ik me ergens wel in kan vinden. Ik ben te vrede met de vergoeding die ik heb ontvangen na het vele bellen en mailen.
      Er wordt dus wel meegewerkt, maar ze nemen wel de tijd.

      Joep Smits

  16. mariska schreef:

    oke klachten over gestolen fietsen en afzeggen zonder reden kan ik snappen
    maar dat een bus moet tanken huh wou je verder drukken dan als je zonder brandstof komt te staan
    van Denhaag naar Parijs geweest in Antwerpen was een groep passagiers te laat daar hebben ze een half uur op gewacht.hun planning loopt dan ook in de soep.
    de terug weg een ongeluk gebeurd dus zwaar in de file gestaan en ja de stop ging gewoon door je kunt dit zien als extra vertraging of ook gewoon iemand zijn pauze gunnen.

  17. Leo Volkering schreef:

    Nou,ik heb het al gelezen, dat flixbusdrama, ik blijf gewoon met de auto naar Freiburg im Breisgau gaan. Een zak chips, een bak drop en een pak sap op de rechtervoorstoel, een paar goeie cd,tjes in de wisselaar en gaan met die banaan. Voor mij dus geen flixbus!

  18. Marijn schreef:

    Verschrikkelijk! Ik en mijn vriend hadden een overstap in Brussel. Toen wij met ongeveer een uur vertraging aankwamen bleek dat onze overstap al weg gereden was. Deze bus had ongeveer 15 andere passagiers achtergelaten die ook hun overstap gemist hadden. Wij hebben allemaal geprobeerd om Flixbus te bellen maar het contact was onmogelijk tot minimaal en de Flixbus medewerker op de grond ‘kon helaas niks voor ons betekenen’ na ander half uur in de kou en regen buiten gewacht te hebben kregen wij een sms’je dat we maar de trein moesten pakken en dat alles vergoed zou worden. Ik heb van november tot nu eind januari heen en weer gemaild met Flixbus en nog heb ik mijn geld niet terug!
    Dit was dan ook mijn eerste en absoluut de laatste keer met een Flixbus!
    Daarbij deedt de WiFi het in geen van de drie bussen en was er in maar 1 bus oplaadpunten waarvan de helft het niet deedt!

    1. Alex schreef:

      Geen Wifi? nou nou wat een schande zeg!
      natuurlijk is het verstandig om overstappen niet kort op elkaar te laten aansluiten, vertragingen om welke redenen dan ook kunnen met vervoer over de weg nou eenmaal voorkomen. Bestuurd een chauffeur alleen (in zijn eentje) de bus, dan is hij gehouden aan de rij-rust-tijden op straffe van hoge boetes.
      Zorg dat u ten minste 15 minuten voor vertrek aanwezig bent, immers een trein wacht ook niet op u!

      1. Elvira schreef:

        Ik vraag mij af of Alex bij Flixbus werkt en ooit een boete heeft ontvangen voor het niet naleven van de rij- en rusttijden, of dat hij van nature zo negatief en bot is. Als ik de reviews lees van gedupeerde passagiers, zou hij zo een van die onbeleefde chauffeurs kunnen zijn. Hou ermee op, Alex, en laat de mensen gewoon hun verhaal doen zonder ze af te katten. Het is hun ervaring!

        1. Erwin schreef:

          Hear hear!

      2. Anoniem schreef:

        Hey Alex, natuurlijk is het geen schande als een bus geen WiFi of stopcontacten heeft. Maar als de busmaatschappij steeds zegt de beste sevice te hebben en benadrukt dat er op alle bussen WiFi en stopcontacten aanwezig zijn mag je dat als klant toch ook verwachten?

  19. Sander schreef:

    Ik heb in 2017 voor het eerst Flixbus geprobeerd en er meerdere malen mee gereisd op de volgende routes:

    Amsterdam – Brussel
    Brussel – Groningen
    Groningen – Berlijn (retour nachtbus)
    Wenen – Budapest (retour)
    Eindhoven – Groningen

    Nooit problemen gehad hooguit 15 min vertraging. Ben zelf zeer te spreken over Flixbus. Maar nu ik de reacties lees hebben veel mensen ook andere ervaringen

  20. Tim schreef:

    Mijn ervaring is dat met name de nachtbussen van Flixbus zeker aan te bevelen zijn. Weinig verkeer en dus geen vertraging. Fijn alternatief nu de nachttreinen zijn opgedoekt.

  21. passagier flixbus schreef:

    voor t eerst met de dagbus naar Berlijn vanuit Groningen. Chauffeurs spraken prima Duits, gaven uitleg over de reis en de stops en met een uur vertraging gearriveerd. Bij navraag over de vertraging bleek het dat de pauze van de chauffeur niet in de reistijd is meegenomen omdat de reis eerder door 2 chauffeurs werd gedaan en nu maar door 1. Hierdoor kom je dus ook 45 minuten later aan. Aanpassing van dit schema schijnt erg ingewikkeld te zijn.
    Verder een prima rit gehad als je gewoon accepteert waar je voor hebt geboekt.

  22. Een chauffeur schreef:

    Wat ik hier nergens lees zijn reacties op de vaak enorme vertragingen die de bus oploopt door de vele wegwerkzaamheden in Duitsland in de zomermaanden. Men snapt vaak niet waar vertragingen door veroorzaakt worden. Welnu, een bus heeft ramen, men heeft dus de gelegenheid om te zien wat er buiten gebeurt en ook dat de bus stilstaat of langzaam vooruit komt. Ik, als Flixbus chauffeur, en mijn collega’s hebben daar geen macht over, net zoals de starre rijtijden waar wij ons aan te houden hebben. Bovendien is een beetje weerwoord ook niet zo gek en dan gaat het over de vaak asociale en ronduit smerige passagiers die het toilet bevuilen en de bus zien als een vuilnisbak waar je gewoon al je troep op de vloer kunt gooien. Natuurlijk zijn gelukkig niet alle passagiers zo, net zomin als dat alle chauffeurs bot zijn. Ook wij zijn mensen en is ook voor ons niet elke dag hetzelfde.

  23. Sumaya schreef:

    Ik ben bijna 17 en ik Will met mij kleine broetje mee reizen en hij is ook bijna 3 jaar

  24. Sumaya schreef:

    Hoi ik ben bijna 17 jaar en ik wil samen met mij kleine broetje mee riezen en hij is ook bijna 3 jaar

  25. Feben schreef:

    Ik wil graag op 28-07-2018 trug op 12 -08-2018

    1. Erwin Wessels schreef:

      Gaat u daarvoor naar de site van Flixbus.

  26. Teleurgesteld schreef:

    Ik wou voor het eerst met de flixbus naar Denhaag gaan een paar dagen geleden.
    Maar dat ging niet door.
    Want de bus kwam zonder bericht niet op dagen en de ik werd zonder bericht ingeboekt naar een andere bus ik was aan het wachten vanaf half 11 en toen pas om 13.00 uur besloot ik om de trein te nemen.
    Ik ga nooit en te nimmer meer met deze bus geef mij maar lekker de trein. Mijn geld heb ik ook nogvdteefs nietvterug na hethaaldelijk gebeldvte hebben.
    Ik heb al een advocaat ingeschakeld.

Laat een reactie achter op Leo Volkering Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.