fbpx

Flixtrain wil trein Brussel – Parijs (en treinen binnen Frankrijk)

klok 18 jun 2019 13:40

Het Duitse bedrijf Filxtrain wil een intercity-treindienst Brussel Noord – Parijs starten. Ook binnen Frankrijk heeft Flixtrain plannen voor tal van treindiensten. Dat meldt Bruzz.be.

Vanaf eind 2020

De Belgische website baseert zich op een vrijgave van de Franse spoorregulator Arafer. Vanaf eind 2020 wordt het voor partijen mogelijk om binnen Frankrijk de concurrentie aan te gaan met SNCF. Op internationale verbindingen is het al jaren mogelijk.

Vijf trajecten

De projecten, allen ingediend door FlixTrain, hebben betrekking op de trajecten Parijs Gare du Nord – Brussel-Noord, Parijs Bercy – Lyon Perrache, Parijs Bercy – Nice (nachttrein), Parijs Bercy – Toulouse, en Parijs Austerlitz – Bordeaux. Er is een netwerk voorzien met 25 stopplaatsen.
In theorie zou een intercity Brussel – Parijs maar een uur langzamer hoeven zijn dan de Thalys. De Thalys doet er nu 1 uur en 22 minuten over, de snelste EuroCity deed er in het verleden 2 uur en 26 minuten over.

Flixtrain in Duitsland

Flixtrain is op dit moment op kleine schaal actief binnen Duitsland. Flixtrain rijdt vanuit Keulen naar Hamburg en Berlijn, en vanuit Stuttgart naar Berlijn. Per verbinding biedt Flixtrain één tot twee verbindingen per dag aan (per richting).

Thello wil naar Milaan

Flixtrain is niet de enige die interesse heeft getoond voor de Franse spoormarkt. Thello, een dochteronderneming van Trenitalia, heeft bijvoorbeeld plannen om vanaf juni 2020 twee maal per dag een hogesnelheidstreinen Parijs – Lyon – Milaan te laten rijden.

Brussel – Parijs

Thello heeft bovendien al jaren interesse in de verbinding Brussel – Parijs. Al in 2013 gingen er geruchten dat de Italianen de concurrentie met de Thalys aan zouden gaan. In 2015 liet Trenitalia weten nog steeds plannen te hebben voor een dergelijke verbinding. Vorig jaar vertelde de topman van Thello naast plannen te hebben voor snelle treinen van Parijs naar Milaan en Bordeaux, ook graag naar Brussel te willen gaan rijden. Dat Thello vooral actief is van en naar Frankrijk is niet toevallig. De Franse spoorwegen zijn aandeelhouder in Italo, de grote concurrent van Trenitalia. Op dit moment verzorgt Thello alleen de nachttrein Parijs – Venetië en de treinverbinding Marseille – Nice – Milaan.

23 gedachten over “Flixtrain wil trein Brussel – Parijs (en treinen binnen Frankrijk)”

  1. TreinSpotter23 schreef:

    Komt Flixtrain ook naar Nederland?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar zijn momenteel geen plannen van bekend.

    2. dries molenaar schreef:

      Naar verluid is het spoorgebruik hier te duur. Vandaar dat de auto-nacht-treinen maar uit Duisburg vertrekken en niet meer van ‘s Hertogenbosch.

      1. Rian van der Borgt schreef:

        Wat is je bron?
        Het spoorgebruik in Duitsland is nog duurder dan in Nederland.

        1. B. Albarda schreef:

          Als je toch al door Duitsland moet dan kan je daar niet op besparen. Als je echter niet per se door Nederland moet dan kan je dat wel besparen door in plaats daarvan in Duitsland pas te vertrekken.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Op het Franse hoofdrailnet is SNCF oppermachtig. Zien of een andere internationale vervoersbedrijf de macht van SNCF enigszins kan doorbreken.

    1. Jur schreef:

      Gezien het totale gebrek aan efficiency bij de SNCF zijn er kansen genoeg voor de concurrentie.

      1. dries molenaar schreef:

        Het wordt een beetje lastig als een SNCF trein voor een Flix ‘storing’heeft waardoor Flix in de wanprestatie terecht komt. Gemengd rijden op een baanvak bleek in Nederland ook niet te doen. Denk maar aan de strandtrein van Lovers.

        1. Tonny Schonewille schreef:

          Hier in Limburg lijkt het redelijk goed te gaan. Wat dienstregeling betreft dan. Qua service en betalen is het een regelrechte nachtmerrie.

        2. Tijl schreef:

          Alle treinen die Flix voorstel gaan over het klassieke spoor. Dat is dermate ondergebruikt sinds alle nieuwe TGV lijnen dat doet minder Eén probleem hoeft te zijn.

          De stations in Parijs en de aanritten zijn wel druk gebruikt, maar Bercy is het rustigstee hoofdstation en Austerlitz is net flink gerenoveerd. Alleen Gare du Nord zal wat drukker zijn.

  3. Pa schreef:

    Niet alleen de SNCF is oppermachtig in Frankrijk. Wat denk je van de NMBS in Belgie?

    1. hanzeboog2012 schreef:

      En dat wil NMBS graag zo houden:

      https://www.hln.be/nieuws/binnenland/nmbs-vraagt-tien-jaar-langer-exclusiviteit-op-binnenlands-reizigersvervoer~adcc54c5/

      Quote:

      Eind 2020 komt ook de vrijmaking van het binnenlandse reizigersvervoer op gang. Vanaf dan kan de NMBS concurrentie krijgen op binnenlandse lijnen, maar de nieuwkomers zullen daar geen subsidies voor krijgen.

      De laatste stap zou vanaf 2023 volgen. Dan zou ook het gesubsidieerde treinverkeer vrijgemaakt worden, wat betekent dat de overheid zou moeten gaan werken met openbare aanbestedingen. Maar die laatste stap kan uitgesteld worden.

      Enige ontvanger van subsidies

      En het is op zo’n uitstel dat de NMBS aast

      ————————————————

      Is dit niet in strijd met Europese regelgeving? Ken niet de juridische regelgeving hierover. Maar nieuwkomers krijgen geen subsidie. Maar NMBS wordt zwaar gesubsidieerd. Is dat niet concurrentievervalsing? Maar onze eigen NS wordt ook beschermd. Denk aan hoe krampachtig NS de HSL concessie probeerde te krijgen door een veel te hoge bod doen op de HSL concessie.

      Weet uit andere bronnen dat busbedrijf De Lijn de binnenlandse monopoliepositie van NMBS wil doorbreken. En ook MIVB:

      https://www.demorgen.be/nieuws/topman-brusselse-mivb-wil-met-nmbs-op-spoor-concurreren~bda8297a/

      Vanaf 2023 kan de monopoliepositie van NMBS al doorbroken zijn. Waarom geen NS met De Lijn en MIVB tussen Brussel – Breda – Amsterdam/Eindhoven? Want ook Flixbus concurreert met de Beneluxtrein tussen Amsterdam – Brussel.

  4. Koem schreef:

    Italo is recent verkocht dacht ik?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Daar heb je denk ik gelijk in, nu je het zegt staat mij het bij dat ze naar de beurs zouden gaan maar dat op laatste moment niet door is gegaan omdat er een koper kwam.

  5. Robbie schreef:

    Hopelijk springt FLiXTRAIN in het gat van de opgedoekte nachttreinen, zodat we weer vanuit Amsterdam, Utrecht of Arnhem slapend in de nacht uitgerust kunnen aankomen in het Zwitserse Zürich.

    Overigens heeft FLiXBUS ook een nachtbus Amsterdam, Eindhoven-Zürich, echter door de vele busstops komt men geradbraakt aan en is je bagage niet veilig.

    Ook de Zwitsers willen de nachttrein terug: https://www.blick.ch/news/politik/auch-buergerliche-propagieren-jetzt-alternative-zu-billigfluegen-nachtzuege-sollen-wieder-fahrt-aufnehmen-id15375169.html?utm_source=whatsapp&utm_medium=social_user&utm_campaign=blick_app_iOS

    1. dries molenaar schreef:

      Schijnbaar gaan mensen liever om 05:00 naar Schiphol om dan een stukje te vliegen en ergens om 11:00 aan te komen.
      Met de nachttrein lijkt dan toch een stuk gezonder. Wellicht doet men er dan goed aan met dubbeldekkers te gaan rijden en veel éénpersoons cabines aan te bieden. Dan heb je dat soms/vaak onaangename delen of dure éénpersoonsbezetting niet.
      Je zou zelfs naar Londen kunnen gaan door laat te vertrekken en dan niet al te snel te rijden. Wel de engelse zuipers van boord houden anders doe je het hele eind geen oog dicht.

  6. Ben Honders schreef:

    Het is een mogelijkheid dat de ÖBB de CityNight van Düsseldorf weer wil door trekken naar Amsterdam

    1. robbie schreef:

      Dat doortrekken van de nachttrein naar Amsterdam door ÖBB zou fijn zijn. De vele keren dat ik met de CNL naar München en Zürich reed was de trein goed bezet. Echter de DB heeft het concept gewoon kapot gerekend, om niet te hoeven investeren in opknappen of vervangen van het huidige materieel.

      Onze overheid zou het overigens moeten stimuleren, uit oogpunt van milieu t.o.v. het vervuilende vliegverkeer.

  7. Bert Sitters schreef:

    Het zou om 8 ritten per dag gaan van Brussel-Noord naar Paris-Nord. De rit gaat 3 uur duren en gaat over de “oude lijn” via Brussel-Zuid, Bergen (Mons), Saint-Quentin. Er is zelfs een tijdspad gezocht. Alleen in de spits zou Brussel-Noord een probleem kunnen zijn. Dan zou Schaarbeek het vertrek- en eindpunt worden.
    Niet bekend is of er een anantrekkelijke aansluiting komt op de Benelux vanuit Nederland.
    Er zou voldoende passagierspotentieel zijn naast de 20 Thalysen die dagelijks tussen de hoofdsteden van Belgie en Frankrijk flitsen, want gaat gaat om een ander marktsegment.
    Er circuleert al een prijs: vanaf € 10 enkele reis.

    1. Eef Hartman schreef:

      > Het zou om 8 ritten per dag gaan van Brussel-Noord naar Paris-Nord.

      De bottleneck zit natuurlijk in het al overbelaste stuk Brussel-Noord, Brussel-Centraal naar Brussel-Zuid, dat door een tunnel onder het centrum door loopt. Brussel-Zuid moet die paar treinen erbij kunnen hebben

      1. Bert sitters schreef:

        Die Brusselse tunnel kan vooral in de spitsuren problemen opleveren, wanneer extra forenzentreinen worden ingezet om al die Vlamingen die in Brussel werken te vervoeren. Er werken ruim 300.000 Vlamingen in Brussel. Zij zijn erg gewild, omdat zij naast Nederlands en Frans ook Engels spreken, Terwijl veel Franstalige Belgen alleen maar met Frans goed uit de voeten kunnen.
        Ook belangrijke noord-zuid en oost-west verbindingen in Belgie moeten door deze tunnel. De tunnel telt zes sporen, maar er zijn in de tunnel ook nog twee stations. Even een trein te laat en er ontstaat een file.
        Voor de Thalys, de ICE en de Eurostar zou eigenlijk een extra tunnel moeten worden geboord die al voor Brussel-Noord onder de grond verdwijnt.

  8. Bert Sitters schreef:

    Overigens wil de SNCF van een paar Intercités-lijnen af, zoals Nantes – Bordeaux. De drie dagelijkse treinen per richting vervoeren jaarlijks ruim 600.000 reizigers. De spoorweginfrastructuur op dit traject is echter verouderd en de rit kan alleen worden gedaan met Dieseltreinen. De reistijd is 5 uur.
    Dit jaar is de SNCF gestopt met de Intercités tussen Parijs en Maubeuge. Er rijden daar nu TER-treinen van de regio Hautes-de-France.

    1. Gerben Vos schreef:

      Het zijn in feite dezelfde treinen, alleen met een ander naampje en andere opdrachtgever. En ten noorden van Compiègne zijn ze helaas nagenoeg leeg.

Laat een reactie achter op Rian van der Borgt Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.