Flixtrain wil trein Brussel – Parijs (en treinen binnen Frankrijk)

Het Duitse bedrijf Filxtrain wil een intercity-treindienst Brussel Noord – Parijs starten. Ook binnen Frankrijk heeft Flixtrain plannen voor tal van treindiensten. Dat meldt Bruzz.be.

Vanaf eind 2020

De Belgische website baseert zich op een vrijgave van de Franse spoorregulator Arafer. Vanaf eind 2020 wordt het voor partijen mogelijk om binnen Frankrijk de concurrentie aan te gaan met SNCF. Op internationale verbindingen is het al jaren mogelijk.

Vijf trajecten

De projecten, allen ingediend door FlixTrain, hebben betrekking op de trajecten Parijs Gare du Nord – Brussel-Noord, Parijs Bercy – Lyon Perrache, Parijs Bercy – Nice (nachttrein), Parijs Bercy – Toulouse, en Parijs Austerlitz – Bordeaux. Er is een netwerk voorzien met 25 stopplaatsen.
In theorie zou een intercity Brussel – Parijs maar een uur langzamer hoeven zijn dan de Thalys. De Thalys doet er nu 1 uur en 22 minuten over, de snelste EuroCity deed er in het verleden 2 uur en 26 minuten over.

Flixtrain in Duitsland

Flixtrain is op dit moment op kleine schaal actief binnen Duitsland. Flixtrain rijdt vanuit Keulen naar Hamburg en Berlijn, en vanuit Stuttgart naar Berlijn. Per verbinding biedt Flixtrain één tot twee verbindingen per dag aan (per richting).

Thello wil naar Milaan

Flixtrain is niet de enige die interesse heeft getoond voor de Franse spoormarkt. Thello, een dochteronderneming van Trenitalia, heeft bijvoorbeeld plannen om vanaf juni 2020 twee maal per dag een hogesnelheidstreinen Parijs – Lyon – Milaan te laten rijden.

Brussel – Parijs

Thello heeft bovendien al jaren interesse in de verbinding Brussel – Parijs. Al in 2013 gingen er geruchten dat de Italianen de concurrentie met de Thalys aan zouden gaan. In 2015 liet Trenitalia weten nog steeds plannen te hebben voor een dergelijke verbinding. Vorig jaar vertelde de topman van Thello naast plannen te hebben voor snelle treinen van Parijs naar Milaan en Bordeaux, ook graag naar Brussel te willen gaan rijden. Dat Thello vooral actief is van en naar Frankrijk is niet toevallig. De Franse spoorwegen zijn aandeelhouder in Italo, de grote concurrent van Trenitalia. Op dit moment verzorgt Thello alleen de nachttrein Parijs – Venetië en de treinverbinding Marseille – Nice – Milaan.

This post was last modified on %s = human-readable time difference 14:58

Share
Tags: Flixtrain

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug