fbpx
Foto: Stefan Verkerk

FNV: Beperk OV tot medewerkers vitale sectoren

FNV wil dat het openbaar vervoer alleen nog toegankelijk is voor mensen die werken in de vitale sectoren. Dat stelt de vakbond voor om het personeel betere bescherming tegen het coronavirus.

Oproep FNV

FNV Spoor en FNV Streekvervoer roepen het kabinet op specifieke vervoersbewijzen te geven aan medewerkers uit de vitale sectoren die niet met eigen vervoer op hun werk kunnen komen. Alle andere burgers moet verboden worden met het openbaar vervoer te reizen, vindt de vakbond.

Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor: “Onze leden staan zoals altijd klaar voor de reizigers, maar uiteraard niet ten koste van alles. Ze moeten op een veilige manier de artsen, verplegers, schoonmakers van ziekenhuizen en alle andere mensen uit de cruciale sectoren naar en van het werk kunnen brengen.”

Buitenland

In een aantal landen is het openbaar vervoer al niet meer vrij toegankelijk. Meestal kunnen ook reguliere reizigers nog van de trein en bus gebruik maken, mits ze daarvoor een geldige reden hebben, bijvoorbeeld omdat ze naar het ziekenhuis moeten. Met een formulier dat reizigers vooraf moeten invullen, voorzien van persoonsgegevens, wordt dan gecontroleerd of de reis wel gemaakt mag worden.

Andere maatregelen

FNV wil ook meer beschermingsmiddelen beschikbaar komen. “Geef de medewerkers goedgekeurde handschoenen, spatbrillen, desinfectiemiddelen en ook mondkapjes als die weer voldoende beschikbaar zijn”, aldus Janssen.

Als het kabinet een vervoersbewijs voor vitale sectoren invoert, zal er geen contant geld meer nodig zijn in het openbaar vervoer. Tot die tijd vraagt de FNV het kabinet het contante geld in het OV in de ban te doen, ook aan de balies. Brigitta Paas, bestuurder FNV Streekvervoer: “Nog steeds moeten onze leden achter de balies contant geld aannemen. Zo vergroot je de risico’s onnodig.” Om er voor te zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt, wil de bond dat politie en boa’s toezicht houden op de naleving van de maatregelen.

22 gedachten over “FNV: Beperk OV tot medewerkers vitale sectoren”

  1. ik laat me openbaar vervoeren schreef:

    Nou, als de FNV haar zin krijgt dan is er dus geen sprake meer van openbaar vervoer. Kenmerk van openbaar vervoer is immers dat iedereen daar onbelemmerd gebruik van kan maken. Op de site van de NS staat overigens de oproep om alleen van de trein gebruik te maken als je geen andere keuze heb. Daar kan ik begrip voor opbrengen, want dan blijft het nog steeds openbaar vervoer voor iedereen.

    1. Annemiek schreef:

      Mensen waarvoor vervoer op dit moment geen absolute noodzaak is, hebben de maatschappelijke plicht om gewoon zoveel mogelijk thuis te blijven. Het getuigt van enorme geestelijke armoede en onvolwassenheid als je jezelf niet een poosje bezig kunt houden.

  2. Harold Koster schreef:

    Sorry maar het ov alleen openhouden voor mensen die niet op een andere manier naar hun werk kunnen, gaat te ver.
    Hoewel wel begrijpelijk, gaat deze oproep me te ver.
    Dat plezierreisjes sterk wordt afgeraden ,oké maar er kan ook een andere goeie rede zijn om wel te reizen.
    Werk in andere sectoren wat wel doorgaat, maar ook bezoek aan familie elders kan een goeie rede hebben.
    Maar wees voorzichtig.

    1. Hans van Dijk schreef:

      bezoek aan familie elders kan een goeie rede hebben.

      Dat was nu juist niet de bedoeling!

      1. Simon schreef:

        Ik denk dat de heer Koster mantelzorg bedoelt.

  3. Ann schreef:

    Dan is het ook geen openbaar vervoer meer maar besloten vervoer. Ik begrijp het idee wel in deze crisis. Ik mijd het OV toch al als de pest.

  4. Anoniem schreef:

    Iedereen wil zijn eigen pleintje schoonvegen. En vervolgens de ander opzadelen met het probleem. Ikke ikke en de rest kan stikken. Echter daarmee los je het probleem niet op. Je moet zoveel mogelijk over de organisaties en ruimtes spreiden en zoveel mogelijk alles wat schadelijk is voor de longen beperken. (o.a. Roken en Luchtvervuiling) Daarnaast kan je mensen veel beter in de trein hebben dan dat ze uit protest gaan spoorlopen.

  5. GWS schreef:

    Hebben de rabiate lobbyisten van FNV zich wel afgevraagd hoe patienten dan (zonder OV) naar een ziekenhuis moeten komen ?
    (ik ken slechts één -beperkt- ziekenhuis op loopafstend van mijn huis, en ik prijs me daarmee gelukkig)
    Deze wens van FNV heeft opmerkelijke paralellen met de acties van NS en andere vervoerders:
    Eerst het reizen onmogelijk maken en vervolgens stom verbaasd zijn dat klanten wegblijven…

  6. Janneke 1 schreef:

    Volgens mij is dit idee van de FNV vrij overbodig. Ik zie de hele week al treinen langskomen waar bijna niemand in zit. Mensen gaan helemaal niet meer met de trein voor hun plezier, waar zouden ze dan heen moeten? Het lijkt mij dat de regels voor het OV nu wel scherp genoeg zijn.

  7. Anoniem schreef:

    Als. Je geen auto heb. En afhankelijk bent. Van bus word je ook gesraft. Niet eerlijk

  8. Levy schreef:

    Ik moet elke dag met de trein na werk in de bouw sector t zou belachelijk zijn als ze dit beleid ingaan voeren de treinen zijn al leeg zat, besmittings kans is al minimaal als je je aan de richtlijnen houd

    1. appie H. schreef:

      Trouwens,deHC s zitten toch meestal in de 1e klas,doe dan geen controleronde.
      Voor die een of twee man heeft t toch geen zin.

      1. SRB schreef:

        Getuige mijn ervaringen (nog steeds reizend met de trein werkend in een vitale sector) trekken de HC’s zich sinds de grote uitbraak massaal terug in achterste cabine of het HC hok indien deze aanwezig is.

  9. Serge schreef:

    Je kunt ook naar een uitvaart, familie die het niet lang meer leeft of andere essentiele zaken toe moeten. Moeten die het dan maar zelf uitzoeken? Dit noem ik essentieel OV gebruik en dit is beslist geen strandwandeling of zomaar een dagje uit.

  10. Rudy schreef:

    Denk eens aan de administratieve rompslomp en de nodige controles voor dit beleid. Moet de conducteur alle reizigers langs gaan om alle specifieke reisgronden en natuurlijk uitzonderingen hierop te controleren. Het Corona risico is hoog genoeg om de plezier rijders uit het OV te houden.

    1. Annemiek schreef:

      Wat mij betreft controleert de politie samen met het leger de toegang tot de stations. Wanneer reizigers die zich zonder legitieme reden in de trein begeven met torenhoge boetes worden opgezadeld, hoeft de controle ook niet permanent plaats te vinden.

      1. Simon schreef:

        Mensen die bij de politie en het leger werken zijn vaak ook aangesloten bij het FNV. Als die er net zo over denken kan dat nog wat worden!

        1. Annemiek schreef:

          In geen enkele beroepsgroep zijn veel mensen aangesloten bij het FNV. De bond is nauwelijks nog relevant. De FNV-bond voor defensiepersoneel is AFMP. Die is zelfs dermate irrelevant dat nauwelijks iemand er van gehoord heeft.

  11. Yvonne schreef:

    Op die manier is het geen openbaar vervoer meer maar groepsvervoer.Dus nog meer mensen aan huis gekluistert en nog meer eenzaamheid.Ook van eenzaamheid kun je ziek worden of depresief en erger nog loop je het virus niet op sterf je van eenzaamheid.

    1. Annemiek schreef:

      Het is inderdaad de bedoeling dat mensen thuisblijven. De trein is op dit moment geen optie om aan de eenzaamheid te ontkomen. Mensen die dat niet begrijpen, zijn gewoon zwakzinnig.

  12. Peter schreef:

    Mooi verhaal maar zolang iedereen een beetje afstand houdt en zn handen wat vaker wast kan de gewone burger ook nog een beetje proberen z’n leven op de “rails” te houden.
    Toch zie ik ook vandaag weer allemaal mensen de 1,5m regel overtreden. Mensen doen het ook zelf.

  13. Anoniem schreef:

    Maar ik wil wel boodschappen kunnen doen.
    Hier in de wijk is deze mogelijkheid erg duur en heel beperkt.

Laat een reactie achter op Yvonne Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.