fbpx

Franse machinist laat trein achter

klok 09 jul 2019 10:00

Een machinist heeft in het zuiden van Frankrijk zijn trein op een station achtergelaten en is naar huis gegaan, omdat zijn werktijd voorbij was. Dat meldt het ANP op basis van Franse media.

Onaangekondigd

De vrachttrein beladen met onder meer pantserwagens van een regiment dat deelneemt aan de militaire parade van 14 juli in Parijs, stopte onaangekondigd op het station van Libourne, ten noordoosten van Bordeaux. De trein was onderweg naar een rangeerterrein in het verderop gelegen Bègles, waar de reis naar Parijs de volgende ochtend zou worden voortgezet.

Invaller

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF was niet op de hoogte van de actie van de machinist en belde verbaasd de politie over de gestrande trein in Libourne. Tot grote opluchting van de SNCF was er snel een collega beschikbaar om de trein verder te rijden en andere treinen hebben geen hinder ondervonden van het incident.

Problemen tijdens laden

Het is niet bekend of de SNCF de machinist heeft berispt. Hij bleek door problemen bij het laden van de trein later vertrokken dan gepland en stopte daarom de trein dus eerder. Die lezing werd later door de SNCF overigens tegengesproken. Later verklaarde de SNCF dat alles volgens plan is verlopen, maar dat vertraging voor een misverstand zorgde.

© ANP

13 gedachten over “Franse machinist laat trein achter”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Echt iets voor de krant in Nederland. Problemen met personeel wat niet buiten de roosteruren wil rijden heb je hier ook genoeg. Dat is ook het probleem met het rijdend personeel wat niet ‘rond de kerk’ wil rijden waardoor er veel loze uren overblijven omdat men niet verder wil en dan iets extra zou moeten werken. NS moet dan verlies dragen door zulke weigeraars maar na een uurtje of 6-7 niet meer in te zetten. Helaas gaat men dan geen treinen schoonmaken of dergelijk.

    1. Dries Molenaar schreef:

      NB nog veel erger is de pensioenvoorziening bij SNCF waarbij mensen op midden-50 al naar huis kunnen, zelfs mensen die op latere leeftijd in dienst kwamen. In Nederland heb je ook nog van die luizenbaan vroegpensioeners bij de Luchtverkeersleiding (boven Balkenende), Defensie, Belasting, Brandweer en waar meer. De boetes worden gewoon door de werkgever betaald. En dat is de gemeenschap. Ook aardig is dat niemand premie betaalt over wat vaak ook nog werk met weinig uren is geweest.

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het rondje om de kerk komt de betrouwbaarheid ten goede, maar daardoor is er juist meer personeel nodig en wordt het personeel juist minder efficiënt ingezet. Dat komt juist omdat het personeel dan alleen maar op één lijn wordt ingezet, terwijl korter gepland kan worden als je ook op andere lijnen het personeel kunt keren. Volgens de vakbonden – ik durf niet te zeggen of het klopt – wordt het personeel bij storingen soms al ingezet pendelend tussen twee stations (en kunnen ze dat gedogen).

      1. dries molenaar schreef:

        De vakbonden gedogen? Een fijne wereld.

        NS is zo gek met vaste routes meer personeel nodig te hebben en meer kosten te maken. U bent goedgelovig en laat uw oren iets te veel naar het personeel hangen.

    3. Annemiek schreef:

      Zo heeft NS nog best veel personeel dat officieel de standplaats Emmen heeft. Vooral de machinisten die het betreft, zijn ongelooflijk fanatiek binnen de spoorwegvakbonden. Dagelijks krijgen zij hun reistijd tussen Zwolle en Emmen vergoed. Zelfs als ze helemaal nooit in Emmen hebben gewoond. Enkelen wonen bijvoorbeeld in Coevorden. Van alles wat volgens hen niet deugt, wordt een probleem gemaakt. Als ze in Amsterdam schaft hebben, en dus best ver moeten lopen, gaan ze treuzelen en vervolgens exact een half uur pauze nemen. Dat hun volgende trein dan niet kan vertrekken, zien ze niet als hun probleem. Niemand binnen NS is blijkbaar in staat die hufters dermate de wacht aan te zeggen, dat ze eens dimmen met hun belachelijke gedrag.

      1. dries molenaar schreef:

        “Ik wens u veel personeel” schijnt in veel culturen een cynische het ga je goed wens te zijn.
        Ik ben niet zo’n frequente reiziger op het moment maar vreemd ongeïnteresseerd gedrag zie je regelmatig. Zoals ruzieën met reizigers over een aanstaande stakingsdag om niks, een bomvolle trein 10 minuten langer te laten wachten zodat er nog een rood jasje mee kan om die langs de baan bij Watergraafsmeer er weer uit te zetten, te vroeg vertrekken, deuren bewust sluiten terwijl er geen haast is maar wel een aantal mensen nog wil overstappen, beledigende opmerkingen over mensen op het perron via de omroep enz enz. Reizigers zijn niet altijd even fijn maar het personeel zou met een massa-ontslag eens flink geruimd mogen worden. Nieuwe mensen zou je met opleiders moeten opleiden en niet laten besmetten door oude garde.

  2. Simon schreef:

    Als het niet verantwoord is om verder te rijden moet een machinist stoppen. Vrachtwagens moeten dan ook aan ‘de kant’.
    Je kunt je eerder afvragen waarom het niet vaker gebeurt.

    1. Wouter G. schreef:

      Waarschijnlijk komt het vaker voor. De reden dat dit nieuws is, komt omdat de machinist niet eerst de dienstleider waarschuwde dat de maximale rijtijd wordt overschreden en zonder waarschuwing vertrekt. Ik heb gehoord dat dit enkele jaren terug ook gebeurde bij de RET metro.

      1. Simon schreef:

        Misschien zat de treindienstleider te slapen.
        Ook dat komt voor.

    2. dries molenaar schreef:

      Er staat niet dat niet verantwoord was. De machinist was gewoon van menining dat het verder rijden niet in zijn belang was en liet de trein staan. Waarschijnlijk is er gewoon ruzie met de verkeersleiding geweest en met niet-te-ontslaan personeel krijg je dit soort toestanden.

      1. Simon schreef:

        Er blijkt achteraf sprake te zijn van een dreigende overschrijding van de maximaal toegestane dienstlengte.
        ( De machinist zat dus al in de overuren)
        Alles schijnt goed geregeld te zijn met uitzondering van het feit dat een paniekzaaier een trein met pantserwagens zonder machinist zag staan en de politie belde.
        https://actu.fr/nouvelle-aquitaine/bordeaux_33063/train-fret-larret-libourne-pres-bordeaux-tout-etait-prevu-selon-sncf_25730380.html

  3. Louis Bohte schreef:

    Een argument om over te schakelen op robots. Die protesteren niet.

    1. dries molenaar schreef:

      En een machinist rijdt ook niet veiliger. Treinen zijn veel te massief om op ad-hoc remmen te reageren. Zelfs bij lage snelheid weet men niet voor een door een vrachtwagen geblokkeerde overweg te stoppen.
      Wel stopt men vreemd genoeg om een zwaan van de baan of schaap uit de sloot te redden.

Laat een reactie achter op Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.