fbpx
Foto via Shutterstock / Archief.

Mogelijk wekenlang geen treinen na kortsluiting in Flevoland

03 sep 2022 14:13

Kortsluiting heeft grote schade aangericht aan de infrastructuur van het spoor in Flevoland. Een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT is vrijdag 2 september rond 15.00 uur in de buurt van Swifterbant op de bovenleiding beland. ProRail onderzoekt momenteel de precieze omvang van de schade. Zeker tot en met 15 september rijden er geen treinen, maar het kan ook nog veel langer duren.

Kabels en schakelaars doorgebrand

De schade is ontstaan door een incident bij netbeheerder TenneT. In de middag ontstond daar kortsluiting, waardoor ook het treinverkeer stil kwam te liggen.

Het incident heeft ervoor gezorgd dat er in korte tijd een enorme hoeveelheid stroom door de ProRail-systemen is gegaan. “Hierdoor zijn kabels en schakelaars doorgebrand. In zowel een onderstation als schakelstation is er veel schade aan apparatuur” aldus ProRail.

Treinverkeer

De verwachting is dat het treinverkeer in elk geval tot 15 september stil zal blijven liggen. De kans is echter groot dat ook daarna de schade niet hersteld zal zijn. Dit weekend is er een aangepaste dienstregeling en worden de intercity’s omgeleid via Amersfoort. NS zet bussen in tussen Lelystad en Dronten.

Bron: ProRail

103 gedachten aan “Mogelijk wekenlang geen treinen na kortsluiting in Flevoland”

  1. bert sitters schreef:

    Gelukkig kunnen treinen rijden via Amersfoort

    1. CK schreef:

      Ben benieuwd naar hoe lang de herstelwerkzaamheden gaan duren en of treinen gerouteerd gaan worden via Amersfoort en Harderwijk (wellicht als vleugeltrein gezien er op Zwolle maar drie minuten tussen zit). Het zou mij gezien de schade niks verbazen als ze over het herstel maanden gaan doen https://twitter.com/ProRail/status/1565791574851813377

      1. dries molenaar schreef:

        Twee dagen zal wel te kort zijn maar in twee weken is het wel geklaard. Het is nog een geluk dat er geen treinen gebraden raakten. De gezakte leiding was voor 110.000 Volt meer het lijkt er op dat er wat anders op stond.
        Het is de Hanzelijn met extra bedrading voor megnetisch veld neutralisatie. Eerst zal toch de bliksembeveiling geflitst zijn waarna de spanningsdraad van de trein geraakt werd en het ciruit tot de kasten wel gebraden werd.

        Dit alles door fouten bij de werkzaamheden bij Lelystad centrale. Dat zekering niet werkte zal ook wel met de veel te hoge spanning van doen zijn geweest. Eigenlijk vreemd dat er bij de eerste of laatste mast geen ultieme smeltzekering in zo’n leiding zit.

        1. CK schreef:

          Er bevond zich een ICM-4 op dat segment spoorlijn, ik denk dat die elektrische installatie wel doorgebrand is. Daarnaast denk ik niet dat de standaard overspanningsbeveiliging van de bovenleiding én het seinsysteem berekend is op langdurig onder 150 kV te staan, een blikseminslag is natuurlijk veel korter.

        2. Johan schreef:

          “De gezakte leiding was voor 110.000 Volt meer het lijkt er op dat er wat anders op stond.”

          Dat is kenmerkend voor een kortsluiting, ja: Een te groot spanningsverval over een verbinding met weinig weerstand, waardoor er een te grote stroom gaat lopen.

        3. Ariën schreef:

          @CK: Ik heb gelezen dat de ICM-4 die gestrand raakte gewoon probleemloos opgestart zou zijn. Maar de vraag is, voor hoelang? Theoretisch kan het misschien wel snel afgelopen zijn, maar misschien heeft die het overleefd.

        4. Dries Molenaar schreef:

          De vraag isof het wel kortsluiting is geweest. Er is een bedienfout of montagefout gemaakt en bij het activeren is er onvoorzien spanning op een lijn komen te staan. Waar deze lekte is onduidelijk. Het zekeringcircuit heeft niet gewerkt op een van de fases uit de bundel en je ziet op sommige foto’s die ene leiding zeer laag hangen en de rest hangt gewoon hoog. De rokende leiding heeft nergens de grond geraakt maar heeft wel de spoorbedrading bereikt. De doorslag door lucht is ruim een meter, het duurt wel even voordat een bekabeling voldoende verdampt is om de stroom niet verder te geleiden.
          Zou er per ongeluk 380kV op gezet zijn dan is wel te verklaren dat zaken niet gewerkt hebben. Echter zou dan ook in de masten vuurwerk zijn ontstaan daar de isolatoren maar voor 110kV en bij 380 natuurlijk via de lucht omzeild zouden zijn. Nu zijn de schakelingen aan beide einden wel naar de filistijnen, de lijn is plastisch vervormd en ook naar de knoppen. Verderop zijn er ook trafo’s beschadigd of definitief kapot. Wat wel vreemd is wanneer de spanning wel OK was.

        5. Ruud schreef:

          @Dries Molenaar
          Twee weken? Twee jaar geleden had ik hier niet op gereageerd want je zou vast gelijk hebben. MicroChips in overvloed, reserve onderdelen op de plank en twee weken lang extra ploegen inzetten? Geen probleem.

          Realiteit in 2022 is dat de repatatie net zolang zal duren tot het onderdeel met de langste levertijd weer beschikbaar is en het zeer de vraag is of er voldoende personeel vrijgemaakt kan worden om hier 14 dagen continue aan te werken zonder dat de overige geplande werkzaamheden in de knel komen.

        6. dries molenaar schreef:

          De prognose is vooralsnog enkele weken.

  2. Ov-reiziger schreef:

    Ach, wie rekent er nog op normaal treinverkeer tegenwoordig? Da’s iets van vroeger.

    1. Johan schreef:

      Hoogspanning op de bovenleiding vind ik wel een geldig excuus voor een langdurige storing.

      1. Annemiek schreef:

        Het is inderdaad een excuus, maar daar heb je in veel gevallen helemaal niets aan. Degene die een paar keer per week met de auto tussen Zwolle en Lelystad pendelt, lok je er niet mee de trein in. Dat terwijl iedere grote storing momenteel de druppel kan zijn voor forenzen om de trein voorgoed vaarwel te zeggen en voortaan de auto te pakken.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Dit zijn factoren die niet aan NS of ProRail te wijten is. Coronacrisis, brand in hoogspanningsstation is allemaal overmacht.

          En dat begrijpen velen. Daardoor gaan ze echt niet overstappen van de trein naar auto. Hoe vervelend is. Slechts voor een klein deel zal het de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

        2. Annemiek schreef:

          @Hanzeboog. Ik denk dat iedere verstoring momenteel de druppel kan zijn.

          Voor forenzen is het reizen per trein inmiddels een vorm van zelfkastijding aan het worden.

        3. Simon schreef:

          Kansen voor luchthaven Lelystad Annemiek.
          Pendelvluchten naar Schiphol!

        4. Simon schreef:

          Oeps! Het is de andere kant van Lelystad.

      2. Simon schreef:

        Langdurig inderdaad Johan, ik vind weken erg optimistisch.
        Ik zou zelf eerder aan maanden denken. Van die installatie is natuurlijk geen draad meer te vertrouwen en wie moet dat dan allemaal zo snel gaan herstellen?

    2. bert sitters schreef:

      Dit lag niet aan NS of ProRail

      1. Ov-reiziger schreef:

        Dat klopt helemaal; dit lag niet aan NS of ProRail. Probleem is dat deze storing aansluit bij een lange reeks forse storingen/onderbrekingen – door slecht personeelsbeleid, door brakke IT-systemen, door problemen met seinen en wissels enz. – waar NS en/of ProRail wel degelijk schuld aan dragen. Tegenwoordig lijkt het wel een loterij (gaat m’n trein vandaag of gaat-ie niet?). Zo erg als het nu is, heb ik in 25 jaar forensen nog niet meegemaakt. Met deze dienstuitvoering kan NS het wel schudden om de verloren reizigers terug te halen en nieuwe reizigers te verleiden voor de trein te kiezen. Nog los van de absurde inkrimping van de treindienst vanaf december. Ik ben in elk geval 40 minuten extra reistijd per dag kwijt in een tig keer stoppende, bomvolle sprinter. Lekker wervend.

    3. Ewout schreef:

      Over de NS praten mensen, niemand over jou….

      1. Ov-reiziger schreef:

        Eh, dat klopt. Hoeft ook niet. Maar jij voelt je nu een hele bink door me daar heel dramatisch met drie puntjes op te wijzen? Misschien klaag ik te veel, maar ik vind dat het al tijden niet denderend gaat met het ov in Nederland en dat doet me op recht verdriet. Heb geen auto, geen rijbewijs en wil dat eigenlijk zo houden.

  3. Baardstaart schreef:

    Rijden er wel bussen als vanuit Zwolle richting Lelystad moet of je bij een der tussenliggende stations moet wezen of is dit ook een puinhoop?

    1. bert sitters schreef:

      Kijk op de app van NS

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    En dat in een weekend dat ik net van plan was on naar Almere te gaan. Het lijkt net of de Wet van Murphy in 2022 de overhand heerst van grootschalige sein- en wisselstoringen, personeelsgebrek, gebrek aan treinvervangend busvervoer, uitgelopen werkzaamheden, stakingen en nu een kortsluiting en de herfst en winter moet nog kopen. Zelden heb ik met veel wantrouwen een treinreis gepland en gemaakt als anno 2022 en mis ik toch wel de betaalbare actiekaarten van Kruidvat, Albert Heijn want het alternatief is de relatief dure Holland Travel Ticket off peak. De F1 drukte pioneer ik te vermijden maar er zijn dit weekend eigenlijk teveel evenementen waar massa’s mensen op at kopen komt er nu ook nog zo’n k.t storing in Flevoland er bij. Ach ja er zijn nog ergere dingen op de wereld zullen we maar zeggen.
    P.s. als er typefouten hierboven komt dat door het gebruik van mijn mobieltje want de gewone pc is ook gecrasht en dat in 2022…

    1. dries molenaar schreef:

      De Vaandeldrager van Rembrandt van Rijn is in Almere te zien. Voor Flevolanders.

    2. bert sitters schreef:

      Albert Heijn en Kruidvat hebben met dit voorval niets te maken.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        Maar wel met zn reizen, zijn reizen zijn nu te ontbetrouwbaar en hij mist de acties om betaalbaar te kunnen reizen. Eens dat deze dit overmacht is, maar de impact wordt er niet kleiner door.

        1. Baardstaart schreef:

          In Duitsland, Spanje en Luxemburg promoot men de trein.
          In Nederland promoot men de auto.

        2. Hanzeboog2012 schreef:

          Baardstaart:

          Dat komt door Rutte kabinet. Ze weten dat meer spoor electoraal niet scoort. En gezien hun achterban hebben ze geen behoefte aan OV.

          Maar kiezers kiezen vooral voor VVD. En dan krijg je zoal geen beter OV.

      2. Martin schreef:

        @Baardstaart Ik kan daar ook met m’n pet niet bij. Bij de politiek heerst volstrekte desinteresse voor de volledige ineenstorting (want daar gaan we nu wel rap heen) van het Nederlandse ov. En dat terwijl hier prima infrastructuur ligt en de bevolkingsdichtheid (althans in delen van het land) geknipt is voor een frequente, metro-achtige exploitatie. Doodzonde en gewoon heel triest.

        1. Simon schreef:

          @ Martin
          Ik kan daar met mijn pet wel bij en u ook wanneer u even op internet kijkt naar de ‘politieke situatie in..’ en dan vervolgens het land van uw keuze invoert.
          Dan zult u zien dat in ons land een afwijkende politieke wind waait.

        2. johan II schreef:

          Nou Simon, ik denk toch vooral dat het aan OV zelf ligt.
          Een continue stroom aan triest gepruts en verbazende krantenberichten, al 20 jaar lang. En NS/Prorail maken het zo ondoorzichtig en blabla dat politiek en ambtenarisch Den Haag allang de hoop hebben opgegeven er iets aan te kunnen doen.
          Ze laten NS/Prorail doormodderen tot het helemaal vastloopt. Niemand in Den Haag brandt zich nog aan deze incompetente sector.
          Hooguit schuiven ze weer met miljoenen, maar verder kijken ze wel uit.

        3. Simon schreef:

          @ Johan II
          Nee, dat denk ik niet.
          Wanneer een werknemer lanterfant moet je zijn direct leidinggevende erop aanspreken zodat die maatregelen kan treffen en de zaak verder in de gaten houdt.
          Zo moet het volgens mij met het OV ook.
          Ik ben bang dat de overheid het commando ‘terugtrekken’ uit het tijdperk Lubbers iets te letterlijk heeft genomen.
          De kranten staan nu vol met de gevolgen daarvan.

    3. Martin schreef:

      @Simon Goed ov hoeft niet per se iets ‘links’ te zijn; het is in ieders belang dat de boel niet vastloopt in een dichtbevolkt land als het onze. Kijk ook naar bijvoorbeeld Zwitserland of Zuid-Duitsland, toch doorgaans geen toonbeelden van progressiviteit, maar wel met een diepgeworteld besef dat adequaat ov ertoe doet. Van partijen als FvD, PVV e.d. verwacht ik op dit gebied inderdaad niets, maar je zou toch verwachten dat GroenLinks (in naam in elk geval een milieupartij) en wellicht de oud-linkse SP (hoewel: een autootje voor elke arbeider…) op hun achterste benen zouden staan bij de huidige ramp-na-ramp-dienstverlening en de aanstaande kaalslag, maar nee. Met pure marktwerking voor het ov heb ik niets (werkt niet), maar logge (ex-)staatsbedrijven met veel te veel overhead en een broertje dood aan verandering hebben m.i. ook niet de toekomst. Ergens moet toch een gulden middenweg te vinden zijn met economisch werkende bedrijven die zonder winstoogmerk aantrekkelijk ov leveren?

      1. Baardstaart schreef:

        FvD en PVV zijn aanzienlijk minder anti OV dan menigeen denkt. Zo schijn Martin Bosma zelf een fervent OV gebruiker te zijn en de FvD’ers die ik gesproken heb vinden bereikbaarheid ook met OV een belangrijk thema.

        Laten we wel wezen dat een verstokte automobilist belang heeft bij goed OV. Lege wegen is goed doorkarren en als voor grote groepen mensen het OV aantrekkelijk is zien ze graag deze groep mensen overstappen.

        Maar als het OV nu zo een ballentent is en de kans om het te fiksen klein is (oplossen personeelstekort etc) dan kan je alleen tot de conclusie komen dat je moet inzetten op de auto en proberen nog een fatsoenlijk OV netwerk over te houden voor de niet keuze reiziger.

      2. Simon schreef:

        @ Martin
        Pieter Omtzicht (uit het CDA gestapt) sprak vorig jaar de wijze woorden dat je beter naar de prestaties uit het verleden, dan naar de plannen voor de toekomst kunt kijken als je wilt weten op welke partijen je het best kunt stemmen.
        Het Zwitsers model spreek mij het meeste aan, dan heb je het beste uit twee werelden en als één van de partijen niet goed presteert kun je wat diensten verschuiven.
        Je bent natuurlijk ook afhankelijk van wat er in Europa gebeurt en de staatsbedrijven stribbelen behoorlijk tegen.

      3. Realisme graag schreef:

        De christelijke partijen (CDA, CU, SGP) zijn ideologische veel meer anti-OV dan de rechtse partijen. De rechtse partijen vinden alleen wel dat het OV efficiënt gerund moet worden en niet zoals nu primair als sociale werkplaats voor het personeel.

        1. Brabo schreef:

          Klopt, het is niet voor niets dat juist in Zeeland waar de christelijke partijen al decennia lang de dienst uitmaken het OV zo belabberd is

  5. bert sitters schreef:

    Nog een geluk dat deze stroomstoring niet in de omgeving van Zandvoort was. Dan waren niet alleen de treinen getroffen, maar ook het gehele circus.

    1. dries molenaar schreef:

      Waarschijnlijk zijn er geen hoogspanningsleidingen aan hoge masten in de buurt van Zandvoort.
      Niettemin is een dikke stroomstoring wel mogelijk. Dan zal men even moeten stoppen en wellicht een dag verplaatsen.

      1. Johan schreef:

        Tussen Haarlem en Halfweg kruist een 380kV verbinding het spoor. Als het daar was misgegaan zoals in Flevoland had dat het gehele circus wel getroffen.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Kijk aan, die hangt echter wel veel hoger dan 110kV

    2. Ariën schreef:

      Ja, ik zat er gisteren ook aan te denken. Dan had je echt een ongecontroleerd drama op het spoor en in en rond Zandvoort.

      Ik heb wel begrepen dat rond dat tijdstip de telemetriegegevens en scoretijden niet op TV zichtbaar waren. Vermoedelijk door die stroomstoring, maar FIA, de organisator van de races heeft wel een back-up blijkbaar.

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Nog een geluk dat de trein van de Twitter foto tijdig is gestopt (vanwege een gedoofd sein, zo heb ik opgevangen). En er zou ook net een trein daarvoor voorbij gereden hebben. Het had anders misschien ook wel anders kunnen aflopen. Al is het speculeren, maar mijn indruk is dat we hier net aan een grote ramp zijn ontsnapt.

    4. Martin schreef:

      Inmiddels rijden er tot later vanavond geen treinen meer tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk wegens een defecte bovenleiding.

  6. Rudy schreef:

    Dit is natuurlijk een zeldzame gebeurtenis; daarvoor mijn begrip.

    Kan iemand mij het verschil verklaren tussen blikseminslag en dit ongeluk. Bij blikseminslag zijn de spanningen en stromen nog hoger. Betekent dat dus ook dat blikseminslag kan resulteren in weken geen spoor? Waarom heeft de bliksembeveiliging het niet op gevangen?

    1. Brabo schreef:

      Er is in principe bliksembeveiling maar ook dan kan het goed mis gaan zoals een paar jaar geleden bij Waddinxveen.

      In dit geval viel er een hoogspanningskabel met meer dan 100.000 volt bovenop de bovenleiding. Daar is vrees ik geen beveiliging tegen bestand.

    2. johan schreef:

      Een bliksemontlading duurt kort, waardoor er in totaal maar zo’n 100kWh aan energie vrijkomt. Ter vergelijking: Als je die energie zou gebruiken om 10 kuub water te verwarmen, dan warmt het maar 9 graden Celcius op. Daarom zijn de bliksemdraden aan de hoogspanningsmasten ook meestal dunner dan de hoogspanningsdraden. Voor de bovenleiding zal dat niet anders zijn.

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Wat ik op heb gevangen dat er elektriciteit bleef staan op de hoogspanningskabel. Minutenlang. En pas na een minuut of vier de spanning eraf zou zijn gehaald. Dat maakt de schade ze groot. En anders dan een blikseminslag.

      1. dries molenaar schreef:

        Schijnbaar ging er wat mis in Lelystad op het schakelstation. De beveiligingsschakeling greep niet of raakte overbelast, daarna werkte de bedienkamer ook niet meer en zal men de centrale hebben moeten bellen om de spanning op de uitgaande leiding weg te doen nemen. Het zijn geen lichtschakelaars zoals in huis…

  7. Puck schreef:

    Het moet me toch wel een beetje van het hart dat de laatste tijd elke reden met beide handen aangegrepen wordt om niet te hoeven rijden. Laatst nog een staking in Utrecht waardoor treinen die daar helemaal niet komen werden geschrapt, nu dit weer… Ik word er wel een beetje triest van.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      In dit geval is het echt overmacht en valt mijn inziens ProRail en NS niets te verwijten, en zou dit voor TeneT nog een staartje kunnen krijgen.

      Daarnaast ben ik met je eens dat het opvallend is hoe vaak NS tegenwoordig een beroep doet op ‘de zelfredzaamheid’ van reizigers, en vooral verzoekt niet de trein te nemen. Bij de stakingen. Bij de storm. Bij werkzaamheden als er onvoldoende bussen zijn. Bij evenementen als er onvoldoende capaciteit is. Of bijvoorbeeld bij Winterse problemen.

      1. CK schreef:

        Het is inderdaad wel vrij makkelijk om te wijzen naar ‘zelfredzaamheid’ van reizigers terwijl openbaar vervoer nota bene gebruikt wordt door mensen die *niet* zelfredzaam zijn (zoals lichamelijk gehandicapten).

      2. Baardstaart schreef:

        Dat betekent als je niet zelfredzaam bent je in principe in aanmerking moet komen voor Valys.

  8. Baardstaart schreef:

    Is het niet handig om spullen op zoals noodseinen op voorraad te hebben liggen om nooddienstregeling te rijden met diesellocs (goederenvervoerders), generator wagon en wagons uit de DDZ of intercity wagons en noodseinen, die men kan plaatsen of met geleende dieseltjes van Arriva of Breng. Verder mag dan een treinstel per spoor rijden. Bijv. Op Dronten station staan dan seinen waar de stoptrein van Zwolle – Dronten of de diesel pendeltrein Dronten-Lelystad op dat station stopt. Gelukkig is Lelystad viersporig en kan de normale trein op de andere sporen stoppen. Op een gegeven moment zal je ook moeten denken in oplossingen om grotere hoeveelheden reizigers te kunnen bedienen. Zeker omdat men verwacht dat het langer gaat duren.

    1. Martin schreef:

      Met diesel? Kansloos. Medewerkers hebben niet de juiste opleidingen, veiligheidscertificaten enz. Geen milieuvergunning. Geen tankmogelijkheden zonder lang overleg met andere vervoerders. Geen bevoegde machinisten. Sowieso onvoldoende materieel. Bovendien geen improvisatievermogen, flexibiliteit, zin enz. Helaas, in een overgereguleerde samenleving ben je jaren verder voor je zoiets van de grond krijgt.

      1. dries molenaar schreef:

        Op Zwolle zal men wel gewoon kunnen tanken. Daarbij kun je ook een tankwagen van van Staveren vragen, die komen ook graag langs.

  9. Stokbosveen schreef:

    Wat ik niet begrijp is waarom er geen fysieke beveiling gebouwd is over het spoor zodat hoogspanninskabels nooit op de bovenleiding terecht kunnen komen, zoals nu gebeurde.
    Bij de HSL hebben ze dat wel gedaan, tijdelijke opstelling helaas, toen er een nieuwe hoogspanningsleiding werd aangelegd welke op meerdere plekken het spoor kruisde.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Allerlei beveiligingsmaatregelen hebben deze keer niet gewerkt. Een incident als deze is daarom redelijk uniek. De spanning hoort automatisch uitgeschakeld te worden. Dat heeft niet gewerkt. Vandaar dat er onafhankelijk onderzoek wordt gedaan. Alle risico’s uit de weg gaan kan niet, die moeten normaal voldoende worden afgedicht door veiligheidssysteem.

      1. bert sitters schreef:

        ligt niet aan prorail op ns

      2. Baardstaart schreef:

        Wet van Murphy… Alles wat fout kan gaan zal een keer fout gaan en dan altijd op het meest ongelegen moment.

        1. Dries Molenaar schreef:

          Dat is de wet van Murphy niet. De meest fout geciteerde bedrijfskunde ervaring.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Dat tijdelijk doen ze altijd overal bij lijnwerkzaamheden. Dit is om weggebruikers te beschermen. Op zulke momenten staat er geen spanning op.

    3. Rudy schreef:

      Deze situatie is uniek en niemand heeft er rekening mee gehouden. Ik denk wel dat nu onder hoogspanningsmasten stalen vangbalken worden geplaatst. De kosten zijn betrekkelijk laag vergeleken met de kosten van een storing. Tijdens de ijzelwinter waren er in Groningen ook problemen met knappende en doorhangende hoogspanningsleidingen.

      1. dries molenaar schreef:

        Groningen? Rond Haaksbergen zijn wel eens wat niet zo hoge spanningsleidingen en masten gesneuveld door ijzel. Er zijn geen stalen balken geplaatst.
        Prorail kan het overwegen maar het zal toch om honderden kruisingen gaan. Een hele onderneming.

        1. Rudy schreef:

          Rond Haaksbergen rijdt al jaren geen trein meer en voor het museumlijntje lijkt mij dit een beetje overdone.

          Groningen! Op het internet zijn nog veel beelden te vinden.
          https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:Overlast_door_ijzel_in_noorden_van_het_land_beijzelde_hoogspanningskabel_bij_Ve,_Bestanddeelnr_933-9106.jpg

  10. Thierry schreef:

    Voor het Noorden is het fijn dat de IC’s ingeleid kunnen worden. Daarentegen houdt Lelystad in het weekend nu 2 sprinters per uur over. Hopelijk kunnen enkele intercity’s die nu in Almere eindigen verlengd worden tot Lelystad.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Vandaag reed het tussen Zwolle – Amersfoort – Amsterdam Centraal. Hilversum werd overgeslagen. En tussen Amsterdam Centraal – Hoofddorp werd op alle tussengelegen stations gestopt. En vervolgens naar Den Haag Centraal.

  11. Anoniem schreef:

    Ik denk heel hard over het aanschaffen van een tweedehands auto. Heb dit jaar al vele en vele uren verspild aan wachten ivm uitval van treinen, vertragingen, vervoer regelen omdat er gestaakt wordt, korte volle treinen, weinig tot geen conducteurs die controleren waardoor veel zwartrijders onderweg, etcetera. Nu komende week weer regionale streekbusstakingen en op 16 september landelijk. Ik ben het zo beu allemaal en dat terwijl ik fervent ov’er ben of liever gezegd was. Wat nu in Flevoland gebeurde, valt natuurlijk onder overmacht, maar de ov-reiziger zit er wel weer mooi mee. Het telt allemaal op en het drukke najaar en in de ingekrompen dienstregeling voor 2023 moet nog ingaan. Nederland is trots op vanalles maar absoluut niet op het eigen ov. Ik hoor altijd dat er zo smalend over ov wordt gedaan, waarom zou jecer vrijwillig voor kiezen, en ze hebben een punt.

    1. Bert Sitters schreef:

      ik hou het bij de combinatie OV en fiets. Ook op snelwegen kan van alles misgaan.
      Wat wel moet gebeuren is een goede afspraak tussen NS en vervangend busvervoer in geval van calamiteiten en ook vaak tijdens aangekondigde werkzaamheden. Welke specialist kan NS daarop zetten?

      1. Martin schreef:

        @Bert Sitters Wat er moet gebeuren is dat NS eindelijk een keertje lévert. Dus betrouwbaar vervoer volgens de dienstregeling, zonder keer op keer uitval om honderd uiteenlopende redenen. Dat ik er met de combinatie lopen + ov tweeënhalf keer zo lang over doe om op mijn werk te komen als collega’s die met de auto komen, daar heb ik vrede mee – is mijn keuze en ik houd van lopen en daarna lezen in de trein. Maar je kunt gewoon niet (meer) op NS vertrouwen; er is steeds wat en steeds met langdurige gevolgen. “Ook op snelwegen kan van alles misgaan” zegt u. Een waarheid als een koe. Alleen komt dat, zonder protesterende boeren, vele malen minder vaak voor en zijn de gevolgen ook veel kleiner. Hooguit zit je een halfuurtje in je warme wagen naar de radio te luisteren terwijl je in de file staat. Twee uur lang met nog 500 man op een windgat als station Uitgeest wachten op een bus die misschien wel of misschien niet komt (en uiteraard zonder enige info), is heel wat anders. Zolang NS niet tot de orde wordt geroepen en niet veel strengere eisen aan de broek krijgt, zie ik het somber in.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          De spoorwereld bestaat uit meerdere partijen dan NS. NS, ProRail, overheid met 2 Ministeries, onderaannemers (Strukton Rail, Volkers Rail e.a.).

          Analyseer eerst de situatie voor NS voordat je NS de schuld geeft. NS heeft niet altijd de schuld. Want die gaat over de treinen.

          Om specifiek over dit incident te hebben. De Tennet hoogspanningsdraden met 110.000 volt raakte de bovenleiding. En daar gaat ProRail over.

          Dat NS dit moet communiceren wil niet zeggen dat ze alles afschuiven. Het is eerder de onwetendheid van anderen.

        2. Anoniem schreef:

          Precies. Je hoort dan “op de weg kan je ook pech hebben of in de file staan” maar als ik mijn vrienden moet geloven is dat meer uitzondering dan regel. Ja, er is weleens een kwartiertje of halfuurtje file, maar als dát alles zou zijn bij het spoor was ik al ontzettend blij. Maar dat is niet het geval. Bij het ov duurt alles al langer en bij vertragingen en uitval mis je ook vaak de overstap(pen) of aansluitend vervoer. Eenvttein heeft 5 min. vertragingen en dat kan weer net een gemiste bus tot gevolg hebben. En buiten de grote steden rijden deze niet zo frequent dus 5 minuten treinvertraging kan zo weer uitlopen op een halfuur voorbijrijdende auto’s bekijken vanuit een bushokje. Ik woon niet in de Randstad dus dat is een totaal ander ov-verhaal. Met de auto gaat de rit direct deur tot deur en dat is één van de allergrootste voordelen van de auto.

        3. Martin schreef:

          Zoals ik al eerder zei: in dit geval treft NS natuurlijk geen enkele blaam, dat is glashelder. Maar dit incident is er een van vele. En er zijn talloze incidenten waar NS wél de hand in eigen boezem zou moeten steken. ‘De reiziger op 1, 2 en 3’, weet u nog? Ik verwacht in moeilijke tijden geen wonderen van een vervoerder, wel inzet. En die zie ik niet. Als er ook maar iets gebeurt, staan de treinen stil. Er is geen probleemoplossend vermogen, geen flexibiliteit om, ik noem maar wat, snel pendeltreinen te organiseren. Alles is doodgereguleerd. Kennelijk zit dat tegenwoordig zo ingebakken in de organisatie. Maar moet je dat als (geduldige en welwillende) klant dan maar helemaal okay vinden? Zeker als je geen alternatief hebt? Het lijkt wel of u en sommige anderen hier helemaal niets meer verwachten van een bedrijf als NS. Alles wat rijdt, is meegenomen en als het niet rijdt, nou ja, zo gaat het nu eenmaal. Op zich een relaxte instelling, maar zo zal het ov toch nooit de rol spelen die het wel zou kunnen spelen? Ik vind het eigenlijk nogal cynisch.

        4. Rudy schreef:

          @Anoniem Zelf heb ik een auto met een Tomtom met verkeersmeldingen. Dat systeem werkt verbluffend goed. Files zie je aankomen en je kiest een alternatieve route. Zie hier het essentiële probleem van het OV. Er zijn geen alternatieven. Als er ergens een storing is, dan is de verbinding verbroken. Zelden kan je omrijden om de verstoring te ontwijken.

    2. Baardstaart schreef:

      Stemmen met je voeten heet dit. Ik denk dat veel reizigers met een rijbewijs inmiddels precies zo over denken. Dit in Lelystad is idd overmacht en er schijnen ook bussen te rijden, maar het is elk geval keer op keer wat en op een gegeven moment is het welletjes.

      Ik heb aanleg om te rijden als een bejaarde met een computer, dus dat wordt nooit iets, maar als ik een rijbewijs zou hebben zou ik dit ook allang gedaan hebben. Was al behoorlijk pissed over de uitlatingen van de NS directie ten tijde van Corona. Trouwens ook een tijd waarin veel mensen voor een tweedehandsje zijn gegaan.

      Zal voor mij een tijd worden waar ik aan anderen moet gaan vragen als ik eens transport nodig heb als heel de NS inelkaar stort.

  12. Anoniem schreef:

    Lees ook NOS teletekst pagina 105 van zaterdag 03 September en a propos ik mis het betaalbaar reizen als je nog geen NS voordeelkaart en is de HTT off peak een redelijk alternatief omdat men met alle OV kan reizen en niet alleen NS. Hoe of men ook reist als men maar Veilig en Gezond de bestemming bereikt !

  13. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Lees ook NOS teletekst pagina 105 van zaterdag 03 September en a propos ik mis het betaalbaar reizen als je nog geen NS voordeelkaart en is de HTT off peak een redelijk alternatief omdat men met alle OV kan reizen en niet alleen NS. Hoe of men ook reist als men maar Veilig en Gezond de bestemming bereikt !

  14. Anoniem schreef:

    We hebben zoveel duizemden nieuwe Nederlanders die graag aan het werk willen. Met een personeelstekort bij het OV liggen er wellicht mogelijkheden voor deze mensen? Er zijn technici nodig, machinisten en conducteurs en buschauffeurs. Dit staat los van het kabelprobleem natuurlijk.

  15. OV reiziger uit midden Nederland schreef:

    Zijn er onder de duizenden asielzoekers in ons land geen mogelijkheden deze opleidingen en banen te bieden in het OV? Er is een personeelstekort. Er zijn ongetwijfeld mensen die wel bij de NS ea aan de slag willen?

    1. Simon schreef:

      Vooral voor de functies van machinist en conducteur geldt dat je het Nederlands voldoende moet beheersen en onze taal lijkt totaal niet op die van hen. Ze moeten hun taalcursus tegenwoordig zelf regelen en betalen dus dat wordt niets.

      1. bert sitters schreef:

        Je zou kun denken aan een werkervaringsproject, compleet met taalopleiding.
        Nederland moet wat doen.

        1. Eef schreef:

          Dan ben je sowieso tien jaar verder.

      2. bert sitters schreef:

        @Simon
        Met dooddoeners komen we niet vooruit, maar moet creatief en oplossingsgericht gedacht worden.
        Nederlands is wel belangrijk.
        Een conducteur moet communiceren met de reizigers. Een machinist moet communiceren met de centrale. Beide moeten communiceren met hulpdiensten

        1. Tim schreef:

          Ha ha, NS en creatief denken. De gemiddelde heipaal is nog flexibeler dan NS en zijn personeel.

        2. Simon schreef:

          @ Bert
          Ik heb hier wel wat ervaring mee en ik zie alleen mogelijkheden voor mensen die in het buitenland al dergelijk werk deden.
          Wanneer je als opleider ook hun taal spreekt kun je de verschillen die er in het vak zijn in de eigen taal van de deelnemer toelichten.
          Dat scheelt al behoorlijk, maar veiligheidsgesprekken moeten in de landstaal vlekkeloos kunnen verlopen. Dan nog is het moeilijk.
          Voor bijvoorbeeld Franstalige Belgen is dienstdoen in ons land best pittig. Vooral voor conducteurs die met ‘vlot’ gebekte Nederlanders te maken krijgen. Omgekeerd is het voor Nederlanders niet eenvoudig in Wallonië dienst te doen, zelfs in het land waar tweetaligheid een gegeven is.
          De cultuur is anders en het jargon ook. Dat geldt ook voor Duitsland.
          Vandaar mijn opmerking over asielvragers; “Dat wordt niets”, hoewel ik best besef dat dit een typische ‘boomeropmerking’ lijkt.
          Dat is dan maar zo, dat ben ik ook.

        3. bert sitters schreef:

          @ Simon.
          Regelmatig tref ik Franstalige conducteurs op de Benelux tussen Amsterdam en Brussel. Hun Nederlands is vaak beperkt, maar toch redden zij zich uitstekend.

        4. Realisme graag schreef:

          @Simon
          Om “Kleinstaatterei” in allerlei lokale talen tegen te gaan hebben ze daarom in de luchtvaart besloten alles overal in het Engels te doen.

        5. Simon schreef:

          @ Bert Wat ik in uw reactie lees is vooral; OK Boomer!
          @ Realisme
          Bij de totstandkoming van ERTMS is na veel gesteggel tussen Duitsland en Frankrijk gekozen voor de Engelse taal en Engelse termen maar het duurt nog wel even voordat ook de regelgeving in Europa geharmoniseerd is. Ik ga dat niet meemaken.
          Maar stel je voor dat er uiteindelijk zoiets bestaat als Europese spoorwegregelgeving die overal toepasbaar is, dan nog zit je met de communicatie tussen treinpersoneel en reizigers. Bij treinpersoneel op internationale treinen wordt veel aandacht geschonken aan de taalvaardigheid en dan is het toch nog steeds niet eenvoudig om bij calamiteiten het overwicht te behouden.
          Denk hierbij even aan een gestrande Thalys.

        6. Realisme graag schreef:

          @Simon
          In ieder vliegtuig zitten ook een hoop.passagiers die geen Engels spreken en waarmee het personeel niet kan communiceren.

        7. Simon schreef:

          Tjonge jonge moet dit nu echt?
          Vliegtuigen kennen geen zwartreizigers.
          Ze hebben geen noodrem.
          Er springen geen mensen voor.
          Het evacueren is simpel; eruit!
          En ook in vliegtuigen zijn veel problemen.
          Maar; laat me u beiden niet tegenhouden.
          Wanneer u asielvragers op wilt leiden tot conducteur of machinist wens ik u veel succes.
          Bedenk wel;
          Niet iedereen is zo slim geboren of grondig opgeleid als u en raakt wellicht zwaar gefrustreerd omdat de doelen onbereikbaar zijn.
          Deze mensen zijn vaak getraumatiseerd en komen niet eens door de keuring.
          Succes ermee!

        8. Dries Molenaar schreef:

          Curieus is natuurlijk dat er in de Eu geen enkel land is waar Engels de voertaal is. Ook Malta en Ierland niet.
          Nof gekker is dat het nu eigenlijk de taal is van EU vijandige partijen als VK en VS.
          Het is toch iets als dat in VK in de oorlog Duits zou spreken op pers co’s en bij toespraken.

        9. bert sitters schreef:

          @Mijnheer Molenaar
          Het Engels is in Ierland echt de algemene voertaal. Minder van 100.000 van de bijna 5 miljoen Ieren gebruikt Gaelic als dagelijks omgangstaal. Al sinds de onafhankelijkheid probeert de regering het gebruik van het Gaelic te stimuleren, maar zonder doorslaggevend succes.

  16. Rene N schreef:

    Waarom worden de Hoogspanningsleidingen niet onder het spoor door getrokken?
    Veel veiliger!

    1. CK schreef:

      Fors hogere kosten tegen betrekkelijk weinig voordeel. Bovendien, als een kortsluiting zoals deze ondergronds plaatsvindt kost het blussen extra moeite en zijn de herstelwerkzaamheden nóg duurder.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Draadloos zou nog veel makkelijker zijn.

      1. Otto schreef:

        Klopt, maar helaas is dat voorlopig toch nog wat onbetrouwbaarder.

    3. Realisme graag schreef:

      Dat is een probleem met zoeken in geval van storingen. Het is niet voor niets dat in bijv. aardbevingsgevoelige landen als Japan alle elektriciteits leidingen (niet alleen de hoogspanning) bovengronds zijn aangelegd.

    4. Rudy schreef:

      Hoogspanningleidingen worden warm. Door de weerstand van de leidingen en de hoge stromen wordt warmte ontwikkeld. Boven de grond in de buitenlucht is die warmte geen probleem. Onder de grond is de afvoer van de warmte wel een probleem en vraagt soms om extra voorzieningen.
      https://www.hoogspanningsnet.com/over-hoogspanningsmasten/luchtlijnen-grondkabels/kan-alles-niet-ondergronds/

  17. Baardstaart schreef:

    De collega van VoorBeterOv.nl schreef het volgende over het stroomnet.

    http://voorbeterov.nl/goedemaandagmorgen

    De algehele conclusie is dat door de energie transitie en het openen van nieuwe datacentra het stroomnet in Nederland op klappen staat.

    1. Ron Swart schreef:

      Het stroomnet staat in ons land inderdaad op knappen en de (r)overheid heeft hier bewust naar toe gewerkt in opdracht van het World Economic Forum (WEF) o.l.v. Klaus Schwab.
      Máxima is een handlanger, zeg maar collaborateur van Schwab.
      Een ander plan van dit sinistere genootschap is uiterlijk 2050(!) het reizen per vliegtuig voor de menheid verbieden. De 0,1 % elite mag natuurlijk blijven vliegen met privéjets.

  18. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Gelukkig zondag 4 september j.l. met een HTT off peak naar Almere Centrum per trein kunnen bereiken en de Floriade bij 27 graden Celsius bezocht en genoten van al het fraais ! Een “wereldreis in eigen land”. De intercity reed wel in de richting van A’dam Zuid en Vlissingen en de sprinter naar A’dam C. En door een overstap te maken in A’dam Zuid goede Intercity van en naar Eindhoven gehad en de drukte op A’dam Centraal vanwege de F1 vermeden waar men ook kon overstappen naar Almere.

Laat een antwoord achter aan Brabo Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.