Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden

De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) wordt sinds december 2018 officieel in de dienstregeling ingezet. Als eerste tussen Den Haag – Leiden – Haarlem, maar straks ook op tal van andere lijnen. 

Goed geïnformeerde bronnen geven aan wat de inzetplannen zijn voor de Sprinter SNG. Opgemerkt moet worden dat deze niet definitief zijn en aangepast kunnen worden. Met de huidige inzichten wordt de SNG op de volgende trajecten verwacht:

  • Vanaf december 2018 volledig tussen Den Haag Centraal – Haarlem (serie 6300)
  • Vanaf 4 februari 2019 Leiden – Hoorn Kersenboogerd (serie 3300)
  • Vanaf 8 april 2019: Groningen – Assen / Zwolle (serie 6200 / 8100), Meppel – Leeuwarden (serie 9000)
  • Vanaf 4 juni 2019: Zwolle – Utrecht (serie 5600)
  • Vanaf september 2019 Zwolle – Amsterdam – Den Haag (serie 4600)
  • Vanaf februari 2020 Rotterdam C – Gouda Goverwelle en Den Haag C – Dordrecht (serie 5000 / 5100)

Zoals aangegeven kunnen de plannen nog wijzigen. Aanvankelijk was het ook het plan om de SNG Sprinters in te zetten naar Zandvoort aan Zee en via Beverwijk naar Hoorn. Dat gaat niet door. In plaats daarvan is Den Haag – Dordrecht en Rotterdam – Gouda Goverwelle toegevoegd aan de inzet. Onderstaande kaart deelde NS in het najaar van 2017 en is dus niet meer volledig actueel. Op de kaart wordt de route van de Sprinter Den Haag – Zwolle niet goed weergegeven en ontbreekt Zuid-Nederland, omdat de treinstellen niet in Zuid-Nederland gaan rijden. (Daar rijden de nieuwe FLIRT-treinstellen).

In totaal heeft NS 118 Sprinters van het type SNG besteld. De eerste treinstellen zijn inmiddels beschikbaar, de overige treinstellen zullen in 2019 en 2020 uit de fabriek komen.

Zie ook: Review: Nieuwe Sprinter (SNG) lijkt op FLIRT-trein

Dit artikel is in oktober 2017 gepubliceerd en in december 2018 aangepast naar de nieuwste inzichten.

Bron: NS

53 gedachten over “Hier gaan de nieuwe Sprinters rijden”

  1. René schreef:

    En natuurlijk onderhouden in Leidschendam! 😉

    1. dries molenaar schreef:

      Maastricht heeft net een nieuwe Sprinter werkplaats.

      1. René schreef:

        Dat is voor de Flirt-3.
        Ldd wordt nu verbouwd voor de SNG.

    2. Hans Huisman schreef:

      Waar worden de nieuwe sprinters eigenlijk gemaakt?

      1. Ferdi schreef:

        De treinen worden bij CAF in Spanje gebouwd.

    3. sem schreef:

      en enschede

  2. dries molenaar schreef:

    De drang en logica om in zo’n korte tijd verschillende treinen te bestellen laat zich slecht begrijpen. Nu zit in het onderhoud met verschillende types en dat is niet handig.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      SNG is als het eerste besteld, maar vanwege de lange levertijd en NS behoefte had om sneller en meer treinen te krijgen, heeft men bij Stadler een spoedorder geplaatst, zonder aanbestedingsprocedure. Dus men had liever de FLIRT niet nodig gehad.

      1. T schreef:

        Het is vooral dat de overheid besloot de studentenchipkaart niet te stoppen maar juist uit te breiden dat NS snel met meer treinen moest komen. Vandaar de Flirt.

  3. Teun schreef:

    En op Den Haag-Dordrecht maar voortmodderen met SGM..

    1. Jip schreef:

      Dat materieel is van veel hogere kwaliteit dan bijvoorbeeld de Buffels die op Zwolle – Enschede/Kampen rijden, of de DD-AR op Zwolle – Utrecht en Apeldoorn – Enschede. In de randstad wordt over het algemeen de luxere treinen ingezet, terwijl in het noorden en oosten alle afdankertjes worden ingezet. Valt allemaal wel mee dus.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        De nieuwe FLIRT treinen zijn in het zuiden gekomen en de nieuwe SNG treinen komen dus ook in het Noorden. Bepaald geen afdankertjes. Ik heb niet de indruk dat bepaalde regio’s doelbewust de afdankertjes krijgen. Komt denk ik vooral door logistieke afwegingen en hinder van oude treinen zoveel mogelijk te beperken.

      2. Vincent schreef:

        Hey, ik zit lier in een “afgedankte” DD-AR waar daadwerkelijk ruimte is om fatsoenlijk te zitten dan in een overvolle opgevoerde tram waar je nog net niet uitpuilt.

      3. Duitse Leeuw schreef:

        Juist de SGM’s zijn afdankertjes, want al zo goed als afgeschreven. Bovendien haalt SGM de baanvaksnelheid tussen DH en Dordt niet omdat de SGM voor o.a. Delft Zuid-Schiedam een te lage max. snelheid heeft.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          De SGMm’s gaan inderdaad ook verdwijnen. Zeker als de SNG volledig geleverd is, SNG is eigenlijk de vervanging van de SGMm’s. Dus die zullen zeker ook gaan verdwijnen. Best kans dat de SLT-treinen straks doorschuiven waar nu SGMm’s rijden, maar dat is speculeren. Feit is dat SGMm op middenlange termijn zeker gaat verdwijnen.

        2. Louis schreef:

          Wil de SGM,m voor al geen afdankertje noemen
          het is en blijft na de mat 64 nog het beste oerdegelijke materieel wat er rondrijd gezien de leeftijd en eerlijk gezegd zit ik liever in een SGM,m dan een SLT

  4. Ron schreef:

    De SNG start op Den Haag – Haarlem. Daarna uitbreiden naar het noorden. Proefbedrijf start medio maart 2018. Dienst vanaf september 2018. De SGMm wordt uiteindelijk vervangen maar blijft voorlopig nog rijden. Ook de SLT’s worden uiteindelijk verbouwd.
    Veel mensen maken aannames die niet waar zijn. Zijn vooral negatieve zaken, want “de NS is negatief”. Overal is wat van te vinden en je kan niet iedereen pleasen, maar ik ben als machinist zeer tevreden over de trein en uitvoering zowel voor de klant als voor het personeel.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      @Ron

      NS is nu prima bezig met de instroom van Flirt, SNG en over 2 -3 jaar zal de ICNG instromen. Ja klagen over NS is op zich niet verkeerd. Maar dan moeten ze wel weten waar ze over klagen.

      Ben wel benieuwd hoeveel zitplaatsen extra overblijven als SNG alle SGM en DD – AR heeft vervangen. De inbouw van SLT zal amper invloed hebben op de inzet van SNG want dat zal toch heel gefaseerd gebeuren.

  5. Arjan Krabbenbos schreef:

    Misschien wat tips voor de toekomst Zandvoort-Amsterdam C laten doorrijden tot Zwolle. De sprinter Den Haag Centraal -Haarlem laten doorrijden naar Hoorn De trein Hoorn Kersenboogerd Leiden C verlengen naar Breda/Roosendaal en een nieuwe Hogesnelheidsboemel (nieuwe naam Sprinter!0
    Vlissingen- Breda met keerpunt zijperron Breda.Dit perron lig er wel maar de voorzieningen trappen en liften nog niet. Wordt dit nog ooit uitgevoerd/

    1. Louis schreef:

      Zo ver in Breda nog niks over bekend Arjan Krabbenbos
      Ik ken het bedoelde perron en meeste mensen hier nommen het al het spook perron wat alleen af en toe gebruikt word door de rangeer dienst van ICD als wacht / rook plekkie

  6. Daan schreef:

    Waarom niet in het zuiden?

    1. Hildebrand van Kuyeren, Treinreiziger.nl schreef:

      Ze kunnen niet overal rijden, en rond Eindhoven / Den Bosch / Nijmegen zijn de nieuwe FLIRT’s ingestroomd. En nog zuiderlijker heeft NS geen Sprinters meer,

  7. fabian schreef:

    kom de nieuw sprinters ook in bussum zuid en naarden-bussum

    1. Arjan schreef:

      Nee, je moet het in de toekomst doen met de SLT.

  8. Teun Lukassen schreef:

    Ben zeer benieuwd naar de nieuwe SNG-stellen. Maar toch hoop ik niet dat men de keuze gaat maken, om op de voormalige SGMm-trajecten (zoals Wijchen-Zutphen) SLT in te gaan zetten. Denk dat de SLT beter gewoon een ‘Randstadsprinter’ blijven, en ingezet worden in de regio’s Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam.

    Denk dat het beter kan formuleren als:
    Het zuiden/oosten: FLIRT
    Het noorden: SNG
    Het noorden/westen: SLT (voornamelijk Randstad)

  9. Ad schreef:

    Ik ben in ieder geval erg blij met de aanschaf van de Flirt 3 en SNG treinen. Nu kan ik eindelijk zelfstandig in en uit de trein met mijn Elektrische Rolstoel. Echt een genot.

    1. Niels schreef:

      Kijk dat is nog eens top!

  10. Robert B schreef:

    Er rijdt sinds vandaag een SNG-3 + SNG-4 tussen Haarlem en Den Haag (v. 6:55 uit Hlm en dan elke 2 uur, v. 7:51 uit Gvc en dan elke 2 uur)!

  11. Robert B schreef:

    Oh, de eerste gaat al om 5:51 vanuit Den Haag.

  12. Diego schreef:

    Jammer dat de nieuwe sprinter tussen Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal niet stopt bij Sassenheim en Nieuw-Vennep, heb hem nu al vaak zien langsrijden bij mijn thuisstation, helaas niet gestopt, zou wel fijn zijn

    1. Arjan schreef:

      Dat gaat hij wel doen in februari tussen Leiden en Kersenboogerd.
      En is september tussen Den haag Centraal en Amsterdam Centraal (En Zwolle).

      Dat hij erdoor reed waren hoogstwaarschijnlijk testritten.

  13. Paul schreef:

    Beetje vreemd licht in die nieuwe trein, dat wel. Nog even wennen – ook voor de machinist die op Voorhout wel errug veel verder doorreed dan normaal?
    Met stopcontact en USB laadpoort per paar stoelen, met WC!
    Alleen nog even die omroepstem aanpassen. De manier waarop Centraal wordt uitgesproken doet ons in lachen uitbarsten.

  14. Marjolijn Pieterse schreef:

    En het zuiden/oosten van het land krijgt dan de afdankertjes uit de randstad en het noorden?

    1. Niels schreef:

      Onzin, ik woon ook in de randstad en wij hebben gewoon de oude rotzooi rijden.
      De 4 IC’s die hier rijden zijn die opgeknapte gele dingen… (lees: alleen een likkie verf gekregen)

    2. SRB schreef:

      Ehm nee, het zuiden en een deel van het oosten mocht juist als eerste kennismaken met de nieuwe Flirt-stellen. Waar nu nog ‘afdankertjes’ rijden zal dat ook niet heel lang meer duren.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Zuiden heeft inderdaad nu nieuwe treinen, alleen op de Veluwelijn en in de Sprinter Apeldoorn – Enschede rijden de oude dubbeldekkers, daar zal ook wel verandering inkomen, omdat die straks gewoon buiten dienst gesteld worden.

  15. Niels schreef:

    Heeft iemand hier een idee wanneer de oude meuk op de kennemerroute vervangen gaat worden? (Haarlem-Beverwijk-Uitgeest-Alkmaar)
    Kan er met mijn kop niet bij hoe wij (Beverwijk) van 72 IC’s per dag, naar 4 IC’s per dag zijn gegaan.
    Die IC’s waren toen gloed nieuw, met toiletten en genoeg plek.
    Nu zijn het oude sprinters zonder plek en WC’s.

    Voorheen was ik met 23 minuten(IC) in Amsterdam CS, nu is de auto sneller dus die pak ik dan ook liever dan dat ik de trein pak.

    1. Jur schreef:

      Buiten de spits waren de intercity’s vrijwel leeg vandaar dat ze zijn opgeheven.

  16. J.h.dobelmann schreef:

    Waar laat ProRail de treinen die niet op kortetermijn worden ingezet?

  17. J.h.dobelmann schreef:

    Waar laat ProRail de treinen die niet op kortetermijn worden ingezet? Zelf heb ik deze vraag nog niet gesteld !

  18. J.h.dobelmann schreef:

    Waar laat ProRail de treinen die niet op kortetermijn worden ingezet? Zelf heb ik deze vraag nog niet gesteld !

    Als je geen antwoord hebt moet je ook niet om reactie vragen

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zie de vraag nu drie keer 🙂 Ik weet het niet precies, maar treinen die testritten maken kun je denk ik gewoon tegen komen op opstelsporen, en bij de Zaanstraat in Amsterdam, daar zit het onderhoudsbedrijf dat ook het onderhoud voor de SNG voor zijn rekening neemt.

  19. hanzeboog2012 schreef:

    Zie dat SNG dit jaar wordt eerst ingezet tussen Groningen – Assen – Zwolle en Leeuwarden – Meppel en daarna Zwolle – Utrecht. NS kan het beter omdraaien. Zie de klachten over de Sprinter Zwolle – Utrecht:

    https://www.destentor.nl/veluwe/ellende-op-veluwelijn-treinen-lijken-van-de-stort-te-komen~a30dea41/

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik weet niet hoe lang de dubbeldekkers blijven rijden, ik heb dat wel vandaag aan NS gevraagd. Het kan natuurlijk zijn dat de dubbeldekkers al eerder uitstromen, voordat de SNG instroomt.

      1. Arjan schreef:

        Ik heb begrepen dat de koplopers die nu nog in de sprinterdiensten ingezet worden plaats maken voor de SNG. De koplopers gaan elders vervolgens een aantal DDZ-diensten overnemen, zodat de DDZ de spits-diensten Alkmaar – Haarlem en Enkhuizen – Amsterdam kunnen overnemen van de DDM.

  20. Martin schreef:

    Ik rijd dagelijks tussen Alkmaar en Heemstede-Aerdenhout, in de avondspits nu telkens een paar minuutjes met SNG (van Heemstede naar Haarlem). De trein zit lekker (veel beenruimte, goede stoelen), rijdt lekker, maar wat maakt de apparatuur op het dak tijdens stationnementen een ontzettende herrie! In Haarlem valt het echt op – alsof er twee zware locomotieven langs het perron staan te brullen. Je hoort het zelfs vanaf spoor 8 als SNG langs spoor 1 staat. Onaangenaam veel luider dan andere treinstellen.

    1. Cole schreef:

      Binnen schakelt heel irritant om de 1 a 2 minuten een nogal luidruchtige fan aan/uit in ieder compartiment. En de comproepster hapert inderdaad bij oa Laa, Gvm. Rijdt heel stabiel over wissels.

  21. Marcel schreef:

    Wat mij betreft mag SNG ook rijden op het -lange- traject Rotterdam – Uitgeest.

    Waarom daar niet voor gekozen eigenlijk?

  22. Daan schreef:

    Ik reis dagelijks op het traject Delft – Den Haag. Wanneer heb ik daar de kans om te reizen in de nieuwe sprinter?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vanaf februari 2020. Exacte tijden zijn niet bekend.

  23. Bart de Wilde schreef:

    Wanneer komt de SNG of SLT vast tussen Hoorn en Amsterdam Centraal via Alkmaar?

  24. Anoniem schreef:

    Iedereen die geen gebruik kan maken van de nieuwe sprinters moeten blij zijn. Wat een irritante treinen zeg. Misschien dat ze werken in de grote steden maar voor lange afstanden in het platteland (oosten van NL) werken ze totaal niet. Geef mij de oude treinen maar terug die waren 1000x beter!

Laat een reactie achter op Treinreiziger.nl (Hildebrand) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.