fbpx
Afbeelding: Alstom.

ICNG krijgt ‘Duits broertje’

De Duitse regio Niedersachsen schaft 34 dubbeldekstreinen aan. De nieuwe treinen lijken opvallend veel op de nieuwe intercity van NS, de ICNG.

Dat is niet vreemd, want de 34 treinen die de Duitsers hebben besteld worden ook gebouwd door Alstom, net als de Nederlandse treinen. Dat een bepaald treintype aan meer landen wordt verkocht komt heel vaak voor. Zo zijn in tal van landen Flirt-treinen van het Zwitserse Stadler te vinden. Maar in dit geval zijn de gelijkenissen nog groter doordat de treinen voor de Duitse regio ook blauw en geel worden, met daarnaast wit/grijs

De dubbeldekkers worden vierdelig, al komen er ook achttien extra rijtuigen om treinen te kunnen verlengen tot maximaal zesdelig. Totaal zullen de treinen dus bestaan uit 154 rijtuigen.

De nieuwe dubbeldekkers moeten vanaf december 2024 ingezet worden. Ze zullen gaan rijden op de lijnen RE8 en RE9 en bieden 15 tot 20 procent meer zitplaatsen dan de huidige treinen. Later moeten ze ook worden ingezet op lijn RE1 tussen Hannover en Oldenburg.

Het nieuwe Duitse broertje van ICNG zal ook gebaseerd zijn op het Coradia Stream platform. Nederland en Italië hebben een enkeldeks variant besteld. Luxemburg krijgt net als Niedersachsen een dubbeldeks variant.

57 gedachten over “ICNG krijgt ‘Duits broertje’”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    De Coradia Stream Duplex lijk me een prima opvolger voor de DDZ vanaf 2027.

    Daar komt dan bij dat een Coradia Stream Duplex mogelijk gekoppeld kan rijden met een ICNG. Zoals een TGV Reseau probleemloos gekoppeld rijdt met een TGV Duplex/Euroduplex. Waardoor heel flexibel op bepaalde gedeeltes twee treinstellen kan rijden. En op rustigere gedeeltes 1 treinstel.

    Bijvoorbeeld een IC Vlissingen – Randstad via HSL Rotterdam – Schiphol. Tussen Vlissingen – Roosendaal 1 -2 ICNG (Duplex) in de toekomst. En bij Rotterdam Centraal afkoppelen waarna ICNG over de HSL kan rijden.

    Tussen Groningen/Leeuwarden – Breda kan dat ook. Tussen Groningen/Leeuwarden – Zwolle – Almere kan op drukke uren een dubbeldeksintercity gekoppeld met een enkeldeks intercity rijden. En dan vanaf Almere Centrum naar Breda rijden via de HSL.

    1. CB schreef:

      Mooi @Hanzeboog2012, wij zijn het eens!

  2. Frans EEKHOUT schreef:

    “Wunderschön”
    Ziet er mooi uit bij onze Oosterburen en het kan dus toch, een DUBBELdekker ICNG trein en Nederland maar moeilijk doen dat men “alleen” enkeldeks Wespen kan en of wilt bestellen.
    Er staat niet bij wat de maximum snelheid van het Duitse broertje of zusje is en onder welke stroomsoorten het speeltje kan rijden, dat is nog een ontbrekende stuk informatie. Misschien een optie om er enkele aan te schaffen voor de route van Den Haag ? Amsterdam naar Aken als het op meerdere stroomsoorten kan rijden ? “Einsteigen bitte”…

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Natuurlijk kan een dubbeldeks ICNG ontwikkeld worden. Ook voor de HSL Zuid. Maar tegen welke prijs? Een TGV Duplex/Euroduplex kan in principe op de HSL Zuid rijden.

      NS wil geen dubbeldeksintercity vanwege hogere aanschafkosten. En noodzaak voor een dubbeldeksintercity op de HSL is er nog niet. Immers met de ETCS beveiligingssysteem kunnen in elke richting 12 treinen per uur rijden. Dus voorlopig is de rek op de HSL nog niet uit.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik betwijfel of wat je zegt klopt. Dit zei NS zelf eerder: https://www.treinreiziger.nl/ns-denkt-na-over-nieuwe-generatie-dubbeldekkers/
        Dus: combinatie dubbeldekkers, slappe bodem en hoge snelheid is geen goed idee, aldus NS.

        1. Jo schreef:

          Daarnaast is het ook maar de vraag of Alstom de installaties voor Nederland kan (en wil) bouwen in een dubbeldeks Stream platform voor 200km/uur

        2. Hanzeboog2012 schreef:

          Slappe ondergrond? Ondanks dat heipalen in de grond geslagen zijn? Daarna werden er betonnen platen op gezet. En werden er Rheda spoor in beton gegoten.

          Maar weet dat uit rapporten dat ondanks zettingen zijn op bepaalde plekken. Dat betekent dat er fouten gemaakt zijn door bepaalde bouw combinaties. Er waren een aantal contracten gegeven.

        3. Rww schreef:

          Fout, ns en fnv hebben afgesproken dat nieuwe dubbeldekkers op beide niveaus volledig doorloopbaar moeten zijn. Huidige indeling zijn te belastend voor de knieën.

          Sindsdien focust ns volledig op enkeldeks omdat deze afspraken onmogelijk zijn.

        4. Hanzeboog2012 schreef:

          RWW:

          Dat was me niet bekend. Weet wel dat Locov graag treinen wilde met gelijkvloerse instap zodat minder valide treinreizigers eenvoudig kunnen instappen.

          En wat voor connectie heeft FNV met NS? Afgezien van spoor medewerkers?

        5. Otto schreef:

          @Hanzeboog
          De FNV bepaalt het beleid bij NS.

      2. Oscar schreef:

        De beperkende factor is volgens mij niet ETCS, maar station Rotterdam en de Willemstunnel. Het is aannemelijk dat de meeste treinen Schiphol-Rotterdam richting Breda verder gaan. Daar komen dan de treinen uit Den Haag bij.

    2. Jeroen schreef:

      De ICNG vervangt bij NS enkeldeks treinen vandaar de keuze voor enkeldeks. De aanbesteding voor dubbeldekkers is een andere aanbesteding maar enkeldeks IC materieel blijft gewoon ook nodig in Nederland

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        En dat is niet het enige, de HSL schijnt minder geschikt te zijn voor dubbeldekkers

        1. Paul Allebrandi schreef:

          Hoe komt dat. Zou er geen TGV Duplex op kunnen?

        2. Simon schreef:

          Dat zou zomaar eens aan de maximale aslast kunnen liggen.

        3. Jasper schreef:

          De aslast is te hoog voor de HSL en het kan betekenen dat de grond verzakt en dat is best wel onhandig gezien je er met 200 overheen wilt ‘racen’. In Frankrijk is er een keer stuk HSL spoor verzakt en dat zag er niet heel prettig uit. https://www.treinreiziger.nl/tgv-ontspoort-bij-straatsburg/

        4. Hanzeboog2012 schreef:

          Simon:

          De HSL Zuid treinen mogen een aslast hebben van 17,5 ton. Eurostar & Thalys voldoen daar aan. ICNG heeft een aslast van 17 ton.

          Alleen de Traxx met een aslast van 21 ton voldoet daar niet aan. Infraspeed moet de bovenkant van het spoor op de HSL vaker slijpen vanwege grotere slijtage.

        5. Hanzeboog2012 schreef:

          ICNG heeft aslast van maximaal 17 ton. Zie lijstje Somda:

          https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG

        6. Hanzeboog2012 schreef:

          Te hoge aslast op HSL Zuid zorgt ervoor dat Infraspeed meer onderhoud moet uitvoeren op de HSL:

          https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/03/07/infraspeed-dient-claim-in-bij-ienw-voor-schade-aan-hsl-zuid/

          Maar een Euroduplex kan net als TGV Reseau wel op een Franse HSL rijden. Wel waren er bij de TGV Duplex/Euroduplex vele gewichtsbesparende maatregelen genomen zodat het gewicht van de Euroduplex aanzienlijk lager werd.

        7. dries molenaar schreef:

          jasper, in Frankrijk was er een aardverschuiving naast de baan. Geen verzakking van de baan.
          De HSL is tussen Blijdorp en Nieuw-Vennep volledig onderheid en geschikt voor 300KM/H en de standaard as-last voor TGV
          Zuid van Barendrecht zal het wel dezelfde eisen kunnen voldoen.

        8. Rww schreef:

          Heeft weinig met aslast te maken, ns eist bij dubbeldekkers(en oorspronkelijk ook bij de icng) dubbele deuren. Een hst met dubbeldeuren is er nog niet en zo goed als niet luchtdicht te krijgen.

          Bij de aanbesteding van de icng hebben alle geintresseerde gezegd dat dit een nogo was.

        9. Oscar schreef:

          @Hanzeboog2012:

          > De HSL Zuid treinen mogen een aslast hebben van 17,5 ton.

          Is dat GEMIDDELDE aslast over de hele trein of MAXIMALE aslast per as?

          Nogal een verschil, want in het eerste geval is er niets op tegen om met TRAXXen over de HSL-Zuid te rijden, als er maar genoeg ICR achter hangt.
          In het tweede geval valt de TRAXX door de mand. Maar de TGV Duplex wellicht ook, want ik geloof niet dat de “locomotieven” niet meer dan 68 ton wegen.

          Daarnaast denk ik dat de Traxx-machines GEDOOGD zijn, omdat NS destijds geen alternatief had maar wel de plicht om treindiensten op de HSL-Zuid te verzorgen. Dit wil niet zeggen dat de Traxx-machines zijn TOEGELATEN.

  3. Frans EEKHOUT schreef:

    1) Wat is de Duitse naam van deze ICNG en 2) het heeft dubbele in- uitstap deuren in tegenstelling tot de enkeldeks variant met maar 1 deur of kan en mag men dubbele deuren kiezen als de snelheid onder de 200 km/u ligt, wat is en zijn de criteria hiervoor ?

    1. David schreef:

      De enkele deur was een wens van de NS. Kijk bijvoorbeeld naar de kinderen Italiaanse zusjes van de ICNG. Deze hebben de traditionele dubbele deuren

      1. Ariën schreef:

        Die enkele deur heeft te maken met de drukdichtheid van de trein. Met 200 km/u wil je geen dubbele deuren hebben.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik heb het recent ook aangegeven: “Veder zijn brede deuren benodigd om snel in en uit te kunnen stappen. Bij hogere snelheden dan 200 kilometer per uur zijn sterkere deuren benodigd als gevolg van hogere aerodynamische belasting. De industrie heeft dergelijke sterke brede (dubbele) deuren nog niet ontwikkeld” schrijft NS-topman Timo Huges aan staatssecretaris Mansveld. Zie: https://www.treinreiziger.nl/ns-kamerwens-voor-eerder-en-snellere-treinen-niet-mogelijk/

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Quote:

      2) het heeft dubbele in- uitstap deuren in tegenstelling tot de enkeldeks variant met maar 1 deur of kan en mag men dubbele deuren kiezen als de snelheid onder de 200 km/u ligt, wat is en zijn de criteria hiervoor ?

      Weet niet of er (Europese) criteria zijn. Heb het proberen op te zoeken. Maar kon niets vinden.

      In ieder geval kan de spoorvervoerder blijkbaar zelf bepalen of een trein een enkele of een dubbele deur krijgt. Maar zoals Ariën al aangeeft heeft de enkele deur bij de ICNG met luchtdruk van andere passerende ICNG of Thalys & Eurostar op de HSL Zuid & Noordtak HSL (HSL Schiphol – Antwerpen)

    3. hanzeboog2012 schreef:

      Duitse naam van deze ICNG? Geen idee. Wel hoe ze het aangeven:

      https://railcolornews.com/2021/02/25/de-lnvg-alstom-high-capacity-trains-for-expresskreuz-bremen-niedersachsen/

      Expresskreuz. Lees over het geluidsniveau in deze trein. Dat is laag. Belooft veel goeds over de komende NS ICNG.

      1. Th schreef:

        Dat zou inderdaad een enorme verbetering zijn vergeleken met de SNG en haar drukventiel of de extreem luidruchtige cabines bij DDZ.

    4. Anoniem schreef:

      De italiaanse versie van de icgn heeft ook dubbele deuren. Dus het is maar waar je voor kiest denk ik

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Maar Trenitalia heeft voor de 160 kilometer per uur variant gekozen. Die kunnen dus geen 200.

  4. Ronald schreef:

    Wat grappig dat enkel de kop rijtuigen dubbeldeks zijn.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat was mij nog niet opgevallen, maar half dubbeldeks is tegenwoordig wel hip. NS heeft een variant getekend bij trein van de toekomst die juist enkeldeks was bij de kop, en de rest dubbeldeks

      1. Oscar schreef:

        Ik denk eerder dat het met perronhoogten te maken heeft dan met al dan niet hip zijn.

        In CH rijdt de TwindeXX Swiss Express. Deze is echter gebouwd voor perronhoogte 55 cm (in CH de standaard). Met 55 cm hoogte is een gelijkvloerse instap op het benedendek mogelijk.
        Nederland heeft gekozen voor 76 cm perronhoogte. Bij ons hebben juist de (enkeldeks) Sprinters een gelijkvloerse instap.

        Duitsland heeft beide perrontypes, maar in NRW overwegend 76 cm. Om nu toch voldoende capaciteit te bieden, gaat de RRX rijden met de Desiro NC (ET462). Deze trein heeft enkeldeks eindrijtuigen zodat daar de gelijkvloerse instap mogelijk is.
        Benieuwd hoe Alstom dit probleem bij ons gaat “tackelen” met de Coradia Stream Duplex.

    2. dries molenaar schreef:

      Als men hier dubbeldeks zou willen dan kan men losse rijtuigen kopen en die achter de eerste plaatsen. Wel een handig optie zou het ooit nog een keer druk worden.

    3. dries molenaar schreef:

      NB het ziet er zo wel mooi uit. Net als de TGV waar de loc ook hoger is dan de rijtuigen. Hier gevuld met reizigers.
      De stroomafnemers zitten op de gewone rijtuigen. Eigenlijk kun je nog een hoogrijtuig toevoegen wanneer er behoefte aan is.

  5. dries molenaar schreef:

    Rijden per dec ’24? Als ze nu nog moeten beginnen met de bouw doen ze dat een stuk sneller dan wij hier. Vanwege bureaucratie en Corona-kuch gaan ze er hier een jaartje of vijf over doen.

    1. Ariën schreef:

      Vergeet niet dat de Coradia Stream, zoals Alstom het noemt, nog niet gebouwd was toen de NS het aanschafte. Nu er productielijnen zijn opgezet zal levering na de bestelling veel sneller gaan dan voor de NS.

      1. dries molenaar schreef:

        Hoezo? Het was toch een succesvol bestaand model, volgens een deskundige hier?

  6. Bas schreef:

    Materieel op de HSL Zuid is enkeldeks vanwege de wind op het Hollands Diep (ook met windschermen)

  7. JanN schreef:

    Kan NS niet aanhaken bij dit ontwerp. Wellicht ook iets goedkoper.

    1. dries molenaar schreef:

      NS zit al in productie. Die kun je niet meer wijzigen. Wellicht wat voor de volgende ronde of aanpassing bij uitbreiding van de nieuwe treinen.

  8. Otto schreef:

    Behalve dat NS en NIedersachsen al sinds jaar en dag dezelfde kleurstelling voor hun treinen hanteren is er weinig relatie tussen beide bestellingen.

  9. Frans EEKHOUT schreef:

    …Hybride / semi-dubbeldekkers…
    Hebben in het verleden bij NS korte of langere tijd niet eens bakken van een DD-AR samen gereden met ICR enkeldeks rijtuigen, ik meen daar eens foto’s van gezien te hebben en zelfs te zijn tegengekomen ! Zou voor NS nu ook voor een deel van de ICNG een optie kunnen zijn als deze niet voorzien zijn van Jacobsdraaistellen .
    Gelijkvloerse instap zou, al was het maar voor een deel, wenselijk zijn om de mobiliteit van mensen met een rolstoel of kinderwagen te vergemakkelijken. Lange tijd toerde ik met mijn vader zaliger en zijn rolstoel met de trein en het was soms een heel gedoe om hem in en uit de trein te krijgen. De assistentie liet het wel eens te wensen over en dat was op z’n zachts gezegd kl.t.n. Bestaat er binnen de UIC in Europa geen norm dat óók aan dit aspect aandacht moet worden geschonken vooral nu de vergrijzing toeneemt ?

  10. hanzeboog2012 schreef:

    Quote:

    Gelijkvloerse instap zou, al was het maar voor een deel, wenselijk zijn om de mobiliteit van mensen met een rolstoel of kinderwagen te vergemakkelijken.

    De gelijkvloerse instap bij de nieuwste NS treinen is gekomen dankzij inspanningen van Locov waar ROVER een onderdeel van is.

    https://www.rover.nl/images/PDFs/Locov_2020-62962_Besluit_studie_nieuw_materieel.pdf

    Weet niet of UIC normen heeft voor begeleiding van invalide/minder valide treinreizigers. Maar waarschijnlijk hebben vele spoorbedrijven elks hun oplossingen. Vooral via servicepersoneel.

  11. Jan84 schreef:

    Dubbeldekkers met middenleuningen. Hier zie je maar eens, hoe NS geen reet om de klant geeft.

    1. dries molenaar schreef:

      Wellicht willen de klanten geen middenleuningen. Wat u zou willen is niet wat ieder zou willen.

      1. Jan84 schreef:

        Natuurlijk, mensen willen met minder comfort in de trein zitten? U werkt zeker bij de NS.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Als het iets positiever geformuleerd kan worden, het lijkt hier soms bijna wel een klaagforum geworden, dat vind ik persoonlijk jammer. Niettemin hoef je niet direct te jubelen als je kritiek hebt, uiteraard.

      1. Jan84 schreef:

        De NS zou dit forum moeten zien als hulp om te zien wat klanten stoort. Er komt helaas veel negatiefs van de NS. Laats ook weer de catering die wegvalt. Nu wordt er alleen gekeken hoe de kosten gereduceerd kunnen worden.

  12. Frans EEKHOUT schreef:

    @Jan84. Dubbeldekkers met middenleuningen. Hier zie je maar eens, hoe NS geen reet om de klant geeft.

    Ik vind zo’n middenleuning wel prettig als iemand naast je komt zitten die een beetje gezet is, heb je nog van een soort van afscheiding. Toen ik in 2018 op een TUI B 787 vlucht van Curaçao naar Amsterdam terug vloog, was ik óók blij dat er een leuning was om niet geplet te worden door een medepassagier, laat staan in treinen wel zo prettig op een lange afstand.
    Beste stoelen tref ik in de Koploper ICMm aan, in zowel eerste- als tweede klas, mét armleuning.

    En overigens bedankt voor de reactie op eerdere vragen Hanzeboog 2012.

  13. CB schreef:

    Zou ook een geschikte zijn als DD-NG 🙂 Mooie trein!

  14. Asjemenou schreef:

    Misschien als NS navragen of ze 2D-1E-2D / 3D-1E-3D kunnen leveren.. Enkeldeks/Dubbeldeks 🙂

  15. Alexander Jonkhart schreef:

    Prachtig ::)!!!!

Laat een antwoord achter aan Th Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.