Investeerder Carlyle wil Arriva van DB kopen
01 nov 2019 22:33
Investeerder Carlyle is met Deutsche Bahn in gesprek over de overname van openbaarvervoerbedrijf Arriva. Dat schrijft de Britse zender Sky News op basis van ingewijden.
2,5 miljard euro
Arriva is in veertien Europese landen actief waaronder Nederland. Carlyle zou 2,5 miljard euro voor de vervoerder overhebben. Deutsche Bahn overweegt al enige tijd om Arriva te verkopen of naar de beurs te brengen.
DB wil mogelijk meer
Het bedrijf zou zeker 3 à 4 miljard euro willen krijgen voor de vervoerder, waardoor het bod van Carlyle mogelijk niet voldoende is. Als Deutsche Bahn besluit tot een beursgang, dan wordt Nederland genoemd als mogelijke locatie.
Beslissing in 2020 verwacht
Een beslissing van Deutsche Bahn valt waarschijnlijk niet meer dit jaar. Het Duitse spoorbedrijf zou eerst zekerheid willen hebben over de voorwaarden van de brexit.
Arriva in Nederland
In Nederland is Arriva in tien provincies actief met busvervoer. In het noorden en oosten van het land en in Limburg rijdt het bedrijf ook met treinen. Het is na NS de grootste treinvervoerder van Nederland.
Investeringsmaatschappij Carlyle
The Carlyle Group is een Amerikaanse en tevens een van ‘s werelds grootste internationale particuliere private-equity-investeringsmaatschappijen. De groep beheert meer dan 190 miljard dollar. Het bedrijf heeft circa 520 werknemers in twaalf landen.
© ANP / AFP
Vaak gaat het met bedrijven minder als ze in handen komen investeerders. Het gaat die jongens alleen maar om de centen, of het nu om rollen W.C.-papier of het laten rijden van treinen befreft.
Investeerder Carlyle wil allen maar geld verdienen. Bij verlies gaat deze investeerder met het geld er van door. Kortom: een gore rot dief. Arriva blijft met de doffe ellende achter.
Ze moeten er eerst geld in steken om te kopen, als ze het niet zo rendabel krijgen dan ze willen, is de vraag ook of verkoop voor hen positief rendement oplevert. Elk bedrijf, ook NS en DB wil winst maken. Ook uit oude staatsbedrijven niet, omdat ze weten dat als ze inefficent zijn de staat toch wel bij springt. Tegelijkertijd ben ik ook niet super enthousiast van een investeringsfonds, die hebben zoals Bert zegt minder met het onderwerp. Eigenlijk heb je een bedrijf nodig wat wel commerciële prikkels heeft, maar niet volledig commercieel is.
@Hildebrand
Een bedrijf mag voor mij best commercieel zijn, maar ik vind kennis van zaken wel essencieel. Net als hart voor het product, de consument en de werknemers. Verder een juiste visie, frisse ideeen en in staat om nieuwe waarde op de rails te zetten.
Volgens mij vormen veel treinreizigers best een interessante doelgroep, of zij kunnen het worden, zoals studenten nls ze afgestudeerd zijn. Wat kun je verder met deze reizigers?
Ach, was het niet Arriva zelf dat zei dat NS de nevenlijntjes zoals in Limburg niet vanuit Utrecht kon ‘besturen’? Vanuit Heerenveen ging dat inmers veel handiger!
Ik denk dat deze opmerking van Arriva meer ‘bureaucratisch’ dan ‘geografisch’ was bedoeld.
Mijn ervaring is dat de bijsturing van Arriva behoorlijk efficiënt en ter zake kundig is, dit waarschijnlijk doordat de processen bij Arriva eenvoudiger zijn dan bij NS.
Procesvereenvoudiging is bij NS onbespreekbaar.
Volgens een bericht op de website van RTVNoord heeft DB inmiddels besloten om af te zien van verkoop van Arriva:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/215404/Deutsche-Bahn-ziet-af-van-verkoop-Arriva?r=nieuws