fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Kamer: veiliger maken spoorwegovergangen gaat te traag

17 jun 2021 7:30

Het veiliger maken van onbewaakte spoorwegovergangen duurt te lang, vinden partijen in de Tweede Kamer. Ruim een week geleden was er weer een dodelijk ongeluk op een onbewaakte spoorwegovergang, ditmaal bij het Friese dorp Boazum.

Eerder onderzoek

Demissionair staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) had eerder al actie toegezegd, maar de Kamer wil snellere stappen zien. Kamerlid Habtamu de Hoop (PvdA) noemt het ongeluk “een pijnlijke herinnering dat we zo snel mogelijk af moeten van onbewaakte spoorwegovergangen”.

Hij verwijst naar de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die in 2018 al zei dat de overgangen een “onacceptabel gevaar” vormen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts wil weten wat de staatssecretaris gaat doen om haar aanpak te versnellen en de VVD sluit zich daarbij aan. “Het geduld begint op te raken”, zegt VVD’er Fahid Minhas.

Einde in 2023

Ook willen verschillende partijen dat spoorbeheerder ProRail eenzijdig kan besluiten dat een overweg aangepakt moet worden. Nu is de organisatie vaak nog afhankelijk van gemeenten of van particulieren over wier terrein de overgang loopt. Van Veldhoven verzekert dat de wet voor deze bevoegdheid nog “kort na de zomer” naar de Tweede Kamer gaat.

Ook zegt Van Veldhoven dat er al “enorm hard” wordt gewerkt aan het beveiligen van overgangen en dat ze de operatie versnelt als ze daarvoor ruimte ziet. Inmiddels zijn al 75 van de 180 openbaar toegankelijke spoorwegovergangen aangepakt en worden ook “tientallen” beveiligde overgangen nog veiliger gemaakt, zegt ze. Wel is het werk soms “complex” en heeft het lange tijd nodig. De deadline van 2023 haalt het kabinet vooralsnog wel, denkt de staatssecretaris. Dan blijven er nog wel particuliere overwegen over.

Hooghalen

Naast openbare overwegen zijn er ook een aantal privé-overwegen, ook daar zijn een aantal ernstige ongelukken gebeurd. In maart dit jaar kondigden NS en ProRail aan direct veiligheidsmaatregelen te nemen bij 28 overgangen. Het risico op ongelukken was daar groot, omdat er relatief veel zwaar wegverkeer oversteekt. Zes oversteekplaatsen werden met spoed gesloten en voor vier overgangen geldt een maximumsnelheid voor het treinverkeer van 90 kilometer per uur. Ook krijgen de Sprinters (SNG) nieuwe frontkleuren.

De maatregelen volgen op een onderzoek naar een dodelijk ongeluk bij het Drentse Hooghalen. Daar kwam een NS-sprinter in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. De treinmachinist overleed daarbij.

Arriva heeft geen snelheidsmaatregelen genomen, tot onvrede van verschillende vakbonden. “Arriva neemt personeel niet serieus”, stelde spoorvakbond VVMC eerder. De spoorvervoerder wilde toen niet reageren op de kritiek van de vakbond. Het ongeluk dat recent gebeurde op de overweg bij Boazum is op een spoorlijn waar alleen Arriva rijdt.

© ANP / Treinreiziger.nl

8 gedachten over “Kamer: veiliger maken spoorwegovergangen gaat te traag”

  1. Henk van Velden schreef:

    Dat kamerleden het niet snappen is niet ongewoon,maar op deze web site zouden toch geen verwarrende termen gebruikt moeten worden.
    – Bewaakte spoorwegovergang is waar een persoon (al dan niet via een camera) verantwoordelijk is voor sluiten en openen en ziet wat er gebeurt. Daarvan is er nog één in Nederland (Roermond).
    – Onbewaakt zijn dus alle anderen. Onderscheid wordt gemaakt tussen met technische beveiliging (AHOB, vroeger ook AKI) en zonder technische beveiliging (alleen andreaskruisen en schrikhekken. Het gaat om deze laatste categorie.
    Ik heb niet de illusie dat kamerleden deze site lezen, maar toch zou juist gebruik misschien anderen iets leren.

  2. Frans Eekhout schreef:

    Over Roermond gesproken, de bediening van deze spoorwegovergang vlakbij een Albert Heyn supermarkt wordt verzorgd vanuit…Maastricht heb ik eens gelezen, dus kilometers verderop !
    Treinen passeren in Nederland zonder toeters en bellen een spoorwegovergang, als ik naar beelden op You-tube kijk op het eiland Java, waar rechts gereden wordt (!), dan gaat men daar met veel meer geluid en getoeter een spoorweg overgang voorbij. Machinisten worden geacht het traject te kennen waar men dienst heeft, misschien moet men ook maar eens flink gaan toeteren als men er een passeert en dat geldt ook voor tunnels zoals in Boxtel en Rijswijk waar men met 130 a 140 km per uur doorheen dendert is mij opgevallen. Als tunnels niet kunnen, dan maar meer auditief te werk gaan om de weggebruiker te attenderen op de nadering van een trein lijkt mij zo gek nog niet !

    1. Brabo schreef:

      Een tunnel in Boxtel????

    2. dries molenaar schreef:

      Al dat getoeter van u is maatscahppelijk niet te verantwoorden.

    3. Johan schreef:

      Omdat een overweg bij een Albert Heijn in Roermond vanuit Maastricht wordt bediend en er op Java rechts gereden wordt, zouden machinisten moeten toeteren in tunnels? De samenhang van dit betoog ontgaat me een beetje, geloof ik.

      1. dries molenaar schreef:

        Stel je voor dat ze links zouden rijden. Dan moest er nog meer getoeterd worden.

  3. Frans Eekhout schreef:

    Met dat rechts rijden refereer ik aan de bijzondere situatie op Java waar het wegverkeer links rijdt, maar spoorwegen en zelfs de nieuwe metro/LRT in Jakarta als overblijfsel uit de Nederlandse koloniale tijd gewoon rechts is gaan blijven rijden.
    Trouwens velen weten niet dat men oorspronkelijk ook standaard spoor heeft gehad, later om geografische redenen vanwege het landschap en kosten voor smal spoor heeft gekozen, maar met de komst van de nieuwe hogesnelheidstrein tussen Jakarta en Bandung weer voor normaal spoor kiest. Op Java reed men eerder elektrisch dan in Holland en menig stations gebouw uit de Nederlandse tijd wordt nu nog gebruikt en biedt met enkele aanpassingen goed comfort om op de trein te stappen. Dus Dries, jouw opmerking over dat links rijden en toeteren slaat nergens op (!) en is niet binnen de context van mijn betoog. Ik heb op dit mooie eiland, waar een deel van mijn roots liggen, comfortabele treinritten gemaakt en genoten van het landschap. Dat velen de Nederlandse inbreng en geschiedenis van de spoorwegen op Java niet kennen, is een gemiste kans, nu men ginder op meerdere eilanden bezig is om de railinfrastructuur op een hoger niveau te brengen, zelfs semi-hogesnelheidstrajecten moeten straks een goed alternatief bieden om mensen snel op o.a. het eiland Java van A naar B te brengen. Overigens heb ik ooit tussen Roermond en Eindhoven tijdens zeer dichte mist meegemaakt dat de machinist veelvuldig de typhoon (toeter) liet horen om weggebruikers bij spoorweg overgangen te attenderen op de nadering van de intercity. Lees niet alleen de woorden, maar let ook goed naar de inhoud en de intentie van een voorstel als dat een steentje kan bijdragen aan de veiligheid op en rond het spoor…

  4. Joost80 schreef:

    Als mensen gewoon eens uit hun doppen keken en niet 24/7 op hun telefoon zitten, dan waren er geen ongelukken bij onbewaakte overgangen.

Laat een antwoord achter aan dries molenaar Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.