fbpx

Keolis start proef met servicemedewerkers op stations Enschede, Hengelo en Zwolle

09 aug 2021 16:54

Vanaf vandaag, maandag 9 augustus, start Keolis een proef met servicemedewerkers op de stations Enschede, Hengelo en Zwolle. De komende zes maanden is er op werkdagen van 07:15 tot 19:15 uur, op zaterdagen van 08:15 tot 20:15 uur en op zondagen van 09:15 tot 21:15 uur een servicemedewerker van Keolis aanwezig op deze stations.

Vragen beantwoorden

Voor de proef krijgt Keolis geen extra subsidie. “Dit is ons eigen initiatief. We zien dat de klanttevredenheid is toegenomen en hopen op deze manier dat de tevredenheid verder zal toenemen” legt Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen uit.

De medewerkers zullen niet alleen vragen beantwoorden die over de vervoerder gaan, maar over treinreizen in het algemeen. Bijvoorbeeld over in- en uitchecken, een overstap of verloren voorwerpen. Wat dat laatste betreft kan de vervoerder alleen vragen beantwoorden die betrekking hebben op Blauwnet-voertuigen.

Zes maanden

De servicemedewerkers zijn te herkennen aan het blauwe uniform, passend bij de Blauwnet-kleuren. Keolis rijdt in Overijssel onder de vlag van Blauwnet. Blauwnet is geen vervoerder, maar een samenwerkingsverband tussen een aantal regionale vervoerders.

Hengelo, Zwolle en Enschede zijn de drie grootste stations die door Keolis worden aangedaan. “Doordat er voortaan een servicemedewerker op deze stations aanwezig is, kan 93% van de reizigers zijn vraag persoonlijk stellen aan een medewerker” aldus de vervoerder.

De proef duurt zes maanden, daarna wordt besloten of er een vervolg komt.

18 gedachten over “Keolis start proef met servicemedewerkers op stations Enschede, Hengelo en Zwolle”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Hengelo , Hengelo, Hengeloooooooo, hoor je vaak bij de filmpjes van Julien Otten bij You Tube. In Hengelo met Euroviool naar Bielefeld, Keolis naar Zutphen en Enschede dan wel Oldenzaal of met NS naar Enschede, Deventer en verder! Ook handig voor Duitse reizigers die hier overstappen op een andere vervoerder is deze vorm van hulpverlening erg handig. Zeker als er spoorwijzigingen zijn op dit grote eilandstation van het oosten des lands.

    1. Papua New Guinea schreef:

      Who cares

    2. Christiaan blokhorst schreef:

      Liedje is van jeffrey spalburg.

      Zal diegene van keolis nu ook zon mooi hokje krijgen naast die van de ns op station hengelo.

    3. Baardstaart schreef:

      Klopt Hengelo heeft zijn eigen volkslied en we zijn er trots op. https://www.youtube.com/watch?v=Qc2qgFLhRGs EPS. En natuurlijk: Papa, sla me met je windmolen….

      Mij lijkt dat service gewoon op het station thuishoort ongeacht met welke vervoerder je reist. Of het met Blauwnet of de NS reist. En Hengelo is geen klein station.

      PS. Ook heeft Paramaribo een volkslied van dezelfde makers. https://www.youtube.com/watch?v=WcdVyUtDlOA

  2. Henny schreef:

    Laat Keolis eerst maar eens haar best doen om de treinen tussen Hengelo en Bielefeld fatsoenlijk te laten rijden! Momenteel dagelijks uitval tot wel 10 van de 18 treinen per dag! Weliswaar de Duitse tak van Keolis maar hetzelfde personeel rijdt erop. Na vier jaar nog steeds haar zaakjes niet voor mekaar op deze verbinding. De lokale kranten staan er de afgelopen dagen vol mee. Wat mij betreft gaat deze concessie weer naar Westfalenbahn, ben de smoesjes van Keolis zat…

    1. erno-berk schreef:

      Was er niet een storing aan een aantal Flirts waardoor er ander materieel op dit moment rijdt op Bielefeld-Osnabrück-Bad Bentheim en dat materieel kan natuurlijk Nederland niet in.

      1. Paul Lamote schreef:

        Slechts een deel van de treinen kan ook in Nederland rijden waardoor regelmatig treinen in Bentheim stranden omdat ze gereden worden met materieel dat niet geschikt is voor het Nederlandse traject.

        1. jaap schreef:

          Ja er is doorlopend problemen met die Flirts, ook vanwege het feit dat er voor deze concessie veel te weinig materieel is aangekocht, op die manier kan ik ook een concessie winnen! Mag dat een reden zijn om het Nederlandse deel van het traject maar steeds over te slaan? Dit is al vier jaar lang een drama en een terugkerend probleem waar niets aan gedaan wordt. Keolis moet een flinke schop onder de kont krijgen (hebben ze van de Duitsers al meerdere keren gehad). Laten ze extra materieel aanschaffen en/of ander materieel geschikt maken om ook in Nederland te kunnen rijden. Ongelofelijk dat Overijssel dat maar blijft pikken, een laatste waarschuwing is hier wel op z’n plaats denk ik…

        2. Anoniem schreef:

          @jaap
          Het probleem is niet zo zeer de Flirt z of maar vooral ook de software voor het NL traject.

        3. wolter schreef:

          Lijkt mij heel eenvoudig op te lossen: knip aanbrengen in Bad Bentheim en 1 treinstel tussen Bad Bentheim en Hengelo laten pendelen en de rest van het traject uitvoeren met treinen die niet Nederland in kunnen. Maar ik denk eerder dat het probleem veel groter is, Keolis heeft voor AL haar lijnen gewoon te weinig materieel, vandaar dat ze een lagere bieding op de concessie hebben kunnen doen dan Westfalenbahn. Zie het maar als vals spel van Keolis maar dat schijnen ze wel vaker te doen en Provincie Overijssel is er al vaker ingetrapt ;-(

        4. Jaap schreef:

          @Anoniem: Waarom werkt het op andere trajecten dan wel goed zoals op Arnhem-Emmerich met hetzelfde type Flirts? En waarom zou die software na 4!!! jaar nog altijd niet opgelost kunnen zijn? Geloof mij, software/hardware is echt het probleem niet maar Keolis is HET probleem.

    2. Baardstaart schreef:

      Lijkt me idd een foute boel dat er zoveel treinen bij Euroviool uitvallen, terwijl Keolis Nederland wel ruim in het materieel zitten om hun diensten uit te voeren. Waarom kunnen ze dan niet een van hun treinen in geval van problemen kunnen laten pendelen tussen Hengelo en Bad Bentheim, immers de 1700tjes en zelfs 1x een IC3 kan wel Bad Bentheim halen en de flirts van Keolis dit kennelijk niet kunnen of mogen. Heeft dit met het beveiligingssysteem te maken, met erkenning van het materieel in Duitsland of met provinciaal beleid van Overijssel?

    3. GJ de Groot schreef:

      Ik kan me niet voorstellen dat het contract niet zo geredigeerd is dat het niet voldoen altijd duurder is – door forse boetes – dan onvoldoende presteren en de – kennelijk te lage – boetes op de koop toe nemen. Als het anders is: in 2023 zijn er verkiezingen voor PS: die zijn politiek verantwoordelijk voor de keuze van de gedeputeerde die het had moet regelen.

  3. Jeroen schreef:

    Ik ben vaak kritisch op Keolis, maar dit is een goed initatief. Service is op het station alleen voorbehouden voor de Randstad dus dit juich ik toe.

  4. Richard Nijenhuis - Nijmegen schreef:

    Hoe zo start Keolis met proef met service-medewerkers op stations ?

    Hebben mannelijke beleids-managers al jaren lang niet bepaald dat gewone stationsinrichting met continue bemande loketten etc. niet gewoon onderdeel moeten zijn van normaal menselijke maat met openbaar vervoer ?
    Het is gewoonweg belachelijk.

    Incidenten en vandalisme ?
    Bijna onbereikbaar telefoon-nummer met daarna doodleuk verwijzing naar conducteur in trein of op station.
    Handhavende conducteurs op de trein ? Nee, daar doen wij niet meer aan.

    Bij Nederlandse NS is het ook het zelfde bar en boos.

  5. Richard Nijenhuis - Nijmegen schreef:

    Tja.

    De woordvoerder is gelukkig erg overzichtelijk.

    Ten eerste, periode 6 maanden ( waarom niet gewoon permanent ? ) .
    Nee, kleine stations krijgen uiteraard géén service.
    Dan nog heerlijke uitsplitsing over werkdagen, zaterdagen en zondagen met verschillende tijden. Dus niet van 4u00 ‘s ochtends tot 2u00 in de nacht.
    Tja, en vooral het proefonderlijk uitgezochte ( ? ) 93% ( !! ) is natuurlijk werkelijk subliem.

    1. Dries Molenaar schreef:

      U heeft het artikel niet gelezen. En zolang er geen gratis geld is zal men niet op kleine stations gaan rondhangen.

Laat een antwoord achter aan Richard Nijenhuis - Nijmegen Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.