Kroatië per trein: prijzen & tips
16 aug 2017 20:57
Met de trein naar Kroatië? Dat kan prima. Er zijn meerdere opties. Het is zelfs mogelijk om de eigen auto richting Kroatië mee te nemen. Binnen Kroatië is treinreizen erg voordelig. Zo kun je voor circa 16 euro een afstand van 400 kilometer afleggen (enkele reis). In dit artikel zetten we alle handige informatie omtrent treinreizen in Kroatië op een rij.
Per trein vanuit Nederland naar Kroatië
Vanuit Nederland rijden er geen rechtstreekse treinen naar Kroatië, toch is het zeker mogelijk naar Kroatië te reizen zonder vaak te moeten overstappen. Vanuit Zürich, München, Boedapest, Frankfurt en Wenen rijden er rechtstreekse treinen naar Kroatië. Je kunt bijvoorbeeld prima reizen via Basel en Zürich. Als voorbeeld:
14:37 Amsterdam – Frankfurt 18:30 (per ICE)
18:54 Frankfurt – München 22:05 (per ICE)
23:35 München – Zagreb 8:36 / Rijeka 9:25 (nachttrein)
Prijzen & alternatieven
Je kunt ook reizen via Basel en Zürich, maar dat is aanzienlijk langzamer. Vanuit München kun je bovendien niet alleen rechtstreeks naar Zagreb, maar ook naar Rijeka. De bovengenoemde reis kun je online boeken. Maar je koopt eerst een internationaal treinkaartje Amsterdam – Frankfurt (kan zowel op bahn.de als nsinternational.nl), en vervolgens de reis München – Zagreb of München – Rijeka. Dat kan alleen op bahn.de. De reis is per enkele reis mogelijk vanaf 78 euro, dit is op basis van een zitplek in de nachttrein. Met een ligplek ben je al snel 100 euro per enkele reis kwijt. En dan moet je ook nog vroeg boeken ook. Je kunt ook overwegen een InterRail ticket aan te schaffen (zie laatste alinea van dit artikel).
Met de autoslaaptrein naar Kroatië
Vanuit Düsseldorf rijden er autoslaaptreinen naar Verona, Innsbruck en Wenen. Vanuit deze bestemmingen kunt u vervolgens prima met de auto doorrijden naar Kroatië. Vanuit Verona is het bijvoorbeeld vier uur rijden naar de Kroatische kustplaats Pula. Vanuit Wenen is het eveneens een ruime vier uur rijden naar de hoofdstad Zagreb. Na Zagreb kun je eventueel de autoslaaptrein Zagreb – Split gebruiken, zie verderop in dit artikel. Bij de autoslaaptrein naar Oostenrijk gaat de auto mee voor slechts 99 euro. Daarnaast betaalt iedere reiziger zoals gebruikelijk een ticket. Dat kan al vanaf 39 euro. Overigens gaat er in 2018 mogelijk een autoslaaptrein Düsseldorf – Koper rijden. Koper licht in Slovenië bij de Kroatische grens. Dat is helemaal gunstig. Zie hier meer informatie over de autoslaaptrein naar Oostenrijk en hier meer informatie over de autoslaaptreinen naar Verona. Tickets kunnen gekocht worden via de Treinreiswinkel.

De autoslaaptrein Düsseldorf – Wenen / Innsbruck. Foto: ©ÖBB/Harald Eisenberger
Reizen met de trein binnen Kroatië
In Kroatië rijden verschillende treinen. De frequentie van treinen binnen Kroatië is alleen een stuk lager als wij in Nederland gewend zijn. Tussen Zagreb en Split rijden bijvoorbeeld twee intercity’s per dag, aangevuld door één a twee nachttreinen. Tussen Zagreb en Rijeka rijden er drie rechtstreekse treinen per dag. Op regionale trajecten rijden er wel wat meer treinen, maar het blijft heel beperkt in vergelijking met onze Nederlandse maatstaven.
In de zomer kun je vaak extra voordelig een treinkaartje kopen voor de Kroatische trein, zo bevestigt de Kroatische Spoorwegen tegenover Treinreiziger.nl. In 2017 betaal je tijdens de zomeractie bijvoorbeeld 120 ZRK voor een enkeltje Zagreb – Split of Zagreb – Sibenek. Dat komt neer op circa 16 euro voor 400 kilometer. Je kunt het treinkaartje gewoon op het station kopen. Zonder actie betaal je normaal circa 24 euro per enkele reis (op basis van een meerdaags retour). De actietarieven zijn meestal niet online te boeken, wel kun je op hzpp.hr informatie vinden (ook in het Engels).
1e en 2e klasse
In de meest nieuwe treinen van Kroatië is het verschil tussen de 1e en 2e klasse zeer minimaal. Zelfs de kleur van de stoelen is hetzelfde. Het comfort verschilt iets, maar om nu te zeggen dat de 1e klasse veel comfortabeler is als de 2e klasse? Nee, dat niet. Wat ons betreft kun je dus prima 2e klasse reizen. Op onderstaande foto op de voorgrond de 1e klasse, en achter de deuren is de 2e klasse zichtbaar.

1e en 2e klasse (c) HZPP
Autoslaaptrein Zagreb – Split
De nachttrein Zagreb – Split neemt ook auto’s mee. En dat voor slechts 101 ZRK, dus ongeveer 14 euro! Voor elke reiziger koop je daarnaast een normaal ticket. Voor reizen in het ligrijtuig komt er circa 10 euro bij, in het slaaprijtuig komt er circa 15 euro bij (op basis van een drie persoonscabine). Voor wie niet bekent is met nachttreinen: slaaprijtuigen bieden meest comfort, ligrijtuigen kun je zien als budget slapplek in de nachttrein.
Er is plek voor acht auto’s, door het beperkte aanbod is deze zomers vaak snel volgeboekt. Een ticket kopen kan jammer genoeg momenteel alleen in Kroatië bij het loket. Je moet dat de autopapieren meenemen. De Kroatische Spoorwegen (HZPP) zeggen aan een oplossing te werken. Dus hopelijk kunnen we binnenkort ook uit het buitenland de Kroatische autoslaaptrein boeken. Treinreiziger.nl is van voornemens de autoslaaptrein Zagreb – Split in 2018 te gaan testen. Zie ook: Autoslaaptrein. Waar en wanneer?

Foto: HŽPP
Internationale treinen naar Kroatië
Dit zijn de belangrijkste internationale treinen van en naar Kroatië:
- EuroCity (Dagtrein) Frankfurt – München – Salzburg – Villach – Ljubljana – Zagreb
- Nachttrein (EuroNight) Zürich – Innsbruck – Villach Ljubljana – Zagreb
- Nachttrein (zomerperiode) Boedapest – Zagreb – Split
- Circa twee dagtreinen per dag Boedapest – Zagreb
- Nachttrein München – Zagreb
- Dagtrein Villach – Ljubljana – Vinkovic
- Dagtrein Wenen – Ljubljana – Zagreb
- Dagtrein Villach – Zagreb – Belgrado (rijdt tot Zagreb gecombineerd met nachttrein uit Zürich)
- Nachttrein Ljubljana – Zagreb – Vinkovic – Belgrado
Reistijden met de trein in Kroatië
De treinreis Zagreb – Osijeka duurt circa 5,5 uur. Zagreb – Rijeka een ruime 3,5 uur. Met de trein van Zagreb naar Split? Dat kan in zes uur overdag met de intercity en circa 8 uur met de nachttrein. Er rijden geen treinen naar Dubrovnik. Als je naar Dubrovnik reis je met de trein naar Split. In Split kun je overstappen op de bus naar Dubrovnik.
Met Interrail door Kroatië
InterRail verkoopt een one country pass waarmee je Kroatië per trein kunt ontdekken. Drie dragen treinen door het land kost met de InterRail One Country Pass 79 euro (volwassenen) of 59 euro (jongeren). In veel gevallen ben je evenveel of voordeliger uit als je ter plekke bij de Kroatische spoorwegen een ticket koopt. Bij gebruik van InterRail nog reserveringskosten betalen als je gebruik maakt van de intercity Zagreb – Rijeka / Osijek / Cakovec / Split. De reserverigskosten bedragen circa 3,80 euro per persoon.
InterRaill door Europa inclusief Kroatië
Wil je een leuke rondreis door Europa maken, en daarbij ook Kroatië? Dan is Interrail ideaal. (Zie ook: InterRail: met de trein door Europa). Jongeren (12 t/m 27) kunnen al op InterRail vanaf 206 euro, al kun je beter de pas van 253 euro kopen. Volwassenen kunnen op InterRail vanaf 267 euro, maar kunnen beter kiezen voor de iets duurdere optie van 318 euro. Bij de meest goedkope InterRail kaart mag je namelijk maar 5 dagen reizen door Europa in een periode van 15 dagen. In de iets duurdere variant krijg je 7 reisdagen binnen een maand. Met InterRail kun je heel Europa door. In de Duitse ICE reis je zonder toeslag. Bij nachttreinen moet je nog wel een toeslag betalen. Die hangt af van de route en de accommodatie. Op de route München – Zagreb betaal je voor de nachttrein bijvoorbeeld 14 euro bij voor een zitplek, 34 euro toeslag voor een ligplek (6 persoons), en 54 euro voor een slaapplek in een slaapwagen.
Achtergrond Kroatische Spoorwegen
Hrvatske željeznice (HŽ), hier afgekort met HZPP, is de Kroatische spoorwegmaatschappij. Het is medio 1992 opgericht nadat Kroatië onafhankelijk werd. Het Kroatische spoorwegnet heeft 2974 km rails, waarvan 248 km tweesporig. Het grootste deel van het netwerk is dus enkelsporig. Dat kan ook prima met de lage frequenties die daar gebruikelijk zijn. Minder dan de helft van het netwerk is elektrisch, 1228 km. Volgens wikipedia is de belangrijkste spoorlijn is die van Dobova naar Tovarnik. Deze maakt deel uit van de Pan-European Corridor X en verbindt de economisch meest ontwikkelde steden in Kroatië met elkaar.
Stand van zaken: 2017.
U zegt eerst dat je rechtstreeks vanaf Frankfurt naar Kroatië kunt. Vervolgens geeft u een voorbeeld waar je vertrekt vanaf Frankfurt en dat je moet overstappen in München, dat klopt dan niet helemaal. Een overstaptijd van 90 minuten maakt de reis er ook niet echt aantrekkelijker op overigens.
Dat hoeft niet met elkaar in tegenspraak te zijn. Er is een trein Frankfurt – Zagreb, maar die vertrekt om 8:20 uur. De eerste trein uit Nederland komt na die tijd aan. En dus
De overstaptijd is vrij ruim in München, zeker gezien het tijdstip is dat niet helemaal wenselijk. Nachttreinen staan vaak wel ruim voor vertrek klaar. De ruime overstap zorgt er ook voor dat de aansluiting door vertraging niet snel verloren zal gaan.
Interessant om te lezen, maar ik vraag me altijd af wie er 20 uur in de trein gaat zitten terwijl je er ook in 2 uur met het vliegtuig kan zijn, vaak tegen dezelfde prijs of soms zelfs goedkoper.
Klopt, dat is een zeer beperkte groep. Ze zullen er zijn, maar zeldzaam. Daarom is er ook geen rechtstreekse verbinding. Ik denk dat de autoslaaptrein een reële optie is.
Het inchecken voor vlucht duurt al langer dan twee uur. In een nachttrein kun je slapen en rust je uit. Dan kun je van vliegen niet zeggen. Reizen is deel van de vakantie 🙂
Ik ben ooit in drie dagen van Rotterdam via Köln naar Athene gereisd. Alleen had je toen geen goedkope vluchten. wel leuk gezelschap op de trein, ook op de andere trajecten.
Ik denk inderdaad dat de mensen die dit doen de reis zelf zien als onderdeel van de vakantie. Kan me voorstellen dat je geweldig mooie landschappen aan je voorbij ziet komen. Desondanks geef ik toch de voorkeur aan vliegen; 2 uurtjes in dat ding en 2 uurtjes op Schiphol doorbrengen is nou ook weer niet zo zwaar dat je doodmoe in Kroatië aankomt :p
Ik ga het zelf volgend jaar doen met de autoslaaptrein. Mijn ervaring is dat een reis met het vliegtuig van city tot city in Europa al snel 7 uur kost. Ik heb stiekem heel wat keren gevlogen naar Madrid en Boekarest (ook wel eens de trein). Bij die reistijd reken ik deur tot deur. Trein komt er niet bij in de buurt, maar zowel reistijd als kosten van vliegtuig worden regelmatig onderschat. Transfer en parkeerkosten en ook bagage kosten worden niet altijd meegenomen, terwijl dat bij de trein wel gebeurd. Niet dat de trein op lange afstanden daardoor super voordelig wordt, maar volkomen eerlijk zijn de vergelijkingen ook niet. Zelfde geldt met de auto, onderhoud, verzekering, belastingen en aanschaf/afschrijving worden zelden meegenomen. Op zich ook logisch, als je een auto hebt maak je sommige kosten toch, ongeacht je hem gebruikt. En kosten die je al hebt gemaakt (aanschaf) snap ik ook wel dat je die niet meeneemt. Maar daarmee sta je als andere modaliteit al met 2-0 achter.
Denk dat je wellicht beter kan vliegen er naar toe scheelt tijd
Uiteraard. Maar sommige mensen kiezen om uitlopende redenen toch voor de trein. Vandaar deze informatie. Maar het gaat inderdaad om een kleine groep.
De nieuwe treinen op de afbeeldingen zijn ook van die crappy lichte troep. Nog niet zelf gezien in Kroatië. Waarom kan men anno 2017 geen normale treinen meer bouwen?
Ze rijden wel in Kroatië. Een locomotief met rijtuigen is duurder en zijn zwaarder. Zwaardere treinen zorgen voor meer slijtage en kunnen meer ravage veroorzaken bij een aanrijding. Bovendien zijn treinstellen vaak gelijkvloers.
Voor alle mensen die zich afvragen waarom met de trein en niet met het vliegtuig: vliegen is één van de meest belastende dingen voor het milieu die je op dit moment kan doen. Als we allemaal wat vaker met de trein op vakantie gaan scheelt dit zoveel! En hoe meer mensen met de trein gaan hoe beter de verbindingen uiteindelijk worden. Voor mij en mijn man in elk geval een reden om wat vaker met de trein het avontuur op te zoeken.
Precies dit! Ik vlieg niet, uit principe, en kwam er daardoor achter dat een treinreis op zich al een toevoeging is aan je vakantie. Je voelt hoe ver je gaat, ziet landschappen, hebt tijd om te rusten, te lezen, spelletjes te spelen. Op alle vlakken een aanrader!
Hallo,
Ik zie in jullie artikel staan dat er in de zomerperiode een nachttrein gat van Boedapest – Zagreb – Split. Wij willen hier in de zomerperiode graag gebruik van maken, maar kunnen niet veel informatie vinden over deze route. Hebben jullie hier misschien wat meer informatie over? Ik ben vooral benieuwd naar de prijzen en of ik van tevoren kaartjes kan kopen.
We willen begin juni naar Macedonië en zouden graag met de autotrein zo ver mogelijk komen.
Ik kan er weinig informatie over vinden. Kunnen jullie mij wat meer informatie geven? We zijn geïnteresseerd in de vertrek en aankomsttijden, of we van tevoren kunnen reserveren en natuurlijk de kosten.
Met vriendelijke groet.
Han Eilander
Zijn er mogelijkheden om de camper richting Kroatië op de trein te zetten hoogte 3.10 lengte 6.50…..graag horen wij van u…
M.v.g pierre hahn
Düsseldorf – Wenen rijdt in 2018 niet meer.
Düsseldorf – Verona rijdt in 2018 ook niet meer.
Koper licht niet in Slovenië, maar ligt in Slovenië.
Kun je een treinkaartje in de zomerperiode van Boedapest naar Zagreb ter plaatse boeken of is het verstandig om dat vooraf te doen? 2p (zonder auto)
Ik heb er zelf in januari gereisd, er waren toen heel weinig reizigers die met de eerste trein de grens overstaken. Dat waren er maximaal 20. Die trein vertrekt wel erg vroeg, weet niet hoe druk het is later op de dag, en in de zomer is vast drukker dan in januari. Ik denk dat ter plekke wel lukt, maar ik durf er geen garanties op te geven. De trein rijdt overdag dacht ik maar twee keer.
Helaas is het vanaf 9 dec gebeurd met de directe nachttrein München-Zagreb. Onlangs verscheen er een rapport over het afkalven van de hoofdlijn Ljubljana-Zagreb-Beograd. De Balkanoorlog in de jaren ’90 had de toon gezet voor het afkalven van het spoor op de Balkan. De politiek in die landen is erg gericht op asfalt, ipv spoor en onder de bevolking leeft sterk de gedachte dat de bus hip is en de trein oubollig en vervoer voor de allerarmsten biedt (met als triest dieptepunt: Albanië!).
Deze mededeling is inmiddels achterhaald. LISINSKI blijft in elk geval nog een jaartje rijden. Een reden om met z’n allen deze nachttrein te nemen, om deze ook na 2019 nog op de rails te houden.
De nachttrein naar en van Zürich (EN 414/415 ALPINE PEARLS) blijft ook rijden, alleen worden de zitwagons die in Schwarzach st. Veit eraan gekoppeld worden (en na Zagreb verder naar Beograd gaan) niet meer in deze trein opgenomen. Daarvoor komt een aparte dagtrein Zagreb-Beograd, die aansluiting op de nachttrein geeft.
Overigens is in Servië de sanering van het baakvak Pozarevce-Majdanpek klaar en kan er – als alles mee zit – vanaf 9 december wat gemakkelijker naar Zajecar gereisd worden, (ipv de tijdrovende omweg via Nis, of aanspraak moeten maken op de bus). Wat dat betekent voor de oudste dieseltreinen op Servisch grondgebied (de 710), die nog vanuit Zajecar naar Majdanpek en Prahovo Pristanisjte en terug rijden, weet ik niet, maar het zou heel goed kunnen dat voor dat type de dagen zo langzamerhand geteld zijn.
Weet u misschien wat de kosten zijn van de trein van Split naar Pula? En wat dan de reistijd is?
heeft er iemand nuttige info over een treinreis Zagreb – Medjugorje nu eind mei begin juni ?