fbpx
Foto: archief / eerdere actie (c) Stefan Verkerk

Kruidvat e-tickets: welke vooroordelen kloppen?

klok 02 feb 2019 15:37

Komende week verkoopt Kruidvat weer treinkaartjes. Vanaf nu zijn dat geen fysieke wegwerpkaartjes meer, maar e-tickets. Veel reizigers zijn daar ontevreden over. Toch horen we ook geregeld een aantal veronderstelde nadelen die niet helemaal kloppen. Daarom hebben we een aantal vooroordelen op een rij gezet en ze gecheckt.

Vooroordeel 1: “Je moet verplicht een traject kiezen” (onjuist)

Het treinkaartje dat Kruidvat in februari 2019 verkoopt is een een dagkaart. Bij een dagkaart mag je altijd kris kras door heel Nederland reizen. Je hoeft dus bij het Kruidvat e-ticket geen traject te kiezen. Het klopt overigens wel dat bij veel andere e-tickets wel een traject moet kiezen. Dat zijn echter geen dagkaarten, maar dagretouren. Bij een dagretour of een enkeltje kies je twee stations naar keuze, en mag je alleen reizen via de routes die in de NS reisplanner wordt geadviseerd.

Vooroordeel 2: “Bij e-tickets moet je vooraf de reisdatum weten” (grotendeels onjuist)

Je hoeft als je de Kruidvat treinkaartjes koopt niet te weten wanneer je precies gaat reizen. Heel de reisperiode heb je de tijd om de reisdatum te kiezen. Dat kan vanaf 30 dagen voor vertrek, maar ons advies is: wacht tot het laatste moment. “Niet eerder dan de avond voor vertrek verzilver ik mijn ticket. Maar regelmatig ook pas op de dag zelf”, zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Wie handig is met de smartphone, kan zelfs op het station de e-tickets nog verzilveren. Die handigheid heeft uiteraard niet iedereen. En inderdaad, voordat je de trein in kan stappen moet je het e-ticket verzilveren. Maar omdat het verzilveren ook op de reisdag zelf mogelijk is, beoordelen we de stelling grotendeels onjuist dat je vooraf de reisdag moet weten.

Vooroordeel 3: “E-tickets kun je na verzilveren niet wijzigen” (Juist)

Inderdaad, als je éénmaal je e-ticket hebt verzilverd, dan kun je niets meer wijzigen. Dat is een nadeel. Omdat plannen kunnen veranderen, adviseren we pas kort voor vertrek het e-ticket te verzilveren.

Vooroordeel 4: “Het Kruidvat e-ticket moet je printen” (onjuist)

NS heeft het beleid omtrent e-tickets gewijzigd. Jaren lang was printen verplicht. Maar dat is veranderd. In 2017 werd de eerste stap gemaakt, en konden sommige treinkaartacties geladen worden op de smartphone. Sinds eind 2018 gaat NS nog een stapje verder: in principe hoeft geen enkel treinkaartje meer te worden uitgeprint. Tonen op de smartphone, tablet of laptop voldoet. De voorwaarde is wel dat het e-ticket voldoende leesbaar kan worden weergegeven. “Daarvoor is voldoende schermgrootte en -kwaliteit noodzakelijk. U dient zelf zorg te dragen voor een voldoende opgeladen en goed werkend apparaat”, aldus de nieuwe NS-voorwaarden.

Vooroordeel 5: “Het verzilveren van een e-ticket is ingewikkeld”

Veel mensen vinden het verzilveren van het e-ticket ingewikkeld. Gelukkig is het proces vereenvoudigd. Je hoeft nu bijvoorbeeld niet meer de geboortedatum van een reiziger in te vullen. Nog wel de voorletters (initialen) en de achternaam. Na een paar keer zal het voor velen niet meer zo ingewikkeld zijn. Maar het is inderdaad meer gedoe dan bij een wegwerpkaartje, waarmee je direct kon inchecken.

Vooroordeel 5: De reismogelijkheden van een e-ticket zijn beperkt (juist)

Veel mensen geven aan: met het fysieke e-ticket kon ik mijn reis in de spits afmaken. Dat kan met het e-ticket inderdaad niet. Je moet daadwerkelijk tijdens de spits de trein verlaten hebben. Alleen in geval van vertraging mag je de reis afmaken. “Persoonlijk vind ik dat het grootste nadeel van de Kruidvat e-tickets. In het weekend mag je trouwens wel heel de dag reizen”, aldus Van Kuijeren.

NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.

Zo koop je het Kruidvat treinkaartje

Online kun je het Kruidvat treinkaartje hier kopen. Na aankoop (dat kan even duren, maximaal 24 uur) krijg je een e-mail met een couponcode (ook wel vouchercode genoemd), die kun je hier verzilveren. Zie ook onderstaande video voor uitleg.

Alternatief voor ouderen

We krijgen regelmatig te horen dat ouderen het e-ticket te ingewikkeld vinden. Vanuit Treinreiziger.nl hopen we dat NS met een oplossing komt voor de mensen die gehecht zijn aan de fysieke wegwerpkaartjes. Toch is het ook goed om te beseffen dat er voor ouderen al een paar extra mogelijkheden zijn om voordelig met de trein te reizen.

  • 60-plussers met een Dal Voordeel (of voordeeluren) abonnement kunnen voordelig 7 dagkaarten bijkopen. Deze worden keuzedagen genoemd. Die worden aangeboden voor € 25,50 per contractjaar in de 2e klas en voor € 50,00 in de 1e klas. Elke dagkaart heeft een geldigheid van twee maanden, één keuzedag is heel het jaar geldig. De keuzedagen worden standaard geleverd op de OV-chipkaart. Het is echter ook mogelijk om ze als fysieke wegwerpkaartjes geleverd te krijgen. Daarvoor betaal je in totaal 10 euro extra (dus € 35,50 voor de 2e klas, € 60 voor de 1e klas).
  • 65-plussers kunnen heel voordelig ieder weekend met de trein op pad (vanaf vrijdag 18:30 uur, tot en met maandagochtend 4:00 uur). Voor slechts 24 euro per maand kunnen ouderen ieder weekend onbekend in de 2e klas reizen. In de 1e klas kost dit € 30.
  • 65-plussers kunnen ook heel voordelig doordeweeks met de trein. Voor slechts 45 euro per maand kunnen 65 plussers iedere dag in de daluren met de trein reizen. Iedereen die jonger is, betaalt meer dan het dubbele!

64 gedachten over “Kruidvat e-tickets: welke vooroordelen kloppen?”

  1. Tom schreef:

    Met name rondom het stukje ouderen is het vreemd dat het alternatief een abonnement is…
    Hoe zit het met de blinden en slechtzienden? Er zijn nog genoeg stations waarbij niet alle poortjes een optie hebben voor het uitlezen van een eticket.

    1. Annemiek schreef:

      Het breedste poortje is altijd voorzien van een ticketscanner. Deze bevindt zich (indien mogelijk) vrij consequent aan de rechterzijde van de rij. Geleidelijnen lopen (indien aanwezig) ook altijd via dit poortje. In de praktijk is er dus eigenlijk geen probleem.

    2. Ricardo schreef:

      Bij alle poortjes is ten minste 1 poortje voorzien van een scanner, en afhankelijk van de ruimte kunnen dat er meer zijn. Maar op ieder station waar ik poortjes heb gezien, heeft iedere rij poortjes wel een scanpoortje.

      Het zou wel goed zijn als de NS duidelijker aangeeft welk poortje het scanpoortje is, ik zie vrij regelmatig mensen met hun e-ticket bij de verkeerde poortjes staan. Het zou denk ik goed zijn als de niet-scanpoortjes ook aangeven dat ze dat ze dat niet zijn, nu geven alleen de scanpoortjes aan dat ze scanpoortjes zijn.

    3. Schuurman schreef:

      Hier staat het scanpaaltje buiten,dus nat bij regen.Daardoor (regendruppels) kan het een print niet lezen en loopt de drukinkt door. En dan is het ticket Ongeldig!!!

      1. Annemiek schreef:

        Bij scanpaaltjes hoef je je e-ticket helemaal niet tevoorschijn te halen. Je hoeft met een e-ticket niet in te checken.

        Als je bang bent dat je e-ticket beschadigt, kun je het voor de zekerheid gewoon tweemaal printen.

        1. Cole schreef:

          Voorheen waren er ook OV-actiekaarten, daar kon je ook mee in de bus etc. Dat was natuurlijk een OV-chipcard, want in de bus zijn er geen optische QR-code lezers.

          In heel Nederland is het RFID OV-chipkaart systeem met bijbehorende scanners ingevoerd, nu gaat NS daar weer van afwijken met nogal tamelijk ouderwetse uitgeprinte tickets. Dat is toch niet meer van deze tijd? Kunnen ze net zo goed weer van die leuke kartonnen kaartjes gaan uitgeven en de conducteurs weer een kniptang geven.

          Waarom kun je die actie-dagkaarten niet gewoon op je OV-chipkaart laden? Net zoals de 60+ vrije dag reizen of een dagkaart GVB of RET.

        2. Willem Kooiman schreef:

          Bij sommige stations gaan de poortjes alleen open door te scannen en inderdaad echt wel eens in de nattigheid. bijvoorbeeld station Barendrecht.

    4. Anoniem schreef:

      Voor blinde en slechtziende reizigers is er Valys. En voor alle reizigers zit er een knop op de poortjes waarmee je om assistentie kunt vragen

  2. Peter schreef:

    huidige NS beleid met chipkaart en de VELE voorwaarden voor inchecken instappen etc is ABSURD ingewikkeld. Oud kaartje was simpel en je weet wat je hebt (staat er namelijk op, heel handig !). En beter voor het milieu dan al die nieuwe elektronica en software en grote uitgeprinte e-tickets.
    En waarom moet NS toegang hebben tot allerlei persoonlijke gegevens als ik betaal voor een kaartje ? Is betalen niet genoeg ?

    1. Annemiek schreef:

      Nee, betalen is niet genoeg. NS wil niet allerlei persoonlijke gegevens. Alleen je naam (voorletters en achternaam) en e-mailadres. De laatste is noodzakelijk om je toegang te verlenen tot het e-ticket. Je naam is noodzakelijk, omdat het ticket aan een persoon moet worden gekoppeld. Dat is noodzakelijk, omdat een ticket onbeperkt kan worden geprint. NS moet natuurlijk zeker weten dat er maar 1 persoon van het ticket gebruikmaakt.

      1. Ricardo schreef:

        “Je naam is noodzakelijk, omdat het ticket aan een persoon moet worden gekoppeld. Dat is noodzakelijk, omdat een ticket onbeperkt kan worden geprint. NS moet natuurlijk zeker weten dat er maar 1 persoon van het ticket gebruikmaakt.”

        Maar dan kan ik het nog steeds meerdere keren printen en uitdelen, alleen klopt de naam dan niet en het is niet alsof conducteurs vragen om identificatie als je met zo een kaartje reist. Als het echt gaat om het voorkomen van dubbel gebruik, dan is de naam op het kaartje nutteloos, en zou het in de OV-poortjes opgelost moeten worden (inchecken=kaartje blokkeren, uitchecken=kaartje weer vrijgeven). Maar gezien het feit dat ze het niet eens voor elkaar kunnen/willen* krijgen om verlopen studentenkaarten automatisch te blokkeren in de poortjes, heb ik lage verwachtingen dat ze dat voor e-tickets wel hebben geregeld.

        *Niet willen omdat het studenten wel 150 euro per halve maand aan boete kost als ze hem gebruiken als ze er geen recht meer op hebben. Wil je dus als (ex-)student er winst op maken, moet je flink wat reizen maken, dus een groot deel van die 150 euro is winst voor de OV-bedrijven en DUO.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Bij een eticket moet de reiziger zich kunnen identificeren. Vaak wordt er niet naar gevraagd. Maar je kunt er een boete om krijgen.

        2. Annemiek schreef:

          In theorie is een e-ticket alleen geldig in combinatie met een geldig identificatiebewijs. Ik tref nog regelmatig conducteurs die bij een geprint e-ticket identificatie verlangen. Wanneer het ticket in de app geladen is, hoeft dit meestal niet.

          Dan nog bied de naam de noodzakelijke houvast voor controle. Zonder de naam kan de conducteur, bij twijfel, slechts aannemen dat er niet wordt gefraudeerd. Met naam worden fraudeurs er eenvoudig uitgehaald. Dat kost dan de ritprijs vol tarief plus 50 euro.

          Jouw voorstel voor het blokkeren na inchecken en vrijgeven na uitchecken, gaat niet werken. Met een e-ticket wordt niet in- en uitgecheckt. Bij in- of uitstappen op een station met paaltjes, gaat dit fout.

          Het Studentenreisproduct is geen product van NS, maar van DUO. Met hoe dat allemaal werkt, heeft NS feitelijk niets te maken.

        3. Ricardo schreef:

          Ik was me er niet van bewust dat je je met een e-ticket wel moet kunnen identificeren als er om gevraagd wordt, ik reis niet zo vaak met e-tickets. Bedankt voor de correctie.

          @Annemiek: Mijn plan voor blokkeren en vrijgeven was ook maar een eerste opzetje, ik had niet alle gevallen meegenomen. Paaltjes zijn volgens mij geen groot probleem, ik schat dat 99% van de mensen hun terugreis vanaf hetzelfde station aanvangen en dus of weer paaltjes hebben en gewoon door kunnen lopen of weer poortjes hebben waar ze weer kunnen “inchecken” omdat ze bij het verlaten van het station al hebben “uitgechecked”. En voor de 1% die bij een ander station staat waar de keuze poortjes/paaltjes anders is dan het eindstation van de heenreis is ook iets te bedenken (scanpaaltjes, uitchecken altijd toestaan, de informatiezuil).

          Het studentenreisproduct is in zekere zin een abonnement, alleen eentje waarbij de einddatum niet op de OV-chipkaart staat maar in het systeem van DUO. Het is in die zin ook een verantwoordelijkheid van de vervoerders om de geldigheid van abonnementen te controleren. Want wat als ik mijn jaarlijks verlengde NS abonnement opzeg net nadat die verlengd is (aangezien automatisch verlengde abonnementen maandelijks opzegbaar zijn), wat doet de NS dan als ik reis? Mijn chipkaart zegt dat het abonnement nog geldig is, controleren ze het dan opeens wel als ik uit wil checken of alleen als ik toevallig een conducteur tegen kom?

        4. Annemiek schreef:

          @Ricardo. Studenten weten zelf dondersgoed of ze nog studeren of niet en derhalve ook of ze nog reisrecht hebben. De verantwoordelijkheid voor het beëindigen van het reisproduct ligt voornamelijk bij henzelf.

          Het beëindigen van een NS-abonnement kan alleen worden voltooid middels het ophalen van een bestelling op de automaat. Met het ophalen van die bestelling wordt het abonnement beëindigd. Haal je de bestelling niet op, dan loopt het abonnement door en moet je daarvoor gewoon betalen.

    2. Wouter schreef:

      Ik denk dat het oude kaartje ook niet goed was voor het milieu. Het moest opgehaald of bezorgd worden. Bovendien zat er een chip in, dus niet zomaar geschikt voor het oud-papier…

  3. Margreet schreef:

    Ik wil geen smartphone en ga echt niet met een tablet lopen sjouwen. Verder sluit ik me aan bij bovengenoemd bezwaar mbt ouderen die als ze goedkoop willen reizen de keuze hebben tussen een abonnement, een abonnement en een abonnement.

    1. Annemiek schreef:

      Je kiest ervoor geen smartphone te willen, je kiest er ook voor niet met een tablet te willen sjouwen. En blijkbaar kies je er ook voor dat printen geen optie is. Dan is de consequentie van je eigen keuzes dat je niet van de actietickets gebruik kunt maken. De mensen van deze website proberen je er attent op te maken dat NS best veel mogelijkheden biedt aan ouderen om voordelig te reizen. In elk geval veel goedkoper dan mensen onder de 60.

      1. Tom schreef:

        Je draait het om, NS wijzigt vrij resoluut de jarenlange verkoopwijze om en nu is het de schuld van de mensen dat ze geen tablet e.d. hebben? Wereld op zijn kop!

        1. Annemiek schreef:

          Ja, dingen veranderen naarmate de tijd vordert. Ik denk ook niet dat NS of Kruidvat hoeft te verantwoorden hoe ze de huidige actie aanbieden. Veel mensen zullen er dankbaar gebruik van maken. Voor mensen die (al dan niet terecht) allerlei problemen voorzien, is de actie blijkbaar minder aantrekkelijk. Die mensen kunnen er gewoon voor kiezen geen gebruik te maken van de aanbieding. Ze hebben niet het recht om van de aanbieders te eisen dat ze de actie kunnen consumeren op hun eigen voorwaarden.

          Bij NS zijn inderdaad soms veranderingen. In de afgelopen jaren is NS bijvoorbeeld gestopt met het gebruik van dieseltreinen, knippen conducteurs niet daadwerkelijk kaartjes meer, zijn er Sprinters met gelijkvloerse instap op het spoor verschenen en is de OV-chipkaart ingevoerd.

          Bij de invoering van de OV-chipkaart werd ook enorm gezeurd, omdat reizen met zo’n chip voor ouderen niet te begrijpen zou zijn. En juist nu NS wegwerpchipkaarten opzij schuift, zijn het opnieuw de ouderen die liever een chipkaart zouden hebben en niet met iets anders overweg zouden kunnen.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Wat mij betreft luistert NS ook naar de wensen van de reiziger. Het is mooi om te zien dat sommige mensen zo gehecht zijn aan bepaalde acties. Tegelijkertijd: het zijn acties. Dus het is niet iets waar we recht op hebben. Doordat de acties vele jaren zijn herhaald, wordt het als een soort recht gezien. Dat is natuurlijk overdreven.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat klopt, het zijn alleen abonnementen. Toch ben ik wel jaloers op al die voordeeltjes voor ouderen. Dal voordeel abonnement is redelijk laag drempelig en snel terug verdiend.

  4. TinekePl schreef:

    Ik heb een laptop en een Nokia voor bellen en SMS.
    Onder andere vanwege het milieu koop ik tot nu toe geen smartpnone.
    Mijn Nokia gaat al bijna 9 jaar mee.

    Ik ken die abonnementen wel en ben van plan om zodra ik 65 ben te gaan reizen met een Dalvrij voor 65+.
    Ik reis nu nog op een ‘ouderwets’ Voordeelurenabonnemnt, met keuzedagen. Die hebben nog iets gunstiger reistijden dan die bij Dalvoordeel (met name in juli en augustus en tussen Kerst en Oudjaar.

  5. W. Zegveld schreef:

    Ik vind het nog steeds te veel getrubbel met dat e ticket gedoe. Verkoop gewoon kaartjes bij kruidvat. Alle problemen opgelost. Zeker voor de ouderen onder ons.

    1. Gerard schreef:

      Mee eens. Laat toch een simpel te koop papieren trein(actie)kaartje ernaast bestaan. Liefst chiploos, maar goed, dat zal nu niet meer gaan. Maar een papieren ticket van vroeger was het allerfijnst. Dat klassieke treinkaartje (evt. met magneetstrip voor een poortje) is naast nieuwe digitale ticketvormen voor wie wil, nog altijd gemeengoed in treinen ieder ander Europees land. Dat het nog lang moge bestaan.

  6. H de klein schreef:

    E tickets uitprinten lukt echt niet altijd ,en als je geen printer hebt wat dan of n oude mobiel lukt t ook niet .dus wel jammer ik zou voor senioren n uit zonderling maken niet iedereen is handig met computer ,waarom is het verandert wil ik graag weten hoor , Hanny Uden

  7. Theijs schreef:

    Voor mij is het nieuw dat 65-plussers heel voordelig ieder weekend met de trein op pad kunnen. Wat zijn hiervoor de voorwaarden?

    1. Annemiek schreef:

      Dat kun je bijvoorbeeld lezen op de website van NS. Onderaan de volgende pagina:

      https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het is het weekend vrij abonnement. Wie 65 plus is, krijgt op basis van zijn leeftijd automatisch korting. Contractsduur is minimaal 1 jaar, daarna maandelijks opzegbaar.

  8. Corrie schreef:

    Ik heb geen internet, wel wifi.
    Kan ik dan mijn e ticket wel
    tonen in de trein? Mag daar ook
    een foto van gemaakt worden?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Met de NS app is dat mogelijk.

    2. Erwin Wessels schreef:

      Je hebt geen verbinding met internet nodig om de tickets onderweg in de app te tonen.

      Voor de zekerheid heb ik het zelf nog even geprobeerd door Wifi en mobiele data uit te schakelen en mijn kaartjes tevoorschijn te halen. En dat was geen enkel probleem.

  9. Dinie Jansen schreef:

    Hier wordt weer digitaal ons door de
    keel gedrukt. Iedereen verplicht aan
    een smartphone. Nu reis ik wel met de
    NS vorig jaar tot 2 x toe meegemaakt dat iemand inderdaad een e-ticket alleen digitaal op zijn smartphone had echter de conducteur een conductrice dit niet kenden en moeilijk deden. Meen mijzelf te herinneren dat een van hen een bekeuring er voor kreeg.
    Ik zelf haal zo min mogelijk een e-ticket. Stel iemand bij het poortje loopt je ondersteboven of je foon wordt glijd uit je handen. Het ding gaat dan aan diggelen. Hoe reis je verder? Nee voor mij met mijn handicap is digitaal een drama. Denkt men daar wel eens aan dat er mensen zijn die hier problemen mee hebben.Met die ellendige digitale wereld.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Tot november 2018 was printen van bepaalde etickets verplicht. Dus dat kan. Het beleid is recent aangepast.

  10. Anne schreef:

    op de site van het Kruidvat staat dat opladen op telefoon niet mogelijk is (kruidvat.nl/ns)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zie het staan, vreemd. Ik ga er nogmaals onderaan. Dit zijn de vernieuwde voorwaarden:
      https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ns.nl/binaries/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-e-ticket-mobieleticket.pdf&ved=2ahUKEwip_O–pp_gAhWGalAKHXMGCKMQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0VoKK_bqU9oviAB7v8AZhz
      Onder 2.2 staat de keuze, printen of mobiel tonen. Ik heb expliciet aan een NS woordvoerder gevraagd of dit betekent of de treinkaartjes niet meer geprint hoefde te worden. Aanvankelijk was hij niet op de hoogte van de nieuwe voorwaarden en veronderstelde hij dat uitprinten verplicht is. Hij heeft het toen gecheckt en teruggekoppeld dat de voorwaarden inderdaad zijn veranderd, en printen niet meer verplicht is. Ik vermoed dat de voorwaarden bij Kruidvat zijn opgesteld voordat de eticket voorwaarden zijn gewijzigd. Ik heb nu betreffende woordvoerder een e-mail verstuurd.

  11. Janneke 1 schreef:

    Hildebrand, klopt het dat ik een e-ticket aan het NSloket op het station kan laten uitprinten? Ik heb geen printer, smartphone of tablet, dus aan tips over laden op een app heb ik niets.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zie hier op Rotterdam Centraal vaak een papier hangen dat je ze tegen 1 euro extra kosten kan laten uitprinten. Ik weet alleen niet zeker of dit bij ieder station tijdens de openingstijden kan. Ik zal eens checken.

  12. Mw. J. Smit schreef:

    Ik ben 65- maar heb de gewone kaartjes nog meegemaakt… Ik ga maar iets van 4 keer per jaar met de trein dus ben gebaat bij actiekaartjes. Helaas heb ik een Windows-smartphone en daar kan je de kaartjes niet op laden. Ik vertik het toch echt om een andere telefoon te gaan kopen voor de NS… Goed om te weten dat deze groep ook niks meer heeft aan de acties. Weer een groep de trein uitgejaagd. Waarom mag je het ticket niet meer gewoon afdrukken?

    1. Ricardo schreef:

      U mag nog steeds uw kaartje uitprinten en daarmee reizen, het enige dat op dat vlak anders is geworden is dat men het ook op het scherm van een telefoon/tablet/laptop mag laten zien.

      Waarom kunt u trouwens de kaartjes niet op uw Windows-smartphone laden? De laatste keer dat ik met een e-ticker reisde, was het gewoon een PDF-bestand en hoefde ik niets in welke app dan ook te laden. Zolang de telefoon het bestand maar kon openen was het goed, en ik verwacht dat ook de Windows-smartphones dat kunnen.

      Als laatste, support op Windows-smartphones eindigt eind dit jaar wat ik zo snel kan vinden, en hoewel die nog prima zal kunnen werken (al zal het aanbod werkende apps steeds beperkter worden), zou ik u wel aanraden om rond die tijd toch te gaan kijken voor een nieuw toestel dat wel ondersteund wordt.

      1. Cole schreef:

        Met een laptop, dat is toch niet serieus? Je moet ermee door een poortje op de meeste grote stations van vooral studentensteden. Dat gaat toch niet met een laptop?

        Kan het ministerie NS niet dwingen om alleen de OV-chiptechniek te gebruiken? Printout op papier is niet meer van deze tijd.

        1. Michiel schreef:

          Een laptop kan, maar ook een tablet of (het handigst) een smartphone.

  13. Frans schreef:

    Jammer dat de rest van het openbaar vervoer niet word mee genomen met deze soort acties .

    1. Michiel schreef:

      Soms zijn zulke kaartjes ook geldig in andere vormen van OV zoals bus en tram. Als je een lange reis maakt is vaak het laatste eindje met een stadsbus of tram niet de grootste kostenpost. Mocht je een dag alleen met de bus willen rondreizen dan kun je vaak een dagkaart kopen voor minder dan 14 euro. Je kunt bijvoorbeeld heel Groningen en Drenthe door voor nog geen 11 euro.

  14. Koannie schreef:

    Hoe zit het met parkeren? Gaan ze dat okk aanpassen mag ik hopen..Want voorheen was het zo dat bij uitrijden van parkeerplaats bij station je bij scannen van gewoon kaartje nog geen €4betaalde i.pmv €12..Met de uitgeprinte versie betaalde je de hoofdprijs van €12 omdat apparaat niet geschikt was due te lezen. .Wordt dagje trein nu dus ook nog €8 duurder??

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Helaas is dat inderdaad een nadeel.

  15. Koannie schreef:

    Hoe zit het met parkeren? Gaan ze dat ook aanpassen mag ik hopen..Want voorheen was het zo dat bij uitrijden van parkeerplaats bij station je bij scannen van gewoon kaartje nog geen €4 betaalde i.p.v €12..Met de uitgeprinte versie betaalde je de hoofdprijs van €12 omdat apparaat niet geschikt was due te lezen. .Wordt dagje trein nu dus ook nog €8 duurder??

  16. Victorine schreef:

    Voor mij geen e-tickets meer van Kruidvat.
    Slechte ervaring, geen geld terug.
    Klantenservice zeer onkundig.
    Nooit problemen gehad met de gewone treinkaartjes.
    Hopelijk komt er in de toekomst weer zo’n geweldige actie.
    Mvg. Victorine

  17. Ron schreef:

    ik kocht altijd 6 kaartjes maar nu dus . Ik reis veel en dan is het makkelijk. Ik stond een keer midden in de nacht op m n trein te wachten en had geen telefon en geen geld bij mij maar wel 2 kaartjes . dus kon gewoon gaan reizen .met een e tickets was ik de pineut geweest ..hoe moet je dit verzilveren midden in de nacht zonder telefoon ??? ze zouden dan een verzilver machine op elk station moeten plaatsen waar je je tickets a la minute kan verzilveren..maar dat bestaat niet..helaas koop ik dus geen tickets meer..te veel gedoe en onzekerheid

  18. P.Heesakkers schreef:

    [email protected] In de winkelbranche is het peroneelsverloop dermate groot, dat je daar geen kennis of deskundigheid mag/kan verwachten, van welk artikel dan ook. Helaas…. Zeker niet bij koopavonden en zaterdag of zondagopeningen. Als meest vast personeel vrij-af heeft. Gezien de almaar doorlopende reacties hier als over E-tickets en uitprinten etc. meer, is het er voor de doorsnee klant geen touw meer aan vast te knopen, moet je alle voorwaarden kennen of nalezen. Je moet er bijna voor gestudeerd hebben om nog met O.V. in casu nu de trein te reizen. Was inderdaad “vroeger” veel eenvoudiger. Dat men geen lokettisten meer wil betalen, bij onze spoorwegen is duidelijk. Dat klanten met vele vragen achterblijven, deert ze niet. En vaak weet men het zelf ook niet meer met alle reglementering, die er achter steekt, moet men telefonisch of bij collega’s te rade gaan. We mogen ook niet meer te lang en te veel vragen, want dat vindt men hinderlijk, ook gezien de rij achter de vragende persoon, welke ongeduld laat blijken. Het vroegere systeem was duidelijk. Geen probleem. Nu is de veelheid aan mogelijkheden er niet klaar op geworden. Getuige de mateloos lange inzendingen alleen hier in deze rubrieken al omtrent. Ik bewonder Hildebrand enorm in deze.

  19. G.C.van Straaten schreef:

    Simpele oplossing voor alle problemen: via website kaart bestellen en op je chipkaart zetten bij een oplaadapparaat of kaartautomaat. Wanneer je dan later gaat reizen wordt die dagkaart actief bij de eerste incheck. Dit is het systeem dat bijvoorbeeld Syntus Utrecht gebruikt voor dagkaarten. Dit werkt prima met als enige nadeel dat je geen bonnetjes krijgt voor reductie op consumpties en zo….
    Dit systeem werkt natuurlijk niet voor die 6% van de bevolking die volgens recent onderzoek geen internettoegang heeft.

  20. Peter schreef:

    Je kunt met een Kruitvatkaartje Kris Kras door Nederland…nou vergeet het maar…Als je op een dag van Maastricht naar Groningen wil dan redt je het niet om tussen 09.00 uur en 16.00 uur in Groningen en weer terug in Maastricht te zijn. Eerder weg (eerste trein om 05.31) gaat ook niet. Dus kun je niet kris kras door Nederland. Waarom ze dit hebben ingevoerd is mij een raadsel. Ik denk dat de NS zo hun eigen dagkaartje van 19 Euro wil “beschermen”…

    1. Tim schreef:

      Flauwekul, je kunt om 9.00 uur vertrekken en na 18.30 uur weer terug. Voor een habbekrats in de spits reizen gaat inderdaad niet meer maar dat is ook niet meer dan logisch. Overigens is NS helemaal niet verplicht dit soort goedkope kaartjes aan te bieden,ze kunnen er ook mee stoppen.

    2. Annemiek schreef:

      Dat is onzin. Je kunt de terugreis gewoon aanvangen na 18:30. Bijvoorbeeld om 20:48 nog.

      Als je zo’n lange retourreis plant, valt het aan te bevelen op een weekenddag te reizen. Dan gelden immers de restricties rondom de Daluren niet.

    3. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je kunt voor 6:30u, tussen 9:00u-16:00u en na 18:30u kris, kras door Nederland reizen. In het weekend heel de dag. Zoals anderen al opmerken kun je bovendien ook een retourreis Maastricht – Groningen maken. Maar dat heeft er eigenlijk niets mee te maken. Een dagretour Eijsden – Stavoren is niet op één dag te maken. Althans, in elk geval niet doordeweeks. Maar dat is wel een hele extreme reis.

      1. Annemiek schreef:

        In theorie kan zelfs de retourreis Eijsden – Stavoren op een werkdag worden afgelegd binnen de Daluren. Bij vertrek om 9:02 uit Eijsden, is de aankomst te Stavoren om 15:18. Wie om 15:24 aanvangt met de terugreis, zal om 15:59 te Sneek Noord de trein moeten verlaten. Verder reizen kan met de trein van 18:40, waarna om 23:58 Eijsden wordt bereikt. Fijne reis! 🙂

        1. Cole schreef:

          Haha 6 minuten in Stavoren, hoe laat serveert NS zijn klantvriendelijke lunch en diner in de luxueuze NSrestauratiewagon? Ook makkelijk te boeken via zo’n gebruiksvriendelijk NSe-ticket?

          Fijne reis Annemiek met je Kruidvat e-ticket Stavoren – Eijsden, hotelletje in Maastricht?

          Vergeet NS met zn klantonvriendelijke slakkengang-treintjes uit de vorige eeuw. We gaan lekker samen met de auto, ipv 6 uur 3u15 enkel. Mn dieseltje loopt 4,5 de 100 = 25 liter diesel = €30 zijn we ook nog goedkoper uit en hebben we 6 uur over voor een romantisch diner bij kaarslicht.

  21. Annie Br...... schreef:

    Weer zorgen voor de oudere mensen, snappen niets hoe het nu met de Eticket. Waarom al die veranderingen. Hoe makkelijk was het met dat Kruitvat kaartje. Als ouder ga je niet graag na 18.30 op reis naar huis.

    Terug naar het oude systeem, dan gaan we als ouder treinreizigers weer met veel plezier op reizen.
    Vr.groetend Annie

  22. V.Pathmanathan schreef:

    Maandag

  23. Ernst schreef:

    Ik lees dat voor 65+ een kaart voor een hele maand bestaat die geldig is gedurende de weekends voor 24 euro en voor alle dagen (dus ook de weekends?) in de daluren voor 45 euro en ook geldig gedurende een maand.
    Wat is dit voor kaart en waar te bestellen?

  24. F schreef:

    Deze e-tickets werken erg slecht! Ik ben zelf 26 en heel goed in staat om een ticket te downloaden in een app, maar de app en website van de NS werken erg slecht: het ticket laadde niet in de app. Uiteindelijk heb ik het kaartje alsnog moeten printen aan de balie van de NS (tegen betaling!), hetgeen ik zeer onredelijk acht aangezien de werking van de app toch echt een zorg van de NS zelf is. Ik zou ze niet weer kopen, of enkel als je ook een printer tot je beschikking hebt.

  25. johan schreef:

    Ik heb kassabonnen met een code gekocht bij de kassa in de winkel. Hoe moet ik die code in de ns-app zetten? erg onduidelijk allemaal.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Ik heb geen ervaring met het verzilveren van de code bij een Kruidvat kaartje, wel met andere e-tickets.

      Als het goed is, heb je op de kassabon een link naar de website waar je de code kunt verzilveren. Nadat je dat hebt gedaan, krijg je de optie om de ticket te printen, en de optie om hem in de NS app te laden. Je krijgt ook een bevestigingsmail met een link erin, via die link kan je hem ook alsnog in de app laden (of alsnog printen).

  26. A.P. van Gelder schreef:

    Ik heb op de eerste dag van de actie 4 tickets gehaald, vandaag wil ik voor komende zaterdag 2 van de 4 verzilveren. na invoeren van de code krijg ik een bericht dat mijn tickets zijn verlopen. tot mijn verbazing lees ik op de uitdraai van kruidvat dat de actie geldig is vanaf 24 juni t/m 18 augustus. ik vind dit een hele korte periode 62 dagen/9weken. had ik dat eerder geweten had ik ze niet gekocht. Nu zit ik met 4 waardeloze activatie codes waar ik niets aan hebt, DANK JE WEL KRUIDVAT

Laat een reactie achter op Cole Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.