fbpx

Locomotief voor Nightjet en IC-Berlijn nu in NS-huisstijl

De twee locomotieven die NS sinds vorig jaar least voor de Nightjet en Intercity Berlijn zijn in Oostenrijk voorzien van de Nederlandse huisstijl. Vandaag werd de locomotief met zijn nieuwe jasje voor het eerst ingezet.

Locomotief in nieuwe huisstijl

Martijn van Vulpen, bekend van de gelijknamige website, wist de vernieuwde locomotief vandaag te spotten in Deventer. Het gaat om loc’s van het type Vectron van Siemens. De treinen zijn voorzien van dezelfde huisstijl als de zogenoemde VIRM-dubbeldekkers die momenteel gerenoveerd worden. Door het grote NS logo hebben de treinen ook iets weg van de oude 1300 locomotieven.

Martijn van Vulpen

Nightjet en IC Berlijn

De locomotieven zijn in eerste instantie bedoeld voor de Nightjet en kunnen zowel onder de Nederlandse als Duitse spanning rijden. Daardoor is er in Emmerich geen locwissel nodig. De NS verzorgt de tractie van de nachttrein tot Keulen West. Daar wordt de trein straks drie keer per week gecombineerd met het deel uit Brussel.

Eigenlijk heeft NS aan één locomotief voor de Nightjet voldoende. Toch is er gekozen voor twee locomotieven, zodat er ook een reservelocomotief beschikbaar is. Bovendien zullen de locs ook ingezet worden voor de trein naar Berlijn.

Eerdere plannen

Eerder had NS het plan zelfs twaalf locomotieven te leasen voor de Berlijn-trein. Daarmee moest de locwissel in Bad Bentheim eind 2019 of begin 2020 tot het verleden behoren. Uiteindelijk zag NS toch af van dit plan, omdat Deutsche Bahn per 2023 nieuwe Talgo-treinen wil inzetten.

Gerelateerde berichten

30 gedachten over “Locomotief voor Nightjet en IC-Berlijn nu in NS-huisstijl”

  1. Hanzeboog2012 schreef:

    Het is me niet duidelijk of deze locomotief ook geheel rijdt tussen Amsterdam – Berlijn. Maar ga er vanuit omdat er slechts 2 locomotieven zijn dat deze locomotief tussen Amsterdam – Bad Bentheim rijdt. Vergelijkbaar met de NS Macquire Rail Traxx die tijdelijk geleaset werd. En die reed de Nightjet geheel tot Frankfurt.

    Mooie locomotief. En voorlopig zal de Talgo materieel nog niet tussen Berlijn – Amsterdam rijden.

    1. Hildebrand schreef:

      Tot Bad Bentheim inderdaad

  2. Anoniem schreef:

    Stel je cynisch voor, vanaf nu drie jaar zonder loc-wissel naar Berlijn. Al die treinen een winst van 20 minuten. Nu maar hopen dat de Talgo’sop tijd komen en ook feitelijk op Amsterdam-Berlijn gaan rijden, per 2023. Je kan ze toch huren voor drie jaar met optie op verlenging?

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Voorlopige prognose volgens Spoorpro is 2024. En als gevolg van Covid – 19 moet je rekening houden met verder uitstel.

      1. Leo van Engeland schreef:

        En vergeet de toelichting op het Nederlandse net niet. Zul je zien rijden de talgos op Berlijn moet je toch nog overstappen in Bad Benthem.

        1. dries molenaar schreef:

          Dat zou wel mooi zijn, voor dit soort projecten is dat snel.
          Met de overige versnellingen zoals minder stoppen moet er dan toch meer te besparen zijn. Uit Berlijn kun je dan alle kanten op.

    2. Oscar schreef:

      “Geen locwissel in Bad Bentheim” wil nog niet zeggen: “geen stop in Bad Bentheim”.

      Pas als er elk uur een trein de grens overgaat (naast de al rijdende regionale trein), dan kan er een ICE-product aangeboden worden zonder stop en een IC-product met stop in Bad Bentheim.

  3. Stan schreef:

    Mooie locomotieven. Toch is het erg jammer dat niet is gekozen voor een symmetrische stijl. De railjets hebben namelijk al laten zien dat locomotieven niet altijd met de voorkant voorop rijden en dat zien zo’n asymmetrisch design er erg gek uit.

  4. Bert Sitters schreef:

    Dat asymmetrische design maakt mij niet zoveel uit. Als de loc’s maar goed presteren. Jammer dat we nog een aantal jaren moeten wachten, voordat de lange stop in Bad Bentheim verdwijnt.

    1. treingraag schreef:

      Loc wissel heeft wel wat, kun je even naar buiten. Locs bekijken of niksen in de frisse lucht. Alle trein emotie wordt geminimaliseerd met rijdende couveuses tbv snel, snel, snel. Gek dat er zoveel tevreden reizigers waren jaren 60 tot 2000 in toenmalig materieel. Ook daarna bij Alpenexpress en Autotrein alleen maar plezier in het beproefde spul. Ja, zelfs rechtop met 8en in oude zitcoupe snachts, no problem. Van mij mag de European Sleaper volgend jaar met alles behalve nieuw mat gaan rijden.

      1. treingraag schreef:

        Sleeper.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Haha, tja. We waren vroeger ook zeer tevreden met zwart/wit tv, en vervolgens met een ouderwets bakbeest in kleur. Voor de liefhebber is het leuk als het een bonte trein is, met allerlei verschillende soorten rijtuigen. Maar dan heb je het echt over de liefhebber, en niet over de doorsnee reiziger.

  5. Johan schreef:

    Je kunt wel zien dat NS in deze moeilijke tijden scherp op de uitgaven let. In Oostenrijk een NS-haak laten aanbrengen op tijdelijk, gehuurd materieel is natuurlijk een duidelijk voorbeeld van een hoogst-noodzakelijke uitgave.

    1. Ariën schreef:

      Voor zover ik weet was er nog meer nodig dan dat.
      Software update, en wat wijzigingen.

      Mogelijk was het besluit om de boel te bestickeren er al veel langer, en dat al in de levering was inbegrepen.

    2. Rww schreef:

      Ns heeft niks laten doen. Bestickering is onderdeel van het leasecontract. De leasemaatschappij heeft voor oostenrijk gekozen

    3. Albert J.P. schreef:

      Inzet voor de ICB is wel tijdelijk maar voor het Nederlandse deel van de Nightjet zullen de locs blijven.

  6. Arjan Krabbenbos schreef:

    Mooie kleuren van die Vectron -locomotieven. dat ze de komende jaren voo IC Berlijn worden ingezet (tot 2024) en voor de Nightjets straks tussen OOstenrijk en Nederland is weer een verrijking op het spoor. Deze kleurencombi doet me denken aan de laatste kleurstelling van de volgende serie VIRMs die thans gereviseerd worden. De huidige rijtuigen van de IC Berlijn zijn van binnen al enkele jaren omgetoverd tot een soort ICE interieur. Alleen voor mindervaliden en reizigers met fietsen of zware bagage zijn deze wit/rode wagens een moeilijke hindernis. Deuren zijn dan wel automatisch geworden, toch blijft het op en afstappen door de traptreetjes en duropening een probleem. Als straks vanaf 2024 lagevloer materieel deze oudere ‘bakken ‘mag aflossen , is er voor iedere reiziger een makkelijk op of afstap wat de snellere reistijd ook ten goede komt. Met het nieuwe Talgo- paradepaardje wordt de locomotiefwissel bij Bad Bentheim geschiedenis! Even dus nog genieten van de oudere meuk, met coupeetjes en open rijtuigen, straks een mooie en nieuwe treinsoort tussen Amsterdam en Berlijn en omgekeerd!

    1. Mark schreef:

      Ik ben persoonlijk in ieder geval blij dat de.oude berlijn trein weg gaat. Zelf reis ik graag 1ste klas op de lange afstanden, maar ik ben geen fan van de coupetjes in de 1ste klas. Geef mij maar gewoon een normaal rijtuig 1+2 ondeling (reis toch alleen)

      1. WS schreef:

        Dan merk je dat smaken kunnen verschillen! Ik vind ze heerlijk, die coupé’s in de eerste klasse. Rust, privacy, blik naar buiten voortreffelijk (in nieuwe treinen komen de stoelen [helaas!!!] niet vaak meer overeen met de ramen waardoor je tegen een wand zonder raam “kijkt”),minder overlast door bellende mensen en- last but not least- s’avonds de mogelijkheid het licht uit te doen om zo in de duisternis toch naar buiten te kijken. Dat vind ik bijvoorbeeld heerlijk in een slaapcoupé voor één of twee personen, om voor het slapen vanuit de donkere ruimte naar de voorbijtrekkende verlichte plaatsen, steden, huizen en stations te kijken.

        1. Bert Sitters schreef:

          Helaas kun je in het gedateerde eerste klas rijtuig van de huidige Berlijn-treinen nu juist slecht naar buiten kijken. Je moet echt naar voren hellen. De wandjes zijn zo dun, dat je kunt meegenieten van geluiden in de coupé naast je. Gelukkig zijn de meeste reizigers in de eerste klas rustig.

        2. Mark schreef:

          In ieder geval voor corona weinig privacy gehad in de coupetjes. Vrijwel altijd alle stoelen bezet voor lange tijd van de reis. (Tussen amsterdam en deventer valt het meestal wel mee)

        3. treingraag schreef:

          Hear, hear! Had ook zo’n blinde muur rechts in de Eurocity Munchen-Venetie, opgesloten met links een Oostenrijkse capo met grimmige tronie die ieder 06 gesprek afsloot met ‘dass hab ich geregelt’. Plaats 21, 22 2e klas, nooit nemen. Grossraumwagen! Meer EasyJet zonder uitzicht. Ach ja, Brenner stop poseerde goedlachse Indiase op balkon voor camera, reis compleet.

  7. Erno-Berk schreef:

    Gaat trouwens de NJ Amsterdam-Zürich aanstaande december nog van start? Dan kunnen de Vectrons ook op de NJ Amsterdam-Zürich ingezet worden.

    1. Ariën schreef:

      Laten we het hopen. Hopelijk nog eerder als het veilig kan.

    2. Hildebrand Treinreiziger.nl schreef:

      Dat is vooralsnog wel wat er gecommuniceerd is.

    3. Anoniem schreef:

      ik denk dat over die nachttrein pas in het najaar een beslissing genomen wordt.

  8. Treinfan oosten schreef:

    Zoek eens op concept ontwerp serie 1700 heeft deze ook wat van weg.

  9. Dave schreef:

    Ik geloof dat ik hem zondag al zag staan in Amsterdam.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat zou kunnen, hij reed maandagochtend vroeg van Amsterdam naar Bad Bentheim, dus hij zal op zijn minst zondag of eerder in Amsterdam zijn aangekomen.

Laat een antwoord achter aan Rww Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.