Met de trein op vakantie? Houd dan rekening met werkzaamheden

Deze zomer wordt er meer dan ooit gewerkt aan het spoor, merkt Treinreiziger.nl op. Van internationale samenhang is geen sprake en daardoor kan de hinder soms fors oplopen. Daarom een overzicht van de belangrijkste werkzaamheden, zodat je daar rekening mee kunt houden bij het plannen van je treinreis.

Alternatieve bestemmingen

“Werkzaamheden zijn er altijd, maar deze zomer veel meer dan we eerdere jaren hebben gezien”, zegt Hildebrand van Kuijeren, hoofdredacteur bij Treinreiziger.nl en eigenaar van Treinrondreis.nl. “Het gaat bovendien op veel plekken om langdurige werkzaamheden.” Een compleet overzicht van grote internationale werkzaamheden is er niet, maar Treinreiziger.nl heeft wel een poging gedaan om een aantal ingrijpende werkzaamheden op een rij te zetten. Met name wie in augustus naar Zwitserland wil, heeft grote kans om op hinder te stuiten.

Treinrondreis.nl heeft een aantal nieuwe reizen ontwikkeld, waar geen of beperkte hinder is van werkzaamheden. Zo biedt Treinrondreis.nl nu ook een treinvakantie aan naar Zuid-Frankrijk en een reis naar Boheems Zwitserland (Tsjechië). Ook mooi: een trein + boot-vakantie naar Zuid-Noorwegen. Toch liever naar Zwitserland of Italië? Dan kan dat nog steeds. “Wel zul je er misschien langer over doen, of is er geen directe trein. Maar we zijn er om reizigers te ondersteunen. Zo hebben we ook een noodlijn, zodat reizigers bij vertraging onze hulp kunnen inschakelen.”

Nederland

  • In Nederland zal de Intercity Amsterdam – Berlijn in de zomer grotendeels niet via Amersfoort rijden, vanwege werkzaamheden daar.
  • Vanaf 15 juni rijdt er vanaf Amsterdam geen directe trein meer naar Londen door werkzaamheden aan de terminal van Eurostar.

Duitsland

In Duitsland wordt volop gewerkt. Dat beperkt zich niet alleen tot deze zomer, want bij onze oosterburen moet er een kwaliteitsslag gemaakt worden op het spoor. Problemen aan de infrastructuur en met de treinen zijn nu schering en inslag, daarom wordt het spoor tot 2030 op tal van belangrijke routes vernieuwd. Deze zomer is er vooral veel hinder tussen Nederland en Zwitserland.

  • Vanaf 15 juli wordt gewerkt aan de hogesnelheidslijn Amsterdam – Frankfurt. ICE-treinen vanuit Nederland zullen niet verder rijden dan Keulen. Dat zal zeker een maand duren (16 juli t/m 16 augustus). Tussen Keulen en Frankfurt zullen er treinen langs de Rijn rijden. De extra reistijd bedraagt ongeveer een uur. Ook de treinen Keulen – Basel worden omgeleid. Eén detail: je kunt ze nog niet reserveren. De dienstregeling tussen Keulen en Frankfurt is helaas nog niet volledig bijgewerkt.
  • Vanaf 15 juli starten ook de werkzaamheden aan de zogenaamde Riedbahn (Frankfurt – Mannheim), die lopen in elk geval tot einde van de huidige dienstregeling, en ook in 2025 kan hier nog gewerkt worden. De reistijd Frankfurt – Mannheim neemt toe van normaal 38 minuten naar ruim een uur. De treinen Keulen – Basel worden omgeleid en rijden niet via Frankfurt. Een deel van de treinen wordt omgeleid en stopt niet in Mannheim.
  • Van 10 t/m 30 augustus wordt ook gewerkt aan het spoor tussen Karlsruhe en Baden-Baden. Daardoor rijden er tussen Frankfurt en Basel geen directe treinen, en is er deels sprake van treinvervangend busvervoer. Deze werkzaamheden vallen dus ook samen met de eerder genoemde werkzaamheden.
  • Van 27 juli t/m 6 september zijn er werkzaamheden rond Stuttgart. In die periode rijden er vanaf Stuttgart Hbf geen directe treinen naar Zwitserland. De treinen naar Zürich rijden wel vanuit Stuttgart, maar dan vanaf Stuttgart-Vaihingen.

Italië

  • Van 9 juni t/m 8 september zijn er werkzaamheden tussen Domodossola en Milaan. Daardoor rijden er vanaf Basel geen directe treinen naar Milaan. Eventueel kan er in Domodossola overgestapt worden op een bus naar Milaan.
  • Vanaf Zürich rijden er wel directe treinen naar Milaan, wel is het zo dat hier nog altijd hinder is door de vorig jaar ontspoorde goederentrein in de Gotthard basistunnel. Die treinen rijden wel, maar vaak via een langzamere route. De verwachting is dat er vanaf september weer meer reizigerstreinen door de tunnel kunnen rijden. Door de ontspoorde goederentrein rijden er ook nog altijd geen directe treinen tussen Frankfurt en Milaan.
  • Tussen juni en september zijn er ook werkzaamheden te verwachten tussen Tirano en Milaan. Deze werkzaamheden zijn nog niet verwerkt in de reisplanners.

Frankrijk & Luxemburg

  • In augustus, na de Olympische Spelen, zijn er werkzaamheden tussen België en Frankrijk, om precies te zijn van 12 t/m 29 augustus. De Eurostar doet er tussen Brussel en Parijs ongeveer een half uur langer over. De dienstregeling is aangepast. Doordat de reistijd langer is, rijden er ook minder treinen. Zo kan het voorkomen dat je drie uur moet wachten tussen de ene trein en de volgende (van 15:13 tot 18:13 uur bijvoorbeeld, van Brussel naar Parijs), terwijl er normaal elk uur een trein rijdt.
  • Door dezelfde werkzaamheden rijden er ook minder TGV-treinen die periode van en naar Brussel. Zo lijkt de TGV Brussel – Straatsburg niet te rijden (en in de andere richting maar één keer per dag).
  • Tussen Luxemburg en Frankrijk zijn er ook werkzaamheden. Van 12 augustus t/m 13 september rijden er geen treinen maar bussen tussen Luxemburg en Bettembourg. Er rijden ook geen TGV-treinen vanaf Luxemburg.
  • Tussen Parijs en Milaan is er nog altijd hinder van een aardverschuiving die vorige zomer plaatsvond. Er rijden inmiddels wel weer treinen, maar met deels treinvervangende bussen (St. Jean de Maurienne – Oulx).

Oost-Europa

  • Tussen Wenen en Bratislava zijn er langdurige werkzaamheden, die zijn al begonnen. De normaal uurlijkse directe trein van Wenen naar het hoofdstation van Bratislava rijdt niet. De hinder valt mee, want er rijden wel tot twee treinen per uur tussen tussen Wenen en Bratislava Petrzalka.
  • Voor de zomerperiode, vanaf 23/24 mei tot en met 13/14 juni zijn, er ingrijpende werkzaamheden tussen Roemenië en Hongarije. In die periode vertrekt de nachttrein Boekarest – Wenen al om 11:45 uur uit de Roemeense hoofdstad, en rijdt de trein via Orade.
  • Tot en met 2025 zijn er werkzaamheden rond Sofia Centraal in Bulgarije.

Scandinavië

  • Sinds 23 augustus 2023 is de spoorlijn Oslo – Trondheim deels gestremd vanwege een ingestorte brug. Er is een treinvervangende bus en deze wacht op de trein.
  • Narvik – Abisko is nog steeds gestremd als gevolg van een eerdere ontsporing, er rijden treinvervangende bussen.

Reageren op artikelen is tijdelijk uitgeschakeld. Er hebben zich enkele vrijwilligers gemeld voor een moderatieteam. We bekijken of we binnenkort (mei 2024) onder voorwaarden het reageren weer mogelijk kunnen maken.

This post was last modified on 28 april 2024 13:22

Share

Recent Posts

Treinkaartjes: Hoe duur is duur?

De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…

2 dagen terug

Onderzoek naar voordelig OV-kaartje

Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…

2 dagen terug

Zeeuws spoor straks testtraject: ‘bittere pil’

In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…

3 dagen terug

Vals alarm over dodelijk virus in ICE Hamburg

Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…

4 dagen terug

Toch in december tienminutensprinter tussen Rotterdam en Den Haag Centraal

  Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…

4 dagen terug

‘Nieuwe nachttreinen in 2025 in Nederland’

De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…

4 dagen terug