fbpx
Foto: Archief. (c) Bjorn Keith / shutterstock

De details van de dienstregeling 2023 op een rij, tot 20% minder treinen

Het personeelstekort bij NS kan veel meer impact hebben op de treindienst dan het bedrijf dinsdag liet weten. Dat schrijft SpoorPro op basis van goed geïnformeerde bronnen. Daarnaast toont de dienstregelingsaanvraag van NS aan dat er in 2023 substantieel minder treinen gaan rijden.

Te rooskleurig

In een reactie tegenover SpoorPro laat NS weten dat de treinuitval van 10 procent misschien net iets te “rooskleurig” is gecommuniceerd. Maar, zo stelt NS: “Wij gaan vooralsnog niet uit van een treinuitval van 20 procent. Zelf hebben we berekend dat wij met 10 procent minder treinen gaan rijden ten opzichte van 2019. Dat percentage kan binnen onze berekeningen oplopen tot 13 à 15 procent”.

Impact dienstregeling

Jarenlang maakte NS plannen om de dienstregeling in de toekomst fors uit te breiden. Ook voor 2023 waren er allerlei uitbreidingsplannen, maar door leveringsproblemen met de nieuwe intercitytreinen (ICNG) waren die al eerder uitgesteld. Nu blijkt dat er juist geschrapt moet worden.

  • De meeste spitstreinen worden geschrapt.
  • Op woensdag en vrijdag rijden er op enkele trajecten in de Randstad twee in plaats van vier intercity’s per uur in de spits.
  • In de daluren overdag en in de avonduren en in het weekend gaat de frequentie terug van vier intercity’s per uur naar twee intercity’s per uur.
  • Verlaging van de frequentie op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Breda en Rotterdam en in de avonduren en in het weekend ook tussen Amsterdam en Rotterdam.

Noord-Holland (Amsterdam / Haarlem – Alkmaar / Enkhuizen)

  • Op zaterdag en zondag rijden er twee in plaats van vier Intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal. De Intercity’s van en naar Nijmegen (serie 3000) blijven op dit traject rijden, de Intercity’s van en naar Maastricht (serie 800) rijden tot Amsterdam Centraal. Op werkdagen blijven ten noorden van Alkmaar in de spitsrichting twee extra treinen rijden van en naar Den Helder.
  • De spitstrein Alkmaar – Haarlem verdwijnt.
  • Van maandag tot en met donderdag rijden tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen alleen de drukste spitstreinen (serie 4500). Buiten die periode rijden de spitstreinen niet.
  • NS verlaagt in het weekend tussen Amsterdam Centraal en Uitgeest de frequentie van de Sprinter van vier naar twee keer per uur (serie 7400 rijdt niet, serie 4000 blijft rijden).
  • De Sprinter tussen Hoorn Kersenboogerd en Hoofddorp (serie 3300) rijdt in de avonduren en in het gehele weekend elk uur in plaats van elk half uur.

Dordrecht – Den Haag – Amsterdam/Lelystad

  • De tienminutentreinen tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam (serie 3200) en tussen Dordrecht en Rotterdam (serie 5200) – beide geïntroduceerd per dienstregeling 2022 – rijden de hele week niet meer.
  • De Intercity tussen Den Haag Centraal, Leiden Centraal, Haarlem en Amsterdam Centraal (serie 2100) rijdt alleen in de brede spitsturen op maandag, dinsdag en donderdag. Reizigers kunnen buiten die periode gebruik maken van de overige Intercity’s (twee keer per uur, met overstap in Leiden).
  • NS bekijkt of het mogelijk is om de Sprinter Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal (serie 4600) een kortere stop te Leiden Centraal te geven in de avonduren en het weekend, omdat er op die momenten minder treinen rijden.
  • De Intercity’s tussen Lelystad/Schiphol en Dordrecht rijden op werkdagen overdag tussen de spitsuren alleen tussen Dordrecht en Schiphol Airport (waar de trein gekoppeld is aan de Intercity richting Utrecht en Venlo). In het weekend en in de avonduren rijdt de trein niet.
  • De Intercity tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal rijdt niet op woensdag en vrijdag.
  • NS verlaagt de frequentie tussen Amsterdam Centraal en Haarlem van vier naar twee Sprinters per uur. De Sprinter Amsterdam Centraal – Haarlem – Alkmaar – Hoorn (serie 4800) blijft rijden, de Sprinter van en naar Zandvoort rijdt tot Haarlem. NS zoekt nog naar een optimalisatie van de aansluitingen in Haarlem van en naar Zandvoort.
  • De Sprinter tussen Almere Oostvaarders en Hoofddorp (serie 4300) rijdt in het weekend en op werkdagen in de avonduren niet meer tussen Almere Centrum en Almere Oostvaarders.
  • Tussen Amsterdam Centraal, Schiphol Airport en Hoofddorp verlaagt NS buiten de spitsuren de frequentie van vier naar twee Sprinters per uur. De Sprinter uit Zwolle (serie 4600) blijft buiten de spitsuren rijden.

Schiphol – Arnhem – Nijmegen – Dordrecht

De tienminutentrein tussen Arnhem en Schiphol (geïntroduceerd in dienstregeling 2022) rijdt niet, waardoor op werkdagen overdag vier Intercity’s per uur rijden. NS verlaagt in het weekend en in de avonduren de frequentie tussen Schiphol, Utrecht en Nijmegen van vier naar twee Intercity’s per uur. De intercity Schiphol – Nijmegen rijdt overdag tussen de spitsuren niet tussen Nijmegen en Arnhem.

NS verlaagt de frequentie van de Sprinters tussen Arnhem en Nijmegen buiten de spitsuren en in het weekend van vier naar twee keer per uur (serie 7600 blijft dan rijden).
In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht (serie 6600) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.

Van maandag tot en met donderdag blijven er twee aanvullende treinen per spits rijden tussen Oss en ’s-Hertogenbosch (serie 4400). Op de overige momenten vervallen de spitstreinen.

Amsterdam – Utrecht – Eindhoven

NS handhaaft de tienminutentrein op maandag tot en met donderdag om zo voldoende capaciteit te kunnen bieden. Op vrijdag, zaterdag en zondag schaalt NS terug naar vier treinen per uur met als gevolg dat de Intercity Enkhuizen – Heerlen (serie 3900) dan niet rijdt tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven, maar wel tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal en tussen Eindhoven en Heerlen.

Sprinters rond Utrecht

  • In het weekend rijdt de Sprinter tussen Utrecht Centraal, Hilversum en Hoofddorp (serie 5700) niet.
  • In de avonduren en in het weekend rijdt de Sprinter tussen Utrecht Centraal en Baarn (serie 5500) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.
  • Traject Amsterdam – Breukelen – Utrecht – Driebergen-Zeist – Veenendaal Centrum: NS blijft alleen in de spitsuren op werkdagen vier Sprinters per uur rijden tussen Amsterdam Centraal, Breukelen, Utrecht en Driebergen-Zeist. Buiten die momenten en trajecten rijden er twee Sprinters per uur (series 4000 en 7300).
  • Tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum verlaagt NS in de spitsuren de frequentie van zes naar vier treinen per uur.
  • Tussen Woerden en Leiden blijft de frequentie in de spitsuren op maandag tot en met donderdag vier keer per uur, maar aan de randen van de spits vervallen enkele ritten (’s ochtends één per richting en ’s avonds vier per richting)

Den Haag/Rotterdam – Utrecht – Amersfoort – Deventer/Harderwijk

  • Alleen in de spitsuren op maandag, dinsdag en donderdag blijven er vier Intercity’s per uur rijden tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Op de overige momenten rijden er twee Intercity’s per uur tussen Utrecht Centraal en Rotterdam Centraal (serie 500/600 blijft altijd rijden).
  • In de spits verlaagt NS de frequentie tussen Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle van vier naar twee Sprinters per uur.
  • Alleen in de spitsuren op maandag, dinsdag en donderdag blijven er vier Intercity’s per uur rijden tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.
  • Tussen Utrecht Centraal en Amersfoort Centraal verlaagt NS de frequentie van zes naar vier Intercity’s per uur.
  • Tussen Deventer en Amersfoort blijven in de spitsuren vier Intercity’s per uur rijden. De extra Intercity’s in de spits rijden na Amersfoort door naar Amsterdam Centraal (serie 1500) in plaats van Den Haag Centraal. Buiten de spitsuren rijden er twee Intercity’s per uur (aangevuld met de IC Berlijn).
  • De Sprinter Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle (serie 6800) blijft op maandag tot en met donderdag in de spitsuren rijden, buiten deze periode verlaagt NS op dit traject de frequentie van vier naar twee Sprinters per uur.
  • De spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk (serie 15600) rijden niet.

Intercity direct Amsterdam Centraal – Rotterdam Centraal – Breda

Op maandag tot en met vrijdag blijft de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam overdag vijf keer per uur rijden, in het weekend verlaagt NS de frequentie naar drie keer per uur. De binnenlandse Intercity direct-treinen rijden niet meer door naar Breda (de Intercity Brussel rijdt wel door).

Groningen – Assen

NS verlaagt in de spitsuren de frequentie tussen Groningen en Assen van vier naar twee Sprinters per uur (serie 6200 rijdt niet, serie 8100 blijft wel rijden).

Zuid-Nederland

  • De vier treinen per dag per richting tussen Dordrecht en Eindhoven (serie 1900) rijden niet meer.
  • NS verlaagt de frequentie tussen Weert en Tilburg Universiteit in het weekend van twee Sprinters per uur naar één Sprinter per uur (serie 6400).
  • In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen ‘s-Hertogenbosch en Deurne (serie 4400) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven rijden.

Kerstvakantie

Gedurende de kerstvakantie (van 24 december tot en met 8 januari) ligt de reizigersvraag fors lager. NS is voornemens om in die periode op werkdagen de frequentie de gehele dag te verlagen naar twee Intercity’s per uur. Op de trajecten tussen Arnhem Centraal, Schiphol Airport en Rotterdam Centraal, tussen Amersfoort Centraal en Gouda en tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven blijven vier Intercity’s per uur rijden.

1 januari

NS is daarnaast voornemens om op 1 januari de treindienst vanaf 10:00 uur op te starten, terwijl NS voorheen op Nieuwsjaardag als op een zondag reed. Het nachtnet tussen Rotterdam Centraal, Schiphol Airport, Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal zal op 1 januari vanaf 01:00 uur ’s nachts worden opgestart. Om de afvoer van de grotere feesten te faciliteren, zal het nachtnet ook stoppen op Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Sloterdijk. Het nachtnet start met een uurdienst, vanaf 05:00 uur verhoogt NS de frequentie naar twee keer per uur.

Bron: Adviesaanvraag Locov


97 gedachten aan “De details van de dienstregeling 2023 op een rij, tot 20% minder treinen”

  1. Paul schreef:

    Volledige kaalslag van het OV dus… Misschien moet dat hoofdnet toch maar opengebroken en openbaar aanbesteed worden. Hopelijk worden de snelwegen op termijn weer verbreed.

    1. Ricardo schreef:

      En waar zouden die partijen hun personeel vandaan moeten halen? Er is een enorm personeelstekort dat zich de komende periode echt niet zomaar gaat oplossen, een marktpartij het laten doen gaat daar niets aan veranderen.

      Snelwegen verbreden gaat ook niet meer zo snel gebeuren, met alle stikstof- en klimaatproblemen waar we wat mee moeten. En daar moeten we wat anders mee dan kop in het zand steken en wat vlaggen ondersteboven hangen.

      1. Bert schreef:

        Hoe krijg je de mens uit de trein?
        Niet zo moeilijk bij NS.
        Die mooie dienstregeling van de laatste jaren worden in een klap weg gevaagd. Geen goede aansluitingen en veel langer onderweg. Iedereen massaal de trein uit.
        Kunnen we weer in de auto ons eigen uitje bepalen/

      2. Rens schreef:

        Het personeelstekort is 8%, bijkomend probleem is dat het personeel zich om de haverklap ziek meldt (sabotage, net als destijds bij ProRai?).

      3. Ruud schreef:

        “Er is een enorm personeelstekort”

        Hoe dat op te lossen is? Nou vrij simpel!
        Hoe het personeelstekort gecreeerd wordt? Het hele belasting- en toeslagen stelsel werkt volledig ontwrichtend! Zodra je meer dan 20 a 28 uur werkt beetje afhankelijk van wat je per uur verdiend, levert elk uur extra werken nauwelijks extra netto salaris op.

        Ik heb mijn hele leven ca 40 uur per week gewerkt en inmiddels 36 uur. Daarmee werk ik pw zo’n beetje het langste van iedereen op mijn afdeling. Het is vrijwel onmogelijk nog mensen te krijgen die meer dan 32 uur willen werken, dat doen ze alleen nog als ze een huis willen kopen. Bijna iedereen werkt 32 of 28 uur en een eentje zelfs maar 20 uur.

        Als ik straks met pensioen zijn er twee mensen nodig om mijn uren op te vullen. Er staan tooltjes op internet waarmee je zo uitrekent dat je vanaf ca 24uur pw elke euro meer je maar na belasting ca 20 a 25c overhoudt.

        De jeugd is slim en niet gek en handig met internet. Ik zo als ik jong was hetzelde doen, nooit meer een hypotheek = 3 dagen werken! Huursubsidie, zorgtoeslag, allerlei vrijstellingen en nu ook energietoeslag. Alles komt netto binnen. Die 1300 euro netto energietoestag is gelijk aan 5200 euro bruto salaris voor een midden inkomen.

        Het personeelstekort is dus heel eenvoudig op te lossen: Zorg dat mensen meer verdienen als ze meer werken en niet dat je gemiddelde netto uurloon daalt hoe meer uren je werkt.

        1. Anoniem schreef:

          Leg eens uit 1300 E energietoeslag voor iemand op minimum, geen spaargeld kunnen opbouwen, werk vinden omdat jij te beroerd was om werk te verdelen, gelijk 5200 euros bruto is.
          Staaltje van fake news of dommigheid die alleen aangevoerd om op de armsten te vitten terwijl jij in de ratrace verneukt wordt door degene die iedere dag nog meer geld bij 90% van de Nederlanders bijeenharkt

        2. Ruud schreef:

          ???
          Gewoon stukje nog eens lezen en poging doen te begrijpen wat er staat?

          Onderbouwing: Zodat ook jij kan zien dat hierboven geen fake-news staat. Is gebaseerd op berekeningen van het NiBud dus wat mij betreft gewoon betrouwbaar:

          https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/extra-werken-doe-je-voor-de-fiscus/

          Door het ingewikkelde stelsel van belastingen en toeslagen zorgt meer werken soms amper voor een dikkere portemonnee. Doorrekeningen van budgetinstituut Nibud geven een ontluisterend beeld: van het extra verdiende brutoloon blijft soms maar 10 of 20% over.

          Nederland is kampioen deeltijdwerken en dat is niet voor niets. Vooral voor alleenstaande ouders die diverse toeslagen ontvangen, is meer werken niet zo aantrekkelijk. Als een moeder van twee kinderen met een sociale huurwoning van een jaarinkomen van 25.000 naar 40.000 euro zou gaan, bijvoorbeeld omdat ze in plaats van 20 uur 32 uur per week gaat werken, dan houdt ze daar op jaarbasis minder dan 3000 euro extra aan over.

          Oftewel: tegenover 60 procent meer uren werken, staat minder dan 10 procent extra koopkracht. “Als we willen dat mensen meer uren werken, moet dat simpelweg financieel aantrekkelijker worden”, zegt hoogleraar Arbeidsmarkt, Belastingen en Pensioenen Bastiaan Starink in de krant. “Mensen zeggen tegen elkaar dat je er toch niets van overhoudt. Dat je extra werkt voor de fiscus. Dat zou niet zo moeten zijn.”

          Aanvulling: Als van die “minder dan 3000 euro” die in dit voorbeeld overblijft van 15000 euro extra salaris ook de energietoeslag van 1300 nog af moet dan blijft er ca 1500 euro extra over = 10%.

        3. Anoniem schreef:

          De 25 urige werkweek met een leefbaar inkojen was in de jaren 70 reeds mogelijk.
          Rechtse ballen, reagan en consorten, milton friedman wilden niet dat alle mensen in vrijheid hun leven konden inrichten en kwamen met superrijken moeten rijker worden en dan druppelen wat kruimels naar zij de met een laag inlomem werken en dus niet de vrijheid yebben om hun leven in vrijheid in te richten. De voorvechters van friedman, reaganomics waren zijn vvd en cda en de andere rechtse extremisten in ons parlement ruud je bent de afgelopen 40 jaar gebrainwasht. Get a life of your own!

        4. Anoniem schreef:

          CDA en VVD beleid zorgde voor een dikkere portemonnee voor de rijksten, ruud.
          Ze verzuimden echter oplossingen aan te dragen voor het stikstofprobleem, huisvestingsprobleem, werkgelegenheidsprobleem, Openbaar Vervoerprobleem, fossiele energieproductie (slechts 5% van de stroomproductie duurzaam, hernieuwbaar) en het anders gaan leven minder produceren en consumeren vanwege de allesomvattende/overheersende klimaatcrisis. Ruud vul jij je beurs maar met munten, digitale cijfers terwijl de wereld op een onomkeerbare punt staat.

  2. Erno-Berk schreef:

    Sowieso lijkt mij verstandig dat het openbaar vervoer fors duurder moet gaan worden, alle soorten goedkope kaartjes in de daluren en het weekend moeten eruit om de vraag beter op het aanbod te laten aansluiten.

    Verder vraag ik mij af waarom er op sommige trajecten niet afgeweken kan worden van de concessievoorwaarden om ook in de daluren een uursdienst aan te bieden in plaats van een halfuursdienst, bijvoorbeeld op Arnhem-Ede of Roosendaal-Dordrecht om zo mogelijk ruimte te bieden voor meer treinen op drukke trajecten.

    Verder zou op bijvoorbeeld Roosendaal-Vlissingen en Zwolle-Leeuwarden 2x per uur een Intercity moeten rijden die op ieder station gaat stoppen. Dan kan de Sprinter op die trajecten er ook uit.

    1. Brabo schreef:

      Afwijken van de concessievoorwaarden is juridisch verboden. Dat is nu juist waarom het concessievoorwaarden heet. Andere bedrijven kunnen naar de rechter stappen als de opdrachtgever dat zou toestaan en ontbinding van de concessie eisen gevolgd door een aanbesteding.

      1. Erno-Berk schreef:

        Als er sprake is van een noodsituatie, zoals nu, moet je kunnen afwijken van de concessievoorwaarden. In de eerste coronagolf in het voorjaar van 2020 heeft er toch ook maar eenmaal per uur een Sprinter gereden tussen Arnhem en Ede en tussen Roosendaal en Dordrecht.

        1. Brabo schreef:

          In 2020 was er sprake van noodwetgeving, dat is nu niet het geval. NS is gewoon een verliesgevend bedrijf en dat is geen reden om de concessievoorwaarden te mogen ontduiken. Opnieuw aanbesteden dus.

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik zie daar absoluut geen reden toe. In het weekend en in de daluren zijn de meeste reizigers al terug, en die hebben nu al minder en kortere treinen, dan hoeft niet nog verder uitgekleed te worden.

      2. Realisme graag schreef:

        @erno
        Nee, dan moet je de concessie ontbinden net als bij Abellio in Duitsland is gebeurd. NS staat niet boven de wet.

      3. Ab Normaal schreef:

        Het “probleem” is dat de NS niet in de concessie heeft staan hoe vaak een trein moet rijden. Alleen dat alle stations door de weeks tenminste 2xpu en in het weekend tenminste 1xpu. Ze moeten er wel voor zorgen dat de treinen toereikend zijn voor het reizigersaanbod.
        Dus wat de NS doet is geheel conform concessie. Dat ze zich daarmee belachelijk maken is natuurlijk een ander verhaal.

        1. Otto schreef:

          @ab normaal
          Klopt. maar Erno wil ook doordeweeks overdag uurdiensten gaan rijden en dan voldoet het niet meer aan de concessievoorwaarden.

    2. CK schreef:

      De Intercity op Roosendaal-Vlissingen die niet een veredelde stoptrein is was onderdeel van het compensatiepakket voor het schrappen van de marinierskazerne in Vlissingen. Die verbinding schrappen zou gigantisch veel wantrouwen voeden in de gehele provincie Zeeland (en blijkbaar is een tolvrije Westerscheldetunnel nog net te duur).

      1. Erno-Berk schreef:

        En hoe vol zijn die treinen in Zeeland nu? Als je treinen in de Randstad moet schrappen, maar wel per se 3 treinen per uur in Zeeland moet gaan rijden, terwijl 2 treinen per uur ook voldoende is voor de reizigersvraag is dat gewoon ontzettend krom.

        1. CK schreef:

          Het gaat ook om snelheid: al die tussenstations slokken een berg tijd op als je met de trein van Middelburg naar bijvoorbeeld Den Haag wil.

        2. Anoniem schreef:

          Voor die derde trein krijgt NS extra geld uit een speciaal potje. Die wordt dus niet geschrapt.

    3. Baardstaart schreef:

      OV heeft ook een sociale functie voor diegene die geen auto mogen of kunnen rijden en het OV in Nederland is ook al relatief duur. Ik zie liever maatregelen om thuiswerken te bevorderen en waar mogelijk ook het autogebruik (Denk bijvoorbeeld goedkoop parkeer en bus/tram combo’s in grote steden.) om de overige capaciteit beschikbaar te houden voor de niet keuze reiziger. In dit scenario ga ik er vanuit dat de klimaatdoelen op geen enkele manier gehaald worden.

    4. Rudolf schreef:

      En men klaagt nu juist bij het spoor dat men nog steeds 20% minder reizigers heeft dan voor de corona-crisis. ‘t Lijkt mij verstandiger om op een heleboel trajecten geen conducteur meer op de trein et laten meereizen, want (de goeden niet te na gesproken en die zijn er ook) de meesten zitten toch maar op hun krent in de eerste klas of staan bij de machinist te praten, in plaats van plaatsbewijzen te controleren. Je zit soms twee in de trein en hebt dan nog geen conducteur gezien!

    5. Gothicdragons-travels schreef:

      Als de vervoerbewijzen duurder worden dan zouden een hoop reizigers niet meer kunnen reizen waardoor ze in de problemen kunnen komen. Ook zal de NS daar veel reizigers mee verliezen waardoor ze er financieel nog slechter voor komen te staan.

  3. Realisme graag schreef:

    Als je 20% schrapt is er eind dit jaar plotseling een fors personeelsoverschot.

    Ik krijg overigens de indruk dat dit vooral een poging is om poltiek Den Haag onder druk te zetten om meer subsidie te geven.

    1. Erno-Berk schreef:

      Ik denk niet zo snel dat er een personeelsoverschot ontstaat, alleen als er een soort 2008-crisis komt in het najaar, anders niet. Helaas, NS ziet in dat de situatie nu dermate ernstig is dat deze heftige ingrepen nodig zijn.

      1. Realisme graag schreef:

        Er is momenteel een kleine 10% personeel tekort, als je 20% schrapt houd je dus eind dit jaar personeel over te meer daar er op dit moment ook nog veel personeel in opleiding is. Eenvoudige rekenkunde.

      2. Baardstaart schreef:

        Die 2008 situatie komt er zeker aan. Ik denk dat 2023 een economisch rampjaar gaat worden. De vaste lasten gieren de pan uit terwijl het inkomen nauwelijks stijgt.

        1. Erno-Berk schreef:

          Een 2008-recessie 2.0 in 2023 lijkt mij zeer wenselijk. Dit betekent uiteindelijk het einde van het personeelstekort in vitale sectoren (helaas ook meer werkloosheid) en hopelijk ook een huizenmarkt die instort, zodat de huidige starters op de woningmarkt kunnen profiteren van lagere huizenprijzen. Het is toch bizar dat woningen die in 2016 voor € 160.000 over de toonbank gingen, nu € 275.000 waard zijn. Als een flinke recessie de woningwaarde van dit soort woningen weer doet kelderen van € 275.000 naar € 160.000 zijn een hoop starters geholpen.

    2. Annemiek schreef:

      Ik denk echt dat NS zich nu pas realiseert dat het water ze aan de lippen staat. Eerst lieten ze de boel maar een beetje voortkabbelen, omdat de overheid toch wel bijsprong. Waarom dan moeite doen om de forens terug de trein in te lokken? Waarom werk maken van de aangekondigde bezuiniging van 1,4 miljard?

      En dat betaalt zich nu uit. De tijd is op. Er is geen geld en personeel meer om de kerntaken uit te voeren. Ze hebben het gewoon verkloot! NS is aangeschoten wild. Als ze nu niet heel snel de boel op de rails krijgen, is het einde verhaal voor het bedrijf. En dan werkt het natuurlijk ook niet mee dat er niet op het personeel gerekend kan worden voor een oplossing van de problemen.

      1. Juriaan schreef:

        Onbegrijpelijk inderdaad dat de top zich nu pas. Realiseert dat het bedrijf keihard op een faillissement aanstuurt

        1. Baardstaart schreef:

          De oplossing is simpel. Alle sprinters naar de provincie en aan laten besteden en de IC’s naar de provinciale eindpunten. Zo komt de IC trein naar Groningen naar de provincie Groningen en de trein naar Enschede komt dan in handen in het concessie gebied van Gelderland/Overrijsel.

          Wil je in de toekomst in de randstad veel mensen met het OV vervoeren dan zou je het spoorwegnet daar moeten gaan metrofiseren, zoals er plannen lagen voor de sprinter Leiden – Dordrecht door RET als metro te laten rijden. De IC’s eindigen dan bij grote knooppunten aan de rand van de randstad waar de mensen op een randstad metronet kunnen overstappen. Denk aan stations Amsterdam CS, Utrecht en Dordrecht. Dit laatste plan kost wel geld en tijd, maar dan zorg je wel dat het OV in de randstad een hoge capaciteit heeft.

      2. Anoniem schreef:

        Werk je toevallig bij Arriva of een van de andere regionale vervoerders? Werkelijk bij elk bericht op deze site vind je wel een manier om NS in een kwaad daglicht te zetten, en voor wat? Het hoofdrailnet opbreken gaat echt niets helpen, dezelfde problemen zullen namelijk nog steeds bestaan als Arriva of een van de andere vervoerders het zou proberen. Enige verschil is dat alle opbrengst rechtstreeks naar de Deutsche Bahn of SNCF gaat in plaats van dat het in het Nederlandse spoorwegennet geïnvesteerd wordt. Daarnaast rijden deze vervoerders volledig op subsidies van de provincies en zodra er niks meer te halen valt zijn ze in geen velden of wegen meer te bekennen, zie bijvoorbeeld de mislukte aanbesteding van Amersfoort – Ede-Wageningen. Het personeelstekort is een landelijk probleem; Arriva in Limburg was recentelijk ook in het nieuws om dezelfde reden. Tevens wijst niets in de jaarverslagen van NS er op dat het bedrijf binnenkort falliet zou (kunnen) gaan, welke overigens gewoon online beschikbaar zijn op nsjaarverslag.nl. Daarnaast houd NS zich volledig aan de voorwaarden van de hoofdrailnetconcessie, tevens online te vinden. Grappig genoeg is Arriva Limburg het enige bedrijf die dat niet doet…

        1. Anoniem schreef:

          NS houdt zich aan de concessievoorwaarden omdat er nauwelijks eisen worden gesteld.

        2. Eef schreef:

          Het personeelstekort bij NS is eenvoudig op te lossen door eindelijk die overbodige conducteurs af te schaffen.

        3. Annemiek schreef:

          Ik ken de jaarcijfers van NS. Daaruit is vrij gemakkelijk af te leiden dat NS in de huidige vorm op jaarbasis een exploitatietekort heeft van ongeveer een half miljard euro.

          Ik ben ook niet zozeer voor het opbreken van de concessie voor het hoofdrailnet, maar meer voor het overdragen van de concessie in geheel (of in elk geval voor het intercityverkeer) aan een andere partij. Daarmee kun je direct alle bureaucratie het bedrijf uit zetten en kan er veel doelmatiger gewerkt worden. NS in de huidige vorm heeft immers alle kenmerken van een sociale werkplaats.

        4. Baardstaart schreef:

          Heb je weleens het verschil in kwaliteit gemerkt met reizen met de NS en reizen met de regiovervoerders. Ik vind de regiovervoerders stukken verzorgder. Ik vind zelf aanbesteden ook de beste optie.

        5. Baardstaart schreef:

          @Annemiek. Ik denk hier iets anders over. Ik denk dat OV prima of beter door de provincies en hun vervoersautoriteiten afgewerkt kan worden. Ik denk dat alle sprinters buiten de randstad beter aanbesteed kunnen worden en in de randstad komt alles in handen van Regio Amsterdam, Rotterdam/Den Haag en Utrecht. Ik denk dat uiteindelijk de sprinters in de randstad naar een metro-achtig iets omgebouwd moeten worden opdat ze in staat zijn grote groepen mensen snel en efficient te vervoeren.

          IC treinen worden door de rurale provincies van de eindhalte aangestuurd. Dus de trein naar Enschede valt onder de vervoers autoriteit van Gelderland/Overijssel.

    3. Rudy schreef:

      Er is nu een opeenstapeling van problemen:
      – de baby-boomers gaan allemaal met pensioen en moeten door kleinere generaties vervangen worden
      – Corona heeft in de vorm van long Covid een grote groep invaliden gveroorzaakt; deze mensen ontbreken op de arbeidsmarkt
      – fiscale maatregelen zorgen voor perfide prikkels met als gevolg dat deeltijd werken vaak voordeliger is
      – langdurige bezuinigingen op de overheid hebben overheidsbanen erg onaantrekkelijk gemaakt t.o.v. het bedrijfsleven

      Het probleem is dat dit alles zich tegelijk opstapelt en resuleert in een schreinend personeelsgebrek. Hier is helaas weinig meer aan te doen. Long Covid patiënten worden niet beter en baby’s kunnen niet met terugwerkende kracht geboren worden.

      Het gevolg is dat er structureel efficiënter gewerkt moet worden;
      – afschaffen conducteur
      – langere treinen
      – pieklasten in de spit schrappen
      – de dienstregeling aanpassen aan de beschikbaarheid van personeel; bijv. treinserie rijdt 8 of 16 uur per dag met resp. één of twee ploegen

      Kortom, wen er maar alvast aan.

    4. FyraFlop34 schreef:

      Nogmaals: NS ontvangt voor het hoofdrailnet geen directe subsidie. Deze dienstregeling is een blamage, een schande, een alles, maar het toont een capabel spoorbedrijf dat flink moet snoeien. Ik wil graag de voorstanders van de privatisering horen over wat voor voordeel het bedrijfsmodel van NS nu biedt. Een staatsbedrijf had nooit uit eigen beweging de dienstregeling zo uitgeknepen. De aantrekkelijkheid van de trein als werkelijk alternatief wordt zo volledig de grond in geboord. En het is niet zo dat NS per se meer geld nodig heeft om dit op te lossen: het gaat om de handjes die ze nodig hebben om het werk te doen. Die zijn er gewoon niet. 80% van de reizigers terug, met perspectief op groei zou voor geen enkel bedrijf een reden moeten zijn om hun product op deze manier onaantrekkelijker te maken. Op deze manier blijft ook een deel van de vloot werkloos aan de kant staan, wat een zonde zeg.

      1. Simon schreef:

        @ Fyraflop NS is nog steeds een staatsbedrijf.
        Een privaat bedrijf had de middelen niet gehad om uit angst voor concurrentie op het spoor zoveel materieel op de rails te brengen.
        Nu zit men met de gebakken peren.
        Van mij hoeft NS niet zo nodig geprivatiseerd te worden, wel gereorganiseerd, maar wanneer je zo’n privatiseringsproces start moet je het ook afmaken en niet als overheid ‘bedrijfje’ blijven spelen met NS zonder het echt verantwoordelijk te maken voor het eigen lot.
        U moet, volgens mij, met uw klacht echt bij de overheid zijn.

    5. FyraFlop34 schreef:

      Als je alles zo leest hoop je maar dat het bedoelt is als waarschuwingsschot voor de politiek. Dit is een scenario dat absoluut afgewend moet worden. Zoals hier al door velen wordt aangegeven is het geld, tijd en energie die in het programma PHS volkomen zinloos bij zon afschaling van de dienstregeling. Laten we hopen dat de wervingscampagne van NS aanslaat..
      Van een koploper in treinen gaan we rechtstreeks de middenmoot in zo.

      1. Simon schreef:

        Hoogfrequent spoor? Gelooft u daar echt in?
        Kijk eens hoe stroperig de invoer van een hogere bovenleidingspanning in ons land verloopt en de invoer van ERTMS.
        PHS is volgens mij een mooi verhaal om aanleg van meer sporen uit te stellen, zoals er zoveel wordt uitgesteld en vooruitgeschoven in dit land.
        Bovendien wordt het effect van verstoringen alleen maar erger en de mogelijkheid tot ingrijpen steeds beperkter.
        De tijd, energie en geld zijn natuurlijk niet zinloos, ze zijn goed voor het bruto binnenlands product. Veel mensen verdienen er geld mee.

  4. Tim schreef:

    Het is duidelijk dat dit niets met een personeelstekort te maken heeft maar met grote financiële problemen. NS zal de gewone tarieven niet fors willen verhogen om verder weglopen van reizigers te voorkomen en snijdt daarom liever in de uitgaven. Ik verwacht wel dat goedkope abonnementen en tickets zullen verdwijnen en dat er meer teruggaan naar betalen per kilometer.

    1. Anoniem schreef:

      Waarom zou dit iets met financiële problemen te maken hebben? Heb je hier ook een bron voor of roeptoeter je maar wat? De andere vervoerders hebben namelijk exact dezelfde problemen; Arriva in Limburg en Keolis in Overijssel laten ook regelmatig treinen uitvallen door personeelstekort. Allemaal terug te vinden in de vertrekstaten op treinposities.nl. Kortom, het personeelstekort is gewoon een landelijk probleem en dit zijn de uitwerkingen daarvan.

      1. Karel Geerts schreef:

        De totale kaalslag bij het sprintervervoer buiten de Randstad in 2023 is buiten alle acceptabele grenzen.

  5. Eef schreef:

    Per saldo valt de kaalslag vooral bij de ic-diensten tussen de spitsen op werkdagen en overal op zaterdagen. Op zich niet zo raar want daar zitten veel slecht bezette treinen.

    1. Michiel Kuis schreef:

      Toch is het een kaalslag. Breda krijgt bijvoorbeeld geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam CS en Schiphol. De overstappers vanuit Den Bosch en Tilburg op de HSL richting Amsterdam CS kunnen het mooi bekijken. De sprinter gaat richting Dordrecht gaat naar 1 x per uur. Dat is met recht een kaalslag.
      Het is wel degelijk een bezuiniging. Zei de directeur ook niet ‘dat dit niet de situatie is zoals in 2019’ toen we keken naar grote toenemen van reizigers?

  6. Job schreef:

    De duurste treinkaartjes van Europa en dan toch zo’n kaalslag. Lijkt mij een typisch geval van wanbeleid net als op Schiphol. Als NS het niet aan kan dan moeten ze het maar overlaten aan een andere vervoerder. Openbare aanbesteding lijkt me nu wel op z’n plaats. En er moet eindelijk eens werk gemaakt worden van treinen die zonder machinist en conducteur kunnen rijden, zijn we eindelijk ook van dat gestaak af. Nergens wordt er zoveel gestaakt als in het OV en bij KLM. En dat terwijl NS best een goede werkgever is met goede voorwaarden.

    1. Anoniem schreef:

      Zoveel gestaakt bij NS? Dit is de tweede staking sinds begin deze eeuw. (2019 pensioenen en nu dus)

    2. Srb schreef:

      Duurste treinkaartjes van Europa? Hahaha. Je hebt nog nooit last-minute de trein gepakt in Zwitserland of Groot-Brittanie, dat is wel duidelijk.

      1. Realisme graag schreef:

        In Zwitserland zijn de lonen ook twee keer zo hoog. In GB hangt het af wanneer je je kaartje koopt, als je dat vooraf doet is het weer goedkoper dan in Nederland. In de rest van de wereld is het goedkoper. Zelfs Japanse studenten hier schrikken zich rot als de ze prijzen van de trein hier zien.

        1. Anoniem schreef:

          Hoeveel mensen reizen daadwerkelijk op vol tarief? Een abonnement is met al een paar reizen per maand terugverdiend. Studenten en scholieren reizen gratis (of heel goedkoop met een jongerendagkaart), en een beetje redelijke werkgever vergoed (een deel) van de reiskosten voor pendelaars.

  7. Wim Lubbers schreef:

    Door extra capaciteit in de laatste 10-15 jaar is er enorm met de tijden geschoven. Zolang ze reden viel de overstapschade nog mee.
    Nu er, vooral in de weekends, treinen tussenuitvallen worden de aansluitingen rampzalig. We hebben er dit jaar al een voorproefje van gehad, maar het wordt nog erger. Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb.
    NS doet er goed aan om gewoon de oude dienstregeling van 2010 of zo erbij te pakken, en daar vervolgens wat correcties op loslaten.

    1. Eef schreef:

      Er wordt geschrapt in de bestaande dienstregeling en dat is natuurlijk nooit optimaal. NS schermt er nog mee dat er later misschien weer wordt opgeschaald maar de vraag hoe reëel dat is. Gebeurt dat niet dan zal er op den duur toch wel geoptimaliseerd worden hoop ik.

  8. Martin schreef:

    Mijn vaste trein (intercity Alkmaar-Haarlem) is in elk geval foetsie, met 18 minuten extra reistijd tot gevolg. De teloorgang van het ov gaat me vreselijk aan het hart. Ik zie ook geen lichtpuntjes, eerlijk gezegd.

    1. Juriaan schreef:

      Vervelend, maar als er geen geld meer is houdt het op.

    2. Mars schreef:

      Het schrappen van die treinserie vind ik ook onbegrijpelijk. Ik gebruik die trein nooit, maar kan mij goed voorstellen dat er veel mensen baat bij hebben. Laat die trein ook buiten de spits 1x/uur rijden. Helaas zit dat er voorlopig zeker niet in.

      1. Karel Geerts schreef:

        Ik hoorde wel van een kennis dat die treinen meestal heel matig bezet zijn.

        1. Martin schreef:

          Het hangt sterk van de rit af. De treinen in de ochtendspits zijn beduidend drukker dan die in de (bredere) avondspits, maar iedereen heeft inderdaad altijd wel een zitplaats. Ik vind het nog steeds buitengewoon jammer dat NS jaren geleden de populaire sneltrein Hoorn-Alkmaar-Haarlem-Leiden-Den Haag CS de nek heeft omgedraaid. Die was op alle trajectgedeelten altijd goed bezet en reed de hele dag.

  9. Mars schreef:

    1x/uur een IC-direct (IC Brussel) over de HSL tussen Rotterdam en Breda. Slechte keus!

    1. Brabo schreef:

      Alternatief? Iedereen uit de richting Eindhoven in Breda overstappen lijkt me nog veel onhandiger.

      1. Sven schreef:

        Alternatief? Laten ze nu dan echt werk maken van een nieuwe vervoerder op de HSL… Het excuus dat er geen plek meer is op het spoor gaat nu wel redelijk vallen lijkt mij.

    2. Otto schreef:

      Dat Dordrecht-Breda een groot deel van de week een uurdienst wordt lijkt me veel pijnlijker.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Het wordt steeds erger. Een paar jaar terug had je vanuit Limburg een cross-platform-overstap naar den haag via Dordrecht. De directe overstap is nu 12 minuten en in Breda kun je een eeuwigheid wachten op de sprinter naar Dordrecht. En die gaat nu ook nog eens 1 keer per uur.
        Heeft NS eigenlijk een ombudsman voor dit soort miskleunen? Want dan heb ik er nog wel een paar.

        1. Diederik schreef:

          Nu moet je in het weekend dus tussen Eindhoven en Breda met de sprinter, en kan dit nog maar eens in het uur

        2. Diederik schreef:

          Of wrs is het dan interessanter om over Utrecht te rijzen

  10. Diederik schreef:

    Ik mag wel hopen dat de goeie aansluiten dan wel weer terugkomen

    1. Diederik schreef:

      En dat de treinen korter stil gaan staat op stations

  11. Sjouke van der Meulen schreef:

    Er is zoveel energie gestoken in de 10-minuten treinen. Nu wordt dat terug gedraaid. Heeft men dat destijds niet overzien dat het niet haalbaar was door personeelstekort. Onnodige verspilling

    1. Tim schreef:

      PHS is inderdaad uitgedraaid op een schandalige verkwisting van belastinggeld. Peperduur en overbodig.

  12. Sgmm schreef:

    Als ik het goed begrijp dan rijden de icd treinen Amsterdam-Breda maar tot Rotterdam?En dien je daar met Ic verder naar Breda te reizen?Geld dat ook andersom?Dat is goed checken voordat je gaat reizen.

    1. Brabo schreef:

      Uiteraard geldt dat in beide richtingen.

  13. Anoniem schreef:

    Erno-Berk
    schreef:
    24 augustus 2022 om 14:36

    Sowieso lijkt mij verstandig dat het openbaar vervoer fors duurder moet gaan worden, alle soorten goedkope kaartjes in de daluren en het weekend moeten eruit om de vraag beter op het aanbod te laten aansluiten.”

    Helemaal maf ben jij. Zo jaag je nog veel meer de mensen de trein uit. Rijkeren pakken de auto weer en armere mensen kunnen dan echt nergens meer heen. Mag dus nooit gebeuren.
    @ Sgmm De IC Brussel rijdt wel door naar Breda en andersom verwacht ik ook.

  14. CK schreef:

    Ik neem aan dat er met deze ‘noodmaatregelen’ ook eens een einde gemaakt wordt aan de servicenorm van zeven rijtuigen, dan kan er op zijn minst met twaalf gereden worden op de meeste trajecten.

    1. Brabo schreef:

      Deze inkrimpingen hebben niet zoveel met persooneelstekort te maken maar vooral met geldtekort.

      1. Baardstaart schreef:

        Als dat waar is zal deze snoei actie nog meer reizigers wegjagen waarna er weer een snoeiactie volgt. Dit is dan geen goede zaak. Daarbij wordt het halen van welk klimaat doel dan ook volkomen onhaalbaar. Het enige positieve is dat we sinds de Corona veel vaker zijn gaan thuiswerken. Dat is ook meteen de oplossing voor het komende vervoersinfarct. (Immers er worden ook geen bredere snelwegen gemaakt om de toename van auto’s te faciliteren.)

  15. Mark schreef:

    Nog verder wordt er rondom Dordrecht uitgekleed. De tendens die ingezet is toen het HSL spoor oneigenlijk als een bypass voor Dordrecht gebruikt ging worden. Als deze uitwerking zo blijft dan ga ik mijn NS abonnement niet meer verlengen.

    1. Simon schreef:

      En ondertussen wordt de merwedelingelijn ook qua overstapmogelijkheden afgeknepen natuurlijk.
      Buitengewoon onrechtvaardig.

      1. Diederik schreef:

        Ik neem aan dat als IC vanaf Dordrecht weer elk kwartier rijd deze ook weer goed gaat aansluiten op de mll

        1. Diederik schreef:

          Ze hoeven niet bang te zijn dat de aansluiting in Geldermalsen verloren gaat, de trein moet sws 10 minuten wachten in Gorinchem, door die (gedeeltelijk) te verplaatsen naar de trein richting Geldermalsen kunnen ze vrijwel elke gewenste tijd aankomen in Geldermalsen

  16. Rol schreef:

    NSR heeft zichzelf opgehangen met het intruduceren en zeker met het handhaven van PHS. Het verlagen van frequenties nu is een, maar hoe alle aansluitingen komen te liggen, daar lees ik niets over. Ik vrees het ergste.

    1. Juriaan schreef:

      De diensregeling wordt niet veranderd maar van de zes intercity’s vallen er gewoon twee uit. Je krijgt dus een 10/20 ritme.

  17. Anoniem schreef:

    Minder IC op Breda -RTD, vreemd, RTD is toch geen eindpunt? Andersom wellicht.

  18. lezer schreef:

    1) we hebben geen personeelstekort in het algemeen, maar omdat we al teveel soorten andere inflatie hebben, waaronder geldpersinflatie, durven we geen looninflatie toe te laten zoals dat in de jaren ’60 makkelijk kon, in die tijd was de loongolf het ultieme teken van de welvaart die ook voor de gewone burger gekomen was.

    2) wellicht dat Treinreziger.nl bij NS kan informeren hoe het met de verloopcijfers zit, van HC’s. Wellicht heeft NS meer dan andere organisaties last van de wat hardere randen van de samenleving.

    3) ik hoop dat de overheid mensen toestaat om naar het werk te gaan, en om familie en partners te bezoeken: al is het maar voor mantelzorg. Ergo: nu de NS duidelijk een signaal heeft gegeven moeilijk te kunnen leveren zou ik graag willen dat (lagere) overheden het auto-ontmoedigingsbeleid opschorten.

    NB Ik zou nog een ander punt kunnen aanstippen maar dat laat ik even achterwege.

  19. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1)1. Vermindering treinen aanbod, verslechtering dervice product met o.a. afschaffing goedkope avtiekaarten, beperking reismogelijkheden anonnementen, minder lange treinen, late upstart 1 januari enzovoorts. Is hier niet sprake van een “neergaande spiraal” nu men bijna letterlijk het spoor bijster is geworden met een stern vrtdchraalde dienstregeling die nog moet worden goedgekeurd ?
    2. Wordt het kind niet met het badwater weggegooid na eerst jarenlang een opwaardering van het treinenaanbod te hebben gegeven ?
    3. Zal at straks geen “waterbed” situatie ontstaan als er minder treinen rijden en er meer autokilometers en auto’s gaan rijden? De autobranche spint er misschien garen bij als meer auto’s verkocht worden voor wie zich dat kan veroorloven.
    4. Door punt 3 is het milieu de dupe want niet led iedereen rijdt elektrisch.
    5. Door een slechtere NS dienstregeling zal het imago alleen maar toenemen en ook economische schade ontstaan als mensen moeilijker met het OV lees de trein evenementen kunnen bezoeken, winkelen, dagtrips maken, families bedoeld gaan.
    6. Minder treinen, het sneeuwbal effect en de mastschappelijke gevlogen zijn nog niet gesproken en uiteindelijk zijn er straks alleen maar verliezers als de consument de dupe wordt van een falend OV beleid.
    7. Wat zijn straks de gevolgen voor het aanvullend OV,gaan er dan ook minder trams en bussen rijden ik vrees haast van wel.
    8. Het wordt straks een hele kluif als je door Dr bomen het bos niet meer ziet om in Nederland de trein te nemen een bijna “paria achtig” vetvoersaanbod waar ik en velen met mij niet blij van worden, helaas pindakaas..

  20. Anoniem schreef:

    A.g.v. het gebruik van een mobieltje zijn er in Bovenstaande tekst helaas enkele typefoutjes ontstaan, waarvan akte .

  21. Kees Boer schreef:

    Niemand vind het leuk doch omtrent de voorgestelde beperkingen lijk ik me te kunnen vinden doch ik wil ook zeggen om te intercity’s te Wolverga laten stoppen zodat de pendel Leeuwarden – Meppel kan worden ingekort tot Heerenveen en de spitsintercity vanaf Deventer westwaarts mag ook worden uitgevoerd door de sprinterdoortrek vanuit Almelo/ Enschede

  22. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Van semi-metro netwerk naar “open luchtmuseum” netwerk, zo zou je de NS dienstregeling van 2023 kunnen samenvatten, alleen de treinenloop in Madurodam rijdt straks frequenter en dat zonder ,personeelstekorten.

    1. lezer schreef:

      Ik ga er vooralsnog niet teveel heisa van maken, maar zonde van de miljarden die de overheid via ProRail heeft geïnvesteerd in infra voor de 10-minuten-treinen. Laat ik als voorlichter en spindocter van de NS maar zeggen dat door de Corona en het thuiswerken etc. mobiliteit wat minder interessant is voor iedereen.

      En dat er een personeelstekort is (in plaats van een geldtekort), dat kan de NS aan honderden andere spindocters overlaten 😉

  23. Anoniem schreef:

    Waarom rijden er geen sprinters meer tussen Woerden en Utrecht??? Is dat blijvend? Dat is niet te doen voor mensen met kinderwagens en rolstoelen!!!

    1. Annemiek schreef:

      Die kritiek is natuurlijk ongegrond, aangezien de betreffende ritten worden uitgevoerd door sprintermaterieel met een gelijkvloerse instap.

  24. Jack Claeren schreef:

    Word de icng dan al in gebruik genomen?

    1. Simon schreef:

      Voor zover ik begrepen heb rijden ze voorlopig niet omdat er problemen met de software waren en na het ongeluk in Duitsland ook nog een constructiewijziging nodig is. Nog even geduld dus.

  25. Jimmy schreef:

    Ik heb ondertussen net een abonnement van 500 euro per maand afgesloten. Eigenlijk is het dus gewoon duurder geworden want ik kan nu minder reizen voor hetzelfde geld. Heb daar ook niks over gehoord van NS, niet eens een excuses helemaal niks.

    30 jaar met OV gereisd ondanks dat ik een lease auto kan krijgen via mijn werk. Maar dit is niet meer te doen, ik kan op deze manier niet meer betrouwbaar naar werk op en neer reizen dus ik ga over op de auto. Doet me echt verdriet want ik heb er altijd veel voor over gehad om mijn ecologische voetafdruk zo min mogelijk te houden.

    Ben echt zó teleurgesteld in dit klote bedrijf 🙁

  26. Ronald schreef:

    Ook wordt helaas de intercity Heerlen-Enkhuizen ingekort op vrijdag, zaterdag en zondag tot Eindhoven. Erg jammer

Laat een antwoord achter aan Rol Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.