fbpx
(c) ÖBB

Motie voor speciale songfestivaltreinen aangenomen

17 dec 2019 16:42

De bezoekers van het Eurovisiesongfestival dat volgend jaar in Rotterdam wordt gehouden, moeten volgens de Tweede Kamer zoveel mogelijk met de trein naar het evenement. Daarom moet het kabinet ervoor zorgen dat er zogenoemde songfestivaltreinen vanuit andere Europese landen naar de havenstad rijden.

Lekker met de Nachttrein

Een voorstel van D66 en GroenLinks daartoe is aangenomen. De partijen hopen zo een alternatief te kunnen bieden voor korte vluchten binnen Europa.”Verschillende festivals in Europa hebben al dergelijke treinen. Het is makkelijker en beter voor het klimaat dan met het vliegtuig gaan. Het is natuurlijk heel erg feestelijk om met een grote groep mensen de trein naar Nederland te pakken om hier het Songfestival te vieren”, zegt D66’er Rutger Schonis. Het Kamerlid suggereert dat de reizigers luidkeels Arcade van de Nederlandse Songfestival-winnaar Duncan Laurence zingen.

GroenLinks-politica Suzanne Kröger hoopt vooral dat ook ‘s nachts treinen zullen rijden. “Als er zoveel mensen naar Nederland komen voor een speciale gelegenheid als het Eurovisiesongfestival, dan moeten we zorgen dat mensen lekker met de nachttrein kunnen komen.”

ProRail

ProRail kwam eerder met het plan om extra directe treinen naar Rotterdam mogelijk te maken. De spoorbeheerder heeft een speciaal loket aangekondigd, waar vervoerders voor de gehele rit in Europa een treinpad kunnen aanvragen. Een soortgelijk loket bestaat al langer, de zogenoemde One Stop Shop. Die is echter vooral gericht op goederenvervoerders. ProRail gaf eerder aan te denken aan directe treinen naar bestemmingen als Barcelona, Milaan, Praag, Wenen en München. Maar ook Moskou en Stockholm.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven reageerde eerder positief op het idee van ProRail. “Op korte afstanden binnen Europa moet de trein voor reizigers niet alleen de meest duurzame, maar vooral de meest aantrekkelijke optie worden”, aldus de staatssecretaris.

Wat het kabinet gaat doen om de motie van GroenLinks en D66 te verwezenlijken is nog niet duidelijk.

Bron: ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Anoniem
4 jaren geleden

Moet dit nou echt door de landelijke politiek in den Haag geregeld moet worden?

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Door? Ze geven aan het graag te zien en iemand anders moet het gaan. Het is betrekkelijk kansloos om zo’n initiatief vanuit een bedrijf te nemen en dat dan voor mei nog rond te krijgen.
De tweede kamer had er beter wat budget voor aangeboden. Vanuit de Omroep of treinenboeren zal er niet veel beschikbaar zijn.

Het is nu nog de vraag wie er treinen kan en wil gaan laten rijden vanaf die locaties. De meeste kans heb je wellicht vanuit Wenen omdat men daar nog gewend is nachttreinen te laten rijden.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

lubjiana? Balkanvolk en wat Oostenrijk/Duitse fans kunnen dan ook onderweg instappen en was ooit nachttreinpad en meeting point EU spoorwegen.

Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wenen (Wien Hbf) is, voor zover ik weet, het meest internationale station van Europa = het station vanaf waar je het grootste aantal landen direct kunt bereizen. Van Polen tot Bosnië-Herzegovina en van Frankrijk tot Rusland.
Je zou kunnen zeggen: leg een nachttrein Rotterdam-Wenen in en Nederland is vanuit iets van 15 landen direct of met slechts één overstap bereikbaar.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Men gaat sowieso met nachttreinen op Brussel en Amsterdam rijden. Wellicht kunnen ze als oefening een ritje Rotterdam doen.

Peter
4 jaren geleden

Het is toch een TV ding? Daar hoef je toch niet met de trein heen? Gewoon thuis voor de buis met de zak/bak chips bij de hand zou ik zeggen. Vast Nog beter voor het milieu!

Wilhelm
4 jaren geleden

Goed initiatief. Tevens geeft de aandacht ervoor een extra bewustwording bij het publiek dat vliegen milieu-onvriendelijk is t.o.v. de trein. En daarmee gaat de poitiek worden beïnvloed dat vliegen eindelijk eens duurder moet worden.

@ Redactie: onder Treinkaartjes staat nog niet de meest recente aanbieding uit de Spoordeelwinkel verwerkt: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/campagnes/treinpakkers

Tijs
4 jaren geleden

Trein uit Moskou lijkt me lastig, men rijdt in Rusland op breedspoor. Je zou dan bij de Pools-Wit-Russische grens het onderstel van de rijtuigen en de loc moeten verwisselen. Dat gebeurt al wel bij de nachttrein Parijs-Moskou (https://www.youtube.com/watch?v=HLHOB5tMugI), maar het lijkt me lastig om dat voor een eenmalige rit te regelen.

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Tijs

Dan kan men beter in Parijs overstappen naar de thalys.

Arjan Krabbenbos
4 jaren geleden

Vanaf Hoek van Holland haven via Maassluis, Vlaardingen, Schiedam naar Rotterdam rechtstreeks per metro. Engelsen en misschien ook Ieren kunnen zo snel van boot op trein of omgekeerd. Hopelijk gaat de RET nog reclame metro’s inzetten en een mooie reclamefolders uitdelen bij metro, stations en via Internet. Bovendien kunnen artiesten en supporters die het festival bezoeken ook terecht in hotels tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Mar ook de horeca in deze regio en het strand en zelfs de Maasvlakte kunnen een enorme boost krijgen door dit komende evenement! Muziek verbroedert dus nu is het mooi om dit deel van Nederland goed onder de loep te nemen. Massale evenementen als deze moet je goed promoten vooral op een klimaatvriendelijke wijze. De trein,, metro en tram zijn voertuigen voor de massa du daar moeten de vervoersbedrijven goed op inspelen.
Zo voorkom je parkeer overlast in Rotterdam e.o. en een hoop files die over deze regionale (snel)wegen moeten verplaatsen!
Nederland is winnaar na 44 haar van het Eurovisie Songfestival geworden, dat is al een hele tijd geleden. In deze tijd is het ook sinds 44 jaar drukker geworden op de weg, maar hebben in die tussentijd wel mooie langere metro en tramlijnen in deze regio gerealiseerd! Dus wacht niet af en investeer in deze middelen! Mooie Nieuwjaarsgedachte voor komend jaar! Voor dat je het weet is het mei 2020!

Dries Molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Tja, jammer dat er op Zuid zo weinig treinstations zijn. Laat staan bij Ahoy`

Railhopper
4 jaren geleden

Benut ook de Betuwelijn waar ICE treinen op mogen rijden als extra trein tussen Duitsland en Rotterdam als op het reguliere spoor geen plaats is…

Ricardo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Railhopper

Dat gaat denk ik niet lukken, de ICE mag maar over een beperkt deel van de Betuweroute (Meteren-Elst), terwijl dat volgens mij niet de plek is waar de capaciteit een probleem is voor reizigerstreinen.

Dries Molenaar
4 jaren geleden

Nabij kan Thalys wellicht extra rijden. Een probleem is natuurlijk het extra materieel. Kan je eigenlijk een Franse TGV achter een ATB geschikte Thalys-TGV mee laten rijden? Idem kan uit Zuid-Duitsland of verder met ICE’s toegepast worden.
Eurostar vervoert graag een voetbalteam in een extra Velaro voor 600 passagiers. Dan willen ze ook een Eurosongfestivalstar laten rijden. In 2021 gaan ze al vijf keer rijden?
Met hulp DB kan er ook wel uit Kopenhagen en Berlijn volk aangevoerd worden.

Het wordt nog wat om al die treinen in Rotterdam te laten overnachten. Dat wordt de Kijfhoek?

Joep
4 jaren geleden

Symboolpolitiek. Typisch Haags divagedrag. Iets roepen over het milieu zonder er het budget bij te geven.

Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Joep

Geld speelt geen rol, tijd wel.

Eurovisienachttrein: mooi idee, maar te laat. Daar hadden ze in mei 2019, 1 dag na Duncan’s zege, mee moeten komen. Niet nu.

Tegen de tijd dat de treinen geregeld zijn, heeft de Eurovisie-fan zijn vliegtickets al lang geboekt. Sterker nog: een dag nadat de datum van het festival bekend was, was in vele Europese landen een vlucht naar Nederland voor dat weekend al boekbaar.

Oscar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Oscar

Correctie op mijzelf: nachttreinreis is weliswaar duurder dan vlucht, maar is een nachttreinreis ook duurder dan de optelsom van goedkope vlucht plus dure overnachting? Met de nachttrein hoef je immers za/zo na het festival niet in een (ongetwijfeld duur) onderkomen te verblijven.

Als het onderkomen annuleerbaar is, kan een switch van vliegtuig naar trein lonen, zelfs als de vlucht niet annuleerbaar meer is.

Bert Sitters
4 jaren geleden

Ooit stonden internationale treinen naar o.a. Kopenhagen, Berlin, Moskou, Muenchen, Innsbruck bij Hoek van Holland opgesteld, maar helaas rijden er geen treinen meer op de Hoekse lijn.
Wellicht kan naar de oude dienstregelingen van 30 jaar geleden gekeken worden.
Speciale Thalys tussen Marseile, Lyon, Charles de Gaulle en Rotterdam moet kunnen . De Sneeuw-Thalys rijdt dan niet meer en de Zon-Thaly komt pas later op de rails.

Peter
4 jaren geleden

Maar goed. Waar praten we eigenlijk over? Hoe weinig mensen? De capaciteit van Ahoy is < 25k. Maar Maastricht bood zich ook aan met < 13k. & dat was uiteindelijk de andere overgebleven kandidaat. Mogelijk was de capaciteit niet het doorslaggevend argument bij de keuze voor Rotjeknor? Wat stelt dat nou voor vergeleken met een voetbalwedstrijd? & dan zijn de vervoersstromen ook nog veel gerichter.

Cole
4 jaren geleden
Antwoord aan  Peter

Goede vraag. Krijgt elk deelnemend land na rato van het inwonertal kaartjes? Dus NL krijgt 15/750 miljoen x 25k = 500 kaartjes? En die 24500 toeschouwers uit Europa slapen bij Ahoy? Of in slaaptreinen op Kijfhoek? Of in een tentenkamp in het Kralingse bos?
We kunnen om te beginnen die 24500 een gratis 3 daagse OV-kaart geven voor heel NL zonder dalurenbeperking.

Bert Sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Cole

Geven? Laat ze maar betalen. Net zo als voor hun vliegtickets of benzine moeten betalen.