fbpx

Nachttrein Amsterdam – Zürich

Vanaf 12 december 2021 kun je na een periode van vijf jaar weer per nachttrein naar Zürich. Vanaf die datum vertrekt er dagelijks een slaaptrein naar Zwitserland. Tickets zijn momenteel al te koop via NS International. Treinreiziger biedt via Treinrondreis.nl pakketreizen aan voor de nieuwe verbinding.

Lig, zit en slaaprijtuigen

De trein bestaat uit acht zitrijtuigen, vier ligrijtuigen en twee slaaprijtuigen. De zitrijtuigen zijn precies dezelfde rijtuigen die ook overdag worden ingezet. Maar wat is precies het verschil tussen lig- en slaaprijtuigen? Om het kort te zeggen: slaaprijtuigen kun je zien als 1e klas slapen. In de slaaprijtuigen is er in elke coupé een eigen wasgelegenheid aanwezig. De bedden zijn bovendien zachter en kunnen ingeklapt worden tot stoelen. In het slaaprijtuig zijn er één (single), twee (double) of drie (T3) bedden per coupe. Deze zijn boven elkaar.

Ook in het ligrijtuig kun je prima slapen maar er zijn wel wat verschillen met het slaaprijtuig. Allereerst zijn er vier tot zes ligplekken per coupé. Per zijde zijn er twee of drie ligplekken boven elkaar. Voordat je gaat slapen, zit je op de bank, daarna kun je op dezelfde bank liggen. De banken zijn harder dan de bedden in het slaaprijtuig. Je kunt ervoor kiezen een coupé met iemand te delen of een eigen coupé te boeken. Vanwege corona worden de ligcoupés met zes ligplekken vooralsnog niet aangeboden.

Slaaprijtuig
Ligrijtuig van de inmiddels opgeheven City Night Line.

In zowel het ligrijtuig als slaaprijtuig is het ontbijt inbegrepen. Maar er is wel een verschil: in het slaaprijtuig is het ontbijt iets uitgebreider. In het ligrijtuig is één broodje met jam en koffie of thee inbegrepen.

Stedentrip of treinrondreis

De nachttrein is niet alleen handig voor een stedentrip naar Zürich, maar ook als je een rondreis door Zwitserland wilt maken. Via Treinrondreis.nl kun je diverse pakketreizen boeken, ook voor de nachttrein Amsterdam – Zürich, bijvoorbeeld de rondreis Zwitserse Bergen & Steden of de Stedentrip Zürich. Met de rondreis Zwitserse Bergen & Steden leg je mooie treinroutes af, zoals een deel van de route van de Glacier Express en optioneel een reis met de Bernina Express. Bij deze reis verblijf je in Filisur vlakbij het wereldberoemde Landwasserviaduct en overnacht je in de gezellige stad Luzern.

Als je kiest voor de Stedentrip naar Zürich kun je ook een dagtrip maken naar de grootste watervallen van Europa: de Rijnwaterval bij Schaffhausen.

Watervallen bij Schaffhausen
Bernina Express. Foto: (c) Rhätische Bahn

Dienstregeling nachttrein Amsterdam – Zürich

De nachttrein naar Zürich vertrekt normaal gesproken om 20:30 uur uit Amsterdam Centraal. Als er gewerkt wordt aan het spoor, kan dit ook twee minuten eerder zijn. Een half uurtje later vertrekt de trein uit Utrecht Centraal. Daarna zet de trein zich in beweging richting Arnhem, waar de trein rond 22 uur vertrekt. Er wordt meerdere periodes van het jaar gewerkt aan het spoor in Duitsland. Op die momenten rijdt de trein via Den Bosch, en vervalt de stop in Arnhem.

In Duitsland stopt de nachttrein naar Zürich ook enkele keren. Zo kunnen reizigers in Oberhausen, Duisburg, Düsseldorf of Keulen instappen. Daarna volgt er nog een stop in Bonn. Daarna zet de trein zich in beweging richting Zwitserland. In de vroege ochtend kan er nog in Duitsland worden uitgestapt in Offenburg en Freiburg. Om 6:11 uur bereikt de trein Basel Bad, en vervolgens om 6:20 uur Basel SBB. In Basel SBB staat de trein enige tijd stil, daarna zet de trein zich in beweging naar eindpunt Zürich. Volgens dienstregeling hoort de trein daar om 8:05 uur aan te komen.

Van Zürich naar Amsterdam zal de nachttrein om 21:59 uit Zürich Hauptbahnhof vertrekken. Een klein uur later komt de trein aan in Basel SBB, waar de trein twintig minuten stilstaat en vervolgens om 23:13 uur vertrekt. De trein bereikt Nederland om 7:51 uur. Dan wordt er gestopt te Arnhem, veertig minuten later volgt Utrecht Centraal, en rond kwart over negen eindigt de trein te Amsterdam Centraal.

ICE Amsterdam – Basel

Vanaf december 2021 kun je dus weer rechtstreeks met de nachttrein naar Zwitserland. De trein is een mooie aanvulling op de ICE Amsterdam – Basel. Wil je meer weten over de nachttrein naar Zürich? Hier een volledig overzicht over alle berichten die betrekking hebben op deze slaaptrein.

Wil je meer weten over treinreizen Zwitserland? Lees dan over de mooiste treinreizende steilste tandradbaan of over de trein naar de JungfraujochOok hebben we voor je tips verzameld over rondreizen door Zwitserland.

13 gedachten over “Nachttrein Amsterdam – Zürich”

  1. Marcelita schreef:

    Deze nachttrein zien we graag zsm komen! Zal ons veel tijd schelen! Dat was ook al zo met de CityNightLine, die helaas ophield te bestaan. Nu gloort er nieuwe hoop.

  2. Ch Koopman schreef:

    Goed dat de nachttrein Amsterdam – Zurich terug komt. Comfortabel, goedkoop (als je vroeg boekt) , van stadscentrum naar stadcentrum, geen uren “verlies” naar en op vliegvelden. Was een goede gebruiker van de vroegere CNL , helaas is die in dec 2016 opgeheven.

  3. Brabo schreef:

    Dit wordt interessant want ze zullen gelijke behandeling eisen met de gesubsidieerde nachttrein van de OBB. De staatssecretaris komt in een lastig parket.

    1. Otto schreef:

      Het gaat onder de vlag van NightJet. Het lijkt er op dat de Oostenrijkers definitief de geldkraan hebben ontdekt bij Stientje van I&M.

      1. Mohamed schreef:

        De trein schijnt vooralsnog geen speciale subsidie nodig te hebben omdat deze als nacht IC gaat rijden in Duitsland. Momenteel is er al een nacht ICE tussen het Ruhrgebied en Basel, dus ik neem aan dat die geschrapt gaat worden .

      2. Mohamed schreef:

        Deze trein schijnt vooralsnog geen speciale subsidie nodig te hebben omdat deze als nacht IC gaat rijden in Duitsland. Momenteel is er al een nacht ICE tussen het Ruhrgebied en Basel, dus ik neem aan dat die geschrapt gaat worden .

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          klopt

  4. Iqqe schreef:

    @Otto, de ÖBB zijn bezig in half Europa de nachttrein onder hun vlag van Nightjet nieuw leven in te blazen. Het gaat dus niet alleen -of zelfs maar zozeer- om Stientjes Geldkraan, maar een onderdeel van het beleid van ÖBB, dat er sinds 2017 op gegokt heeft, dat de nachttrein een toekomst heeft -nadat bijna alle West-Europese maatschappijen de nachttrein hadden afgestoten omdat ze het te duur vonden. De gok van ÖBB heft goed uitgepakt, waardoor ze overal op kunnen inspelen wat nachttreinen betreft. Voor hetzelfde geld had de gok faliekant verkeerd uitgepakt en zat ÖBB nu met een miljoenenstrop omdat zij in een bijna geheel nieuw wagenpark, aangevuld met afdankertjes van onder meer DB en CNL, hebben geïnvesteerd.
    De andere operators moeten maar bewijzen, dsat ze in staat zijn om een nachttrein te (willen) laten rijden -DB en SNCF gaven in elk geval niet thuis, anders hadden we nu nog de CNL en een nachttrein naar Frankrijk gehad

    1. Brabo schreef:

      Nachttreinenzijn geen doel op zich. Ik zie niet in waarom overheden die zonodig zouden moeten ondersteunen als de tarieven te laag zijn om ze kostendekkend te maken. Het is nu gesubsidieerd vakantievervoer voor een kleine groep hobbyisten.

      1. Amy schreef:

        Nachttreinen kunnen zeker potentie hebben hoor, maar je kan nu niet direct verwachten dat de mensen die nu met een budget airline op pad gaan direct zullen overstappen op een relatief langdurende treinreis. Maar dat zal van de zomer wel duidelijker worden als er meer gereist kan worden.

  5. Amy schreef:

    Jammer dat er (tot nu toe) geen brood wordt gezien in het aanhaken van een wagon voor auto’s. Het zou voor ons perfect zijn omdat we elektrisch rijden. Wanneer je wakker wordt al kn Zwitserland en vanaf daar verder Italië in.

    1. dries molenaar schreef:

      Veel dingen lijken simpel maar zijn dat in de uitvoering niet. Veel regelgeving en bange mensen maken vlot handelen onmogelijk.

  6. ton van keimpema schreef:

    wij zijn eens met de city night van Osnabrück (vanaf Amsterdam uit) naar Basel gereisd. Het was een nieuwe wagen met een split-level wat betreft slaapcoupes. We hadden ieder een koffer en een paar ski’s. De koffers konden krap in de coupe gepropt (gelukkig was er een harmonicadeur), de skis moesten mee in bed. De schoenen konden nog net onder bed. De wastafel was vervolgens niet te bereiken. Bagage kon verder nergens opgeslagen. Helaas dus niet geschikt voor reizigers met enige bagage.

Laat een antwoord achter aan Mohamed Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.