fbpx

Nieuwe dienstregeling: vooral meer treinen bij Arriva & lijnnummers

Dit weekend is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Bijzonder dit jaar: de meeste wijzigingen zijn niet bij NS, maar bij Arriva. Zo zijn er meer treinen gaan rijden op de lijnen Groningen – Leeuwarden, Groningen – Winschoten en in de spits Leeuwarden – Sneek.

Meer treinen

Tussen Leeuwarden en Sneek rijdt nu in de spits elk kwartier een trein, in plaats van elke 20 minuten. Tussen de Friese en Groningse provinciehoofdstad zijn er meer snelle treinen bijgekomen. Overdag rijdt er voortaan elk half uur een sneltrein. Het ene half uur wordt gestopt in Zuidhorn en Feanwâlden, het andere half uur in Buitenpost en Feanwâlden. De sneltreinen zijn ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. De stoptrein op zijn beurt is tot tien minuten versneld door verbeteringen in de infra.

Van Groningen naar Winschoten komen er in de brede spits sneltreinen bij. Deze gaan 1x per uur rijden en stoppen alleen te Groningen Europapark, Scheemda en Winschoten. De sneltreinen zijn 6 minuten sneller dan de stoptreinen. Door de introductie van de snelle spitstrein is Sappemeer Oost nu definitief gesloten. Voor reizigers betekent dit ruim een kilometer extra fietsen of lopen. Als de spoorlijn naar Duitsland is hersteld, moet de sneltrein gaan doorrijden naar Leer.

De wijzigingen maken deel uit van de nieuwe concessie, die nu is ingegaan. Arriva mag tot 2035 het vervoer verzorgen op de regionale spoorlijnen van Groningen en Friesland

Lijnnummers

Behalve meer treinen introduceert Arriva nu ook in Noord-Nederland lijnnummers. In Limburg hebben de treinen van Arriva al eerder een lijnnummer gekregen. Waar het in Limburg bij de introductie om S-nummers ging (S1 t/m S5), gaat het in Groningen en Friesland om RE en RS-nummers. RE staat voor RegioExpress (voorheen sneltrein) en RS voor RegioSprinter (voorheen stoptrein). Limburg heeft tegenwoordig de S-nummers ook vervangen door RE- en RS-nummers.

Eemshaven

De beoogde extra treinen naar de Eemshaven zijn tot nader bericht uitgesteld. De treinen blijven vooralsnog alleen rijden in aansluiting op de boot van en naar Borkum. De bedoeling was dat tot 20:00 uur alle treinen door zouden rijden naar het meest noordelijke station van Nederland. Arriva zegt dat er nu overleg is met de provincie Groningen en ProRail om te kijken of de dienstregeling later alsnog kan worden uitgebreid. De treinpaden om door te kunnen rijden naar de Eemshaven zijn al wel aangevraagd.

Nieuwe treinen

In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling dat ook de nieuwe trein Wink in dienst had moeten komen. Dat is uitgesteld. “Als gevolg van de situatie rondom corona stromen de Wink-treinen in het voorjaar 2021 in de dienstregeling in” legt de vervoerder uit. Door de huidige situatie zijn de treinen niet alleen later geleverd, maar ook zijn de verplichte toelatingsritten verschoven.

De gerenoveerde Spurt-treinen worden al wel ingezet. Die treinen tonen nu ook een drukte-indicator aan de buitenkant.

Apeldoorn – Winterswijk

De meeste wijzigingen in het spoorboekje van Arriva vinden plaats in Noord-Nederland. Toch zijn er ook wijzigingen elders in Nederland. Zo worden de stoptreinen Apeldoorn – Zutphen en Zutphen – Winterswijk in het weekend 1x per uur vervangen door een sneltrein Apeldoorn – Zutphen – Winterswijk. De kleine stations worden daardoor minder goed bediend en ook rijden de treinen straks minder goed gespreid. Voor doorgaande reizigers naar de Randstad ontstaat er echter een betere aansluiting.

Wijzigingen bij NS

Bij NS zijn er nauwelijks wijzigingen. Wel zijn de treintijden Utrecht – Baarn gewijzigd, en werden al eerder de treintijden van de Sprinters Utrecht – Tiel en Utrecht – Den Bosch een kwartier gedraaid. Een enkele trein Amsterdam – Berlijn wordt versneld. Op die momenten kunnen niet alle reguliere aansluitingen in Weesp geboden worden. Daarnaast rijden er op zondag minder Sprinters tussen Arnhem en Nijmegen en meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Zie ook het artikel: Dienstregeling 2021.

Elk jaar worden de gele vertrekborden (in jargon vertrekstaten) bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling gewijzigd. Fotograaf Stefan Verkerk was erbij.

Uitgelicht

40 gedachten over “Nieuwe dienstregeling: vooral meer treinen bij Arriva & lijnnummers”

  1. Arjan schreef:

    @redactie: “Overdag rijdt er voortaan elk uur een sneltrein. Het ene half uur wordt gestopt in Zuidhorn en Feanwâlden, het andere half uur in Buitenpost en Feanwâlden.” – Daar hoort natuurlijk “voortaan elk half uur een sneltrein” te staan.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Geen verassing dat dienstregeling amper gewijzigd is. Covid- 19 is bepalend. Het kabinet reageert op hoeveel besmettingen er zijn. En NS moet weer anticiperen op de overheid en Covid + 19.

    Pure overmacht. Verwacht pas op zijn vroegst weer in 2023 veranderingen in de dienstregeling.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Deze plannen zijn gemaakt voor covid19. Voor de dienstregeling van 2022 zijn er ambitieuze uitbreidingsplannen (tienminutentrein Den Haag – Schiphol – Nijmegen), maar mogelijk worden die uitgesteld.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Dat was bekend gemaakt in één van jouw topic. In verband met Covid – 19 tel ik voor het gemak 1 – 2 jaar bij op. Een grove schatting.

  3. Tonny schreef:

    RS staat voor regio sprinter? Ik zou als leek gokken dat dat de S van Sneltrein is. Lekker verwarrend! Sinds wanneer heeft Arriva sprinters?

    1. Anoniem schreef:

      In Limburg zijn er al heel lang RS treinen.

  4. Brabo schreef:

    De enige echte verbetering bij NS, de oplossing voor de vroegere belabberde dienstregeling van de sprinters tussen Den Bosch en Arnhem op zondagen wordt niet vermeld…

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Wat jammer dat de enige echte verbetering er niet in staat, waar je dan maar 1x in de week gebruik van kan maken. Maar in een completer overzicht staat ie wel: https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-2021-wat-wijzigt-er-in-europa/ Hier is de focus op Arriva, en inderdaad NS niet compleet. Maar ik kan hem met alle liefde toevoegen, zodat de enige echte verbetering er ook in staat.

  5. Richard schreef:

    Ook mooi zijn de gewijzigde vertrektijden van Bad Nieuweschans naar Groningen: tegenwoordig om .30 i.p.v. .18. Dit betekent dat je na de avondspits om 18.30 direct met korting de trein in kan duiken, in de oude situatie had je tot 19.18 moeten wachten.

    Ook mooi is het ‘s avonds twee uur kanger doorrijden in een halfuursdienst naar Delfzijl en Roodeschool. Helaas is dat nog een uurtje te vroeg als je uit Rotterdam komt; je zou dan voor 18.30 moeten vertrekken.

  6. Hanzeboog2012 schreef:

    NS directeur Marjan van Rintel zal vanavond op Op 1 (NPO) te gast zijn. Zal ongetwijfeld ook over de nieuwe dienstregeling gaan. En het effect van de coronavirus op de dienstregeling van NS en NS algemeen.

    De nieuwe NS directeur blijkt ook voorstander van de Lelylijn te zijn:

    https://www.dvhn.nl/groningen/President-directeur-NS-Marjan-Rintel-Wij-zijn-voorstander-van-de-Lelylijn-trein-moet-sneller-naar-het-Noorden-26288533.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik denk inderdaad vooral zal gaan over de effecten van het coronavirus en wellicht over de Lelylijn.

  7. Tim H schreef:

    Van die dienstregeling tussen Zutphen en Apeldoorn wordt je niet vrolijk. Het is zo rommelig dat je nu permanent de reisplanner bij de hand moet houden.

    1. erno-berk schreef:

      Zutphen en de Oostelijke Achterhoek krijgen toch wel een snellere verbinding met Apeldoorn (-17 voor de Oostelijke Achterhoek) en met Amersfoort en verder (-30 zelfs door betere aansluitingen). Dat vind ik wel positief. Als het straks weer mogelijk is (weer en corona) dan ga ik graag met de fiets in de trein naar Apeldoorn om daar rond te fietsen. Met de nieuwe dienstregeling geen overstap meer in Zutphen (lift naar beneden en vervolgens lift naar boven), enkel nog een overstap in Winterswijk waar het super overzichtelijk is. En 17 minuten minder reistijd. Ben blij dat Arriva de nieuwe opzet heeft doorgevoerd op zowel zaterdag als zondag. Nu enkel nog ‘s avonds een doorgaande sneltrein Winterswijk -> Apeldoorn aanbieden zonder overstap in Zutphen. Dit betekent dat er dan ‘s avonds ook een aansluiting Zutphen -> Amersfoort is in Apeldoorn, naast een aansluiting Amersfoort -> Zutphen.

  8. Papias schreef:

    Buitenkand moet met een “t” zijn 😉

  9. Jan schreef:

    Ik wil niet een zeurder zijn, maar eigenlijk is het oftewel “De sneltreinen doen er ongeveer tien minuten MINDER over dan de stoptreinEN”, oftwel “De sneltreinen ZIJN ongeveer tien minuten sneller dan de stoptreinEN”.

    Onbelangrijke details, maar merk het maar op

    1. Jan schreef:

      Tenzij natuurlijk de sneltreinen eigenlijk altijd even snel rijden als de stoptreinen, maar dan opeens tien minuten lang sneller rijden 😉

  10. Bert sitters schreef:

    Hoe lang zou een echte Intercity er over doen non stop tussen de twee grootste steden in het Hoge Noorden?

    1. Tim H schreef:

      Weinig, die bijna non-stop sneltrein naar Winschoten is ook maar 6 minuten sneller dan de stoptrein.

      1. Bert sitters schreef:

        Hoe hard rijdt die sneltrein naar Winschoten?

    2. RH&DR-fan schreef:

      De RegioExpress Groningen – Leeuwarden past qua snelheid goed in de categorie echte intercity. De RegioExpress Groningen – Leeuwarden heeft een gemiddelde van ca. 94 km/u, dat zit tussen de intercity Utrecht – Rotterdam (ca. 91 km/u) en de intercity Utrecht – Den Haag (ca. 97 km/u) in.

  11. Bert sitters schreef:

    Ik zat afgelopen zomer in de Arriva met als eindpunt Roodeschool. Na Uithuizenmeeden was ik de enige passagier. Volgens de meester is dat een normaal beeld. Alleen de treinen die doorrijden naar de Eemshaven trekken wat meer reizigers. Door deze verlenging is het station in Roodeschool zelf gesloten, maar is de halte nu ten noorden van de lintbebouwing.

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Ik heb ooit in Warffum gewoond, tot medio 2000. En inderdaad Roodeschool trekt amper reizigers. Het is is wat bekender omdat eindpunt spoorlijn is, maar er woont bijna niemand. Ok. 860 mensen. Maar het is een onbelangrijk dorpje.

      1. Bert sitters schreef:

        Mooie plek om te wonen. Grootste Wierde (kunstmatige heuvel) van Nederland. Interessant Openlucht museum Het Hoogeland. Even op de fiets naar Het Zielhoes bij de kleinste zeehaven van Nederland. Ik kom graag in deze omgeving.
        Warffum is gemakkelijk per trein bereikbaar.

    2. Karel Geerts schreef:

      Dat heb je altijd met uitlopers (zowel trein als bus). Tussen Souburg en Vlissingen en tussen Anna Paulowna en Den Helder idem dito. Overigens naar Roodeschool nog best behoorlijk wat scholieren vervoer

      Wel is het onbegrijpelijk dat Arriva die lijn naar de Eemshaven niet eindelijk eens gaat gebruiken voor de vele mensen die daar werken.

      1. Bert sitters schreef:

        @karel Geerts.
        Het station van Vlissingen is te ver van de stad af. Gebouwd voor passagiers van de ferry naar Engeland, maar er gaat al jaren geen ferry meer.
        Station Den Helder ligt te ver van de boot naar Texel. Je ziet dat station Harlingen-Haven wel redelijk wat treinpassagiers trekt.

      2. Annemiek schreef:

        De lijn naar de Eemshaven is onaantrekkelijk voor mensen die in de haven werken, omdat het station niet centraal ligt. In elk geval niet in de buurt waar de meeste mensen werken.

        1. Bert sitters schreef:

          @Annemeik. Er is daar voor het station wel een gigantisch parkeer terrein vol automobielen.

        2. Karel Geerts schreef:

          Forensen in de Eemshaven was anders wel een belangrijk argument om 30 miljoen voor deze lijn uit te geven waar nu twee keer per dag een trein rijdt.

        3. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          30 miljoen of 17,5 miljoen? Dat laatste is bij mijn weten eerder genoemd, waarvan 7,5 miljoen destijds toegezegd door minister schultz destijds. Men ging er vanuit, als ik het goed begreep, er veel woon- werkverkeer van en naar het eiland zou ontstaan/groeien.

        4. Annemiek schreef:

          @Bert Sitters. De parkeerplek is bestemd voor mensen die met de Borkumlijn naar het eiland varen. Het zijn veelal eilandbewoners die er gebruik van maken. Parkeren is ook niet gratis. Ik mee me te herinneren dat het 5 euro kost. Ik geloof per dag, niet per keer.

          In het Dagblad van het Noorden heb ik eens gelezen dat de eilandbewoners zielsgelukkig zijn met de trein. Als de brug over de Ems eindelijk klaar is, zou het mooi zijn als de trein van de Eemshaven rechtstreeks naar Leer gaat rijden.

          Ik rijd er, bij gunstige weersomstandigheden, wel eens naar de Eemshaven toe op de racefiets. Het deel waar het station ligt, is echt onaantrekkelijk voor mensen die er werken. Wie op Google Maps kijkt, zou denken dat wandelen eenvoudig kan, maar mensen moeten echt de weg volgen. Afsteken is niet mogelijk, tenzij je tot de knieën door de modder wilt. En een stadsfiets bij het station droppen kan wel, maar valt niet aan te raden. Het waait er altijd keihard of verschrikkelijk hard. Een oplossing zou zijn als werkgevers pendelbusjes zouden laten rijden die aansluiten op de trein, maar dat kan net zo goed vanuit Roodeschool.

    3. Rudy schreef:

      Er zijn ooit plannen geweest om de lijn naar Roodeschool te verlengen naar Delfzijl of Appingendam. Dit zou de rentabiliteit enorm verhogen omdat dan een rondje Grongingen Stad – Noord-Groningen – Groningen Stad mogelijk wordt. Een ringelijn zonder het eindpunt in Nergenshuizen effect is de ideale oplossing voor dode eindpunten waarbij de trein steeds leger wordt naarmate het eindpunt in zicht komt.

      Trouwens dit soort oplossingen zouden ook in steden mogelijk zijn met tram- en buslijnen.

      Denk ook bijvoorbeeld aan de reactivering van het miljoenenlijntje met Maastricht – Valkenburg – Heerlen – Kerkrade – Valkenburg – Maasrticht als rondje Zuid-Limburg.

      1. Bert sitters schreef:

        @Rudy. Er werken mensen in de Eemshaven die wonen in Appingedam-Delfzijl (vanaf 1 janauri a.s. vormen beide plaatsen, samen met Loppersum één gemeente; de nieuwe gemeente Eemsdelta) .

        1. Bert sitters schreef:

          Je kunt van station Eemsheven een soort station Winterswijk maken

  12. Bert sitters schreef:

    Het Arriva-treinennet zorgt wel dat het overgrote deel van de Ommelanders in Groningen op fietsafstand van een station woont.

  13. Sjouke van der Meulen schreef:

    In het noorden zijn we blij met de uitbreiding van de Arriva treinverbinding. Leeuwarden-Groningen 4x per uur. Met als laatst trein 00:51 uur. Toch beter dan Leeuwarden-Zwolle 9 ( 2x per uur)

  14. Frans Eekhout schreef:

    Meer treinen bij Arriva, een goede zaak en van harte gegund en dan te bedenken dat NS eertijds de noordelijke nevenlijnen bijna had willen opheffen omdat men er amper brood in zag en dat geldt voor meer plaatsen in Nederland. Het voorstel van Rudy om de mooie Miljoenenlijn die nu door de ZLSM bereden wordt is zo gek nog niet. Het spoor vanuit Kerkrade Centrum naar Simpelveld is door een hek afgesloten, er een soort van “tramlijn” maken is haaks op de doelstellingen van de stoomtrein maatschappij en zou weer met diesel treinen bereden moeten worden, van mij mag het, maar of er draagvlak is dat is de vraag. Arriva geeft aan oog te hebben voor goede verbindingen en frequenties op de nevenlijnen niet tegenstaande enkele problemen iets waarin NS het heeft laten afweten.
    Een beter kerstcadeau had men zich aldaar niet kunnen wensen en er op een Gezonde manier van genieten op zowel neven- als hoofdlijnen !

  15. Joost (MHW) schreef:

    Toch wonderbaarlijk dat treinverbindingen in dit krimpgebied uberhaput rendabeler kunnen zijn dan busverbindingen. Of is het slechts dankzij subsidie vanuit Holland?

    1. Bert Sitters schreef:

      @Joost (NHW)
      Zo langzamerhand verandert de samenstelling van de bevolking. Dankzij de nauwe spoorvertakkingen, de vele stations en de goede dienstregeling willen veel Stadjers nu graag als forens in de buurt van deze stations in het Ommeland wonen.
      De Blauwe Stad liep eerst voor geen meter, maar nu zit de verkoop van huizen in de lift. De Blauwe stad wordt door middel van de fietsbrug de Blauwe Loper (de langste fietsbrug van Europa) verbonden met Winschoten en het station.
      Schakel de rol van de provincie vooral niet uit. Verder: een spoorbaan met stations ligt er. Dat geeft zekerheid. Een buslijn kan wijzigen en weg is de gunstige woonplek.

  16. Frans Eekhout schreef:

    Kwestie van “imago” Joost, railvervoer straalt iets uit dat bussen hoe mooi en comfortabel ook zijn blijkbaar missen en daardoor soms meer intrek zijn bij de reiziger en misschien ook rendabeler zijn. Veel hangt o.a. af van het gebruikte materieel, de frequentie, de prijs van het vervoersbewijs en de bereikbaarheid tot de woon/werkgebieden en of er nog voldoende potentieel is om een treinverbinding te rechtvaardigen. Een bus kan dat ook hebben, maar steeds meer buslijnen gaan op veel plaatsen in het land “om” of langs de woonwijken heen en als er dan een treinstation in de buurt is en er gekozen kan worden neemt men de trein…

  17. Jesper schreef:

    NS heeft wel wat kleine wijzigingen doorgevoerd zoals de aansluitingen in Baarn is dacht ik ook verbeterd en op zondag rijden elk halfuur een stoptrein van Den Bosch via Oss naar Nijmegen. Maar verder is de dienstregeling in grote lijnen hetzelfde gebleven. Maar zou als ik beter weer kan gaan reizen na de totale lockdown best wel een Weekend Glij abonnement willen nemen. Of anders een Dal Glij voor in de wintermaanden.

Laat een antwoord achter aan Hildebrand, treinreiziger.nl Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.