fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

Nightjet dienstregeling Nederland – Oostenrijk bekend

10 apr 2020 12:01

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) heeft de dienstregeling voor de nachttrein Amsterdam – Innsbruck / Wenen uitgewerkt. Het is de bedoeling dat de Nightjet vanaf 13 december dagelijks om 19:38 uur gaat vertrekken uit Amsterdam Centraal naar Innsbruck en Wenen. Dat blijkt uit documenten die de Oostenrijkse toezichthouder Schienen Control heeft vrijgegeven.

Naar Oostenrijk

De nachttrein zal in Nederland ook stoppen in Utrecht (20:05) en Arnhem (20:37). Daarna zal de rit gaan richting Duisburg (21:28), Düsseldorf (21:41) en Keulen (22:17). Het treindeel naar Wenen rijdt via Linz (7:26) en komt rond kwart voor negen aan in de Oostenrijkse hoofdstad (8:47). Het deel naar Innsbruck wordt om 9:14 uur op de eindbestemming verwacht. Hoe laat de trein in München zal stoppen, staat niet in het document.

Vanuit Oostenrijk

In het document van Schienen Control staat ook de voorziene dienstregeling vanuit Oostenrijk naar Nederland. Zo zal de trein uit Innsbruck naar verwachting om 20:44 uur vertrekken, en vanuit Wenen om 20:13 uur. In Amsterdam wordt de trein net voor tien uur verwacht, om 9:58 uur. Een uur eerder komt de trein in Arnhem aan. Ook wordt er in Utrecht gestopt (9:31).

Dienstregeling nog niet definitief

De aanvraag toont de dienstregeling die de Oostenrijkse spoorwegen voor ogen heeft. De definitieve dienstregeling wordt op een later moment door de spoorbeheerders vastgesteld. Omdat de aanvraag in overleg met andere spoorwegmaatschappijen wordt opgesteld, komt de definitieve dienstregeling vaak exact overeen met de aangevraagde dienstregeling.

Corona

Overigens ook als de dienstregeling definitief is vastgesteld, is dat geen garantie dat een trein daadwerkelijk gaat rijden. Zo zijn de meeste Nightjet nachttreinen van de Oostenrijkse spoorwegen vanwege het Coronavirus momenteel uit de roulatie gehaald. Dat geldt ook voor de nachttrein Brussel / Düsseldorf – Wenen / Innsbruck. De treinen zijn vooralsnog t/m 25 juni opgeheven. In hoeverre de geplande introductie van de Nightjet Amsterdam – Wenen / Innsbruck wordt beïnvloed door de uitbraak van het Coronavirus is onduidelijk.

Wenen – Split

De Oostenrijkse toezichthouder heeft ook de beoogde dienstregelingen gepubliceerd van andere nieuwe internationale treindiensten. Zo is er een nachttrein Bratislava – Wenen – Zagreb – Split voorzien. Die trein moet in het zomerseizoen (18 juni – 11 september) twee keer in de week gaan rijden. Heen op dinsdag en vrijdag, terug op woensdag en zaterdag.

33 gedachten over “Nightjet dienstregeling Nederland – Oostenrijk bekend”

  1. Bert Sitters schreef:

    Komen er ook fietsplaatsen in beide delen van de trein?

    1. dries molenaar schreef:

      Zoals bekend, liever niet.

      1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

        Waarom liever niet? In nachttreinen zijn het echt plaatsen met reseeveringsplicht met een daarvoor aangepast rijtuig. Ze kunnen dus anders dan in reguliere treinen veel minder andere reizigers hinderen.

        1. Bert Sitters schreef:

          Ach het is mijnheer Molenaar maar. Zo als bekend is hij anti-fiets.

        2. Dries Molenaar schreef:

          Ik fiets genoeg. Maar ik zie liever geen fietsen in de trein. Vooral omdat het altijd ge-OH aanleiding is en fietsers zich aan geen enkele regel houden.

        3. Bert Sitters schreef:

          @mijnheer Molenaar. De meeste mensen die een fiets meenemen in de trein houden zich keurig aan de regels. Er zijn zeker ook fietsers die dat niet doen, maar dat geldt ook onder andere reizigers. Ge-OH bijvoorbeeld bij: schoenen op de bank, luidruchtig gedrag in een stiltecoupé, een stoel bezet houden door er een tas op te plaatsen, koffers tussen stoelen plaatsen zodat vier zitplaatsen niet gebruikt kunnen worden, winden laten, vies zitten eten, opmerkingen maken over medereizigers, handtastelijkheid, agressief gedrag.

          Ik zat een aantal jaren geleden in de IC naar Brussel. Er stonden twee dure racefietsen keurig op de aangewezen plaatsen. Op Schiphol stapte zelfs nog na het fluitsignaal vier reizigers in met joekels van hutkoffers, waarvoor ze waarschijnlijk dik extra hadden moeten betalen bij de airline. Het leek er duidelijk op dat het viertal zich flink tegoed had gedaan aan alcoholische versnaperingen tijdens de de vlucht. Een van de vier smeet de fietsen met een geschatte waarde van € 5000 weg van de fietsplaatsen. “Wij hebben deze plaatsen nodig voor onze koffers.” Uiteraard reageerden de eigenaren van de fietsen, met daarop scheldpartijen en dreigingen van het viertal. Andere passagiers bemoeiden zich ermee en de situatie liep uit de hand.

          Overigens heb ik in de CityNightLine nooit problemen met fietsen gezien. Fietsen moesten worden geplaatst in rekken bij het juiste nummer en deze werden niet uitgegeven als slaapplaatsen voor reizigers.

          Als u zich ergert aan fietsen in de trein, dan raad ik u aan om niet in te stappen door een toegang met een fietspictogram.

    2. Mark schreef:

      Dat mag ik toch aannemen. Nachttreinen zijn, naast veerboten, het ideale vervoermiddel naar/van een fietsvakantie. Fietsplaatsen worden gereserveerd, en je bent niet een hele dag reizen kwijt met tig overstappen en gerede kans op het missen van aansluitingen door vertragingen, treinuitval e.d. Om over het gedoe rond de volle fietsplekken in Nederlandse treinen nog maar te zwijgen.

  2. Joost schreef:

    Yes, eindelijk comfortabel met de trein naar de Kroatische eilanden. Aankomst in de ochtend in Split is geniaal voor aansluiting ferries. Twee nachttreinen achter elkaar met dag tussendoor in Wenen, geen slecht plan.

  3. Jeroen Komen schreef:

    Klinkt goed! Is al bekend wanneer tickets hievoor te koop zullen zijn?

  4. Iemand schreef:

    Deze dienstregeling laat wel zien hoe sloom de ICE is tussen Amsterdam en Keulen aangezien de nightjet sneller in Keulen is dan deze “hogesnelheids”trein.

    1. Gerben Vos schreef:

      Nou ja, niet sneller. Beide doen er 2:40 over, wat niet gek is aangezien er geen hogesnelheidstraject tussen zit.

    2. Dries Molenaar schreef:

      Het is inderdaad meer het idee dat de trein wel sneller zou kunnen rijden dan dat er feitelijk wat sneller gaat. Hij rijdt gewoon mee in de rij van andere treinen.

  5. Zwitserland-nachtreiziger schreef:

    Fijn dat de nachttrein terug komt nadat het management van de DB de nachttrein heeft “kapotgerekend”. En hopelijk komt er snel een verbinding naar het Zwitserse Zürich.

    Wil men nu ‘s nachts naar Zürich, dan moet dat via Hannover, of met de Flixbus, waar slapen niet lukt, men geradbraakt uit komt en het een verrassing is of jouw ruimbagage niet aan een ander is mee gegeven…

    1. Anoniem schreef:

      Beste Zwitserland nachtreiziger,

      De nachttrein uit Amsterdam reed met een treindeel munchen Zurich en werd onderweg gesplitst en samengevoegd met het treindeel uit Hamburg dus dit zo een goede mogelijkheid zijn.

    2. Anoniem schreef:

      Beste Zwitserland nachtreiziger,

      De nachttrein uit Amsterdam reed met een treindeel Munchen Zurich en werd onderweg gesplitst en samengevoegd met het treindeel uit Hamburg.

  6. Anoniem schreef:

    Nachttrein is geweldig. Heb goede ervaring vanuit Düsseldorf. Het zoeken van prijzen en mogelijkheden kan beter. Zou goedkoper moeten zijn dan vliegen, maar dat is een politieke zaak. Relaxter is het wel.

    1. Annemiek schreef:

      Volgens mij kunnen de voordeligste tickets voor deze trein qua prijs gewoon concurreren met het vliegtuig. Wie een voorkeur voor het reizen per trein heeft, hoeft dat voor de prijs niet te laten. Ik heb geen idee wat een politieke keuze daarop van invloed kan zijn.

      1. Gerard schreef:

        Daar geloof ik helemaal niets van, vliegen is (helaas) nog veel goedkoper dan welke trein dan ook. Heb ik al zeer vaak uitgezocht!

        1. Bert Sitters schreef:

          @Gerard Wat betaalde u voor een vlucht naar Berlijn?

  7. Rob Bakker schreef:

    Geweldig bericht idd..

  8. Scepticus schreef:

    Ach, de kans dat dit ueberhaupt gaat rijden, acht ik nihil, kijkend naar de wijze waarop de Europese mogendheden momenteel de volledige economie naar z’n grootje aan het helpen zijn en er op noodbevelen corona-dictaturen worden gegrondvest.

  9. Anoniem schreef:

    Een vakantie per trein begint al op het station en is veel duurzamer dan vliegen.
    Hopelijk komt er naast een verbinding naar Wenen en Innsbruck ook een verbinding naar het Zwitserse Zurich

    1. Martin schreef:

      “…en is veel duurzamer dan vliegen”. Dat lees ik vaak, altijd zonder enige onderbouwing. Hebt u een linkje naar een onderzoek die dat bevestigt? Ik hoor het graag. (Ben een overtuigde autoloze ov-reiziger, maar vlieg ook graag in anderhalf uur naar Wenen, in plaats van er een complete dag over te doen met de trein.)

      1. Rogier de Wit schreef:

        Wel, alle lange afstandstreinen in Duitsland én Oostenrijk rijden op groene stroom. Iden in Nederland: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/28/de-ns-rijdt-voor-100-procent-op-windstroom-11100865-a1564786

        1. Martin schreef:

          Eens en dank. Maar voor langeafstandstreinen is ook een zeer uitgebreide infrastructuur nodig, onder meer bestaande uit tien- tot honderdduizenden tonnen (in hoogovens vervaardigd) staal, plus een uitgebreide personele en IT-infrastructuur. En met name nachttreinen bestaan ook al weer uit veel staal en relatief weinig reizigers, terwijl het energieverbruik ook behoorlijk zal zijn. Het verbaast me altijd dat dergelijke aspecten kennelijk niet worden meegenomen in onderzoeken. Begrijp me niet verkeerd: ik zou het prachtig vinden als de trein het vliegtuig op milieugebied zou verslaan, maar ik wil niet dat uit hoofde van ‘de goede zaak’ dingen onder het tapijt worden geschoven.

        2. Simon schreef:

          @ Martin
          Ik hoor het argument over de infrastructuur die treinen nodig hebben steeds vaker. Een vals argument dat de luchtvaartbranche enthousiast gebruikt omdat vliegtuigen van het luchtruim gebruik maken en we dat niet als infrastructuur zien.
          De infrastructuur waar treinen gebruik van maken ligt er soms al 100 jaar en heeft alleen maar onderhoud nodig. Buitengewoon duurzaam zou ik zeggen.
          De infrastructuur waar vliegtuigen gebruik van maken is de lucht die we allemaal inademen, is een essentieel onderdeel van het leven op aarde en belangrijk voor ons klimaat. Dat daar geen prijskaartje aan hangt is niet terecht.
          De vervuiling van ons luchtruim bevindt zich nog in hetzelfde stadium waar eens de zeeën zich bevonden; iedereen dumpte er van alles in. Een situatie waar we dringend van af moeten.

        3. Martin schreef:

          @ Simon
          Ja, we moeten natuurlijk geen dingen zeggen/vragen stellen die de luchtvaartbranche in de kaart spelen… Het gaat kennelijk weer eens om een gevoel en niet om feiten en cijfers. Dat ‘alleen maar onderhoud’ waar je het over hebt, is uiteraard wel wat meer dan af en toe een likje verf. Om de zoveel jaar wordt de complete bovenbouw (sporen, dwarsliggers, ballast) vervangen, wat wel degelijk veel energie vergt. Maar dat mogen we dus kennelijk niet meenemen in berekeningen? Nee, ik werk niet bij KLM. Heb geen auto, geen kinderen en de thermostaat staat nooit hoger dan 17 graden. Maar het gejuich over nachttreinen (met een paar vreemden in een hokje niet slapen, geradbraakt aankomen en drie keer zoveel betalen) snap ik gewoon niet. Wie laat me zien dat die manier van reizen aanzienlijk milieuvriendelijker is dan met het vliegtuig?

        4. Simon schreef:

          @ Martin
          Ik kan u de STREAM studie naar transport emissies van alle modaliteiten van CE Delft aanbevelen. Daarin staat onder andere dat de CO2- emissie van de luchtvaart wel 4 tot 8 keer hoger is dan die van een trein. Zeker als u in aanmerking neemt dat een nachttrein vrij langzaam rijdt en dan heel weinig energie verbruikt.
          Verder hoeft u natuurlijk niet met een nachttrein te reizen, u kunt ook met de auto.
          Wanneer u met meerdere personen in een auto rijdt valt de uitstoot per persoon reuze mee ten opzichte van een vliegreis.

        5. Simon schreef:

          @ Martin
          Over het onderhoud van het spoor kan ik u nog zeggen dat spoorstaven en dwarsliggers gemiddeld 30 jaar meegaan. Ballast wordt meestal gereinigd en weer hergebruikt. Natuurlijk moet er ondertussen wat geslepen worden en gestopt, maar zo dramatisch als u het voorstelt is het allemaal echt niet.
          Zie documentatie van ProRail, openbaar toegankelijk.

  10. Anoniem schreef:

    Hopelijk komt er naast een verbinding naar Wenen en Innsbruck ook een verbinding naar het Zwitserse Zurich

  11. Frank schreef:

    De nachttrein is een prima manier om te reizen op anderhalve meter afstand van elkaar, tenminste als je niet meer dan twee reizigers toelaat per couchette. Dat kost wat, maar goedkoop reizen is nu toch voorbij. Het enige alternatief is de eigen auto. Geen enkele prijsvechter zal deze crisis overleven als deze zich niet rigoureus aanpassen aan de nieuwe situatie.

    1. Simon schreef:

      De couchette is toch ook te verhuren aan gezinnen?
      Daarvoor geldt de 1,5 meter regel niet.
      Het schoonmaken mag wel extra aandacht krijgen om overdracht van virussen tegen te gaan. Ook dat zal de prijs opdrijven.

  12. Thomas schreef:

    Ik neem dan aan dat de optie om je auto mee te nemen vanuit Dusseldorf komt te vervallen? Jammer want vond dat altijd wel een fijne optie i.v.m. de wintersport.

Laat een reactie achter aan Bert Sitters Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.