fbpx
Foto: (c) ÖBB/Harald Eisenberger

Nightjet: tickets, prijzen en meer praktische informatie

17 mei 2021 12:20

De Nightjet is de nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen. Op steeds meer trajecten rijden er Nightjet-slaaptreinen. Zo kun je vanaf 25 mei ook dagelijks met de nachttrein naar Wenen en Innsbruck. In dit artikel zetten we alle praktische informatie op een rij.

Waar rijdt de Nightjet?

Vanuit Nederland kun je gebruik maken van de Nightjet Amsterdam – Wenen. Deze trein heeft ook een deel met rijtuigen naar Innsbruck. De trein start te Amsterdam Centraal en stopt onderweg in Nederland ook te Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er zijn plannen om per 2022 ook een nachttrein Amsterdam – Zürich te introduceren. De bedoeling is om ook die trein onder de Nightjet-vlag te laten rijden.

Er zijn uiteraard ook tal van Nightjet-treinen die Nederland niet aan doen. Op onderstaande afbeelding zie je de huidige stand van het Nightjet-netwerk.

Wat moet ik weten voordat ik een treinticket ga boeken?

Bij de reguliere trein heb je in de regel keuze tussen de 1e en 2e klas. Bij de Nightjet zit dat anders. Er zijn zitrijtuigen, ligrijtuigen en slaaprijtuigen. We leggen je graag uit wat de verschillen zijn, en welk comfort je kunt verwachten.

Zitrijtuig

Het zal geen verrassing zijn, de zitrijtuigen bieden het minste comfort. De rijtuigen bestaan uit coupés waarin zes personen kunnen zitten. Als je kiest voor het zitrijtuig, betaal je het minst. Er zijn dan al tickets verkrijgbaar vanaf € 29. Je krijgt geen ontbijt in de ochtend. Er zijn alleen 2e klas zitplaatsen in de trein. In de regel is er een stopcontact aanwezig om bijvoorbeeld je telefoon op te laden.

Ligrijtuig (couchettes)

Wil je kunnen liggen, maar toch niet de hoofdprijs betalen? Dan zijn de couchettes in het ligrijtuig een goede keus. Er zijn normaal gesproken couchettes voor vier en voor zes personen (lig 4 en lig 6). Tijdens de covid-crisis wordt lig 6 in principe niet aangeboden. Als je kiest voor lig 4, slaap je met z’n tweeën boven elkaar. Bij lig 6 slaap je met drie mensen boven elkaar.

Je kunt kiezen voor een privé ligcoupé of een plek in een gedeelde couchette. In een privécoupe is er plek voor een tot drie volwassenen en maximaal vijf kinderen (tot en met 14 jaar). Als je kiest voor een gedeelde coupé: je kunt als vrouw kiezen kiezen om de cabine alleen te delen met andere vrouwen.

Er zijn dekens, lakens en kussens aanwezig bij elke ligplek. In je coupé heb je geen wasgelegenheid en geen wc maar die voorzieningen zijn wel in het rijtuig. Die deel je met de overige reizigers. De compartimenten zijn van binnen afsluitbaar. In de ochtend krijg je een klein ontbijt met koffie/thee, een broodje en boter en jam. Daarnaast is een flesje mineraalwater inbegrepen. De couchettes zijn erg compact, er is beperkt ruimte voor bagage. Die kun je kwijt onder de onderste banken. Ook boven het gangpad is er bagageruimte.

Slaaprijtuig

Het meeste comfort vind je in het slaaprijtuig. Er zijn slaapcabines met een, twee of drie bedden. Als er meerdere bedden zijn, zijn die boven elkaar. De bedden zijn minder hard dan in het slaaprijtuig en je kunt op meer service rekenen. Een deel van de coupés heeft een eigen wc en douche, deze worden aangeduid als ‘Deluxe’. De standaardcoupés hebben geen douche, maar wel een wasgelegenheid in de cabine.

Ook de coupés in het slaaprijtuig zijn compact en efficiënt ingericht. Uiteraard zijn er ook nu dekens, lakens en kussens aanwezig. Het ontbijt (à la carte) in het slaaprijtuig is uitgebreider dan in het ligrijtuig. Je warme drank (koffie/thee) mag je gratis bijvullen.

Eigenlijk kun je slapen in het slaaprijtuig zien als eerste klas slapen. Ook bij het slaaprijtuig kun je trouwens kiezen uit een gedeelde of een privé cabine. Een bed heeft het formaat van 190 x 75 cm. Op het moment dat je niet slaapt zijn de bedden om te bouwen tot stoelen.

Wat kost een ticket voor de Nightjet-nachttrein?

SparNight-tarieven

De goedkoopste tarieven zijn zogenoemde SparNight-tarieven. Bij deze tarieven is wijzigen of annuleren niet mogelijk. De voordeligste SparNight-tarieven zijn beperkt beschikbaar, en op sommige dagen helemaal niet. Als het goedkoopste SparNight tarief is uitverkocht, betaal je meer.

Comfort-tarieven

Wil je meer flexibiliteit? Of zijn er geen SparNight-tarieven? Dan kom je uit op de Comfort-tarieven. Dan kun je tot vijftien dagen voor vertrek kosteloos wijzigen en annuleren. Daarna is annuleren / wijzigen mogelijk tegen 50% van de ticketprijs (met een minimum van € 15). Dat kan tot en met een dag voor vertrek. Op de dag van vertrek is wijzigen of annuleren niet meer mogelijk.

Toeslagtarieven

Heb je al een ticket, bijvoorbeeld een Interrail pas? Dan hoef je alleen de toeslag (aufpreis) te betalen voor de gewenste accommodatie. Ook kinderen t/m veertien jaar betalen een vergelijkbaar tarief als de aufprijs. Tenzij je voor een privécoupé kiest. Als je kiest voor een privécoupe betreft het een vaste prijs en hoef je niet voor de kinderen bij te betalen.

Overzicht tarieven

Prijzen per persoon / bed. Geldig voor Amsterdam – Wenen en Amsterdam – München – Innsbrück. Voor andere Nightjet-verbindingen gelden vergelijkbare of goedkopere tarieven.

SparNight v.a.ComfortAufpreis
Zitplaats€ 29,90€ 109€ 14
Lig 6€ 49,90€ 129€ 34
Lig 4€ 59,90€ 139€ 44
Slaap 3 (T3)€ 89,90€ 169€ 74
Double€ 109,90€ 189€ 94
Single€ 159,90€ 239€ 144
Slaap 3 Deluxe€ 109,90€ 189€ 94
Double Deluxe€ 129,90€ 209€ 114
Single Deluxe€ 179,90€ 259€ 164

Andere tarieven

  • Wil je een privé ligcoupé? Dan betaal je € 239. Die prijs is geldig voor maximaal drie volwassenen en tot vijf kinderen.
  • Wil je een eigen coupé in het zitrijtuig? Dan betaal je € 119. Die is geldig voor maximaal drie reizigers.
  • Als je een eigen coupé in het slaaprijtuig wilt, zijn er geen speciale tarieven. Kies een compartiment met het aantal bedden dat je nodig hebt. Reis je samen, dan betaal je bijvoorbeeld € 378 voor een eigen tweepersoonscabine op basis van het comfort-tarief.
  • Wil je per binnenlandse trein naar Amsterdam, Utrecht of Arnhem reizen? Dat kan tegen een toeslag van € 9 per persoon, vanaf elk station in Nederland.

Wanneer start de verkoop?

Nightjet-tickets zijn vanaf 180 dagen voor vertrek verkrijgbaar. Bij reisdata die na de jaarlijkse wissel van de dienstregeling liggen (half december), kunnen kortere boekingsperiodes van toepassing zijn. Ook bij werkzaamheden kan het voorkomen dat de verkoop later van start gaat.

Waar kan ik een treinticket kopen?

  • Online bij NS International en oebb.at.
  • Het transfertarief van € 9 van Amsterdam, Utrecht of Arnhem naar elk station in Nederland is niet online boekbaar. Dit is wel te boeken via [email protected] Er wordt dan wel € 15 boekingskosten in rekening gebracht.

Wat is de dienstregeling van de Nightjet?

Alle foto’s in dit artikel zijn afkomstig van de ÖBB, gemaakt door Harald Eisenberger.

Veel gestelde vragen over de Nightjet

17 gedachten over “Nightjet: tickets, prijzen en meer praktische informatie”

  1. Zwitserlandreiziger schreef:

    Erg jammer dat de NightJet niet de Courgette-rijtuigen heeft overgenomen van de CNL met de verstelbare vliegtuigstoelen. In die rijtuigen kon je voor een ticketprijs van Eur 29,- echt slapen en uitgerust aankomen. In de zitrijtuigen van de NightJet lukt mij dat niet.

    De concurrentiepositie met de Flixbus waar men overigens sowieso half gaar en geradbraakt uit komt verliest men hierbij. Enige voordel is dat je bagage bij de NightJet veilig is en bij Flixbus niet.

    Vliegen is voor mij geen optie, want de aansluitende reizen passen voor mij niet in de planning en qua kosten komt vliegen daardoor als duurste optie uit. Nog los van de milieu-bezwaren.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ja, dat reden niet als couchette, maar als zitrijtuig, volgens experts waren ze aan het einde van hun levensduur.

  2. Peter schreef:

    Kleine toevoeging, De 1e week vanwege werkzaamheden rijdt ie tot ‘s-Hertogenbosch aldus de NS.

  3. Diederik schreef:

    En kan mijn fiets ook mee?

    1. Bernard schreef:

      Nee, niet op de Nightjet vanuit Nederland: https://www.nightjet.com/en/angebote/fahrradmitnahme

  4. Bart schreef:

    Ik zie ‘aufprijs’ als toeslag bij gebruik interrail. Maar is de aufprijs niet verschillend bij – of bepaalde cabines wel of niet boekbaar bij – een interrail 2e of 1e klasse? Lijkt mij dat daar wel verschil in wordt gemaakt anders heeft interrail 1e klasse weinig toegevoegde waarde?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Voor de Nightjet wordt heel de trein als 2e klas gerekend, wat betreft toeslagen. Maar overdag reis je natuurlijk wel echt 1e klas. In mijn opinie is de nachttrein in combinatie met Interrail sowieso minder verstandig, omdat je maar iets minder betaalt dan ticketprijs

      1. Johan schreef:

        Als je die reisdag toch al nodig hebt voor andere ritten, is ook een klein prijsverschil een voordeel.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Daar heb je gelijk in.

  5. Ger Nijman schreef:

    1. Hartelijk dank voor deze nuttige informatie. Bij spoorwegen is reizigersinformatie vaak een zwak punt; ze zouden aan dit artikel desgewenst een voorbeeld kunnen nemen.

    2. Vraag aan Hildebrand: kan een fiets wel mee vanaf bijvoorbeeld Düsseldorf? De ÖBB zegt dat het wel kan vanaf Hannover:
    (zie
    https://www.nightjet.com/en/angebote/fahrradmitnahme )
    “You can take your bicycle along on the following routes:

    NJ 490 Vienna – Linz – Hanover – Hamburg
    NJ 491 Hamburg – Hanover – Linz – Vienna
    NJ 40420 Innsbruck – Munich – Hamburg
    NJ 40491 Hamburg – Munich – Innsbruck
    NJ 466 Vienna – Zurich
    NJ 467 Zurich – Vienna”

    Om NJ 491 c.q. NJ 40491 te halen in Hannover kun je in Amsterdam je fiets meenemen in de trein naar Berlijn. Vertrek 15:00*** of 17:10 uit Amsterdam; route via Hilversum, Amersfoort, Deventer, Almelo, Hengelo, aankomst Hannover resp. 19:18 en 21:18 uur, spoor 9. *** Je hebt bij eerder vertrek meer marge die je gebruikt om in Hannover een hap te eten, en je fiets plus bagage van spoor 9 naar spoor 3 te krijgen.
    Vertrek Hannover 21:57 u., spoor 3. Trein wordt onderweg (in Neurenberg, rond 04:00 u.) gesplitst:

    Het deel NJ 491 naar Wenen (a. 09:19 u.): rijdt via Regensburg (a. rond 05.00 u.), Passau (a. rond 06:00) en Linz (a. rond 07:45)

    Het deel NJ 40491 naar Innsbruck (a. 09:14 u.): rijdt via München (a. iets na 07:00 u.)
    Vanuit München via Innsbruck rijdt elke twee uur een trein naar Verona (eenmaal daags Bologna) die fietsen meeneemt. Overstap in München heeft de voorkeur, want gelijkvloers.

    (Je kunt ook vanuit Innsbruck de Resia/Reschen-pas overfietsen, die valt mee, en aan de zuidkant daarvan loopt een riant fietspad naar Verona, langs Adige of Gardameer.
    De NJ 491 stopt rond 05:00 uur in Regensburg (leuke stad), waarna je naar Wenen (en Boedapest en Belgrado) kunt fietsen langs de Donau.)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat moet inderdaad kunnen. Fiets experts vind je bij http://www.fiets-mee.nl

  6. Peter schreef:

    “Er zijn uiteraard ook tal van Nightjet-treinen die Nederland niet aan doen. Op onderstaande afbeelding zie je de huidige stand van het Nightjet-netwerk.”
    Deze afbeelding ontbreekt in het artikel.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Heb je gelijk in, moet ik verwijderen. Ik kon geen rechtenvrij afbeelding vinden die up to date was.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Vanuit Düsseldorf kan trouwens niet, dat is dezelfde trein. Ook autovervoer vanaf Düsseldorf is niet meer mogelijk.

  7. vissers schreef:

    Let wel op! Vooralsnog gelden nog steeds strenge regels voor binnenkomst AT=Österreich vanwege corona en omdat NL voor de meeste anderen toch nog echt donkerrood risicogebied is, zal dat niet meteen verdwijnen.
    Nog eens: ik vind het een lachertje dat zelfs WL=wagons lit=slaapplaats/Schlafwagen als echt hotel wordt betiteld-op zń best is het een hoStel-dus gedeelde kamer en dan nog veel krapper en ook met veel minder voorzieningen. Ik weet ook wel dat het amper anders kan in een trein, maar stel wel reële werkelijkheid en geen wenselijkheid op prijs.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het is zeker inderdaad geen hotel kwaliteit, eens. Het is geweldig comfort in vergelijking met een nachtvlucht of nachtbus, maar teleurstellend comfort als je het vergelijkt met een goed gewaardeerd hotel. Dan heb je ruime bedden, goede kussens, zijn tweepersoonsbedden geen probleem en dergelijke. Dat gezegd hebbende is het gewoon niet haalbaar om betaalbaar een echte hoteltrein te realiseren.
      De informatie is bedoelt tijdloos, niet specifiek voor dit moment met alle negatieve adviezen.

      1. Ger Nijman schreef:

        Sinds 23 december 1964 reis ik per slaaptrein, meestal per couchette. Behalve als er geen couchettewagons meelopen, zoals op Trondheim-Bodö; of (in 1978) in Thailand/Maleisië; of als de couchettewagon een slaapzaal is met 54 reizigers (“Platskartny” op de Transsiberische route). Meer luxe dan de couchette heb je niet nodig: als je slaapt merk je van luxe immers niets. Tegen treingeluiden c.q. snurkende medereizigers helpt Ohropax.
        Een compartiment à 4 of, nog beter, à 6 heeft het voordeel dat je meestal plezierige medereizigers ontmoet, waarmee je ook gezellig de meegenomen eet- en drinkwaren kunt poolen (23 dec. 1966: Nederlandse broodjes ei en Turkse döner), en die vaak nuttige informatie verschaffen over de plaats van aankomst.
        Deze informatie is als tijdloos bedoeld.

Laat een antwoord achter aan Peter Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.