fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS abonnement niet gebruikt? Stap over op NS Flex

NS adviseert treinreizigers die nu geen gebruik maken van hun NS abonnement over te stappen naar NS Flex Basis. Met NS Flex Basis maken reizigers geen kosten (zolang er niet gereisd wordt).

NS Flex

“Wij helpen deze klanten om hun kosten te beperken”, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. Toch worden de huidige abonnementen niet stopgezet. Koster legt uit waarom: “Er zijn natuurlijk ook mensen die wel gewoon moeten reizen, zoals zorgmedewerkers of mensen die om een andere reden genoodzaakt zijn om de trein te nemen. Daarom blijven onze abonnementen geldig.”

Wie niet met de trein reist, kan kosteloos overstappen naar NS Flex Basis. Met NS Flex Basis betalen reizigers uitsluitend voor de reizen die ze maken (voltarief). Wie minder met de trein reist, maar af en toe wel op stap moet, kan overstappen naar één van de andere NS Flex abonnementen. Bij NS Flex geldt dat er – na 30 dagen – dagelijks gewisseld kan worden abonnementsvorm. (Na wijziging geldt weer de minimale termijn van 30 dagen.) Een ander voordeel van NS Flex is dat je nooit meer saldo op je OV-chipkaart nodig hebt, maar de betaling achteraf gaat via automatische incasso.

Wie binnen 30 dagen een ander abonnement nodig heeft, kan overwegen een tweede OV-chipkaart aan te schaffen. Overigens is NS Flex niet voor iedereen een optie. Zo bestaan er bij het flexibele abonnement geen bij-abonnementen voor andere gezinsleden. Ook krijgen senioren geen korting voor een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement. Deze abonnementen zijn echter eventueel later opnieuw aan te schaffen via een tweede OV-chipkaart.

Keuzedagen

NS komt ook senioren tegemoet. Senioren (60+) krijgen bij veel NS-abonnementen zogenoemde Keuzedagen, soort dagkaarten met een beperkte geldigheid. Wie een Keuzedagkaart door de Corona crisis niet heeft kunnen gebruiken, kan een voucher krijgen om later alsnog op pad te kunnen. Wel waarschuwt NS dat het bij de NS Klantenservice op dit moment erg druk is. Senioren doen er dan ook verstandig aan om dit op een later moment te regelen. “Dit hoeft niet direct nu aangevraagd worden, dat kan ook tegen de tijd dat het normale leven weer hervat kan worden”, legt Koster uit.

Kruidvat en Spoordeelwinkel

Reizigers met een Kruidvat treinkaartje komt NS eveneens tegemoet. Normaal gesproken zouden deze tickets te gebruiken zijn tot en met 13 april, maar dat is door NS verlengd tot en met 31 december 2020. Wie bij de NS Spoordeelwinkel een actie heeft gekocht, moet nog even geduld hebben. “Naar alle waarschijnlijkheid wordt de inlevertermijn van deze deals verlengd. Wij kunnen nu nog niet aangeven tot en met wanneer. Op dit moment is nog onduidelijk wanneer onze partners hun deuren weer mogen openen”, meldt de Spoordeelwinkel.

De kaartjes van Actie van de Dag en VakantieVeilingen zijn inmiddels al in geldigheid verlengd. Het gaat om kaartjes die oorspronkelijk geldig zouden zijn t/m 31 maart, deze zijn in geldigheid verlengd t/m 30 juni 2020. “Dat houden we even zo, totdat er eventueel reden is om daar opnieuw naar te kijken”, legt Koster uit.

Intercity Direct abonnement

Heb je een IC direct abonnement? Dan kun je deze toeslag terugkrijgen, aangezien de IC direct niet meer rijdt. De restitutie wordt achteraf berekend zodra wij weten hoe lang de IC direct niet gereden heeft. “NS informeert je hier tegen die tijd over”, zegt NS op een speciale pagina met de meest gestelde vragen omtrent restitutie en het Corona virus.

Maandabonnement

Wie een maandabonnement heeft kan niet switchen naar NS Flex Basis. Voor deze groep bekijkt NS momenteel of er een regeling kan komen, voor reizigers die nu niet gereisd hebben.

(Dit artikel is op 27 maart uitgebreid met nieuwe informatie omtrent treinkaartjes van Actie van de Dag en VakantieVeilingen, en omtrent maandabonnementen)

45 gedachten over “NS abonnement niet gebruikt? Stap over op NS Flex”

  1. dries molenaar schreef:

    Netjes geregeld van NS. Let echter opt. Zoals gebruikelijk zal hier weer veel geklaag geplaatst worden.

    1. Janneke 1 schreef:

      En jij staat bovenaan, Dries.

    2. L s schreef:

      Ja ik vind dat zorgpersoneel vrij moet reizen nu!!!

  2. Jamie schreef:

    Hoe zit het met het studentenreisproduct? Valt dat nog onder een of andere regeling?

    1. Anoniem schreef:

      Daarvoor met bij duo zijn niet de ns

  3. Annemiek schreef:

    Ik kies ervoor alle abonnementen gewoon door te laten lopen, nu ik er niet of minder gebruik van kan maken. Ik kies daarvoor, omdat ik hoop dat ik de diensten waarvoor ik eerder heb gekozen ook na de coronacrisis nog kan gebruiken. Dan moeten bijvoorbeeld de sportschool, bioscoop en musea de crisis wel eerst overleven. Er bestaan op dit moment echt zinniger bezigheden dan her en der wat tientjes terug te schooien bij toko’s die toch al niet zo lekker draaien.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is voor mij ook zo, maar dat hangt natuurlijk ook erg af van je besteedbaar inkomen. Voor sommige mensen is het sparen voor een dagje uit via een Kruidvat actie.

  4. klaus lutz schreef:

    klaus
    ik heb een weekeinde vrij abonnement op mijn ov-chipkaart. dat ging van kracht op 1 jan.2020. tot 7. maart ben ik idere zaderdag op reis met ns gewest. sinds dien en zeker de volgende twee maanden,dus april en mei 2020 kann ik mijn abo niet gebreuken, omdat aangeraden word, alleen in dringende gevalle te reisen.omdat ik mijn abo allen voor toeristische reisen heb benut, is dat nu nit meer mogelik. mein vraag is: wat kan ik doen.sorry voor mein schlecht nederlands.
    ik will noch medeele, dat ik meij weekeinde vreij abo sinds 1. jan. heb en de looptijd darvan 12 manden is, pas darna kan ik mandelik opzeggen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Je mag als het goed is toch nu kosteloos overstappen naar NS Flex Basis.

      1. Eric Kort schreef:

        Klopt op twitter helpen ze je razendsnel, ik ben het wel deels met je mening eens maar heb nog meer abonnementen waar ik even geen gebruik van kan maken.

  5. Herman Haverkate schreef:

    Ik heb weekend vrij maar kan nu vanwegen dat Coronavirus niet reizen. Hoe zit dat met mijn ambonement. Wat zou ik nu het beste doen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Overstappen naar NS Flex Basis.

  6. Henk schreef:

    Leuk, maar de 65+ korting is niet mogelijk met Flex.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Maar uw abonnement kost ongeveer 5 euro per maand. Het kan dan in uw geval beter zijn om dit door te laten lopen en nieuwe vouchers te vragen voor de niet gebruikte keuzedagen.

      1. Henk schreef:

        Sorry, ik bedoelde de 65+ korting op Weekend Vrij en Dal Vrij. Maar ik zie al dat ik inderdaad kan opzeggen binnen het eerste jaar, door over te stappen naar NS Flex.
        Kan ik na Flex weer terug naar Dal Vrij?

        1. GWS schreef:

          Henk,
          NS klantenservice bevestigde me recent dat leeftijdskortingen nog niet ingebouwd zijn.
          Dat verschijnsel is voor mij ook een reden om (nog) niet over te stappen op NS-Flex.

  7. Hanny Janse Vreeling schreef:

    Ik heb mijn eersteklas Dalvrij abonnement 60 + van € 71,- per maand toch maar even stopgezet. Het bespaarde geld geef ik aan een goed doel.

    1. A. C. schreef:

      Het is mogelijk om dalurenabonemnd 1s1ste klas tijdelijk te stoppen,? .. Soort vooruitschuiven?… 2-3 maanden nu stoppen en achter aan hangen als men weer begint.?

    2. A. C. schreef:

      Het is mogelijk om dalurenabonemnd 1s1ste klas tijdelijk te stoppen,? .. Soort vooruitschuiven?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        U kunt overstappen naar NS Flex Basis. Alleen bestaan er later geen speciale 65 plus tarieven. Dat kan (bij mij weten) wel via een tweede ov-chipkaart, waar u dan weer een nieuw Dal Vrij senioren abonnement kunt aanvragen.

  8. Jos schreef:

    Is het niet veel handiger om de plannen met de keuzedagen naar voren te halen en ze gedurende de hele periode van het (jaar)abonnement geldig te laten zijn. Dan is er geen gedoe met het aanvragen van vouchers.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Op zich eens, maar waarschijnlijk is dat minder makkelijk per direct in te voeren, denk ik.

  9. GWS schreef:

    re: die nu geen gebruik maken
    Waarom geeft NS aan abonnementhouders niet gewoon (achteraf) een restiturtie voor dagen waarop niet gereisd is ?
    Stopzetten is voor velen geen optie aangezien onzeker is wanneer NS weer normaal vervoer gaat aanbieden.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Waarom NS dat niet doet, ga ik niet over. In veel gevallen is beëindigen wel een optie. Je kunt als binnen 30 dagen weer het oude abonnement wil deze eventueel afsluiten via nieuwe OV-chipkaart. Alleen als abonnement niet meer wordt verkocht, is het niet aan te raden.

    2. Johan schreef:

      Volgens een artikel in het AD van gisteren broedt NS op een compensatieregeling voor abonnementhouders.
      Zie de laatste paragraaf van https://www.ad.nl/binnenland/iedereen-in-de-trein-zit-op-anderhalve-meter~acdb23cc/

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik heb het even gecheckt: er komt alleen nog een regeling voor houders van een maandabonnement, aldus NS.

        1. Johan schreef:

          Dat is wel heel vreemd. Wie een doorlopend abonnement heeft kan die pas aanpassen aan het eind van de contractmaand. Waarom zouden ze dan maandabonnementhouders wel compenseren voor de resterende weken van de maand en houders van een doorlopend abonnement niet?

        2. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

          Omdat men voor jaarcontracten NS flex als vorm ziet. Ik dacht persoonlijk dat dit per direct omgezet kon worden naar NS flex basis.

  10. Ton schreef:

    Het zou de NS sieren als ze voor de abonnementen de klanten de mogelijk geven met een e-mail opzeggen of tijdelijk stopzetten.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Helaas alleen via Mijn NS kun je een wijziging aanvragen naar NS Flex Basis (en ik denk aan de telefoon, maar dan moet je behoorlijk geduld hebben).

      1. Johan schreef:

        Als Mijn NS naar behoren zou werken wel ja. De praktijk is dat niet van elk abonnement de wijzigingsmogelijkheden worden weergegeven. Daardoor is de klantenservice bij NS ook vaker wel dan niet overbelast.

  11. klaus lutz schreef:

    goede morgen, en bedankt vor de veele tips, ik ben nu gewisselt van mijn weekend vrij 1 klas voor 30 € per mand (65+) naar ns flex basis zonder abonnement vor 0 € per maand. als er weer normal greist kan worden, kan ik bij ns flex een 1 klas weekend vrij abonnement voor 40 € per maand bijsetten. dat is 10 € duurder dan dat wat ik tot nu tu heb. maar ik kan ok een weekend vrij 1 klas abonnement vor 30 € per maand (65+) via een tweede ov-chipkaart kopen, en bespaar dan die 10 € per maand. veel makeliker was het naturlik als ns het mogelik maakt via ns flex ook een weekende vrij abonnement 1 klas vor 65+ aantebieden voor een prijs van 30 € dat wil seggen met de 10 € korting, die je als 65+ krijgt. sorry voor mijn slecht nederlands, maar ik ben duitser en du de moete. klaus

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Klopt helemaal Klaus. En begrip voor je Nederlands.

  12. David Nijenhuis schreef:

    NS-Flex werkt met hele maanden en dat kan vaak geen voordeel geven, als je met gebroken maanden zit. WeekendVrij voor een maand uitgezet en je kunt/moet in de 3e of 4e week weer met de trein, moet je een los kaartje kopen, hetgeen dan vaak duurder uitpakt dan het maandbedrag van het abonnement.

  13. Pierre schreef:

    Ik heb een dalvoordeel abonnement met keuze dagen en wilde via mijn-NS omzetten naar een flex abonnement maar dat ging niet. Nu ik niet ga reizen en geen kosten maak laat ik maar even zo. Als de klantenservice weer even op adem is ga ik wel bellen. Misschien iemand een tip wat ik zou kunnen doen ?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zou uw dal voordeel abonnement nu door laten lopen, en dan later een voucher voor uw niet gebruikte keuzedagen aanvragen, zodat u later daar alsnog van kunt genieten. Als u overstapt op Dal Voordeel NS Flex heeft u geen aanspraak meer op keuzedagen.

  14. Kees Valk schreef:

    Ik heb een Traject vrij abonnement dat nog niet bestaat binnen NS Flex. Ik verwacht twee maanden niet meer te reizen. Wat adviseert u mij te doen?
    Mvg
    Kees Valk

    1. Johan schreef:

      Als het abonnement meer dan een jaar oud is, zou u kunnen overwegen om het op te zeggen en later weer een nieuw abonnement te kopen. Daar kunnen nadelen aan zijn qua prijs en minimale duur van het nieuwe abonnement. Een andere optie is het traject wijzigen in Sliedrecht – Hardinxveld Blauwe Zoom (dat kan ook tijdens het eerste jaar), zodat de kosten afnemen tot €31,50 per maand totdat u het terug wijzigt.

      Zowel opzeggen als traject wijzigen kan alleen per hele maand sinds het begin van het abonnement en het moet ook nog een bepaalde termijn vóór die datum worden aangevraagd. Mogelijk hebt u er dus maar één maand profijt van.

  15. Francien schreef:

    Denk eraan dat keuzedagen voor senioren NIET mogelijk zijn op een NS Flex abonnement.
    Als dat wel mogelijk was had ik het allang omgezet. Dat zijn nu juist de dagen waar ik graag gebruik van maak.

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Klopt. Dal Voordeel abonnement is de schade 5 euro per maand, maar kun je de keuzedagen op later moment inhalen.

  16. Wieteke schuiten schreef:

    Ik heb een weekend vrij abo
    Ik gebruik deze momenteel niet ivm de crisis. Hoe wordt dit opgelost

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      U kunt overstappen naar NS flex basis, dan betaalt u geen abonnementsgeld meer.

  17. R.h. smith schreef:

    Ik heb 2 treinkaartjes van actievandedag geldig tot 30 juni.we wonen in Spanje en onze vlucht is op 1 april geannuleerd. Is het mogelijk dat onze treinkaartjes verlengd worden tot eind juli.alvast bedankt.

  18. JokeJ schreef:

    Dag, ik heb een voordeelurenabonnement. Dat is dit jaar nog erg prettig, als ik weer op mijn (klein-) kinderen kan oppassen, met bus-trein-trein. Dan kan dat weer zonder problemen met de avondspits.
    Als ik naar Flex overstap ben ik dát voordeel én de keuzedagen kwijt. En ik had berekend dat ik sowieso duurder uit zou zijn.
    Verder wil het er bij mij niet in dat het allemaal niet makkelijker kan. De ns kan zelf bepalen hoe ze gemiste keuzedagen omzet in vouchers voor deze nogal hiaten vullende reizigers. Maar ik geloof zo te horen dat het niemand duidelijk is. Het is voor NS en voor haar koning en koninigin Klant(en) op deze manier een enorm gedoe en levert dat wat op??

  19. Paul S. schreef:

    Ik voorzie dat ik met mijn dal voordeel abonnement, incl. keuzedagen, zeker tot het eind van dit jaar en misschien wel langer, eigenlijk geen gewenste (want geen echte noodzaak) reiziger ben in de trein en ander ov. Dus heb ik ook niets aan vouchers voor mijn misgelopen keuzedagen, omdat die slechts tot het eind van het jaar kunnen worden besteed, zo is mij verteld door NS Klantenservice. Als ik mijn abonnement nu opzeg, kan ik dat dan tegen de huidige voorwaarden weer aanschaffen, als reizen wel weer gewoon kan? Ik heb begrepen dat houders van een (veel) ouder abonnement gunstiger voorwaarden kennen dan nieuwe abonnementhouders. En ik wil liever niet die voorwaarden kwijtraken of inleveren tegen (veel?) minder gunstige voorwaarden. Wat raadt u mij aan?

Laat een reactie achter op Ton Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.