fbpx
Foto: archief

NS: Actiekaartjes voortaan e-tickets

NS stopt met het aanbieden van goedkope fysieke treinkaartjes. Voordelige treinkaartjes blijven bestaan, maar alleen in de vorm van e-tickets. Dat maakte NS tegenover Treinreiziger.nl bekend. Al meer dan honderd reizigers hebben bij Treinreiziger.nl hun onvrede geuit over dat besluit. Reizigersvereniging Rover roept reizigers op om klachten bij hen in te dienen.

Distributie relatief duur

“We zijn al een aantal jaar bezig met de overgang van de bekende campagnes naar online. Na meerdere pilots in de afgelopen jaren, maken we de definitieve overstap van fysieke tickets naar e-tickets. Vanaf nu zullen alle acties, inclusief de acties via retailers, dan ook op e-tickets plaatsvinden”, zegt NS-woordvoerder Hessel Koster. Het spoorbedrijf kiest daarvoor, omdat de distributie van fysieke kaartjes relatief duur is en de marges op de treinkaartjes klein zijn. “Daarbij is het zowel voor NS als de retailer een logistieke uitdaging om de kaartjes bij de reiziger te krijgen. E-tickets lossen dat op. Zo kunnen wij de prijs van het ticket zo laag mogelijk houden.”

Klachtenregen

Toch is de keuze opvallend. Een deel van de incidentele treinreizigers zweert bij het fysieke wegwerpkaartje. E-tickets vinden zij veel omslachtiger. Je kunt immers niet naar het station en gewoon inchecken, maar je moet vooraf het ticket verzilveren, de reisdatum kiezen en de persoonsgegevens opgeven. Eenmaal verzilverd, is wijzigen niet meer mogelijk. Gisteren werd bekend dat Kruidvat vanaf volgende week e-tickets verkoopt. Dat leverde bij Treinreiziger.nl binnen 24 uur meer dan honderd klachten op. Directeur Freek Bos van Rover begrijpt dat wel. “Fysieke treinkaartjes werken drempelverlagend, daarmee kun je reizigers verleiden voor het openbaar vervoer.” Hij roept reizigers op een klacht in te dienen bij Rover. “Dat maakt het voor ons makkelijker om het aanhangig te maken bij NS.”

Spitsbeperking

Met de fysieke treinkaartjes mochten treinreizigers hun reis (bij NS) tijdens de spits afmaken, mits de reis in de daluren begonnen was. Dat is met e-tickets niet zo. “Waar je met een wegwerpkaartje om 15:55 uur nog kon inchecken voor de treinreis Rotterdam – Groningen, moet je nu al om 13:00 uur op pad. Als je dat te vroeg vindt, moet je wachten tot na 18:30 uur of de reis tussentijds minimaal twee en een half uur onderbreken”, legt redacteur Hildebrand van Kuijeren namens Treinreiziger.nl uit. NS bevestigt dit, maar wijst erop dat de treinen in de spits erg druk zijn. “We willen aan onze reizigers zoveel mogelijk een zitplek kunnen bieden”, zegt de NS-woordvoerder. Dat wordt moeilijker als er veel mensen met een goedkoop ticket in de spits reizen.

Eerdere pilot

De goedkope treinkaartjes via retailers als Kruidvat, Albert Heijn en Primera zijn enorm populair. Verkoopcijfers deelt NS tegenwoordig niet meer, maar in 2012 ging het al om 2,5 miljoen tickets. “Dat is daarna alleen maar toegenomen”, denkt Van Kuijeren. De populairste tickets waren tot nu toe vrijwel altijd fysieke treinkaartjes. De enige keer dat daar bij een grote dagkaartactie vanaf werd geweken, was tijdens de Kruidvat-aanbieding in de zomer van 2017. “Daar was toen veel kritiek op“, vertelt Van Kuijeren. Na een evaluatie keerde de e-ticket bij de grote dagkaart acties niet meer terug. “De minder positieve reacties vielen in verhouding tot het aantal verkochte tickets nog wel mee, maar het was voor ons wel een teken dat we niet te snel moesten gaan”, blikt Koster terug.

Gewenning

Nu is NS naar eigen zeggen wel zover dat het fysieke goedkope treinkaartje opgeheven kan worden. “Sinds 2017 zijn er diverse andere campagnes overgezet naar e-tickets, waarbij het aanschaf- en verzilverproces, het product en het systeem stap voor stap zijn geoptimaliseerd”, aldus de NS-woordvoerder. Zo hoeven reizigers sinds kort niet meer hun geboortedatum op te geven. Ook is het uitprinten van e-tickets niet meer verplicht. Het tonen op de smartphone, laptop of tablet voldoet. Mits het e-ticket voldoende leesbaar is. Koster denkt dat een deel van de reizigers het fysieke actiekaartje nu mist, maar dat het een kwestie van gewenning is. “Het komt door de overstap naar e-tickets bovendien niet meer voor dat ze in de ene vestiging zijn uitverkocht, terwijl de andere vestiging ze nog wel heeft.” Overigens blijven de fysieke treinkaartjes op het station gewoon beschikbaar. Die zijn altijd een euro duurder dan het voltarief.


Wat vind je van het NS-besluit?

NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.

153 gedachten over “NS: Actiekaartjes voortaan e-tickets”

  1. Janna schreef:

    Super vervelend want je moet alles al aangeven. Wat nou als je ziek wordt of als het weer verschrikkelijk is. Dan hang je. Heel erg slecht, om maar niet te spreken over het printer probleem. Zeker niet een gegeven dat iedereen zo’n ding heeft staan.

    1. Monique schreef:

      Precies dat! Als je door omstandigheden niet kunt heb je gewoon dikke pech geld weg. Jammer al dit omslachtig gedoe. Ontmoedigings beleid. Vooral voor wat oudere mensen.

      1. Marianne schreef:

        Precies. Een echt ontmoedigingsbeleid. Mensen die een reisje met een wegwerpkaartje zouden overwegen gaan echt niet al die moeite doen om een e-ticket te krijgen.

      2. Reinier schreef:

        Je kunt 5 minuten voor vertrek je kaartje verzilveren dus zeik niet zo

        1. Mo Koster schreef:

          Want u heeft een printer bij u als u op reis gaat? Top!

        2. Riet Beukert schreef:

          Ach Reinier kan zich gewoon niet zo goed verplaatsen in anderen. Die snapt er niks van dat je geen pc of printer (op zak) hebt.

        3. Babs schreef:

          Moet je wel internet en een printer thuis hebben. Of een telefoon met internet !!

      3. Anne schreef:

        Mee eens, om te printen ben ik afhankelijk van anderen.

    2. Martijn Kösters schreef:

      Je kunt toch prima op de dag van de reis je actiecode pas verzilveren? Behoudens dat je niet in de laatste week van de actie reist kun je nog een weekend later gaan.

      1. Evert van den Burg schreef:

        Printen is niet nodig, wel inladen in de reisplanner app is noodzakelijk als je niet uitprint.

        1. Charlotte schreef:

          Dan moet je wel een smartfone hebben

        2. Robert B schreef:

          Importeren in de app is per november 2018 niet meer verplicht.

          Je mag gewoon de blokjescode tonen uit het PDF document, op een smartphone, tablet, laptop e.d.

          Wel moet je er dan zelf voor zorgen dat de code ook leesbaar is, dus helderheid van het scherm e.d. én natuurlijk geen lege accu.

          Bij een servicebalie op het station kan je het ook voor 1 euro laten printen.

    3. Anoniem schreef:

      Je kunt 5min voor dat je weggaat alles nog bepalen dus hoezo je bent je geld kwijt? Ik doe juist alles op het laatst om dit te verkomen. Het is maar net hoe je het bekijkt.

      1. Janneke 1 schreef:

        5 minuten van tevoren? Als je geen printer hebt, moet je het altijd aan een ander vragen of naar de bieb ( die natuurlijk niet 24/7 open is) of bij een NSloket die op de meeste stations niet meer is.Dan moet ik eerst 5km fietsen naar een ander station, nou dan zijn die 5 min. wel om, hoor. Maar het is wel duidelijk dat NS niets opheeft met de groep mensen die nu buiten de boot valt, wij zijn gewoon niet de doelgroep.Klantvriendelijkheid bestaat niet meer bij NS, want daar hebben ze geen belang bij. De reiziger hoeft niet tevreden te zijn, als ze maar betalen. Het is een melkkoe geworden.

        1. Ari schreef:

          In het artikel staat dat printen van een e-ticket niet meer verplicht is. Het vooraf verzilveren blijft onhandig, maar printen is voor de overgrote meerderheid van reizigers niet nodig.

        2. Riet Beukert schreef:

          Arie ik draaide vanavond een e-ticket uit en daarop stond duidelijk dat het geprint moest worden. Dan nog, je moet ook maar een smartphone hebben. Heb ik ook niet.

        3. viffer schreef:

          Veel dingen veranderen. Als je nog een oude beeldbuis-TV hebt staan ontvang je ook al jaren geen enkele (Nederlandse) zender meer met een buitenantenne. Ook via de kabel verdwijnt de mogelijkheid om hiermee te kunnen kijken. Het is ook niet dat er zonder gebruik te maken van een e-ticket niet meer met het OV gereisd kan worden, je kunt dan alleen niet meer gebruik maken van de goedkope kaartjes. Het zou wel leuk zijn als je de code ook op bv de kaartautomaten zou kunnen gebruiken om ofwel op je chipkaart danwel op een wegwerpkaartje (tegen vergoeding) zou kunnen laden.

    4. Wouter schreef:

      Je moet dit soort kaartjes ook niet te vroeg verzilveren. Hierdoor beperk je aantal risico’s.

    5. Astrid schreef:

      Je kun rustig een kaartje kopen zonder dat je alles al meteen hebt ingevuld…je koop een kaartje, krijgt van de NS dan een mail dat je wat gekocht hebt,en tegen de tijd dat je het wilt gebruiken, vul je alles in, en als je de app hebt, hoef je tickets ook niet uit te printen!!

      1. Tonny schreef:

        Hoe gaan de ouderen zoiets doen dan. Die hebben vaak geen telefoon met een app en maar te zwijgen over een computer met een printer !!!!!

        1. Evert van den Burg schreef:

          Ouderen zijn vaker met een e-ticket op pad dan je denkt.

      2. Petra schreef:

        Hoe moet je iets betalen als je niet digitaal kunt betalen. Wij krijgen steeds meer problemen. Alles moet digitaal

        1. Annemiek schreef:

          Ja, daar kies je zelf voor. Dan zul je de consequenties daarvan maar moeten accepteren. Je kunt er beter voor zorgen dat je je snel een beetje aanpast, want je problemen hiermee zullen eerder veel groter worden dan afnemen.

        2. Cristiane van der Werf schreef:

          Annemiek, helaas is het niet altijd zo dat je ervoor kiest niets digitaal te kunnen betalen. Ik zou het zo graag willen maar mijn bewindvoerder laat dat niet toe.

  2. Daniella schreef:

    Irritant dat je persé van te voren je reisdatum al moet opgeven

    1. Annemiek schreef:

      Het vastleggen van de reisdatum, kan gewoon op de dag van vertrek zelf. Om een of andere reden bestaan er mensen die dit weken van tevoren doen. Dat is totaal niet nodig en in mijn ogen zelfs belachelijk.

      1. Sandra schreef:

        Sommige mensen moeten plannen ivm werk misschien

        1. Henk schreef:

          Dan nog kun je het e-ticket toch vlak voor je reis activeren.

  3. W.lawrie schreef:

    Mee eens

  4. Willie s schreef:

    Te weinig rekening gehouden met vooral oudere mensen,die niet met
    de computer overweg kunnen!

    1. Reinier schreef:

      Nou dat valt best wel mee hoeveel ouderen er zijn die niet met een computer om kunnen gaan. Er zijn meer mensen die het gewoon vertikken het te proberen onder het mom van te moelijk

      1. M hoogerwaard schreef:

        Vindt jou erg kortzichtig,,,

      2. Riet Beukert schreef:

        Reinier. Ik ben 70 en kan idd redelijk goed met de pc overweg maar ken ontzettend veel mensen, ook die jonger zijn die absoluut niet goed met de PC overweg kunnen.(mijn zus is net 60 die weet het absoluut niet). En zelf heb ik er soms ook nog last mee als ze de boel weer eens veranderd hebben. Vulde per ongeluk een verkeerde datum in door de zenuwen omdat er weer eens wat niet werkte.

        1. Marijke schreef:

          Ik ben ook 70 jaar. Computer lukt redelijk, maar het digitaal betalen lukt mij niet

      3. Anoniem schreef:

        Volgens mij bent u nog een jong persoon Opwaouderen hebben hier zeker last van.we moeten eens leren om ons niet alles door de strot te laten douwen dit hele gedoe van digitalisering moet de kop ingedrukt worden

  5. Peter R. schreef:

    De tendens in de reacties op Facebook is dat ouderen geen computer, geen smartphone en geen printer hebben voor een e-ticket maar wel allemaal een Kruidvat op de hoek om een fysiek kaartje aan te schaffen. Merkwaardig.

    1. Miep schreef:

      Mee eens fysieke wegwerpkaartjes moet blijven. Omdat je hiermee een groep uitsluit die niet met de pc om kunnen gaan of hem niet hebben.

    2. Rob Baard schreef:

      @ Peter R. Wat vind je merkwaardig? Dat ik inderdaad geen smartphone heb, inderdaad geen printer en inderdaad wél een Kruidvat op de hoek om een fysiek kaartje aan te schaffen? Ik begrijp je reactie echt niet. Wil je die toelichten a.u.b.?

      1. Peter V schreef:

        Merkwaardig geen competer of smartphone maar hierhier wel kunnen discussiëren.

        1. Nellie schreef:

          Peter, wel een tablet. Geen printer en gelukkig wel een Kruitvat in het dorp!!!!

        2. viffer schreef:

          Ik kan op Nellie niet reageren, vandaar hier. Ook op je tablet kun je de NS app installeren en een e-ticket op activeren

    3. Rick Bruins schreef:

      Peter, de fysieke kaarten waren niet alleen bij dde Kruidvat te krijgen. Hema, Albert Heijn,primera bijv hebben ze ook gehad. Dus een ruim aanbod van winkels die vast wel bij de meesten in de omgeving te vinden zijn. Bovendien zit er meestal inderdaad een kruidvat in de buurt van de meeste mensen aangezien kruidvat de meeste vestigingen heeft in Nederland

    4. Joop B. schreef:

      Peter, ik ben 79 heb computer,laptop.android telefoon en kan met alles goed overweg hoor.
      Ouderen zijn niet allemaal Daniel
      Oja heb ook printer.E ticket is uitkomst.

    5. Riet Beukert schreef:

      Ja gek he. wat kost het toch een moeite om je in anderen te verplaatsen. Nou Peter er zijn hele volksstammen die het niet kunnen. Alleen zitten die mensen niet in jouw bubble. Mensen die arm zijn bijvoorbeeld. Die iedere cent om moeten draaien, laat staan dat ze al de machines hebben die jij van hen verwacht.

  6. Ottolien van tilborg schreef:

    Een van de grootste problemen vind ik dat de datum van te voren aangegeven moet worden .
    Naast de hulp van een ander om te helpen

    1. John schreef:

      Met de nadruk op van tevoren, want dat verzilveren kunt u dus ook een half uur voor aanvang van uw reis doen. Een nepargument dus

  7. Koen D schreef:

    Het proces zal flexibeler moeten worden. Het bijvoorbeeld aanpassen en last minute annuleren als je ziek bent, het ook simpelweg kunnen laten zien van een ticket vanuit een email.

    Niet iedereen heeft een printer en niet iedereen is klaar voor deze stap. Jullie sluiten een hele groep uit!

    1. Maarten schreef:

      E-tickets kun je ook in de app laden. Daarnaast kan je de datum tot op de dag van vertrek vetzilveren/vastleggen. Weg argumenten van ‘wat als je ziek wordt’ en ‘ik heb geen printer’. Veel gejank van mensen die waarschijnlijk ook huilie deden toen de strippenkaart van het toneel verdween. Die moesten toen overstappen op de chipkaart en hadden waarschijnlijk geen pinpas om op te kunnen laden….

      1. Jeroen Bezemer schreef:

        Nee, er is een verschil tussen e-tickets en mobiele e-tickets. Vorige week nog een aanvaring gehad met een ‘service medewerker’ omdat op het e-ticket de tekst stond: “alleen geldig indien uitgeprint” Het ticket is dan niet in de app te laden en niet geldig als pdf in de telefoon. Uitprinten kan bij de balie tegen €1 balie kosten. Alleen op afstand gekochte voltarief e-tickets kun je op dit moment in de app zetten.

        1. Cis schreef:

          De dagkaarten vd de spoordeelwinkel van 19,50 kan je ook laden in de app

        2. viffer schreef:

          Ik maak wekelijks (soms meerdere keren) gebruik van een e-ticket op mijn telefoon (dus zonder te printen) en heb daar nog nooit problemen mee ervaren. Als je een pdf maakt kan het zijn dat daar opstaat dat het ticket geprint moet worden, maar waarom zou je een ticket wel als pdf kunnen tonen maar niet in de NS app willen laden?

        3. Evert van den Burg schreef:

          Klopt, maar nu zijn niet alle ticket digitaal geldig. Dit is een aanpassing die NS dan doet zodat het wel kan. Dat is al geregeld door NS. Blijven er wel tickets die je moet printen en je kan ze niet printen, moet je een andere actie gebruiken. Er zijn per maand ongeveer 12 actievormen te vinden om te reizen.

      2. Anoniem schreef:

        Ik heb geen smartphone met data dus die optie gaat niet op voor mij

        1. viffer schreef:

          Ook via WiFi kun je het ticket in de app laden. Onderweg heb je geen WiFi (of dataverbinding) nodig om het e-0ticket te tonen. Daarnaast is in (vrijwel) alle treinen WiFi vrij te gebruiken. Je kunt natuurlijk ook in problemen gaan denken …

      3. Ans schreef:

        Ik ga nu voor het eerst een eticket kopen,nu lees ik in jouw reactie dat je deze in de NSapp kunt dowmloaden? Hoe gaat dat dan met de poortjes?

        1. Reinier schreef:

          Er zijn poortjes die qrcodes kunnen lezen deze qr code staat op de telefoon die moet je dan voor de paal laten zien

  8. Antoinette schreef:

    Waardeloos

  9. D. Bouwman schreef:

    De kosten voor de ns komen nu bij de consument te liggen. Printen is namelijk best duur.

    1. Martijn Kösters schreef:

      Dan laad je je kaartje in de app of leen je iemand anders’printer?

    2. Wouter schreef:

      Maar nog altijd goedkoper dan het volle tarief voor een retourtje Rotterdam – Maastricht.

    3. viffer schreef:

      Je bedoelt dat de kosten nu bij de gebruiker komen te liggen? Waarom moet ik betalen voor een fysiek kaartje van een ander terwijl ik geen problemen heb met het gebruiken van een e-ticket in de NS app op de telefoon

  10. Gj schreef:

    Waardeloos. Heb eerder gebruik gemaakt van e-ticket dus ben er wel bekend mee, vind een fysiek kaartje met een chip er in ontzettend veel makkelijker. Geen gedoe met een datum vastzetten (wat als je ziek wordt? weg geld?!) geen gedoe bij poortjes die de QR code op een geprint papiertje niet kan lezen. Hoef geen informatie aan de NS door te geven die ze niet hoeven te hebben, anders zou ik wel een persoonlijke OV kaart nemen!
    Als het E-ticket nou ook eens overal via mijn smartphone gebruikt kan worden is het al een verbetering maar naar mijn beste weten kan dit ook niet, dus hoezo ‘e’-ticket?
    Mocht t wel puur digitaal worden ipv chipkaartje, wat als ik mijn ouders mee wil? Die hebben geen smartphone, leuk gaat dat worden om dan poortjes open te doen

    hoop dat hier nog goed over nagedacht gaat worden!

    1. Henk schreef:

      Nogmaals, als u blijkbaar al dagen van tevoren het ticket verzilverd en de datum daarmee vastzet bent u gewoon niet zo snugger. U kunt dat gewoon vlak voor uw reis doen.

    2. viffer schreef:

      Waarom zou een e-ticket voor de trein op een smartphone niet overal gebruikt kunnen worden? Ik heb die beperking nog niet ervaren, ondanks wekelijks gebruik van e-tickets

  11. Elly schreef:

    Ik heb geen smartphone ,geen printer, ben niet zo handig met de computer. Maar wel een kruidvat in de buurt. Alstublieft behoud het fysieke actiekaartje Dan kunnen mensen die anders bijna niet weg kunnen ook nog eens op familiebezoek of zo iets

  12. Nieuwwester schreef:

    Niks geen ‘gewenning’! E-tickets zijn klantonvriendelijk, omslachtig en tijdrovend.

    1. Wouter schreef:

      Dat ze klantonvriendelijk, omslachtig en tijdrovend zijn is volgens mij meer een mening dan een feit.

      Ik heb zelf problemen heb met e-tickets en zie ook wel voordelen hierin. In wegwerpkaartjes zitten bijvoorbeeld een chip die (om wat voor reden) kapot gaan. Dit heb je met e-tickets niet.

      En zo tijdrovend vind ik het ook weer niet om zoiets te verzilveren. Ik hoop alleen wel dat je ze in de NS kunt

      Het enige voordeel van een wegwerpkaartje ten opzichte van een e-ticket was dat de inchecktijd bepalend was. Dit is iets wat wat ik ga missen.

  13. Ik besluit pas op het laatste moment of ik ergens heen ga en dan hang je.

    1. Reinier schreef:

      Leg eens uit?

  14. Wouter schreef:

    Worden de e-tickets wel geldig naar Weener, Leer(Ostfr), Herzogenrath, Aachen West en Aachen Hbf?

    1. Floris schreef:

      ik zou zeggen van wel. Op al deze Duitse stations staan namelijk ook incheckpalen van Arriva. Het Nederlands tarief is van toepassing. Het zou niet uit moeten maken of de kaart een e-ticket is of een chipkaart. Het reisproduct (een dagkaart) blijft tenslotte hetzelfde.

  15. Laura schreef:

    Wat mij het meeste stoort is dat je voor 16.00 de trein uit moet wezen
    Ik denk dat ik daar om minder gauw zo’n e-ticket zou kopen nog

    1. Wouter schreef:

      Dit is iets wat ik ook ga missen.

  16. Jhhm Houben schreef:

    Het is een waardeloze vertoning

    Verstrekken van gegevens aan spoovervoerder en ingevuld en slecht weer weg kaartje.
    Niet klantvriendelijk en misschien willen ze van dr reizigers af.
    Lukt aardig zo

  17. Poezenbeest schreef:

    De zuurgraad is hier weer hoog in de reacties. Allemaal van mensen die dus wel een reactieformulier kunnen invullen, maar dat bij een treinkaartje niet kunnen. Weinig constructief en alleen maar berem op de weg.

    Wat ik wel eens ben met sommigen, is dat het systeem best flexibeler kan. Kaartjes hoeven niet uitgeprint te worden, maar de barcode op de telefoon moet volstaan. Dat lukt bij internationale tickets ook, dus waarom binnenlands niet?

    Een ander alternatief zou kunnen zijn om een e-ticket op een bestaande ov-chipkaart te kunnen laden, zodat deze klaar staat bij de eerstvolgende incheck. Zo maak je annuleren tot de daadwerkelijke aanvang van de reis mogelijk. Daarnaast sluit je aan bij een systeem dat vrijwel iedereen onderhand kent.

    Technisch zijn de mogelijkheden legio, zelfs als je mogelijke fraude wil beperken. Het is alleen jammer dat de mensen die er over gaan meestal de kennis niet hebben om creatief richting techniek en reizigers te denken.

    1. Wilma schreef:

      Ik neem het voor mijn moeder en ouderen in het algemeen op. Mag dat?

      1. Maria Joris-Oomen schreef:

        Ja jij mag je mening geven en het op nemen voor de oudere, dit moet niet kunnen.
        Worden wij weer aan de kant geschoven, we moeten het allemaal maar kunnen, og de kinderen er mee lastig vallen. Bedankt NS !!

  18. Sunny schreef:

    Irritant dat je datum. Moet aangeven wat als er iets doorheen komt ziek of iets degelijke. Ik en ja ouderen hebben of geen computer of snappen het niet

    1. Annemiek schreef:

      Het is daarom onverstandig om de reisdatum vroeg vast te stellen. Dat kan ook gewoon op de dag van vertrek. Er is geen enkele zinnige reden om dat veel eerder te doen.

  19. Tjeerd schreef:

    Wij hebben geen printer.

    1. Ellen B. Johnson schreef:

      Dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar een tweedehands zwart-wit laserprinter (=voordeligste een betrouwbaarste optie voor wie sporadisch iet uitprint).
      Of je blijft jezelf wentelen in je eigen aangeleerde hulpeloosheid, natuurlijk.

    2. viffer schreef:

      Wel een smartphone zoals 93% van de Nederlandse bevolking een jaar geleden al had? Dat is dus de gehele bevolking, inclusief (hele) kleine kinderen

  20. Anoniem schreef:

    Een e ticket op zich werkt wel. Heb ook een printer maar de laatste keer was de iinkt op. Heel gedoe om dan je kaartje uitgeprint te krijgen want dat doe ik gezien je niet de mogelijkheid hebt om te annuleren pas op het laatste moment. Ticket wat gewoon in de mail of app getoond kan worden is veel handiger. Of op je OV kunnen laden.

    1. viffer schreef:

      Gefeliciteerd, in de app is al vrij lang mogelijk

  21. Anoniem schreef:

    Ik snap de reacties niet! Niemand is verplicht om een e ticket te kopen! Er zijn gewone tickets verkrijgbaar en je kunt op je ov chipcard reizen. Maar als je gebruik wilt maken van goedkope tickets en dus goedkoop wil reizen is het terecht dat NS hier voorwaarden aan stelt.

    1. Diny schreef:

      Denk eens aan de mensen met een kleine beurs die kunnen geen duur ticket kopen.

      1. Annemiek schreef:

        Armoedebeleid behoort niet tot het takenpakket van NS.

        1. Diny schreef:

          Jij hebt zeker geld genoeg.

        2. Diny schreef:

          Jij hebt zeker grld genoeg

        3. Riet Beukert schreef:

          NS heeft ook een maatschappelijke functie. Ik vind jouw reactie ongelooflijk onbeschoft en egoïstisch. De trein is een basisvoorziening.

        4. Anca schreef:

          Onvoorstelbaar wat een a-sociale reactie!

        5. Annemiek schreef:

          @Riet Beukert. Iedere onderneming heeft een maatschappelijke functie. Van de voedselbank tot het duurste hotel. De maatschappelijke functie houdt slechts in welke diensten er worden aangeboden en op welk deel van de markt/maatschappij de dienstverlening is gericht. NS biedt vervoersdiensten per trein aan, aan een zo breed mogelijk publiek. Dat doet het zonder aanziens des persoons. Actiekaartjes zijn bedoeld om treinen te vullen buiten de spits en daarmee inkomsten te genereren. Het maakt NS niets uit wie de kaartjes koopt. Anders dan velen bij dit topic denken, vormen mensen die hun identiteit en een beperking aan kansen ontlenen aan hun leeftijd, functioneel analfabeten, niet al te snuggere mensen, mensen zonder printer, mensen die niets willen begrijpen, mensen zonder geld en mensen die andere onnodige beren op de weg zien, geen specifieke doelgroep voor NS. Iedereen kan van de aanbiedingen gebruikmaken, maar dan zul je je wel even moeten aanpassen aan de voorwaarden.

    2. Riet Beukert schreef:

      Laat het nou vooral de mensen zijn met weinig geld die hier een probleem mee hebben. Maar je verplaatsen in een ander is kennelijk moeilijk.

  22. Martine schreef:

    Dat lijkt mij een slecht plan, om fysieke treinkaartjes af te schaffen, doe dat astublieft niet NS. Zoveel mensen waaronder ik maken daar gebruik van. Want nou maken jullie het veel te ingewikkeld.

    1. Annemiek schreef:

      Ingewikkeld? Je begrijpt dat je het over handelingen hebt die een getrainde chimpansee kan uitvoeren?

      1. Diny schreef:

        Zo kan je nog meer beledigen. Martine hreft gelijk. Er zijn genoeg mensen die geen pc, printer of smarphone hebben. Leg mij dan edns uit hoe deze mensen moeten reizen met voordeel

        1. Annemiek schreef:

          Zoals al eerder gezegd, kunnen die mensen bijvoorbeeld gebruik maken van de faciliteiten van de bibliotheek. Ik kan me voorstellen dat er in een buurt- of dorpshuis of soortgelijke sociale voorziening ook wel iemand is die even wil helpen.

          Mij wordt hier voortdurend verweten niet sociaal te zijn ten opzichte van mensen die het allemaal te ingewikkeld vinden. Blijkbaar zijn die mensen zelf allemaal wel enorm sociaal. Dan kan het niet anders dat ze veel vrienden hebben. Daarbij is er vast wel iemand die effe kan helpen.

      2. Janneke 1 schreef:

        Annemiek, ondanks dat ik het niet altijd met je eens ben (eigenlijk meestal niet) vind ik wel dat ook jij mag zeggen wat je vindt als beschaafde mensen onder elkaar. Maar bij je laatste 2 reacties val je aardig door de mand en blijk je een erg onaardig en ronduit onbeschoft persoon te zijn. Jammer. Ik vraag me trouwens af of het wel waar is wat je zegt, ik heb namelijk nog nooit een getrainde chimpansee in de trein gezien.

        1. Annemiek schreef:

          Bedankt voor de mededeling.

  23. Diny schreef:

    Slechte zaak zeer klantonvriendelijk.. nog meer mensem die besluiten niet met het openbaar vervoer te reizen. En nog meer pudeten die avhter de geraniums moeten zitten

    1. Diny schreef:

      Klein foutje in mijn bericht. Pudeten moet ouderen zijn. Sorry

      1. dries molenaar schreef:

        Wat zijn Pudeten? Uw telefoon heeft dat toch voorgesteld?

        1. Annemiek schreef:

          Dat zijn mensem avhter de geraniums.

        2. viffer schreef:

          Goed hoor dries, vragen wat Pudeten zijn terwijl je reageert op de uitleg dat Pudeten een typefoutje (auto-“correct”) is. Bravo!!!

  24. treingraag schreef:

    Uitreizen in de spits is een must wil de aktiekaart populair blijven en natuurlijk als ct (chipkaartticket) heeeel easy in aanschaf en gebruik voor diegene zonder skills en/of apparatuur. Wat meer marketing ipv dit al kan ook bijdragen aan meer omzet/winst.

  25. Stokbosveen schreef:

    Ik denk dat de NS vooral mensen die reizen met voordelige treinkaartjes uit de trein wil hebben tijdens de spitsuren. Daar is wel begrip voor op te brengen. En met de voorwaarden van het e-ticket is dit dus geregeld. Maar dat de NS ook wil weten wie daarvan gebruik maakt en welke reis gemaakt wordt, dat blijft onduidelijk. Zulke persoongegevens zijn wel heel veel waard voor bedrijven en ik denk dat het vooral daarom te doen is. Hoezo privacy??

    1. Annemiek schreef:

      Tegenwoordig gaat het alleen om je naam (voorletters + achternaam) en e-mailadres. Je naam is noodzakelijk, omdat anders iedereen met hetzelfde ticket op pad kan. Je kunt het immers tig keer printen. Je e-mailadres is noodzakelijk, zodat je je ticket kunt ontvangen. Bij de huidige actie van Kruidvat is het niet nodig om je station van vertrek en bestemming in te voeren. Op de website van NS kun je lezen hoe NS met je gegevens omgaat. Verkopen aan derden is daar in elk geval niet bij. Als je kunt aantonen dat NS dat wel doet, dan kun je een procedure bij de Autoriteit Persoonsgegevens aanhangig maken.

  26. Lineke schreef:

    waardeloos vind ik dit. je moet van te voren invullen datum enz wat als je ziek word weg geld. ik kan niet eens met een printer over weg(ben 62jr) de fysieke kaartjes vind ik veel prettiger.en dat we niet mogen reizen met een e ticket in de spits belachelijk!jullie maken het reizen er niet gemakkelijk op deze manier en weerhouden mensen om nog per trein dan te gaan reizen.

    1. viffer schreef:

      Dus u vindt het belachelijk dat een dagkaart die u middels een aanbieding voor een prijs vanaf € 14,50 beschikbaar is niet in de spits gebruikt mag worden terwijl de variant waar dat wel mee mag € 53,- kost?

  27. G.C.van Straaten schreef:

    Nog niet gemeld probleem: Kruidvat heeft regelmatig CT-kaarten verkocht met inbegrepen geldigheid op stadsvervoer in Rotterdam en/of Den Haag. Hoe kan dat nu nog als er alleen e-tickets zijn? Bij mijn weten kun je daar niet mee inchecken in bijvoorbeeld de Rotterdamse metro. Ik zie de volgende stap al aankomen: winkeldagkaarten alléén nog geldig in NS-treinen!
    Zie ook de gang van zaken met lente/zomer/herfst/kersttoerkaarten: de stad/streek faciliteit eraf en nu deze kaarten helemaal afgeschaft.

    1. viffer schreef:

      Met de e-tickets hoef je niet in te checken, alleen bij stations die alleen toegankelijk zijn via poortjes is de QR-code nodig om de poortjes te openen.

    2. Wouter schreef:

      Zoals je nu bij de NS kan inchecken met een e-ticket kan je sinds kort bij de RET ook op zo’n manier inchecken.

      Hoe dit exact in zijn werk gaat weet ik niet maar volgens mij heb je wel een speciaal app nodig voor op je telefoon.

  28. Eveline schreef:

    Ik vindt gewone ticket via kruidvat hema etos veel makelijk. Ben niet gebonden aan een datum. En hoef anderen niet lastig tevallen met printen. Kan je weg gaan wanneer je wilt. Ben niet handig met de telf, moest altijd anderen om hulp vragen. Dus gewoon aanbieding kaart kopen wat 2 maanden geldig is.

  29. Hilde schreef:

    Wij ouderen zitten niet te wachten op een domme opmerking ,dan kopen ze toch een printer, een printer moet je nl.veel gebruiken anders drogen de koppen uit en is hij niet meer te gebruiken.

  30. A.Schumann schreef:

    Uitreizen in de
    spits na 16:00 uur noodzakelijk.
    Het heeft absoluut geen zin om een kaartje te kopen wanneer je om 16:00 uur de trein uit moet!

    1. viffer schreef:

      Tsja, aanbiedingen komen nu eenmaal met voorwaarden. Een beperking om niet in de spits te mogen reizen vind ik niet heel raar, dan zijn de treinen al overvol en zit men niet te wachten op nóg meer reizigers. Dit soort kaartjes zijn juist bedacht om het reizen buiten de spits aan te moedigen.

  31. Stokbosveen schreef:

    En moet je met het e-ticket ook gewoon in- en uitchecken per vervoerder?
    Of is het e-ticket uitsluitend geldig in de treinen van NS? Daarover kan ik geen duidelijkheid vinden.

    En krijg je zonder pardon een boete als je toch in de spitstijden in de trein zit? Ook als de trein vertraging heeft gekregen tijdens de rit?
    En wat als je geen ID-kaart kan tonen tijdens de reis? Omdat je juist die vergeten bent?

    1. Annemiek schreef:

      – Je kunt niet in- en uitchecken met een e-ticket. Dus dat hoeft ook niet per vervoerder. De QR-code op het ticket kun je gebruiken om poortjes te passeren waar deze gesloten zijn.

      – E-tickets zijn over het algemeen bij alle treinvervoerders geldig. Het gaat hier echter niet om een specifieke actie. Voorwaarden kunnen per actie verschillen.

      – Je loopt het risico een boete te krijgen als je met een voordeel-e-ticket in de trein zit tijdens de spits. Veel conducteurs zijn het gedoe met mensen die de voorwaarden niet willen lezen of begrijpen helemaal zat en schrijven (tot genoegen van reizigers die wel voor een correct vervoersbewijs betalen) zonder pardon een boete uit. Bij vertraging wordt de situatie beoordeeld, maar mag de conducteur ook beboeten.

      – In Nederland bestaat een toonplicht voor identificatiebewijzen. Als de conducteur reden heeft om te twijfelen aan je identiteit, kan hij je uiteindelijk overdragen aan de politie. De politie zal dan je identiteit vaststellen en je nog een boete opleggen voor het niet op eerste vordering voldoen aan de toonplicht.

      1. viffer schreef:

        Ter aanvulling op het ID-kaart verhaal, ik heb nog niet meegemaakt dat een conducteur mij daar om vroeg. Veelal is het voldoende om de QR code te tonen, ik heb nu één keer meegemaakt dat de conducteur in de app op het knopje “Omdraaien” tikte om na te gaan dat het niet om een screenshot van de app ging. Eén keer op de 50+ e-tickets die ik de afgelopen maanden gebruikt heb.

      2. Wouter schreef:

        Ik kan het mis hebben maar volgens mij bestaat er een Europese regel dat zegt dat je bij vertraging je treinreis af mag maken.

        Hoe dit exact zit weet ik ook niet.

  32. Theijs schreef:

    Aanschaf van een e-ticket gaat prima. Het obstakel is het uitprinten. Als je dit in de automaat kan doen (code intoetsen), die ‘m uitprint op een wegwerpkaart ipv op een OV-chipkaart zet. Daar wil ik best extra voor betalen. Moet NS die mogelijkheid wel aanbieden.

    1. Wouter schreef:

      Hier sluit ik me helemaal bij aan.

      Hierdoor is distributie alsnog goedkoop en ik denk voor veel mensen ook makkelijk te verzilveren.

  33. P.Heesakkers schreef:

    Talloze malen zie ik in de gratis O.V. krantjes die o.a. aan de stations liggen in de kasten, lege rijtuigen door passagiers gefotografeerd. uiteraard in de vroege of late daguren. Neem ik aan dan. Merkwaardig toch, maar dit terzijde. Ik vind N.S. steeds klant onvriendelijjker worden met heel het kaartjessysteem. Vroeger was zo gek nog niet je kaartjes halen aan de loketten, veel overzichtelijker, en ook goedkoper. Van heel de mechanisatie en computergedoe en automatisme , begrijpen steeds meer reizigers niets, en is ook veel te bewerkelijk en steeds ingewikkelder. Men heeft vaak zo lees ik hier telkens ook geen printer.
    Op mij komt het hele
    veelzijdige ticketgedoe over van N.S. als `je mag blij zijn met ons te kunnen of te mógen reizen.
    met al hun gereglementeer. Terwijl N.S. blij moet{mag} zijn, dat in een tijd van toenemend autogebruik- – en men ziet kennelijk niet op tegen het groeiende aantal files als in lengten–, N.S. blij moet zijn dat er nog mensen van hun diensten gebruik wensen te maken. N.S. bestaat bij de gratie van de klant. Of dit allemaal tevreden en gelukkige klanten zijn betwijfel ik ten zeerste. Het is voor die klanten eerder noodzaak om de trein te gebruiken. Eenmaal in de auto, nog afgezien van de kosten daarvan, krijgt men hen niet gemakkelijk meer terug in O.V. middelen als in casu nu, de trein. N.S. maakt het steeds onmogelijker om nog van de trein gebruik te maken. Zij luistert niet naar klanten wensen. De klant is toch koning luidt een oud Hollands gezegde. Nee N.S. bepaald alles zelf. Ik betreur steeds meer dat ik niet ook een auto aangeschaft heb, daar is het helaas nu te laat voor.

    1. Riet Beukert schreef:

      Goed gezegd. Ik maak me hier zo boos over. NS heeft een maatschappelijke verantwoording. Ook voor mensen die niet alles kunnen of willen bij houden. Mijn zus heeft een ongelooflijke aversie tegen de computer en gebruikt bijna nooit de trein ook niet de auto maar MOET. Ze wil het niet. Ook ik verdom het om aan de smartphone te gaan. De geplande veroudering. Iedereen leeft hier in zijn eigen bubble en zien andere mensen niet eens staan.

      1. Annemiek schreef:

        Van oude mensen mag toch verwacht worden dat ze gedurende hun leven wat geleerd hebben? Bijvoorbeeld dat keuzes consequenties hebben. Als je ervoor kiest om enorm achter te blijven op de gebruiken van de tijd, is de consequentie dat het moeilijk wordt om mee te doen. Een computer, printer en smartphone (in iets mindere mate) zijn echt geen moderne dingen meer. Verreweg de meerderheid van de bevolking kan niet zonder computer en smartphone. Daar zal de maatschappij steeds meer afhankelijk van worden. Blijf je volharden in je weigering je aan te passen dan kun je de komende jaren nog veel meer problemen verwachten.

  34. Anoniem schreef:

    De technische vorm van het kaartje maakt me minder uit, maar het feit dat je nu de spits niet meer mag doorkruizen vind ik behoorlijk bezwarend. Zeker bij lange trajecten ontkom je er bijna niet aan als je s middags reist om toch weer last te hebben van de middagspits qua beperking. Bijvoorbeeld Groningen – Zeeland.

    1. Anoniem schreef:

      Ik ben het helemaal met u eens! Ik profiteerde ook regelmatig van de fysieke treinkaartjes, omdat ik altijd voor 06:30 u al in de trein zat en vier uur moest reizen. Dit is onmogelijk metbe tickets! Nu moet ik een abonnement nemen om in de spits te kunnen reizen. Ik vind dat de NS de fysieke kaartjes moet blijven handhaven!

    2. Annemiek schreef:

      Dat is gewoon niet waar. Na 18:30 vertrekken er vanuit Groningen nog 4 treinen met verbindingen naar Vlissingen. De laatste vertrekt om 20:18 uit Groningen. Dat wil dus makkelijk met een voordelig e-ticket. Voor de prijs hoef je het in elk geval niet te laten.

    3. Wouter schreef:

      Ik vraag me af of je wat hebt aan een dagkaartje zoals die van de Kruidvat als je een traject Groningen – Zeeland reist.

      Zulke dagkaartjes zijn leuk als je kris kras door Nederland wil reizen en niet om zo’n lang traject af te leggen waarbij je meer in de trein zit dan dat je iets op je eindbestemming doet. In zo’n geval denk ik dat je meer hebt aan een actie van de Spoordeelwinkel

      1. Erwin Wessels schreef:

        Het voordeel van een dagkaartje is dat je niet gebonden bent aan het traject (of de trajecten) die de NS-reisplanner geeft, dus het geeft meer mogelijkheden. En als je bijvoorbeeld van Enschede naar Utrecht wilt, en een tussenstop in Zwolle wilt maken, dan kan dat niet met een retour(-actie)kaartje.

  35. dries molenaar schreef:

    Meer dan honderd reizigers??? Dat is een tiende promille of minder.

  36. Wilma schreef:

    Fysieke kaartje moet blijven…anders gaat de lol eraf wordt het allemaal erg omslachtig

  37. Froukje schreef:

    Op zich ben ik niet tegen een e – ticket. Maar wij hebben het al een paar keer meegemaakt dat er een fout bij NS in het systeem was opgetreden. Daarvoor hebben we gedurende de gehele avond telefonisch contact met NS moeten hebben. Om 23.00 uur was het eindelijk opgelost en konden we de e-tickets printen.

    Ook hebben we een keer gehad dat we 1 kaartje hadden geprint en dat bij de volgende een storing bij NS optrad. Dat zijn vervelende dingen en daarom durven wij het kaartje niet op het laatste moment te printen. We doen het nu altijd de avond van tevoren. Met het risico dat er altijd iets tussen kan komen. Dus dat vind ik wel een minpunt van een e – ticket.

  38. Mo Koster schreef:

    Met e-tickets kun je alleen maar door bepaalde bepaalde poortjes. Poortjes die slecht of helemaal niet te vinden zijn voor een slechtziende. Moet je met je taststok dwars door een reizigersstroom in gaan lopen zoeken naar het ene poortje waar je in- of uit kunt checken. Niet te doen.

  39. Bart schreef:

    Zeg, het is toch niet verplicht om vooraf bij de aankoop al je reisdatum aan te geven? Dat staat hier in heel veel reacties. Je koopt volgens mij een code welke je later (uiteraard binnen de actieperiode) moet activeren. Dit kan dus ook de avond voor de reisdatum of desnoods de ochtend vlak voor vertrek. En veel van deze acties kun je zelfs in de NS app zetten. Dit is misschien wel iets meer werk, maar ja, je krijgt het kaartje dan ook voor een leuk prijsje. En ook voor het milieu is het veel beter, als ik tijdens zo’n actie bij het station rondkijk ligt de grond bezaaid met die boekjes waar ze ingeplakt zaten en met de kaartjes welke (wat veel mensen niet weten) niet in het oud papier mogen. Het heeft dus inderdaad wel een klein nadeel, maar ook een hoop voordelen…

  40. Danush schreef:

    Beste mensen,
    Wat vinden jullie belangrijker? Gemak (dat alles bij het oude blijft qua kaartjes) of duurzaamheid (e-tickets)?

    Het heet niet voor niets ‘wegwerp’kaartjes. Dus al jarenlang worden er kaartjes met chip gedrukt die na 1 keer gebruikt weggegooid worden. Ook heb je die kaartjes die via de post thuisbezorgd worden. Er zullen vast mensen zijn die die kaartjes ongebruikt weggooien.
    Zowel het gebruik van eenmalige als ongebruikte kaartjes is verspilling van papier/karton, chips en inkt.

    Door het gebruik van e-tickets hoeft er alleen maar papier gebruikt te worden als mensen die kaartjes zelf printen.
    Met e-tickets kunnen mensen zelf kiezen “gebruik ik het ticket digitaal, gebruik ik de app of print ik het uit?”. Dat is dus veel duurzamer dan dat er standaard papieren kaartjes gebruikt worden.

    Dus wat vinden jullie belangrijker? Gemak (papieren kaartje) of duurzaamheid (e-ticket)?

  41. Barbara schreef:

    Het feit dat het veel duurzamer is om niet met een wegwerpkaartje te reizen is een groot pluspunt. Maar wat als je geen smartphone hebt? Er zijn mensen die niets van zo’n ding snappen, buiten het reizen met de trein om zo’n ding niet nodig hebben en er zijn ook mensen die vanwege de straling geen smartphone op zak kunnen hebben (en zelfs om die reden geen pc of laptop hebben). Het argument dat de kosten van de verspreiding te hoog zijn is makkelijk op te lossen. Als de ns de actiekaartjes alleen op eigen website of op de stations / via de kaartverkoopautomaten aanbied pikken de Kruidvat, AH en al die anderen geen graantje meer mee en is de winst voor de ns. Als de actie kaartjes te koop zijn via de automaten op het station kunnen mensen tenminste anoniem blijven reizen en lopen niet het risico geld weg te gooien doordat de reis om wat voor reden niet doorgaat. Een eticket doorverkopen is lastig. Ik heb regelmatig kaartjes via marktplaats, of zelfs op het station, verkocht als er een reis niet doorging en ik dus een kaartje over had. Dus ik ben een groot voorstander van het eticket als er via de automaten de mogelijkheid komt, om voor de groep mensen die anders buiten de boot valt, om alsnog een fysiek kaartje te kopen.

  42. P de Bruin schreef:

    Ik blijf gewoon met de auto gaan.

  43. Lilian schreef:

    Erg irritant die e-tickets. Erg omslachtig ook. Daarbij komt dat ns aan het discrimineren is. Een kwetsbare groep ouderen en gehandicapten die al noodgedwongen met ov moet, kan met dat digitale gedoe totaal niet overweg. Dat snapt toch iedereen met een beetje verstand! En wie zijn er alweer de dupe?! Juist! de kwetsbare gehandicapten en ouderen.

  44. HvDICM schreef:

    E-tickets zijn in het gebruik omslachtig. Alle gegevens moet je invoeren, en dan maar hopen dat de printer goed werkt.
    NS, doe indien nodig liever € 0,50 op de prijs, en bied ons dan weer een wegwerpkaartje aan.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Wat mij betreft: bied alle acties aan als e-ticket voor een mooie prijs, en bied bij iedere dagkaartactie ook de optie voor een wegwerpkaartje, maar dan voor een euro extra. En dan mag wat mij betreft ook bij de wegwerpkaartjes gelden dat ze niet geldig zijn tijdens de spits (dus ook niet je reis afmaken).

  45. Frans Eekhout schreef:

    Laat alle e-ticket actie kaartjes voortaan alléén geldig zijn in het weekend ZONDER spitsbeperking (!), eventueel met wegwerpkaart optie, dan hoeft men vooraf bij een doordeweekse geldigheidsticket niet eerst een complete reisplan uit te stippelen. Wat is de volgende stap van NS, dat mensen met een DAL voordeelabonnement straks ook hun rit in de spits niet mogen afmaken zoals nu nog het geval is wanneer men tijdens de daluren heeft ingecheckt ? Om alle regels van E-ticket en OV chipkaart opties te kennen, heeft men bijna een pseudo academische studie voor nodig en leg dat een buitenlander eens uit, het moet niet nog gekker worden of komen er nog meer vreemde voorstellen en capriolen uit de hoge hoed in OV land ? Met de introductie van de OV chipkaart werd beoogd om reizen met het OV eenvoudiger te maken, maar het tegendeel is waar nu men naast de “chip” ook e-tickets, mobiele telefoons e.d. hanteert en al die sub-regeltjes, om dol van te worden…

  46. Wouter schreef:

    Mij maakt het niet zoveel uit of ik een wegwerpkaartje krijg of een e-ticket. Het enige nadeel vind ik dat ik de reis niet in de avondspits mag afmaken

    Wat ik vraag me wel afvraag is het volgende:

    Het aanbieden van fysieke kaartjes is duur en de winstmarge is klein. Aangezien ze alleen nog maar e-tickets aanbieden vraag ik me af waarom ze de distributie niet zelf doen. Dit kan via de Spoordeelwinkel waarbij ze een beperkt aantal van dit soort actiekaartjes verkopen of via het kan bijvoorbeeld via prijspakkers die ze soms hebben. Maar ook via de eigen automaten kunnen regelmatig zulke kaartjes distribueren.

    Ook vraag ik me af waarom mensen alleen moeilijk doen over deze kaarten. De NS heeft ook veel acties in de Spoordeelwinkel en regelmatig een actie zoals een seizoensretour. Deze acties worden alleen maar aangeboden via e-tickets. Hier hoor ik niemand over terwijl ze hiermee toch dezelfde groep mensen uitsluiten.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Misschien hoorde je minder over de e-tickets van de Spoordeelwinkel, omdat er met de Kruidvat- en bepaalde andere acties nog alternatieven met fysieke kaartjes waren. Die zijn er nu niet meer. En dan moeten de laatste aanbieders van de fysieke kaartjes het ontgelden, nu zij ze ook niet meer aanbieden.

      1. Wouter schreef:

        Ik weet niet of dat een ander groep mensen zijn.

        Stel je voor dat de acties van de Spoordeelwinkel in een fysieke winkel te verkrijgen zijn. Hierbij krijg je ook wegwerpkaartje voor de trein en een voucher voor het aangeboden arrangement. In zo’n geval denk ik dat je ook een grote groep (nieuwe) klanten bereikt die nu geen gebruik van deze actie kunnen maken.

        Ook acties zoals een Seizoensretour kan je aanbieden in een fysieke winkel of via een kaartautomaat van de NS. Op deze manier bied je ook mensen de mogelijkheid om af en toe eens een dagje weg te gaan.

        En verder wil ik eigenlijk met mijn reactie zeggen dat we niet zoveel moeten zeuren op alleen de actie in de fysieke winkels die veranderd. Je sluit altijd een groep uit. Ik denk dat een deel van deze mensen hier zeurt om het zeuren terwijl als ze echt willen toch op een manier van zo’n actie gebruik van kunnen maken. En laten we voor de mensen die echt geen gebruik van zo’n digitale actie (om wat voor reden dan ook) een oplossing zoeken.

        1. Erwin Wessels schreef:

          Mee eens.

          Maar het is natuurlijk wel ook zo dat een fysiek kaartje gewoon veel makkelijker is. Ik heb persoonlijk ook geen probleem met de e-tickets, maar als ik zou kunnen kiezen tussen een e-ticket of een fysiek kaartje voor dezelfde actie, dan kies ik voor het gemak van een fysiek kaartje (ondanks dat ik daarmee wel iedere keer moet in- en uitchecken).

        2. Janneke 1 schreef:

          Wouter, wat zou dat heerlijk zijn als je kaartjes in een winkel kon kopen, maar eigenlijk bestaat zoiets al. Je kan namelijk bij de NSloketten op (grotere) stations gewoon kaartjes kopen, dus waarom gaan ze daar dan niet gewoon ALLE kaartjes en acties verkopen? En dan gewoon met de keus e-ticket of wegwerpkaartje(waarbij je dan een euro extra betaalt), dat is nu ook al zo.

    2. Janneke 1 schreef:

      Wouter, volgens mij is dat niet dezelfde groep mensen. Even voor mezelf sprekend, ik koop (kocht) graag (wegwerp)kaartjes bij het kruitvat of andere winkels, maar nooit via internet. Dat zijn wel leuke deals, maar er kwamen altijd wel weer actiekaartjes in de winkel en daar wachtte ik dan op. Zo kon je het hele jaar door af en toe op pad. Daar lijkt nu een einde aan te komen en daarom komt er zoveel kritiek.

    3. Janneke 1 schreef:

      Ik bedoelde natuurlijk het Kruidvat.

  47. Robert schreef:

    Ja inderdaad ben je ziek weg €14,50 en zo verdiend ns dik aan ongebruikte treinkaartjes die niet verreist zijn zakken vullers net de Rijksoverheid

  48. William schreef:

    Wat ik vooral onduidelijk vindt, of niet goed gecommuniceerd vind, is dat je de PDF op een elektronische drager mag laten zien zonder dat hij in een App wordt getoond. En ik vraag mij af of alle conducteurs dit al weten.
    Staat er ergens op de NS site dat dit mag?
    Best wel belangrijk lijkt mij. In het verleden namelijk nogal wat gezeik mee gehad met conducteurs die hier niet mee bekend waren.

  49. Machiel van Wolferen schreef:

    Vraag me soms wel af of die mensen die hier reageren voor de e-tickets, die uitleggen, die verklaren en ontkennen, of dat geen trollen van de NS of het systeem zijn. Je weet tegenwoordig eigenlijk niet meer zeker of mensen wel zijn wat ze zeggen te zijn, of ze nog wel eerlijk zijn. Staan onze grote bedrijven en het systeem nog wel alternatieven toe ?

  50. Linda schreef:

    Ik heb zelf in principe geen bezwaar tegen de e-ticket. Ware het niet dat het totaal onmogelijk is om bijvoorbeeld een fout ingevulde datum te wijzigen (dit valt natuurlijk altijd pas op, nadat de PDF al gegenereerd is ). Ik snap niet dat er geen systeem bedacht kan worden waarin de verkeerde ticket geblokkeerd wordt en er een nieuwe ticket uitgegeven kan worden. Op de huidige manier vangt NS denk ik heel wat euro’s, zonder dat de trein gebruikt word.

Laat een reactie achter op W.lawrie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.