fbpx

NS creëert extra omzet door advertenties in de trein

klok 01 aug 2019 12:33

Vanaf september start NS met een pilot met advertenties in de trein. In 137 intercitytreinen met reisinformatieschermen krijgen reizigers straks advertenties te zien. De pilot duurt tot het einde van het jaar.

5 miljoen treinreizigers

“We zien dat adverteerders interesse hebben om reizigers in de trein te bereiken”, legt een woordvoerder tegenover Treinreiziger.nl uit. Het spoorbedrijf komt hen nu tegemoet. Wekelijks kunnen adverteerders via de reisinformatieschermen 5 miljoen treinreizigers bereiken, meldt NS. Of advertenties in de trein een blijvertje zijn hangt af van de klantbeleving van reizigers.

Treinkaartje wordt niet goedkoper

“We blijven reisinformatie geven via de schermen, daar verandert niets aan”, benadrukt het spoorbedrijf. Door de advertenties creëert NS extra omzet. Wordt het treinkaartje daardoor ook goedkoper? “Nee”, zegt het spoorbedrijf. “Dit staat los van de prijs van het treinkaartje.”

Geen reclame op de trein

In het verleden konden adverteerders ook op de trein adverteren. Zo hadden veel treinen in het verleden reclamebanden, een enkele trein was zelfs volledig met reclame voorzien. Zo waren er enkele Aegon-Koplopers en een Koploper en Sprinter beplakt met reclame voor het Algemeen Dagblad. Die vorm van reclame komt niet terug. “We vinden het belangrijk dat onze treinen herkenbaar blijven.”

44 gedachten over “NS creëert extra omzet door advertenties in de trein”

  1. Ann schreef:

    Waarschijnlijk reclame van vette ongezonde snacks die je vervolgens op het station kunt kopen.

  2. Simon schreef:

    Gelukkig komt de reclame op de buitenzijde niet terug.
    Ik vond het een armoedig gezicht op een openbare voorziening.
    Zit er iemand te wachten op de opdringerige borstklopperij van het bedrijfsleven? Heeft NS deze inkomsten echt nodig?
    Lijkt me een beetje zielig als dat zo is en je daar je klanten mee lastig moet vallen.

  3. treingraag schreef:

    Nog NOOIT iets gekocht nav reclame op tv, ook zoiets. Maar indien leuk gebracht in de trein waarom niet, ook beetje ideele mededeling spaarzaam er tussen door zoals treinreiziger.nl en noordwestexpress.nl evenals treinreiswinkel.nl, goeurope.com/nl, kortom internetsite tips zou de ns sieren de reiziger hiermee te plezieren, denk ik.

    1. treingraag schreef:

      herstel: goeurope is omio.com nu.

    2. dries molenaar schreef:

      Jaja, uw onderbewuste ik heeft vast wel een s wat gekocht wat weken ervoor aangeprezen werd in een reclame.

  4. JanN schreef:

    Op zich is het mooi dat de NS gaat adverteren.
    NS kan nog meer reclame maken door alle oude dubbeldekkers en sprinters o korte termijn te vervangen door modern materieel . Dat is pas klanten werven!,

    1. Dennis schreef:

      Daar zijn ze dus dit jaar al mee bezig…

    2. Robbie schreef:

      De Sprinters SGM vind ik nog steeds heerlijke treinen om in te reizen. Wat is uw probleem met SGM?

  5. Henk schreef:

    Slim idee, extra geld binnenhalen zonder veel moeite.

    1. Simon schreef:

      Weet u wat slim is?
      Als de conducteur papieren zakdoekjes gaat verkopen.
      Misschien kan hij dan ook nog wat op zijn gitaar spelen!

  6. Sjakie van de hoek schreef:

    Haha die tekst: “de NS komt de bedrijven nu tegemoet”. Het is gewoon meer geld binnenharken ten koste van de reiziger. Overal reclame…vermoeiend. Wil je de reistijd checken op het scherm, staat er een schreeuwerige tekst en een koffie met gevulde koek op.

    De overheid moet dit als aandeelhouder tegenhouden, het levert de reiziger niks op behalve irritatie. Kom op politiek, tijd voor kamervragen.

    1. Simon schreef:

      Koffie met gevulde koek? Buiten de spits zal het snel gaan over inlegkruisjes en prostaatmedicijnen. Gezellig!

    2. johan II schreef:

      Ja de tekst “de NS komt nu de adverteerders die interesse hebben om de reizigers in de trein te bereiken tegemoet” is er wel eentje om in te lijsten.
      Die zelf kan wel meedingen naar de gouden Pleeborstel als meest geniale/misleidende reclame/voorlichtingsuiting van 2019. Of heb jij hem dat in de mond gelegd, Hildebrand?

      Waarom in Godsnaam wensen van adverteerders tegemoet komen? Er zitten al reizigers in de trein. Waarom niet met hun wensen bezig zijn?

      Stel voor dat ze ook andere beroepsgroepen die interesse hebben om de treinreizigers in de trein te bereiken gaan tegemoet komen.

      Waarzeggers, marketeers, Gordon, prostituees, zakkenrollers, politici, Mart Smeets, etc. Niet op beeldscherm graag, live.

      1. Simon schreef:

        Mee eens. Die paar extra centen hadden ze ook kunnen verdienen met strandvervoer naar Hoek van Holland.

    3. Ruud schreef:

      Ik mag toch hopen dat de Tweede Kamer zich niet gaat bezighouden met reclame in treinen. Ze heeft er niets over te zeggen, dus vragen stellen is alleen voor de bühne.

  7. P.Heesakkers schreef:

    Alles is al vergeven van de reclames. Ik ervaar ze immer als opdringerig. De reiziger zit enkel te wachten op info omtrent zijn of haar reis via de schermen. Een goed product verkoopt zichzelf zonder alle schreeuwerige reclame. Zelf koop ik er niks van en maak mijn eigen keuze in aankopen, en bepaal zelf of ik een goed product koop. Aan mij is geen reclame besteed .

    1. Joost2 schreef:

      Ik ken u niet, maar weet vrij zeker dat dit niet waar is. Een groot deel van de reclame werkt op ons onderbewustzijn en is effectief op mensen die het niet doorhebben.

      1. Simon schreef:

        Ik lees inderdaad zojuist in de krant dat vrouwen zich zijn gaan scheren na een campagne van een scheermesjesfabrikant.
        Iemand had bedacht dat de omzet wel iets groter kon gaan worden als je scheermesjes aan vrouwen zou kunnen verkopen.

      2. Ruud schreef:

        Inderdaad. Reclame werkt, anders zouden bedrijven er niet zoveel geld aan uitgeven. Zeggen dat je nooit op reclames let en zeker niets bij de adverterende bedrijven koopt, is op zijn zachtst gezegd gewoon bezuiden de waarheid

  8. johan II schreef:

    Net nu bijvoorbeeld NPO zonder reclame gaat worden.
    Trend voor de toekomst is ook juist dat waarde/kwaliteit zit in stilte (incl visuele stilte) en ontspanning, niet in drukke beelden en opgeblazen suggestieve reclamegedoe. Dat is zo jaren 90 en 00.

    Denk dat het weer een strategie van NS is om de overheid in de toekomst om later weer geld te vragen ter compensatie van weghalen van de reclames.

    Armoe troef althans. Alsof NS een arme busboer is en die die centjes nodig heeft, ten koste van de reiziger.
    NS kan beter nog meer werk maken van vastgoed, inmiddels toch hun core business, en stationsexploitatie, en niet nu ook nog reclame gaan uitbuiten. De verpretparkisering van de trein.
    Ongetwijfeld wel de natte dromen van de marketing operational strategy officers bij NS.

    Voor wat het waard is: niet in stilte coupe graag.

    1. Gekke Henkie schreef:

      “NS Marketing Operational Strategies and Advice Solutions, met James, goedemiddag. Natuurlijk, u wilt adverteren op de schermen met uw nieuwe visuele en auditieve rust oplossingen?
      Wat zegt u? Blinddoekjes en oordopjes? Nee prima hoor, wij als NS komen de bedrijven nou eenmaal graag tegemoet.
      Reizigers? Ach meneer, als we daar nou ook nog rekening mee moeten gaan houden wordt het wel een erg ingewikkelde wereld he, we kunnen niet zomaar iedereen tegemoet komen. Vooral onszelf en de bedrijven natuurlijk. Ja, met de trein komen we u wel tegemoet hahaha.
      Hee, goeie marketingslogan trouwens.. Jannie! Schrijf die eens op. De NS komt iedereen altijd tegemoet.
      Nou meneer, uw reclame staat erop hoor, na die hijgerige reclame over de Durex zwangerschapsbeschermingsoplossingen. Goedemiddag.

  9. dries molenaar schreef:

    Het is klein bier op de begroting. Eigenlijk maakt men nu ook reclame maar dan alleen zichzelf 🙂 Straks ook voor de stationswinkels of activiteiten in het aankomende station. Handig, zo ben ik in Duitsland ook eens op een idee voor een bezoek gekomen door een advertentie in de Hamburgse metro.

    1. [Look a like Dries] schreef:

      Correctie, ik dacht dat het alleen om NS reclame zou gaan. Reclame voor bedrijven ben ik op tegen, zeer onrustig wordt dat op het scherm. De maatschappij is reclames al helemaal zat. En dan zeggen dat ze bedrijven “tegemoet komen”, te gek voor woorden. Reclame voor eigen NS diensten vind ik echter prima.

      1. dries molenaar schreef:

        redactie, dit bovenstaande is niet door mij getypt en geplaatst

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Aangepast.

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    NS kan nu en is al met reclame bezig in de treinen! Kijk maar op de schermen van het ICMm of VIRMm waarbij wordt geadverteerd over werken aan het spoor, culturele uitstapjes en aanwervingscampagne voor nieuwe medewerkers! Vroeger waren het rijdende reclame voertuigen, net als wat er in Den haag en Rotterdam gebeurt op de trams! Met de EK of WK voetbaltoernooien werden er voetballen op de kopse kanten van het ICMm geplakt!
    De volledige beplakking zoals dat voor de KLM, Martinair, Aegon, Randstad Uitzendbureau, Koningshuis en Olympische Spelen gebeurde is tegenwoordig allang niet meer van toepassing. Ook tijdens de introductie van de toen nieuwe OV Chipkaart is er een treinstel beplakt geweest. Maar over 3 jaar zal deze vorm van OV-betaling wel weer eens geschiedenis kunnen worden! Op modelspoorbeurzen deden deze rijdende reclamezuilen het goed en was het leuk om ze in hun diversiteit te aanschouwen. Trouwens, ook bij spoorvloggers en spoorfotografen was dit een hoogtepunt, buiten de normale gangbare kleurstellingen op het spoorwegnet!

  11. Robbie schreef:

    En hopelijk gebruikt de NS het ontvangen geld om de vele graffiti in de treinen inclusief de toiletten te verwijderen en de treinen beter schoon te houden.

    1. Simon schreef:

      Ik zie eerlijk gezegd niet zoveel verschil tussen graffiti en reclame.
      Het is toch allemaal aandachttrekkerij?

      1. dries molenaar schreef:

        Inderdaad maar het één is zo vergeten en de graffiti blijft een poos zitten en beschadigt het eigendom van een ander. Graffit is ook veel fantasielozer en éénvormiger. Ook al zal de gemiddelde spuitert zichzelft juist heel uniek vinden.

        1. Simon schreef:

          Ik ben met u eens dat graffiti een vorm van beschadiging is maar vind reclameleuzen op bussen en treinen ook erg lelijk. Er wordt veel energie gestoken in het ontwerp en de huisstijl van deze voertuigen die er in ons land over het algemeen piekfijn uitzien.
          Ook de reis zou, mijns inziens, hier soepel kunnen verlopen.
          Waarom dan reizigers lastigvallen met de commerciële uitwassen van onze samenleving?
          Staat de reiziger hier echt op de eerste, tweede en derde plaats?

        2. Gerard schreef:

          Het één is zo vergeten?

          Er is maar één reden dat reclames om de paar minuten herhaald wordt en tegenwoordig door het gehele landschap op palen terug te vinden is.

          Dat is niet omdat het zo snel vergeten is.

  12. Peter schreef:

    Klein verzoekje van mijn kant, kan er ook een uit-knop op het scherm komen?

    1. Dries Molenaar schreef:

      Thuis heeft u dat al en dan kunt u de eerste ergernis vermijden.
      In de rijtuigen kunt u halverwege gaan zitten zodat het scherm in de verte niet leesbaar zal zijn.

      1. Gerard schreef:

        Wellicht niet leesbaar. De schermen zijn zichtbaar en de beelden blijven dus nog steeds hinderlijk de aandacht trekken. Zeker in treinstellen waar men tegenwoordig geen normale hoofdsteun meer heeft en door de hele coupé kan turen.

        1. Gerard schreef:

          Daarbij reageert het onderbewustzijn meer op beelden dan op tekst.
          Dus liever gewoon helemaal niet, tenzij het logo van de NS zelf zichtbaar is. Als aanbieder van de service om van A naar B (-ter) te kunnen reizen. (leuke slogan trouwens, ik kijk al jaren geen tv meer, toch blijft het hangen. Inderdaad, het één is zo vergeten 😉

  13. Bert Sitters schreef:

    Kunnen er ook van die schermpjes met geluid in de toiletten komen?😆

    1. Simon schreef:

      Goed idee. Die Telsell filmpjes schijnen goed te zijn voor de stoelgang.

  14. Ruud schreef:

    Zal wel meevallen met de hinder die hier breed wordt uitgemeten. Niemand kijkt constant naar die schermen. Men leest een boek, kijkt op telefoonschermpje (social media of de NS App), of kijkt naar buiten. Klagen hier door droeftoeters is dus gewoon om het lekker kunnen klagen. Niet om het adverteren in de treinen zelf

    1. Simon schreef:

      Hm, straks wordt het maandelijkse luchtalarm ook voorafgegaan door een reclameboodschap om de kosten te drukken.

    2. Gerard schreef:

      De schermen zijn op zo’n punt in de trein gehangen dat de rustig bewegende beelden welke momenteel te zien zijn al de aandacht trekken. De gemiddelde reclame veranderd vele malen van shot om het product op een ‘grappig, ludieke’ manier onder de aandacht te brengen. Zeker tijdens ritten in schemer en avond / nacht zal dit zeer hinderlijk zijn.

      Daarbij ontkomt men op sociale media en op de stations ook al niet aan de grote (beeld)schermen die ons van alles proberen aan te smeren en wijs te maken.

      Laat de trein graag een kleine ‘oase van rust’ zijn. Voor zover mogelijk met alle digitale gadgets waar men tegenwoordig standaard de beschikking over heeft.

  15. Ruud schreef:

    Het nieuws van de NS van deze week gaat natuurlijk niet alleen over reclame.

    Ook de NS Reisplanner app heeft een grote en ingrijpende wijziging ondergaan die forse inbreuk maakt op de privacy van de reiziger.

    Hoewel de update alleen wordt omschreven als:
    – Bugfixes voor verkeerde prijzen
    – Bugfixes voor verwijderen bewaarde ritten
    is er onder de motorkap een enorme inbreuk op de privacy toegevoegd. De app kan niet meer aan een OV kaart gekopopeld worden. De extra functionaliteit van de APP is vanaf nu alleen nog beschikbaar als je je volledige personalia prijs geeft via een mijnns.nl koppeling.

    De OV kaart(en) die je al in de app had staan is keihard verwijderd en kan alleen terug geplaast worden door de app aan je mijnns account te hangen.

    Schande, weer een extra bedrijf in Nederland dat met zijn poten niet van de privacy van zijn klanten af kan blijven en weer een volgende stap van NS om nog meer zaken over zijn klanten in de databases te koppelen

    1. Janneke 1 schreef:

      Dit laatste vind ik veel kwalijker dan reclame in de trein. Daar zit ik ook niet op te wachten, maar dan kijk ik wel gewoon uit het raam. Ik maak geen gebruik van de NSapp en ben dat ook niet van plan, maar inderdaad wil echt iedereen alles van je weten. Tegenwoordig voel je je overal(digitaal) bespied. Ik vermijd zoveel mogelijk accounts, klantenkaarten enz. enz. maar soms ontkom je er niet aan. Het wordt er niet leuker op (en ook niet makkelijker).

  16. m.kappers schreef:

    Nee nee geen reclame in de trein. Gun ons rust in de ruimte waar we verblijven op weg vande ene hectiek naar de andere svp.

Laat een reactie achter op Peter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.