fbpx
(c) EQRoy / shutterstock

NS en Arriva: betrek ons eerder bij evenementen

De Nederlandse Spoorwegen en Arriva willen voortaan eerder geïnformeerd worden over evenementen om zich te kunnen voorbereiden op het vervoer. Op zaterdag 24 april stond er een evenement – 538 Oranjedag – in Breda gepland waarbij tienduizend feestgangers werden verwacht. Inmiddels is duidelijk dat dit evenement toch niet door gaat.

Betere spreiding

“We waren graag eerder op de hoogte gebracht. Als we bijtijds waren geïnformeerd was dat wel fijn geweest. Dat geldt niet alleen in coronatijd, maar in het algemeen”, aldus een NS-woordvoerder. “Neem altijd ruim van tevoren contact met ons op als je iets groots gaat organiseren. Als er bijvoorbeeld geplande werkzaamheden zijn op een traject kan tijdig worden gezocht naar een goede oplossing”, zegt hij. “In principe maakt een goed vervoersplan ook deel uit van de vergunningsaanvraag voor een evenement.”

De organisatie van grote feesten werkt in coronatijd met een tijdslotsysteem waardoor reizigers wel beter verdeeld kunnen worden over de treinen. “Breda is een knooppunt waar sowieso veel treinen rijden, ook zaterdag. Je kunt er vanuit alle windrichtingen komen. De kiosken, toiletten en informatiebalies houden we zaterdag langer open, tot de avondklok ingaat”, vertelde een NS-woordvoerder, toen nog niet duidelijk was dat het feest toch niet door zou gaan.

Alleen noodzakelijke reizen

Eigenlijk is het advies om de trein alleen te gebruiken bij noodzakelijke reizen, maar anders dan vorig jaar, communiceert de vervoerder dat nu veel minder opvallend.

“Mensen kunnen drukte in deze coronatijd heel anders ervaren dan voorheen”, zegt de NS-woordvoerder. Een trein wordt volgens hem al als vol ervaren als die voor 40 of 50 procent gevuld is met reizigers, zoals de laatste maanden vaak het geval is.

In gesprek met het ministerie

Ook vervoerder Arriva, die op 1 mei publiek naar terrein De Schans in Lichtenvoorde (Startschotgala) in de Achterhoek rijdt, zou eerder in de voorbereiding van dit soort evenementen betrokken willen worden. “Dat gebeurt nu onvoldoende en vaak te laat”, aldus een woordvoerster. “Bij zowel 538 Oranjedag, waar we busvervoer verzorgen, als voor het evenement in Lichtenvoorde hebben we zelf contact moeten leggen met de organisatie.”

Binnenkort kaarten stads- en streekvervoerders en de NS het probleem aan bij het ministerie.

Ophef

De afgelopen dagen ontstond ophef over 538 Oranjedag waar zaterdag 10.000 plekken voor waren. Het kabinet wil doorgaan met de Fieldlab-evenementen, ondanks de kritiek op het feest van Radio 538. Een petitie tegen het feest vanuit het nabijgelegen Amphia Ziekenhuis wordt massaal ondertekend. De gemeente Breda heeft echter besloten geen vergunning te verlenen voor het evenement, daardoor kan het feest niet doorgaan.

Als belangrijkste reden voor het niet verlenen van een vergunning noemt de gemeente de maatschappelijke onrust en de openbare orde: “De politie krijgt steeds meer signalen dat 538 Oranjedag voor- en tegenstanders van het coronabeleid en de Fieldlabs aan zal trekken met alle veiligheidsrisico’s van dien”, aldus burgemeester Paul Depla in een verklaring.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

41 gedachten over “NS en Arriva: betrek ons eerder bij evenementen”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Vervoersbedrijven betrekken bij evenementen lijkt me meer dan logisch! Iedereen wil toch vervoerd worden, zonder files erheen of op de terugweg en overvolle parkeerterreinen. Laat vanaf nu in hun websites, folders en brochures er over berichten waar, wanneer en hoeveel personen er aanwezig mogen zijn! Zeker nu in de coronatijd waar al enkele proefevenementen zijn georganiseerd! Als komende maand het Eurovisie Songfestival losbarst in Rotterdam Ahoy moet dit in meerdere talen worden vermeld. Het is tenslotte een internationaal evenement dus ook tips voor overnachtingsoorden en info over de omgeving wat er nog meer te zien is. Ook hier is de info over OV belangrijk, dus begin hier spoedig al mee! Rotterdam heeft een goed en uitgebreid metro-, tram- en busnet met uitlopers naar Hoek van Holland, Spijkenisse, Den Haag en Capelle aan den IJssel. Mooiere promotie van stad, omgeving en vervoersautoriteit(en) zijn essentieel, vooral bij zulke massale bijeenkomsten! Ook de info over OV-kaarten en hoe in-, uit- en omchecken en waar dat moet niet vergeten worden!
    Iedereen is genoodzaakt de handen in elkaar te steken, zeker nu ze toch allen een extra verzetje aan reizigers kunnen gebruiken!

    1. Joost2 schreef:

      Ik neem toch aan dat er geen buitenlands publiek is bij het songfestival.

      1. Otto schreef:

        Rond iedere deelnemer is er een hele wolk aan begeleiders.

        1. Joost2 schreef:

          Dat is niet het soort volk dat met het ov gaat, denk ik.

  2. Joost2 schreef:

    Als regelmatige bezoeker van schaatswedstrijden in Heerenveen, herken ik dit probleem. Dat is echt ontzettend slecht geregeld de laatste jaren.

    1. Brabo schreef:

      Bij Thialf is er een andere reden: niemand wil de kosten betalen van extra treinen of bussen.

      1. Joost2 schreef:

        Er zijn helemaal geen extra treinen of bussen nodig. De trein komt er langs maar stopt niet. Je ziet een perron met het stadion, maar de trein rijdt door. Vervolgens ben je er pas drie kwartier later. Het is echt heel knullig.

        1. Brabo schreef:

          NS schat de kosten voor één weekend op 50.000 tot 100.000 euro. Veiligheidspersoneel, OV-chipkaartautomaten plaatsen, treinen versterken, etc. Thialf weigert mee te betalen.

        2. Joost2 schreef:

          Al die randzaken zijn niet nodig. Je hebt alleen een mobiele uitcheckpaal nodig. Kan me niet voorstellen dat je daar 10-duizenden euro’s voor nodig hebt.

        3. Brabo schreef:

          @Joost2
          De veiligheidsmaffia van ProRail eist vanwege de veiligheid een hoop personeel bij Thialf.

        4. Joost2 schreef:

          Ik zou niet weten waar die voor dienen dan. Ik krijg toch sterk de indruk dat men zich achter allerlei protocollen probeert te verschuilen, terwijl NS geen zin heeft initiatief te tonen en met de hakken in het zand gaat als er iets moet gebeuren dat niet standaard is.

        5. Annemiek schreef:

          Volgens mij is bij de invoering van de extra sprinter Meppel – Leeuwarden duidelijk als consequentie benoemd dat er dan geen treinen meer kunnen stoppen bij Thialf. Er is daar immers 1 perron, dat gebruikt kan worden voor aankomende schaatsfans. In de andere richting is er geen perron, wat dan zal betekenen dat de treinen van Heerenveen naar Wolvega moeten ‘spookrijden’. Daarvoor is geen ruimte meer in de dienstregeling.

          Los daarvan zijn de evenementen in Thialf natuurlijk niet meer van een enorme omvang. Het stadion heeft een capaciteit van 12.500. Als 40% daarvan met de trein zou komen, dan zijn dat er 5000. Dat zijn al geen enorme aantallen. Maar de laatste jaren raken de wedstrijden in Thialf zelden uitverkocht. Zelfs bij WK’s en EK’s raken sponsoren als KPN en Jumbo de duizenden vrijkaarten aan de straatstenen niet kwijt en op Vakantieveilingen.nl biedt een enkeling een eurootje. Totaal niet de moeite waard om daarvoor de hele dienstregeling op de schop te gooien.

          De tijd dat schaatsen populair was, was toen mensen op zondagmiddag geen andere dingen te doen hadden dan een hele reeks schaatsers 10 kilometer te zien afleggen op de zwart-wit televisie. Sindsdien is het allemaal vergane glorie. En de gloriedagen komen echt niet meer terug. Zeker niet met die a-sympathieke schaatsers die zich enorme superhelden wanen, maar die (op een enkeling na) door niemand op straat zullen worden herkend.

          De laatste keer dat Thialf IJsstadion werd gebruikt, zal een personeelsdag van NS zelf zijn geweest.

        6. Annemiek schreef:

          Ik zie dat ik daar per abuis meldde dat er maar 1 perron zou zijn. Dit zijn er blijkbaar toch 2.

        7. Joost2 schreef:

          Inderdaad, het zijn gewoon 2 perrons. Je hoeft daarom ook niet de hele dienstregeling om te gooien. Het is inderdaad niet altijd uitverkocht (is ook nooit zo geweest trouwens), maar het gaat doorgaans om enkele 10-tientallen reizigers per trein. Een veelvoud van het aantal reizigers dat uitstapt op station Akkrum, om maar eens wat te noemen.

  3. Baardstaart schreef:

    In normale gevallen hebben de NS en Arriva grif gelijk; als ze weten dat er een evenement is kan men daar meer treinen, station stewards etc inzetten. Ook zou Arriva of andere bedrijven voor pendel OV hebben kunnen zorgen.

    1) Overigens is dit evenement in Breda gecanceld.

    2) Maar het OV gebruik voor dit evenement is eigenlijk onwenselijk. Voordat je naar dit evenement kan moet je getest op Corona worden. Stel dat je met het OV naar de evenementen-teststraat gaat en positief getest bent. Dan moet je ook weer met het OV terug, terwijl je dan wel een besmettingsrisico bent. Dus dit zou dus een eigen vervoer only evenement zijn geweest. Wel zouden pendelbussen van enkele grote parkeerplaatsen naar het terrein gereden kunnen hebben.

    3) Iedere Corona test heeft een percentage foute testuitslagen, dus een test geeft wel een goede indicatie, maar geen garantie of je het wel of niet hebt.

  4. Allan Kleiweg schreef:

    Het lijkt mij vanzelfsprekend dat een organisator van een grootschalig evenement een aantal werkafspraken maakt met de regionale OV-bedrijven. In constructief overleg kunnen realistische afspraken gemaakt worden over reisperioden en mogelijke bezoekers- en reizigersaantallen. Een dergelijk overleg is meestal een voorwaarde van de vergunning.

    Maar laten we niet vergeten dat de OV-bedrijven zelf ook heel wat boter op het hoofd hebben. Zo heb ik mij als laat reizende forens, wonende in Rotterdam-Zuid en werkende in Den Haag, jarenlang verbaasd over de RET-gewoonte om de metrotreinen aan het einde van de middag te halveren, ook op dagen dat er een groot evenement in Sportpaleis Ahoy’ gepland staat. Daar kunnen tot 15.000 bezoekers op af komen, waarvan een groot deel per OV reist. Door de metrotreinen te halveren (van vier 2-delige treinstellen in twee 2-delige treinstellen), anderhalf uur voordat een groot evenement in Ahoy’ aanvangt, ontstaat een situatie dat duizenden reizigers als sardientjes in halve metrotreinen van Rotterdam Centraal naar het Zuidplein worden vervoerd.

    De oplossing is supermakkelijk, kost niets, en vraagt zelfs geen enkele extra handeling. Het enige wat men hoeft te doen, is het splitsen van de lange treinen, te laten plaatsvinden na aanvang van het evenement in Ahoy’. De pijnlijke gebruikelijke wanprestatie tussen 18:00 en 20:00 uur, wordt zo voorkomen. Deze gedachte heb ik ooit schriftelijk aan de RET voorgelegd. Daarop ontving ik een reactie die er op neer kwam dat degenen die de treinen splitsten en afvoeren, in dagdienst werkten. (En dat het belang van de duizenden bezoekers van een Ahoy’-evenement kennelijk niet meewoog bij de planning …)

    Dat de NS evenveel boter op het hoofd heeft, blijkt iedere warme zomerdag, als de vaste reizigers van de IC-treinen op het station Den Haag Centraal merken dat de treinen steevast al gevuld zijn met badgasten die een dagje op het strand van Scheveningen hebben doorgebracht. Bij een geregelde verdubbeling van de vervoersvraag, zou je denken dat de capaciteit van de treinen, waar mogelijk, ietwat wordt aangepast. Men kan een extra trein laten rijden of de reguliere treinen verlengen. Maar dat ‘vergeet’ NS gemakshalve …

    1. Brabo schreef:

      Er wordt bij evenementen geen extra capaciteit ingelegd tenzij de organisatoren daar aan mee betalen. Waarschijnlijk weigerde men dat bij de evenementen in Ahoy.

      1. Louis Bohte schreef:

        sardientjes zijn zeker een verdienmodel

      2. Louis Bohte schreef:

        sardientjes zijn zeker een verdienmodel

  5. Johan schreef:

    “De Nederlandse Spoorwegen en Arriva willen voortaan eerder geïnformeerd worden over evenementen om zich te kunnen voorbereiden op het vervoer.”

    Laten ze zelf dan eens beginnen met werkzaamheden in beginsel 10 maanden in plaats van 10 dagen van tevoren aan te kondigen, inclusief extra reistijd en eerste en laatste reismogelijkheid. Daar willen reizigers namelijk rekening mee kunnen houden als ze bijvoorbeeld een vroege vlucht vanaf Schiphol boeken, of een kleinschaliger evenement organiseren.

    1. Tonny schreef:

      Exact dit. Laat ze zelf maar eens beginnen met het goede voorbeeld geven.

    2. Marin schreef:

      Goed punt. Een buitendienststelling van het spoor is meer dan een jaar van tevoren bekend. Mij lijkt het dan logisch dat dit in de reisplanner wordt verwerkt. Waarom kan er bijvoorbeeld geen linkje na ar deze geplande werkzaamheden worden opgenomen?

        1. Johan schreef:

          Dat lijstje gaat maar een week of 5 vooruit, en zelfs die zijn nog lang niet allemaal in de reisplanner gestopt. Dus of je die vroege vakantievlucht vanaf Schiphol kunt halen met de trein, weet je nog steeds pas 10 dagen van tevoren. Dat is rijkelijk laat om te boeken.

  6. Martin schreef:

    Hoeveel grote manifestaties zijn er die niet al weken, zo niet maanden van tevoren zijn gepland? Kennelijk is er noch bij NS, noch bij Arriva iemand te vinden die elke dag even de evenementen-, festival- en sportkalanders kan doorspitten op zoek naar voorspelbaar grote(re) reizigersstromen. Arriva: “Bij zowel 538 Oranjedag, waar we busvervoer verzorgen, als voor het evenement in Lichtenvoorde hebben we zelf contact moeten leggen met de organisatie”. Het moet inderdaad niet gekker worden – moet je nota bene zelf initiatief nemen, dat is niet de bedoeling!

    1. Brabo schreef:

      Sowieso legt het OV geen extra treinen of bussen in als de organisatoren niet meebetalen. Daarmee ligt de bal bij de organisatoren.

      1. Johan schreef:

        Dat is de wereld op z’n kop. Die organisatoren zorgen er al voor dat meer mensen een kaartje kopen bij de vervoerder. Die vervoerder verdient daardoor meer dan ze zonder zo’n evenement hadden verdiend. Het zou logischer zijn dat vervoerders organisatoren juist betálen om evenementen te organiseren.

        1. Tim H schreef:

          Het probleem is dat bij de meeste evenementen de extra ticketverkoop bij lange na niet de extra kosten dekken die de vervoerders maken. Bij veel evenement gaat het om jongeren die op een studenten OV reizen, senioren met keuzedagen of reizigers met kruidvatkaartjes, etc. De hoeveelheid extra inkomsten zijn dan erg klein.

        2. Johan schreef:

          @Tim H
          De vervoerders bieden die keuzedagen en kruidvatkaartjes aan tegen dumpprijzen en vervolgens zouden de evenementenorganisatoren de vervoerders daarvoor moeten compenseren?

  7. Wim schreef:

    Volgens mij betalen de reizigers in het OV gewoon met ov-chip oid als ze naar een evenement met de bus of trein gaan. Extra bussen of treinen worden dus ook al door de extra reizigers betaald. Waarom moeten de organisatoren dan nog bijbetalen ? Leuk verdienmodel … Op tijd inseinen van vervoerders bij evenementen is logisch. Maar extra betalen aan vervoerders om extra inzet van bussen/treinen bij grote aantallen extra reizigers is dubbelop. Als de organisatie gratis vervoer wil inzetten dan moeten ze uiteraard betalen, maar bij gewoon betaald OV betalen de reizigers al voor het vervoer.

    1. Brabo schreef:

      Als iedereen altijd per kilometer zou betalen met de OV-chipkaart zou je gelijk hebben. Maar als er voor een evenement voornamelijk abonnementshouders extra reisjes maken levert dat minimale extra inkomsten op maar wel veel extra kosten. Veel evenementen trekken vooral jongeren die toch al een SOV hebben en zijn daardoor voor de vervoerders verliesgevend.

      1. Johan schreef:

        Sterk staaltje excel management: De berekening wijst uit dat een vervoerder het meest verdient door zoveel mogelijk abonnementen te verkopen, en te ontmoedigen om ermee te reizen. Geen speld tussen te krijgen.

        Behalve dan dat mensen geen OV-abonnement kopen als ze geen redenen hebben om te reizen.

  8. Robbert schreef:

    Arriva speelt al jaren op evenementen in. Bij NS is het sinds 2016 standaardbeleid om -zelfs bij evenementen die ieder jaar plaatsvinden – toch slechts een minimale treinlengte in te zetten. Als klanten daarover klagen is het standaard antwoord van NS dat de dienstregeling een jaar van tevoren wordt gemaakt en er geen rekening met evenementen gehouden kan worden als die niet ruim vóór dat jaar bekend zijn. Dus…. mooie woorden die uitsluitend voor de bühne bestemd zijn.

    1. Johan schreef:

      NS is daarin wel consequent, want omgekeerd zijn ze even star: In week 8 van dit jaar liet NS 2 sprinters plus 6 intercity’s per uur per richting stoppen op sprinterstation Amsterdam RAI (in plaats van 4 sprinters). Dat was oorspronkelijk de week waarin de huishoudbeurs zou plaatsvinden. Er was echter al in november 2020 besloten dat de huishoudbeurs naar mei zou verschuiven. Toen stond de NS-dienstregeling voor februari 2021 blijkbaar al in mangaanstaal gebeiteld. (Inmiddels is de huishoudbeurs voor 2021 helemaal geannuleerd.)

      https://www.huishoudbeurs.nl/nieuws/event/huishoudbeurs-2021-nieuwe-datum/
      https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2021-02-24/amsterdam-rai

  9. Theo schreef:

    Na afloop van het Rolling Stones concert op 30 september 2017 waren er geen extra NS-treinen naar het CS in Amsterdam. En wat er kwam was ook nog veel te laat. De stadstram aan de overkant was wel op tijd en met diverse treinen. De NS had ook geen extra wagens aangekoppeld. Men moet logistiek beter presteren. Het kostte mij nu anderhalf uur extra reistijd, miste de trein op CS… De NS maakt wel reklame voor extra vervoer bij dit soort gelegenheden, maar komt die belofte niet na.

    1. Paul Lamote schreef:

      Ziggodome en Arena weigeren mee te betalen aan kosten van extra treinvervoer. Daarom worden bij concerten standaard geen extra treinen of versterking ingelegd. Alleen stoppen er meestal wat treinen extra in A’dam Bijlmer.

      In Duitsland worden organisatoren bij grote evenementen verplicht om mee te betalen aan het OV als onderdeel van een vervoersplan wat ze moeten indienen om überhaupt toestemming voor hun concert of evenement te krijgen. De organisatoren verhalen dat dan weer op de bezoekers via de tickets voor het evenement.

      1. Johan schreef:

        “Ziggodome en Arena weigeren mee te betalen aan kosten van extra treinvervoer.”

        En terecht. Het is niet de schuld van de Ziggodome en de Arena dat NS er niet in slaagt om te verdienen aan dat extra treinvervoer (en dus liever treinen op een opstelterrein parkeert dan reizigers vervoert).

        1. Brabo schreef:

          En dus verandert er niets.

        2. Johan schreef:

          @Brabo

          Er is altijd hoop dat het hoofdrailnet eindelijk eens wordt aanbesteed en dat er dan een vervoerder gaat rijden die reizigers niet alleen maar als last kan zien.

    2. Wouter schreef:

      Ik vraag me soms af of je met de auto sneller weg was gekomen.

      Ben wel eens met een georganiseerde busreis naar de Toppers in de Arena geweest. Als ik dan zie wat de wachtrijen zijn bij de parkeerautomaat. Vervolgens sta je met de auto ook nog eens in de file om van de parkeerplaats weg te komen.

  10. Theo schreef:

    Voor de liefhebbers: op satelliet tv-station 3Sat kun je op 1 mei a.s. de hele dag naar treinen kijken. Zie 3Sat.de

Laat een antwoord achter aan Martin Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.