fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS en vakbonden bereiken principeakkoord: stakingen van de baan

11 sep 2022 9:50

NS en vakbonden FNV, VVMC, VHS en CNV hebben zondagochtend 11 september een principeakkoord bereikt voor een nieuwe cao voor de periode van juli 2022 tot januari 2024. Gedurende die periode gaat het loon gemiddeld 9,25 procent omhoog.

Loonsverhoging

De loonsverhoging bestaat uit 5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, en vanaf 1 januari nog eens 3,45% meer loon. Daarbovenop komt in 2022 en 2023 een eenmalige uitkering van € 1.000 op fulltime basis. Ook belooft de spoorvervoerder meer pensioenopbouw en een minimumloon van 14 euro per uur.

Verder zijn er afspraken gemaakt als de inflatie voor 2022 en 2023 hoger uitvalt dan de ramingen van het Centraal Plan Bureau. De vakbonden reppen dan ook van “inflatiereparatie” in een overzicht van hoofdpunten uit het akkoord. Dit houdt in dat werknemers extra geld krijgen als de inflatie dit jaar hoger uitvalt dan de voorspellingen van het Centraal Planbureau. Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband. “Het gaat om koopkrachtbehoud gedurende de looptijd van de cao, daarna moeten we er weer opnieuw over onderhandelen”, zegt Jerry Piqué namens het CNV.

Leden moeten nog akkoord gaan

Leden van de vakbonden mogen nog stemmen over het principeakkoord. Daarvoor organiseren de bonden informatiesessies, waarna de leden digitaal kunnen laten weten of ze tevreden zijn met het cao-resultaat. “Ik ben pas tevreden als onze leden in grote meerderheid ja hebben gezegd”, zegt FNV-onderhandelaar Henri Janssen. Zijn collega van CNV, Jerry Piqué, verklaart blij te zijn met alle extra toezeggingen die de NS deed. “Ten opzichte van het eindbod in juli is het bijna een verdubbeling.”

Om de werkdruk te verlichten, een belangrijk punt voor het personeel, kunnen werknemers vaker gegarandeerd vrij krijgen dan nu het geval is. Ook heeft de NS volgens de vakbonden toegezegd te onderzoeken hoe de hoeveelheid nachtwerk omlaag kan. Daarnaast gaat het bedrijf volop werven om een pool arbeidskrachten voor het weekend op te zetten, meldt CNV.

Nieuwe acties (voorlopig) van de baan

De cao-onderhandelingen liepen al maanden, sinds 24 augustus werden er acties georganiseerd. In totaal waren er zes stakingsdagen. Formeel ging het om regionale stakingen, maar NS besloot tot twee keer toe het volledige treinverkeer stil te leggen.

De onderhandelingen werden zaterdagochtend hervat en gingen tot de vroege ochtend van zondag door. Nu er een principeakkoord is bereikt, zijn nieuwe acties – in elk geval voorlopig – van de baan. De acties die gepland stonden voor 13 en 15 september gaan dan ook niet door. Alleen als de achterban van de vakbonden niet akkoord gaat, zijn nieuwe acties niet uit te sluiten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

131 gedachten aan “NS en vakbonden bereiken principeakkoord: stakingen van de baan”

  1. DrsP. schreef:

    Benieuwd waar dat geld vandaan moet komen.

    1. Baardstaart schreef:

      Besef wel dat de werkdruk en personeelstekorten de belangrijkste motivatie was voor de staking. En natuurlijk proberen de bonden ook een inflatie correctie los te krijgen. Het niet een andere invulling van het beroep conducteur zien te regelen is mijn inziens een gemiste kans. Het feit dat er zo weinig conducteurs te zien zijn is denk ik een sociale veiligheidskwestie en dan zou je net als de regio vervoerders naar service en controle teams over moeten stappen.

      Hoe het uiteindelijk verder moet met de NS is mij ook een raadsel, gezien heel dit bedrijf organisatorische puinhoop is en geen verandering mogelijk is.

      Uiteindelijk zal de NS de ticketprijzen met de inflatiecorrectie verhogen om de kosten te vergoeden PLUS dat om het personeelstekort te lenigen 20% van de dienstverlening eruit gaat. Ik denk dat 2023 het jaar wordt van de eigen auto en het file probleem veel groter gaat worden. Ook zal thuiswerken weer helemaal in worden, omdat je dan niet met overvolle treinen en wegen te maken hebt en het internet in Nederland over het algemeen van zeer goede kwaliteit is.

      De teloorgang van het OV is in volle gang en vele nieuwe automobilisten zullen niet makkelijk weer de trein in te krijgen zijn. Het idee dat het OV als klimaat vriendelijk alternatief voor de auto is, is zo jaren ’10. Ook de gasprijzen en het gebrek van ingrijpen van de overheid (Groningen heropenen met fatsoenlijke schadeloosstelling) zal lijden tot allerlei milieu en klimaatonvriendelijke stookoplossingen. Klimaat is zo jaren ’10.

      1. Juriaan schreef:

        Dit akkoord zal de afbraak van het treinvervoer alleen maar versnellen.

      2. Annemiek schreef:

        Het oplossen van personeelstekorten door meer loon te betalen was inderdaad de motivatie van de vakbonden. Nu is de achterban nog niet eens geraadpleegd, maar de vakbonden weten blijkbaar al wat daar uit gaat komen, want in de pers wordt dat als een formaliteit gepresenteerd. Hoe serieus worden die mensen dan genomen?

        Maar goed, de vakbonden claimen op basis van de zwakte van NS dus dat er een loongolf zal komen op de arbeidsmarkt. In de concurrentiepositie om laaggeschoold personeel vervalt dan toch gewoon het argument dat meer loon perstoneeltekort gaat oplossen? Als werkgever X, Y en Z immers allemaal hun lonen met een gelijk percentage verhogen, blijven ze toch allemaal even aantrekkelijk? Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het oplossen van de personeelstekorten een drogredenering was?

        En wat blijft dan over? FNV die kan claimen dat vakbonden nog relevant zijn? (wat overigens tevergeefs zal zijn, de ledenaantallen zullen blijven dalen) Als puntje bij paaltje komt, hebben de vakbonden dan toch gewoon NS en het NS-personeel (de stumpers) misbruikt voor de eigen reclamecampagne?

        1. Anoniem schreef:

          Als overal de lonen omlaag gaan, kan dat een stimulans zijn voor mensen om meer te gaan werken dan ze nu doen, zodat de totale werknemerspool landelijk gezien omhoog gaat. Aangezien Nederland deeltijdkampioen is, is dat niet zo onrealistisch.

      3. Rudolf schreef:

        Werkdruk? Dat verbaast me toch wel even. Menige conducteur, de goede conducteurs niet te na gesproken want die zijn er ook, sluit allen de deuren en zit verder steeds in de eerste klas met z’n smartphone te spelen.

  2. Louis Bohte schreef:

    De stakingen waren kennelijk helaas nodig gezien het voorgelegde reultaat.

    1. Reiziger Ruud schreef:

      En wie gaat dit feestpakket betalen? Ik verwacht dat veel reizigers er met hun voeten voor zullen kiezen dat zij niet het haasje worden van het gegraai van het personeel.

      1. treingraag schreef:

        Maar schoenen niet op de bank graag, ook niet in de eerste klas stilte coupe ICD.

      2. Baardstaart schreef:

        Wij. de niet keuze reiziger.

      3. Annemiek schreef:

        De overheid mag niet bijspringen, blijft over ‘de reiziger’. Te verwachten valt dat NS voor dit jaar, ondanks de coronasteun, uitkomt op een kleine winst van tussen 0 en 140 miljoen. Voor 2023 ziet het er niet bepaald rooskleurig uit. Operatoneel valt een verlies van tussen de 700 en 950 miljoen te verwachten. Daar komen nog heel vervelende zaken bij, zoals verliezen als gevolg van afstoten van activiteiten in het buitenland. Bij NS weten ze volgens mij al dondersgoed dat ze afstomen op een recordverlies. Gezien de aard van de onderneming, zou dat niet een enorme ramp zijn, ware het niet dat er ook geen toekomstperspectief is dat hoop levert op verbetering. Zolang NS niet gerund wordt als een echt bedrijf, is de toekomst ervan gitzwart!

        1. Wouter schreef:

          Misschien moeten we eraan wennen dat de NS (en misschien het hele ov) niet meer zo rendabel is als voor de corona pandemie.

          Door corona zijn veel mensen meer thuis gaan werken of overgestapt op een ander vervoersmiddel. Hierdoor valt een groot deel van de omzet weg die ze waarschijnlijk moeilijk of niet meer terug krijgen.

          Als het aan mij ligt dan spelen we hier op in. Zowel in opbrengsten als kosten. Zo leverde de treinkaartjes van bijvoorbeeld de Kruidvat altijd een leuke opbrengst op en als het aan mij ligt komen zulke treinkaartjes weer terug voor de mensen die het nodig hebben. Daarnaast vraag ik me af of ze deels niet in de kosten kunnen snijden door bijvoorbeeld de dienstregeling in te krimpen. Is een 10 minuten trein namelijk echt nodig.

        2. Annemiek schreef:

          Volgens mij, Wouter, is het toch vrij algemeen bekend dat er al flink minder treinen rijden. Daar is een begin mee gemaakt en er worden steeds meer treinen geschrapt, totdat er in 2023 ongeveer 20% minder treinen rijden. Dat zal zorgen voor een beperkte kostenbesparing.

          Daarnaast maakt NS er een trend van de capaciteit zo krap mogelijk in te zetten, waardoor reizigers vaak drukte ervaren. Bijvoorbeeld op het traject Zwolle-Amersfoort, dat extra belast wordt vanwege de uitval van de Hanzelijn, heeft NS het gore lef om enkele ICM’s in te zetten, waardoor soms tientallen reizigers achterblijven op de perrons. Dan blijft er echt geen capaciteit over voor reizigers met Kruidvatkaartjes.

          En ik heb ook niet het idee dat die kaartjes echt zoden aan de dijk gaan zetten. Wanneer NS per kaartje 10 euro zou opstrijken (wat volgens mij nogal ruim gerekend is), moet Kruidvat er 24 miljoen voor NS verkopen om een gat als het omzetverlies tussen het eerste halfjaar van 2021 en het eerste halfjaar 2022 te overbruggen. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar dat is 132.000 extra reizigers per dag, waarvoor geen capaciteit lijkt te zijn. Dat is dus absoluut geen realistische oplossing!

          De financiële situatie van NS is echt rampzalig. Ik heb nog geen enkel scenario voorbij zien komen waarin er ook maar een kleine kans bestaat dat NS niet failliet gaat. Daar is geen ontkomen aan. Het is alleen de vraag hoe lang dat gaat duren. Nu de CAO geregeld lijkt, zal binnenkort de alarmbel wel geluid worden over de financiële situatie, waarna een flinke tariefsverhoging voor de reiziger gepresenteerd wordt.

        3. Johan schreef:

          @Wouter
          Die kruidvatkaartjes zijn gerommel in de marge. NS heeft de belangrijkste aanpassing aan vaker thuiswerken nagelaten: Een abonnement op de markt brengen dat aantrekkelijk is voor forenzen die 3 of 4 dagen in de week tijdens de spits reizen. In plaats daarvan hebben ze het Voordeelurenabonnement afgeschaft dat dat gat onbedoeld nog voor een deel opvulde.

  3. 2N2 schreef:

    Jammer, het was beter geweest als NS kapot was gestaakt en de reiziger verlost was van dit disfunctionele bedrijf met klantonvriendelijk personeel. Nou, hopelijk komt snel weer een kans.

    1. Kees schreef:

      Misschien was het beter geweest als je even tot tien telde, en niet aan je eigen dacht. 🙂

      1. Baardstaart schreef:

        Laten we wel wezen dat de lijnen, die uitbesteed zijn aan de provincies vaak stukken beter functioneren dan de NS lijnen. Verder denk ik dat de IJsellijn en door zowel Brabant als Gelderland/Overijssel gerund dient te worden, gezien deze lijn geen link heeft met de randstad. Verder lijkt me het een goed idee om de Merwede/Lingelijn met de Betuwelijn samen te voegen tot een spoorlijn van Dordrecht naar Arnhem evt ook met een IC/IRE per uur. Dit zou met accutreinen gereden kunnen worden of het stuk Tiel-Elst zou geëlektrificeerd moeten worden.

        Ik denk dat het uitbesteden van alle sprinterlijnen aan de provincies een goed idee is en de intercities in handen van de provincie met het eindpunt de beste oplossing is.

        Wil je in de Randstad het OV en de trein weer goed maken dan zal je in moeten zetten in vermetrofisering van het net, zoals het plan van de RET om de sprinter van de NS tot een metrolijn van Leiden naar Dordrecht om te bouwen en daar 12x per uur een zelfrijdende metro te laten rijden. Amsterdam – Schiphol – Leiden lijkt me ook zo een verbinding.

      2. 2N2 schreef:

        @Kees, mooie woorden maar geef vooral ook eens uitleg. Meningloze toeschouwers zijn er al zo veel.

        1. Kees schreef:

          Ik denk dat je die uitleg zelf kan verzinnen als je wat minder impulsief op het orgel staat te spelen

      3. Rudolf schreef:

        Hij denkt niet aan zichzelf maar aan de reizigers die vrijwel dagelijks de dupe zij van de slechte prestaties van dit bedrijf en van prutsrail.

    2. Johan schreef:

      De tijd moet nog maar uitwijzen of NS hiermee niet kapot is gestaakt. Er wordt nu een vicieuze cirkel ingezet van verschraling van het aanbod (bezuiniging) en nog minder reizigers (minder inkomsten).

      1. Realisme graag schreef:

        Zeker in combinatie met grote tariefsverhogingen om dit feestpakket te betalen.

      2. johan II schreef:

        Johan, wordt wakker, de kans is NUL dat NS kapotgestaakt wordt.

        OV kan kapot, de reiziger kan kapot (is al deels afgekaakt), maar NS-vakbond-Prorail gaan nooit kapot want ze blijven bestaan. Dat is het perverse.

        De overheid zal haar kop in het zand blijven steken. Als een ouder haar verslaafde zoon blijft voeden.

        Onverantwoordelijk en disfunctioneel.

        Zowel NS/vakbond/prorail maakt het pertinent niets uit. Ook de bevolking zal het worst wezen.

        1. Johan schreef:

          We zijn het eens. Ik had misschien moeten verduidelijken dat ik een situatie waarin NS alleen nog kan functioneren aan de hart-longmachine van de overheid ook als kapotgestaakt zie.

        2. johan II schreef:

          Vind je vergelijking met “aan de hart-longmachine van de overheid” beetje vreemd.

          Alsof NS in het ziekenhuis ligt.

          NS is echter psychiatrisch geval.

  4. Edwin de Hond schreef:

    Stop zetten van de Coronasteun. NS heeft blijkelijk toch genoeg geld voor deze idiote loonsverhoging. Als de raad van commissarissen hiermee instemmen zijn die ook net als het management NIET geschikt voor hun functie. Bijzonder knap dat een bijna zo goed als failliet bedrijf deze eisen heeft ingewilligd
    ( huidig salarissen NS machinisten ic ca 54000 euro die van conducteurs is zo ‘n 48000 euro Inc. Toeslagen bron nos) dus hoezo hongerloon?.

    1. Tim schreef:

      Dat het spoorwegpersoneel slecht betaald is een fabel die de vakbonden al jaren proberen in stand te houden.

      1. Annemiek schreef:

        Bij het in de advertentie van de machinist genoemde maximumsalaris, gaat het netto maandloon ongeveer 21 euro omhoog ten opzichte van het netto maandloon bij het aanbod dat NS deed. En dan deden de vakbonden voorkomen alsof hiertussen een onoverbrugbaar gat zat. Er is volgens mij niemand die voor 21 euro in de maand een baan bij de ene overstapt voor exact dezelfde baan bij een andere werkgever.

  5. andre schreef:

    De prijzen van de kaartjes zal wel weer omhoog gaan en wordt het hebben van een auto nog aantrekkelijker.

    De klant is altijd de dupe, denk dat velen de trein links gaat laten liggen en de NS nog meer verlies gaat leiden.

    De consessie voor het hoofd rail net moet niet meer onderhands worden aangeboden aan de NS de volgende keer, laat een partij als Arriva ook mee dingen, denk dat de machinisten en conducteurs zich dan wel achter de oren gaan krabben als ze met een commerciele partij te maken krijgen.

    1. Eef schreef:

      Monopolies leiden vroeg of laat altijd tot misbruik ten koste van de klant.

    2. Wouter schreef:

      Ongeacht of de prijs van treinkaartjes wel/niet omhoog gaat denk ik niet dat het voor mij aantrekkelijk wordt om een auto te kopen. De kosten die ik maak voor mijn fiets en ov (inclusief NS) is voor mij nog altijd vele malen goedkoper.

      1. Otto schreef:

        Dan reis je of zwart of je kunt niet rekenen.

        1. Wouter schreef:

          Ik ben dan benieuwd naar je berekening voor de auto.

          In mijn berekening neem ik vaak de kosten mee zoals benzine, wegenbelasting, verzekering, onderhoudskosten maar ook de afschrijving van de auto. Als ik vaak de bedragen hoor wat mensen hiervoor kwijt zijn dan komen ze vaak al rond de 3.000 tot 3.500 euro.

          Nu werk ik op fietsafstand van mijn huis dus al mijn ov reizen zijn dan vaak ook plezierreisjes. Hierbij ben ik ook in de mogelijkheid om tijdens de daluren met de trein te reizen dus ik kan het zo gek maken als ik maar wil. Vroeger kon ik voor ongeveer 15 euro reizen met treinkaartjes van bijvoorbeeld de Kruidvat. Nu zou ik kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een weekend vrij abonnement (€31,60) of een dal vrij abonnement (€107,90) per maand. Met dit soort bedragen kom ik nog niet in de buurt van de 3.000 euro voor een auto.

  6. CK schreef:

    En nu hoef ik het gezeik van de bonden de komende jaren niet meer aan te horen – tot 2025 geen stakingen dus.

    1. Brabo schreef:

      Nee, alleen wacht u nog een onaangename verrassing als de tariefsverhoging voor 2023 komende maand bekend wordt gemaakt.

    2. Realisme graag schreef:

      Het akkoord is geldig voor de periode tot januari 2024. Over 16 maanden staat het NS-personeel weer op de stoep voor de volgend verhoging van 20%.

      1. Johan schreef:

        NS zou er verstandig aan doen om vóór die datum het rondje rond de kerk eindelijk in te voeren, zodat regionale stakingen dan ook echt regionaal blijven.

        1. CK schreef:

          Dan kunnen we ongetwijfeld weer vakbondsacties verwachten omdat de vakbonden in feite ook de bedrijfsvoering willen sturen, want er moet ook ‘arbeidsvreugde’ bestaan

        2. Johan schreef:

          @CK
          Juist ja. Dus kan NS de vakbonden beter niet de gelegenheid geven om hun banktegoeden fiscaal gunstig aan te vullen en dus beter zo snel mogelijk het rondje rond de kerk invoeren.

  7. Joost2 schreef:

    ‘Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband.’

    Ik ben wel benieuwd of dit geldt voor elk procentpunt meer inflatie, of voor maximaal 1 procentpunt meer inflatie.

  8. Karel Geerts schreef:

    Conclusie: de klant is de grote verliezen. Die gaat na alle stakingen zo meteen ook de rekening betalen van dit feestakkoord.

    1. Baardstaart schreef:

      20% minder treinen en 10% meer betalen zonder kwaliteitswinst. De keuze reiziger kan stemmen met de voeten en voor de auto kiezen. Precies wat de regering en de NS eigenlijk wilt. Immers een automobilist levert de staat geld op en een OV reiziger kost alleen geld. Anders zijn ze niet voor niets zo bezig om de reiziger uit het OV te pesten. En het klimaat? Dit is zo jaren ’10.

      1. bert sitters schreef:

        Automobiliteit kost nu juist heel veel door alle toegevoegde kosten

  9. vissers schreef:

    Nog meer staken bij spoor:
    In GB al enkele maanden-op delen net/s=wisselende dagen-voorlopig afgeblazen vanwege dood HMQueen
    In ITalia diverse, incl seinhuiswerkers komende weken
    Portugal net 3 dagen komende week aangekondigd
    FRance: moet je voor zoeken, maar diverse regio-TER melden alweer ´sociale bewegingen´ her en der (eufemisme voor-staken=gréve)
    Duitsland: her en der ´Warnśtreichs´ ook by bus en tram (zelfde bonden aldaar)
    Begie: uiteraard weer de Wallons-nu vooral de TEC-bus
    Dus: lijkt wel algehele malaise
    Ben nu net op terugreis uit Scandinavie-ook daar vallen volop treinen uit vanwege personeelsgebrek

    1. Baardstaart schreef:

      Tijd om te concluderen dat de auto de strijd tegen het OV definitief gewonnen heeft en dat het OV met de klimaat troefkaart verloren heeft. Als het kabinet lef heeft zal deze spoedig beginnen met nieuwe investeringen in snelwegen.

      1. Oscar schreef:

        Wat Baardstaart anno 2022 concludeert, wist James Brown al in 1966 toen hij “It’s A Man’s Man’s World” schreef:

        Man made the car to take us on the road
        Man made the train to carry the heavy load

        Personen vervoer je over de weg, goederen over rails. Dit heeft Amerika decennia lang consequent doorgezet, zo te zien naar tevredenheid van 300 miljoen inwoners van deze planeet (die wellicht over andere aspecten in hun levens iets minder tevreden zijn); anders zouden die mensen daar niet wonen.

        Dan vraag je je toch af waarom op YouTube kanalen zoals “Not Just Bikes”, “My Merry Messy Life” en “The Black Forest Family” zoveel bekijks hebben. Allemaal Amerikaanse expats die hun toekomst in Europa hebben gevonden. Vast niet omdat je in Amerika zo fantastisch kunt autorijden… 😉

    2. Giuseppe schreef:

      Stakingsacties die voor de komende week (12, 14 en 16 september) in Portugal waren aangekondigd zijn afgelast.

  10. Trotse NS medewerker schreef:

    Ik zie een hoop negativiteit in bovenstaande reacties. Ik denk dat het meeste voortkomt uit jaloezie omdat je zelf maar wat graag bij NS zou willen werken. Zeker niet door de selectie gekomen en daarna maar besloten NS bij elke gelegenheid zwart te maken. Ga lekker op je zolder met de modeltreintjes spelen. Jammer joh.
    Ik werk bij NS en ben er trots op. Het akkoord is mooi. Daaaagg

    1. Anoniem schreef:

      Helaas kan ik geen like geven.

    2. Anoniem schreef:

      Makkelijk praten, jij hoeft zo meteen niet als reiziger het geld voor deze waanzin op te hoesten.

      1. Wouter schreef:

        Ik verwacht dat veel reizigers deze kosten ook niet hoeven te betalen.

        Veel forenzen krijgen de kosten van het ov vaak vergoed van hun werkgever of krijgen met een werkgeversverklaring een bijdrage via de inkomstenbelasting.

        Daarnaast heeft de NS buiten de spits vaak nog leuke acties waardoor je nog niet veel betaald voor een treinkaartje.

        1. Johan schreef:

          De reiskostenvergoeding is wettelijk beperkt en dekt in de meeste gevallen nu al bij lange na de kosten van een NS-abonnement niet. Bijvoorbeeld voor een enkele treinreis van ongeveer 29 km kost een Traject Vrij abonnement tweede klas €2038,80 per jaar, terwijl voor iemand die in 2022 die afstand 5 dagen in de week naar het werk reist en weer terug de belastingaftrek voor reizen per OV maximaal €1059,00 bedraagt. Alles daarboven, waaronder dus alle komende prijsverhogingen, ziet de belastingdienst als deel van je inkomen waarover je belasting moet betalen.

          En aan ‘leuke acties buiten de spits’ hebben de meeste forenzen natuurlijk geen zak.

    3. Johan schreef:

      Natuurlijk wil iedereen maar wat graag bij de NS werken. Daarom heeft NS momenteel ook zo’n enorm personeelsoverschot…

      1. Brabo schreef:

        Nee, dat is omdat NS’ers zo ongeveer als enigen Nederland ver voor de AOW-leeftijd met pensioen kunnen.

    4. Mmm schreef:

      Wie wil er nou werken bij arrogante narcissistic medewerkers? Die alleen geld geld geld willen terwijl 90% van jullie uneducated zijn? Zoek een echte baan en niet een losers baantje…

      1. Trotse NS medewerker schreef:

        Hahahaha jij komt zeker heel educated met zulke opmerkingen. Stumperd

      2. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

        Wat meer respect mag wel

    5. 2N2 schreef:

      Ik zou dolgraag bij de NS werken. Als het even te moeilijk wordt druk je op de rode knop en ben je in een keer van je zorg af. Geen verantwoordelijkheid en dat hoeft ook niet van de directie die ver weg in hun Utrechtse paleis zit: ‘Let them eat cake’
      Alleen, ik zou wel moeite hebben de reiziger, mijn klant, niet te kunnen helpen en letterlijk te laten staan. Hoelang duurt dat voordat je je daar niet meer druk over maakt? Maar dan heb je echt een topbaan hoor.

    6. Rene N. schreef:

      En ga je nu wel je verplichte werkzaamheden doen?
      Vandaag Hoorn-Breda v.v. gereisd,maar geen conducteur gezien terwijl een serviceronde verplicht is!
      Als ik dat op mijn werk doe kan ik ontslagen worden!

    7. Pistolen Paultje schreef:

      Goed gezegd!
      Ik zie alleen maaar gefrustreerde spoorofielen die jaloers zijn omdat ze zelf een kut baan hebben hahaha

    8. Annemiek schreef:

      Misschien zou je eens kunnen vertellen wat er dan zo mooi is aan een baan bij NS. Ik kan er werkelijk niet op komen. Als het doorstaan van een selectieprocedure blijkbaar de grootste prestatie is in je carrière, dan vraag ik me toch af hoe weinig je verder toevoegt aan het bedrijf. Ik heb respect voor iedereen die hard werkt hoor, maar als conducteur sta je op de maatschappelijke ladder ongeveer gelijk met een stadswacht, maar dan in een trein. Als machinist sta je ongeveer naast een buschauffeur. Zo ongeveer de saaiste banen die je mogelijkerwijs kunt verzinnen. Niet echt iets om enorm over te pochen of waar mensen jaloers van raken.

      Als conducteur ga je wellicht denken dat je een hele pief bent, nu je steeds minder vaak in aanraking komt met mensen die wel succesvol zijn. Die kiezen immers steeds vaker voor ander vervoer, vanwege de belabberde prestaties en het nog slechtere toekomstperspectief van het bedrijf waar je werkt.

      Ik vrees dat de kinderachtige wijze waarop je je hier presenteert (zonder argumenten, zonder verdere inzichten, niveauloos, de aanval kiezen) getuigt van het gemiddelde niveau van het rijdend personeel van NS. Je houding maakt het beeld dat mensen van jullie hebben er in elk geval niet beter op. Ik zou me schamen als ik een collega als jou had. Misschien kun je je beter beperken tot het slaafs kaartjes knippen of het tractie geven.

  11. bert sitters schreef:

    Voor mij is het belangrijkste van dit goede nieuws dat ik dinsdag naar huis kan komen.

  12. JanN schreef:

    Het zou een mooie geste zijn richting reiziger: ga nu rijden met de ICNG

    1. Ariën schreef:

      Het is niet zo dat ze die bewust vertragen. Ze moeten die treinen gewoon goed uittesten. En bovendien, je hebt toch niet de presentatie van een paar maanden geleden gemist?

      Personeel wordt momenteel nog opgeleid, dus als je ze nu in zou zetten krijg je uitvallende treinen door personeelgebrek vanwege missende kennis. En je hebt kans dat je een lage punctualiteit haalt omdat het personeel onvoldoende training heeft gekregen en ermee strandt 😛

      Dus laat het personeel er mee kennis maken en het komt vanzelf goed 😉

    2. Anoniem schreef:

      Wat heeft dat hier mee te maken?

  13. Joost2 schreef:

    Wat heeft dat er mee te maken?

    1. Ariën schreef:

      Waarmee? Of doel je op het ICNG verhaal?

  14. Ricardo schreef:

    Iedereen die klaagt dat de rekening bij de klant neer wordt gelegd, ik neem aan dat jullie morgen bij jullie baas aangeven per direct loonsverlaging te willen naar minimumloon zodat jullie klanten minder hoeven te betalen? Ik doe een gok naar het antwoord, dat gaan jullie niet doen.

    1. Anoniem schreef:

      Het NS personeel krijgt een veel grotere salarisverhoging dan de rest van Nederland en daar is geen enkele reden voor behalve dan dat NS zijn monopolie kan misbruiken.

      1. bert sitters schreef:

        Er staat nergens iemand op de loonlijst önder “anoniem”

        1. Johan schreef:

          Er staat ook niemand op een loonlijst met alleen onderkast. Wat is je punt?

      2. Anoniem schreef:

        De reden is dat het huidige loon blijkbaar niet toereikend genoeg is om aantrekkelijk te zijn voor voldoende mensen. Veel mensen hier in de reacties vinden de loonsverhoging belachelijk en/of het loon te hoog voor wat er wordt geleverd door het personeel. Maar gezien er een tekort is aan NS-personeel wat niet snel opgelost wordt, is een fikse loonsverhoging/verbetering in arbeidsvoorwaarden nodig om concurrent te zijn op de arbeidsmarkt. Anders zouden er wel meer mensen solliciteren.

    2. Otto schreef:

      Minimumloon??? De salarissen bij NS waren al erg hoog vergeleken met mensen van hetzelfde niveau in het bedrijfsleven en lopen nu helemaal uit de pas.

      1. Ricardo schreef:

        Alles boven minimumloon moet door de klanten opgehoest worden, maar dat lijken de mensen die hier moord en brand schreeuwen nadat de NS-medewerkers er een salarisverhoging uit weten te slepen en dat dat uit de zak van de klant komt zich niet te realiseren. Want de klanten van de bedrijven waar die reageerders werken, moeten voor hun salaris boven het minimumloon betalen. Dus dan is het hypocriet dat ze hier klagen dat iemand anders salarisverhoging krijgen en dat de klanten daarvoor moeten betalen als ze niet zelf voor het minimumloon gaan werken om de kosten voor hun klanten zo laag mogelijk te maken.

        1. Johan schreef:

          Dan vergeet je voor het gemak even even dat NS een monopolist is (die een prijs zet en de reiziger geen andere keus laat dan betalen) terwijl een normaal bedrijf concurrenten heeft waar de klanten naartoe kunnen als het bedrijf de prijs onnodig probeert op te drijven.

        2. Wouter schreef:

          @Johan Ben het niet helemaal mee eens dat de NS een monopolist is.

          Op het spoor zijn ze misschien (voor een groot deel) monopolist maar ik vind dat ze genoeg concurrentie hebben. Zo zijn er genoeg situaties waarbij de auto (als deze maar goed gevuld is) goedkoper is dan het ov of waarbij het misschien aantrekkelijker is om een taxi te bellen.

          Daarnaast heb ik de afgelopen jaren gemerkt dat ik met de bus soms goedkoper uit ben dan met de trein. Dit terwijl ik in sommige gevallen niet veel langer onderweg ben.

        3. Johan schreef:

          @Wouter
          De meeste reizigers met een redelijk alternatief hebben de NS-trein al de rug toegekeerd, voor zover ze al ooit met de trein reisden. Wat over is zijn in meerderheid reizigers die geen andere redelijke optie hebben.

  15. OV-mijder in de dop schreef:

    Als na/door dit akkoord de prijzen van treinkaartjes fors stijgen, wordt de trein nog meer dan nu al het geval is een biotoop van mensen die echt geen eigen vervoer hebben en daarnaast van eng, zwart reizend volk dat zonder kaartje blowend/rokend/schreeuwend, luisterend naar stupide “muziek”, in de 1e klas hangt.
    Na bijna 60 jaar veel met de trein te hebben gereisd, ga ik het voor gezien houden.

    Thuis zit je prettiger, goedkoper, met beter voedsel en drank bij de hand.

    1. Nieuwe ov-reiziger schreef:

      Beste ov-mijder in de dop,

      Fijn dat je plaats maakt, want dan hebben wij meer ruimte in de trein. Zorg je wel dat je niet met je DAF’je op de autosnelweg met slechts 65 km per uur gaat rijden waneer ik een keer met de auto door Nederland rijd, want dan hinder je me alsnog?

    2. Pistolen Paultje schreef:

      Oké boomer! Interesseert niemand!

      1. Johan schreef:

        Dat verwoordt aardig wat er mis is bij NS: De reiziger wordt gezien als bijzaak, zo niet als lastpost. Ik heb nieuws voor je: Als je te veel reizigers wegjaagt gaat niemand je meer betalen om treintjes rond te laten rijden.

  16. Hanzeboog2012 schreef:

    Onder druk wordt alles vloeibaar. Was al in coronatijd te zien.

    Goed dat er een principeakkoord is. Of dat leidt tot de definitieve CAO is afwachten. Blijkbaar moeten nog een aantal details besproken en uitgewerkt worden. Maar het lijkt erop dat de NS top, NS personeel en vakbonden eruit zijn.

    En dat is prettig in september als iedereen weer aan het werk is. Dan zal het prettig zijn als het aantal treinreizigers ook afgehandeld kan worden door voldoende NS personeel. Dat zal nog even duren vanwege personeelstekort. Zie dienstregeling 2023.

    Heb de reacties hierboven gelezen En het is stuitend. Bashen op NS is het doel. Daarom is al extra gerechtvaardigd dat ze meer loon krijgen. Al die agressie. Ook in dit geval via deze site en forum. Als ik bij NS zou werken zou ik pas mijn dienstkleding aantrekken op mijn werkplek. Wat een stigmatisering. Wordt medewerkers van KLM, Schiphol en andere vervoersbedrijven zo behandeld?

    Het lijkt dus een maatschappelijk probleem. En het probleem is niet NS en het NS personeel.

    1. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

      Er hoeven geen details meer uitgewerkt te worden, de vakbondsleden moeten alleen nog akkoord gaan met het resultaat

      Het is jammer dat het bashen wordt van NS medewerkers. Kritiek mag.

    2. Tonny schreef:

      bashen is niet wenselijk, maar als je als werknemer bij NS of als vakbond het werk essentieel vindt en dan toch alles platgooit, lijkt het me een natuurlijke reactie. die twee dingen zijn niet te vereenzelvigen.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Soms heb je een breekijzer nodig als het niet op de gewone manier kan. De NS top rekent erop dat hun personeel eventjes staken. En dat ze dan op de oude manier weer verder kunnen.

        Maar dan is het probleem voor personeel niet opgelost.

  17. Mars schreef:

    Gelukkig is er een akkoord (wel aan de hoge kant), maar gelukkig kan men het werk doen dat ze moeten doen. Althans, ik hoop dan ook nooit meer een HC in de cabine/1e klas te zien zitten (helaas zal dit alsnog gebeuren). Men moet vooral de reiziger weer op de eerste plaats plaatsen.

    1. Wouter schreef:

      Ik denk dat dit deels ook afhangt van de reizigers. Als personeel dezelfde reacties krijgen als wat ik hier lees dan kan ik het begrijpen dat ze dit doen.

      1. Johan schreef:

        Welja, eerst over de ruggen van de reizigers de baas afpersen en en als dat eenmaal gelukt is alsnog je werk niet doen omdat die reizigers nu -vanzelfsprekend- nog minder respect voor je hebben. Ze hadden zelf ook kunnen bedenken dat ze met die stakingen bepaald niet de sympathie van de reizigers niet zouden herwinnen.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Je draait oorzaak en gevolg om. Dat treinpersoneel staken heeft al een (lange) voorgeschiedenis. De coronacrisis en de gevolgen ervan was de druppel die de emmer deed overlopen.

          Dat heeft niks te maken met afpersing van de baas. Je praat je eigen verklaring goed. En treinpersoneel behoor je niet als voetveeg te behandelen.

        2. Johan schreef:

          @Hanzeboog2012
          Een staking is niet een gevolg van iets, een staking is een beslissing van een groep mensen die door kartelvorming (met goede redenen verboden op elke andere mark dan de arbeidsmarkt) betere arbeidsvoorwaarden willen afdwingen dan hun werk waard is.

        3. Hanzeboog2012 schreef:

          Johan:

          Ben jij functie analist? Hoe kan jij bepalen wat een conducteur of treinmachinist mag verdienen?

          Zou mooi zijn. Dat zou betekenen dat NS ze teveel betaalt. Geloof je dat een werkgever hun werknemers royaal betaald?

        4. Johan schreef:

          @Hanzeboog2012
          Een machinist bij NS krijgt 10% meer salaris dan een machinist bij Arriva voor nagenoeg hetzelfde werk. De enige verklaring daarvoor is dat als NS-machinisten ‘regionaal’ staken de economische schade veel groter is.

        5. Wouter schreef:

          Nederland telt bijna 18 miljoen mensen en op de wereldbol leven nog meer mensen. Het is onmogelijk om met iedereen bevriend te zijn en iedereen aardig te vinden.

          Toch mag ik hopen dat iedereen fatsoenlijke normen en waarde heeft. Je hoeft van mij niet iedereen te groeten maar je hoeft mensen ook niet te vernederen.

      2. Tim schreef:

        Je verwacht als personeel respect terwijl je zelf de klanten als oud vuil behandelt? Vreemde redenering.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Wie zegt dat klanten als oud vuil behandeld worden? Er zullen situaties zijn waar dat gebeurt. Zie reacties op NS Community.

          Maar om te stigmatiseren dat al het treinpersoneel alle treinreizigers als oud vuil behandelen is behoorlijk overtrokken. Je moet het per situatie bekijken. En genuanceerder zijn.

  18. Freek schreef:

    We zijn weer terug in 1980, het personeel op 1,’2 en 3. De reiziger moet zijn waffel houden en betalen.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Ga in Rusland wonen. Daar gaat jouw stelling op. Wij in het verwende Nederland willen allemaal koning zijn.

      Meer zelfreflectie helpt.

      1. Realisme graag schreef:

        Heb je ooit in commercieel bedrijf gewerkt Hanzeboog? Met jouw instelling leef je daar niet lang. Vergeet nooit wie uit eindelijk de rekening betaalt

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          NS moet de klanten dienen. Maar het probleem is dat we doorschieten in de kritiek op NS. Dat kan een grijs gebied. Want wat de één niet accepteert zal de andere geen probleem van maken.

          Maar NS is een spoorvervoerder. En die kan niet reizen op maat aanbieden. Trein kan vooral voor de grote massa gemaakt worden.

          En in Nederland willen ze goedkoop mogelijk met de trein reizen. En punctueel van A naar B gebracht worden. Op Europees niveau doen we het prima.

          Maar desondanks zullen er altijd een aantal zijn die het niet goed genoeg vinden. Dan zal je de Japanse werkwijze moeten hebben. Maar dan wordt het reizen met trein weer duurder.

        2. Brabo schreef:

          Treinvervoer isnNederland is helemaal niet goedkoop. En al helemaal niet vergeleken met Japan, Japanese toeristen en studenten schrikken zich hier rot als de prijzen van de trein ien.

      2. Eef schreef:

        @Hanzeboog
        Je past zelf beter in het Rusland van de koude oorlog. Overheidsbedrijven die lak hebben aan hun klanten die blij mogen zijn dat ze überhaupt klant mogen zijn.

  19. Chris schreef:

    Mijn felicitaties voor de vakbonden en NS dat zij toch nog een resultaat hebben weten te bereiken.

  20. Pistolen Paultje schreef:

    Wat een afgunst en jaloezie van een stelletje gefrustreerde spoorofielen!

    En maar met de trein blijven reizen, als je het niet bevalt ga dan lekker met de auto! Wordt het waarschijnlijk wat gezelliger ook!

    1. Annemiek schreef:

      Als puntje bij paaltje komt, mag het personeel van NS iedere klant die ervoor kiest om nog met de trein te gaan daarvoor op de blote knieën bedanken. Blijkbaar hebben NS’ers nog steeds niet in de gaten hoe enorm belangrijk iedere klant is voor het bedrijf. Wensen dat klanten met de auto gaan, geeft geen pas als je weet dat juist door de vertrekkende klanten de dienstverlening van je bedrijf op de schop moet. Misschien een idee voor NS’ers om een beetje hun best te gaan doen in hun dienende rol richting de consument.

      1. Pistolen Paultje schreef:

        Diezelfde Ns’ers die jij voor stumpers hebt uitgemaakt in jouw eerdere reacties hadden anders voor corona de beste cijfers sinds jaren neergezet op het gebied van punctualiteit en klanttevredenheid. En dat terwijl iedereen van te voren riep dat het nieuwe spoorboekje gedoemd was om te mislukken. Elke 10min een trein tussen Amsterdam en Eindhoven, elke 10 minuten een trein tussen Rotterdam – Schiphol – Arnhem.
        Maar dat zal je wel vergeten zijn door je dagelijkse dosis azijn. Dat snap ik wel, azijn is immers goedkoper dan olijfolie 😉

        1. Johan schreef:

          Die tienminutentrein Rotterdam-Schiphol-Arnhem was er voor corona helemaal nog niet en heeft daarna door alle afschalingen van de dienstregeling amper gereden, waardoor het netto effect is dat de IC’s ten westen van Schiphol nu niet meer een nette ligging van 15/15 hebben, maar 10/20.

          En dat een vervoerbedrijf in tijden van voorzienbaar personeelstekort door vergrijzing een arbeidsintensieve tienminutentrein probeert te introduceren in plaats van zoveel mogelijk reizigerkilometers te leveren per arbeidsuur is bepaald niet iets om trots op te zijn.

        2. Annemiek schreef:

          Exact, het rijdend personeel krijgt alle benodigdheden aangereikt om er een mooi en goed presterend bedrijf van te maken. Maar als ze daartoe de kans krijgen, maken ze er liever een puinhoop van. Drie jaar geleden was jullie product nog redelijk bruikbaar, toen besloten jullie er massaal met de pet naar te gooien en nu is de toko zo goed als kapot. En alle oorzaken daarvan zoeken jullie buiten jullie zelf. Iedere conducteur weet dondersgoed dat het gros van hun collega’s de hele dag helemaal niets uitvreet.

    2. Daniël schreef:

      Ik vind het leuk dat je zegt dat mensen met de auto moeten gaan, maar wat als ik een auto heb. Kom jij mij halen en mij naar mijn werk brengen?

      1. Pistolen Paultje schreef:

        Als je tante een plassertje had gehad was het je oom geweest. Goed je best blijven doen op school, jochie. Wie weet heb je dan je eigen auto ooit.

        1. Daniël schreef:

          Geen zorgen, ik ben al bijna afgestudeerd. Maar waarom zo agressief? Jaloers dat wij geen uitkering nodig hebben, aan je reactie te horen

    3. Realisme graag schreef:

      Pistolen Paultje, specialist in losse flodders.

  21. Daniël schreef:

    Een vraag: Hoe zit het nou 16 september? Wordt er dan nog steeds gestaakt of is de 16e september de staking opgeheven?

    1. Annemiek schreef:

      Zoals je echt overduidelijk uit de tekst (en eventueel via andere media) kunt opmaken, zal er bij NS voorlopig niet meer gestaakt worden. Tenzij de vakbondsleden niet akkoord gaan met het akkoord.

      1. Daniël schreef:

        Oke, want sommige bronnen zeggen dat de 16e nog wel staking was van streekvervoer, maar deze bron schreef er niks over, vandaar mijn verwarring

        1. Annemiek schreef:

          Dat daar niks over gezegd wordt, komt doordat dit artikel daar niet over gaat.

        2. Anoniem schreef:

          Oke, toch bedankt voor je antwoord

    2. Wilhelm schreef:

      In het openbaar vervoer wordt/werd niet slechts bij de NS gestaakt, maar ook bij andere OV-bedrijven inclusief spoorbedrijven.

      Als er op dit forum ook aan die andere stakingen aandacht was gegeven door een eigen topic, dan had dit verwarring kunnen voorkómen. Mogelijk een leerpunt door de site-beheerder.

      Via onderstaande link heb je de meest actuee info:

      https://9292.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/calamiteitenoverzicht

      1. Daniël schreef:

        No worries, ik was ook daarin verward. Maar ik heb inderdaad ook dit linkje bekeken en zij zeggen dat de 16e geen streekvervoer rijden

  22. Anoniem schreef:

    Het personeel van NS is echt onbeleefd vaak en houdt geen rekening met de stress/het welzijn van reizigers. Echt een kut bedrijf, je betaalt hartstikke veel voor een reis, maar de treinen zijn vies, er is altijd vertraging, het personeel is meestal bagger en in sommige treinen heb je geen eens wifi/bereik. T enige goed bedachte is de studenten OV. T mag allemaal wel wat beter georganiseerd zijn dus.

    1. Pistolen Paultje schreef:

      Jochie ga lekker fietsen is beter voor je ook ant een auto zal je wel niet hebben.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Overdrijven is een vak. Je moet voor reizen met de trein op tijd zijn. Zitplaatsen zijn geen garantie. Dan moet je een reserveringssysteem hebben zoals met Thalys & Eurostar.

      Er zijn steeds meer nieuwe treinen met toiletten met gesloten systeem. Ja er is wel eens vies. Dat ligt soms ook aan de medereizigers. NS kan hooguit bij keerpunten de toiletten schoonmaken.

      Vertragingen zijn op Europees niveau slechter. Ga eens naar Duitsland. Het kan altijd beter.

      Personeel is bagger? Tja gooi ze maar op een hoop. Ken je het woord stigma?

      De oudste treinen hebben geen wifi. Maar de rest wel.

      Zie je dat je roeptoetert. Maar ach bashen is zo simpel.

      1. Karel Geerts schreef:

        Als het allemaal zo fantastisch is waarom lopen de klanten dan met bosjes weg?

        1. Pistolen Paultje schreef:

          Wat een flauwekul 😂 je roept maar iets zonder cijfers te overleggen.

          Hier al jaren een tevreden klant die elke dag 2×40 minuten in de trein zit.

        2. Annemiek schreef:

          @Pistolen Paultje. Roept Karel Geerts flauwekul? Als er geen reizigers weglopen, hoe verklaar je dan de door NS zelf gecommuniceerde daling van de binnenlandse consumentenomzet in de eerste helft van 2021 (met strenge coronamaatregelen) van 1,79 miljard, naar 1,55 miljard dat in de eerste helft van 2022? Dat is namelijk echt schrikbarend slecht! En in hetzelfde bericht stelt NS: “De eerste helft van het jaar laat een veranderend reispatroon zien. Vooral forensen reizen minder met de trein, zo blijkt uit het feit dat de reizigersaantallen vooral op de weekdagen lager uitvallen”. Alles wijst erop dat Karel Geerts gelijk heeft. Misschien een idee voor jou om zelf eens wat cijfers te overleggen?

  23. Pistolen Paultje schreef:

    Kareltje schets een beeld alsof ze massaal weglopen. Het is algemeen bekend dat het hybride werken steeds meer de norm wordt dus is het niet verrassend dat er minder forenzen zijn.
    2019, pre covid had NS de beste cijfers in jaren, of ooit misschien zelfs. Ook toen waren het diezelfde NS’ers die jij stumpers noemt.

    Ik ben als reiziger tevreden ik kom zo goed als altijd optijd aan en de keren dat ik niet op tijd op mijn bestemming aankom is op jaarbasis op 1 hand te tellen en elke keer een externe factor.

    Maar goed hopelijk volgt Annemiek ook mijn advies om lekker de trein te pakken. Zou een gerustgevend gevoel zijn wetende dat er een zuurpruim minder in de trein zit. Meer plek voor de honderdduizenden Nederlanders die wel tevreden zijn 😁

    1. Annemiek schreef:

      Nee, flauwekul! Je roept maar iets, zonder cijfers te overleggen!

  24. Anoniem schreef:

    Nee , niet de monopolie van NS leidt tot prijsstijgingen , maar dat prorail en NS gesplitst zijn en dat er meerdere vervoerders actief zijn op t spoor zijn. Per land moet er maar 1 vervoerder actief zijn en in publieke hande en goedkoop houden. Dat is t beste voor de reizigers.

    1. Annemiek schreef:

      Een bijzonder slecht idee. We hebben immers gezien hoe het ging toen NS de enige vervoerder op het spoor was en hoe ‘goed’ dat voor de reizigers was. In de intercitytrajecten en de lijnen in de Randstad werd geïnvesteerd en de rest van het spoor werd verwaarloosd. Vrijwel alle trajecten waar andere vervoerders rijden, bestonden inmiddels niet meer als het aan NS had gelegen. Alle lijnen die inmiddels buiten de concessie hoofdrailnet vallen, presteren veel beter dan toen NS ervoor verantwoordelijk was.

    2. Realisme graag schreef:

      Wat een onzin. NS heeft op de regionale lijnen jarenlang een wanprestatie geleverd.

Laat een antwoord achter aan Giuseppe Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.