NS en vakbonden bereiken principeakkoord: stakingen van de baan

NS en vakbonden FNV, VVMC, VHS en CNV hebben zondagochtend 11 september een principeakkoord bereikt voor een nieuwe cao voor de periode van juli 2022 tot januari 2024. Gedurende die periode gaat het loon gemiddeld 9,25 procent omhoog.

Loonsverhoging

De loonsverhoging bestaat uit 5% meer loon met terugwerkende kracht per 1 juli, en vanaf 1 januari nog eens 3,45% meer loon. Daarbovenop komt in 2022 en 2023 een eenmalige uitkering van € 1.000 op fulltime basis. Ook belooft de spoorvervoerder meer pensioenopbouw en een minimumloon van 14 euro per uur.

Verder zijn er afspraken gemaakt als de inflatie voor 2022 en 2023 hoger uitvalt dan de ramingen van het Centraal Plan Bureau. De vakbonden reppen dan ook van “inflatiereparatie” in een overzicht van hoofdpunten uit het akkoord. Dit houdt in dat werknemers extra geld krijgen als de inflatie dit jaar hoger uitvalt dan de voorspellingen van het Centraal Planbureau. Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband. “Het gaat om koopkrachtbehoud gedurende de looptijd van de cao, daarna moeten we er weer opnieuw over onderhandelen”, zegt Jerry Piqué namens het CNV.

Leden moeten nog akkoord gaan

Leden van de vakbonden mogen nog stemmen over het principeakkoord. Daarvoor organiseren de bonden informatiesessies, waarna de leden digitaal kunnen laten weten of ze tevreden zijn met het cao-resultaat. “Ik ben pas tevreden als onze leden in grote meerderheid ja hebben gezegd”, zegt FNV-onderhandelaar Henri Janssen. Zijn collega van CNV, Jerry Piqué, verklaart blij te zijn met alle extra toezeggingen die de NS deed. “Ten opzichte van het eindbod in juli is het bijna een verdubbeling.”

Om de werkdruk te verlichten, een belangrijk punt voor het personeel, kunnen werknemers vaker gegarandeerd vrij krijgen dan nu het geval is. Ook heeft de NS volgens de vakbonden toegezegd te onderzoeken hoe de hoeveelheid nachtwerk omlaag kan. Daarnaast gaat het bedrijf volop werven om een pool arbeidskrachten voor het weekend op te zetten, meldt CNV.

Nieuwe acties (voorlopig) van de baan

De cao-onderhandelingen liepen al maanden, sinds 24 augustus werden er acties georganiseerd. In totaal waren er zes stakingsdagen. Formeel ging het om regionale stakingen, maar NS besloot tot twee keer toe het volledige treinverkeer stil te leggen.

De onderhandelingen werden zaterdagochtend hervat en gingen tot de vroege ochtend van zondag door. Nu er een principeakkoord is bereikt, zijn nieuwe acties – in elk geval voorlopig – van de baan. De acties die gepland stonden voor 13 en 15 september gaan dan ook niet door. Alleen als de achterban van de vakbonden niet akkoord gaat, zijn nieuwe acties niet uit te sluiten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 11 september 2022 10:51

Bekijk reacties

    • Besef wel dat de werkdruk en personeelstekorten de belangrijkste motivatie was voor de staking. En natuurlijk proberen de bonden ook een inflatie correctie los te krijgen. Het niet een andere invulling van het beroep conducteur zien te regelen is mijn inziens een gemiste kans. Het feit dat er zo weinig conducteurs te zien zijn is denk ik een sociale veiligheidskwestie en dan zou je net als de regio vervoerders naar service en controle teams over moeten stappen.

      Hoe het uiteindelijk verder moet met de NS is mij ook een raadsel, gezien heel dit bedrijf organisatorische puinhoop is en geen verandering mogelijk is.

      Uiteindelijk zal de NS de ticketprijzen met de inflatiecorrectie verhogen om de kosten te vergoeden PLUS dat om het personeelstekort te lenigen 20% van de dienstverlening eruit gaat. Ik denk dat 2023 het jaar wordt van de eigen auto en het file probleem veel groter gaat worden. Ook zal thuiswerken weer helemaal in worden, omdat je dan niet met overvolle treinen en wegen te maken hebt en het internet in Nederland over het algemeen van zeer goede kwaliteit is.

      De teloorgang van het OV is in volle gang en vele nieuwe automobilisten zullen niet makkelijk weer de trein in te krijgen zijn. Het idee dat het OV als klimaat vriendelijk alternatief voor de auto is, is zo jaren '10. Ook de gasprijzen en het gebrek van ingrijpen van de overheid (Groningen heropenen met fatsoenlijke schadeloosstelling) zal lijden tot allerlei milieu en klimaatonvriendelijke stookoplossingen. Klimaat is zo jaren '10.

      • Het oplossen van personeelstekorten door meer loon te betalen was inderdaad de motivatie van de vakbonden. Nu is de achterban nog niet eens geraadpleegd, maar de vakbonden weten blijkbaar al wat daar uit gaat komen, want in de pers wordt dat als een formaliteit gepresenteerd. Hoe serieus worden die mensen dan genomen?

        Maar goed, de vakbonden claimen op basis van de zwakte van NS dus dat er een loongolf zal komen op de arbeidsmarkt. In de concurrentiepositie om laaggeschoold personeel vervalt dan toch gewoon het argument dat meer loon perstoneeltekort gaat oplossen? Als werkgever X, Y en Z immers allemaal hun lonen met een gelijk percentage verhogen, blijven ze toch allemaal even aantrekkelijk? Dan kun je toch niet anders dan concluderen dat het oplossen van de personeelstekorten een drogredenering was?

        En wat blijft dan over? FNV die kan claimen dat vakbonden nog relevant zijn? (wat overigens tevergeefs zal zijn, de ledenaantallen zullen blijven dalen) Als puntje bij paaltje komt, hebben de vakbonden dan toch gewoon NS en het NS-personeel (de stumpers) misbruikt voor de eigen reclamecampagne?

        • Als overal de lonen omlaag gaan, kan dat een stimulans zijn voor mensen om meer te gaan werken dan ze nu doen, zodat de totale werknemerspool landelijk gezien omhoog gaat. Aangezien Nederland deeltijdkampioen is, is dat niet zo onrealistisch.

      • Werkdruk? Dat verbaast me toch wel even. Menige conducteur, de goede conducteurs niet te na gesproken want die zijn er ook, sluit allen de deuren en zit verder steeds in de eerste klas met z'n smartphone te spelen.

    • En wie gaat dit feestpakket betalen? Ik verwacht dat veel reizigers er met hun voeten voor zullen kiezen dat zij niet het haasje worden van het gegraai van het personeel.

      • De overheid mag niet bijspringen, blijft over 'de reiziger'. Te verwachten valt dat NS voor dit jaar, ondanks de coronasteun, uitkomt op een kleine winst van tussen 0 en 140 miljoen. Voor 2023 ziet het er niet bepaald rooskleurig uit. Operatoneel valt een verlies van tussen de 700 en 950 miljoen te verwachten. Daar komen nog heel vervelende zaken bij, zoals verliezen als gevolg van afstoten van activiteiten in het buitenland. Bij NS weten ze volgens mij al dondersgoed dat ze afstomen op een recordverlies. Gezien de aard van de onderneming, zou dat niet een enorme ramp zijn, ware het niet dat er ook geen toekomstperspectief is dat hoop levert op verbetering. Zolang NS niet gerund wordt als een echt bedrijf, is de toekomst ervan gitzwart!

        • Misschien moeten we eraan wennen dat de NS (en misschien het hele ov) niet meer zo rendabel is als voor de corona pandemie.

          Door corona zijn veel mensen meer thuis gaan werken of overgestapt op een ander vervoersmiddel. Hierdoor valt een groot deel van de omzet weg die ze waarschijnlijk moeilijk of niet meer terug krijgen.

          Als het aan mij ligt dan spelen we hier op in. Zowel in opbrengsten als kosten. Zo leverde de treinkaartjes van bijvoorbeeld de Kruidvat altijd een leuke opbrengst op en als het aan mij ligt komen zulke treinkaartjes weer terug voor de mensen die het nodig hebben. Daarnaast vraag ik me af of ze deels niet in de kosten kunnen snijden door bijvoorbeeld de dienstregeling in te krimpen. Is een 10 minuten trein namelijk echt nodig.

        • Volgens mij, Wouter, is het toch vrij algemeen bekend dat er al flink minder treinen rijden. Daar is een begin mee gemaakt en er worden steeds meer treinen geschrapt, totdat er in 2023 ongeveer 20% minder treinen rijden. Dat zal zorgen voor een beperkte kostenbesparing.

          Daarnaast maakt NS er een trend van de capaciteit zo krap mogelijk in te zetten, waardoor reizigers vaak drukte ervaren. Bijvoorbeeld op het traject Zwolle-Amersfoort, dat extra belast wordt vanwege de uitval van de Hanzelijn, heeft NS het gore lef om enkele ICM's in te zetten, waardoor soms tientallen reizigers achterblijven op de perrons. Dan blijft er echt geen capaciteit over voor reizigers met Kruidvatkaartjes.

          En ik heb ook niet het idee dat die kaartjes echt zoden aan de dijk gaan zetten. Wanneer NS per kaartje 10 euro zou opstrijken (wat volgens mij nogal ruim gerekend is), moet Kruidvat er 24 miljoen voor NS verkopen om een gat als het omzetverlies tussen het eerste halfjaar van 2021 en het eerste halfjaar 2022 te overbruggen. Dat lijkt misschien niet zoveel, maar dat is 132.000 extra reizigers per dag, waarvoor geen capaciteit lijkt te zijn. Dat is dus absoluut geen realistische oplossing!

          De financiële situatie van NS is echt rampzalig. Ik heb nog geen enkel scenario voorbij zien komen waarin er ook maar een kleine kans bestaat dat NS niet failliet gaat. Daar is geen ontkomen aan. Het is alleen de vraag hoe lang dat gaat duren. Nu de CAO geregeld lijkt, zal binnenkort de alarmbel wel geluid worden over de financiële situatie, waarna een flinke tariefsverhoging voor de reiziger gepresenteerd wordt.

        • @Wouter
          Die kruidvatkaartjes zijn gerommel in de marge. NS heeft de belangrijkste aanpassing aan vaker thuiswerken nagelaten: Een abonnement op de markt brengen dat aantrekkelijk is voor forenzen die 3 of 4 dagen in de week tijdens de spits reizen. In plaats daarvan hebben ze het Voordeelurenabonnement afgeschaft dat dat gat onbedoeld nog voor een deel opvulde.

  • Jammer, het was beter geweest als NS kapot was gestaakt en de reiziger verlost was van dit disfunctionele bedrijf met klantonvriendelijk personeel. Nou, hopelijk komt snel weer een kans.

      • Laten we wel wezen dat de lijnen, die uitbesteed zijn aan de provincies vaak stukken beter functioneren dan de NS lijnen. Verder denk ik dat de IJsellijn en door zowel Brabant als Gelderland/Overijssel gerund dient te worden, gezien deze lijn geen link heeft met de randstad. Verder lijkt me het een goed idee om de Merwede/Lingelijn met de Betuwelijn samen te voegen tot een spoorlijn van Dordrecht naar Arnhem evt ook met een IC/IRE per uur. Dit zou met accutreinen gereden kunnen worden of het stuk Tiel-Elst zou geëlektrificeerd moeten worden.

        Ik denk dat het uitbesteden van alle sprinterlijnen aan de provincies een goed idee is en de intercities in handen van de provincie met het eindpunt de beste oplossing is.

        Wil je in de Randstad het OV en de trein weer goed maken dan zal je in moeten zetten in vermetrofisering van het net, zoals het plan van de RET om de sprinter van de NS tot een metrolijn van Leiden naar Dordrecht om te bouwen en daar 12x per uur een zelfrijdende metro te laten rijden. Amsterdam - Schiphol - Leiden lijkt me ook zo een verbinding.

        • Ik denk dat je die uitleg zelf kan verzinnen als je wat minder impulsief op het orgel staat te spelen

      • Hij denkt niet aan zichzelf maar aan de reizigers die vrijwel dagelijks de dupe zij van de slechte prestaties van dit bedrijf en van prutsrail.

    • De tijd moet nog maar uitwijzen of NS hiermee niet kapot is gestaakt. Er wordt nu een vicieuze cirkel ingezet van verschraling van het aanbod (bezuiniging) en nog minder reizigers (minder inkomsten).

      • Johan, wordt wakker, de kans is NUL dat NS kapotgestaakt wordt.

        OV kan kapot, de reiziger kan kapot (is al deels afgekaakt), maar NS-vakbond-Prorail gaan nooit kapot want ze blijven bestaan. Dat is het perverse.

        De overheid zal haar kop in het zand blijven steken. Als een ouder haar verslaafde zoon blijft voeden.

        Onverantwoordelijk en disfunctioneel.

        Zowel NS/vakbond/prorail maakt het pertinent niets uit. Ook de bevolking zal het worst wezen.

        • We zijn het eens. Ik had misschien moeten verduidelijken dat ik een situatie waarin NS alleen nog kan functioneren aan de hart-longmachine van de overheid ook als kapotgestaakt zie.

        • Vind je vergelijking met "aan de hart-longmachine van de overheid" beetje vreemd.

          Alsof NS in het ziekenhuis ligt.

          NS is echter psychiatrisch geval.

  • Stop zetten van de Coronasteun. NS heeft blijkelijk toch genoeg geld voor deze idiote loonsverhoging. Als de raad van commissarissen hiermee instemmen zijn die ook net als het management NIET geschikt voor hun functie. Bijzonder knap dat een bijna zo goed als failliet bedrijf deze eisen heeft ingewilligd
    ( huidig salarissen NS machinisten ic ca 54000 euro die van conducteurs is zo 'n 48000 euro Inc. Toeslagen bron nos) dus hoezo hongerloon?.

  • De prijzen van de kaartjes zal wel weer omhoog gaan en wordt het hebben van een auto nog aantrekkelijker.

    De klant is altijd de dupe, denk dat velen de trein links gaat laten liggen en de NS nog meer verlies gaat leiden.

    De consessie voor het hoofd rail net moet niet meer onderhands worden aangeboden aan de NS de volgende keer, laat een partij als Arriva ook mee dingen, denk dat de machinisten en conducteurs zich dan wel achter de oren gaan krabben als ze met een commerciele partij te maken krijgen.

    • Ongeacht of de prijs van treinkaartjes wel/niet omhoog gaat denk ik niet dat het voor mij aantrekkelijk wordt om een auto te kopen. De kosten die ik maak voor mijn fiets en ov (inclusief NS) is voor mij nog altijd vele malen goedkoper.

        • Ik ben dan benieuwd naar je berekening voor de auto.

          In mijn berekening neem ik vaak de kosten mee zoals benzine, wegenbelasting, verzekering, onderhoudskosten maar ook de afschrijving van de auto. Als ik vaak de bedragen hoor wat mensen hiervoor kwijt zijn dan komen ze vaak al rond de 3.000 tot 3.500 euro.

          Nu werk ik op fietsafstand van mijn huis dus al mijn ov reizen zijn dan vaak ook plezierreisjes. Hierbij ben ik ook in de mogelijkheid om tijdens de daluren met de trein te reizen dus ik kan het zo gek maken als ik maar wil. Vroeger kon ik voor ongeveer 15 euro reizen met treinkaartjes van bijvoorbeeld de Kruidvat. Nu zou ik kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een weekend vrij abonnement (€31,60) of een dal vrij abonnement (€107,90) per maand. Met dit soort bedragen kom ik nog niet in de buurt van de 3.000 euro voor een auto.

  • En nu hoef ik het gezeik van de bonden de komende jaren niet meer aan te horen - tot 2025 geen stakingen dus.

    • Nee, alleen wacht u nog een onaangename verrassing als de tariefsverhoging voor 2023 komende maand bekend wordt gemaakt.

    • Het akkoord is geldig voor de periode tot januari 2024. Over 16 maanden staat het NS-personeel weer op de stoep voor de volgend verhoging van 20%.

      • NS zou er verstandig aan doen om vóór die datum het rondje rond de kerk eindelijk in te voeren, zodat regionale stakingen dan ook echt regionaal blijven.

        • Dan kunnen we ongetwijfeld weer vakbondsacties verwachten omdat de vakbonden in feite ook de bedrijfsvoering willen sturen, want er moet ook ‘arbeidsvreugde’ bestaan

        • @CK
          Juist ja. Dus kan NS de vakbonden beter niet de gelegenheid geven om hun banktegoeden fiscaal gunstig aan te vullen en dus beter zo snel mogelijk het rondje rond de kerk invoeren.

  • 'Bij een vol procentpunt meer inflatie gaat het om 500 euro extra bij een fulltime verband.'

    Ik ben wel benieuwd of dit geldt voor elk procentpunt meer inflatie, of voor maximaal 1 procentpunt meer inflatie.

  • Conclusie: de klant is de grote verliezen. Die gaat na alle stakingen zo meteen ook de rekening betalen van dit feestakkoord.

    • 20% minder treinen en 10% meer betalen zonder kwaliteitswinst. De keuze reiziger kan stemmen met de voeten en voor de auto kiezen. Precies wat de regering en de NS eigenlijk wilt. Immers een automobilist levert de staat geld op en een OV reiziger kost alleen geld. Anders zijn ze niet voor niets zo bezig om de reiziger uit het OV te pesten. En het klimaat? Dit is zo jaren '10.

  • Nog meer staken bij spoor:
    In GB al enkele maanden-op delen net/s=wisselende dagen-voorlopig afgeblazen vanwege dood HMQueen
    In ITalia diverse, incl seinhuiswerkers komende weken
    Portugal net 3 dagen komende week aangekondigd
    FRance: moet je voor zoeken, maar diverse regio-TER melden alweer ´sociale bewegingen´ her en der (eufemisme voor-staken=gréve)
    Duitsland: her en der ´Warnśtreichs´ ook by bus en tram (zelfde bonden aldaar)
    Begie: uiteraard weer de Wallons-nu vooral de TEC-bus
    Dus: lijkt wel algehele malaise
    Ben nu net op terugreis uit Scandinavie-ook daar vallen volop treinen uit vanwege personeelsgebrek

    • Tijd om te concluderen dat de auto de strijd tegen het OV definitief gewonnen heeft en dat het OV met de klimaat troefkaart verloren heeft. Als het kabinet lef heeft zal deze spoedig beginnen met nieuwe investeringen in snelwegen.

      • Wat Baardstaart anno 2022 concludeert, wist James Brown al in 1966 toen hij "It's A Man's Man's World" schreef:

        Man made the car to take us on the road
        Man made the train to carry the heavy load

        Personen vervoer je over de weg, goederen over rails. Dit heeft Amerika decennia lang consequent doorgezet, zo te zien naar tevredenheid van 300 miljoen inwoners van deze planeet (die wellicht over andere aspecten in hun levens iets minder tevreden zijn); anders zouden die mensen daar niet wonen.

        Dan vraag je je toch af waarom op YouTube kanalen zoals "Not Just Bikes", "My Merry Messy Life" en "The Black Forest Family" zoveel bekijks hebben. Allemaal Amerikaanse expats die hun toekomst in Europa hebben gevonden. Vast niet omdat je in Amerika zo fantastisch kunt autorijden... ;)

    • Stakingsacties die voor de komende week (12, 14 en 16 september) in Portugal waren aangekondigd zijn afgelast.

  • Ik zie een hoop negativiteit in bovenstaande reacties. Ik denk dat het meeste voortkomt uit jaloezie omdat je zelf maar wat graag bij NS zou willen werken. Zeker niet door de selectie gekomen en daarna maar besloten NS bij elke gelegenheid zwart te maken. Ga lekker op je zolder met de modeltreintjes spelen. Jammer joh.
    Ik werk bij NS en ben er trots op. Het akkoord is mooi. Daaaagg

    • Makkelijk praten, jij hoeft zo meteen niet als reiziger het geld voor deze waanzin op te hoesten.

      • Ik verwacht dat veel reizigers deze kosten ook niet hoeven te betalen.

        Veel forenzen krijgen de kosten van het ov vaak vergoed van hun werkgever of krijgen met een werkgeversverklaring een bijdrage via de inkomstenbelasting.

        Daarnaast heeft de NS buiten de spits vaak nog leuke acties waardoor je nog niet veel betaald voor een treinkaartje.

        • De reiskostenvergoeding is wettelijk beperkt en dekt in de meeste gevallen nu al bij lange na de kosten van een NS-abonnement niet. Bijvoorbeeld voor een enkele treinreis van ongeveer 29 km kost een Traject Vrij abonnement tweede klas €2038,80 per jaar, terwijl voor iemand die in 2022 die afstand 5 dagen in de week naar het werk reist en weer terug de belastingaftrek voor reizen per OV maximaal €1059,00 bedraagt. Alles daarboven, waaronder dus alle komende prijsverhogingen, ziet de belastingdienst als deel van je inkomen waarover je belasting moet betalen.

          En aan 'leuke acties buiten de spits' hebben de meeste forenzen natuurlijk geen zak.

    • Natuurlijk wil iedereen maar wat graag bij de NS werken. Daarom heeft NS momenteel ook zo'n enorm personeelsoverschot...

      • Nee, dat is omdat NS'ers zo ongeveer als enigen Nederland ver voor de AOW-leeftijd met pensioen kunnen.

    • Wie wil er nou werken bij arrogante narcissistic medewerkers? Die alleen geld geld geld willen terwijl 90% van jullie uneducated zijn? Zoek een echte baan en niet een losers baantje...

    • Ik zou dolgraag bij de NS werken. Als het even te moeilijk wordt druk je op de rode knop en ben je in een keer van je zorg af. Geen verantwoordelijkheid en dat hoeft ook niet van de directie die ver weg in hun Utrechtse paleis zit: ‘Let them eat cake’
      Alleen, ik zou wel moeite hebben de reiziger, mijn klant, niet te kunnen helpen en letterlijk te laten staan. Hoelang duurt dat voordat je je daar niet meer druk over maakt? Maar dan heb je echt een topbaan hoor.

    • En ga je nu wel je verplichte werkzaamheden doen?
      Vandaag Hoorn-Breda v.v. gereisd,maar geen conducteur gezien terwijl een serviceronde verplicht is!
      Als ik dat op mijn werk doe kan ik ontslagen worden!

    • Goed gezegd!
      Ik zie alleen maaar gefrustreerde spoorofielen die jaloers zijn omdat ze zelf een kut baan hebben hahaha

    • Misschien zou je eens kunnen vertellen wat er dan zo mooi is aan een baan bij NS. Ik kan er werkelijk niet op komen. Als het doorstaan van een selectieprocedure blijkbaar de grootste prestatie is in je carrière, dan vraag ik me toch af hoe weinig je verder toevoegt aan het bedrijf. Ik heb respect voor iedereen die hard werkt hoor, maar als conducteur sta je op de maatschappelijke ladder ongeveer gelijk met een stadswacht, maar dan in een trein. Als machinist sta je ongeveer naast een buschauffeur. Zo ongeveer de saaiste banen die je mogelijkerwijs kunt verzinnen. Niet echt iets om enorm over te pochen of waar mensen jaloers van raken.

      Als conducteur ga je wellicht denken dat je een hele pief bent, nu je steeds minder vaak in aanraking komt met mensen die wel succesvol zijn. Die kiezen immers steeds vaker voor ander vervoer, vanwege de belabberde prestaties en het nog slechtere toekomstperspectief van het bedrijf waar je werkt.

      Ik vrees dat de kinderachtige wijze waarop je je hier presenteert (zonder argumenten, zonder verdere inzichten, niveauloos, de aanval kiezen) getuigt van het gemiddelde niveau van het rijdend personeel van NS. Je houding maakt het beeld dat mensen van jullie hebben er in elk geval niet beter op. Ik zou me schamen als ik een collega als jou had. Misschien kun je je beter beperken tot het slaafs kaartjes knippen of het tractie geven.

Share

Recent Posts

Britse beveiliging Eurostar gaat staken op drukste dagen

Beveiligers die werken in opdracht van spoorwegbedrijf Eurostar zijn van plan vier dagen in december…

2 dagen terug

ICNG pas later in dienst, back-up materieel kan probleem vormen

De Intercity Nieuwe Generatie wordt pas in 2023 geïntroduceerd. In maart 2022 is vastgesteld dat…

2 dagen terug

Grote concurrentie voor Spaanse spoorwegen: nu ook Iryo

De Spaanse spoorwegen hebben een nieuwe concurrent: Iryo. Sinds vrijdag strijden drie spoorwegmaatschappijen om de…

3 dagen terug

Connexxion wil thuiswerker weer naar kantoor trekken

Vervoerder Connexxion is een campagne gestart om thuiswerkers weer naar kantoor te krijgen. Volgens de…

3 dagen terug

Partijen willen meer geld voor spoor in Noord-Nederland

Er moet meer geld naar de infrastructuur in Noord-Nederland gaan, vinden meerdere partijen in de…

3 dagen terug

Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval.…

5 dagen terug