fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS gaat dienstregeling weer opschalen, minder personeel thuis

De komende weken gaat de Nederlandse Spoorwegen terug naar de normale dienstregeling, meldt het vervoersbedrijf dinsdag.

Stapsgewijze hervatting

“Nu de piek van de omikronvariant achter de rug is, zitten er steeds minder collega’s thuis door ziekte of quarantaine. Daardoor kunnen wij in de tweede helft van maart nagenoeg weer alle treinen laten rijden”, meldt de NS. Overigens blijkt uit cijfers van het RIVM dat er nu weer een stijgende lijn is in het aantal besmettingen.

De opschaling gebeurt in stappen, waarvan de eerste volgende week wordt gezet. Vanaf maandag 14 maart rijden weer alle Intercity’s tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam. Een week later, op 21 maart, volgt de grootste stap, aldus de NS. Vanaf dan rijden nagenoeg alle treinen weer. De belangrijkste uitzondering hierop zijn de tienminutentreinen.

7 februari afgeschaald

Begin april is de laatste stap en keren de tienminutentreinen terug waardoor op een aantal trajecten niet vier maar zes Intercity’s per uur rijden. De NS rijdt sinds 7 februari met minder treinen door personeelstekorten wegens corona. De dienstregeling werd in de weken erna in stappen afgeschaald.

(c) ANP

Waar waren we?
We hebben de afgelopen periode minder vaak berichten gepubliceerd dan je van ons gewend bent. We doen ons best om dit te verbeteren. Treinreiziger.nl is ook eigenaar van Treinrondreis.nl. Daar is de afgelopen twee maanden een zeer sterke groei gerealiseerd waardoor de redactionele taken vertraging opliepen. We zijn inmiddels bezig ons team uit te breiden. Vind je het leuk om te schrijven en onze redactie op vrijwillige basis te ondersteunen? Dan wordt dat gewaardeerd, je kunt een e-mail sturen naar [email protected] Blogs voor linkbuilding worden echter geweigerd.

42 gedachten aan “NS gaat dienstregeling weer opschalen, minder personeel thuis”

  1. Wilhelm schreef:

    Goede ontwikkeling. Gelukkig is de klandizie in de treinen ook weer toenemend.

    En tengevolge van de Russische invasie en bezetting van Oekraïne en de daardoor drastisch hogere brandstofprijzen kan het openbaar vervoer wel eens met een overstap vanuit de auto naar het ov te maken krijgen. Met ons aller milieu als grote winnaar.

    1. Stokbosveen schreef:

      Ik denk dat ook de treinkaartjes flink in prijs zullen gaan stijgen. Immers, ook de stroomprijs is fors gestegen en dat wordt uiteraard vanzelfsprekend ook doorberekend aan de reiziger.
      Treinen rijden niet gratis, ook al gebruiken ze “groene stroom”.

      1. Rudy schreef:

        Dat wordt een groene imago test. Als de stroom werkelijk groen is, dan verandert er niet veel m.b.t. de kostprijs. De wind, de zon en het Noorse water zijn niet duurder geworden door de crisis. Moeten de prijzen van de kaartjes omhoog wegens de hogere energiekosten, dan is dat het bewijs dat de stroom niet groen, maar grijs of zelfs diep zwart is.

        NB stroom is stroom en het weet niet welke kleur het heeft.

        1. dries molenaar schreef:

          Klettskoek, de marktwaarde van een kWH stijgt. Ook die van groene energie. De verkoopprijs is niet vast geklonken aan de productiekosten. Overigens kan bij de oude molens de minimumprijs subsidie er af. Een opstekertje voor de gemeenschap.

        2. Jasper schreef:

          Ik denk dat ze wel een vast contract hebben, eerlijk gezegd.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        NS mag niet zomaar de tarieven verhogen. Ze mogen de inflatie in begin van jaar doorberekenen, en de infraheffing die ze aan ProRail berekenen, meer niet. Wel kunnen ze actietarieven aanpassen.

      3. CK schreef:

        Reken maar dat ze net zoals bij de vorige keer dat de energieprijzen fors stegen ook nu weer de prijzen boven inflatie gaan verhogen en bij een daling het niet terug gaan geven.

  2. Diederik schreef:

    He he eindelijk, schandalig hoe ze in 10 jaar tijd van 7 naar 2 IC in het uur kunnen gata tussen Dordrecht en Rotterdam, terwijl de nieuwe 10 minuten trein wel rijd (Arnhem- Rotterdam), ik zou zeggen laat eerst de nieuwe treinen vervallen.
    En ongetwijfeld zijn er in de rest van het land meer van dat soort dingen.

    1. dries molenaar schreef:

      Covid-19 is iets van de laatste twee jaar…

    2. bert sitters schreef:

      Het station Arnhem Centraal is veel belangrijker dan station Dordrecht.
      Er rijden ook Sprinters tussen Rotterdam en Dordrecht.

  3. dries molenaar schreef:

    Allemaal de verbouwingen en tuintjes gereed. Men kan weer op de trein aan de slag.

  4. Wim Lubbers schreef:

    Jammer dat niet alle lijnen tegelijk hersteld worden. Twee in plaats van 3 IC’s per halfuur tussen Eindhoven en Utrecht, betekent nog maar 1 trein ten zuiden van Eindhoven. Maar dat is ver van Utrecht, dat zien ze niet eens.
    Ongelukkig gepland was ook dat de beperking tussen Utrecht en het zuiden uitgerekend in het drukke Carnavalsweekend viel en een week later tijdens een omrijweekend,

    PS. Ligt het aan mij dat de spelling in dit veld op Engels staat?

    1. Otto schreef:

      De intercity’s blijven veelal onverminderd slecht bezet, bij de sprinters neemt het vervoer wel flink toe. Eerst dus de sprinterverbindingen weer ophalen.

      1. Wilhelm schreef:

        Geheel onjuist. In de pits puilen de intercity’s uit, met zelfs staanplaatsen in de 1e klas, ondanks 3 ICM3’s, ofwel 9 bakken.

  5. Arjan schreef:

    Het viel mij al op dat er de laatste tijd zeer onregelmatig in de ochtend weer spitstreinen vanuit Schagen/Den Helder naar Alkmaar (en verder naar Maastricht) reden. Hierbij moest je wel goed opletten. Want van de 4 treinen voorheen, reden er soms maar 1, en dan weer 2, en de tijden varieerden ook per dag.

  6. Tonny schreef:

    Is de tienminutentrein ook de twintigminutentrein in Limburg? Oftewel de lijn naar Heerlen?

    😀

    1. bert sitters schreef:

      Helaas, maar Heerlen trekt niet voldoende reizigers.

      1. Wim Lubbers schreef:

        Tot de tienminutentrein Eindhoven-Amsterdam reed er vanaf de vroege ochtend een IC vanaf Heerlen. In die stad waren inderdaad maar weinig instappers, maar hij kwam echter (ook zaterdag en zondag) wel altijd bomvol aan in Eindhoven, waar hij werd gecombineerd met een deel uit Venlo. Maar NS kijkt niet verder dan de neus lang en sinds die tienminutentrein gaat de eeste ‘Heerlen’ een stuk later: op zondag zelfs tegen tienen (vertrek Eindhoven).
        Nu lomt ‘t: sinds de tienminutentrein is de ‘Maastricht’ 5 minuten doorgedraaid, waardoor je vanaf Eindhoven overal net de essentiële aansluitingen mist (en op de terugweg ook). Dit had na 4 of 5 jaar allang gecorrigeerd kunnen zijn, bijvoorbeeld door de rijschema’s van ‘Heerlen’ en ‘Maastricht’ om te draaien.

        1. bert sitters schreef:

          Hierbij benoem je inderdaad een knelpunt. Met de trein vanaf Maastricht naar Eindhoven en op dat station overstappen op de trein naar Den Haag was ooit een crossplatform. Even het perron oversteken naar de trein die snel daarna vertrok.
          Nu duurt de overstap 12 minuten. Wellicht goed voor de Kiosk op het perron.

    2. bert sitters schreef:

      Heerlen heeft nog geen 5000 Intercityreizigers per dag. Daar kun je best een vijfminutentrein opzetten. Hahaha!

  7. hanzeboog2012 schreef:

    Goede zaak. Gefaseerd kan alles weer opgeschaald worden. En dat zal ook nodig zijn want het aantal (gezonde) treinreizigers zal ook weer toenemen. De drempel om een trein te nemen zal ook geleidelijk verdwijnen.

    1. Stokbosveen schreef:

      De drempel zal pas merkbaar lager worden als de mondkapjesplicht wordt afgeschaft. Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren verwacht ik. De besmettingcijfers lopen al dagenlang heel snel op en ook in de ziekenhuizen gaat het weer drukker worden.

      Ik denk eerder dat na de verkiezingen er weer beperkingen erbij komen…

      1. Ron Swart schreef:

        @Stokbosveen, momenteel even geen COVID-19 (Certificate of Vaccination en het getal 19 verwijst naar Artificial Intelligence), maar achter de schermen wordt o.a. in EU-verband verder gewerkt aan de opschaling van de QR-code en dat belooft weinig – wat zeg ik – goeds.
        Als het aan de boven ons gestelden (cabal/ illuminiati/ Novus Ordo Seclorum) ligt, is binnen afzienbare tijd geld halen zonder QR-code onmogelijk en dit is beslist geen grap.

  8. B schreef:

    Natuurlijk heel goed nieuws dat de dienstregeling weer opgeschaald wordt, zeker nu het onderwijs weer volledig draait, de forenzen weer vaker terugkomen en dagjesreizigers weer naar allerlei activiteiten toe kunnen reizen. Maar ik blijf het pr-praatje erbij maar raar vinden. Toen de afschaling het hoogtepunt bereikte lag de vorige piek al achter ons en nu de opschaling wordt gecommuniceerd lopen de besmettingen juist weer enorm op. Leidt die opschaling nu dan niet tot een minder betrouwbare dienstregeling? Of moeten we rekening houden met een nieuwe afschaling naar het hoogtepunt van deze piek? Ik snap het allemaal echt wel, dat het bij zo’n organisatie lastig bijsturen is. Maar ik verbaas me wel dat het allemaal zo klakkeloos wordt overgenomen.

    1. Juriaan schreef:

      Kijk even naar de cijfers van Translink. Er is tot nu toe helemaal geen sprake van een terugkeer van forensen in de trein.

      1. wilhelm schreef:

        Zouden het dan Oekraïense vluchtelingen zijn waarmee ik wekelijks een aantal malen in de trein zit? Overigens spreken ze in dat geval al snel accentloos Nederlands

        1. Eef schreef:

          Nog altijd is het vervoer 30-40% lager dan in 2019, in de spitsuren 40-50%. Intercity’s doen het veel slechter dan sprinters.

  9. Baardstaart schreef:

    Een goed iets. Wellicht wordt de trein en ander OV nu weer een stuk populairder nu de benzineprijzen de pan uitrijzen. En dan is voldoende capaciteit toch wel belangrijk.

    1. Paul Lamote schreef:

      De tarieven bij NS rijzen al jaren de pan uit, in de spits is NS gewoon veel te duur geworden.

      1. Wilhelm schreef:

        Beste Paul. Heeft u een representatief aantal vergelijkende voorbeelden waarbij u uw bewering kunt onderbouwen, of beperkt het zich tot wat u op verjaardagsfeestjes heeft gehoord, of “stond het op FaceBook”?

        1. Karel Geerts schreef:

          Vergelijk de Nederlandse trajectabonnementen eens met het buitenland. De prijzen zijn hier waanzinnig.

        2. Wouter schreef:

          @Karel Ik denk dat je in dit geval niet alleen moet kijken naar wat een treinkaartje maar naar het totale winkelmandje van mensen.

          De treinkaartjes (en waarschijnlijk nog meer producten/diensten) zullen in Nederland misschien wel hoger liggen maar hier staat tegenover dat andere dingen misschien weer goedkoper zijn in Nederland. Dit compenseert elkaar.

          Of het totaalplaatje in Nederland goedkoper of duurder durf ik niet te zeggen maar ik denk dat dit persoonsgebonden is.

        3. bert sitters schreef:

          @Karel Geerts.
          kunt u een overzicht van relevante vergelijkingen geven?

  10. Arjan Krabbenbos schreef:

    Alle beetjes helpen, langzamerhand komt NS uit de corona-dip. Nu met de oorlog in de Oekraïne en de vele vluchtelingen die men wil vervoeren is de trein het perfecte massa vervoersmiddel. Als Poetin nu ook eens ophoudt met dat vreselijke geweld tegen zijn Oosterburen en voor zijn eigen volk vecht en niet alleen denkt aan landjepik met een hoop verwoesting van steden en mensenlevens, kunnen de Russen ook weer gewoon reizen en leven. De ene ellende is nog niet voorbij of het andere is weer begonnen met alle ellende van dien. Wij willen wereldwijd gewoon ons leven leiden zonder ziekte, pandemie of oorlogstoestanden. Als dat Russische geweld eindelijk straks over is, moeten er weer velen terugreizen om een verwoest land op te bouwen. Maar de economie wordt nu aangetast en alles wordt weer duurder! Poetin leeft van macht en zijn geld en laat zijn eigen volk barsten! Hij regeert het grootste land ter wereld en is een rupsje Nooitgenoeg die alleen aan zichzelf denkt! Als Zelensky heb je wat aan die strijdt voor zijn land en volk maar zit daar als een rat in de val in een verscheurd land. Laten we meer met Oekraïne samenwerken die verdienen deze narigheid allemaal niet, maar zijn nu de sigaar door ene Vladimir Poetin. Geld maakt niet altijd mensen gelukkig, eerder egoïstisch en laf. Geld is maar een betaalmiddel en vrienden om je heen zijn veel belangijker dan vele miljoenen Euro’s. Als dat oorlogsgeweld voorbij is moeten er weer veel dingen opgeknapt worden en vermoorde families komen ook helaas nooit weer levend terug! Ik hoop dat we weer snel een vredelievende wereld krijgen in plaats van een wrede wereld! Misschien kan NS binnenkort weer starten met voordeelkaartjes en welkom terug-aanbiedingen , als straks alle treinen weer gaan rijden. Wie weet verdwijnen binnenkort ook de mondmaskers uit de trein ( misschien nog niet op spitstijden) maar eerst in de stillere uren, zodat er nog meer passagiers de weg naar het OV weer terug blijven vinden.

    1. Maurice schreef:

      Oorlog is heel naar maar toen de VS bijvoorbeeld Irak aanviel schreef u dit soort verhalen toch ook niet?

  11. Annemiek schreef:

    Opschalen moet niet het doel op zich zijn. Er moet worden gekeken naar de vraag en op basis daarvan kan dan eventueel opgeschaald worden waar nodig en afgeschaald waar het kan. Zo zou dat althans in een normaal bedrijf werken. Maar zolang NS tarieven kan verhogen of bij de overheid kan schooien, zal het nooit in eigen vlees snijden. Het bedrijf telt zoveel personeel dat letterlijk contraproductief is, dat het eigenlijk niet meer kan bestaan zonder er eens flink de bezem doorheen te halen. Ik verwacht dat de overheid op niet al te lange termijn geld dat geoormerkt is voor het spoor (ERTMS) of andere projecten in de infrastructuur zal aanwenden om de te dure bedrijfsvoering van NS op de been te houden.

    1. Wouter schreef:

      Ben het met je eens dat er soms meer gekeken mag worden naar vraag en aanbod.

      Ik ben zelf afhankelijk van het ov en zal er geen moeit mee hebben als op sommige trajecten minder gereden wordt door de NS.

      Dit geld ook voor sommige andere ov bedrijven.

      1. bert sitters schreef:

        Gisteren zat de trein om 18:28 van ‘s Hertogenbosch naar Amsterdam propvol, omdat er nu maar twee treinen per uur rijden

  12. Arjan Krabbenbos schreef:

    Nu is de oorlog bezig op ons eigen Europees Continent en niet in het Midden-Oosten, Afrika, Amerika of Azië. Rusland is een leverancier van gas en olie, waar wij als West-Europeanen nog steeds te maken hebben. De energierekening wordt voor ons allen hoger door deze ongein van een dwaze Russische president, waar in zijn land geen tolerantie is voor demonstraties of voor mensen die vallen op hetzelfde geslacht. Bovendien gaat door dezelfde reden de koopkracht omlaag, met het gevolg een hoop problematiek bij bepaalde mensen.
    Vanaf april 2022 vindt de Floriade van Almere plaats, waarbij wordt gehoopt op een grote toeloop van OV-reizigers uit binnen -en buitenland. Ook het betere weer komt er weer aan en de zomertijd nadert, waar de OV bedrijven reikhalzend naar uitkijken. Lekker eeen dag naar het strand, bos, theater, festival, museum ( vooral buitenlocaties!) en buitenzwembaden hopen weer op veel publiek de komende tijd. Na al die ellende van lockdowns, avondklok(rellen), IC-opnamens met een hoop Covid 19-patienten en de drukte voor verzorgend en verplegend personeel de afgelopen twee jaar, is een hernieuwde start van voor de Corona-pandemie, meer dan gewenst. Als dit jaar weer een Formule 1 festijn met max verstappen-gekte komt, zal NS weer gelukkig kunnen zijn. En de bezoekers aan dit evenement of andere eerdere geannuleerde evenementen. Laten we hopen dat dit jaar weer alles bij het oude kan blijven, zoals we dat voor al deze narigheden al jaren deden! Jammer dat alleen de papieren versie van Interrail sinds juni 2020 op Schiphol Airport daar te veerkrijgen is en niet meer op de andere Centrale stations in het land. Maar op deze enige locatie zal dat blijven moeten, niet alleen voor internationale luchtreizigers ook voor treinliefhebbers net als ik die het op papier zelf kunnen noteren hoe hun reis verloopt. Alles moet maar digitaal via telefoon of computer, maar als er een technische storing heerst heb je een probleem. Dus laat die ouderwetse manier van opschrijven in stand, zodat je dat zelf schriftelijk kan regisseren. Jammer dat dit laatste niet eerder op Treinreiziger heb geconstateerd, anders had ik de veranderde vorm van Interrail wel zeker en vast opgemerkt. Misschien telt dat ook nog voor meerdere treinliefhebbers!!!!!!! Interrail bestaat trouwens dit jaar 50 jaar en is geïntroduceerd in 1972. Voorheen voor jongeren tot 25 jaar, thans zit er geen leeftijdsbegrenzing op! Hetzelfde geldt voor de Jugendherberge, Auberge de Jeunesse, Youth Hostel of in Nederland Stay Okay genoemd. Het waren voorheen jeugdherbergen voor de jeugd van scholen, jonge families en sportverenigingen. Omdat iedereen er nu hier mag overnachten, noem ik het de Eeuwige Jeugdherberg ofwel een herberg voor alle leeftijden!

  13. Wilhelm schreef:

    Op het moment dat de NS de dienstregeling weer terug naar het normaal doet, lukt dat ARRIVA nog niet. Althans in het noorden. Volgens RTVNoord: “Door aanhoudende uitval van personeel vanwege coronabesmettingen, rijdt treinvervoerder Arriva twee weken langer met een aangepaste dienstregeling. De aanpassingen blijven van kracht tot en met 20 maart.

    Het artikel:

    https://www.rtvnoord.nl/nieuws/903756/nog-steeds-veel-ziekte-bij-arriva-ook-komende-twee-weken-minder-treinen

    1. Annemiek schreef:

      Ik kan me vergissen, maar volgens mij loopt de boel redelijk gelijk op. NS verwacht per 21 maart de dienstregeling grotendeels te hervatten (voor met name sommige spitstreinen vind ik dat niet verstandig, aangezien die grotendeels leeg zullen rijden) en verwacht Arriva per 20 maart ook de eerder geschrapte spitsritten weer te kunnen rijden.

      1. Karel Geerts schreef:

        Het belangrijkste is dat vooral alle sprinters weer gaan rijden.

Laat een antwoord achter aan Maurice Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.