Treinreizigers van de NS worden met ingang van de nieuwe dienstregeling niet meer aangesproken als ‘Dames en heren’ maar met het sekseneutrale ‘Beste reizigers’.
Per dag worden er in NS-treinen ongeveer 24.000 automatische omroepberichten afgespeeld. Deze teksten worden aangepast. Op alle stations spreken de menselijke omroepers de reizigers wekelijks gemiddeld 70.000 keer aan. Machinisten, conducteurs en omroepers krijgen de instructie om de passagiers vanaf december genderneutraal toe te spreken.
De wijziging wordt officieel ingevoerd op 10 december van dit jaar. NS-baas Roger van Boxtel zegt hierover: “Een kleine wijziging, maar tegelijkertijd is het toch ook heel logisch om onze reizigers aan te spreken met wat ze voor ons zijn? Namelijk beste reizigers. Onze mensen op de trein willen graag dat iedereen zich welkom voelt. In persoonlijke gesprekken is het natuurlijk aan de conducteur zelf hoe hij zijn of haar gastvrijheid invult. Iedere reiziger is ons even lief.”
De beleidswijziging van de NS past in een maatschappelijke trend die al langer gaande is. Vorig jaar besloot bijvoorbeeld het bedrijf achter de OV-chipkaart dat de geslachtsaanduiding op de kaarten zou verdwijnen. Donderdag maakte de gemeente Amsterdam bekend haar ambtenaren en bestuurders te verzoeken inwoners voortaan aan te spreken met bijvoorbeeld ‘Beste mensen’ of ‘Geachte aanwezigen’ in plaats van ‘dames en heren’. Ook in de Londense metro is eerder deze maand het welbekende ‘Ladies And gentlemen’ vervangen door ‘Good morning everyone’ (Goedemorgen allemaal). Het voorbeeld van Londen heeft NS aan het denken gezet en is voor het spoorbedrijf reden geweest om het beleid ook te wijzigen.
Ook bij treinvervoerder Arriva wordt het “Beste dames en heren” mogelijk vervangen door het neutrale “Beste reiziger”. Dat zegt een woordvoerder tegenover het ANP. “We zetten het onderwerp intern op de agenda,” zegt het bedrijf. Arriva zegt verder uniformiteit in de stationsomroepen in Nederland belangrijk te vinden.
De PVV reageert fel op het plan van de NS. De tweede partij van het land spreekt over D66-gedram. De NS is totaal de weg kwijt, twittert PVV-leider Geert Wilders. PVV-Kamerlid Roy van Aalst vraagt de regering er bij de NS op aan te dringen de “verantwoordelijke D66-mutsen die dit bedacht hebben” te ontslaan. NS-directeur Roger van Boxtel is lid van D66. Met het vrijgekomen geld zouden de echte problemen op het spoor aangepakt moeten worden, zoals de vele vertragingen en de mishandelingen van conducteurs, aldus Van Aalst.
De PVV’er wil ook weten wat er gebeurt met NS-personeel dat weigert mee te werken. Zijn partij kan zich goed voorstellen dat conducteurs en machinisten het belachelijk vinden om zich verplicht genderneutraal te uiten, zo stelt hij verder.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on %s = human-readable time difference 21:30
Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…
De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…
De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden…
Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer ziet reis- of gebiedsverboden voor overlastgevers als een…