fbpx

NS maakt verlies met Abellio in Schotland

25 sep 2017 16:06

De Nederlandse Spoorwegen hebben vorig jaar met dochteronderneming Abellio verlies gemaakt in Schotland. Dat schrijven diverse Britse media.

Het gaat om een verlies van 3,5 miljoen pond. In Schotland is de algehele perceptie dat NS en daarmee de Nederlandse staat fors verdienen aan de Schotse reiziger. Maar dat blijkt dus niet waar: vanuit Nederland is er juist 10 miljoen pond geleend aan Abellio ScotRail, terwijl er nog nooit dividend is uitgekeerd. In Nederland heerst in de politiek juist angst dat NS buiten Nederland teveel risico neemt door mee te bieden met buitenlandse concessies. NS benadrukt in een reactie dat de winstgevendheid van de concessie niet in gevaar is.

NS is sinds april 2015 actief in Schotland. De eerste 9 maanden waren succesvol. Het ging toen om een winst van 9,5 miljoen pond. In 2016 zorgden omvangrijke werkzaamheden rond Glasgow Queen Street voor slechte resultaten. In Britse media laat Abellio weten dat het gezien de uitdagingen van vorig jaar niet verwonderlijk is dat Abellio verlies heeft geleden.

Volgens experts zijn verliezen in de beginjaren niet vreemd. Het geld wordt meestal pas verdiend aan het einde van de concessie. Abellio heeft tot 2022 het recht om in Schotland het treinverkeer te verzorgen. Abellio benadrukt dat er forse investeringen op het programma staan. Zo zullen er vanaf volgend jaar hogesnelheidstreinen gaan rijden tussen de grootste Schotse steden. In totaal zegt Abellio ScotRail bijna een half miljard pond te investeren in het Schotse spoornetwerk.

5 gedachten over “NS maakt verlies met Abellio in Schotland”

  1. Ferdinand schreef:

    Verkopen die handel en meer investeren in Duitsland!

    1. dries molenaar schreef:

      Er is door de waardedaling van het UK Pound al 10-15% verlies te incasseren.

  2. Jerry Stuur schreef:

    Met Nederlands geld van Nederlandse reizigers werden uiteindelijk de concessies in aanvang voor MerseyRail en ScotRail gefinancierd. Net als met de hoge concessiekosten in Nederland voor de HSL, ook door de Nederlandse reizigers opgehoest , zullen we voor Brexitland ook wel weer voor de kosten opdraaien.

    1. dries molenaar schreef:

      Na het verstrekken van het vervoersbewijs is het uw geld niet meer. Ook heb ik het idee dat u vooral op kortingskaarten reist. OP kosten van de reizigersgemeenschap in Nederland.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        @Jerry alleen in 2015 al droeg Abellio 49 miljoen bij aan de winst van NS https://www.treinreiziger.nl/abellio-levert-winst-49-miljoen-aan-ns/
        @Dries: Ik zou kortingskaarten niet als gemeenschapsgeld willen noemen. Verder is het een veronderstelling die natuurlijk niet ergens op gebasseerd is. Kan heel goed waar zijn, maar kan even goed heel goed onwaar zijn. Je punt is denk ik dat sommige mensen die bijvoorbeeld klagen dat het van “ons belastinggeld” “allemaal wordt bekostigd” in sommige gevallen zelf niet of nauwelijks belasting betalen. Dat komt voor. Maar dat hier iets soortgelijks aan de hand is, zijn wat mij betreft geen directe aanwijzingen voor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.