fbpx
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS ontvangt honderden claims na storing door hitte

De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft donderdag zo’n vierhonderd claims gekregen van gedupeerde reizigers die dinsdag last hadden van de storing in de Rotterdamse Willemstunnel.

Willemstunnel

Door de hitte waren er meerdere storingen op het spoor, waaronder de Willemsspoortunnel bij Rotterdam Centraal. Door de storing konden er nauwelijks tot geen treinen vanaf Rotterdam Centraal naar onder meer Breda en Dordrecht rijden. Ook was er nauwelijks internationaal treinverkeer van en naar België mogelijk. Daardoor strandden honderden reizigers.

Normaal gesproken zouden reizigers tussen Amsterdam en Breda kunnen omreizen via Utrecht en Den Bosch, echter door werkzaamheden is deze route gestremd, en door een tekort aan buschauffeurs wordt reizigers al afgeraden om daar te reizen. Omreizen was daardoor geen optie.

NS heeft een groot deel van de gestrande reizigers kunnen opvangen in hotels waardoor het aantal claims meevalt, laat een woordvoerder donderdag weten. Dinsdagavond waren alle storingen verholpen en kwam het treinverkeer langzaam weer op gang.

Thalys

Ook Thalys-treinreizigers hadden dinsdag pech. Ongeveer tweehonderd passagiers hebben dinsdag de nacht doorgebracht in een gestrande Thalys op het Gare du Nord in Parijs. De hogesnelheidstrein kreeg dinsdag te maken met een storing vanwege de hitte in de Franse hoofdstad. In de trein naar Brussel bevonden zich mogelijk ook Nederlanders, maar hoeveel is niet duidelijk.

Reizigers deelden beelden vanuit de stilstaande trein op sociale media. Daaruit bleek dat het in de trein zeer warm werd. Op een van de filmpjes was te zien dat passagiers een ruit hadden ingeslagen. Omdat de trein niet kon vertrekken, moesten de passagiers op zoek naar een overnachting in Parijs. Vanwege de grote drukte in de hotels, moesten tweehonderd passagiers de nacht doorbrengen in de trein. Daar werden dekens, kussens en eten en drinken uitgedeeld. Woensdagochtend kon de trein alsnog vertrekken uit Parijs.

Spoorstaaf tot 70 graden

De problemen aan het spoor die dinsdag ontstonden door de extreme hitte waren woensdagochtend grotendeels verholpen. Volgens een woordvoerster van ProRail is er in de warme nacht hard gewerkt door aannemers, ProRail-medewerkers en treinpersoneel. Grootste klus was hitteschade aan een overweg bij Kesteren.

De hitte zorgde op enkele plekken voor spoorspatting, waarbij spoorrails verbuigen. “Het begon gistermiddag erg heet te worden. Bij temperaturen boven de 30 graden wordt een spoorstaaf soms wel 60 tot 70 graden. Dan kan een kronkel ontstaan.” Oververhitte staven moeten eerst afkoelen voordat er reparaties kunnen plaatsvinden. Dat was het geval bij een overweg bij Kesteren. Daar moest een deel van de sporen verwijderd en opnieuw geplaatst worden.

Havenspoorlijn

Ook waren er grote problemen bij de Havenspoorlijn, de goederenspoorlijn bij Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam laat desgevraagd weten dat dagelijks zo’n 140 goederentreinen over de Havenspoorlijn rijden. Die loopt van Kijfhoek tot aan de Maasvlakte. De spoorlijn is belangrijk voor de bereikbaarheid van het havengebied. Ongeveer tien procent van de lading van en naar de haven gebeurt via de trein, de rest komt met de boot of over de weg.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

39 gedachten aan “NS ontvangt honderden claims na storing door hitte”

  1. Ann schreef:

    Wat er in de Thalys gebeurt is dat is echt onbestaanbaar. Alle deuren hermetisch afsluiten voor de veiligheid werkt misschien perfect in de winter. Met dit soort temperaturen is de boel afsluiten juist gevaarlijker dan tegen elkaar open zetten.

    Tegenwoordig draait alles om protocollen en is gezond verstand niet meer toegestaan. Op zo’n moment is het heft in eigen hand nemen zoals gebeurt ook de enige manier.

    1. Anoniem schreef:

      Gezond verstand is taboe bij de veiligheidsmaffia.

    2. dries molenaar schreef:

      De deuren openen zal helemaal niet mogelijk zijn geweest.
      Veel stuitender is de gebrekkige paraatheid van het treinpersoneel bij incidenten.
      Bij de poging tot aanslag op de TGV die door de Franse burger en later met hulp van de drie amerikanen verijdeld werd was het toch stuitend dat de Thalys medewerker op de vlucht ging en in een hokje ging zitten ‘om zo de instanties te kunnen inlichten’. Het was nog een wonder dat ze die trein binnen een halve dag naar Arras hebben weten te geleiden en dat de in de hals getroffen Fransman het wist te overleven.
      In Nederland is het ook gebeurd dat iemand met een handgranaat zat te spelen (in een trein in de Willemstunnel). Het personeel deed zijn best vooral buiten bereik te blijven en de passagiers lekker in hun sop te laten gaar koken.

      1. Anoniem schreef:

        Er staan op internet filmpjes waar letterlijk te zien is dat een van de deuren open ging.

      2. Anoniem schreef:

        eens1 met conducteurs die zich niet laten zien

    3. Baardstaart schreef:

      De noodknop deurontgrendeling zou altijd moeten werken als de noodrem geactiveerd is. Als er een serieus probleem met de trein is of om andere reden snelle evacuatie van de trein nodig is moet men niet afhankelijk zijn van de machinist en/of de hoofdconducteur. In dit geval vind ik het gebruik van deze combo zeer legitiem. Zeker als blijkt dat een evacuatie na een uur nog ver weg is.

      Dit neemt niet weg dat je een niet begeleide evacuatie (als je dit serieus noodzakelijk acht) wel met gezond verstand moet doen en goed moet uitkijken voor andere treinen en je zo snel mogelijk van het spoor af moet. En als het openen van de deuren voldoende is om de hitte in de trein dragelijk te maken moet je het ook daar bij laten.

      Dit neemt niet weg dat bij een noodsituatie en functionerend personeel je altijd de instructies van het personeel moet opvolgen. Indien het personeel niet lijkt te functioneren en gevaarlijke situaties dreigen te ontstaan dan doe je wat ik boven heb beschreven.

      1. dries molenaar schreef:

        TGVs hebben geen noodremmen in de passagiersruimtes.

      2. Ann schreef:

        De mensen hadden groot gelijk dat ze eigenhandig de ramen in sloegen. Eentje is er in geslaagd een deur te openen die daarna vanzelf weer dicht ging. Toen heeft hij het raampje maar ingeslagen.

        Op zo’n moment moet je jouw eigen verstand volgen. Want zodra de situatie niet 100% overeenkomt met de protocollen heb je niets meer aan het personeel. En natuurlijk was het verstandig om nadat je de ramen had in geslagen om dan wel aan boord te blijven. Maar nu was het tenminste dragelijk geworden.

        1. Jo schreef:

          Het is heel makkelijk ook om het boordpersoneel de schuld te geven dat de deuren dicht moesten blijven. Het personeel had de instructie gekregen van de fransen om de deuren gesloten te houden vanwege langsrijdend verkeer. Het mag niet hardop gezegd worden, maar de reizigers en personeel werden in de trein ‘gestoomd’ zodat er op de rest van de drukke lijn geen treinuitval hoefde te zijn. En uiteindelijk kon de trein niet meer naar Brussel doordat er ruiten ingeslagen werden, aangezien het eerdere defect 45 minuten later was opgelost. Het is overigens ook meer dan eens omgeroepen en met 2 man personeel kan je niet de gehele trein persoonlijke service geven.

    4. treingraag schreef:

      Deur ging open en dicht op filmpje. Daarna ruit inslaan. Waarom niet deur weer openen?
      Airco treinen zouden inderdaad te openen ramen moeten hebben bij storing. En hulde voor alle werkers weer die opdraafden.

      1. Jo schreef:

        1 deur was geopend om noodmaterialen binnen te krijgen, de rest was dicht gesleuteld maar niet vergrendeld omdat 1 deur open moest blijven.

    5. hans van bemmelen schreef:

      hoorde van vrind in gestrande hete Thalys bij St Denis dat de Vlaamse meisjes/ hostessen eerste klas zich uitstekend gedroegen

  2. dries molenaar schreef:

    De Thalys reed met een kapot raam naar Brussel?

    1. Anoniem schreef:

      Nee, de rit is verder gecanceld.

  3. Annemiek schreef:

    Ik geloof er werkelijk geen bal van dat NS weet dat er 400 claims zijn ontvangen. GTBV-claims indienen is de laatste tijd immers haast onmogelijk vanwege de zeer gebrekkig functionerende reishistorie in Mijn NS. En waarom zouden klanten geen claim indienen als ze noodgedwongen een nacht in een hotel moeten slapen? De wachttijd voor behandeling van claimformulieren is maanden. Hoe kan NS ze dan al wel tellen.

    Een groep oud-collega’s van mij is bezig hun claims met betrekking tot de werkzaamheden tussen Meppel en Groningen in mei goed te documenteren, om er later mee naar de ombudsman voor het Openbaar Vervoer te stappen. Op een fors deel van de claims is nog geen enkele reactie gekomen. Zij constateren al wel dat er pure willekeur heerst bij het beoordelen van de claims. ‘s Nachts vier uur later thuis worden gebracht door de politie, omdat er geen vervoer is, wordt in hetzelfde identieke geval enerzijds beoordeeld als overmacht veroorzaakt door aangekondigde werkzaamheden (en dus niet vergoed) en anderzijds bij anderen direct vergoed, terwijl in de claim exact hetzelfde stukje tekst is geknipt en geplakt. Met zijn vieren een taxi delen (zoals zij vaker hebben gedaan) wordt merkwaardig genoeg altijd wel vergoed wanneer vrouwen hun deel claimen, maar bij de mannen nooit. In die periode heb ik via de app-groep vaak aan hen laten weten wanneer ik met de auto op het traject reed. Dus ik had altijd wel mensen die mee wilden rijden. Voor die kilometers hebben ze ook geclaimd. In het ene geval werd dit gewoon vergoed. In andere gevallen werd er in eerste instantie en na bezwaar heel stellig beweerd dat NS die kosten nooit vergoed. Iemand met een islamitische naam kreeg binnen vier weken alles vergoed met daarbij nog een bos bloemen, waarbij op het kaartje stond dat NS het graag geregeld had voor ‘een zuster’. Voor de rest geen enkele vorm van excuses, behalve dan wat NS via de pers laat weten. Hoe dan ook, die wordt nog een mooi verhaal bij de Ombudsman.

    Gezien die puinhoop, en het feit dat er nauwelijks een lijn in valt te ontdekken, geloof ik er geen bal van dat NS het aantal claims ook maar enigszins in de hand heeft of dat NS ook maar een clou heeft hoe de vork in de steel zit.

    1. johan II schreef:

      De ervaring leert dat NS maar wat zegt. Op alkle nivo’s. Die vrijheid hebben ze nog steeds en zullen ze tot de mensenheugenis gebruiken als het hun uitkomt, en dat is helaas bijna altijd, gewoon een trotse cultuur geworden.

      Verbaas me dat je je nog opwindt over het gebazel en de discrepanties.

      Petje af voor het onderzoek wat jullie doen, buiten de verstokte Rovers en andere reizigersorganisaties om, een gedegen registratie van gebeurtenissen en NS-reacties.

      Hoop dat de ombudsman pijn kan doen, en anders dat er Urgenda achtige rechtzaken gaan komen, want het falen van NS is systeemfalen.

      Ook de overheid doet mee.

  4. Chris schreef:

    Ik zou een claim in kunnen dienen maar dat ga ik niet doen en wil ik ook niet. Ondanks alle hitte en alle poeha vond ik het één van de meest waardevolle dagen in mijn leven. Ik heb alleen maar een gevoel van solidariteit gehad. Solidariteit, omdat we allemaal onder gigantische druk staan. Maar ook omdat die werklui kneiterhard probeerden de storing op te lossen in gigantische hitten met alle risico’s van dien. Verder heb ik – toen alles weer enigszins reed – alleen maar een gevoel van verbroedering ervaren dus die 4 uur vertraging heb ik er voor deze keer voor over gehad.

    1. Baardstaart schreef:

      Vaak is het niet het personeel die faalt, maar het functioneren van het bedrijf zelf of de aansturing. Heb al iets te vaak gezien dat bij een storing personeel met walkie talkies het perron op worden gestuurd om de reiziger in te lichten, terwijl ze zelf niets weten of dat ze aan iemand met een smartphone moeten vragen wat er op de NS site staat om zo anderen weer te kunnen inlichten.

      Het meest schandalige voorbeeld van bedrijfsfalen waarbij personeel (machinisten en conducteurs) zeiden dat ze een beperkte dienstregeling kunnen draaien, maar niet mochten was met de grote landelijke aansturingsstoring bij de NS een aantal maanden terug.

      In dit geval lijkt het op een overmacht situatie en de spoorreparatie ploegen die werken knetterhard. Soms worden er ook wonderen verricht – dus zaken gefixt waarvan je denkt dat het niet zo snel mogelijk is om de overlast voor de reiziger zo veel mogelijk te beperken.

    2. Simon schreef:

      @ Chris
      Fantastisch dat u zoveel begrip heeft voor de situatie, maar mensen zolang zonder luchtverversing in een trein opsluiten kan echt niet.
      Gelukkig is er niemand aan de hitte bezweken.

    3. johan II schreef:

      Mooi is dat. Menselijkheid komt omhoog als OV faalt. Is wel omgekeerde wereld dat je ze dankbaar bent voor hun product.

    4. M schreef:

      Een claim indienen betekent niet dat je tegen ze bent…..
      Maar omdat je je geld terug wil omdat je ander vervoer of een hotel kamer hebt genomen…

  5. Kelly schreef:

    Nadat de nu geprivatiseerd is, is het alleen maar bergafwaarts gegaan!

    1. Johan schreef:

      Daarvoor heb je een kristallen bol nodig. NS is namelijk nog steeds niet geprivatiseerd.

      1. Stokbosveen schreef:

        De NS is een voormalig semi-overheidsbedrijf waarvan alle aandelen nog steeds in handen zijn van de Rijksoverheid. Het bedrijf is in de periode 1995-2002 geprivatiseerd. De NS is een van de grootste werkgevers van Nederland.

        1. Johan schreef:

          Privatiseren wil zeggen dat de overheid een bedrijf verkoopt. Zoals je zelf zegt heeft de overheid nog geen enkel aandeel van NS verkocht. Van privatisering is dus geen sprake. Het huidige NS is nog net zozeer een semi-overheidsbedrijf als bij de oprichting van die NV in 1938. Er zijn rond de eeuwwisseling alleen wat bedrijfsonderdelen afgesplitst.

        2. dries molenaar schreef:

          volgens het personeel en de vakbonden is NS helemaal niet geprivatiseerd. Ziekteverzuim en inzet zijn als vanouds, zeer slecht.

  6. Aad schreef:

    Thalys is helaas een bedrijf met de Franse
    slag, ziet er mooi uit aan de buitenkant
    Maar je kan er niet op rekenen.

  7. Jeff schreef:

    Bestaat er een instantie als EUclaim voor treinreizigers??

  8. Hanzeboog2012 schreef:

    Weer een Thalys gestrand. Wat is er aan de hand? 2 Thalys in één week gestrand.

    Komt op een héél vervelend moment. Midden in de zomer met vele toeristen. En steeds meer toeristen maken de overstap naar de Thalys i.v.m. de zeer lange wachtrijen op verschillende Europese luchthavens zoals Zaventem en Schiphol.

    Erg ongelukkige samenloop van omstandigheden.

    1. Chris schreef:

      Daar kan ik een heel bijdehand antwoord op geven over ‘al die kortingen en acties die er zijn’ en ‘dat daardoor er beknabbeld … pardon … beknibbeld wordt op onderhoud’, maar dat doe ik maar niet. Kan ik niet bewijzen ook. We leven gewoon in bizarre tijden waaruit maar bevestigd wordt dat niet alleen Nederland (inclusief die tunél van afgelopen dinsdag) gewoon niet meer verder kan, maar iedereen. Enige wat we kunnen doen is een beetje begrip voor elkaar tonen – onderaan de streep moeten we toch door met elkaar.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        We want more/We willen meer. Maar er zijn grenzen aan wat we willen.

        Tolerantie naar elkaar is afgenomen. Symptoom van een individualistische maatschappij.

        Laat zich raden dat een aantal mensen tegelijk gaan roepen de vliegtuig i.p.v. de Thalys te nemen. Terwijl het al maanden chaos op Schiphol is.

        De Thalys is altijd betrouwbaar geweest. Tot nu. Zien wat onderzoek gaat opleveren.

        1. Chris schreef:

          Mijn idee. Je zou inderdaad zeggen dat er grenzen zitten in wat we willen en wat mogelijk is, maar klaarblijkelijk denkt een aanzienlijk deel daar anders over. Waarmee je inderdaad ook mijn stelling onderschrijft. Vrij pijnlijk (en onnodig), als je ziet voor wat voor uitdagingen we met elkaar staan.

    2. Jo schreef:

      Als we kijken naar de statistieken is het aantal stremmende defecten nog erg laag. Alleen heel ongelukkig net 2 keer een defect in een korte tijd achter elkaar. En met de extremere situaties van het week ligt alles onder een vergrootglas. En helaas heeft SNCF Reseau de keuze gemaakt 400 mensen in de trein warm te laten zijn in plaats van duizenden op diverse franse stations. De defecte trein wegslepen onder franse veiligheidsregels zou betekenen dat een belangrijke verkeersader voor langere tijd compleet dicht zou zitten. Helaas hebben reizigers het toch alleen maar erger voor henzelf gemaakt door meerdere gevallen vandalisme. Het was niet enkel de deurruit die kapot was. Het boordpersoneel was ook graag in Brussel geraakt.

      1. Simon schreef:

        @ Jo
        Het lijkt me toch dat de treindienstleiding daar niet over gaat.
        Ik denk dat hier degene met de grootste bek heeft gewonnen.
        Wanneer treinpersoneel besluit dat de deuren open gaan of dat passagiers moeten worden geëvacueerd dient Reseau dat mogelijk te maken.
        Maar, ik begrijp dat de tweede stranding verstandiger verliep.
        Er is kennelijk sprake van voortschrijdend inzicht.

  9. Railhopper NL schreef:

    Zijn er in de Thalys treinen geen klapramen die door het treinpersoneel met een speciale sleutel geopend kunnen worden zoals in de verbouwde VIRM dubbeldekkers als de airco uitvalt ? Deze noodklapramen moeten standaard zijn bij alle treinen dus ook de nieuwe Sprinters en DDNG. De ICNG is zelfs getest voor temperaturen van veertig graden als ik in de Railmagazine special.

    1. Simon schreef:

      Nee, dat zal niet gaan Railhopper.
      De eisen die aan hogesnelheidsmaterieel worden gesteld zijn niet misselijk, klapraampjes passen daar niet bij.

  10. Railhopper NL schreef:

    Dan maar een eigen batterij ventilator of handwaaier of oude krant ook om beestjes zoals vliegen mee dood te slaan,meenemen voor het geval de airco uitvalt Simon.

    1. Simon schreef:

      Zo’n ventilator is misschien een idee maar je hebt na verloop toch frisse lucht nodig dus moet er iets open.
      Ik heb ook wel eens in zo’n gestrande trein gezeten met een hoge temperatuur en dat was geen pretje.
      Je kleding staat na verloop van tijd stijf van het zout.

  11. Ger Nijman schreef:

    In Italië, waar het vaak warm is, worden de rails op veel plaatsen witgeschilderd om de zonnewarmte terug te kaatsen. Daardoor neemt het gevaar van spoorspatting af. Gezien de klimaatverandering misschien een idee voor andere landen?
    En anders is het op langere termijn onvermijdelijk om rails met water te koelen, en/of de onderbouw sterk genoeg te maken (betonfundering) om de uitzettingskrachten op te vangen.

Laat een antwoord achter aan Aad Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.