fbpx
Foto: (c) Rob Dammers cc-by 2.0

NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)

01 dec 2021 13:25

Vanaf 1 februari verliest NS-dochter Abellio de treindienst Arnhem – Düsseldorf en enkele andere lijnen in het Ruhrgebied. Een nog nader te bepalen vervoerder zal de treindiensten overnemen.

Noodconcessie

Dat schrijft NRC Handelsblad woensdag. Het contract met NS werd eerder al ontbonden, omdat de opdrachtgever – Verkehrsverbund Rhein Ruhr (VRR) – niet wil opdraaien voor de verliezen van Abellio Duitsland. Nu is duidelijk dat er een noodconcessie komt en NS niet mag meebieden. De regionale vervoersautoriteit heeft verzekerd dat de ruim duizend werknemers niet hoeven te vrezen voor hun baan.

De bedoeling is dat vanaf 1 februari een andere vervoerder de concessie van Abellio overneemt. Mocht het niet lukken om tijdig een andere vervoerder te vinden dan wordt er waarschijnlijk een beroep gedaan op Abellio. Het ministerie van Verkeer van Noordrijn-Westfalen heeft toegezegd de meerkosten van een duurdere noodconcessie te compenseren tot een bedrag van 380 miljoen euro.

Financiële problemen

Dat het met Abellio in Duitsland niet goed gaat, is al langer duidelijk. In 2020 was de Duitse tak van Abellio aanzienlijk verliesgevend. Ook verschenen er al eerder berichten in de media dat Abellio Duitsland zou afstevenen op een faillissement. Minister van Financiën Wopke Hoekstra schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat Abellio Duitsland bij ongewijzigd beleid jaarlijks 30 tot 50 miljoen euro per jaar zou verliezen. 

NS stelde vorig jaar al dat er aanvullende compensatie nodig is van de Duitse overheid om de exploitatie sluitend te krijgen. Volgens NS was dat nodig door extra kosten die het gevolg zijn van een nieuwe CAO die van kracht is en het tekort aan machinisten op de Duitse arbeidsmarkt. “Tevens is het van belang dat het boeteregime wordt aangepast voor het verlies aan punctualiteit wat het directe gevolg is van de toegenomen werkzaamheden aan het Duitse spoor” liet NS toen weten. “Deze zijn dus niet te beïnvloeden door de vervoerder.”

Opvallend is dat in 2016 bronnen aan De Telegraaf al voorspelden dat Abellio in Duitsland miljoenen verlies zou maken. Dat ging overigens niet om de huidige concessie, die NS nu kwijtraakt. Het is niet voor het eerst dat de buitenlandse avonturen van NS voor verliezen zorgen. Zo verkocht NS in 2013 een verliesgevende Duitse busconcessie. In Schotland verdwijnt Abellio vanaf 31 maart 2022 van het spoor. Ook hier spelen verliezen een rol. NS verloor in 2018 bijvoorbeeld 2,3 miljoen euro in Schotland. In Schotland wordt het contract echter wel afgemaakt, maar gaat de optionele verlenging van zeven naar tien jaar niet door.

De concessie in het Ruhrgebied is de enige die Abellio nu verliest. De NS-dochter is ook nog actief rond Stuttgart, daar komt nu geen verandering in.

54 gedachten aan “NS-dochter raakt deel Duitse treindiensten kwijt (incl. Arnhem – Düsseldorf)”

  1. Brabo schreef:

    NS is als de facto overheidsorganisatie kennelijk niet in staat om ook op commerciële basis te calculeren. En zodra het fout gaat is d Pavlov reactie van NS: subsidie.

  2. Frans Eekhout schreef:

    NS staat toch voor NEDERLANDSE Spoorwegen, waarom moest men dan zonodig de grens overgaan om z’n tentakels te gaan uitbreiden ? Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen…

    1. N. schreef:

      Omdat ze winstgevend moesten draaien van onze overheid.
      Dus gingen ze op zoek naar extra inkomstenbronnen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Nee. Maar wel omdat ze voorbereid wilden zijn op liberalisering en zodoende ervaring op wilden doen. Overigens heeft Abellio vaak jarenlang wel bijgedragen aan de winst. Maar het lijkt er wel op dat na de vette jaren nu de magere jaren zijn aangebroken.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Heeft dat te maken met Covid? Minder treinreizigers zorgen ook voor minder inkomsten. En als je dan leest dat Abellio compensatie nodig had. Of staat het er los van?

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Hanzeboog: dat staat er naar ik begreep los van. De infrastructuur in Duitsland is alleen niet in een goede staat, en er zijn veel werkzaamheden. Daardoor ontstaan er veel vertragingen. Dan krijgt Abellio boete. Ze hadden onvoldoende hiermee rekening gehouden. Er is verder een brede CAO voor Duitse machinisten. En door de krapte in de arbeidsmarkt zijn die salarissen harder gestegen dan Abellio had voorzien.

    2. Mars schreef:

      Niet zo gek toch. Arriva doet als dochter VAN Deutsche Bahn in Nederland toch hetzelfde? Dan mag NS dat met een dochter toch ook?

  3. Treingraag schreef:

    Iets betere trein dan Venlo-Hamm. Lekker snel ook. Tja, CAO. Ook geen autofabrieken meer hier en hoge zorgpremie. Graaien maar om te kunnen wandelen op Balie.

    1. Anoniem schreef:

      Het OV gaat ook in Nederland langzamerhand kapot aan personeelskosten.

  4. Rudy schreef:

    Dit is een politiek steekspel. Abellio is de enige serieuze concurrent van de Deutsche Bahn. Alle andere spelers zijn klein en regionaal. Als Abellio omvalt, dat is dat het definitieve einde van concurrentie op het Duitse spoor. Het einde van Abellio zal er ook voor zorgen dat andere partijen zich tweemaal bedenken voordat ze de Duitse markt op gaan.

    Aan de andere kant, zet de nieuwe regering volop in op concurrentie op het spoor. Deutsche Bahn wordt gesplitst in een soort ProRail en NS, waarbij beide onderdelen financieel zelfstandig zijn en onder één holding vallen. Maar voor concurrentie heb je wel concurrenten nodig.

    Ik kan niet goed uitvinden hoe het met Corona steun is. De Corona steun is hoofdzakelijk bij de Deutsche Bahn terecht gekomen.

    Dit wordt een politiek steekspel over de toekomst van privatiseringen op het Duitse spoor. De positie van de nieuwe regering zal hierin leidend zijn.

    1. Otto schreef:

      Er zijn in Duitsland 70 maatschappijen actief in het reizigersvervoer waarbij ook behoorlijk grote spelers als de NWB, de ODEG, de Hessische Landesbahn, de SWEG, etc. Abellio is slechts één van de vele spelers.

      Overigens neemt in Baden-W de SWEG voor twee jaar de leiding over bij Abellio. De bedoeling is dat na twee jaar de zaak gereorganiseerd is en Abellio dan weer op eigen benen kan staan. Het is echter ook niet uitgesloten dat de SWEG Abellio in Baden-W definitief opslokt.

      Met Corona heeft het niets te maken, in de betrokken deelstaten is Abellio niet opbrengst verantwoordelijk. Het draait om de veel te hoog opgelopen salariskosten.

    2. Jim schreef:

      was het maar zo’n feest, maar de wirwar van derde partijen op het spoor in Duitsland is een stuk hardnekkiger.

  5. A.M. Berben schreef:

    Abellio is in Duitsland stuk gegaan om moedwillige veel te lage biedingen op concessies terwijl daarbij reeds vooraf duidelijk was dat tegen deze bedragen die concessies nooit konden worden geëxploiteerd, laat staan winstgevend zijn. De organisaties die deze consessies uitschreven wisten dat ook maar accepteerden dit om zo hun eigen politieke dekking in de betreffende regio te kunnen behouden.
    Nochtans voert deze geschiedenis er niet aan voorbij dat NS haar dochter had kunnen en moeten steunen maar dit bewust niet heeft gedaan.
    Voor mij weer een voorbeeld van de zogenaamde VOC-mentaliteit die grote bedrijven hier nog steeds hanteren!

    1. Otto schreef:

      Wat ik Duitse forums lees heeft Abellio op dit moment fors hogere (overhead) kosten dan andere particuliere treinvervoerders en zou dat samen met de verkeerd ingeschatte CAO-kosten de voornaamste reden voor de verliezen zijn.

      Daarom neemt de SWEG nu de leiding over bij Abellio in Baden-Württemberg en die moet het kostenniveau bij Abellio reduceren tot het niveau dat gebruikelijk is bij andere vervoerders.

    2. Paul Lamote schreef:

      Als je verliesgevend bent kan dat twee oorzaken hebben: inkomsten (je hebt te laag ingeschreven) of uitgaven (je geeft te veel geld uit). Vergeleken met de winnende inschrijvingsprijzen voor vergelijkbare concessies heeft Abellio zeker niet te goedkoop ingeschreven maar zijn het probleem de kosten bij Abellio die substantieel hoger zijn dan bij de concurrentie. Het lijkt er op dat NS als monolopolist in eigen land gewoon te weinig kaas heeft gegeten van efficiënte, commerciële exploitatie.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Ik ben niet overtuigd door wat je zegt. NS heeft met Abellio op tal van plekken wel goede winsten behaald, dus kennelijk kunnen ze wel efficiënt werken. Volgens NS speelt het probleem waar Abellio mee te maken heeft ook bij andere vervoerders. Men heeft onvoldoende een goede inschatting kunnen maken van een realistische stiptheid bij de huidige staat van de infrastructuur en men heeft onvoldoende voorzien dat de personeelskosten in deze mate zouden stijgen.

        1. Juriaan schreef:

          De andere vervoerders gaan desondanks niet failliet.

  6. Anoniem schreef:

    Lang leve de marktwerking. Nu draait de belastingbetaler alsnog op voor de extra kosten d€380 miljoen wordt gecompenseerd door de deelstaat NRW ) die nu moeten worden gemaakt.

    Het is toch raar dat als DB Netze onderhoud aan het spoor pleegt, dat de vervoerder wordt beboet omdat het niet kan rijden. Ook komen de kosten voor vervangende bussen (Schiene Erzatz Verkeer SEV ) voor rekening van de vervoerder.

    Nou dat is dan in Nederland wel beter geregeld.

    En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

    Trouwens, de deelstaat Baden Württemberg neemt alle activiteiten van Abellio rondom Stuttgart over voor 2 jaar en in Mitteldeutschland wordt binnen 2 jaar het DISA Netz ( Diesel Concessie Sachsen-Anhalt ook aan een andere vervoerder gegund.

    Kortom: DB is een concurrent kwijt.

    En de volgende gaat ook. Volgens berichten in de Duitse media stopt Eurobahn er ook mee in Duitsland. De Fransen nemen hun verlies en vertrekken uit Duitsland

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zonder marktwerking was er waarschijnlijk direct meer geld nodig geweest. Enig verschil is dat je dan niet de kosten had gehad van aanbestedingen. Maar waarschijnlijk wel minder efficiënte vervoerder.

    2. Juriaan schreef:

      De Eurobahn stopt er niet mee. Het enige is dat eigenaar Keolis de aandelen Eurobahn wil gaan verkopen aan een investeringsmaatschappij.

  7. Hanzeboog2012 schreef:

    De liberalisering van het Europese spoornet is niet altijd een succes. De vervoerder zit gebonden aan afspraken. En moet volgens die afspraken werken. En rendabel blijven.

    Dat gaat niet alle bedrijven goed. Keolis fraudeerde in Overijssel. NS blijkt niet rendabel te kunnen werken met Abellio in Nord Rheine Westfalen. Jammer.

    Dan prioriteit geven aan NS Reizigers. De extra verdiensten/schulden zijn meer een bijzaak.

  8. Martijn schreef:

    Ondertussen kunnen we ook nog steeds niet inchecken op emmerich en elten. Dat zou dit jaar geregeld worden. Schande

    1. Brabo schreef:

      Zolang de Provincie Gelderland de kosten daarvan niet wil dragen zal dat ook niet veranderen. Duitsland gaat niet betalen voor NL-studenten die gratis in Duitsland willen reizen.

      1. Treinfan oosten schreef:

        Provincie is heel rijk maar verrekt om te investeren in ov.Zijn stelletje schrapers daar in provinciehuis.Nijmegen kleef moet open.Maaslijn elektrificatie en dubbelspoor ze verrekennom te betalen.Arnhem Winterswijk eindelijk daar doen langzamerhand wat aan

        1. Ab Normaal schreef:

          Om maar even wat geld over de balk te smijten. Met de komst van RE19 is het alleen voor de mensen in en rond Nijmegen interessant. Snel daarbuiten komen de RE19 of RE13 in beeld.

          Marktwerking an-sich is niet verkeerd, anders was de RE19 er niet gekomen en reden er waarschijnlijk geen treinen meer tussen Doetinchem – Winterswijk – Zutphen.

          Alleen moet er wel een gelijk speelveld zijn. Dat wordt nu door alle regels erg moeilijk gemaakt.

        2. Anoniem schreef:

          Van de Maaslijn ligt alleen het dubbelsporige stukje Nijmegen-Molenhoek in de provincie Gelderland, de rest van de lijn in Brabant en Limburg. Niet zo vreemd dus dat Gelderland daar niet grootschalig voor gaat betalen.

    2. F. Jansen schreef:

      Maar ov chip poortjes op emmerich hebben toch eigenlijk niet zoveel meerwaarde? De grenspendelaars hebben gewoon een VRR abbo waarmee ze naar arnhem kunnen.
      Voor de mensen die over een langere route de grens over willen maakt het uiteindelijk niet veel, vanaf arnhem of vanaf emmerich is toch hetzelfde tarief naar vele bestemmingen na oberhausen, terwijl het in aachen en gronau wel echt scheelt

      1. Juriaan schreef:

        Het gaat om Nederlands studenten die met hun ouders in Emmerich e.o. zijn gaan wonen maar in Nederland studeren. Die willen gratis op hun Studenten OV-kaart reizen tussen Emmerich en Arnhem om zo de kosten van een VRR abonnement uit te sparen. Het VRR vindt dat prima mits de Provincie Gelderland dan voor de gederfde inkomsten opdraait. De Provincie heeft dat in eerste instantie ook toegezegd maar dat snel weer ingeslikt toen duidelijk werd dat die kosten wel erg hoog zouden worden.

  9. Rudy schreef:

    Lees dit artikel eens:

    https://www.merkur.de/lokales/region-holzkirchen/holzkirchen-ort28831/brb-chefs-platzt-der-kragen-bahn-legt-oberland-lahm-und-laesst-uns-im-regen-stehen-91082837.html

    DB Netz heeft in een weekend de wissels in Holzkirchen (Bayern) verwijderd zodat de BRB niet meer de op de hoofdlijn kan komen.

    1. Otto schreef:

      Ze kunnen er wel komen, maar er is op het station tijdelijk slechts één spoor beschikbaar en dat levert vertragingen op omdat het net bezuiden Holzkirchen volledig enkelspoor is

  10. Netty schreef:

    HDeze trein is een aanwinst en goed bezet helaas niet altijd met even tof publiek.
    Ik hoop dat deze trein zal blijven

    1. Erno-Berk schreef:

      Alle treindiensten van Abellio worden gecontinueerd, alleen vanaf 1 februari uitgevoerd door een andere vervoerder. Aan de dienstregeling van Arnhem-Düsseldorf verandert niets.

    2. Anoniem schreef:

      Er komt vanaf februari alleen een andere vervoerder die wat beter op de centjes let.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        En meer geld krijgt.

        1. Otto schreef:

          Dat is nog maar de vraag want er wordt ook in de kosten gesneden.

  11. Frans Eekhout schreef:

    …Kortom, OV tje spelen in Duitsland en misschien ook elders, is zich begeven in een wespennest waar je soms de vruchten van kan plukken en soms je vingers figuurlijk aan kan branden…

    1. Oscar schreef:

      > OV tje spelen in Duitsland en misschien ook elders, is zich begeven in een wespennest waar je soms de vruchten van kan plukken en soms je vingers figuurlijk aan kan branden…

      Goed dat NS inmiddels wat “wespen” heeft besteld.
      Hint: IC Amsterdam-Keulen.
      Dan moet er wel een nieuwe serie met DE-pakket komen… de sluipwesp… 😉

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        DB heeft hier Velaro serie 408 voor. Die gaat huidige ICE 3 International vervangen. En frequentie zal niet omhoog gaan. Ook niet als Oberhausen – Emmerich driesporig is.

    2. Brabo schreef:

      Welkom in het bedrijfsleven waar alle bedrijv n te maken hebben met concurrentie, risico’s en onzekerheden.

  12. Frans Eekhout schreef:

    “Flirtende Wespen…”
    Oscar, toch goed dat er een bijnaam voor een trein komt met de naam Wesp heeft het toch nog een doel, alleen Abellio, waar het NS logo op de trein staat rijdt met FLIRT treinen. Misschien moet men toch nog eens goed gaan “flirten” om met betere oplossingen te komen en heeft men blijkbaar niet goed “geflirt” op het traject Arnhem – Düsseldorf om tot een rendabele exploitatie te komen, zag zo’n trein eens staan in Arnhem en ziet er van binnen best mooi uit.

  13. David Nijenhuis schreef:

    Een oorzaak van de problematiek is ook omdat OV in Duitsland onnodig duur gemaakt wordt. Er zijn genoeg regionale treinen waar helemaal geen conducteur op meerijdt en daar is het vaak ook bar en boos omdat een deel van de passagiers zich niet naar behoren kan gedragen. De agressie is toegenomen sinds de boete op zwartrijden omhoog is gegaan van min € 40 naar min € 60. Genoeg gevallen bekend van goedwillende reizigers die wel een kaartje wilden kopen, maar die dat niet konden (automaat defect, tariefsysteem niet duidelijk genoeg). Deze reizigers krijgen van niet al te vriendelijk controlepersoneel bijna altijd de zwarte-piet toegespeeld. Het beste is nog altijd ALEX, (München-Regensburg-Hof). Deze gaat na elke halte naar de ALEX-Treff en wacht daar 5 minuten op reizigers die zich melden voor een kaartje. Die kun je dan tegen stationstarief bij hem of haar kopen (behalve als je binnen een Verkehrsverbund reist, daar geldt het wettelijke: “voor instappen kopen!”). Komt er niemand, gaat de controleronde in. Wie dan zonder geldig kaartje wordt aangetroffen krijgt wel een boete. Daarom is er bij ALEX in verhouding bijna nooit gedonder, omdat iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wie er onverhoopt op het station er niet uitkomt niet onterecht als zwartrijder wordt behandeld. En zwartrijders weten dat er na elke halte praktisch altijd gecontroleerd wordt, waardoor zij dondersgoed weten dat proletarisch-reizen toch niets uithaalt.

    1. erno-berk schreef:

      De ALEX is qua exploitatie echt een hele dure trein. Op het zuidelijke gedeelte (München-Lindau/Oberstdorf) is al vervangen door BR612 omdat je bij BR612 op de eindpunten niet de locomotief hoeft af te koppelen en aan de andere kant weer aan te hangen. Ook daar is het verkoop van eten en drinken gestopt vanwege de hoge kosten en de geringe baten.

      Op het noordelijke gedeelte denk ik dat op zowel München-Hof als München-Praag hybriede treinstellen gaan rijden vanaf 2026. Elektrisch op München-Regensburg, diesel op München-Hof. Er zijn dan zes monocourant zesdelige Flirts nodig op München-Regensburg en vijftien hybriede zesdelige Flirts nodig op München-Hof en München-Praag. De monocourant Flirts rijden enkel op 15 kV AC en zorgen voor versterking op München-Regensburg, de hybriede Flirts kunnen op 15 kV AC, 25 kV AC, 3 kV DC en diesel rijden en kunnen ook naar Tsjechië. Ik heb geen idee of verkoop van eten en drinken nog rendabel is bij zesdelige Flirts.

  14. Jesper schreef:

    Meer verlies voor regionale treinen. Ik vrees dat we massaal dat we weer de auto of het vliegtuig moeten gaan pakken, tenzij door omnikron het echt niet meer kan. Zie ook via deze link: https://fd.nl/financiele-markten/1422027/een-enkele-treinreis-naar-nederland

  15. Frans Eekhout schreef:

    Zijn die controleurs soms een “vliegende brigade” die overal zomaar kunnen opduiken om de controles te doen of komt het door de algemen malaise en verharding van de maatschappij dat er een toenemende vorm van anarchie is die het reizen met het (lokale) ov ook bij onze Oosterburen onaangenamer maken en gevolg minder reizigers en grotere verliezen tot gevolg ?

  16. vissers schreef:

    ALEX, =eigenlijk Länderbahn (eigendom van Netinera=TrenItalia) verliest de concessie voor M-Hof/Praha binnenkort.
    Hier in Nl zijn de concullega’s van NS ook alle in handen van buitenlandse staatsspoorweg-monopolies, TransDEV/Connexxion, keolis, Netinera (=Q-buzz), ARRIVA is van DB.
    Busbedrijf EBS is van Egged Bus, Israël.

  17. Juriaan schreef:

    Er hebben zich drie gegadigden gemeld voor de overname van de diensten van Abellio in NRW per 1 februari. Het zijn DB, de Ruhrtalbahn en het Britse National Express. Mogelijk worden de lijnen onder deze drie verdeeld. Materieel en personeel gaan mee over.

    In Baden-Württemberg is er nu sprake van dat de SWEG op korte termijn Abellio definitief overneemt en integreert in het eigen bedrijf.

    1. Brabo schreef:

      Onduidelijk blijft wat er met de twee andere Duitse Abellio filialen (Abellio Mittel-Deutschland en de WestfalenBahn) gaat gebeuren

      1. Juriaan schreef:

        Op het Sachsen-Anhalt/Thüringen net zal Abellio de concessie uitdienen tot 2030. Uiteraard kan Abellio dit onderdeel in de tussentijd wel proberen te verkopen.

        Voor het Dieselnetz Sachsen-Andalt wordt de concessieduur ingekort tot 2023. Er komt een nieuwe aanbesteding waaraan Abellio (in ruil voor het eerder beëindigen) niet mag meedoen.

        Wat de WFB is er geen sprake van voortijdige beëindiging van de concessie. Wel dringt het personeel er op aan dat Abellio dit onderdeel op korte termijn verkoopt.

  18. Frans Eekhout schreef:

    Hoe je het ook bekijkt alles draait om de poen en of je het wel of niet goed doet met of goed fatsoen
    Alle oplossingen voor een betrouwbaar en betaalbaar grensoverschrijdend Ov gaat om de centen en niet zozeer of de reiziger ermee gebaad is. NIet voor niets zong Abba ooit eens Money money…

    1. Anoniem schreef:

      Ja, want er niet onbeperkt geld voor het OV.

  19. Roel schreef:

    Volgens de nu besluiten nemen de Duitse treinaanbieders het over, DB Regio, de S-Bahn Rhein-Ruhrnetwerken (onder andere S2, S3, S9) en Ruhroverwinning (RB91, RB46 en RE16). National Express zal de lijnen van de Rhein-Ruhr Express (RRX), RE1 (Aachen – Hamm) en RE11 (Düsseldorf – Kassel) exploiteren. Het Brits-Duitse bedrijf exploiteert al de RRX-voorlooplijnen RE4 (Aachen – Dortmund) en RE6 (Airport Keulen/Bonn – Minden) en de RE5 (Wesel – Koblenz). De aanbieder Vias Rail moet de Niederrheinnetz overnemen met de RE19 (Düsseldorf – Arnheim/Bocholt) als grensoverschrijdend verkeer en de RB35 (Gelsenkirchen – Mönchengladbach) en lijn S7 (Wuppertal – Solingen).
    https://www.vrr.de/de/presse/gremien-der-aufgabentraeger-entscheiden-ueber-direktvergabe/?fbclid=IwAR1EjL48Bi0K4uxXNi0tHyVFiXLmwbxpMphRreJxk_9rted5GTuQ91_ZvN8

  20. Harald schreef:

    VRR wil scheiden van Abellio
    Delen op Facebook
    Delen op Twitter
    Vanaf februari 2022 rijden Abellio-treinen waarschijnlijk niet meer door het Ruhrgebied – inclusief de Rhein-Ruhr-Express. De routes moeten worden overgenomen.

    Het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr is van plan afscheid te nemen van het economisch in moeilijkheden verkerende bedrijf Abellio. De WDR leerde dit uit interne kringen. Daarvoor waren er onderhandelingen tussen de twee geweest – die mislukten. Maandag valt de definitieve beslissing.

    Wat betekent dat voor passagiers?
    Abellio exploiteert onder meer de veelgebruikte Rhein-Ruhr Express- en S-Bahn-treinen in Noordrijn-Westfalen. Andere bedrijven zullen de exploitatie van deze spoorwegen overnemen – er komt een aanbesteding voor de hertoewijzing van de contracten.

    Indien mogelijk zou deze overgang geen beperkingen voor passagiers moeten hebben. In het ergste geval treden er volgens de Raad van Bestuur kortetermijneffecten op tijdens de omschakeling. Ze willen proberen de verandering zo aangenaam mogelijk te maken. Er zijn aanbiedingen voor alle lijnen.

    De foto toont een RRX-spoorwegbeheerder Abellio: Hoe gaat het verder op NRW-trajecten? | meer
    Sommige reizigers zijn teleurgesteld over de dreiging van het wegvallen van de Abellio-spoorwegen. Ze beschouwden ze als punctueel, betrouwbaar en daarom populair. “De treinen waren altijd schoon en de reizen waren aangenaam. Ik heb geen zin meer in de oude, rode dubbeldekkertrams”, zei een forens. Velen vrezen chaos tijdens de verandering op de route tussen Hamm en Aken.

    Medewerkers vragen om hulp
    Wat er met de ruim 1.000 medewerkers gebeurt, is nog onduidelijk. Omdat er ook bij andere bedrijven een tekort aan machinisten is, kan het zijn dat zij elders onderdak kunnen vinden. De ondernemingsraad heeft inmiddels een brief aan de rijksoverheid geschreven waarin zij om perspectief vraagt. De medewerkers zijn nu aan het eind van hun lijn omdat ze al maanden in de lucht hangen. De VRR heeft in dat opzicht een positief signaal afgegeven: ze willen hun medewerkers perspectief blijven bieden.

    Dit is nog nooit eerder gebeurd
    Abellio is goed voor ongeveer een zesde van alle verbindingen in Noordrijn-Westfalen en is daarmee de op één na grootste lokale vervoerder. Mocht de raad van bestuur maandag beslissen, dan zou het voor het eerst in twee decennia zijn dat een treinmaatschappij in Noordrijn-Westfalen de markt moet verlaten.

    De SPD ziet dit als een dreigend “worst-case scenario” en gaat uit van storingen en problemen. Ze roept de deelstaatregering op om de overgang de komende weken te coördineren.

    Abellio had tot het laatst gehoopt
    Het Nederlandse bedrijf had tot voor kort onder meer met de lokale vervoersverenigingen onderhandeld over financiële injecties en betere voorwaarden. Afgelopen vrijdag deed het bedrijf een allerlaatste bod – maar dat werd afgewezen.

    Volgens VRR-bestuurswoordvoerder Lünser “wijkt het bod zo duidelijk af van ons pand” dat het niet geaccepteerd kan worden. “Met een dergelijke afwijzende houding schaadt het bedrijf zichzelf en gaat het ook nalatig en onverantwoordelijk om met de toekomst van zijn personeel”, zegt Lünser. Ook in lopende onderhandelingen gaf Abellio eerst details door aan de pers en informeerde vervolgens de contractpartners. De VRR noemt deze procedure ongekend en beschuldigt Abellio ervan valse informatie te hebben verstrekt.

Laat een antwoord achter aan Rudy Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.