Treinreizigers die komend weekend van en naar Schiphol reizen, zijn niet alleen langer onderweg, maar kunnen ook op extra kosten gejaagd worden. Tussen Schiphol, Amsterdam Zuid en Amsterdam Bijlmer zijn reizigers namelijk aangewezen op de R-net bus, waar het NS tarief niet geldig is. NS zegt in een reactie dat reizigers de extra kosten kunnen terugvragen via de NS Klantenservice.
Reizigersvereniging Voor Beter OV is woest dat reizigers op extra kosten worden gejaagd. “Reizigers moeten tegen het NS-tarief kunnen reizen, dat staat in de concessie. Dat is tijdens werkzaamheden niet mogelijk”, concludeert voorzitter Rikus Spithorst.
NS erkent dat treinreizigers door het gebruik van R-net duurder uit kunnen zijn. “Treinreizigers kunnen de extra kosten terugvragen via de klantenservice”, reageert NS-woordvoerder Inge Rijgersberg. Rijgersberg wijst er ook op dat het mogelijk is zonder extra reiskosten te reizen. De reis Schiphol – Amsterdam Zuid verloopt dan via Amsterdam Sloterdijk (per NS-bus), Amsterdam Centraal en Duivendrecht. De reis duurt dan wel ruim een uur, in plaats van 25 minuten met de R-Net bus. Bij de reis Schiphol – Utrecht is het verschil echter kleiner: slechts 7 a 8 minuten.
In het verleden konden reizigers tijdens werkzaamheden met NS-vervoersbewijzen reizen met de R-net busdienst, bevestigt Wouter Bakker desgevraagd namens Connexxion. NS heeft dit keer voorgesteld om het anders te organiseren. “Connexxion en NS hebben nu in goede harmonie samen gekozen om de reiziger per vervoerder te laten in- en uitchecken. Daar is de reiziger ook aan gewend. Dat kan tot gevolg hebben dat het voor sommige reizigers duurder uitpakt. We hebben afgesproken dat NS dit aan reizigers zal communiceren”, reageert Bakker.
Voor Rikus Spithorst is de oplossing van NS niet voldoende. Hij wijst erop dat NS ook de verkeerde tarieven communiceert bij het reisadvies. “Reizigers gaan ervan uit dat de juiste prijs wordt gecommuniceerd. Dat gaan ze niet checken. En bovendien: het gaat om tienduizenden reizigers. Heeft NS de capaciteit om 50.000 claims te behandelen?”, vraagt de voorman van Voor beter OV zich hardop af.
NS erkent dat de extra kosten door het gebruik van R-net niet naar voren komen in de reisplanner. “Dat is inderdaad een verbeterpunt”, reageert Rijgersberg. NS is van voornemens de tekst online aan te passen, zodat op de site in de tekst over de werkzaamheden duidelijk wordt dat de tarieven kunnen afwijken. Ze wijst erop dat tarieven wel kloppen als er wordt omgereisd met de NS-bus via Amsterdam Sloterdijk. “In Amsterdam Sloterdijk staan er enkele poortjes open, zodat je gewoon bij het eerste en laatste (NS-) station van de reis kunt in- en uitchecken”.
Voor Spithorst is dat niet afdoende. “Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. We hebben NS hier al eerder op aangesproken, maar verbetering is uitgebleven. We hebben nu de staatssecretaris, de ACM en de Inspectie Leefomgeving en Transport gevraagd om op te treden”.
Op Twitter lijkt de NS Klantenservice nog niet te weten dat de extra kosten van de R-net bussen vergoed dienen te worden. Ook op het NS Forum is er onduidelijkheid over. Op Twitter heeft NS inmiddels erkend dat het hieronder getoonde antwoord onjuist is. Op het NS Forum is de NS Klantenservice al dagen bezig om na te vragen of er wel of geen communicatie wordt gegeven.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 16:46
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…
ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…
Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…