fbpx

NS schikt met Connexxion in Limburg-affaire

De Nederlandse Spoorwegen en Connexxion hebben een schikking getroffen in een civiele rechtszaak. Connexxion, de eigenaar van vervoerder Veolia, eiste vanwege de aanbesteding in Limburg een schadevergoeding. De twee partijen hebben nu een schikking getroffen, meldt OV-Magazine.

NS bevestigt de schikking tegenover het vakblad, maar wil verder geen details kwijt. Ook Connexxion geeft geen commentaar. De schikking staat los van de strafzaak tegen NS als bedrijf en zes leidinggevenden, die in het najaar volgt.

Veolia heeft er altijd op gewezen dat het bedrijf geen eerlijke kans maakte bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Het bedrijf stelde dat NS zijn machtspositie misbruikte. NS ontkende lange tijd, totdat duidelijk werd dat het spoorbedrijf via een schijnconstructie oud-Veolia-directeur Renée de Beer inhuurde. Vandaag bevestigde ACM dat NS zich inderdaad schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik. Met de schikking heeft NS Veolia-moederbedrijf Connexxion nu gecompenseerd voor de geleden schade.

5 gedachten aan “NS schikt met Connexxion in Limburg-affaire”

  1. Bas de Paauw schreef:

    Sinds wanneer is Connexxion eigenaarvan Veolia?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Om precies te zijn is Connexxion onderdeel van Transdev. De merknaam van Veolia is ook van Transdev, en is inmiddels vervangen door Connexxion.

  2. Micha schreef:

    Ja klopt niet helemaal. De eigenaar van Connexxion (Transdev) is/was ook eigenaar van Veolia. Maar de naam Veolia wordt niet meer gevoerd (sinds dec 2016), die heeft geen concessies meer. Veolia lijdt al jaren verlies.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat klopt. Transdev is van beide eigenaar, Veolia heet nu Connexxion. Het is in elk geval wel zo, dat de directie van Connexxion ook over de oude concessies van Veolia gaat.

  3. Peter schreef:

    Het zoveelste voorbeeld van de “onfrisse” oorlogen die in openbaar vervoerland uitgevochten worden tussen de vervoersmaatschappijen. En deze oorlogen onttrekken zich aan de democratische controle van de politiek – de Tweede Kamer – omdat de politieke partijen de andere kant opkijken, terwijl in het openbaar vervoer gigantische bedragen aan gemeenschapsgeld omgaan opgebracht door de belastingbetaler. Bovendien is het openbaar vervoer een basisvoorziening en nutsvoorziening die vergelijkbaar is met de eerstelijns gezondheidszorg waarvoor de ov – reizigers – en dit wordt door de politiek en de vervoerders nooit genoemd – BETALEN via hun ov chipkaart of ov – abonnement. OV – reizigers betalen voor de dienst die geleverd wordt door de vervoerder, namelijk voor het vervoer van A naar B. Vooral de regionale vervoerders die deel uitmaken van de Federatie Mobiliteitsvereniging Nederland (FMN) blijven maar klagen en zeuren over het “monopolie” van de Nederlandse Spoorwegen, terwijl ze zelf als concessiehouders ov – monopolisten zijn in bijvoorbeeld de provincies Noord Brabant (Arriva en Hermes)en Gelderland (Breng en Arriva) en daarbij van harte ondersteund worden door de provinciale concessieverleners. Bovendien maken de Arrivas, de Connexxions, de Syntussen en de Veolias van deze wereld zelf deel uit van gigantische staatsbedrijven (Deutsche Bahn, de Franse overheid via Transdev, de Franse SNCF) en dit onttrekt zich voor het grootste deel aan de publieke opinie en aan een politieke controle. En de ov reiziger is en wordt hier de dupe van, vooral ook, omdat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) haar werk ten ene male niet goed doet ten behoeve van de ov – reiziger als “consument”. Een betere naam voor de Autoriteit Consument is volgens mij Autoriteit MARKT en Consument!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.