Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

NS trekt vooral in weekend meer reizigers

klok 09 jul 2019 10:27

De Nederlandse Spoorwegen hebben in 2018 vooral in het weekend meer reizigers vervoerd. Op een gemiddelde werkdag nam het aantal reizigers met 2,2% toe, maar in het weekend is het aantal treinreizigers met 4,2% gegroeid.

Besteedbaar inkomen

De NS verklaart de groei door meerdere factoren. Het spoorbedrijf wijst erop dat de bevolking, werkgelegenheid en besteedbaar inkomen zijn toegenomen. “Zeker voor het weekend geldt dat het laatste aspect resulteert in meer treinreizen”, vertelt NS-woordvoerder Carola Belderbos.

Evenementen

Maar dat is niet de enige reden, want in het weekend zijn er ook meer treinen gaan rijden. Zo rijdt er tussen Amsterdam – Eindhoven ook in het weekend elke tien minuten een trein. “Tot slot dragen de vele evenementen die in de weekenden worden georganiseerd bij aan de groei in het weekend.”

Ruimte voor groei

De groei in het weekend is goed nieuws voor NS. In de spitsuren moet het bedrijf alle zeilen bijzetten om de reizigersvraag aan te kunnen, maar in de daluren heeft het spoorbedrijf meer ruimte om te kunnen groeien. NS stimuleert reizigers daarom ook om in de daluren te reizen. Belderbos: “Het blijft echter een gegeven dat veel reizigers gebonden zijn aan vaste tijden voor werk en school.”

Utrecht Centraal

Op werkdagen blijft het aantal treinreizigers in de regio Utrecht fors stijgen. Zo is het aantal in- en uitstappers te Utrecht Centraal op een gemiddelde werkdag gestegen naar 194.000 reizigers. Dat is 4% meer dan in 2017. Overstappers zijn daarbij niet inbegrepen.

Nieuwe stations

Op nieuwe stations groeit het aantal treinreizigers ook altijd relatief snel. Zo telde Utrecht Leidsche Rijn in 2015 nog maar 784 in- en uitstappers, nu zijn dat er 2766. Ook bij station Nijmegen Goffert is het aantal treinreizigers tussen 2015 en 2018 meer dan verdubbeld. Bij Almere Poort gaat het om een groei van 70 procent.

Amsterdam Zuid

Amsterdam Zuid is weliswaar geen nieuw station, maar groeit ook fors. De afgelopen jaren (2015-2018) is het aantal in- en uitstappers met bijna 40 procent toegenomen. De groei het laatste jaar (2017-2018) wordt voor een belangrijk deel verklaard door de opening van de Noord/Zuidlijn.

Verliezers

Op een aantal stations vervoert NS fors minder reizigers, maar in veel gevallen valt dat te verklaren doordat een andere vervoerder een deel van de treindiensten heeft overgenomen. Dat geldt niet voor Den Bosch Oost, Voorburg en Dordrecht Zuid. Die stations hebben tussen 2015 en 2018 tussen de 17 en 21% van het aantal in- en uitstappers verloren. Mogelijk kiest een deel van die reizigers nu een ander vertrek- of aankomststation.

15 gedachten over “NS trekt vooral in weekend meer reizigers”

  1. Barend schreef:

    Het zou mooi zijn als dit nu zou leiden tot ook eens onderhoud plegen buiten het weekend. Als je zoals ik vooral de trein in het wekeend gebruikt moet je altijd wel ergens een stuk met de bus…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Er zijn in het weekend inderdaad relatief veel werkzaamheden. Ene kant zou ik dat ook graag anders zien, maar er moet toch gewerkt worden, en alles alleen ‘s nachts is helaas ook niet haalbaar. Dus ik vrees dat het een utopie is.

    2. Tonny Schonewille schreef:

      Vroeger zei ik dat ook. Deze week zit ik voor de tweede keer een hele werkweek te bussen. En dat is naast de weekenden, niet in plaats van. Heel fijn, die radicale veiligheidshouding van Prorail (die al een reiziger het leven kostte vorige maand). Het onderhoud in Nederland is echt een amateuristisch zooitje ongeregeld vrees ik. Maar niemand in de sector die dat wil toegeven.

      1. Ricardo schreef:

        Dat nieuws heb ik vorige maand gemist, heeft u daar een link voor?

        Verder begrijp ik dat u het veel beter kan, dus wat houdt u tegen om het goede voorbeeld te geven? Of bent u bang er dan achter te komen dat het niet zo slecht gaat als dat u wilt doen voorkomen?

      2. Annemiek schreef:

        Ik neem aan dat u te maken heeft met de werkzaamheden bij Zwolle. Daar zijn op dit moment enkele lijnen verbust, omdat het rangeerterrein aan de westzijde van het station helemaal wordt vernieuwd en iets wordt verlegd. Het is dus geen veiligheidsmaatregel dat er niets rijdt, er ligt gewoon even geen spoor en de bovenleiding wordt wederom opnieuw opgehangen. Dan is het moeilijk rijden.

        Zelf heb ik ook met deze werkzaamheden te maken en verwacht ik de komende maanden nog meer gedoe, nu ik tijdelijk vrijwel dagelijks tussen Groningen en Schiphol pendel vanwege een klus. Ik heb me voorgenomen een hotel te nemen in de ergste weken, maar voorlopig vind ik het nog wel te doen. Wel stoort de ongelooflijke onkunde van de mensen van NS me weer eens. Een korte bloemlezing:

        – Op drukke tijden een enkele SNG inzetten als Intercity tussen Zwolle en Groningen, waardoor veel mensen moeten staan en meer dan de helft achterblijft.

        – Een 100%-controle op vervoersbewijzen met 1 scanner bij het instappen van de bussen, terwijl er honderden mensen staan te wachten. Vooral de bonafide reizigers worden hier de dupe van.

        – Pauzerende buschauffeurs die hun bussen in de weg zetten.

        – Chauffeurs die hun opdracht niet begrijpen, waardoor het allemaal veel langer duurt.

        – Minstens 10 bussen gereed hebben staan op momenten waarop er een handjevol passagiers aankomt, geen bussen hebben staan als het druk is.

        Dieptepunt waarvan ik getuige was, was zondagavond. Toen was ook het stuk tussen Zwolle en Meppel gestremd. Tussen Meppel en Steenwijk was bovendien een aanrijding. Laat in de avond werden toen reizigers naar Heerenveen en Grou opgedragen om te reizen met de sprinter via Groningen en Leeuwarden. Pas bij Assen kwamen de mensen van NS erachter dat er, gezien het tijdstip, helemaal geen treinen meer van Leeuwarden naar het zuiden zouden rijden. Dus werden er alsnog bussen vanuit Leeuwarden geregeld. Veel beter was het geweest om al bussen vanuit Meppel te regelen of, na constatering van de fout, vanuit Groningen. Dat had ook het probleem opgelost van de grote horde mensen te Groningen, dat niet meekon met de Arriva-trein richting Leeuwarden… Wat een bende!

        1. Tonny Schonewille schreef:

          @Annemiek. Bij mij gaat het om Maastricht. Maar in Zwolle is het inderdaad ook goed raak. Als er spoor weg gehaald moet worden heb ik daar natuurlijk wel begrip voor. Maar tis in Zwolle wel alweer het zoveelste jaar dat het station lang plat ligt.

          @Ricardo. Ik bedoelde dit nieuws:
          https://www.ad.nl/valkenswaard/overreden-passagier-ns-bus-is-39-jarige-man-uit-maarheeze~ac4c4312/

          Verder. Ik kan het zelf niet beter. Maar ik weet dat het beter kan. Ik kom met enige regelmaat in Japan. De ervaringen daar maken het lastig om de spoorsector hier serieus te nemen.

        2. Ricardo schreef:

          @Tonny: Je impliceert dus eigenlijk dat de ProRail schuldig is aan het overlijden van iemand, omdat diegene op de snelweg de bus verliet, die daar reed als vervangend vervoer omdat ProRail vanuit hun veiligheidshouding het traject door werkzaamheden in zijn geheel had afgesloten.

          Nu ken ik de situatie in Japan niet, dus ik kan dat lastig vergelijken, maar wat doen ze daar concreet anders/beter?

      3. Tonny Schonewille schreef:

        Nee, Prorail is daar natuurlijk niet direct verantwoordelijk voor. Maar tegelijkertijd; spoorvervoer is vele malen veiliger dan vervoer over de weg. Dus het is een geval van veiligheid hier kost veiligheid daar.

        In Japan gebeurd praktisch al het onderhoid ‘s nachts. Alleen extreme vernieuwingen wellicht niet. Ik heb in ieder geval tot nu toe nog exact 0 uitgevallen treinen door onderhoud gezien.

        Dat was hier ook ooit (bijna) zo. Het argument os vaak dat er nu veel meer treinen rijden. Maar zelfs de drukstbereden trajecten hier zijn nog niet zoals in Japan. Dus erg sterk is dat argument niet.

        Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik ervaar stremmingen als extreem veel en hinderlijk in m’n persoonlijke reizen. Maar mijn onbegrip komt ook door het wegkijken van de sector onder de kop ‘dit is normaal’. Ik zou graag meer leren over het hoe en waarom. Maar krijg alleen standaardreacties zonder veel inhoud van de verschillende instanties.

        Het positieve is dat de groei van het aantal reizigers wellicht betekent dat men in de toekomst niet eens meer genoeg bussen in het land heeft om lijnen te verbussen. Ik wacht met smart op dat moment en hoop op wat wijsheid bij de beleidsmakers op dat moment.

  2. Dries Molenaar schreef:

    Vreemd, het besteedbaar inkomen per werkende burger is niet toegenomen. Eerder lijkt men uit armoe met de trein te gaan en gebruikt men aanbiedingen waar hier altijd zo over geklaagd wordt door mensen met een leeftijdsuitkering.

  3. Frans Eekhout schreef:

    Bijna logisch
    Dat er vooral in het weekend meer reizigers reizen is bijna vanzelfsprekend te noemen. 1) De reistijden zijn voor voordeelkaarten zoals Kruidvat en AH de hele dag geldig, doordeweeks niet i.v.m. spitsbeperking, dus flexibeler reizen 2) geen spitsbeperking ook voor abonnementhouders, 3) evenementen, 4) meeste mensen hebben in het weekend vrij en gaan dan een dag op stap, 5) weer kan ook van invloed zijn in combinatie met punt 1, 2 en 3. Het weekend is de tijd om vaak de leuke dingen te doen, ontspannen en is door het compacte formaat van ons land en het reizen per trein met al zijn kaartsoorten ook een sociaal gebeuren om de accu op te laden. Het is te hopen dat men bij de spoorvervoerders wel voldoende rekening houdt met een eventuele verdere toename van het aantal “weekend reizigers”, want daar schort het soms wel aan…

    1. Jan schreef:

      Ik begrijp je punt 5 niet echt. Is het in het weekeind vaker mooi weer?

    2. Joost2 schreef:

      Van al deze punten was toch ook al sprake in 2017? Volgens mij is de groei van het besteedbaar inkomen toch de voornaamste reden.

  4. Ties schreef:

    Vergeet niet de demografische factoren zoals een groeiende groep ouderen en een groeiende groep jongeren zonder auto.

  5. Annemiek schreef:

    Is ook bekend hoeveel het studentenreisproduct voor MBO-18 aan de reizigersgroei heeft bijgedragen?

  6. Ing. ACF Sierts schreef:

    De terugval van Voorburg lijkt me simpel: sterk afgenomen attractiviteit door wegvallen IC-verbinding. Inmiddels is de sprinter tijden daluren ook nog n kwartier verschoven waardoor de verbinding met het noorden NOGMAALS een dodelijke klap heeft gekregen. Daar komt eind dit jaar OOK nog de definitieve nekslag = het schrappen van de IC-aansluiting in Utrecht bij.
    Hopelijk dringt ergens door dat NS op deze manier veel goedbetalende 1e-klas-klanten de auto injaagt.

Laat een reactie achter op Frans Eekhout Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.