fbpx

NS wil huizen boven (en nabij) stations bouwen

klok 11 jul 2019 17:25

De NS wil rondom Utrecht Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Den Haag Centraal duizenden woningen bouwen boven het spoor. Het geld dat de NS daarmee denkt te verdienen, wil het gebruiken voor modernisering van de stations. Dat meldt het spoorbedrijf tegenover het Algemeen Dagblad.

Intentieovereenkomst Utrecht

Woensdag tekenden de gemeente Utrecht, het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en NS een intentieovereenkomst om te onderzoeken of het spoor bij of boven Utrecht Centraal bebouwd kan worden met woningen en kantoren.

91.000 vierkante meter

Het gebied boven de sporen ten zuiden van de OV-terminal is potentieel 91.000 vierkante meter groot en kan zich dan uitstrekken tot ruim een halve kilometer in zuidelijke richting. Alhoewel de onderzoeken nog dit jaar beginnen, zal de ontwikkeling decennia in beslag nemen.

Amsterdam Sloterdijk

Ook voor Amsterdam Sloterdijk is er een intentieovereenkomst gesloten, waarbij NS, ProRail, Gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam betrokken zijn. De doelstelling is met opbrengsten uit vastgoedontwikkeling Amsterdam Sloterdijk te verbeteren. “Dit is uniek, omdat de verbetering van de infrastructuur van het spoor daardoor niet één op één afhankelijk hoeft te zijn van de financiering door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar juist lokaal ontwikkeld en grotendeels gefinancierd zou kunnen worden” stelt NS in een verklaring.

5.000 a 7.500 woningen in 2040

De directe omgeving van station Sloterdijk, waar voorheen vooral kantoren waren gevestigd, is de afgelopen jaren sterk veranderd. Die transformatie naar een groen, gemengd woon-werkgebied zet zich de komende jaren voort. Tot 2040 kunnen er 5.000 à 7.500 nieuwe woningen bij komen. De verwachting is dat de reizigersgroei jarenlang flink zal toenemen mede door de ontwikkeling van Haven-Stad ten noorden van het stationsgebied.

42 gedachten over “NS wil huizen boven (en nabij) stations bouwen”

  1. Simon schreef:

    Ja hoor, de stations veranderen in donkere spelonken en de bewoners gaan naderhand klagen over geluidsoverlast als ze eenmaal op hun balkonnetje zitten. Leren ze het dan nooit?

  2. Henk schreef:

    Een beetje station Breda, maar dan iets meer doortrekken. Prima toch?

    1. Simon schreef:

      Bert, er wordt rondom stations ongelofelijk gemekkerd over de geringste geluidjes.
      Nu zijn er in Utrecht veel wissels weggehaald (komt dat even goed uit) waardoor er wat minder wielgeluid is, maar toch.
      Een vervoerder die uit zichzelf met zo’n idee komt vind ik een beetje raar.

      1. Joost2 schreef:

        Welnee dat valt reuze mee en is ook afhankelijk van de doelgroep waarvoor gebouwd wordt. Hoe dichterbij er stations gebouwd wordt hoe beter. Goed voor het openbaar vervoer.

      2. Johan schreef:

        NS was net bezig om de retailactiviteiten af te stoten om zich op de kerntaak te gaan richten… Dat blijkt ja.

        1. Marcel 59 schreef:

          In plaats van retail gaat NS Vastgoed BV de winkelruimten nu verhuren. Ook in het bovenstaande verhaal gaat het over NS Vastgoed: een aparte BV naast NS Reizigers, met een eigen winstopdracht.

        2. Johan schreef:

          @Marcel 59

          Dat dat vastgoedbedrijf überhaupt bestaat is een historische flater geweest bij de opsplitsing van NS. Het beheer van de stations hoort volledig bij de onafhankelijke spoorbeheerder thuis, niet bij een van de vervoerders.

  3. Frits Jansen schreef:

    De NS is een personenvervoersbedrijf, met per ongeluk het monopolie op de stations, die verdorie door de belastingbetaler worden betaald. Dat ze nu voor huisjesmelker gaan spelen is de limit. Gevangenisstraf voor de sdirectie!

    1. Victor van Strien schreef:

      Ik kan het mishebben, maar volgens mij krijgt de NS al jaren geen subsidie meer. En misschien heb je het niet meegekregen Frits, maar in de grote steden is een gigantisch tekort aan woonruimte en m2 om die woonruimte te bouwen. Als dat deels opgelost kan worden door (betaalbaar!) boven de sporen te bouwen, laten we dat dan vooral doen.

      1. Simon schreef:

        Victor, woningen boven een station bouwen lijkt me niet handig, kantoren kan wel.
        Economisch en logistiek gezien is een goed bereikbare werkplek denk ik belangrijker dan een goed bereikbare woning. Ook zijn bij een calamiteit die woningen buitengewoon lastig te ontruimen. Bij een kantoor staat iedereen na één telefoontje buiten.
        Wanneer overtollige kantoorgebouwen op andere plaatsen gesloopt worden, komt er ruimte voor woningen vrij. Dan worden de kantoren bij stations vanzelf meer waard en kan NS daar zijn overhead van betalen.

        1. Victor van Strien schreef:

          @Simon – al eens in NYC geweest? Vrijwel alle sporen op manhattan voor MetroNorth (dat is niet de metro, maar de treinen richting noorden) en de LIRR zijn allemaal overbouwd. Al jaren. Over bestaande sporen. En in vele landen wonen mensen letterlijk naast het spoor (in dat zelfde NYC letterlijk naast de elevated lijnen in Brooklyn – en geloof mij, die MTA metro’s maken echt veel meer herrie dan de NS treinen. Het is maar net wat je gewend bent en wat je wilt betalen. Die woningen hoeven toch niet in de ‘plint’ (begane grond) te zitten, maar kunnen toch boven een laag van horeca/supermarkt/opslag/kantoor? Vind het te makkelijk om het maar meteen af te schrijven. Met wat creativiteit is het op te lossen. Misschien niet voor elke mogelijke bewoner, maar er zijn bevolkingsgroepen genoeg die op zoek zijn naar centrale woonruimte.

        2. Simon schreef:

          Nee, ik ben nog nooit in New York geweest.
          Het lijkt me een ongelofelijk lawaaierige stad.

      2. Johan schreef:

        Voor een appel en een ei exclusief het hoofdrailnet mogen exploiteren is een subsidie in natura.

  4. Bert Sitters schreef:

    Wat een gezeur. Natuurlijk moeten de woningen aan de geluidsnormen voldoen. Een ideale woonplek boven een vervoersknooppunt. Geen auto nodig. Wat is er mis mee dat uit de opbrengsten voorzieningen kunnen worden gefinancierd?

    1. Simon schreef:

      Bert, ik zou zeggen, huur eens een hotelkamer naast een station en vraag je dan af of je daar zou willen wonen.

      1. Marietta Lanza schreef:

        Alle geluiden wennen toch. De eerste week hoor je het en daarna niet meer weet ik uit ervaring

        1. Ricardo schreef:

          Het nadeel is alleen wel dat het treingeluid niet constant is, maar alleen als er een trein langs komt. Een (snel)weg met continue verkeer ga je vanzelf negeren en merk je pas als je hem niet hoort, maar het spoor blijf je horen (zeker de wissels bij stations).

      2. Bert Sitters schreef:

        Ik heb in het Ibis Amsterdam Centraal overnacht. Dat is boven de sporen 1-4. Geen centje last.

      3. Bert Sitters schreef:

        Beste Simon,
        Het is niet jouw keuze en je bent niet verplicht om daar te wonen, maar reken erop dat de belanstellenden on rijen staan te trappelen.

        1. Simon schreef:

          Beste Bert,
          Beroepsdeformatie zal ertoe leiden dat ik mijn roze bril niet kan vinden. Naast logistieke- technische- en veiligheidsaspecten krijg je nieuwe ellende. Een stationsomgeving is altijd al aantrekkelijk geweest voor allerlei gespuis en die woningen zullen niet alleen gehuurd gaan worden door lezers van dit forum.

  5. Ronald schreef:

    Leuk proefballonnetje. Door wetgeving tunnelveiligheid zal dit wel heel duur gaan worden of wordt al het vervoer van gevaarlijke stoffen op deze plekken verboden?

    1. Bert Sitters schreef:

      @Simon. Nu komt ineens het gespuis-argument uit de hoge hoed. Sloterdijk was ooit na de avondspits unheimisch, maar juist door de meerdere functies zijn gekomen, is het een stuk aantrekkelijker. Ook villawijken trekken gespuis aan.
      Of het bouwkundig kan, moet uit de ontwerpen blijken.

      1. Simon schreef:

        Bert,
        Het gespuis-argument schoot me wat later te binnen. Sorry daarvoor.
        Je zou het bijna vergeten, juist omdat het nu redelijk onder controle is. Let wel, dat is gebeurd toen er nog niet op de politie werd bezuinigd.
        Het heeft verschrikkelijk veel inspanning gekost dit op te lossen.
        Misschien ben ik te voorzichtig, maar de ellende van Hoog-Catharijne, perron 0 in Rotterdam en bijvoorbeeld de stationsomgeving in Heerlen staan me nog in het geheugen gegrift.

        1. Bert Sitters schreef:

          De politie heeft geweldig werk verricht, maar wel samen met anderen. In en rond de voormalige stations is de omgeving aantrekkelijker gemaakt. Juist de functie wonen kan een dimensie toevoegen aan de sociale veiligheid.

  6. Nieuwwester schreef:

    Zijn alle knelpunten met de ammoniak-, chloor- en lpg-treinen inmiddels opgelost?

  7. Rudy schreef:

    Het lijkt mij een zeer slecht idee. Huizen gaan 50 of meer jaren mee. In 10 jaar veranderen de inzichten over vervoerstromen drastisch. Het is belangrijk om voor de toekomstige ontwikkelingen de spoorzones vrij te houden. Stel je bouwt huizen op een dubbelsporige lijn. Vervolgens is viersporigheid noodzakelijk. Nu staan die huizen hopeloos in de weg. Het zelfde geldt voor fly-overs en het verruimen van bochten.

    Kortom, gewin op korte termijn en ellende op lange termijn.

    1. Joost2 schreef:

      Dit lijkt me onzin. Sinds jaar en dag zijn er al kantoren op Utrecht Centraal en dat heeft geen belemmering gevormd om het station te vernieuwen. Het uitbreiden van het aantal sporen zal niet makkelijk in te passen zijn, maar dat ligt al aan de reeds bestaande bebouwing naast het spoor.

      1. Simon schreef:

        Een kantoor boven een station is een bedrijfsruimte boven een bedrijfsruimte.
        Dit is een beheersbare situatie het is een klant/leveranciersituatie en afspraken zijn gemakkelijk te maken.
        Bij huizen heb je met huurders te maken en hier dumpt het ene bedrijfsonderdeel de toekomstige problemen daarmee gewoon bij een ander bedrijfsonderdeel.

        1. Joost2 schreef:

          De praktijk wijst in Breda al uit dat het kan. Dat is niet boven het spoor, maar wel wonen in het stationsgebouw. Daar gaat het prima.

        2. Simon schreef:

          De praktijk in Breda wijst uit dat het gebeurt.
          (Kijk ook even hoe dat is gedaan)
          De tijd zal leren of het een succes is.

      2. Johan schreef:

        Dat is omdat dat kantoor boven twee perronsporen aan de oostzijde ligt, maar er aan de westzijde van het station nog ruimte was om het aantal sporen uit te breiden. Als er rijen kolommen tussen de sporen rondom het station komen te staan wordt het erg ingewikkeld om later de layout van de sporen nog aan te passen, bijvoorbeeld als het besef doordringt dat een extra wissel hier en daar toch wel handig is bij verstoringen, of noodzakelijk voor een dienstregeling met andere doorgaande verbindingen (e.g. Arnhem – Gouda).

        1. Joost2 schreef:

          Waarom zou je rijen kolommen tussen de sporen plaatsen? Dat is nu toch ook niet zo bij de kantoren op Utrecht Centraal?

        2. Johan schreef:

          @Joost2
          De bebouwing kan niet vliegen en heeft dus ergens ondersteuning nodig. De huidige kantoren boven Utrecht Centraal zijn als gezegd boven perronsporen en die kolommen staan dus door de perrons. Hetzelfde geldt voor het IBIS hotel boven Amsterdam Centraal. Daar is de kans dat ze in de weg staan nog niet zo groot. Ga je voorbij de perrons (dus iets verder van het station af) bouwen dan staan de kolommen tussen de sporen in op plaatsen waar de kans groot is dat ze later in de weg staan voor een gewenst verbindingsspoor.

  8. Joost2 schreef:

    @Johan, precies de kolommen staan op de perrons. En daar staan ze prima.

    1. Johan schreef:

      … alleen gaat het in dit plan duidelijk niet uitsluitend over bouwen boven perrons.

      1. Joost2 schreef:

        Je kunt ook bouwen boven de sporen zonder dat daar een kolom komt te staan. De bouwkunde is niet stil blijven staan de afgelopen eeuwen.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Het huidige station Sloterdijk was in zijn begintijd in 1983 nog omgeven door zandhopen, waar later de huidige bebouwing is ontstaan.
    Het busstation en tramhalte waren voorheen voor het stationsgebouw, aanwezig, maar zijn nu al weer jaren verplaatst. Wel zijn er de stopplaatsen van Flixbus, Eurolines rondom het station verschenen.

    Ook de Hemboog had in zijn eerste jaren van bestaan nog geen perron met fraaie overkapping.

    Dit zijn de sporen 9 en 10 waar de Sprinters van Leiden Centraal via Schiphol Airport, Zaandam, Hoorn en Hoorn Kersenboogerd houden En uiteraard terug in een starre halfuurdienst!

    Hoe wordt het station in de toekomst? Word er veel gesloopt aan het huidige bouwwerk of komen er nieuwe perrons en kappen bij?

    Ik heb er nog geen tekeningen of filmpjes van gezien. Blijft het Train Lodge Hostel wel bestaan of wordt daar ook weer een andere plek voor gezocht?

    1. Vincent schreef:

      Er zijn toekomstplannen om de Oude Lijn vanuit Haarlem een setje wissels te geven en ook aan te sluiten op de Hemboog zodat men ook vanuit Haarlem direct naar Schiphol kan (misschien zal er wel een dienst vanuit Alkmaar via Haarlem opgezet worden ri. Schiphol toe). Dat is met de huidige verkeerssituatie voor de splitsing nogal een uitdaging om dat ongelijkvloers te gaan uitvoeren, de verbindingsweg van de Basisweg met de N200 loopt op dat punt onder het spoor door.

      1. Bert Sitters schreef:

        Voor ieder opgesomd probleem is wel een oplossing. Innovatie denken.

  10. De Leeuw schreef:

    Beste Oplossing:
    Bij opleveren woningen notarieel laten vastleggen dat de kopers van de woningen geen bezwaren kunnen indienen tegen geluiden en verbouwingen van het spoor.

    Het spoor ligt er al voordat de woningen er stonden en de kopers hebben dan bij de koop van de woning kunnen weten wat er nu en in de toekomst op ze af kan komen.

  11. Henk Corten schreef:

    Fantastisch. Meer verdichting in de randstad en verfraaiing van de leefomgeving.
    Ik heb nog wel een aantal leuke ideetjes:
    1. Den Haag CS treinsporen helemaal oprooien tot Binckhorst en vanaf het Bernhardviaduct tot het Schenkviaduct grootschalige hoogbouw realiseren. Treinviaduct bij Schenkkade verdubbelen en Den Haag HS als centraal station ombouwen. Vanuit Laan van NOI en Den Haag HS zijn er voldoende OV mogelijkheden om het centrum en de rest van de stad te bereiken.
    2. Utrecht lijkt mij ideaal. Dat kan net zoveel nieuwe inwoners opleveren als heel Leidsche Rijn. Bovendien is er nog ruimte genoeg voor kantoren.
    3. Amsterdam Sloterdijk helemaal herontwikkelen en alle beschikbare ruimte volbouwen.
    Zo doorgaan levert minder forensen op en zo ontstaat er minder druk op de dienstregeling. Het mes snijdt aan twee kanten! Goed gedaan NS.

  12. Jules Vismale schreef:

    Het bouwen van meer huizen nabij stations of geluidsschermen aanleggen kan helaas ook verkeerd uitpakken en dat zelfs de moderne stations dit niet meer aankunnen bewijst namelijk het huidige station van ‘s-Hertogenbosch.

    Het huidige station van ‘s-Hertogenbosch moest juist dus het station van de toekomst worden? Sinds dat walgelijke prutsgebouw in 1998 daar werd opgeleverd heeft het echter niets anders dan ellende veroorzaakt, gelijk aan talloze “moderne” stations in Nederland of aan monumentale stations die helemaal zijn verknald met een gemoderniseerd interieur, een ouderwets spoorweggent daarachter of zijn ingesloten door reusachtige en lelijke hoogbouw!
    Ik zal hieronder een aantal redenen gaan benoemen waarin dit vreselijke station hier zoveel problemen aanricht en hopelijk HEEL snel zal verdwijnen! Lees hier en oordeel:

    -Het station is zover naar voren geplaatst dat het plein daarvoor ontzettend krap is geworden voor het verkeer waardoor hier zo levensgevaarlijke situaties ontstaan!

    -De leegstand is in het gebouw namelijk zo groot geworden dat sommige kantoren daar al jarenlang leegstaan!

    -Liften en roltrappen gaan door de blootstelling aan wind, regen en ijs ontzettend snel kapot!

    -In de herfst en winter is het er vaak ijskoud en kun je haast nergens schuilen voor slecht weer!

    -Bij extreme drukte duwen mensen elkaar haast van de roltrappen af en zijn er op gewone trappen geen fietsgleuven te vinden om je fiets daar te vervoeren!

    -Perron 1 wordt nog steeds als een stiefkind behandeld daar er vrij weinig treinen stoppen en daar kun je niet naar een kiosk gaan!
    -Bussen, taxi’s, auto’s brommers, fietsers en voetgangers rijden elkaar letterlijk van de sokken omdat er nauwelijks ruimte is om elkaar te passeren!

    -Dit station kost jaarlijks kapitalen aan onderhoudt, is vreselijk lelijk, ongezellig en het stoot meer mensen af dan het aantrekt!

    -Treinpassagiers moeten soms honderden meters ver lopen om in het station te komen omdat de treinen vaak veel te ver stoppen van de voetgangersbrug, anderen moeten weer gaan hardlopen om een dergelijke trein die te ver staat geparkeerd te halen of de treinen stoppen niet op de plek waar men erop wacht! Daarbij willen ze daar ginder veel meer goederen- of passagierstreinen laten rijden dan het station feitelijk aankan!

    Dus renoveren van de stationsomgeving in ‘s-Hertogenbosch zal een uiterst kostbare zaak worden daar en feitelijk nog veel MEER ellende gaan aanrichten!

Laat een reactie achter op Joost2 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.