NS zegt contract Fyra bij AnsaldoBreda formeel op

NS heeft het koopcontract met AnsaldoBreda voor de hogesnelheidstrein Fyra formeel opgezegd. Dat meldde NS vrijdag. De beslissing om te stoppen met de Fyra, die door de Italiaanse fabrikant wordt gemaakt, had NS al eerder genomen. "Het is een volgende stap in de juridische afwikkeling van het dossier´´, aldus een verklaring van NS.

Nadat er gebreken aan de treinen waren geconstateerd, besloot NS ze niet meer te laten rijden tot de mankementen waren verholpen. In juni besloot het bedrijf helemaal te stoppen met de Fyra. Op dat moment had het spoorbedrijf al 9 van de 16 treinen afgenomen. Het contract werd vanwege juridsche redenen toen nog niet formeel opgzegd. NS wil dat AnsaldoBreda de afgenomen treinstellen weer terugneemt, omdat deze niet deugen.

V250 zonder gebreken
De advocaat van de leasedochter van NS – NS Financial Services Company NSFSC – liet eind juni nog weten dat het bedrijf bereid was de V250 af te nemen als deze geen gebreken had. Op die manier gaf NS de fabrikant juridisch gezien nog de mogelijkheid om de problemen op te lossen. Dat dit niet is gelukt is conform de verwachtingen. Want NS merkte in juni al op dat de gebreken waarschijnlijk nooit verholpen zouden worden.

Betalingen
NS heeft tot nu toe 120 miljoen euro aan negen treinen uitgegeven en nog eens 80 miljoen is vastgelegd in een bankgarantie. Waarschijnlijk zal NS nu naar de rechter stappen om dit geld terug te krijgen. Ook een rechtsgrang door AnsaldoBreda is te verwachten waarbij de fabrikant waarschijnlijk een nieuwe poging doet om NS toch tot afname te dwingen. AnsaldoBreda heeft dit eerder zonder succes geprobeerd. De fabrikant stelt dat NS niet goed met de Fyra V250 is omgegaan.

België
De Belgische spoorwegen (NMBS) – die ook 3 Fyra´s hadden besteld – hadden het contract in juni direct al opgezegd. Het betaalde geld heeft de NMBS inmiddels teruggekregen. Anders dan Nederland had België de bestelde treinstellen nog niet afgenomen. Toch zijn ook de Belgen nog niet uitgeprocedeerd met de fabrikant. Vanwege alle problemen wil de NMBS namelijk een schadevergoeding van de Italianen. Het zou gaan om een schadeclaim tot 26 miljoen euro.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.