fbpx

ÖBB: nachttrein vaak te laat door ‘operationele redenen’, extra rijtuigen niet mogelijk

De nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck is zeer vaak te laat, zo meldde Treinreiziger.nl vorige week. Een vertraging van een uur of meer lijkt eerder regel dan uitzondering.

Operationele redenen

De nachttrein is een initiatief van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). “De Nightjet Amsterdam – Innsbruck / Wenen is een combitrein, wat betekent dat er tijdens de rit ook rijtuigen van andere treinen bijkomen” legt ÖBB-woordvoerder Bernhard Rieder uit. Hij wijst erop dat in Keulen rijtuigen uit Brussel worden aangekoppeld en dat de trein in Nürnberg wordt gecombineerd met de rijtuigen uit Hamburg en wordt gesplitst in een deel naar Innsbruck en een deel naar Wenen. Dat maakt de trein kwetsbaar voor vertragingen.

“Onlangs deden zich onvoorziene problemen voor in de operationele afhandeling bij onze partner-spoorbedrijven. We werken samen met onze partner Deutsche Bahn om de kwaliteit te verbeteren” aldus de ÖBB-woordvoerder. De Oostenrijkers benadrukken dat het een nieuwe verbinding is die nog maar enkele maanden bestaat. “Bij de planning van een nieuwe nachttrein wordt de operationele stroom zo goed mogelijk gepland. Toch kan het voorkomen dat er in het begin onvoorziene problemen zijn.”

Toch is de verbinding niet helemaal nieuw. In het verleden reed de nachttrein al vanaf Düsseldorf. Nu is de verbinding doorgetrokken naar Amsterdam. Wel is het logistieke proces veranderd: het combineren en splitsen in Keulen West is nieuw. De dienstregeling is aangepast, en de autorijtuigen van en naar Düsseldorf rijden niet meer.

Volgeboekt

De trein is regelmatig volgeboekt, soms al enkele weken vooraf. “We weten dat vooral tijdens de zomervakantie de Nightjet goed volgeboekt is” erkent de Oostenrijkse spoorwegen. “We overboeken echter niet, zoals vaak wordt gedaan door luchtvaartmaatschappijen. ÖBB verkoopt alleen tickets voor beschikbare plaatsen.” De trein verlengen is volgens de Oostenrijkers geen optie. “De trein heeft al de maximale treinlengte (inclusief de Brusselse rijtuigen) en kan niet verder verlengd worden.”

Tot overmaat van ramp is rijtuig 251 op meerdere dagen uitgevallen. In het begin was er geen alternatief, nu wordt er vaak ter vervanging een slaaprijtuig ingezet. Bij Treinreiziger.nl komen berichten binnen dat reizigers daarover niet geïnformeerd zijn. Volgens de Oostenrijkers wordt echter altijd geprobeerd om reizigers zo vroeg als mogelijk te informeren over wijzigingen. Reizigers die bij het ontbreken van een ligrijtuig niet instappen kunnen hun geld terug krijgen. Als ze vanwege de uitval overdag willen reizen, in plaats van ‘s nachts, dienen ze echter zelf een nieuw ticket te kopen.

Minder capaciteit

Door corona is de capaciteit van de trein iets kleiner dan gebruikelijk. Normaal zijn er in de couchetterijtuigen ook coupés voor zes personen. Die worden nu niet aangeboden, tenzij iemand een eigen privécoupe heeft geboekt. In het zitrijtuig accepteert de ÖBB overigens wel zes personen in een coupé. Het is echter ook mogelijk om een privécoupe te boeken in het zitrijtuig.

39 gedachten over “ÖBB: nachttrein vaak te laat door ‘operationele redenen’, extra rijtuigen niet mogelijk”

  1. Ariën schreef:

    Vanaf 2025 moeten de nieuwe Nightjet rijtuigen van de ÖBB ook naar Amsterdam rijden. Gezien deze volgens de ontwerpen een eigen stuurstand zal hebben wekt mij de indruk dat er vanaf dat moment geen sprake meer zal zijn voor een splitsing van de rijtuigen. Efficiënt lijkt het mij niet als zo’n koprijtuig in deze huidige situatie wordt ingezet.

    Anderzijds zou het ook kunnen dat er geen koprijtuig wordt ingezet, en dat ze op dezelfde manier als nu te werk zullen gaan. Ik ben benieuwd wat de plannen tegen die tijd zijn.

    Wie weet twee Nightjets per dag, met eentje naar Innsbruck en de andere naar Wenen. De tijd zal het leren.

    1. Bart schreef:

      Als er een eigen cabine voor de machinist (stuurstand) aan de voorzijde van de trein is kunnen een stel rijtuigen aan de achterzijde van de trein toch nog steeds af- en aangekoppeld worden?

    2. Frédéric de Kemmeter schreef:

      Nee. Toekomstige composities zullen met 7 rijtuigen worden vastgesteld. De vaste samenstelling is een keuze van de ÖBB om het rangeren te minimaliseren. Dus de capaciteit verhogen betekent 14 rijtuigen. Geen mogelijkheid voor een trein van 10 rijtuigen, bijvoorbeeld…

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Daarom verwacht ik wel dat een trein twee eindbestemmingen zal blijven hebben, een deel naar Wenen en een deel naar Innsbruck. Alleen combineren met het Brussel-deel is dan niet meer mogelijk.

  2. Otto schreef:

    De reactie van de OBB op die “operationele redenen” blijft vaag. Natuurlijk wordt er gekoppeld en gesplitst maar dat lijkt me niet verklaren dat de trein ondanks de zeer ruime dienstregeling vrijwel dagelijks een enorme vertraging heeft.

    1. Maurice schreef:

      De woordvoerder van de OBB weet wel wat meer laat het achterste van zijn tong niet zien. Kennelijk is maken van goede afspraken tussen treinvervoerders geen sinecure.

      1. Gerrit schreef:

        Als ÖBB een overzicht geeft van alle reële aankomst- en vertrektijden op de stations en dat gedurende bijvoorbeeld twee weken valt wellicht een analyse te maken waar de knelpunten zijn.

      2. Mike schreef:

        Het zijn niet alleen partnerbedrijven maar ook de verkeersdienstleiding kan er een potje van maken. Eerder deze week in Koln West moeten wachten omdat de verkeersleiding van DB voorrang gaf aan eigen treinen. Officieel zijn DB Netz, DB Regio en DB Cargo allen afzonderlijke bedrijven maar als de verkeersdienstleiding geen tijd voor je heeft voor een paar rangeerbewegingen en wel voor diverse DB treinen krijg je toch een hele andere indruk. En ook als een goederentrein voor je neus voor gaat en je dan langzaam erachter moet blijven krijg je natuurlijk vragen hoe professioneel die mensen daar zijn.

  3. Lysanne schreef:

    Die van mij viel uit wegens staking zonder waarschuwing, ik had een slaapcoupe met eigen badkamer, nog steeds niks voor terug gekregen

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is vervelend. Ik denk dat u actief geld moet terug vragen, en dat u het dan in 1 a 2 weken terug krijgt.

  4. Zwitserlandreiziger schreef:

    Had de ÖBB misschien i.p.v. de zitrijtuigen beter de destijds bij de City Night line ingezette SLEEPERETTE kunnen inzetten? Ofwel: de verstelbare vliegtuigstoelen, waarin het mogelijk is om de nacht slapend te reizen i.t.t. de coupés waarin je met zijn 6’en rechtop zit. Het voldeed mij prima.
    De sleeperette: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:CNL-Ruhesessel_leer.jpg

    Volgens mij kan met die Sleeperette-indeling het meeste aantal mensen in een wagon.

    1. treingraag schreef:

      Op Parijs had je ook in de nachttrein een rijtuig met 6 komma-achtige ligplaatsen per cabine, dacht weinig toeslag en geen bedspullen maar ach je lag tenminste. Helaas is deze mooi verbinding ook weg.

  5. J. Bias schreef:

    Wij zijn met de Night jet naar Wenen gereisd en dat is ons uitstekend bevallen, maar de trein had bij de terugreis een vertraging van ruim een half uur, maar het meest vervelende was dat de trein in Wenen niet op perron 8a aankwam, maar op perron 11a en dit werd 5 minuten voor vertrek bekend gemaakt, dus was het tobben om op het juiste perron te komen. De reis verliep verder prima.

  6. Ad schreef:

    @ Ariën: De toekomstige Night-Jet stammen worden ongeveer zo lang als de bestaande Rail-jet stammen, met twee aan elkaar kunnen dezelfde verbindingen als vandaag de dag worden geboden. Wel zal gezien de totale lengte een treindeel van/ naar Brussel lastig worden

    1. Annemiek schreef:

      Als er gekozen moet worden tussen een deel naar Brussel en een deel naar Amsterdam, is het geen uitgemaakte zaak dat dan voor Amsterdam wordt gekozen. Voor de rit naar Brussel werd immers zelfstandig gekozen, zonder dat daarvoor een subsidie werd verstrekt. De rit naar Amsterdam werd pas interessant voor de vervoerders nadat er onderhands een subsidie werd verstrekt door de Nederlandse overheid. Ik acht het niet uitgesloten dat er dan voor gekozen zal worden om bijvoorbeeld vier dagen in de week naar Brussel te rijden en drie dagen naar Amsterdam.

      1. Apple h. schreef:

        t Brussel deel redt ook maar een paar dagen in de week

  7. Lucienne Rivai schreef:

    Ik vind de prijs-kwaliteit-kwantiteit nog bij lange na niet opwegen tegen de voordelen van vliegen of reizen met eigen auto, de milieuaspecten buiten beschouwing gelaten. Die 6-persoons knieën-tegen-elkaar coupés vind ik echt anno 2021 niet meer kunnen waar je in bv Indonesië heerlijke zitplekken hebt, 2 aan 2, mogelijkheid om achterover te gaan zitten.

  8. Angelie Doornik schreef:

    Ik vind de prijs-kwaliteit-kwantiteit nog bij lange na niet opwegen tegen de voordelen van vliegen of reizen met eigen auto, de milieuaspecten buiten beschouwing gelaten. Die 6-persoons knieën-tegen-elkaar coupés vind ik echt anno 2021 niet meer kunnen waar je in bv Indonesië heerlijke zitplekken hebt, 2 aan 2, mogelijkheid om achterover te gaan zitten.

    1. Zwitserland-reiziger schreef:

      Dat ben ik geheel met u eens. ÖBB is te duur. Waar ik tot enkele jaren terug in bij de City Night Line (zelfs in de DB-periode) een Sleeperette voor Eur 29,- per enkele reis (achterover zittend in de vliegtuigstoelen in een grote en goed geventileerd rijtuig slapend kon reizen kost dat me nu minimaal Eur 69,- voor een benauwde 6 persoons Abteil. In de rechte stoelen kom ik niet in slaap. Helaas kies ik derhalve voorlopig voor de Fixbus, waar je overigens meestal geradbraakt uit komt, door de steeds wisselende in- en uitstappende mede-passagiers en het ruwe rijgedrag van de steeds weer nieuwe, onervaren buitenlandse chauffeur en waar je bovendien er niet zeker van bent of je bij aankomst niet bent bestolen van je koffer.

      Vliegen is voor mij i.v.m. aan- en afreis vanwege de dienstregeling geen optie. Een nachttrein of nachtbus past voor mij mooi tussen twee werkdagen in. Bij vliegen lukt dat niet.

  9. Frédéric de Kemmeter schreef:

    Keulen-West is waarschijnlijk niet het beste station om te rangeren. Dat is het probleem. Gewoonlijk gebeurt dit in een passagiersstation, zoals Nuremberg-Hbf. De nightjet Zürich-Berlijn/Hamburg is afgesneden bij Hidelsheim (zuid van Hannover), een reizigers station met een rangeerstation. Dat kan helpen…

    1. Paul Lamote schreef:

      Keulen West is juist heel handig omdat je daar sporen in overvloed hebt om makkelijk te kunnen rangeren.

  10. Diederik schreef:

    De trein kan niet worden uitgebreid omdat hij gekoppeld word en dan te lang word.
    Dan lijkt het me heel simpel koppel hem niet en rij met 2 aparte treinen na elkaar. Evt kunnen ze die ene laten doorrijden naar Wenen en de andere naar Innsbruck. dan moet je in het ergste geval een keer overstappen, als dat overdag is krijg je daar helemaal niks van. Dus zo vroeg of laat mogelijk. En anders kan je ook nog wel wat wagonnetjes wisselen.

    1. Annemiek schreef:

      Ik denk dat een en ander ook afhankelijk is van de plannen die er zouden zijn voor een nachttrein naar Zurich. Als dat praktisch betekent dat er naar iedere bestemming (Wenen, Innsbruck, Zurich) vanuit Amsterdam (en Brussel, Hamburg) een aantal wagons vertrekt, lijkt het toekomstige materieel daarvoor niet erg geschikt.

  11. Bert Sitters schreef:

    Als er voldoende belangstelling komt, dan hoeft er onderweg niet ingewikkeld gerangeerd te worden. Een stam kan dan gewoon doorrijden van Amsterdam naar Wenen en een andere stam naar Zurich.
    De Nachttreinen zijn ideaal voor stedenreizen. ‘s morgens vroeg aankomen op een vrij centraal en herkenbaar punt en een hele dag nog voor je. De laatste dag nog een hele dag en ‘s avonds met de thuisreis beginnen. Kan een leuk stedenarrangement van gemaakt worden. Keuze uit divers comfort in de trein.

  12. Merijn schreef:

    Ik snap die zitplaatsen coupés van de Nightjet echt niet. ÖBB zou eens een keer met het management naar China moeten gaan en kijken hoe ze daar op dezelfde oppervlakte zes bedden (3 boven elkaar) weten te realiseren. Ook geen optimale comfort, maar ik reisde er graag mee toen ik in China woonde en maakte altijd een prima nacht van 8 uur. Dan hoor ik ook nog eens dat er geen restauratie coupe aan boord is. Als men treinen wilt laten concurreren met het vliegtuig moeten de trein bedrijven echt beter hun best gaan doen.

    1. Annemiek schreef:

      Ik snap het ook niet. Ik denk wel dat het leuk kan zijn voor groepjes van zes jongeren, maar je kiest daar toch niet voor als je een stedentripje wilt maken. Het risico op een rotreis is veel te groot. Dan zit je daar tegenover elkaar op de middelste stoelen, want die aan het raam en gangpad zijn al bezet, met mensen opgescheept die koste wat kost vrienden voor het leven willen maken. Geen mogelijkheid tot een inhoudelijk gesprek onderling, want dan gaan de anderen zich ermee bemoeien.

      Er is geen noodzaak te concurreren met het vliegtuig. De serieuze luchtvaart schreeuwt erom dat de trein moet zorgen voor een alternatief op de korte afstanden. De luchtvaart schrapt die vluchten maar al te graag.

    2. Bert Sitters schreef:

      In de CityNightLine naar Zurich was aanvankelijk een restauratierijtuig. Slechts een klein deel van de reizigers maakte daar gebruik van. Men had ‘s avonds al gegeten. Daarop is het restauratierijtuig afgeschaft. De conducteur van de nachtwagen verkocht drankjes en snacks. In het slaaprijtuig was een ontbijtje inbegrepen. De conducteur bracht dit naar de coupe. De reizigers in de ligrijtuigen konden een ontbijtjes en koffie of thee kopen.
      Het grootste deel van de reis lig je. Het laatste deel van de reis in de ochtenduren stappen veel mensen uit. Je hebt dan een zee van ruimte.

    3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Er zijn ook 6-persoonsligcoupes, die worden echter vanwege corona niet gebruikt. Zelf vind ik die ook niet echt fijn. Restauratie kost vaak meer dan dat ie opbrengt. Niet alleen het rijtuig en het personeel kost geld, maar de trein is daardoor ook zwaarder waardoor een hogere infraheffing betaald moet worden. Het aantal rijtuigen dat mee kan is beperkt, dus dan is de keuze eenvoudig: een ligrijtuig extra mee en nog 40 plekken voor 70 a 80 euro verkopen.

  13. Anoniem schreef:

    Stem tegen kapitaal dat zegt” u doet het maar met wat wij u voorzetten” Een meer socialistisch treinbeleid is wenselijk maar ligt helaas niet in het verschiet zolang als de MASSA rechts stemt.
    Wat te denken van treinen die thuis passen in een kermis. Het is van de zotte!! OP en neer heen en weer. Boekje lezen onmogelijk. “geen probleem” is er ook zo een. Of “sorry voor het ongemak” Sprinters zijn nog het meest vriendelijk, behalve voor fietsers. Dat reserveringssysteem is helemaal een aanfluiting. Ja Ja natuurlijk dat vind IK.

  14. vissers schreef:

    Qua nachttrein: Kruidvat-bij velen welbekend vanwege ooit ruim aanbod aan ´goedkope´ treintickets- biedt deze week voordelige NACHTTreinarrangementen naar Praha-Becs=Wien en nog wat. Ik heb nog niet uitgezocht welke vervoerder dit betreft.
    Overigens ben je meestal beter uit door zelf apart trein en ergens een hotel/slaapplek naar keuze te boeken.

    1. Annemiek schreef:

      Dat is ook met de spartaanse nachttrein van Greencitytrips. Kortingsbonnen voor die reizen zijn via allerlei kanalen te verkrijgen. Bijvoorbeeld via Vakantieveilingen en Rentepunten van ING.

      1. treingraag schreef:

        Ja, kraak maar weer af, kunnen ze de stinkvliegtuigen weer in. Ben je ziek of zo? Of zijn we van suiker tegenwoordig? Gewoon oprotten trut, ga je reet vegen.

        Bijgewerkt door redactie: graag respect, niet schelden. Deze reactie gaat veel te ver.

        1. Annemiek schreef:

          Gezellig!

        2. F.F.W. Beijerling schreef:

          Mij komt het voor dat de persoon Treingraag “ziek” is, getuige wat en hoe hij/zij schrift.

        3. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Ik heb wat minder tijd om alle reacties in de gaten te houden, maar dit gaat veel te ver. Respect graag. Niet schelden. We zijn toch geen kleine kinderen hier? Jammer dat er iemand politie agent moet spelen hier.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Apart een hotel boeken kan bij deze trein niet.

  15. arno schreef:

    Op 3 augustus met de nightjet naar Innsbruck gereisd. Met zijn 3-en in een 6 persoonscoupe.
    Gelukkig geen andere reizigers in deze coupe, anders was het wel heel krap geworden. We konden onze bagage (en benen) nu al nauwelijks kwijt. Uiteindelijk 90 minuten vertraging in Innsbruck. Daarover werd,tot het moment dat we Innsbruck binnenreden,niks gecommuniceerd in de trein.
    Retour nightjet van 12 augustus werd gecancelled ivm de treinstaking in Duitsland. Na 9 uur proberen NS internationaal telefonisch te bereiken ,uiteindelijk om 3 uur ‘s nachts(!) door een vriendelijke medewerker omgeboekt naar vrijdag 13 augustus overdag. Wel met 4 overstaps maar ook geupgrade naar de 1e klas.

  16. David schreef:

    Ds toeslagen voor de nachttreinaccomodatie zijn op deze lijn veel te hoog, waardoor het niet meer leuk wordt om met deze trein mee te gaan. Dit wordt deels veroorzaakt door de Duitsers en Oostenrijkers die het heel normaal vinden om 200-250 Euro voor een reis te betalen. ÖBB weet dat en maakt daar handig misbruik van. Dit geintje gebeurt ook op de lijnen waar ÖBB zelfs niet voor de accomodatie zorgt, maar wel aandeel in deze rit heeft (Zürich-Zagreb, Zagreb/Rijeka/München en Bratislava-Split, waar de kwaliteit van de rijtuigen en bijv. het ontbijt beduidend minder is dan in de NightJet) Grootste verliezer is de interrail, deze betaalt een soort straftoeslag van 14 Euro. Wie een 1e klas pas heeft betaalt bovendien al extra voor een eigen douche en toilet, terwijl in tijden van de CityNightLine de toeslagen voor De-Luxe en Economy (zonder eigen douche en toilet). Het kan goedkoper door weer doorgaande Sparpreiskaartjes op de nachttrein geldig te verklaren, waardoor reizigers niet met 2 (soms) 3 kaartjes hoeft te werken en daardoor ook niet achter het net vissen, als de NightJet weer eens te laat is en de aansluitende trein wordt gemist (en daardoor in sommige gevallen het oorspronkelijke ticket niet meer geldig is). Een doorgaand kaartje Nederland-Budapest met nachttreingebruik kopen kan nog steeds: Neem vanuitvPraag de nachttrein naar Boedapest. Met een slaapwagen Single kan dat voor een prijs nabij de 150 Euro, (tegen € 208 als je via Wenen gaat (met daarbij het risico € 30 extra te moeten uitgeven als je in Wenen de aansluiting mist).

  17. Hendrik-Jan van Gessel schreef:

    Zo wordt het reizen er niet makkelijker en comfortabeler op.

Laat een antwoord achter aan Annemiek Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.