fbpx
Foto: TeamDAF / Shutterstock

ÖBB wil gestrande nachttreinreizigers van DB-staking niet opvangen

De Oostenrijkse spoorwegen willen niet voor opvang zorgen voor treinreizigers die in Wenen of Innsbruck stranden door een staking van Deutsche Bahn. Dat laat ÖBB-woordvoerder Bernhard Rieder weten aan Treinreiziger.nl.

Geen opvang in Oostenrijk

“Helaas heeft Deutsche Bahn de Nightjet-nachttrein in Duitsland geannuleerd. Hierdoor kunnen wij deze trein ook niet rijden tijdens de staking. Het is ons niet toegestaan om hotelaccommodatie aan te bieden aan de passagiers die getroffen zijn door de staking” stelt de woordvoerder in een korte reactie.

Treinreizigers in Oostenrijk bevestigen dat de Oostenrijkse spoorwegen niet voor opvang willen zorgen. Zo laten reizigers die bij Treinrondreis.nl een stedentrip naar Wenen hebben geboekt weten dat ÖBB-medewerkers verwijzen naar het oorspronkelijke verkooppunt.

Reizigersrechten

Maar dat is niet terecht, vertelt Sabrina Carina Köcher van de Agentur für Passagier- und Fahrgastrechte (apf). De apf is in Oostenrijk de onafhankelijke geschillencommissie als een vervoerder geen oplossing biedt aan reizigers. Köcher wijst op de rechten die treinreizigers in Europa hebben. In een speciale verordening passagiersrechten (1371/2007) is opgenomen dat een vervoerder reizigers te hulp moet schieten die meer dan zestig minuten vertraging oplopen. “Artikel 18 van deze verordening regelt dat de vervoerder hulp moet verzorgen (huisvesting, vervoer, versnaperingen)” zegt de perswoordvoerder van apf.

Ze vervolgt: “Bij vertragingen van meer dan 60 minuten moet voor de reiziger tevens kosteloos een hotel of andere accommodatie aangeboden worden, alsmede vervoer tussen het treinstation en de plaats van accommodatie.” De stelling van de ÖBB dat het oorspronkelijk verkoopkanaal de opvang moet regelen, weerspreekt de autoriteit eveneens. Köcher: “Bij problemen moet de reiziger altijd contact opnemen met de lokale spoorwegmaatschappij. Bijvoorbeeld ÖBB in Oostenrijk, NS in Nederland. Want alleen dit bedrijf kan een ter plekke een accommodatie regelen.”

Treinreiziger.nl heeft de reactie van de apf aan de ÖBB voorgelegd en om een reactie gevraagd. Het Oostenrijkse spoorbedrijf heeft echter niet gereageerd. Wel liet ÖBB-woordvoerder Rieder eerder weten dat volgens hem de reizigersrechten bij staking niet van toepassing zijn.

Geen gevolgschade

In een situatie als deze, waarbij een vervoerder geen opvang regelt, kan de reiziger dat uiteindelijk zelf doen. Maar, benadrukt Köcher, reizigers doen er verstandig aan om eerst zelf bij de vervoerder aan te kloppen, voordat ze zelf geld uitgeven. Mocht een vervoerder geen opvang aanbieden, dan kan deze dit zelf organiseren. In dat geval moet de reiziger de kosten achteraf wél verhalen bij het oorspronkelijke verkooppunt. In Oostenrijk wordt er maximaal 80 euro per persoon aan accommodatie vergoed. Reizigers hebben overigens alleen recht op opvang als ze hun treinticket niet annuleren.

Köcher wijst er tot slot op dat een vervoerder niet aansprakelijk is voor gevolgschade. Mocht een reiziger bijvoorbeeld zijn vakantiebestemming niet (tijdig) bereiken, en daardoor zijn eerder geboekte hotel willen annuleren, dan zijn de eventuele kosten daarvan voor de reiziger.

Overdag reizen

Reizigers met een Nightjet-ticket mogen nu ook overdag reizen met treinen van NS, DB en ÖBB. Tijdens de eerdere stakingen stelde NS dat dit alleen kon als reizigers hun ticket annuleerden en een nieuw treinkaartje kochten. Omdat de Nightjet zes dagen niet rijdt en volgende treinen mogelijk zijn volgeboekt, zegt NS dat reizigers uit coulance ook overdag mogen reizen. Rover en Train2EU legden eerder uit dat reizigers hier ook recht op hebben. Naar verwachting zal op 7 september de eerste Nightjet weer vertrekken.

Gerelateerde berichten

16 gedachten over “ÖBB wil gestrande nachttreinreizigers van DB-staking niet opvangen”

  1. Henny schreef:

    Allemaal slechte reclame voor reizen met de trein en treinvakanties. Ik kan me voorstellen dat de meeste mensen liefst nog altijd met de eigen auto op vakantie gaan. Daar dit soort situaties komt daar ook weinig verandering in. Heel jammer. Een vriend van me kan nu ook niet met de trein naar Praag. Hij heeft geannuleerd en een vlucht geboekt. Is tevens sneller. In de luchtvaart wordt natuurlijk ook weleens gestaakt, maar dan kun je omboeken en heb je nog vaak nog uitwijkmogelijkheden (andere maatschappij, ander vliegveld).

  2. Johan schreef:

    “Wel liet ÖBB-woordvoerder Rieder eerder weten dat volgens hem de reizigersrechten bij staking niet van toepassing zijn.”

    In de bedoelde verordening 1371/2007 (er is een 7 weggevallen in het artikel) staat geen uitsluiting voor stakingen of welke andere vorm van overmacht dan ook. Sterker nog: Dat is precies het soort verstoringen waar de bepaling over hotelovernachtingen en dergelijke (Artikel 18) voor bedoeld is. Dat wordt immers pas relevant bij verstoringen die niet binnen dezelfde dag op te lossen zijn en waarbij het ook niet mogelijk is om alle reizigers alternatief vervoer te bieden. Als een vervoerder zich in zulke situaties zou kunnen beroepen op overmacht, zou Artikel 18 nooit van toepassing zijn.

  3. Juul schreef:

    Precies op 2 september en 6 sept nightjet heen en terug geboekt voor een vakantie. Eerste in een jaar. Moest zelf op de NOS lezen dat er gestaakt werd en naar de NS bellen om info te krijgen. De NS medewerker zei dat we ook de 17e met de nightjet konden. Vraag me af of ze het concept van een vakanfie snapt.

    Nu morgen maar met Ryanair. Laatste keer (n)ooit met de trein op vakantie.

  4. Annemiek schreef:

    En ik maar denken dat die gasten van Greencitytrips de beunhazen waren, die van achter een zweem van filantropie en compassie met het milieu geen sier om de daadwerkelijke reiservaring en rechten van hun gasten geven zodra de koop van een ticket gesloten is.

    1. treingraag schreef:

      Rijden pas in oktober !!

  5. treingraag schreef:

    Opgelet! Sprintertje van Brennero naar Innsbruck vertrekt van kopspoor met vreemd groot spoornummer mocht u ooit stranden daar vanuit Italie. Slecht te zien dit perron vanaf andere perrons halverwege station.

    1. Ron Swart schreef:

      @treingraag, dit doet me denken aan spoor 35 in Nijmegen.

  6. Karel Geerts schreef:

    De internationale trein blijft een farce met personeel dat aan de de lopende band loopt te staken.

  7. IQQE schreef:

    @Juul. Alle begrip voor de vlucht! Ikzelf heb een ruim weekend in Denemarken gepland en denk erover om geen risico te nemen, maar een vliegtuig om uit Denemarken te komen. De opmerking van ÖBB is trouwens nogal beledigend; er bestaat dankzij de GDL bende/sekte geen enkele garantie dat er op 17 september wél lange afstandstreinen in Duitsland rijden. Zo kom je natuurlijk nooit aan welk groen doel maar ook…

  8. Rol schreef:

    Helaas zie je hier het gedrag van een oude staatsspoorwegbedrijf, de reizigers worden als het er echt op aankomt niet op 1 2 3 gezet, maar mogen dus het kind van de rekening zijn.
    Verschuil je maar lekker achter de regeltjes

    1. Maurice schreef:

      D vraag is hoe reëel het is dat de OBB zou moeten opdraaien voor de bende die het Duitse spoorwegpersoneel er van maakt.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Natuurlijk kunnen spoorwegmaatschappijen ook onderling claims indienen. En verder is deze regeling een gegeven. Ook bij vertraging door natuur geweld, dat ook niet direct iemand aan te rekenen is.

        1. Karel Geerts schreef:

          Dit soort onzinnige EU-regelingen vragen natuurlijk om problemen. En waarom is de OBB aansprakelijk en bijv. niet reisbureaus of intermediairs die degenen zijn die de kaartjes verkopen? En waarom zijn de stakers niet aansprakelijk?

        2. dries molenaar schreef:

          consumentenbescherming is een overbodige voorziening?

  9. dries molenaar schreef:

    Vliegen zal zijn vertragingen hebben maar treinreizen is uitermate gevoelige voor massale verstoring door kleine en grote incidenten. Door een schuurbrandje kan een spoortraject gesloten worden (terwijl alles rondom verder rijdt) waardoor treinen uren niet mogen rijden. Denk ook aan de stofwolken in de Schipholtunnels. Laks personeel geeft ook een fijne bijdrage.

    Stakingen zijn ook heel ontwrichtend maar komen sporadisch ook bij het vliegen voor.

    NB Ik ben op de terugreis per Thalys ook wel eens door een staking in België getroffen. LIlle-Roosdendaal met de bus. IN plaats van 23:00 op Rotterdam werd het 03:30. Volgens het personeel was het niet de verantwoording van het personeel (dat staakte). Volgens Thalys/NS was het overmacht.

    1. dries molenaar schreef:

      NB Ik zou ook eens met de nieuwe ICE trein naar Hannover reizen om de wereldtentoonstelling te gaan zien. ‘s morgens vroeg op Amsterdam blijk er een gewone trein te staan. De ICE kan niet rijden want de airco bij de bestuurder deed het niet.
      Het personeel lacht er maar wat om. Begrijpen er niets van dat ik dit niet accepteer. De internationaal balie ligt vol stinkende backpackers, enige hulp is er niet. Uiteindelijk heb ik via een brief mijn geld moeten terugeisen.

Laat een antwoord achter aan Karel Geerts Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.